Onko elämällä tarkoitus

joskusmiettinyt

Yleisesti katsottuna sillä ei ole mitään merkitystä.
Evoluuttisesti on lisääntyminen.
Mikä tekee elämän merkitykselliseksi.

169

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö
    • EiMyöhäistäVieläkään

      Mielestäni jokaisen kannattaisi miettiä asiaa omalta kohdaltaan. Onko tehnyt jotain, mikä tekee omasta elämästä merkityksellisen ja antaa sille tarkoituksen.

    • TarkoitanEttäTarkoitan

      Jokainen saa sellaisen elämän millaiseksi sen "rakentaa", siinä ole muuta tarkoitusta. Siis elämän tarkoitus on, että ihminen tekisi jotakin sen eteen ja loisi oman elämänsä. Päätarkoitus on pysyä hengissä syntymästä kuolemaansa saakka.

      • eläkeukko

        ei se ihan noin mene. Joku voi syntyä semmoisissa merkeissä, ettei hän todellakaan voi tehdä elämänsä eteen juuri mitään .Vai ketä varten ne lukuisat vammaiset syntyvät.


    • 1eero

      Humanistisesti ajateltuna, ensin ajateltuna minkä takia oli alkuräjähdys ei minkään takia sitten evoluutio ei minkään takia tai lisääntymisen takia.
      Aina vaiempaa, ihmisen elämä no henkissä pysyminen tuottaa jälkeläisiä hoivata uutta sukupolvea, nauttia ja kuolla pois.
      Koko universumin tila loppuu joskus, niin oliko sillä joku tarkoitus ?????

      • eläkeukko

        Kuka sen alkuräjähdyksen on nähnyt. Ei sen enempää kuin kukaan on nähnyt ns jumalaa. Tieteellisesti sitä kyllä yritetään todistaa ,mutta ei se silti todista että mitään räjähdystä on ollut. Siis mikä on räjähtänyt ja missä.??????


      • 1eero
        eläkeukko kirjoitti:

        Kuka sen alkuräjähdyksen on nähnyt. Ei sen enempää kuin kukaan on nähnyt ns jumalaa. Tieteellisesti sitä kyllä yritetään todistaa ,mutta ei se silti todista että mitään räjähdystä on ollut. Siis mikä on räjähtänyt ja missä.??????

        Kyllä alkuräjähdyksen aika tiedetään, vaikka sinne asti ei ole voitu katsoa mutta aika lähelle noin 14 miljardin vuoden taa.


      • ent.siivoojaparka
        1eero kirjoitti:

        Kyllä alkuräjähdyksen aika tiedetään, vaikka sinne asti ei ole voitu katsoa mutta aika lähelle noin 14 miljardin vuoden taa.

        Tuohon sitä uskoa tarvitaan jos mihin.


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tuohon sitä uskoa tarvitaan jos mihin.

        Minä uskon tieteeseen tai tiede ei perustu uskoon mutta uskoa ei voi tutkia tieteellisesti, vai voiko.


    • reppuriika

      Jumala on luonut ihmisen ystäväkseen ja antanut meille iankaikkisen elämän ja suunnitelman.
      Olemme arvokkaita.

      • ent.siivoojaparka

        Katsotaans nyt.
        Epäonnistuiko täydellinen Jumala siis luomisessaan? Minusta kun näyttää, että kaikki ihmiset eivät ole Jumalan ystäviä. Loiko hän vahingossa itselleen myös vihamiehiä?


      • kerro.meille
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Katsotaans nyt.
        Epäonnistuiko täydellinen Jumala siis luomisessaan? Minusta kun näyttää, että kaikki ihmiset eivät ole Jumalan ystäviä. Loiko hän vahingossa itselleen myös vihamiehiä?

        Sunhan se pitäisi tietää ja osata selittää kun melkein pappi olet.


      • kerro.meille kirjoitti:

        Sunhan se pitäisi tietää ja osata selittää kun melkein pappi olet.

        Malta mielesi, hän on jo luvannut paljastaa tuon tiedon.


      • reppuriika
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Katsotaans nyt.
        Epäonnistuiko täydellinen Jumala siis luomisessaan? Minusta kun näyttää, että kaikki ihmiset eivät ole Jumalan ystäviä. Loiko hän vahingossa itselleen myös vihamiehiä?

        Ihminen valitsi väärin, lakesi syntiin. .
        Tämä maailma on tulelle tarkoitettu, mutta Herra luo uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus ja oikeus asuu.
        21. Luku

        1Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ilm. 21.

        Jes. 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

        Anna sinäkin elämäsi Jeesuksen kautta Jumalalle, niin palaset loksahtelevat paikoilleen ja syyt elämisen ongelmiin alkavat näkyä ihmisen puolelta.


      • herra.on.hyvä
        reppuriika kirjoitti:

        Ihminen valitsi väärin, lakesi syntiin. .
        Tämä maailma on tulelle tarkoitettu, mutta Herra luo uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus ja oikeus asuu.
        21. Luku

        1Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ilm. 21.

        Jes. 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

        Anna sinäkin elämäsi Jeesuksen kautta Jumalalle, niin palaset loksahtelevat paikoilleen ja syyt elämisen ongelmiin alkavat näkyä ihmisen puolelta.

        Noinhan se on, Amen.


      • ö-Öö
        reppuriika kirjoitti:

        Ihminen valitsi väärin, lakesi syntiin. .
        Tämä maailma on tulelle tarkoitettu, mutta Herra luo uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus ja oikeus asuu.
        21. Luku

        1Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ilm. 21.

        Jes. 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

        Anna sinäkin elämäsi Jeesuksen kautta Jumalalle, niin palaset loksahtelevat paikoilleen ja syyt elämisen ongelmiin alkavat näkyä ihmisen puolelta.

        Ja höpö höpö.

        =DW=


      • reppuriika kirjoitti:

        Ihminen valitsi väärin, lakesi syntiin. .
        Tämä maailma on tulelle tarkoitettu, mutta Herra luo uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus ja oikeus asuu.
        21. Luku

        1Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ilm. 21.

        Jes. 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

        Anna sinäkin elämäsi Jeesuksen kautta Jumalalle, niin palaset loksahtelevat paikoilleen ja syyt elämisen ongelmiin alkavat näkyä ihmisen puolelta.

        Sadoista, jopa tuhansista uskonsuunnista on vaikea valita, kaikki ovat mielestään oikeassa, väärässä ovat toista mieltä olevien uskovaisten käsityksen mukaan. Entä jos valitseekin väärin?
        En ole uskovainen, valitettavasti uskonnot ovat liian ristiriitaisia että voisin ottaa yhtäkään omakseni.


      • ent.siivoojaparka
        reppuriika kirjoitti:

        Ihminen valitsi väärin, lakesi syntiin. .
        Tämä maailma on tulelle tarkoitettu, mutta Herra luo uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus ja oikeus asuu.
        21. Luku

        1Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ilm. 21.

        Jes. 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

        Anna sinäkin elämäsi Jeesuksen kautta Jumalalle, niin palaset loksahtelevat paikoilleen ja syyt elämisen ongelmiin alkavat näkyä ihmisen puolelta.

        Katsotaans vielä.
        Miksi kaikkivaltias viisas Jumala sitten loi ihmisen tänne tekemään syntiä? Eikö hän kaikessa viisaudessaan osannut tietää kuinka tulee käymään? Vai onko tämä vain jotain Jumalan sairasta ajanvietettä katsella maailman pahuutta?
        Eikö täydellinen viisas Jumala olisi voinut onnistua luomaan ihmisen niin läpivarman hyväksi, ettei tämä olisi langennut syntiin?
        Suoraan kelpoiseksi sinne uuteen maahan?


      • ö-Öö
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Katsotaans vielä.
        Miksi kaikkivaltias viisas Jumala sitten loi ihmisen tänne tekemään syntiä? Eikö hän kaikessa viisaudessaan osannut tietää kuinka tulee käymään? Vai onko tämä vain jotain Jumalan sairasta ajanvietettä katsella maailman pahuutta?
        Eikö täydellinen viisas Jumala olisi voinut onnistua luomaan ihmisen niin läpivarman hyväksi, ettei tämä olisi langennut syntiin?
        Suoraan kelpoiseksi sinne uuteen maahan?

        Olet nyt erehtynyt foorumista.

        Tämä on suoli 24, uskisfoorumi on kotimaa24.

        https://www.kotimaa24.fi/

        Hihhuloi siellä.

        =DW=


      • ent.siivoojaparka
        ö-Öö kirjoitti:

        Olet nyt erehtynyt foorumista.

        Tämä on suoli 24, uskisfoorumi on kotimaa24.

        https://www.kotimaa24.fi/

        Hihhuloi siellä.

        =DW=

        Ja sinun elämäsi tarkoitus? Siitähän aloituksessa oli kysymys.
        Onko sillä muutakin tarkoitusta kuin pitää Raamatun lukeneet pois 60 palstalta?


    • ent.siivoojaparka

      Varmasti lohdutonta olla bigbangiläinen, joka ei tunne elämällään olevan tarkoitusta. En minä pystyisi niin elämään.

    • k-kk

      Kysymykses on niin iso et ei pysty, mut mulla on helppo kysymys kaikilla viisaille.
      Pitääkö ihmisen olla koko ajan onnellinen vai miks siihen olotilaan niin paljon pyritään.

      • EiIhminenItestäänLöyä

        Pitää.
        Tosin ihminen ei löydä sitä onneaan itse, etenkin nainen. Vaan saa onnen ostamalla rätei ja lumpui ja hirveät maalimäärät joilla pilaa naamansa. Niistä se onni löytyy.
        Miehellä pitää olla haarojen välissä muutakin kuin nainen, esimerkiksi moottoripyörä tai golf maila tai jotakin ja päässä vähintään muutama tuopillinen kaljaa.


    • Täälläkäydäänsiksi

      Se että ihminen kasvaa ja kehittyy elämänsä aikana, jotta ei kuulosta niin tyhjältä ja tyhmältä kuin aloittaja. Anteeksi.

    • 1eero

      Kuutoskanavalla loppui juuri Stephen Hawkins ohjelma hän ilmaisi tähän näin, elämän tarkoitus on meidän korviemme välissä, näin se sitten varmaa on.

      • Katsoin Stephen Hawkinsin ohjelman. Tykkäsin.


    • siilimuori

      Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus sanoi joku, en muista kuka.

      Ite en osaa määritellä mikä tarkoitus elämällä on vai onko mittää. Lyhyen ajan täällä ite kukainenkin kekkuloihtee jos minkälaisissa kohtalossa ja sitten ykskaks kaikki on ohi. Tai jatkuu se elämä toivottavasti lapsissa.

      • ö-Öö

        Ite asiassa

        Se on jossain vanhassa Mikko Alatalon piisissä, En muista, enkä todellakaan aio alkaa kuuntelemaan sinällään hyvää levytystuotantoaan läpi.

        Mutta tunnetumpi on Eppu Normaalin versio aiheesta. Sanat tosin levytetty "elämän tarkoitus, lienee murheen karkoitus", mutta ikävästäkin siinäkin lauletaan.

        Eppu Normaali; Elämän tarkoitus:

        https://www.youtube.com/watch?v=1TLWpmIKayc

        =DW=


      • siilimuori
        ö-Öö kirjoitti:

        Ite asiassa

        Se on jossain vanhassa Mikko Alatalon piisissä, En muista, enkä todellakaan aio alkaa kuuntelemaan sinällään hyvää levytystuotantoaan läpi.

        Mutta tunnetumpi on Eppu Normaalin versio aiheesta. Sanat tosin levytetty "elämän tarkoitus, lienee murheen karkoitus", mutta ikävästäkin siinäkin lauletaan.

        Eppu Normaali; Elämän tarkoitus:

        https://www.youtube.com/watch?v=1TLWpmIKayc

        =DW=

        Se oli vissiin Mikko Alatalon levyn nimi se Ikävän karkoitus muta oliko sennnimistä kipaletta?

        Elämä on ruma, kaunis ja rakas rikas rämä mutta oma.
        https://www.youtube.com/watch?v=b4T5tSAODfA


      • Siilimuori
        siilimuori kirjoitti:

        Se oli vissiin Mikko Alatalon levyn nimi se Ikävän karkoitus muta oliko sennnimistä kipaletta?

        Elämä on ruma, kaunis ja rakas rikas rämä mutta oma.
        https://www.youtube.com/watch?v=b4T5tSAODfA

        Ja vielä:
        Kolmannella naisellakin on ajatuksensa elämän tarkoituksesta. Jäämmä miettimään.


      • siilimuori

    • ent.siivoojaparka

      Mielenkiintoista lukea tätä ketjua ihmisten erilaisista elämäntarkoituksista. Mikään ei vielä vastaa minun käsitystäni elämän tarkoituksesta. Mutta antaapa ajan kulua ja ketjun jatkua, ennenkuin sanon painavan sanani Raamatun tuntevana lähes pappina.
      Odotellaanpa vielä mitä hunksz on Jessen kanssa pähkäillyt asian tiimoilta. Melkein epäilen, että hekään eivät ole päässeet siihen loppupäätelmään mihin minä.

      • de-meter

        Odottelin koko eilisen päivän siivoojan loppupäätelmän julkistamista, vaan ei näkynyt..))
        Olisi mukava kuulla. Eikä ole hunksikaan kommentoinut. Liekö oma ego paisunut niin,
        ettei enää tarvi Jesseäkään.

        Onkohan tässä käynyt niin, että on päässyt tutustumaan laajaan valikoimaan elämäntarkoituksia, testannut niistä muutamia ja sitten jättänyt asian auki ?
        Päättänyt laskea vain oman sisäisen johdattajansa varaan.

        Elämän mielen määritteli hmp.f hienosti. Matkalla minäkin koen olevani, mutta en ilman kompassia ja vuorovaikutus on kaiken ydin. En ole tullut tänne vain itseäni varten.


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Odottelin koko eilisen päivän siivoojan loppupäätelmän julkistamista, vaan ei näkynyt..))
        Olisi mukava kuulla. Eikä ole hunksikaan kommentoinut. Liekö oma ego paisunut niin,
        ettei enää tarvi Jesseäkään.

        Onkohan tässä käynyt niin, että on päässyt tutustumaan laajaan valikoimaan elämäntarkoituksia, testannut niistä muutamia ja sitten jättänyt asian auki ?
        Päättänyt laskea vain oman sisäisen johdattajansa varaan.

        Elämän mielen määritteli hmp.f hienosti. Matkalla minäkin koen olevani, mutta en ilman kompassia ja vuorovaikutus on kaiken ydin. En ole tullut tänne vain itseäni varten.

        Se tulee vielä, mikä Raamatun mukaan on meidän täällä tupperehtimisemme pääasiallinen tarkoitus. Se on vähän laajamittaisempaa kuin yksilötasolla.
        Kirjoitan vielä sen pikku saarnan teille, kunhan tässä herään kunnolla. Jokuhan täällä saa tietysti Jeesusfobiakohtauksen, mutta senkin uhalla.


    • Jatkamaan_siitä

      Onhan sillä, elämäsi tarkoitus on jatkaa vanhempiesi sukua.

    • VoiShoppaiSentäs

      Millaisia tehtäviä teidän pitäisi mielestänne tehtävää, jotta oma elämänne tarkoitus toteutuisi?

      Onko jotain erikoista? Vai lasten tekeminen ja sitten shoppailu.

    • 1eero

      Miksi minä olen minä, ihminen on ainoa joka pystyy ajattelemaan omaa minuuttaan ja järkeilemään olemassa oloaan.
      Jaaha miksi heräsin näin aikaisin, kun ei nukuttanu ennee.
      Ollakko vae eikö olla, siinä pulma ?

      • siilimuori

        Niivvai loppupeleissä mitä meritystä minulla ja minun ajtuksillani minuudesta on loppupeleissä. Kun minusta aika jättää, sadan vuoden päästä kukaan ei muistakkaan että minua ylipäätän on ollut. Tietenkin merkitystä on elämän aikana miten olen, mutta pitemmässä juoksussa ei itään merkitystä.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Niivvai loppupeleissä mitä meritystä minulla ja minun ajtuksillani minuudesta on loppupeleissä. Kun minusta aika jättää, sadan vuoden päästä kukaan ei muistakkaan että minua ylipäätän on ollut. Tietenkin merkitystä on elämän aikana miten olen, mutta pitemmässä juoksussa ei itään merkitystä.

        Öh mitäpä näitä sen suuremmin pohtimaan ei tuu hullua hurskammaksi.
        Täällä paistaa aurinko aikasin oli -13 nyt -5 , entäs teillä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Öh mitäpä näitä sen suuremmin pohtimaan ei tuu hullua hurskammaksi.
        Täällä paistaa aurinko aikasin oli -13 nyt -5 , entäs teillä.

        Nii, eipä taida meidän pohtimisella valmista tulla :).
        Meilläkin ihana auringonpaiste, pakkasta tällä hetkellä -5.7. Oottelen että vielä vähän lämpenee ja sitten ylös ulos ja lenkille.


    • Elämän tarkoitus on se itse matka. Henkinen kasvu, ja kaikki sanat ja teot jotka jätämme seuraaville sukupolville. Ja muutenkin se jälki jonka jätämme muihin ihmisiin.
      Kaikki mitä teemme ja sanomme, kaikella on merkityksensä. Se miten sä kosketat muita, leviää kuin renkaita vedessä.

      • kylmätotuus

        Tosi hienosti tiivistit elämän tarkoituksen!


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Tosi hienosti tiivistit elämän tarkoituksen!

        Tattis :) Näiden tämän viikon keskustelujen ja pähkäilyjen jälkeen lisään, että jokainen voi hakea vahvan puolensa elämässä, jalostaa sitä. Ja jakaa sitä iloa siitä ympärilleen, olla oman elämänsä profeetta.


    • eielämästäselviähengis

      Pitää täsmentää, mitä tarkoitusta tarkoitetaan. Elämän biologinen tarkoitus on aika selvä. omien geenien siirtäminen jälkipolville; niin voimakas on lisääntymisen ja jälkeläisten varjelemisen vietti. Kunkin yksilön oman elämän tarkoitus on epäselvempi ja ei ihmiset voivat luoda elämälleen erilaisia tarkoituksia, jos luovat lainkaan. Aatesunnat ja uskonnot määrittelevät elämälle erilaisia tarkoituksia. Elämällä voi olla myös kosminen tarkoitus, tai sitten ei; se voi olla vain sattumalta syntynyttä.

    • mä-en-tiedä-

      Vain luoja tietää mikä on ihmisen elämän tarkotus ,

      • Harmaahajuaistion

        Mutta kun se ei kerro, niin se on antanut ihmiselle tehtäväksi keksiä ja hakea sitä, miettiä ja fundeerata, jottei koko elämä mene ihan hukkaan.


    • Mä olen periaatteessa hmpfiksen kaa samalla esoteerisella linjalla (itse matka elikkä prosessi on se tarkoitus, tai siis oikeesti luomme sitä tarkoitusta tai tarkoituksettomuutta itse koko ajan matkan aikana).

      Kosmisiin tai ihmistä suurempiin tarkoituksiin en oikein jaksa uskoa. Omat päätökseni tai niiden tekemättä jättäminen vaikuttaa ratkaisevasti siihen miten voin vaikuttaa tai olla vaikuttamatta omaan tai muiden elämään. Jos ei lasketa biologista tarkoitusta (jatkuvuutta) mukaan niin sohvanpohjalla makaaminen ja realityohjelmien tuijottaminen telkusta ei ole mitenkään harmallista kenellekään, mutta ei mitenkään lisää sitä elämän itseisarvoa tai anna sille jotain tarkoitusta. Niin kauan kun elämämme ainoa tarkoitus ei ole tyydyttää omia perustarpeitaan ja ainoastaan niitä niin ei kai sillä elämällämme mitään mekitystä sinänsä ole.
      Ja nyt ikkunoidenpesuu. Tarkoituksena on vaihataa verhot lasiverannalle ;)

    • paskanenloppu

      Toiminnallamme on aina jokin tarkoitus siihen elomme perustuu, onko olemassa lopputulosta johon kaikki tähtää ei ole.

    • Nää on sellasia juttuja murrosikäset nuoret pohtivat ja sitten aina välillä aikuisetkin, etenkin kriisitilanteissa, mutta myös kun on turhaa aikaa ja ei keksi mitään järkevää tekemistä kun miettiä syntyjä syviä. Ihan hyvä että joskus pysähtyy miettimään elämän tarkoitusta, turhauttavaa kun sitä ei tahdo millään löytyä. On han ihan selvästi olemassa (on nyt ja on ollut aikaisemminkin) joiden elämällä on ollut selvä tarkoitus) mutta harvemmin sitä on mielletty ulkoapäin tai ylhäältä annetuksi: ainoastaan uskonnolliset fanaatikot, esim itsemurhapommittajat ja uskonnollisessa vakaumuksessa oman elämänsä jollekin asialle vihkineet omaavat tällaisen tiedon oman elämänsä tarkoituksesta. Meille tavallisille laiskimuksille riittää kun on jääkaappi täynnä ja kaapelit kunnossa.

      Eli siis, jos elämällä on joku tarkoitus niin se on se jonka me ITSE olemme sille antaneet, yleensä pitkän prosessin aikana tai sitten että prosessi sinänänsä on se tarkoitus. Minä hieman kadehdin kaikkia teitä jotka olette löytäneet jo nuorina selvän tarkoituksen omalle elämällenne ja olette sen käyttäneet toisten ihmisten auttamiseen, yhteiskunnan kehittämiseen, tieteen ja tiedon edistämiseen ja levittämiseen, luovaan työhön ja yleensäkin kaikkeen joka auttaa, tukee ja edistää yhteiskunnallistta kehitystä tasa-arvoisempaan, turvallisempaan, humanistisempaan ja oikeudenmukaisempaan suuntaan. Jos on kantanut kortensa kekoon että elämä maapallollamme on tullut jollekin muulle siedettävämmäksi niin silloin koen että elämällä on on ollut tarkoitus.

    • ihminen-on-tuholaiseläin

      ihminen on vain yksi eläinlaji, olemme satunaisesti syntyneet jostaki ihmiseläimestä,
      sitten on meidän vuoro tehdä uusia ihmieläimä
      sama jatkuu kunnes maailma tuhoutuu ja elämä loppuu kokonaan maanpäältä.

      • selväselvä

        Joo, aika iso tuholainen onkin, tuo ihminen. Kun millään ei ole tarkoitusta ja kaikki päättyy tyhjään, voi näitä päin vuoria lentoja alkaa tapahtumaan enemmänkin. Mitäs millään on väliä, kun alkaa vähän masentamaan, ei muuta kuin nimi lehteen oikein kuvan kera. Hei Haloo!!!!


      • ent.siivoojaparka
        selväselvä kirjoitti:

        Joo, aika iso tuholainen onkin, tuo ihminen. Kun millään ei ole tarkoitusta ja kaikki päättyy tyhjään, voi näitä päin vuoria lentoja alkaa tapahtumaan enemmänkin. Mitäs millään on väliä, kun alkaa vähän masentamaan, ei muuta kuin nimi lehteen oikein kuvan kera. Hei Haloo!!!!

        Raadollisinta siinä on se, ettei hän koskaan päässyt itse nauttimaan saamastaan huomiosta.


    • Lisääntyminen on kai tärkein ainakin jos ajatellaan luonnonmukaisesti.
      Kaikilla jaksoilla elämässäni on ollut tarkoitus. Nuoruus ja perheen perustaminen, lapset koulutettu ja muuttaneet omilleen. Poikamme kuolemasta en löydä tarkoitusta, niin vain kävi. 12-vuotta kestänyt omaishoitajuuskin antoi tarkoitusta elämälleni. Nyt olen vapaa elämään itselleni, En enää paljonkaan välitä henkisestä kasvusta ym... Elämä on kasvattanut kovalla kädellä, se on myöskin kovettanut olemaan välittämättä turhista. Myös turhat pelot ovat hävinneet, Viikatemieskin on tullut tutuksi vuosien varrella joten en tunne pelkoa häntäkään kohtaan.

    • Minun on vaikea nähdä elämälläni mitään tarkoitusta noin isommassa mittakaavassa. Yksilöllisellä tasolla kylläkin, mutta se ei tahdo minulle riittävän oikeuttamaan edes olemassaoloani.

      • Eihän se maailma muutu hetkessä, mutta se ei tarkoita sitä että olisimme turhiakaan. Mä uskon vahvasti siihen että jokainen valinta vaikuttaa johonkin. Sellainenkin valinta, että miten vastaan johonkin viestiin, hymyilenkö tänään ollenkaan vai itkenkö. Olen nähnyt sen niin vahvasti miten jonkun romahtaminen kaataa koko korttipakan, että minusta pelkästään itsestään huolehtiminen tekee suuren vaikutuksen ja riittää jopa elämän tarkoitukseksi. Se tarkoittaa että muutkin ympärillä voivat toteuttaa itseään ja unelmiaan.
        Pitää kantaa itseään ylpeydellä, ja pitää elää sellaista elämää että siihen pystyy. Jokainen hymy lasketaan, ja tekee jonkinlaisen vaikutuksen toisiin ympärillä. Se riittää oikeuttamaan jokaisen olemassaoloa.


      • Huomaan että taas kirjoitan ärsyttävän kaikkitietävästi, nämä ovat vain mun näkemyksiä elämästä, ei mitään totuuksia. Tai no mun totuuksia, mutta eihän ihmiset näe elämää samalla tavalla. Onneksi kai.

        Nimim. "Torvi"


      • Ei kirjoitustapasi ainakaan minua ärsytä pätkääkään ja kaikkihan me täällä kirjoittelemme "vain" omia totuuksiamme.
        Hienoa että sinä näet asiat tolleen; minulle se ei tahdo riittää henkilökohtaisen toteutuksen palkilla ja aina on sellainen tunne niinkuin sitä "elämäntehtävää" ei ole vielä tehty, että kaikki on niin pahasti kesken tai sitten en ole edes vielä aloittanut. Mitä se sitten on, siitäkään ei tietoa. Onko tää sitä eksistentiaalista elämäntuskaa?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei kirjoitustapasi ainakaan minua ärsytä pätkääkään ja kaikkihan me täällä kirjoittelemme "vain" omia totuuksiamme.
        Hienoa että sinä näet asiat tolleen; minulle se ei tahdo riittää henkilökohtaisen toteutuksen palkilla ja aina on sellainen tunne niinkuin sitä "elämäntehtävää" ei ole vielä tehty, että kaikki on niin pahasti kesken tai sitten en ole edes vielä aloittanut. Mitä se sitten on, siitäkään ei tietoa. Onko tää sitä eksistentiaalista elämäntuskaa?

        Hehe, just sitä, eksistentiaalista elämäntuskaa :))) Tuo oli hyvä.
        Kun ihmiseltä viedään se ihan arkinen onni, peruselämän hyvän olon, sen jälkeen tietää millä oikeasti elämässä on väliä. Ne pienet jutut tulevät tärkeimmiksi kuin suuret unelmat.
        Vavisuttava esimerkki omasta elämästäni: Isäni sanoi tässä toissapäivänä, että äitini oli tavallaan onnekas kun pääsi jo pois. Ei tarvi nähdä kuinka kolmesta tyttäristä yksi tuhoaa elämänsä alkoholilla, toinen työllä. Tää on vähän dramattinen esimerkki, mutta se on meidän jokaisen oikeus ja velvollisuus elää hyvän elämän, missä jättää hyvät jäljet. Niin elämässä kuin netissä. Luulen että tätä pidetään niin itsestäänselvyytenä, (ja ehkä yksilön oikeutena tehdä mitä huvittaa) ettei nähdä omaa vaikutusta ympärillä oleviin. Mä näen että se on valtava. Se saattaa jopa vaikuttaa toisen elämänhaluun. Eikä sitä huomaa kuin vasta sitten kun se on ihan persiistä.


      • hmp.f kirjoitti:

        Eihän se maailma muutu hetkessä, mutta se ei tarkoita sitä että olisimme turhiakaan. Mä uskon vahvasti siihen että jokainen valinta vaikuttaa johonkin. Sellainenkin valinta, että miten vastaan johonkin viestiin, hymyilenkö tänään ollenkaan vai itkenkö. Olen nähnyt sen niin vahvasti miten jonkun romahtaminen kaataa koko korttipakan, että minusta pelkästään itsestään huolehtiminen tekee suuren vaikutuksen ja riittää jopa elämän tarkoitukseksi. Se tarkoittaa että muutkin ympärillä voivat toteuttaa itseään ja unelmiaan.
        Pitää kantaa itseään ylpeydellä, ja pitää elää sellaista elämää että siihen pystyy. Jokainen hymy lasketaan, ja tekee jonkinlaisen vaikutuksen toisiin ympärillä. Se riittää oikeuttamaan jokaisen olemassaoloa.

        Tykkään tekstistäsi :)
        Kun näkee vaikkapa kauppareissulla ihmisen joka tervehtii ystävällisesti hymyillen tulee itsellekin hyvä olo, tunne että halutaan toiselle vain hyvää.
        Onneksi ikä on tuonut suvaitsevaisuutta, nuorena oli mustavalkoinen, nyt tietää että on monia vivahteita.
        Kun välit on hyvät läheisten kanssa ja muutenkin tyytyväinen oloonsa, se riittäköön minulle. Jos joku tarvitsee apua, autan voimieni mukaan, mutta en mene siihenkään enää liian syvälle.


      • de-meter

        Hienoa jos riittää itselleen (hmp.f & hilma-maria) ja tietää olevansa (riittävän) merkityksellinen myös muille eikä vaadi itseltään enempää.

        Tuolta osin samaistun Paloman tuntoihin. Tunnen olevani velkaa niin paljosta. Kenelle ?
        Kai niille, joilla ei mitään ole. Ja vähäiset ponnistelut paremman maailman puolesta valuvat hiekkaan, tuntuvat turhilta.


      • hmp.f kirjoitti:

        Hehe, just sitä, eksistentiaalista elämäntuskaa :))) Tuo oli hyvä.
        Kun ihmiseltä viedään se ihan arkinen onni, peruselämän hyvän olon, sen jälkeen tietää millä oikeasti elämässä on väliä. Ne pienet jutut tulevät tärkeimmiksi kuin suuret unelmat.
        Vavisuttava esimerkki omasta elämästäni: Isäni sanoi tässä toissapäivänä, että äitini oli tavallaan onnekas kun pääsi jo pois. Ei tarvi nähdä kuinka kolmesta tyttäristä yksi tuhoaa elämänsä alkoholilla, toinen työllä. Tää on vähän dramattinen esimerkki, mutta se on meidän jokaisen oikeus ja velvollisuus elää hyvän elämän, missä jättää hyvät jäljet. Niin elämässä kuin netissä. Luulen että tätä pidetään niin itsestäänselvyytenä, (ja ehkä yksilön oikeutena tehdä mitä huvittaa) ettei nähdä omaa vaikutusta ympärillä oleviin. Mä näen että se on valtava. Se saattaa jopa vaikuttaa toisen elämänhaluun. Eikä sitä huomaa kuin vasta sitten kun se on ihan persiistä.

        Valitettavasti meillä ei ole kaikkea faktaa etukäteen hallussamme (viittaan isäsi arvioon että äitisi oli onnekas jne.) eikä ole mitenkään varmaa että jos äitisi olisi saanut elää niin yksi tyttäristä tuhoaisi itseään alkoholilla ja toinen työllä. Tai ehkäpä juuri siksi kävi näin. Oma kokemukseni on että aikuisen tyttären ja hänen äitinsä välinen suhde voi olla eräs vahvimmista ihmissuhteistamme.


      • de-meter kirjoitti:

        Hienoa jos riittää itselleen (hmp.f & hilma-maria) ja tietää olevansa (riittävän) merkityksellinen myös muille eikä vaadi itseltään enempää.

        Tuolta osin samaistun Paloman tuntoihin. Tunnen olevani velkaa niin paljosta. Kenelle ?
        Kai niille, joilla ei mitään ole. Ja vähäiset ponnistelut paremman maailman puolesta valuvat hiekkaan, tuntuvat turhilta.

        Se on hieno asia että antaa itselleen luvan tuntea myös toisten kärsimykset. Mutta ei se auta muita yhtään jos tuntee liikaa. Jos mulla on tiukkaa joskus, en halua että muut heittävät elämänsä hukkaan sen takia, ja lakkaavat olemasta onnellisia. Eihän se hyödytä mitään, tulee vaan ikään kuin lisää uhreja ja kärsijöitä.
        Jopa niin pienellä asialla kuin hymyllä saavuttaa konkreettisesti paljon enemmän kuin huonolla omatunnolla. Jos se ei (ainakaan aina :)) pelasta kenenkään elämän, se saattaa hyvinkin pelastaa päivän.


      • de-meter
        hmp.f kirjoitti:

        Se on hieno asia että antaa itselleen luvan tuntea myös toisten kärsimykset. Mutta ei se auta muita yhtään jos tuntee liikaa. Jos mulla on tiukkaa joskus, en halua että muut heittävät elämänsä hukkaan sen takia, ja lakkaavat olemasta onnellisia. Eihän se hyödytä mitään, tulee vaan ikään kuin lisää uhreja ja kärsijöitä.
        Jopa niin pienellä asialla kuin hymyllä saavuttaa konkreettisesti paljon enemmän kuin huonolla omatunnolla. Jos se ei (ainakaan aina :)) pelasta kenenkään elämän, se saattaa hyvinkin pelastaa päivän.

        Mutta kun en ole antanut lupaa (tuntea toisten kärsimyksiä)...)) hmp.f.
        Uskon osaavani tehdä eron sympatian ja empatian välillä ja olen samaa mieltä siitä että liiallinen samaistuminen toisen tilanteeseen ei auta ketään.
        Maailmantuskan poteminen taitaa sittenkin olla vähän monisyisempi asia: se kouraisee syvältä, koskettaa koko olemassaoloa, ihmisyyttä, ihmisen vastuuta toisista ihmisistä ja koko luomakunnasta. Sen kanssa ei oikein tahdo pärjätä samoilla eväillä kuin selvitään pienelämän vaikeuksista. Haaste on liian iso ja voimia on aina liian vähän.

        Mutta olet oikeassa. On viisasta tyytyä vähempään, arvostaa sitä yhtä askelta, jonka otti oikeaan suuntaan...


      • de-meter kirjoitti:

        Hienoa jos riittää itselleen (hmp.f & hilma-maria) ja tietää olevansa (riittävän) merkityksellinen myös muille eikä vaadi itseltään enempää.

        Tuolta osin samaistun Paloman tuntoihin. Tunnen olevani velkaa niin paljosta. Kenelle ?
        Kai niille, joilla ei mitään ole. Ja vähäiset ponnistelut paremman maailman puolesta valuvat hiekkaan, tuntuvat turhilta.

        Olen ollut ja olen vieläkin hyvin merkityksellinen aika monelle. Muuta en juuri ajattele sitä, se on elämän kulkua.
        Ei minulle elämän tarkoituksen tarvitse olla mitään suurta ja viisasta. Tyttärelle, ainoalle elossa olevalle lapselleni olen tärkeä ja hän minulle, myös muu tyttären perhe on tärkeää, pojalta ei valitettavasti jäänyt lapsia. Pääsiäisenä tulee kaikki läheiset luokseni, onneksi on tilaa. Meillä kasvanut poika on läheinen omien lasten veroinen.
        Miestä käyn päivittäin katsomassa hoitopaikassa, käyntini ovat hänelle hyvin tärkeät, kysyy aina mitä toit, vien jotain mistä pitää.
        Äiti ilahtuu kun käyn katsomassa palvelutalossa, vaikka ei paljon muistakaan kuin vanhat asiat.
        Ennen ryntäsin suinpäin auttamaan jos joku tarvitsi minua, olen oppinut säästämään itseäni, ei ole kenenkään etu jos teen yli voimieni.
        Olen myös oppinut kieltäytymään sanomaan ei jos katson että se on minulle hyväksi.
        Elän elämäni parasta aika, kun vain terveyttä riittäisi.
        Kirjoittelin näitä kun mietin mitä tarkoitusta on elämälläni, en ehtisi enkä jaksaisi enempää tarkoitusta :)


      • de-meter
        hilma-maria kirjoitti:

        Olen ollut ja olen vieläkin hyvin merkityksellinen aika monelle. Muuta en juuri ajattele sitä, se on elämän kulkua.
        Ei minulle elämän tarkoituksen tarvitse olla mitään suurta ja viisasta. Tyttärelle, ainoalle elossa olevalle lapselleni olen tärkeä ja hän minulle, myös muu tyttären perhe on tärkeää, pojalta ei valitettavasti jäänyt lapsia. Pääsiäisenä tulee kaikki läheiset luokseni, onneksi on tilaa. Meillä kasvanut poika on läheinen omien lasten veroinen.
        Miestä käyn päivittäin katsomassa hoitopaikassa, käyntini ovat hänelle hyvin tärkeät, kysyy aina mitä toit, vien jotain mistä pitää.
        Äiti ilahtuu kun käyn katsomassa palvelutalossa, vaikka ei paljon muistakaan kuin vanhat asiat.
        Ennen ryntäsin suinpäin auttamaan jos joku tarvitsi minua, olen oppinut säästämään itseäni, ei ole kenenkään etu jos teen yli voimieni.
        Olen myös oppinut kieltäytymään sanomaan ei jos katson että se on minulle hyväksi.
        Elän elämäni parasta aika, kun vain terveyttä riittäisi.
        Kirjoittelin näitä kun mietin mitä tarkoitusta on elämälläni, en ehtisi enkä jaksaisi enempää tarkoitusta :)

        Kun tuosta peilasin itseäni, hilma-maria, oli helppo nähdä, että ehkä oma elämäni on tällä hetkellä liian "helppoa". Kun itse olin omaishoitajana viime syksynä , eipä ollut aikaa eikä voimia miettiä elämäntarkoitusta, se oli se arki, jonka yritti viedä läpi niillä voimilla mitä oli.

        Suurta elämäntaitoa vaatii myös tuo rajojen asettaminen, Sivutuotteena näyttää tulevan myös havainto siitä, että asiat hoituvat, vaikka en itse rynni niitä hoitamaan...))


    • sanakristikko

      Elämäitse antaa tarkoituksen, jolloin ihminen voi pelastua. Vihollinen ei koskaan anna, kuin näennäisesti. Tai jopa olennaisesti ylipäänsä.

    • att2

      Kyllä on tarkoitus bakteerit ja kaikki pienet johtavat elämää niitä vastaan taistelee ihminen.
      Kuinka kauan on vain kysymys ajasta.

      Pienistä alku ehkä pienistä loppu.

      • 1eero

        Nii kyllä siinä isokin mies tuupertuu ko sopiva virus käy kimppuun.


      • siilimuori

        Tulevaisuus on hyönteisten.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Tulevaisuus on hyönteisten.

        Itikoittenko ja kärpäsenä katossa hähä


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Itikoittenko ja kärpäsenä katossa hähä

        Nii justiisa. Sitten kun ihminen häviää maapallolta, sääsket ja muut itikat ja ötökät alkavat rakentaa uutta maailmaa, tiiä miten kehittyvät ja kehittävät uuden yhteiskunnan :). Katossa tai maassa.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Nii justiisa. Sitten kun ihminen häviää maapallolta, sääsket ja muut itikat ja ötökät alkavat rakentaa uutta maailmaa, tiiä miten kehittyvät ja kehittävät uuden yhteiskunnan :). Katossa tai maassa.

        Ai miten sikiävät ! Luullakseni liasta tunkioilla ja raadoissa evoluutiokin sai alkunsa jossain kuralammikossa eikö ole ihmeellistä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Ai miten sikiävät ! Luullakseni liasta tunkioilla ja raadoissa evoluutiokin sai alkunsa jossain kuralammikossa eikö ole ihmeellistä.

        Onon. Ne selviyvät kaikista sasteista ja m,uista luonnonmullistuksista, viruksista ja bakteereista ja alkavat kehittää maailmaa ihan uusiksi.Mielikuvitus vain rajana.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Onon. Ne selviyvät kaikista sasteista ja m,uista luonnonmullistuksista, viruksista ja bakteereista ja alkavat kehittää maailmaa ihan uusiksi.Mielikuvitus vain rajana.

        Nii meistäkin kehittyi luomakunnan kruunuja olis ollu kauheeta jos oltas jääty apina asteelle ei nyt ihan vaikka att2 meitä niiksi kutsuu.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Nii meistäkin kehittyi luomakunnan kruunuja olis ollu kauheeta jos oltas jääty apina asteelle ei nyt ihan vaikka att2 meitä niiksi kutsuu.

        Älä ny, tiiä kuinka kivaa ois ollu olla apinana tai gorillana :). Sis vapaana, ei esimerkiksi Korkeasaaressa häkeissä turhautuneina.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Älä ny, tiiä kuinka kivaa ois ollu olla apinana tai gorillana :). Sis vapaana, ei esimerkiksi Korkeasaaressa häkeissä turhautuneina.

        Oo sitte vaekka marakatti panaani käessä kuusen oksalla, jos mieles tekköö.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Oo sitte vaekka marakatti panaani käessä kuusen oksalla, jos mieles tekköö.

        Aijai, kuusi on liian piikikäs. Tää marakatti mennee nyt ommaan sänkyyn puuvillasatiinilakanoihin ilman banaania. Pistaasipähkinöitä äsken maistelin kourallisen. Hyviä olivat.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Aijai, kuusi on liian piikikäs. Tää marakatti mennee nyt ommaan sänkyyn puuvillasatiinilakanoihin ilman banaania. Pistaasipähkinöitä äsken maistelin kourallisen. Hyviä olivat.

        Vai pähkinöitä, minä napostelin puolkilloo viinirypäleitä joo mäne nukkumaan ukkos viereen miä katon tv vähän aikoo,,, hyvvee yötä...marakatti :)))


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Vai pähkinöitä, minä napostelin puolkilloo viinirypäleitä joo mäne nukkumaan ukkos viereen miä katon tv vähän aikoo,,, hyvvee yötä...marakatti :)))

        Joo kiiitos sammoin, siis hyvvee yötä. Ukko jääpi vahtaamaan telekkaria kun sen ei aamulla tartte nousta niin kuin erräitten :/.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Joo kiiitos sammoin, siis hyvvee yötä. Ukko jääpi vahtaamaan telekkaria kun sen ei aamulla tartte nousta niin kuin erräitten :/.

        Ens yönä saap nukkua tunnin vähemmä ja tänä iltana maapallo pimenee tunniksi, jollet tiedä.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Ens yönä saap nukkua tunnin vähemmä ja tänä iltana maapallo pimenee tunniksi, jollet tiedä.

        No tiiänpäs et yö on tunnin lyhempi, mutta pää-asia et siirrytään kesä-aikaan, mikä tarkoittaa melekeen sitä et on jo kesä, eikö ookki. Jajuu, somettomat kyntttiläillalliset vietetään 20:30-21:30 vai mites se oli?


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        No tiiänpäs et yö on tunnin lyhempi, mutta pää-asia et siirrytään kesä-aikaan, mikä tarkoittaa melekeen sitä et on jo kesä, eikö ookki. Jajuu, somettomat kyntttiläillalliset vietetään 20:30-21:30 vai mites se oli?

        Vettä sattaa kui kesällä yöllä saattaa sattaa lunta kui talvella.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Vettä sattaa kui kesällä yöllä saattaa sattaa lunta kui talvella.

        Nii. Kannatta ajella yöllä vrovasti jos sattuu olemaan tienpäällä.


    • Jaha ja siis tämäkin mielenkiintoinen ketju lähti kohti etelää...
      kaunis aamu pohjois-uplannissa ja siivouspäivä odottaa. Pitäisi kai alkaa istutella kurkkuja ja tomaatteja sisäruukkuihin ja parvekelaatikoihin lasiverannalla.
      Miten tää liittyy sitten aloituksen aiheeseen elämän tarkoituksesta?
      Ei sitten pätkääkään...
      Hyvää lauantaiaamua vain kaikille palstalaisille.

    • ent.siivoojaparka

      No katsotaans nyt se raamatullinen meidän elämämme perimmäinen tarkoitus.
      Samalla haluan tässä aluksi toivottaa kaikille muihinkin Jumalan käskyihin uskoville ja Jumalan lakia rikkovia sormella osoittaville ja helvettiin tuomitseville myös rauhallista ja siunauksellista sitä raamatullista Jumalan käskyissään säätämää lepopäiväänne, "sapattia"!
      Suunnilleen kaikki täällä kommentoivat lähtevät elämän tarkoituksen vähän puolestavälistä tuijottaen omaan napaansa ja oman elämänsä tarkoitukseen siitä lähtien kun syntyivät tänne. Korppis tuolla toisessa ketjussa jo vähän sivusikin sitä, mitä minä olen löytänyt Raamatusta meidän elämämme tarkoituksena. Vähän puolestavälistä sekin.
      Raamatun mukaan meidän elämämme tarkoitus täällä maapallolla on olla todistamassa maailmankaikkeudelle Jumalan oikeudenmukaisuus. Nyt joku voi ihmetellä, kuinka oikeudenmukainen Jumala antaa tapahtua kaikkea kauheuksia. Se tulee ilmi kohta.
      Se alkoi siitä, kun yksi taivaan enkeleistä nousi kapinan Jumalaa vastaan kateudesta ja koska piti häntä liian bossaavana, keräsi kannattajajoukon ja yritti tehdä vallankumouksen. Sai mukaansa kolmasosan taivaan enkeleistä. Sitäpä Jumala ei hyvällä silmällä katsonut. Päin prinkkalaahan se olisi mennyt, jos Lusifer, josta tuli oikein paholainen, olisi saanut alkaa bossaamaan taivaassa.
      Tuhottava sellainen pahuus on maailmankaikkeudesta. Mutta jottei Jumalan omalle kannattajajoukon enkeleille jäisi kaivelemaan ja epäselväksi, etteikö Jumala kuitenkin ole pahimmanlainen tyranni tuhotessaan paholaisen enkeleineen, niin Jumala keksi suunnitelman antaa koko maailmankaikkeuden nähdä, mihin kaikkeen paholainen pystyy, kun saa hallita.
      Hän loi maapallolle ihmisen ja antoi taivaasta ulosheitetylle paholaiselle ja hänen kannattajajoukolleen vallan häärätä täällä näyttämässä, minkälaista taivaassakin olisi tullut olemaan, jos paholainen olisi saanut siellä vallan.
      Jo alunperin Jumala tiesi, että ihminen tulee retkahtamaan paholaisen ansaan. Siksi hänellä oli jo ihmistä luodessaan pelastussuunnitelma valmiina ihmisen varalle, niitten jotka eivät halua tuhoutua sitten loppulaskennassa, kun paholainen on saanut näyttää ensin mihin pystyy ja hänet tuhotaan, pyyhkäistään pois lopullisesti kannattajajoukkoineen.
      Minusta tuo ajatus on siitä mukava, että aina kun puurramme sitä syntiä, niin mehän vain osallistumme todistamaan Jumalan oikeudenmukaisuutta, koska aikoo tuhota tuon pahan joka meidät on taas koukuttanut. Teemme syntiä jatkuvasti vaikka emme haluaisi, mutta saamme silti anteeksi, koska perimmäinen syyllinen on paholainen.

      Ettei saarnani tulisi ihan liian pitkäksi, niin tuosta voi sitten vaikkapa reppuriikka jatkaa sitä saarnaansa Jumalan pelastussuunnitelmasta tarkemmin. Mutta älä ihmeessä peloittele sillä ikuisella helvetinkidutuksella, sillä sellaista ei Raamattu tunne. Raamattu antaa ihan selvästi tietää, että kaikki paha tuhotaan pois lopullisesti, eikä niin, että se siirrettäisiin jonnekin omaan paikkaansa maailmankaikkeutta kitumaan iät ja ajat.

      Yhtyisimmekö vielä loppulauluun
      https://www.youtube.com/watch?v=0fq-4ysemWs

      Ps. Teille, joita kommenttini ärsyttää, niin huomautan sen liittyvän vahvasti aloituksen aiheeseen.

      e.sp (lähes pappi)

      • de-meter

        Hyvä selvitys, kiitos. Hajatietoa tuosta tapahtumasta on minunkin pirtaani tarttunut, mutta kokonaiskuva on puuttunut.
        Silti tuntuu aika kevyeltä, jos ihmiselämän ensisijainen tarkoitus on todistaa Jumalan oikeudenmukaisuutta. Sen kyllä allekirjoitan, että ihminen elää vaikean dilemman kanssa, "sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee. Sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." Armoa tarvitaan, mutta lunastusoppi on minulle hiukan liian koukeroinen. Karman lakikin käy enemmän järkeen.

        Mutta onhan tuo kaiken kaikkiaan hyvä uutinen, että paha tuhotaan ja hyvä voittaa. Aikataulusta ei taida olla tietoa ? "Me emme tiedä aikaa, emme hetkeä..".on taidettu jossakin sanoa.
        Onko siis maailmantuska, jota minäkin ilmoitin tuntevani aika ajoin, täysin tarpeeton ? Entä kaikki yritykset tehdä maailmasta parempi ?

        Isoja asioita näin pienelle ihmiselle, mutta kannustavat ajattelemaan ja tutkimaan .
        Mites tuo Paloma sanoikaan: "jos on aikaa, eikä ole mitään järkevää tekemistä, voi miettiä näitäkin"..)) Ymmärsinkö, siteerasinko jotenkin väärin ?

        Meidän touhukas ja suorittava aikamme ei oikein arvosta askartelua tällaisten asioitten parissa, niistä kun ei ole mitään näkyvää tulosta, ainakaan heti. Itse koen, että juuri hengen elämän selkiintymisestä, ymmärryksen syvenemisestä maailman parantaminen lähtee Näyttöähän minulla ei tästä ole..))
        Tai no. Syvyyspsykologia ja C G. Jung ovat kyllä puhuneet tuosta. Uskon myös, ettei siihen tarvita Jungiakaan. Arkijärki ja vilpitön mieli riittävät pitkälle,.

        Taisi mennä taas sivuraiteelle, mutta kukaan ei pakota kulkemaan mukana..))


      • de-meter kirjoitti:

        Hyvä selvitys, kiitos. Hajatietoa tuosta tapahtumasta on minunkin pirtaani tarttunut, mutta kokonaiskuva on puuttunut.
        Silti tuntuu aika kevyeltä, jos ihmiselämän ensisijainen tarkoitus on todistaa Jumalan oikeudenmukaisuutta. Sen kyllä allekirjoitan, että ihminen elää vaikean dilemman kanssa, "sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee. Sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." Armoa tarvitaan, mutta lunastusoppi on minulle hiukan liian koukeroinen. Karman lakikin käy enemmän järkeen.

        Mutta onhan tuo kaiken kaikkiaan hyvä uutinen, että paha tuhotaan ja hyvä voittaa. Aikataulusta ei taida olla tietoa ? "Me emme tiedä aikaa, emme hetkeä..".on taidettu jossakin sanoa.
        Onko siis maailmantuska, jota minäkin ilmoitin tuntevani aika ajoin, täysin tarpeeton ? Entä kaikki yritykset tehdä maailmasta parempi ?

        Isoja asioita näin pienelle ihmiselle, mutta kannustavat ajattelemaan ja tutkimaan .
        Mites tuo Paloma sanoikaan: "jos on aikaa, eikä ole mitään järkevää tekemistä, voi miettiä näitäkin"..)) Ymmärsinkö, siteerasinko jotenkin väärin ?

        Meidän touhukas ja suorittava aikamme ei oikein arvosta askartelua tällaisten asioitten parissa, niistä kun ei ole mitään näkyvää tulosta, ainakaan heti. Itse koen, että juuri hengen elämän selkiintymisestä, ymmärryksen syvenemisestä maailman parantaminen lähtee Näyttöähän minulla ei tästä ole..))
        Tai no. Syvyyspsykologia ja C G. Jung ovat kyllä puhuneet tuosta. Uskon myös, ettei siihen tarvita Jungiakaan. Arkijärki ja vilpitön mieli riittävät pitkälle,.

        Taisi mennä taas sivuraiteelle, mutta kukaan ei pakota kulkemaan mukana..))

        "de-meter"

        Huomasit varmaan että siivoojan tarina on turhan-päiten laajennettu versio minun
        aikaisemmista höpöstelyistäni.

        "Kaverini Jesse sanoo:
        Ei ihmistä luotu käyskentelemään kedoilla Leijonien ja Lampaiden keralla.
        Ihminen luotiin kehittämään elämää käyttäen risti-riitoja.
        Siksi luotiin myös kuolema, itku ja hammasten-kiristys.
        Antamaan ihmiselle voimaa tehdä se mitä hänen tehdä täytyy.

        Siirakki sanoo:
        Älkää ihmetelkö, sillä teidän on ilo, voima ja kunnia iän-kaikkisesti.
        Ainoastaan maan päällä."

        Mieti siis sinä vain maallisia.
        Minä ja Jesse sitten opastamme kyllä.

        H.


      • ent.siivoojaparka
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Huomasit varmaan että siivoojan tarina on turhan-päiten laajennettu versio minun
        aikaisemmista höpöstelyistäni.

        "Kaverini Jesse sanoo:
        Ei ihmistä luotu käyskentelemään kedoilla Leijonien ja Lampaiden keralla.
        Ihminen luotiin kehittämään elämää käyttäen risti-riitoja.
        Siksi luotiin myös kuolema, itku ja hammasten-kiristys.
        Antamaan ihmiselle voimaa tehdä se mitä hänen tehdä täytyy.

        Siirakki sanoo:
        Älkää ihmetelkö, sillä teidän on ilo, voima ja kunnia iän-kaikkisesti.
        Ainoastaan maan päällä."

        Mieti siis sinä vain maallisia.
        Minä ja Jesse sitten opastamme kyllä.

        H.

        Joko taas!!!!!!! No jonkunhan se piti kirjoittaa selkokielellä, että kaikki ymmärtäisivät.

        Demeterille
        "Onko siis maailmantuska, jota minäkin ilmoitin tuntevani aika ajoin, täysin tarpeeton ? Entä kaikki yritykset tehdä maailmasta parempi ?"
        Tottakai voi tuntea maailmantuskaa ja yrittää lievittää sitä. Ei mitään mahiksia, että tämä meidän töpöstelymme täällä enää koko maailmaa muuttaisi hyväksi. Persiilleen menee, niinkuin Raamatussa on ennustettu. Loppu lähenee...

        e.sp (lähes pappi)


      • ö-Öö

        Olet käsittänyt jotain väärin.

        Huuhaauskisfoorumi on:

        https://www.kotimaa24.fi/

        Kirjoittele sinne mielenterveysongelmistasi.

        =DW=


      • ent.siivoojaparka
        ö-Öö kirjoitti:

        Olet käsittänyt jotain väärin.

        Huuhaauskisfoorumi on:

        https://www.kotimaa24.fi/

        Kirjoittele sinne mielenterveysongelmistasi.

        =DW=

        Menisit sinäkin ikäistesi palstalle ja antaisit aikuisten keskustella rauhassa.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Huomasit varmaan että siivoojan tarina on turhan-päiten laajennettu versio minun
        aikaisemmista höpöstelyistäni.

        "Kaverini Jesse sanoo:
        Ei ihmistä luotu käyskentelemään kedoilla Leijonien ja Lampaiden keralla.
        Ihminen luotiin kehittämään elämää käyttäen risti-riitoja.
        Siksi luotiin myös kuolema, itku ja hammasten-kiristys.
        Antamaan ihmiselle voimaa tehdä se mitä hänen tehdä täytyy.

        Siirakki sanoo:
        Älkää ihmetelkö, sillä teidän on ilo, voima ja kunnia iän-kaikkisesti.
        Ainoastaan maan päällä."

        Mieti siis sinä vain maallisia.
        Minä ja Jesse sitten opastamme kyllä.

        H.

        Kyllä minä ruon luin, hunkai. Olin jopa samaa mieltä ristiriitojen tarpeellisuudesta. Silti Raamatun vastaus kysymykseen kiinnosti.


      • madx
        de-meter kirjoitti:

        Hyvä selvitys, kiitos. Hajatietoa tuosta tapahtumasta on minunkin pirtaani tarttunut, mutta kokonaiskuva on puuttunut.
        Silti tuntuu aika kevyeltä, jos ihmiselämän ensisijainen tarkoitus on todistaa Jumalan oikeudenmukaisuutta. Sen kyllä allekirjoitan, että ihminen elää vaikean dilemman kanssa, "sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee. Sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." Armoa tarvitaan, mutta lunastusoppi on minulle hiukan liian koukeroinen. Karman lakikin käy enemmän järkeen.

        Mutta onhan tuo kaiken kaikkiaan hyvä uutinen, että paha tuhotaan ja hyvä voittaa. Aikataulusta ei taida olla tietoa ? "Me emme tiedä aikaa, emme hetkeä..".on taidettu jossakin sanoa.
        Onko siis maailmantuska, jota minäkin ilmoitin tuntevani aika ajoin, täysin tarpeeton ? Entä kaikki yritykset tehdä maailmasta parempi ?

        Isoja asioita näin pienelle ihmiselle, mutta kannustavat ajattelemaan ja tutkimaan .
        Mites tuo Paloma sanoikaan: "jos on aikaa, eikä ole mitään järkevää tekemistä, voi miettiä näitäkin"..)) Ymmärsinkö, siteerasinko jotenkin väärin ?

        Meidän touhukas ja suorittava aikamme ei oikein arvosta askartelua tällaisten asioitten parissa, niistä kun ei ole mitään näkyvää tulosta, ainakaan heti. Itse koen, että juuri hengen elämän selkiintymisestä, ymmärryksen syvenemisestä maailman parantaminen lähtee Näyttöähän minulla ei tästä ole..))
        Tai no. Syvyyspsykologia ja C G. Jung ovat kyllä puhuneet tuosta. Uskon myös, ettei siihen tarvita Jungiakaan. Arkijärki ja vilpitön mieli riittävät pitkälle,.

        Taisi mennä taas sivuraiteelle, mutta kukaan ei pakota kulkemaan mukana..))

        ”ent.siivoojaparka” ja ”de-meter”,
        :D – sanailuanne on ilo lukea!


      • de-meter
        madx kirjoitti:

        ”ent.siivoojaparka” ja ”de-meter”,
        :D – sanailuanne on ilo lukea!

        Ai kiitos madx. Minä kun ajattelin, ettei kukaan lue noin pitkiä tekstejä..))
        Aihekaan ei ole kovin mediaseksikäs...


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Joko taas!!!!!!! No jonkunhan se piti kirjoittaa selkokielellä, että kaikki ymmärtäisivät.

        Demeterille
        "Onko siis maailmantuska, jota minäkin ilmoitin tuntevani aika ajoin, täysin tarpeeton ? Entä kaikki yritykset tehdä maailmasta parempi ?"
        Tottakai voi tuntea maailmantuskaa ja yrittää lievittää sitä. Ei mitään mahiksia, että tämä meidän töpöstelymme täällä enää koko maailmaa muuttaisi hyväksi. Persiilleen menee, niinkuin Raamatussa on ennustettu. Loppu lähenee...

        e.sp (lähes pappi)

        No minä ajattelin asiaa ekonomisesti, siivoojaparka. Jos on jo tiedossa, miten lopulta käy - siis että hyvä voittaa ja paha saadaan hengiltä - niin kannattaako tässä niin kovasti rehkiä ? Etenkään kun palkintoakaan ei ole luvassa tai se jaetaan kaikille...


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        No minä ajattelin asiaa ekonomisesti, siivoojaparka. Jos on jo tiedossa, miten lopulta käy - siis että hyvä voittaa ja paha saadaan hengiltä - niin kannattaako tässä niin kovasti rehkiä ? Etenkään kun palkintoakaan ei ole luvassa tai se jaetaan kaikille...

        Ei mitään mieltä kerätä maallista mammonaa.
        Palkintoa? Palkintonahan on ikuinen elämä niille, jotka jaksavat uskoa syntiensä anteeksisaamiseen. Jumalattomat menevät tuhkana tuuleen niinkuin heitä ei olisi koskaan ollutkaan.

        Ootas nyt. Se on Joh.3:16
        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän."
        Ei siinä luvata iankaikkista elämää jumalattomille (helvetissäkään).

        e.sp (lähes pappi)


      • madx
        de-meter kirjoitti:

        Ai kiitos madx. Minä kun ajattelin, ettei kukaan lue noin pitkiä tekstejä..))
        Aihekaan ei ole kovin mediaseksikäs...

        Älä minua kiitä :) - kiitä itseäsi! Aiheesta kuin aiheesta voi tehdä ns. "mediaseksikkään", kunhan kirjoittaa "syvältä" - eli kirjoittaa omia ajatuksiaan - ja hyvällä ja ymmärrettävällä suomenkielellä!!!


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei mitään mieltä kerätä maallista mammonaa.
        Palkintoa? Palkintonahan on ikuinen elämä niille, jotka jaksavat uskoa syntiensä anteeksisaamiseen. Jumalattomat menevät tuhkana tuuleen niinkuin heitä ei olisi koskaan ollutkaan.

        Ootas nyt. Se on Joh.3:16
        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän."
        Ei siinä luvata iankaikkista elämää jumalattomille (helvetissäkään).

        e.sp (lähes pappi)

        Ai niinhän se olikin, siivoojaparka. Kadotus ja ikuinen elämä ovat vaihtoehdot ja meiltä vaaditaan vain uskoa, ainakin sen sinapinsiemenen verran.

        Tuo kyllä kuulostaa tarjoukselta, josta ei voi kieltäytyä. Paitsi että "ikuinen elämä" on mysteeri. Aika moni voi olla sitä mieltä, että tämä elämä riittää. Kunhan lepoon pääsee.

        P.s. En viitannut ekonomialla rahaan vaan taloudelliseen, järkevään toimintaan.....


      • tartteeko.aina
        madx kirjoitti:

        Älä minua kiitä :) - kiitä itseäsi! Aiheesta kuin aiheesta voi tehdä ns. "mediaseksikkään", kunhan kirjoittaa "syvältä" - eli kirjoittaa omia ajatuksiaan - ja hyvällä ja ymmärrettävällä suomenkielellä!!!

        Sinun elämäsi tarkoitus?
        Kertoa, että toisten omat ajatukset ovat sieltä "syvältä"= sieltä minne aurinko ei paista?


      • de-meter
        madx kirjoitti:

        Älä minua kiitä :) - kiitä itseäsi! Aiheesta kuin aiheesta voi tehdä ns. "mediaseksikkään", kunhan kirjoittaa "syvältä" - eli kirjoittaa omia ajatuksiaan - ja hyvällä ja ymmärrettävällä suomenkielellä!!!

        Kyllä minä nyt vain sinua kiitän, mdx. Siitä, että sinulla on aina kannustavaa sanottakaa toisille kirjoittajille..))


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Ai niinhän se olikin, siivoojaparka. Kadotus ja ikuinen elämä ovat vaihtoehdot ja meiltä vaaditaan vain uskoa, ainakin sen sinapinsiemenen verran.

        Tuo kyllä kuulostaa tarjoukselta, josta ei voi kieltäytyä. Paitsi että "ikuinen elämä" on mysteeri. Aika moni voi olla sitä mieltä, että tämä elämä riittää. Kunhan lepoon pääsee.

        P.s. En viitannut ekonomialla rahaan vaan taloudelliseen, järkevään toimintaan.....

        Ei heidän tarvitsekaan elää ikuisesti, jotka eivät sitä halua, niinhän se menee. Vapaa valinta. Minusta ainakin olisi mukava elää ikuisesti, niin kivaa kun tämä on. En minä ole vielä ainakaan kyllästynyt.


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei heidän tarvitsekaan elää ikuisesti, jotka eivät sitä halua, niinhän se menee. Vapaa valinta. Minusta ainakin olisi mukava elää ikuisesti, niin kivaa kun tämä on. En minä ole vielä ainakaan kyllästynyt.

        Tuo "earth our" tuli eilen väliin, mutta juutuin silti miettimään mahdollista jatkoaikaa tämän elämän jälkeen. Jos mitään olen kirjalisuudesta saanut irti, kuoleman jälkeinen elämä ei välttämättä muistuta tätä. Siellä me saamme "uuden muodon" ja vähän epäselvää taitaa olla sekin, häviääkö meiltä tämä tietoisuus, täällä vaivalla hankittu "jalostusaste" vai nollataanko sekin.
        Oli miten oli. Olen aika pahoillani siitä, että nykyihminen ei välitä taivaallisesta tarjonnasta, leimaa sen höperyydeksi ja vapaaehtoisesti sulkee itsensä tieteellisen maailmankuvan määrittelemään vankilaan Siellä hän tietysti voittaa enemmistön hyväkymisen, mutta myös menettää paljon. Sellaisen ulottuvuuden, joka parhaimmillaan tarjoaa sen, mitä "maailma" ei voi koskaan tarjota: tietyn levollisuuden ja mielenrauhan, tajun siitä, että epätäydellisenäkin on täydellinen, rakastettu ja rakkauden välikappale.


      • de-meter kirjoitti:

        Tuo "earth our" tuli eilen väliin, mutta juutuin silti miettimään mahdollista jatkoaikaa tämän elämän jälkeen. Jos mitään olen kirjalisuudesta saanut irti, kuoleman jälkeinen elämä ei välttämättä muistuta tätä. Siellä me saamme "uuden muodon" ja vähän epäselvää taitaa olla sekin, häviääkö meiltä tämä tietoisuus, täällä vaivalla hankittu "jalostusaste" vai nollataanko sekin.
        Oli miten oli. Olen aika pahoillani siitä, että nykyihminen ei välitä taivaallisesta tarjonnasta, leimaa sen höperyydeksi ja vapaaehtoisesti sulkee itsensä tieteellisen maailmankuvan määrittelemään vankilaan Siellä hän tietysti voittaa enemmistön hyväkymisen, mutta myös menettää paljon. Sellaisen ulottuvuuden, joka parhaimmillaan tarjoaa sen, mitä "maailma" ei voi koskaan tarjota: tietyn levollisuuden ja mielenrauhan, tajun siitä, että epätäydellisenäkin on täydellinen, rakastettu ja rakkauden välikappale.

        "de-meter"

        Jessen kertoman mukaan henki on työ-kalu, jota on helppoa käyttää kaiken-laisiin
        tarpeisiin.
        Kaikki melkein tietävätkin jo että on alempia henkiä ja sitten niitä pyhempiä.
        Pyhemmät saavat olla olemassa kauemmin.
        Ne ovat työn-johtajia.
        Siksi ne tuppaavat leveilemään ja ylvästelemään.
        Niilläkin on aikansa, jolloin ne puhalletaan taivaan tuuliin ja rippeistä
        luodaan taas uusia henkiä uusin kujein.
        Muisto vain jää, jos tarpeeksi on aihetta.
        Toisinaan tuntuu mukavalta höpöstellä tällä-lailla "älykkäästi".
        Enkä leveile, älä ees unta nää :)

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Jessen kertoman mukaan henki on työ-kalu, jota on helppoa käyttää kaiken-laisiin
        tarpeisiin.
        Kaikki melkein tietävätkin jo että on alempia henkiä ja sitten niitä pyhempiä.
        Pyhemmät saavat olla olemassa kauemmin.
        Ne ovat työn-johtajia.
        Siksi ne tuppaavat leveilemään ja ylvästelemään.
        Niilläkin on aikansa, jolloin ne puhalletaan taivaan tuuliin ja rippeistä
        luodaan taas uusia henkiä uusin kujein.
        Muisto vain jää, jos tarpeeksi on aihetta.
        Toisinaan tuntuu mukavalta höpöstellä tällä-lailla "älykkäästi".
        Enkä leveile, älä ees unta nää :)

        H.

        Kuulostat viisaalta, hunksi. Itselläni ei ole varmaa tietoa henkimaailman työnjaosta, mutta helppo uskoa, että luomistyö on käynnissä niin alhaalla kuin ylhäälläkin ja kaikki me siihen osallistumme omalla panoksellamme. Tässä elämänvaiheessa taitaa riittää tehtäväksi se,
        että tiedetään, kenen joukoissa seisomme..))


      • ent.siivoojaparka
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        Jessen kertoman mukaan henki on työ-kalu, jota on helppoa käyttää kaiken-laisiin
        tarpeisiin.
        Kaikki melkein tietävätkin jo että on alempia henkiä ja sitten niitä pyhempiä.
        Pyhemmät saavat olla olemassa kauemmin.
        Ne ovat työn-johtajia.
        Siksi ne tuppaavat leveilemään ja ylvästelemään.
        Niilläkin on aikansa, jolloin ne puhalletaan taivaan tuuliin ja rippeistä
        luodaan taas uusia henkiä uusin kujein.
        Muisto vain jää, jos tarpeeksi on aihetta.
        Toisinaan tuntuu mukavalta höpöstellä tällä-lailla "älykkäästi".
        Enkä leveile, älä ees unta nää :)

        H.

        Minä en tuohon pingispallo-oppiin ole koskaan kesyyntynyt. No jokainen uskoo mitä uskoo. Minut voisi olla aika vaikea saada uskomaan siihen. Haluan uskoa suoraviivaisemmin, että minä olen ainut minä, enkä kenenäkään muuna ole ollut enkä tule olemaan.
        Kaikkein lohduttomin ajatus minusta olisi se, että kaikki meillä olisi tässä pienessä ajassa (jotkut enemmä toiset vähemmän kituen) minkä täällä nyt elämme ja sitten ei mitään. Luonnostaan elämänhaluisena olisin alkanut itkemään tulevaa kuolemaani jo aikoja sitten.
        Sithä sen näkkee, mitä edessä on.


    • josmiettinyt

      Loppuen lopuksi elämä on aika mukavaa enkä haluaisi vielä kuolla, ajatuksia on vielä etiäpäin sen suurempia tarkoituksia hakien.

      Buddhalailaisuudessa haetaan olotilaa"nirvana" mitä sekin sisältää.
      Niin tämä oloittajalta elämän katsomuksen etsijältä päivä kerrallaan.

      • "josmiettinyt"

        Jessen kertoman mukaan buddhalla oli paino-ongelmia koko ikänsä.
        Ilmeisesti pikkuisen pilkaten hänen maailmaasa luotiin myös pullon-henki.
        Tuo selittänee sen nirvanan.
        Sinänsä outoa, olihan kyseessä vesi-piipu.

        Älä tuhlaa elämääsi turhuuksien aprikointiin.
        Elämä ei sinulle katsomustaan koskaan kerro.
        Elä sillä, mikä sinulle on parhaaksi katsottu.

        H.


    • eppu2

      1462 vuotta sitten.

      Läntisessä maailmassa opetettiin vanhan testamantin mukaan jälleensyntymäoppia.
      Mutta sitten: Keisari Justianus vihasi hengen tietoa ja pelkäsi valtansa heikkenevän, jos kansa huomaisi oman arvonsa, miten he itse voivat vaikuttaa elämiinsä.
      Niimpä hän kutsui koolle Viidennen Ekumeenisen kirkolliskokouksen. Joka pidettiin Kontantinopolissa vuonna 553.
      Siihen kutsuttiin 165 piispaa, 159 näistä oli keisarin nuoleskelijoita, jotka äänestivät opin poistamisen puolesta, keisarin tahdon mukaan. Piispat olivat valittu juuri keisarin tarkoitusta varten.
      Ja niin oppi äänestettiin pois Raamatusta, ihmisten toimesta.

      • @eppu2:
        linkkiä jäin kaipaamaan josta kävisi ilmi että sielujenvaellusoppi poistettiin Raamatusta.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        @eppu2:
        linkkiä jäin kaipaamaan josta kävisi ilmi että sielujenvaellusoppi poistettiin Raamatusta.

        Olen lukenut asiasta kirjoista. Esim. Jälleensyntymä ja karman laki, Esko Mustonen, sama mies on kirjoittanut kirjan, Aavistuksia sodassa 1939-1944, suomalaisten sotilaiden yllättäviä aavistuksia ja ennenäkyjä sodan keskellä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Olen lukenut asiasta kirjoista. Esim. Jälleensyntymä ja karman laki, Esko Mustonen, sama mies on kirjoittanut kirjan, Aavistuksia sodassa 1939-1944, suomalaisten sotilaiden yllättäviä aavistuksia ja ennenäkyjä sodan keskellä.

        Olisi mukava nähdä jotain todisteita siitä, että VT:ssa olisi ollut jälleensyntymisoppia muuallakin kuin senaikaisten pakanakansojen keskuudessa liikkuvissa uskomuksissa. Heillähän oli omia monen nimisiä epäjumaliaankin.


      • de-meter

        Esoteerisessa kirjallisuudessa mainitaan tuo asia aika usein (eppu2), siis sielunvaellusopin poistaminen kristinuskosta mainitun kirkolliskokouksen päätöksellä.

        Kuten sanoin, sielunvaellusoppi kelpaisi minulle hyvin.)) Siinähän nähdään ihmisen maanpällinen elämä eräänlaisena kehitystehtävänä, jossa yhden elämän aikana saatu oppi pysyy tallessa, siirtyy seuraavaan elämään. Jos ihminen elää vastuuttomasti myös hänen velkansa siirtyy seuraavaan elämään. Tilejä tasataan koko ajan karman lain mukaisesti. Menihän se näin, eppu2 ?




        Muistelen, että joskus on etsitty Raamatusta sinne jääneitä viitteitä sielunvaelluksesta.
        "Minun isäni kodissa on monta asuinsijaa" (Jeesuksen opetus) katsottiin kai jotenkin viittaavan siihen, muita kohtia en muista..


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Olisi mukava nähdä jotain todisteita siitä, että VT:ssa olisi ollut jälleensyntymisoppia muuallakin kuin senaikaisten pakanakansojen keskuudessa liikkuvissa uskomuksissa. Heillähän oli omia monen nimisiä epäjumaliaankin.

        Mustonen sanoo kirjassa, että sen ajan arkistot ovat avoinna tutkijoille, jossa tietoa on.


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Esoteerisessa kirjallisuudessa mainitaan tuo asia aika usein (eppu2), siis sielunvaellusopin poistaminen kristinuskosta mainitun kirkolliskokouksen päätöksellä.

        Kuten sanoin, sielunvaellusoppi kelpaisi minulle hyvin.)) Siinähän nähdään ihmisen maanpällinen elämä eräänlaisena kehitystehtävänä, jossa yhden elämän aikana saatu oppi pysyy tallessa, siirtyy seuraavaan elämään. Jos ihminen elää vastuuttomasti myös hänen velkansa siirtyy seuraavaan elämään. Tilejä tasataan koko ajan karman lain mukaisesti. Menihän se näin, eppu2 ?




        Muistelen, että joskus on etsitty Raamatusta sinne jääneitä viitteitä sielunvaelluksesta.
        "Minun isäni kodissa on monta asuinsijaa" (Jeesuksen opetus) katsottiin kai jotenkin viittaavan siihen, muita kohtia en muista..

        Henkisen perinnön tuomme mukanamme, fyysinen periytyy maaelämän vanhemmilta.
        Tämä on koulu, elämä on luokka.
        Luojan lait ovat kaikkialla samat. Tarkoituksemme on kehittyä henkisesti. Sitten kun olemme tarpeeksi kehittyneet, jälleensyntymän kierto lakkaa ja jäämme kotiin.
        Mitään Danten helvettiä ei ole. On koulua täällä ja toisella puolen.
        Lopulta kaikki palaavat kotiin. Minun käsitykseni on, että sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan,´´minä olen tie, totuus ja elämä.´´
        Tien hän teki ollessaan tällä planeetalla ja täältä lähtiessään, totuutta hän saarnasi, sitä vaan emme halua ottaa vastaan. On vain elämä, ei kuolemaa.

        ´´Elämämme kohtalo, vastaa hankkimanne opin määrää.´´


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Esoteerisessa kirjallisuudessa mainitaan tuo asia aika usein (eppu2), siis sielunvaellusopin poistaminen kristinuskosta mainitun kirkolliskokouksen päätöksellä.

        Kuten sanoin, sielunvaellusoppi kelpaisi minulle hyvin.)) Siinähän nähdään ihmisen maanpällinen elämä eräänlaisena kehitystehtävänä, jossa yhden elämän aikana saatu oppi pysyy tallessa, siirtyy seuraavaan elämään. Jos ihminen elää vastuuttomasti myös hänen velkansa siirtyy seuraavaan elämään. Tilejä tasataan koko ajan karman lain mukaisesti. Menihän se näin, eppu2 ?




        Muistelen, että joskus on etsitty Raamatusta sinne jääneitä viitteitä sielunvaelluksesta.
        "Minun isäni kodissa on monta asuinsijaa" (Jeesuksen opetus) katsottiin kai jotenkin viittaavan siihen, muita kohtia en muista..

        "Minun isäni kodissa on monta asuinsijaa" (Jeesuksen opetus)
        En näe tuota pienimpänäkään viitteenä sielunvaellukseen muuten kuin täältä ja ylös sitten kun Jeesus tulee noutamaan omansa niinkuin on luvannut. Miten tuo pystyisi viittaamaan siihen, että ihmisen henkeä tai sielua pomputeltaisiin edestakaisin.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        "Minun isäni kodissa on monta asuinsijaa" (Jeesuksen opetus)
        En näe tuota pienimpänäkään viitteenä sielunvaellukseen muuten kuin täältä ja ylös sitten kun Jeesus tulee noutamaan omansa niinkuin on luvannut. Miten tuo pystyisi viittaamaan siihen, että ihmisen henkeä tai sielua pomputeltaisiin edestakaisin.

        Minun käsitykseni mukaan ´´monta asuinsijaa´´ tarkoittaa eri tasoja. Täältä lähdettyään, kukin menee kehitystään vastaavalle tasolle. Niin ´´ylhäällä, kuin alhaalla.´´


      • 1eero

        Jeesuksen tuloa ovat uskovaiset odottaneet 2000 vuotta sanoen kohta hän tulee.
        Ei millään pahalla mutta mulle se on vierasta en pysty samaistumaan siihen ajatukseen.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Henkisen perinnön tuomme mukanamme, fyysinen periytyy maaelämän vanhemmilta.
        Tämä on koulu, elämä on luokka.
        Luojan lait ovat kaikkialla samat. Tarkoituksemme on kehittyä henkisesti. Sitten kun olemme tarpeeksi kehittyneet, jälleensyntymän kierto lakkaa ja jäämme kotiin.
        Mitään Danten helvettiä ei ole. On koulua täällä ja toisella puolen.
        Lopulta kaikki palaavat kotiin. Minun käsitykseni on, että sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan,´´minä olen tie, totuus ja elämä.´´
        Tien hän teki ollessaan tällä planeetalla ja täältä lähtiessään, totuutta hän saarnasi, sitä vaan emme halua ottaa vastaan. On vain elämä, ei kuolemaa.

        ´´Elämämme kohtalo, vastaa hankkimanne opin määrää.´´

        Lukisit, eppu, koko Raamatun tai ainakin Uuden Testamentin kokonaan rukoillen ymmärrystä ylhäältä etkä etsisi totuutta harhautuneitten ihmisten tulkinnoista. Tuolleen jae tai lauseenosa kerrallaan sieltä täältä irroitettuna asiayhteydestä saa rakentumaan mitä kummallisempia käsityksiä ja olettamuksia.
        Esoteeriset suuntaukset, joihin johonkin nähtävästi kuulut; spiritualismi, teosofia, rituaalimagia, New Age... tukitsevat kuin piru Raamattua.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Minun käsitykseni mukaan ´´monta asuinsijaa´´ tarkoittaa eri tasoja. Täältä lähdettyään, kukin menee kehitystään vastaavalle tasolle. Niin ´´ylhäällä, kuin alhaalla.´´

        Mistä sinä siinä sellaisen käsityksen olet saanut? En ymmärrä? Eihän siinä puhuta mitään eri tasoisista asuinsijoista. Monta asuinsijaa tarkoittaa, että tilaa tulee riittämään kaikille, jotka haluavat.
        Jeesus jatkaa siihen samaan vielä: "Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta TULEN SITTEN TAKAISIN ja noudan teidät luokseni, että saisitte olla siellä missä minä olen."


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Henkisen perinnön tuomme mukanamme, fyysinen periytyy maaelämän vanhemmilta.
        Tämä on koulu, elämä on luokka.
        Luojan lait ovat kaikkialla samat. Tarkoituksemme on kehittyä henkisesti. Sitten kun olemme tarpeeksi kehittyneet, jälleensyntymän kierto lakkaa ja jäämme kotiin.
        Mitään Danten helvettiä ei ole. On koulua täällä ja toisella puolen.
        Lopulta kaikki palaavat kotiin. Minun käsitykseni on, että sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan,´´minä olen tie, totuus ja elämä.´´
        Tien hän teki ollessaan tällä planeetalla ja täältä lähtiessään, totuutta hän saarnasi, sitä vaan emme halua ottaa vastaan. On vain elämä, ei kuolemaa.

        ´´Elämämme kohtalo, vastaa hankkimanne opin määrää.´´

        Kiitos eppu. Noinhan se meni. Eri tasot olin myös unohtanut. Ja puhummehan me seitsemännestä taivaastakin..))

        Tulee mieleen Eino Leinon säkeet Hymyilevästä Apollosta :
        "On monta uskoa päällä maan ja toinen toista kiittää
        Mut laulajalla yks usko on vaan hälle se saapi riittää.
        Min verran meissä on lempeä, sen verran meissä on iäistä
        ja sen verran meistä myös jäljelle jää
        kun päättyvi päivä tää"
        Eiköhän tuo koske meitä kaikkia ?


      • niinpätosiaan
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä sinä siinä sellaisen käsityksen olet saanut? En ymmärrä? Eihän siinä puhuta mitään eri tasoisista asuinsijoista. Monta asuinsijaa tarkoittaa, että tilaa tulee riittämään kaikille, jotka haluavat.
        Jeesus jatkaa siihen samaan vielä: "Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta TULEN SITTEN TAKAISIN ja noudan teidät luokseni, että saisitte olla siellä missä minä olen."

        -

        "Joh. 14:1-7
        1. "Älköön sydämenne olko levoton. Usko
        -
        kaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
        2. Minun Isäni kodissa on monta huonetta -
        enhän minä muuten sanoisi, että menen
        valmistamaan teille asuinsijan.
        3. Minä menen valmistamaan teille sijaa
        mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät
        luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä
        olen. "
        Uusimmassa Raamatun käännöksessä on huoneita.


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Lukisit, eppu, koko Raamatun tai ainakin Uuden Testamentin kokonaan rukoillen ymmärrystä ylhäältä etkä etsisi totuutta harhautuneitten ihmisten tulkinnoista. Tuolleen jae tai lauseenosa kerrallaan sieltä täältä irroitettuna asiayhteydestä saa rakentumaan mitä kummallisempia käsityksiä ja olettamuksia.
        Esoteeriset suuntaukset, joihin johonkin nähtävästi kuulut; spiritualismi, teosofia, rituaalimagia, New Age... tukitsevat kuin piru Raamattua.

        Tuota siivoojaparka...Auttaisiko Raamatun lukeminen meitä ymmärtämään ja tulkitsemaan sen opetuksia samalla tavalla ? Oman kokemukseni mukaan ei.
        Tekisi mieli todeta vähän ilkikurisesti: tulkinta riippuu paljon siitä, millä tasolla lukija ja tulkitsija on..)).


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Tuota siivoojaparka...Auttaisiko Raamatun lukeminen meitä ymmärtämään ja tulkitsemaan sen opetuksia samalla tavalla ? Oman kokemukseni mukaan ei.
        Tekisi mieli todeta vähän ilkikurisesti: tulkinta riippuu paljon siitä, millä tasolla lukija ja tulkitsija on..)).

        Tarkoitin lähinnä ja pääasiassa sitä, että läpi asti lukemalla näkee paremmin Raamatun kokonaisuuden ja löytää sieltä sen punaisen langan.
        Lauseenpätkä Raamatusta yksi sieltä toinen täältä luettuna esoteerisesta kirjallisuudesta sinne tarkoituksenhakuisesti lainattuna antaa Raamatusta väärän käsityksen ja siitä saa kahkeytymään mitä kummallisempia oppeja.
        Niinkuin huomannet, niin epun käsitykset ovat muokkautuneet paljon Raamatun ulkopuolisesta kirjallisuudesta minne on lainattu lauseenpätkiä Raamatusta saadakseen ihmiset vakuuttuneeksi niitten opin paikkansapitävyydestä.
        Jos haluaa uskoa Raamattuun, niin miksi ei sitten pitäytyä pelkästään Raamattuun.


      • ent.siivoojaparka
        niinpätosiaan kirjoitti:

        -

        "Joh. 14:1-7
        1. "Älköön sydämenne olko levoton. Usko
        -
        kaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
        2. Minun Isäni kodissa on monta huonetta -
        enhän minä muuten sanoisi, että menen
        valmistamaan teille asuinsijan.
        3. Minä menen valmistamaan teille sijaa
        mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät
        luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä
        olen. "
        Uusimmassa Raamatun käännöksessä on huoneita.

        Onko uusin käännös mielestäsi se kaikkein oikein käännös? Osaatko sinä hebreaa? Minä en osaa, että tietäisin mitä alkuperäisessä tekstissä lukee. Tunnen kyllä yhden joka osaa, mutta ei me olla valitettavasti oltu moneen vuoteen yhteydessä.
        Voihan se olla, että seuraavassa käännöksessä puhutaan jo eri kerroksista tai eri tasoista riippuen siitä miten tuo sielunvaellusoppi saa jalansijaa kirkossa.

        Luukkaan evankeliumi:
        18:8 "Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

        Löytäneekö? Löytäneekö?


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Tuota siivoojaparka...Auttaisiko Raamatun lukeminen meitä ymmärtämään ja tulkitsemaan sen opetuksia samalla tavalla ? Oman kokemukseni mukaan ei.
        Tekisi mieli todeta vähän ilkikurisesti: tulkinta riippuu paljon siitä, millä tasolla lukija ja tulkitsija on..)).

        Niin, myös raamattua on aikojen saatossa muuteltu tahattomasti (käännösten yhteydessä), kuin myös tarkoituksellisesti.
        En nyt ymmärrä mistä ent. siivoojap. on sellaisen tiedon saanut, etten ole raamattua lukenut. Olen lukenut paljon muutakin.
        Jeesus puhui vertauskuvin aikansa ihmisille. Tulkinta riippuu juuri ihmisestä itsestään.
        Osistahan tässä kaikki ovat keskustelleet, ei tänne kukaan koko raamattua ole kirjoittanut.
        Kuka meistä on tarpeeksi tietävä leimatakseen toisten mielipiteitä harhautuneeksi.
        Siivooja tulkitsee, että tilaa riittää kaikille, jotka sitä haluavat.
        Mikä siitä tulkinnasta tekee oikeamman, kun minun tulkintani.


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä ja pääasiassa sitä, että läpi asti lukemalla näkee paremmin Raamatun kokonaisuuden ja löytää sieltä sen punaisen langan.
        Lauseenpätkä Raamatusta yksi sieltä toinen täältä luettuna esoteerisesta kirjallisuudesta sinne tarkoituksenhakuisesti lainattuna antaa Raamatusta väärän käsityksen ja siitä saa kahkeytymään mitä kummallisempia oppeja.
        Niinkuin huomannet, niin epun käsitykset ovat muokkautuneet paljon Raamatun ulkopuolisesta kirjallisuudesta minne on lainattu lauseenpätkiä Raamatusta saadakseen ihmiset vakuuttuneeksi niitten opin paikkansapitävyydestä.
        Jos haluaa uskoa Raamattuun, niin miksi ei sitten pitäytyä pelkästään Raamattuun.

        Aivan. Tuohon minäkin olen varmasti syyllistynyt: irrottanut lauseen asiayhteydestään ja vahvistanut sillä omaa käsitystäni. Tietysti Raamatun kirjaimellinen tulkinta voi olla vaarallistakin joskus, kun ei oteta lukuun historiallista perspektiiviä.
        Minun täytyy kyllä sanoa, että pinnallinen tutustuminen Idän uskontoihin ja ajatteluun sai minut udelleen kiinnostumaan kristinuskosta, hengellisyydestä. Ilman sitä vaihetta olisin luultavasti suhtautunut niihin yhtä ylimielisesti kuin nykyihminen nyt tekee.
        Ehkä siksi en myöskään näe suurta uhkaa muussa hengellisessä liikehdinnässä, New
        Agessa tai muussa. "Ways are many, God is one".(Gandhi)


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Niin, myös raamattua on aikojen saatossa muuteltu tahattomasti (käännösten yhteydessä), kuin myös tarkoituksellisesti.
        En nyt ymmärrä mistä ent. siivoojap. on sellaisen tiedon saanut, etten ole raamattua lukenut. Olen lukenut paljon muutakin.
        Jeesus puhui vertauskuvin aikansa ihmisille. Tulkinta riippuu juuri ihmisestä itsestään.
        Osistahan tässä kaikki ovat keskustelleet, ei tänne kukaan koko raamattua ole kirjoittanut.
        Kuka meistä on tarpeeksi tietävä leimatakseen toisten mielipiteitä harhautuneeksi.
        Siivooja tulkitsee, että tilaa riittää kaikille, jotka sitä haluavat.
        Mikä siitä tulkinnasta tekee oikeamman, kun minun tulkintani.

        Huomaan kyllä, että olet lukenut muutakin kuin Raamattua. Minäkin olen: Kalevalan, Koraanin Ja Kalle Ankkaa.
        Nuo kaikki lainaamasi jakeet ovat minulle sitä tuttua ruusuristiläisten mantraa, millä yritetään kääntää totuudeksi se paholaisen ensimmäinen valhe ihmiselle; "ette suinkaan kuole". Lue Raamattu ihan loppuun asti, niin tulet huomaamaan sielun kuolemattomuuden olevan Raamatun mukaan täyttä valhetta.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Huomaan kyllä, että olet lukenut muutakin kuin Raamattua. Minäkin olen: Kalevalan, Koraanin Ja Kalle Ankkaa.
        Nuo kaikki lainaamasi jakeet ovat minulle sitä tuttua ruusuristiläisten mantraa, millä yritetään kääntää totuudeksi se paholaisen ensimmäinen valhe ihmiselle; "ette suinkaan kuole". Lue Raamattu ihan loppuun asti, niin tulet huomaamaan sielun kuolemattomuuden olevan Raamatun mukaan täyttä valhetta.

        Ole niin ystävällinen ja lopeta jankutus siitä mitä luulet minun uskovan ja myös minun raamatunlukemisestani. Sinä et tiedä siitä mitään.
        Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään.
        Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten.
        Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön.
        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin.
        Jeesus puhui aremeaa, jossa lukemani mukaan sanasto on aivan erilaista kuin muut kielet.
        Pyhä Raamattu on osa maailmanhistoriaa, mutta niin on evoluutiokin. Mitään kirjaa, mitä luen, en koskaan katso yksisilmäisesti.

        Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes.

        PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat.


      • jankutijankuti
        eppu2 kirjoitti:

        Ole niin ystävällinen ja lopeta jankutus siitä mitä luulet minun uskovan ja myös minun raamatunlukemisestani. Sinä et tiedä siitä mitään.
        Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään.
        Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten.
        Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön.
        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin.
        Jeesus puhui aremeaa, jossa lukemani mukaan sanasto on aivan erilaista kuin muut kielet.
        Pyhä Raamattu on osa maailmanhistoriaa, mutta niin on evoluutiokin. Mitään kirjaa, mitä luen, en koskaan katso yksisilmäisesti.

        Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes.

        PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat.

        Hän lopetti jo viime yönä ja sinä vaan jatkat...


      • lupakeskustella
        jankutijankuti kirjoitti:

        Hän lopetti jo viime yönä ja sinä vaan jatkat...

        Jatkaa varmasti ja anna toisten keskustella rauhassa.


      • eppu2
        jankutijankuti kirjoitti:

        Hän lopetti jo viime yönä ja sinä vaan jatkat...

        Tarkoitatko, etten saisi vastinetta kirjoittaa henkilölle, joka vastaa minulle ivallisesti.
        Itsekin voisit tuon huomauttelun sijaan kertoa mielipiteesi kyseiseen asiaan.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Ole niin ystävällinen ja lopeta jankutus siitä mitä luulet minun uskovan ja myös minun raamatunlukemisestani. Sinä et tiedä siitä mitään.
        Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään.
        Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten.
        Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön.
        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin.
        Jeesus puhui aremeaa, jossa lukemani mukaan sanasto on aivan erilaista kuin muut kielet.
        Pyhä Raamattu on osa maailmanhistoriaa, mutta niin on evoluutiokin. Mitään kirjaa, mitä luen, en koskaan katso yksisilmäisesti.

        Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes.

        PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat.

        Haluat siis jatkaa keskustelua, mutta toisaalta haluat minun lopettavan. Yksinpuheluksiko suunnittelit?
        Minulla olisi paljon, hyvin paljon opettamista sinulle Raamatusta, mutta ettei tulisi liian pitkäksi, niin keskityn nyt vain noihin sinua kiinnostaviin kohtiin.

        "Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään."
        Miksi ihmeessä et eroa sellaisesta, mihin sinut on lapsena tietämättäsi liitetty ja minkä oppeja et hyväksy? Minä taas ihan EN kuulu lut.kirkkoon, koska en pidä sitä lähellekään raamatullisena ja yhä enemmän se näkyy luistavan kauemmaksi Raamatun opeista. Lutherilta jäi uskonpuhdistus kesken vaikka pitkälle hän pääsi. Lutherinkin näkemyksestä Raamatusta lut.kirkko on luisunut kauas.

        "Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten."
        Näinpä juuri. Ja mitä ne saavat ihmiset pelkäämään? Sitä ikuista helvetin kidutusta (sielun kuolemattomuusoppia), mitä Raamattu ei edes tunne sen sijaan, että keskittyisivät Jumalan rakkauteen ihmistä kohtaan. Pelkouskoa armouskon sijaan.

        "Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön."
        Kuulun mielelläni vähemmistöön monessa muussakin asiassa. En ole koskaan ollut sitä mieltä, että enimmistö on välttämättä oikeassa.Luukkaan evankeliumi:
        18:8 "Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" Löytäneekö?

        "Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin."
        Tuon tietää jokainen sanomattasikin.

        "Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes."
        Kuka Raamatun Johanneksista? Aika kaukaa haettua tai sitten Raamatunselitysteoksessasi on gurusi tekemä painovirhe.

        "PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat."
        Älä usko mitään muutakaan, mitä sinulle väitetään Raamatussa lukevan, jos ei sitä siellä lue.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Haluat siis jatkaa keskustelua, mutta toisaalta haluat minun lopettavan. Yksinpuheluksiko suunnittelit?
        Minulla olisi paljon, hyvin paljon opettamista sinulle Raamatusta, mutta ettei tulisi liian pitkäksi, niin keskityn nyt vain noihin sinua kiinnostaviin kohtiin.

        "Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään."
        Miksi ihmeessä et eroa sellaisesta, mihin sinut on lapsena tietämättäsi liitetty ja minkä oppeja et hyväksy? Minä taas ihan EN kuulu lut.kirkkoon, koska en pidä sitä lähellekään raamatullisena ja yhä enemmän se näkyy luistavan kauemmaksi Raamatun opeista. Lutherilta jäi uskonpuhdistus kesken vaikka pitkälle hän pääsi. Lutherinkin näkemyksestä Raamatusta lut.kirkko on luisunut kauas.

        "Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten."
        Näinpä juuri. Ja mitä ne saavat ihmiset pelkäämään? Sitä ikuista helvetin kidutusta (sielun kuolemattomuusoppia), mitä Raamattu ei edes tunne sen sijaan, että keskittyisivät Jumalan rakkauteen ihmistä kohtaan. Pelkouskoa armouskon sijaan.

        "Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön."
        Kuulun mielelläni vähemmistöön monessa muussakin asiassa. En ole koskaan ollut sitä mieltä, että enimmistö on välttämättä oikeassa.Luukkaan evankeliumi:
        18:8 "Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" Löytäneekö?

        "Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin."
        Tuon tietää jokainen sanomattasikin.

        "Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes."
        Kuka Raamatun Johanneksista? Aika kaukaa haettua tai sitten Raamatunselitysteoksessasi on gurusi tekemä painovirhe.

        "PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat."
        Älä usko mitään muutakaan, mitä sinulle väitetään Raamatussa lukevan, jos ei sitä siellä lue.

        Pyysin Sinua vain lopettamaan tuon nälvimisen, mutta kun kerran et pysty keskustelemaan tästä asiasta ilman ivailua, niin minun puolestani tämä oli tässä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Pyysin Sinua vain lopettamaan tuon nälvimisen, mutta kun kerran et pysty keskustelemaan tästä asiasta ilman ivailua, niin minun puolestani tämä oli tässä.

        Minä voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään, olisi paljonkin sanottavaa asian tiimoilta, mutta alkaahan tässä ketjussa jo olla mittaa.
        Onko sinulla useinkin tapana pyytää toista lopettamaan? Minä taas jos haluan toisen lopettavan, niin lopetan vain itse ja siihen se tyrehtyy.
        Ei mitenkään ollut tarkoitus ivailla tai nälviä. Harmi, jos sinä sen niin otit ja pahastuit.


      • etkö.itse.hoksaa
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minä voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään, olisi paljonkin sanottavaa asian tiimoilta, mutta alkaahan tässä ketjussa jo olla mittaa.
        Onko sinulla useinkin tapana pyytää toista lopettamaan? Minä taas jos haluan toisen lopettavan, niin lopetan vain itse ja siihen se tyrehtyy.
        Ei mitenkään ollut tarkoitus ivailla tai nälviä. Harmi, jos sinä sen niin otit ja pahastuit.

        Kirjoittaja vuorollaan huomaa mikä olet.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Ole niin ystävällinen ja lopeta jankutus siitä mitä luulet minun uskovan ja myös minun raamatunlukemisestani. Sinä et tiedä siitä mitään.
        Minä ihan kuulun ev.lut. kirkkoon, mutten hyväksy kaikkea, mitä siellä syötetään.
        Yleensäkin ottaen kirkot ovat kautta historian käyttäneet valtaa pelolla ohjaten.
        Sitäpaitsi sielun kuolemattomuuteen uskoo yli puolet maailman väestöstä, joten kuulut vähemmistöön.
        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin raamattu on kirjoitettu aikansa ihmisille. Juuri siksi nykypäivänä sen tulkinta on vaikeaa, maailmamme on niin erilainen. Sitä ovat koonneet monet tahot. Kirjoituksia tapahtumista on merkitty muistiin kymmeniä vuosia jälkeenpäin.
        Jeesus puhui aremeaa, jossa lukemani mukaan sanasto on aivan erilaista kuin muut kielet.
        Pyhä Raamattu on osa maailmanhistoriaa, mutta niin on evoluutiokin. Mitään kirjaa, mitä luen, en koskaan katso yksisilmäisesti.

        Demeter: Luukkaan evankeliumissa 17 luku, siinä Jeesus ilmaisee, että Elias on sama, kuin Johannes.

        PS. Minulle on sitäkin väitetty, että Eeva haukkasi omenaa. Ei minun 3:ssa raamatussani omenasta mitään puhuta.
        Tuskin se käärmekään oli tuo kyy, jota ihmiset niin vihaavat.

        Aivan, eppu2. Muisti palaa pätkittäin..)) Johannes oli Eliaksen inkarnaatio. Ymmärsin, että opetuslapsi Johannes. Ristiretkestäni siivoojan mainitsemiin "harhaoppeihin" on niin kauan, etten tuotakaan muistanut.
        Tuona aikana kun aktiivisesti harrastin näitä asioita, tapasin monta vilpitöntä etsijää
        eikä kyllä tullut mieleeni, että he olisivat jotenkin harhautuneita -. tai sitten olin sitä itsekin ja olen yhä - he vain tahtoivat olla rehellisiä - ymmärtää lukemaansa. Eivät asiat hetkessä avaudu kaikille.
        Ja onko myös niin, että Raamatun tutkijat eri lajia kuin ne, joita Raamattu tutkii ?
        Itse taidan kuulua jälkimmäiseen lajiin.


      • ent.siivoojaparka
        etkö.itse.hoksaa kirjoitti:

        Kirjoittaja vuorollaan huomaa mikä olet.

        Voi kun vielä itse saisin selville mikä minä olen muu kuin entinen siivooja.


      • dementiako.vaivaa
        de-meter kirjoitti:

        Aivan, eppu2. Muisti palaa pätkittäin..)) Johannes oli Eliaksen inkarnaatio. Ymmärsin, että opetuslapsi Johannes. Ristiretkestäni siivoojan mainitsemiin "harhaoppeihin" on niin kauan, etten tuotakaan muistanut.
        Tuona aikana kun aktiivisesti harrastin näitä asioita, tapasin monta vilpitöntä etsijää
        eikä kyllä tullut mieleeni, että he olisivat jotenkin harhautuneita -. tai sitten olin sitä itsekin ja olen yhä - he vain tahtoivat olla rehellisiä - ymmärtää lukemaansa. Eivät asiat hetkessä avaudu kaikille.
        Ja onko myös niin, että Raamatun tutkijat eri lajia kuin ne, joita Raamattu tutkii ?
        Itse taidan kuulua jälkimmäiseen lajiin.

        Miten joku voi noin vaan unohtaa asian ja toisen mihin kuitenkin näkyy uskovan.
        Mihin uskot?
        No en mää vaan muista.


      • niinpätosiaan
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko uusin käännös mielestäsi se kaikkein oikein käännös? Osaatko sinä hebreaa? Minä en osaa, että tietäisin mitä alkuperäisessä tekstissä lukee. Tunnen kyllä yhden joka osaa, mutta ei me olla valitettavasti oltu moneen vuoteen yhteydessä.
        Voihan se olla, että seuraavassa käännöksessä puhutaan jo eri kerroksista tai eri tasoista riippuen siitä miten tuo sielunvaellusoppi saa jalansijaa kirkossa.

        Luukkaan evankeliumi:
        18:8 "Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

        Löytäneekö? Löytäneekö?

        Olen lukenut tuota uudempaakin painosta. En ole väittänytkään että se olisi kaikkein oikein käännös. Tietäneekö kukaan muukaan. Mainitsimpahan vain että se on kirjoitettu vaan nykykielelle.


      • de-meter
        dementiako.vaivaa kirjoitti:

        Miten joku voi noin vaan unohtaa asian ja toisen mihin kuitenkin näkyy uskovan.
        Mihin uskot?
        No en mää vaan muista.

        Minulla on tapana tarkistaa asioita, yksityiskohtia jostakin kokonaisuudesta, jos huomaan, että jollakulla toisella on niistä tarkempaa tietoa.
        Unohtamani/tarkistamani asiat eivät olleet kovin oleellisia kokonaisuuden kannalta,
        vai olivatko mielestäsi ?

        No tarkoituksesi oli tietysti nälväistä. Saamasi piti. Onko nyt hyvä mieli ?


      • kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä ja pääasiassa sitä, että läpi asti lukemalla näkee paremmin Raamatun kokonaisuuden ja löytää sieltä sen punaisen langan.
        Lauseenpätkä Raamatusta yksi sieltä toinen täältä luettuna esoteerisesta kirjallisuudesta sinne tarkoituksenhakuisesti lainattuna antaa Raamatusta väärän käsityksen ja siitä saa kahkeytymään mitä kummallisempia oppeja.
        Niinkuin huomannet, niin epun käsitykset ovat muokkautuneet paljon Raamatun ulkopuolisesta kirjallisuudesta minne on lainattu lauseenpätkiä Raamatusta saadakseen ihmiset vakuuttuneeksi niitten opin paikkansapitävyydestä.
        Jos haluaa uskoa Raamattuun, niin miksi ei sitten pitäytyä pelkästään Raamattuun.

        Oletan,että Raamatun ovat kannesta kanteen lukeneet kaikkien kristillisten suuntausten perustajat.Heidän tulkintansa Raamatusta poikkesivat toisistaan niin paljon,etteivät he mahtuneet "saman katon" alle,vaan perustivat kukin oman "oikean" totuutensa mukaisen kirkkokunnan.

        Laitanpa muutaman sanasen sielun kuolemattomuudesta tai kuolevaisuudesta.
        Ymmärrykseni mukaan sielu on sama kuin henki.
        Muistaakseni Raamatussa on kohta jossa lukee seuraavaa:"Ruumis tulee maaksi jälleen,mutta henki palajaa Jumalan tykö,joka sen on antanutkin." Tämän kirjoituksen mukaan sielu on kuolematon.


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Oletan,että Raamatun ovat kannesta kanteen lukeneet kaikkien kristillisten suuntausten perustajat.Heidän tulkintansa Raamatusta poikkesivat toisistaan niin paljon,etteivät he mahtuneet "saman katon" alle,vaan perustivat kukin oman "oikean" totuutensa mukaisen kirkkokunnan.

        Laitanpa muutaman sanasen sielun kuolemattomuudesta tai kuolevaisuudesta.
        Ymmärrykseni mukaan sielu on sama kuin henki.
        Muistaakseni Raamatussa on kohta jossa lukee seuraavaa:"Ruumis tulee maaksi jälleen,mutta henki palajaa Jumalan tykö,joka sen on antanutkin." Tämän kirjoituksen mukaan sielu on kuolematon.

        Miten sinä sielun kuolemattomuutta yrität todistaa hengen palaamisella Jumalan tykö? Katsotaanpa nyt mikä sielu on Raamatun mukaan.
        1.Moos2:7" Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."
        Siispä ruumis henki= elävä sielu. Ilman henkeä tai ruumista ei ole enää sielua.
        Uusimmassa väärennöksessä sielu tosin on käännetty olennoksi, ettei kirkkojen harhainen sielun kuolemattomuusoppi saisi kolahdusta.
        Toisessa paikkaa Herran Sanaa sanotaan:
        "Se sielu joka syntiä tekee - sen on kuoltava".
        Voin mielellään jatkaa lisääkin, jos haluatte. Sielun kuolemattomuusoppi ei ole ramatullinen.


      • kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

        Oletan,että Raamatun ovat kannesta kanteen lukeneet kaikkien kristillisten suuntausten perustajat.Heidän tulkintansa Raamatusta poikkesivat toisistaan niin paljon,etteivät he mahtuneet "saman katon" alle,vaan perustivat kukin oman "oikean" totuutensa mukaisen kirkkokunnan.

        Laitanpa muutaman sanasen sielun kuolemattomuudesta tai kuolevaisuudesta.
        Ymmärrykseni mukaan sielu on sama kuin henki.
        Muistaakseni Raamatussa on kohta jossa lukee seuraavaa:"Ruumis tulee maaksi jälleen,mutta henki palajaa Jumalan tykö,joka sen on antanutkin." Tämän kirjoituksen mukaan sielu on kuolematon.

        Kysyn edelleen,miksi saman Raamatun lukeneet tulkitsivat/tulkitsevat ko.kirjan sisältöä ja opetuksia niin eritavoin? Sen seurauksena on syntynyt monta kirkkokuntaa.Olenko oikeassa vai väärässä?

        Hyvä nimimerkki "ent.siivoojaparka",onko sinulla siihen vastaus,jonka yksinkertaisena ihmisenä ymmärtäisin?

        Oma uskoni perustuu yksinomaan siihen,miten olen kokenut Raamatun tekstit itse lukemalla.
        Uusi Testamentti on tärkein,koska se on kristinuskon peruspilari.

        En aio ryhtyä kinaamaan kenenkään uskon oikeasta totuudesta,koska siihen eivät rahkeeni riitä.
        En ole pappi enkä lukkari-onneksi!
        Fanaattisuus ja oikeassaoleminen on vaarallinen yhdistelmä kaikissa asioissa,myös Raamatun tulkinnassa.

        Lopuksi suosittelen lukemaan kirjan Totuus taivaasta,jonka on kirjoittanut Eben Alexsander!
        Yksi "totuus" sekin on kuolemanrajakomuksista.


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Kysyn edelleen,miksi saman Raamatun lukeneet tulkitsivat/tulkitsevat ko.kirjan sisältöä ja opetuksia niin eritavoin? Sen seurauksena on syntynyt monta kirkkokuntaa.Olenko oikeassa vai väärässä?

        Hyvä nimimerkki "ent.siivoojaparka",onko sinulla siihen vastaus,jonka yksinkertaisena ihmisenä ymmärtäisin?

        Oma uskoni perustuu yksinomaan siihen,miten olen kokenut Raamatun tekstit itse lukemalla.
        Uusi Testamentti on tärkein,koska se on kristinuskon peruspilari.

        En aio ryhtyä kinaamaan kenenkään uskon oikeasta totuudesta,koska siihen eivät rahkeeni riitä.
        En ole pappi enkä lukkari-onneksi!
        Fanaattisuus ja oikeassaoleminen on vaarallinen yhdistelmä kaikissa asioissa,myös Raamatun tulkinnassa.

        Lopuksi suosittelen lukemaan kirjan Totuus taivaasta,jonka on kirjoittanut Eben Alexsander!
        Yksi "totuus" sekin on kuolemanrajakomuksista.

        """Oma uskoni perustuu yksinomaan siihen,miten olen kokenut Raamatun tekstit itse lukemalla."""
        No niinhän minunkin. Siksi minä sinulle Raamattua siteerasinkin, että ymmärtäisit mikä ero on sielulla ja hengellä.
        """"Lopuksi suosittelen lukemaan kirjan Totuus taivaasta,jonka on kirjoittanut Eben Alexsander!
        Yksi "totuus" sekin on kuolemanrajakomuksista.""""
        Minulle on tuosta sielunkuolemattomuus aiheesta aivan turha suositella ihmisten kirjoittamia kirjoja. Ne eivät pysty kumoa sitä, mitä Raamattu sanoo sielun kuolemattomuudesta. Sielun kuolemattomuusoppi ei ole Raamatun mukainen oppi vaikka sitä millä uniennäkökirjalla yritettäisiin puoltaa.


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Kysyn edelleen,miksi saman Raamatun lukeneet tulkitsivat/tulkitsevat ko.kirjan sisältöä ja opetuksia niin eritavoin? Sen seurauksena on syntynyt monta kirkkokuntaa.Olenko oikeassa vai väärässä?

        Hyvä nimimerkki "ent.siivoojaparka",onko sinulla siihen vastaus,jonka yksinkertaisena ihmisenä ymmärtäisin?

        Oma uskoni perustuu yksinomaan siihen,miten olen kokenut Raamatun tekstit itse lukemalla.
        Uusi Testamentti on tärkein,koska se on kristinuskon peruspilari.

        En aio ryhtyä kinaamaan kenenkään uskon oikeasta totuudesta,koska siihen eivät rahkeeni riitä.
        En ole pappi enkä lukkari-onneksi!
        Fanaattisuus ja oikeassaoleminen on vaarallinen yhdistelmä kaikissa asioissa,myös Raamatun tulkinnassa.

        Lopuksi suosittelen lukemaan kirjan Totuus taivaasta,jonka on kirjoittanut Eben Alexsander!
        Yksi "totuus" sekin on kuolemanrajakomuksista.

        """"Kysyn edelleen,miksi saman Raamatun lukeneet tulkitsivat/tulkitsevat ko.kirjan sisältöä ja opetuksia niin eritavoin? Sen seurauksena on syntynyt monta kirkkokuntaa.Olenko oikeassa vai väärässä?"""""
        Jäi vastaamatta tuohon. Siihenhän on monia eri syitä. Ei kaikkein vähiten raha. Esim. katolisen kirkon aneitten myynnin kannalta oli ratkaisevaa saada ihmiset uskomaan kiirastuleen ja pelkäämään ikuista helvetin grillaamista, elleivät maksa kirkolle sielunsa helvetistä pelastumisesta. Rahalla taivaaseen.
        Lut.kirkkoon on jäänyt jäänteenä se sama uskomus. Siitä sielun kuolemattomuudesta sitten kehitelty mitä mielikuvutuksellisimpia versioita.
        Kuitenkin Raamattu sanoo: " Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa." Kuulostaako siinä jumalattomien sielu kuolemattomalta sielulta?
        Jos nyt uskoo tuohon hyvän ja pahan väliseen taisteluun, niin kummalla osapuolella on enemmän intressiä saada ihminen uskomaan sielun kuolemattomuuteen, että saisi enemmän sieluja puolelleen?
        Kumman intressinä on tehdä ihmisen mielessä tyhjäksi Jumalan pelastussuunnitelma syntisen ihmisen varalle?
        Kumman intressinä on saada ihminen uskomaan, että hän saa ikuisen elämän omin lihaksin kehittämällä itse itseään taivaskelpoiseksi ilman Jeesuksen sovitustyötä?

        Oi voi kun minulla olisi paljon kirjoittamista tuosta aiheesta. Mutta ette te jaksa kuitenkaan lukea.


      • kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """"Kysyn edelleen,miksi saman Raamatun lukeneet tulkitsivat/tulkitsevat ko.kirjan sisältöä ja opetuksia niin eritavoin? Sen seurauksena on syntynyt monta kirkkokuntaa.Olenko oikeassa vai väärässä?"""""
        Jäi vastaamatta tuohon. Siihenhän on monia eri syitä. Ei kaikkein vähiten raha. Esim. katolisen kirkon aneitten myynnin kannalta oli ratkaisevaa saada ihmiset uskomaan kiirastuleen ja pelkäämään ikuista helvetin grillaamista, elleivät maksa kirkolle sielunsa helvetistä pelastumisesta. Rahalla taivaaseen.
        Lut.kirkkoon on jäänyt jäänteenä se sama uskomus. Siitä sielun kuolemattomuudesta sitten kehitelty mitä mielikuvutuksellisimpia versioita.
        Kuitenkin Raamattu sanoo: " Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa." Kuulostaako siinä jumalattomien sielu kuolemattomalta sielulta?
        Jos nyt uskoo tuohon hyvän ja pahan väliseen taisteluun, niin kummalla osapuolella on enemmän intressiä saada ihminen uskomaan sielun kuolemattomuuteen, että saisi enemmän sieluja puolelleen?
        Kumman intressinä on tehdä ihmisen mielessä tyhjäksi Jumalan pelastussuunnitelma syntisen ihmisen varalle?
        Kumman intressinä on saada ihminen uskomaan, että hän saa ikuisen elämän omin lihaksin kehittämällä itse itseään taivaskelpoiseksi ilman Jeesuksen sovitustyötä?

        Oi voi kun minulla olisi paljon kirjoittamista tuosta aiheesta. Mutta ette te jaksa kuitenkaan lukea.

        Roomalaiskatolinen kirkkohan kehitteli anekaupan Pietarin kirkon rakennuttamiseksi.
        Siihen aikaan kaikki kirkolliset toimitukset olivat latinaksi,joten tavallinen kansa oli helposti höynäytettävissä.Lukutaito oli olematonta ja latinaa ymmärsivät vain harvat ja valitut.Se oli sitä aikaa se.
        Luther uskaltautui nousemaan Roomalaiskatolista kirkkoa vastaan teeseineen.
        Yksi hänen ajatuksistaan oli,että Raamattu käännettäisiin saksaksi,siis kansankielelle.Myös ajatus siitä,että kun "raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" sai hänet näkemään punaista.
        Niinpä syntyi protestantismi 1500-luvulla.

        Kysymykseni koskeekin lähinnä protestantteja ja lukuisien eri kuppikuntien tulkintaa Raamatusta.
        Agricola käänsi ensimmäisenä Uuden testamentin suomen kielelle.Sittemmin käännöksiä on uudistettu,koska kieli muuttuu jatkuvasti.Oletan,että Agricolan käännöstä emme enää ymmärtäisikään.Vastaavatko käännökset alkuperäistä Raamattua on asia,jota en lähde kommentoimaan ollenkaan,koska taitoni sen arviointiin eivät riitä alkuunkaan.En voi myöskään väittää käännöksiä väärennöksiksi.
        Joku täällä mainitsikin,että Jeesuksen kotikieli oli aramea.Saattaa olla,että jo ensimmäiset muistiinmerkinnät Hänen opetuksistaan olivat puutteellisia tai virheellisiä?!

        Protestanttiset kirkot käyvät edelleen taistelua sieluista.On luterilaisia,adventisteja,helluntailaisia ja monia muita ryhmittymiä,jotka ovat kaikki julistamassa omaa oppiaan ainoana oikeana.
        Miksiköhän?

        "ent.siivoojaparka" vaikka olenkin maallikko,niin itse Raamatun,lähinnä Uuden testamentin lukeneena olen vakuuttunut siitä,ettemme omilla töillämme taivaaseen pääse.
        Usko Jeesukseen,Hänen sanomaansa ja sovitustyöhönsä on ainoa tie!
        Tämä on syytä muistaa näin pääsiäisen aikaan!


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Roomalaiskatolinen kirkkohan kehitteli anekaupan Pietarin kirkon rakennuttamiseksi.
        Siihen aikaan kaikki kirkolliset toimitukset olivat latinaksi,joten tavallinen kansa oli helposti höynäytettävissä.Lukutaito oli olematonta ja latinaa ymmärsivät vain harvat ja valitut.Se oli sitä aikaa se.
        Luther uskaltautui nousemaan Roomalaiskatolista kirkkoa vastaan teeseineen.
        Yksi hänen ajatuksistaan oli,että Raamattu käännettäisiin saksaksi,siis kansankielelle.Myös ajatus siitä,että kun "raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" sai hänet näkemään punaista.
        Niinpä syntyi protestantismi 1500-luvulla.

        Kysymykseni koskeekin lähinnä protestantteja ja lukuisien eri kuppikuntien tulkintaa Raamatusta.
        Agricola käänsi ensimmäisenä Uuden testamentin suomen kielelle.Sittemmin käännöksiä on uudistettu,koska kieli muuttuu jatkuvasti.Oletan,että Agricolan käännöstä emme enää ymmärtäisikään.Vastaavatko käännökset alkuperäistä Raamattua on asia,jota en lähde kommentoimaan ollenkaan,koska taitoni sen arviointiin eivät riitä alkuunkaan.En voi myöskään väittää käännöksiä väärennöksiksi.
        Joku täällä mainitsikin,että Jeesuksen kotikieli oli aramea.Saattaa olla,että jo ensimmäiset muistiinmerkinnät Hänen opetuksistaan olivat puutteellisia tai virheellisiä?!

        Protestanttiset kirkot käyvät edelleen taistelua sieluista.On luterilaisia,adventisteja,helluntailaisia ja monia muita ryhmittymiä,jotka ovat kaikki julistamassa omaa oppiaan ainoana oikeana.
        Miksiköhän?

        "ent.siivoojaparka" vaikka olenkin maallikko,niin itse Raamatun,lähinnä Uuden testamentin lukeneena olen vakuuttunut siitä,ettemme omilla töillämme taivaaseen pääse.
        Usko Jeesukseen,Hänen sanomaansa ja sovitustyöhönsä on ainoa tie!
        Tämä on syytä muistaa näin pääsiäisen aikaan!

        Kyllä joo. Paljon olen kanssasi samaa mieltä. Ja etenkin noissa kolmessa viimeisissä lauseissa komppaan täysin.
        Viime yönä katsoin jumalanpalvelusvideon, missä yksi nuori nainen piti hyvin selventävän ja havainnollistavan puheen lain ja armon suhteesta.
        https://www.youtube.com/watch?v=TdLI3KoCT8Q
        Jos on aikaa ja kiinnostaa, niin katso. Se on kyllä yli tunnin video.


    • 1eero

      Vai karmanlaki en jaksa ennee, mutta nirvanan haluaisin kokea, olis autuas olo.

      • eppu2

        Lue tuo aavistuksia sodassa. Löysin sen viime kesänä mökiltä, mistä lie sinne kulkeutunut, hyvä kirja.


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Lue tuo aavistuksia sodassa. Löysin sen viime kesänä mökiltä, mistä lie sinne kulkeutunut, hyvä kirja.

        Voin lukeakkin jos sattuu kohdalle "selittämättömiä tapauksia tulilinjoilla ja kotirintamilla" on hällä muutakin tuotosta.


      • ent.siivoojaparka
        1eero kirjoitti:

        Voin lukeakkin jos sattuu kohdalle "selittämättömiä tapauksia tulilinjoilla ja kotirintamilla" on hällä muutakin tuotosta.

        Olisitpa ollut kuulemassa meidän naapurin Nestorin jutut. Vahinko vaan, ettei hän ollut kirjailija, mutta kävi istumassa iltaa ja turisemassa meillä monesti. Niskakarvat kauhusta pystyssä mentiin nukkumaan, kun oltiin niitä satuja kuunneltu. Ja jotkut menee ja uskoo niihin, aikuisetkin.


    • geenivirrassaeletään

      Suosittelen: googlaa tiedekulma/helsinki ja hae sieltä tapahtumatallenteet, yotube-videot.Niitä on siellä lista. 17.3.2015 Uusimaailmankuva, maailmankuvien käännekohdat On sellaista fikdua yhteenvetoa ja pohdintaa.Itse tykkäsin.

    • työmuurahainen

      Ei elämällä ole tarkoitusta. Tarkoitus on abstraktia ja elämä on konkreettista.

    • Viatonsivullinen

      Äitini haudalla kukkavihkossani oli nauhoihin kirjoitettu"Jeesus sanoo, minun isäni kodissa on monta asuinsijaa "
      Se on hyvin lohduttavaa kuulla ja lyhyesti kaunis lupaus.

    • Eikiitoskia

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.20.html#2

      Kymmenen käskyäkin on muutettu ilm. tarkoitushakuisesti uusimpiin raamatun käännöksiin. Tässä käännöksessä jumalan viesti Moosekselle paljastaa että Jumala hyväksyy orjuuden, kun sanoo että antakaa orjille ja palvelijoille mikä heille kuuluu tjms. Jos elämän tarkoitus on elää tämän kirjan oppien mukaan niin ei siitä hyvää seuraa.

      • kun.kirkko.uudistuu

        Viimeisin käännös onkin raamatunväärennös eikä raamatunkäännös. Ehkä seuraavassa käännöksessä jumala siunaa jo homotkin avioliittoon ja hyväksyy sielunvaellusopin...


    • vaimitä

      Raamattu tavallaan koottu teos, ihmisten kirjoittama ei sisällä yhtään jumalan kirjoitusta tai että jumala olisi siihen mitenkään puuttunut.
      Kaikki mitä raamatussa kirjoitetaan on ihmisistä lähtöisin, ohjeita elämään niille jotka sitä tarvitsevat jos ei muuten ymmärrä elää ihmisiksi.

    • Elämän tarkoitus on ottaa aurinkoa:)

    • metkamutka

      Tarkoitus sanana on monimerkityksellenen. Se mikä minulle on tarkoituksellista ei varmasti ole tarkoituksellinen korppistyypeille, mutta hunkszille ja Ancelille on.

      • mustasukkaisuus

        Toisinaan alkaa katselemaan jotain määrättyä viestiä kuten nyt tätäkin .
        Erittäin vahva turhautuminen ja mustasukkaisuus henkii siitä , voi reppanaa .


    • kylmätotuus

      Kyllä jokaisen elämällä on oma ainutlaatuinen merkityksensä.
      Kenties useinkin tuntuu siltä,ettei millään ole mitään väliä ja on aivan yhdentekevää olemmeko täällä vai emme.Kuitenkin saattaa käydä niin,että vasta vuosien tai vuosikymmenten päästä oivallamme,että elämällämme olikin tarkoitus.Se saattoi merkitä kanssakulkijoillemme hyvinkin paljon aivan tietämättämme.Kenties sanoimme,teimme tai muuten vaikutimme asioiden kulkuun tiedostomattomasti ja näin tapahtumat saivat aivan uudet käänteet.

      Kaikilla tapahtumilla on tarkoituksensa ja myös jokaisen elämällä!

    • Wäfveri-70

      Osaa yllättää nämä Ruotsiin muuttaneet, että minkälaisia totuuden etsijöiksi paljastuvat.
      Aikanaan Boråsissa mietittiin Impilinnan ja Pillupankin tyttöjen saloja.

      • ent.siivoojaparka

        Nimenomaan EN ole Totuuden etsijä (vaikka olen Ruotsiin muuttanut), enkä tule koskaan olemaankaan. Tuliko uusi yllätys? En usko jälleensyntymiseen, enkä tule koskaan uskomaan. Minun Jumalani ei pelaa pingistä ihmissieluilla. Hänellä on muut huvinsa. Punkt och slut.
        Ps. Pääsittekö selville Impilinnan ja Pillupankin tyttöjen saloista? Monet silloiset työkaverini asuivat niissä. Asuin nimittäin myöskin Boråsissa välillä jonkun aikaa, Övre Åsbogatanilla ja sitten jossain olisiko ollut Berggatan tai joku sellainen suomenruotsalaisten kavereitten kanssa kuusistaan.
        Joko se alkaa olla yö? Pitäisikö tästä nukkumaan, että jaksaa nousta johonkin aikaan kirjoittamaan Pääsiäisajan saarnaa teille pakanoille.


    • Wäfveri-70

      Hauskanpitoa se enimmäkseen oli tyttöjen kanssa, ja filosofointi jäi vähemmälle. Tytöt olivat enimmäkseen Lapista ja Ruotsi oli ihmeellinen 70-luvun alussa köyhistä oloista lähteneille.
      Asuin itse Tunnlandsgatanilla, josta muutin Göteborgiin ja Eriksbergin varville. Aika aikaa, ja aika kultaa muistoja, jotka ovat etupäässä hyviä.
      Kirjoittelet monista asioista avarakatseisesti,niin eikö ison kirjan lukeminen ole totuuden etsimistä tai viisauden sanoman?
      Suomen kirkoissa enimmäkseen messutaan ja tuliset sananjulistajat jääneet taka-alalle, kun naispapit ovat jotenkin lempeäntuntuisia-hyvä niin.

      • att2

        Asutko vielä Ruotsissa. Itse myös hitsannut vähän kaikkea.


    • elämä-on-kuolemista

      elämän tarkotus on kuolla vanhana,

      • etuilija

        Jokaisen tekomme teemme kontekstissa siihen että olemme tietoisia kuolemastamme. Slti elämän tarkoitus on ottaa aurinkoa:)


    • 1eero

      Ei kannata nuorena kuolla pitää olla utelias ja katella, huijata kuolemaa iha kiusallaan.

      • att2

        Kyllä näin on totuus kaikille tosin 60 , aika on vain kuvitelma sillä todessa ei ole aikaa...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe