Rahalahja kehitysvammaiselta?

ihmettelijä_

Äitini antoi minulle joskus rahaa (3000 e) ja nyt sain tietää, että tulivatkin hoitokodissa asuvan kehitysvammaisen siskoni tililtä (äiti edunvalvoja). Onko tämä ihan laillista? Saako äitini päättää, kenelle rahoja antaa? Siskoni ei rahasta ymmärrä mitään, ei ainakaan määristä.

30

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outo-homma

      No ei todellakaan ole laillista.

      Mitä tarkoittaa "joskus"? Miten kauan sitten? Jos enemmän kuin vuosi, niin outoa että äitisi on yleensä selvinnyt tuosta. Hänhän joutuu tekemään maistraatiin joka vuosi ilmoituksen siskosi varojen käytöstä. Aika vaikea selittää mihin 3000 euroa olisi yht'äkkiä kadonnut.

      • ihmettelijä_

        En ole koskaan kuullutkaan, että olisi joutunut jonkun ilmoituksen tekemään maistraattiin. Ehkä ei ole mitenkään "virallisesti" edunvalvoja, vaikka hallitseekin rahoja huoltajan ominaisuudessa (sisko kuitenkin täysi-ikäinen). Voiko olla näin?


      • ihmettelijä_

        Joo eli soitin äidille ja ei ole koskaan joutunut mitään selvityksiä tekemään. Ja on kuulemma aikaisemminkin siirtänyt rahoja siskon tililtä minulle, en silloinkaan ole tiennyt mistä rahat tulevat :( Kuulostaa hankalalta kun eihän sisko niitä rahoja käytä kuitenkaan kaikkia itse ja sitten ne pitäisi jemmata tilille lojumaan...


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Joo eli soitin äidille ja ei ole koskaan joutunut mitään selvityksiä tekemään. Ja on kuulemma aikaisemminkin siirtänyt rahoja siskon tililtä minulle, en silloinkaan ole tiennyt mistä rahat tulevat :( Kuulostaa hankalalta kun eihän sisko niitä rahoja käytä kuitenkaan kaikkia itse ja sitten ne pitäisi jemmata tilille lojumaan...

        Miksi käyttämättä eli säästöön jääviä rahoja ei tulisi pitää sisaresi tilillä vaan antaa pois?

        Sisaresi tulee tarvitsemaan todella paljon kalliita palveluita, joihin on hyvä säästää rahaa. Hän voi milloin tahansa muutenkin tarvita rahaa mihin tahansa mitä voidaan järkevänä rahankäyttönä pitää. Hänellä on oikeus esimerkiksi matkustaa virkistyslomalle ja siihen hän tarvitsee todennäköisesti avustajan.

        Annatko sinä aina "käyttämättä lojuvat" rahasi muualle?

        Rupeaa vaikuttamaan siltä että äitisi ei ole sisaresi virallinen eli laillinen edunvalvoja tai hän käyttää sitä asemaansa todella pahasti väärin. Hän saattaa toimia sisaresi edunvalvojana joko omavaltaisesti tai sisaresi antamalla valtakirjalla.

        Joka tapauksessa äitisi on toiminut väärin ja lainvastaisesti. Jonkun olisi oltava nyt sen verran rehellinen ja puolustuskyvyttömän sisaresi puolella että ilmoittaa asiasta ensin maistraatille ja sitten mahdollisesti myös poliisille jos selviää ettei äitisi ole sisaresi virallinen edunvalvoja.

        Vanhemman asema ei anna äidillesi mitään oikeuksia toimia akuisen lapsensa omavaltaisena edunvalvojana. Päämiehen rahojen pois lahjoittamiseen tai perusteettomaan käyttämiseen ei tietenkään olisi oikeutta edes valtakirjalla valtuutetulla henkilöllä tai virallisella edunvalvojalla.


      • ihmettelijä_

        Voisiko joku neuvoa minulle numeron, jossa kysyä asiaa viralliselta taholta? Maistraattilinkki ei paljon lohduta, en sieltä osaa etsiä sellaista suoraa neuvojaa. Äitini kivenkovaan väittää, että asiassa ei ole mitään epärehellistä. Miten kukaan tuollaisia lakeja voisi edes tietää? Ei ole kukaan kertonut.


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Voisiko joku neuvoa minulle numeron, jossa kysyä asiaa viralliselta taholta? Maistraattilinkki ei paljon lohduta, en sieltä osaa etsiä sellaista suoraa neuvojaa. Äitini kivenkovaan väittää, että asiassa ei ole mitään epärehellistä. Miten kukaan tuollaisia lakeja voisi edes tietää? Ei ole kukaan kertonut.

        Sen nyt sanoo jo terve järki ettei toisen rahoja voi lahjoitella pois. Toisen varoja ei voi myöskään hallita ilman laillista valtakirjaa tai edunvalvojan asemaa.

        Ei sen ymmärtämiseen laintuntemusta tarvita. Äitisi voi väittää mitä tahansa, mutta jos hän on lahjoittanut sisaresi rahoja sinulle niin asia on päivänselvä. Väärinkäytös ja rikos on tapahtunut. Sisaresi on menettänyt varoja joita hän tulee taatusti tarvitsemaan myöhemmin.

        Jos äitisi olisi virallinen eli laillinen edunvalvoja niin maistraatti olisi ensin antanut hänelle kaiken tiedon siitä mitä edunvalvoja saa ja ei saa tehdä.

        Eli todennäköisesti joudut itse olemaan poliisiin yhteydessä jos haluat ajaa sisaresi parasta.

        Sisarellesi on saatava virallinen edunvalvoja ja äitisi on lopetettava kokonaan "edunvalvojana" toimiminen.

        Tässä parempi linkki maistraatin yhteystietoihin jos et osannut käyttää sitä kartta- tai postinumerohakua:

        http://www.maistraatti.fi/fi/Kaikki-maistraatit/

        Emme tiedä missä kunnassa sisaresi asuu, joten en osaa parempia yhteystieoja antaa.


      • Jo-on-aikoihin-eletty
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Joo eli soitin äidille ja ei ole koskaan joutunut mitään selvityksiä tekemään. Ja on kuulemma aikaisemminkin siirtänyt rahoja siskon tililtä minulle, en silloinkaan ole tiennyt mistä rahat tulevat :( Kuulostaa hankalalta kun eihän sisko niitä rahoja käytä kuitenkaan kaikkia itse ja sitten ne pitäisi jemmata tilille lojumaan...

        "Kuulostaa hankalalta kun eihän sisko niitä rahoja käytä kuitenkaan kaikkia itse ja sitten ne pitäisi jemmata tilille lojumaan..."

        Voi vittu sinä olet kyllä typerä paska!!!!! Varastat kehitysvammaiselta ja sitten vielä kehtaat jotenkin yrittää selitellä asiaa.

        Se käyttääkö siskosi rahansa itse vai ei on herttaisen yhdentekevää. Ne ovat siitä huolimatta HÄNEN rahojaan. Ja mistä tiedät että hän ei niitä tulevaisuudessa tarvitse? Siskosi voi elää vielä vaikka kymmeniä vuosia ja julkisia hoitopalveluja leikataan koko ajan. Voi aivan hyvin olla että muutaman vuosikymmenen kuluttua ainoa tapa jolla siskosi saa ihmisarvoista hoitoa on maksaa siitä itse. Joten joo, kyllä ne rahat tosiaan kannattaa vaan "jemmata tilille lojumaan".


      • ihmettelijä_
        Heikomman_puolella kirjoitti:

        Sen nyt sanoo jo terve järki ettei toisen rahoja voi lahjoitella pois. Toisen varoja ei voi myöskään hallita ilman laillista valtakirjaa tai edunvalvojan asemaa.

        Ei sen ymmärtämiseen laintuntemusta tarvita. Äitisi voi väittää mitä tahansa, mutta jos hän on lahjoittanut sisaresi rahoja sinulle niin asia on päivänselvä. Väärinkäytös ja rikos on tapahtunut. Sisaresi on menettänyt varoja joita hän tulee taatusti tarvitsemaan myöhemmin.

        Jos äitisi olisi virallinen eli laillinen edunvalvoja niin maistraatti olisi ensin antanut hänelle kaiken tiedon siitä mitä edunvalvoja saa ja ei saa tehdä.

        Eli todennäköisesti joudut itse olemaan poliisiin yhteydessä jos haluat ajaa sisaresi parasta.

        Sisarellesi on saatava virallinen edunvalvoja ja äitisi on lopetettava kokonaan "edunvalvojana" toimiminen.

        Tässä parempi linkki maistraatin yhteystietoihin jos et osannut käyttää sitä kartta- tai postinumerohakua:

        http://www.maistraatti.fi/fi/Kaikki-maistraatit/

        Emme tiedä missä kunnassa sisaresi asuu, joten en osaa parempia yhteystieoja antaa.

        Äitini sanoo, että pankissa olivat ehdottaneet jopa siskon kaikkien rahojen siirtoa heidän tililleen (parempi korko tms.) tai minun tilille. Sanoivat pankissa, että kuulemma minun tililleni siirtäessä joutuisi kuitenkin maksamaan lahjaveron ja olivat jopa laskeneet sen lahjaveron määrän valmiiksi! Pankista eivät ole sanoneet, että olisi laitonta. En usko äitini valehtelevan. Löysin muuten netistä kehitysvammaliiton sivuilta neuvontanumeron, sitä en siis enää tarvitse. Paljon puhutaan kehitysvammaisten oikeuksista, onhan heilläkin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Oikeus se on sekin.


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Äitini sanoo, että pankissa olivat ehdottaneet jopa siskon kaikkien rahojen siirtoa heidän tililleen (parempi korko tms.) tai minun tilille. Sanoivat pankissa, että kuulemma minun tililleni siirtäessä joutuisi kuitenkin maksamaan lahjaveron ja olivat jopa laskeneet sen lahjaveron määrän valmiiksi! Pankista eivät ole sanoneet, että olisi laitonta. En usko äitini valehtelevan. Löysin muuten netistä kehitysvammaliiton sivuilta neuvontanumeron, sitä en siis enää tarvitse. Paljon puhutaan kehitysvammaisten oikeuksista, onhan heilläkin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Oikeus se on sekin.

        Ei sisaresi ole mitään lahjoittanut. Äitisi on kavaltanut sisaresi rahoja ja siirtänyt niitä sinulle.

        Kehitysvammaisella on oikeus käyttää rahojaan, mutta ei oman etunsa vastaisesti. Sitä valvoo edunvalvoja. Yleensä rahan lahjoittaminen on kehitysvammaisen oman edun vastaista, joten sitä ei hyväksy sen paremmin maistraatti kuin oikeusasteet.

        Todella erikoinen väite pankin neuvoista. Vaikea uskoa että pankki neuvoisi kavaltamaan kehitysvammaisen rahat.

        Käännyt omituisesti nyt äitisi puolelle, siitä huolimatta että on päivänselvää sisarellesi on aiheutunut huomattavaa vahinkoa ja on tapahtunut todennäköisesti rikos.

        On suuri vaara että äitisi jatkaa sisaresi rahojen kavaltamista, toivon todella että ajattelet sen verran sisaresi etua että teetä tästä hyväksikäytöstä lopun.

        Kehitysvammaliitto ei ole viranomainen, miksi et ota yhteyttä maistraattiin tai poliisiin?


      • ihmettelijä_

        Odotan huomiseen ja soitan sinne neuvontaan. Onhan nyt hyvänen aika kehitysvammaisellakin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Mielipiteeni hieman muuttui, kun juttelin äitini kanssa. Siskoni tulee perimään aikanaan paljonkin rahaa (todennäköisesti vanhemmat kuolevat ennen häntä), joten vanhuuden varalle on kyllä silloin pesämunaa. Tässä elämäntilanteessa kolme tonnia ei ole enää iso raha, aikoinaan oli. Ja se määrä mitä olen siskoani hoitanut ja kuljettanut, entäpä jos määräisin siitä itselleni palkan? Ulkopuolinen avustaja ottaisi takuulla isot summat.


      • Jo-on-aikoihin-eletty
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Äitini sanoo, että pankissa olivat ehdottaneet jopa siskon kaikkien rahojen siirtoa heidän tililleen (parempi korko tms.) tai minun tilille. Sanoivat pankissa, että kuulemma minun tililleni siirtäessä joutuisi kuitenkin maksamaan lahjaveron ja olivat jopa laskeneet sen lahjaveron määrän valmiiksi! Pankista eivät ole sanoneet, että olisi laitonta. En usko äitini valehtelevan. Löysin muuten netistä kehitysvammaliiton sivuilta neuvontanumeron, sitä en siis enää tarvitse. Paljon puhutaan kehitysvammaisten oikeuksista, onhan heilläkin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Oikeus se on sekin.

        "Äitini sanoo, että pankissa olivat ehdottaneet jopa siskon kaikkien rahojen siirtoa heidän tililleen (parempi korko tms.) tai minun tilille."

        No niin varmasti sanoo. Äitisi näyttää sanovan paljon muutakin silkkaa roskaa.

        Tasan tarkkaan pankissa EI OLE sanottu mitään tuollaista. Pankki ei todellakaan neuvo asiakkaitaan toimimaan rikollisesti.

        "Sanoivat pankissa, että kuulemma minun tililleni siirtäessä joutuisi kuitenkin maksamaan lahjaveron ja olivat jopa laskeneet sen lahjaveron määrän valmiiksi"

        Jo tuo paljastaa että äitisi valehtelee räikeästil.Miksi ihmeessä sinä joutuisit maksamaan lahjaveroa ja äitisi ei? Ihan yhtä lailla se lahjavero menisi teiltä kummaltakin, jos lahja on tarpeeksi iso.

        Asenteestasi ja puolusteluistasi on päivänselvää että et aio tehdä tälle tilanteelle yhtään mitään vaan aiot päinvastoin iloisesti antaa äitisi jatkaa toimintaansa ja varastaa sisaresi rahoja. Hyödythän sinäkin siitä.

        Sinua ei voi enää mitenkään puolustella. Voi olla että tähän asti olet oikeasti ollut niin idiootti että et ole tajunnut ihmetellä asiaa, mutta nyt tiedät että kyse on 100 % rikollisesta toiminnasta ja aiot silti antaa äitisi jatkaa sitä.


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Odotan huomiseen ja soitan sinne neuvontaan. Onhan nyt hyvänen aika kehitysvammaisellakin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Mielipiteeni hieman muuttui, kun juttelin äitini kanssa. Siskoni tulee perimään aikanaan paljonkin rahaa (todennäköisesti vanhemmat kuolevat ennen häntä), joten vanhuuden varalle on kyllä silloin pesämunaa. Tässä elämäntilanteessa kolme tonnia ei ole enää iso raha, aikoinaan oli. Ja se määrä mitä olen siskoani hoitanut ja kuljettanut, entäpä jos määräisin siitä itselleni palkan? Ulkopuolinen avustaja ottaisi takuulla isot summat.

        Omena ei sitten pudonnut kauas puusta.

        Olet asiassa täysin väärässä, toivottavasti selvität asian loppuun asti.

        Sinun ja äitisi mielipiteillä ei nyt ole merkitystä. Ainoastaan lainsäädännöllä ja sisaresi todellisella edulla on merkitystä.

        Et voi periä sisareltasi palkkaa omavaltaisesti ja äitisi kavallusten kautta.


      • Outo-homma
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Odotan huomiseen ja soitan sinne neuvontaan. Onhan nyt hyvänen aika kehitysvammaisellakin oltava oikeus lahjoittaa rahaa. Mielipiteeni hieman muuttui, kun juttelin äitini kanssa. Siskoni tulee perimään aikanaan paljonkin rahaa (todennäköisesti vanhemmat kuolevat ennen häntä), joten vanhuuden varalle on kyllä silloin pesämunaa. Tässä elämäntilanteessa kolme tonnia ei ole enää iso raha, aikoinaan oli. Ja se määrä mitä olen siskoani hoitanut ja kuljettanut, entäpä jos määräisin siitä itselleni palkan? Ulkopuolinen avustaja ottaisi takuulla isot summat.

        >> Onhan nyt hyvänen aika kehitysvammaisellakin oltava oikeus lahjoittaa rahaa.
        http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/Edunvalvojan-henkilo-ja-tehtavat/

        "Edunvalvojalla ei ole oikeutta lahjoittaa päämiehensä omaisuutta. Jos päämies haluaa antaa tavallisen lahjan esimerkiksi sukulaisen syntymäpäivänä, hänen toiveensa on täytettävä."

        Onko sisaresi tilillä esim. miljoona euroa? Siinä tapauksessa voisi ehkä väittää, että 3000 euroa on "tavallinen" lahja.

        Jos sen sijaan kyse on ihan vaan normaalista keskituloisesta perheestä niin 3000 euroa ei millään mittapuulla ole "tavallinen" lahja jonka sisaresi olisi voinut pyytää äitiäsi lahjoittamaan sinulle.

        >> Siskoni tulee perimään aikanaan paljonkin rahaa (todennäköisesti vanhemmat kuolevat ennen häntä), joten vanhuuden varalle on kyllä silloin pesämunaa.

        Ja vitut tulee. Sinä olet niin kiero kusipää että varmasti keksit keinon nussia perinnön sisareltasi pois.

        Kumpihan teistä oikeastaan on kehitysvammainen? Ainakaan mitään normaalia käsitystä oikeasta ja väärästä ei sinulle ole kehittynyt.


      • ihmettelijä_

        Voi hyvänen aika. Siskolla on kymmeniä tuhansia sitä rahaa, joten hirveän köyhä onkin. Jätän tämän järjettömän palstan nyt ja käytän maalaisjärkeä. Äitini ei ole ottanut itselleen siskon tililtä rahaa, vaikka hoitaakin häntä lomilla, on joutunut ostamaan siskoa varten auton jne. ja ylimääräisiä pihatöitäkin ja sisäremonttia tehnyt jotta sisko pääsee kulkemaan talossaan. Periaatteessa voisi ajatella, että jos äitini velottaisi siskolta hänen kulujaan, saisi itselleen paljon enemmän kuin sen kolme tonnia ja voisi antaa sen itse minulle. Piste.


      • Outo-homma
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Voi hyvänen aika. Siskolla on kymmeniä tuhansia sitä rahaa, joten hirveän köyhä onkin. Jätän tämän järjettömän palstan nyt ja käytän maalaisjärkeä. Äitini ei ole ottanut itselleen siskon tililtä rahaa, vaikka hoitaakin häntä lomilla, on joutunut ostamaan siskoa varten auton jne. ja ylimääräisiä pihatöitäkin ja sisäremonttia tehnyt jotta sisko pääsee kulkemaan talossaan. Periaatteessa voisi ajatella, että jos äitini velottaisi siskolta hänen kulujaan, saisi itselleen paljon enemmän kuin sen kolme tonnia ja voisi antaa sen itse minulle. Piste.

        "ja ylimääräisiä pihatöitäkin ja sisäremonttia tehnyt jotta sisko pääsee kulkemaan talossaan"

        ???????????????????? Missä hemmetin talossaan? Väitit alussa että siskosi asuu hoitokodissa. Tuskin se hoitokoti vaatii potilaiden vanhempia osallistumaan rakennuskustannuksiin.

        Puhut itsesi kanssa niin paljon ristiin että sinun on pakko olla trolli. Sen puolesta puhuu sekin että ei kukaan oikeasti voi olla noin käsittämättömän tyhmä ja umpiluupää.


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Voi hyvänen aika. Siskolla on kymmeniä tuhansia sitä rahaa, joten hirveän köyhä onkin. Jätän tämän järjettömän palstan nyt ja käytän maalaisjärkeä. Äitini ei ole ottanut itselleen siskon tililtä rahaa, vaikka hoitaakin häntä lomilla, on joutunut ostamaan siskoa varten auton jne. ja ylimääräisiä pihatöitäkin ja sisäremonttia tehnyt jotta sisko pääsee kulkemaan talossaan. Periaatteessa voisi ajatella, että jos äitini velottaisi siskolta hänen kulujaan, saisi itselleen paljon enemmän kuin sen kolme tonnia ja voisi antaa sen itse minulle. Piste.

        Sillä ei ole merkitystä miten paljon rahaa sisarellasi on. Silläkään ei ole merkitystä miten paljon sisaresi saattaa saada perintöä. Perintö ei edes ole varma sisarellesi, ei varsinkaan kun sinä ja äitisi pääsette siihen vaikuttamaan.

        Kenelläkään ei ole oikeutta lahjoittaa merkittäviä summia rahaa kehitysvammaisen varoista muille. Tämän sanoo jo terve järkikin.

        Edes kehitysvammaisella itsellään ei ole oikeutta tehdä oman etunsa vastaisia päätöksiä.

        Käännyit tosi nopeasti äitisi rikoskumppaniksi. Rupeaa tuntumaan että tiesit alunperinkin saaneesi äidiltäsi sisareltasi kavallettuja rahoja ja hait vain puolustusta huonolle omalletunnollesi.

        Sinulla ja äidilläsi ei ole velvollisuutta huolehtia sisarestasi. Teillä ei ole myöskään oikeutta omavaltaisiin palkkioiden ja kulujenne nostoihin. Ei millään perusteella.

        Olette kovasydämisiä rikollisia ja tuhoatte puolustuskyvyttömän sisaresi tulevaisuutta.


      • 19-10
        Heikomman_puolella kirjoitti:

        Sillä ei ole merkitystä miten paljon rahaa sisarellasi on. Silläkään ei ole merkitystä miten paljon sisaresi saattaa saada perintöä. Perintö ei edes ole varma sisarellesi, ei varsinkaan kun sinä ja äitisi pääsette siihen vaikuttamaan.

        Kenelläkään ei ole oikeutta lahjoittaa merkittäviä summia rahaa kehitysvammaisen varoista muille. Tämän sanoo jo terve järkikin.

        Edes kehitysvammaisella itsellään ei ole oikeutta tehdä oman etunsa vastaisia päätöksiä.

        Käännyit tosi nopeasti äitisi rikoskumppaniksi. Rupeaa tuntumaan että tiesit alunperinkin saaneesi äidiltäsi sisareltasi kavallettuja rahoja ja hait vain puolustusta huonolle omalletunnollesi.

        Sinulla ja äidilläsi ei ole velvollisuutta huolehtia sisarestasi. Teillä ei ole myöskään oikeutta omavaltaisiin palkkioiden ja kulujenne nostoihin. Ei millään perusteella.

        Olette kovasydämisiä rikollisia ja tuhoatte puolustuskyvyttömän sisaresi tulevaisuutta.

        Jos äiti syyllistyi kavallukseen, niin rahat vastaanottanut syyllistyi kätkemisrikokseen, mikäli hän tiesi.
        Jos hän ei varmuudella tiennyt, mutta hänen oli syytä epäillä, mistä rahat tilille tulivat, niin silloin hän syyllistyi tuottamukselliseen kätkemisrikokseen.


      • Ihmettelijä_
        Outo-homma kirjoitti:

        "ja ylimääräisiä pihatöitäkin ja sisäremonttia tehnyt jotta sisko pääsee kulkemaan talossaan"

        ???????????????????? Missä hemmetin talossaan? Väitit alussa että siskosi asuu hoitokodissa. Tuskin se hoitokoti vaatii potilaiden vanhempia osallistumaan rakennuskustannuksiin.

        Puhut itsesi kanssa niin paljon ristiin että sinun on pakko olla trolli. Sen puolesta puhuu sekin että ei kukaan oikeasti voi olla noin käsittämättömän tyhmä ja umpiluupää.

        ÄIDIN talossa. En todellakaan ole mikään trolli. Mutta nyt ihan oikeasti ajattelen maalaisjärjellä enkä lakipykälillä.


      • Heikomman_puolella
        Ihmettelijä_ kirjoitti:

        ÄIDIN talossa. En todellakaan ole mikään trolli. Mutta nyt ihan oikeasti ajattelen maalaisjärjellä enkä lakipykälillä.

        Sinun maalaisjärkesi on rikollinen. Sama pätee äitiisi.

        Olen hyvin pettynyt että paljastuit moraaliltasi erittäin korruptoituneeksi. Hyväksyä nyt kehitysvammaisen henkilön varojen kavaltaminen! Aivan hullu ajatuskin terveelle järjelle!

        Vähintä mitä sinun pitäisi tehdä on palauttaa kaikki sisaresi varoista saamasi rahat ja huolehtia että sisarellesi määrätään virallinen ja laillinen edunvalvoja. Äidiltäsi on saatava pois kaikki sisaresi varojen käyttömahdollisuudet, verkkopankin salasanat on uuden laillisen edunvalvojan tai sisaresi itse vaihdettava ja kaikki äidillesi mahdollisesti annetut valtakirjat mitätöitävä.

        Asia tulisi saattaa poliisille, mutta tämä edellinen on vähintä mitä pitäisi tehdä. Äidillesi ei tulisi rikoksista isoa tuomiota, joten olisi kohtuullista että ilmoittaisit asian poliisille. Äitisi olisi tietenkin velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon eli palauttamaan kavaltamansa rahat. Joka tapauksessa äitisi on itse ansainnut rikoksensa seuraukset.

        Miten voit olla noin julma sisartasi kohtaan että valitset äitisi puolen ja otat hyödyn hänen rikoksistaan? Miksi valitset itse jatkaa äitisi rikosta? Kai ymmärrät että tästä johtuen olet pian itse rikollinen, jos et jo ole?

        Mihin edes tarvitsette sisareltasi kavallettuja rahoja? Sanoit että sisarellasi on säästössä kymmeniätuhansia euroja ja hän saa mahdollisesti ison perinnön. Tämä viittaa siihen että äitisi on varakas. Mistä sisaresi on säästönsä saanut? Jos vanhemmiltanne niin sinä olet todennäköisesti saanut vanhemmiltanne vähintään yhtä paljon rahaa.


      • Outo-homma
        Ihmettelijä_ kirjoitti:

        ÄIDIN talossa. En todellakaan ole mikään trolli. Mutta nyt ihan oikeasti ajattelen maalaisjärjellä enkä lakipykälillä.

        Ihan maalaisjärjellä ajateltuna äitisi on surkea varas ja vammaisen hyväksikäyttäjä ja sinä olet rikollista myötäilevä surkimus.

        No ainakin nyt voit varmastikin palauttaa ne varastetut 3000 euroa sisarellesi, koska nehän eivät nyt enää sinulle tuossa elämäntilanteessasi ole iso raha.

        Kannattaa kuitenkin siirtää ne siskon tilille itse eikä äitisi kautta, muori kuitenkin luultavasti vetäisi välistä.


    • Heikomman_puolella

      Edunvalvoja ei saa antaa lahjoja päämiehensä varoista. Edunvalvoja ei saa antaa isoa lahjaa päämiehensä varoista edes päämiehen niin toivoessa.

      Sisaresi on puolustuskyvytön ja sinun tulisi mielestäni osaltasi suojella häntä taloudelliselta hyväksikäytöltä ja ilmoittaa asia maistraatille. Äiti on tietenkin äiti, mutta rajansa kaikella.

      Maistraatin oma valvonta ei ole erityisen tehokasta, joten edunvalvojan aseman väärinkäytön epäilystä olisi todella tärkeä ilmoittaa maistraatille.

      Vihellä peli poikki ajoissa. Muutoin äitisi voi saada todella isoa vahinkoa aikaan paitsi sisarellesi myös itselleen.

      Äitisi on ensisijaisesti itse vahingonkorvausvelvollinen sisarellesi .Sinä et välttämättä joudu palauttamaan rahoja jotka äitisi sinulle antoi. Otit rahat vastaan tietämättä että rahat tulivat sisareltasi. Tietenkin sinun olisi hyvä palauttaa rahat sisarellesi kun asia on selvitetty, mutta se ei aina ole välttämätöntä varsinkaan jos rahat on jo käytetty.

      http://www.maistraatti.fi/fi/maistraatit/

      • 7896t8u6

        Eikös noin suuresta lahjasta pitäis maksaa myös veroa? Niin muistelen.


      • Ei-lahjaveroa
        7896t8u6 kirjoitti:

        Eikös noin suuresta lahjasta pitäis maksaa myös veroa? Niin muistelen.

        Ei tarvitse kunhan aloittaja ei kolmen vuoden aikana saa äidiltään 3999 euroa enempää.


    • 19-7

      Kyse on todennäköisesti kavalluksesta.

    • Heikomman_puolella

      Ajatellaan että sinulla olisi kehitysvammainen lapsi, jakaisitko omavaltaisesti hänen varojaan hänen sisaruksilleen tai muille henkilöille?

      Ajatellaan että sinulla olisi kehitysvammainen lapsi ja hän haluaisi lahjoittaa varojaan sisaruksilleen tai muille henkilöille, sinulla olisi siihen valtakirja, jakaisitko hänen rahojaan pois vai ajattelisitko että se on lapsesi edun vastaista?

      • ihmettelijä_

        Minulla muuten ON kehitysvammainen lapsi itselläni. Tai siis on syvästi autistinen ja sitä kautta kehitysvammainen. Ja kyllä, antaisin hänen rahojaan toiselle terveelle lapselle, jos tilanne sitä vaatisi ja jos vammaisen lapseni tilanne ei siitä heikkenisi.


      • Heikomman_puolella
        ihmettelijä_ kirjoitti:

        Minulla muuten ON kehitysvammainen lapsi itselläni. Tai siis on syvästi autistinen ja sitä kautta kehitysvammainen. Ja kyllä, antaisin hänen rahojaan toiselle terveelle lapselle, jos tilanne sitä vaatisi ja jos vammaisen lapseni tilanne ei siitä heikkenisi.

        Siinä tapauksessa äidin moraalisi on pahasti korruptoitunut ja olet kelvoton lapsesi edunvalvojaksi.

        Toivottavasti sinusta ilmoitetaan ajoissa lastensuojeluviranomaisille ja lapsellesi määrätään yleinen edunvalvoja.

        Itse olen lievästi autistinen joten tunnen lapsesi ja sisaresi tuskan siitä että heidän tilaansa hyväksikäytetään törkeästi. Oma sisareni on valmis ihan yhtä törkeään käytökseen, mutta onnekseni en tarvitse edunvalvojaa.


    • Heikomman_puolella

      Alunperin kirjoitit että et edes tiennyt äitisi sinulle lahjoittamien rahojen olevan itseasiassa sisaresi rahoja. Luulit saaneesi rahat lahjana äidiltäsi.

      Nyt puolustat sisaresi oikeutta lahjoittaa rahojaan pois ja äitisi toimia sen toteuttamiseksi.

      Miten voit sanoa olleen sisaresi tahto lahjoittaa sinulle rahaa, kun et edes tiennyt äitisi siirtämien rahojen olevan sisaresi rahoja? Luulisi että äitisi olisi maininnut sinulle että rahat ovat lahja sisareltasi.

      Miten voit sanoa olevan sisaresi edun mukaista että hän tai äitisi lahjoittavat sisaresi varoja pois? Kun se ei ole edes laillista. Sisaresi edun vastaisen tahdon toteuttaminen on äidiltäsi tai edunvalvojalta aina lainvastaista.

    • Laamakuiskaaja

      Oleellinen kysymys on onko sisaresi edunvalvonnan tarpeessa? Kehitysvamma ja hoitokoti ei automaattisesti edellytä edunvalvontaa mutta "Siskoni ei rahasta ymmärrä mitään, ei ainakaan määristä." viittaisi sellaiseen.

      Sisaresi taloudellista tulevaisuutta ei ole viisasta jättää tulevan perinnön varaan, aina on mahdollista että perinnön jättäjä testamenttaa omaisuutensa muualle tai lahjoittaa tai kuluttaa sen eläessään.

      Jos haluat toimia "puhtaat jauhot pussissa" niin pyydä maistraattia selvittämään sisaresi edunvalvonnan tarve. Pyynnön voi tehdä kuka tahansa.

      • Realisti6

        Itseasiassa jos aloittaja haluaa pitää jauhonsa puhtaina niin hänen pitää ilmoittaa kavallusepäily poliisille. Hänen siskonsa ei sitä kykene yksin tekemään.

        Mutta aloittaja on jo tehnyt valintansa ja hyväksikäyttää siskoansa äitinsä kanssa. Se on kuulemma maalaisjärjen käyttöä. Minun tietääkseni maalla ei ole kavaltajia hyväksytty.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe