Mies sairaanhoitajana

Hoitoalallekko

Elikkäs kertokaas arvon neidit ja rouvat, jotka olette töissä sosiaali- ja terveysalalla mitä mieltä olette miehestä hoitoalalla? Miten työkaverit kohtelee miestä? Miten tasa-arvoisuus toteutuu naisvaltaisella alalla ja kuinka helposti mies joutuu työyhteisön "ulkopuolelle" vai joutuuko ollenkaan?

Iso Kiitos asiallisista vastauksista

t. hoitoalalle pyrkivä

24

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sh-opiskelija

      Olen vain sairaanhoitaja-harjoittelija joten työkokemusta on vain työharjoitteluiden ja iltatöiden muodossa. Olen ollut n. kuudessa eri työpaikassa, joissa kaikissa on ollut 1-5 miestä töissä enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Mielestäni miehiä nimenomaan arvostetaan tällä alalla, monet naispuoliset hoitotyöntekijät ovat olleet vain innoissaan kun ovat saaneet miehen esim. työpariksi kyseiseen vuoroonsa yms.

      Kuulopuheelta olen myös kuullut että miehiä myös suositaan työnhaussa ja koulutuksiin vastaanotetaan oikein mielellään :)

      Itse olisin todella iloinen jos tälle naisvaltaiselle alalle saataisiin lisää miehiä :)

      • Olen samaa mieltä kanssasi; naisvaltaisille aloille olisi hyvä saada miehiä tasapainottamaan (ja tervehdyttämään) henkilöstörakennetta. En ole alalla. Vähäisen asiointikokemukseni perusteella minusta on todella hienoa, että myös miehet ovat innostuneet hakeutumaan hoitoalalle.


      • erkkimerkkinimi

        Täytyy näin miehenä alalla olevana, että ei tuo miesten kohtelu ole niin mustavalkoista. Paskaa on satanut niskaan ja urakalla jo opiskellessa. Sitten on näitä ihan hyviäkin paikkja ollut. Parhain mielestäni on ollut psykiatrisella ja päivystyksessä ilmapiiri sukupuolta katsomatta. En siis miehenä mitään erityiskohtelua ole saanut. Työilmapiiri yleisesti huonoa,,niin tekee ison kynnyksen lähteä alalle.


      • Hienoa että laitoit kommenttia vaikka tuossa edellä olevassa pääasiassa naisilta kysyinkin. Jonkinlainen ennakkokäsitys miehen "paikasta" naisvaltaisella alalla minulla jo olikin ja siksi avasin tämän keskustelun jotta kuulisin kokemuksia sosiaalialalta. Aiemmat työni joissa lähin esimieheni oli nainen, ja toisessa työssä työkavereista suurin osa oli naisia.. niin täytyypä tuohon sanoa että kokemukset oli hirveitä. Yleistää ei toki saa, mutta vähän tuota pelkäänkin että sama kusen ja paskan niskaan sataminen / pompottelu ja työskentely tapoihini puuttuminen jatkuu jos haen naisvaltaiselle alalle. Naisten kommentit täällä puhuvat taas alalle hakemisen puolesta.. mutta lieneekö syynä juuri se että ajatellaan että mies tekee kaikki mitä pyydetään. Ja ehkä asia onkin niin silloin jos ei olekaan varattu tai pers**n nuolija. Mitenkä itse koet alalla ns pompottelun? Onko sellaista esiintynyt?


      • vacon kirjoitti:

        Hienoa että laitoit kommenttia vaikka tuossa edellä olevassa pääasiassa naisilta kysyinkin. Jonkinlainen ennakkokäsitys miehen "paikasta" naisvaltaisella alalla minulla jo olikin ja siksi avasin tämän keskustelun jotta kuulisin kokemuksia sosiaalialalta. Aiemmat työni joissa lähin esimieheni oli nainen, ja toisessa työssä työkavereista suurin osa oli naisia.. niin täytyypä tuohon sanoa että kokemukset oli hirveitä. Yleistää ei toki saa, mutta vähän tuota pelkäänkin että sama kusen ja paskan niskaan sataminen / pompottelu ja työskentely tapoihini puuttuminen jatkuu jos haen naisvaltaiselle alalle. Naisten kommentit täällä puhuvat taas alalle hakemisen puolesta.. mutta lieneekö syynä juuri se että ajatellaan että mies tekee kaikki mitä pyydetään. Ja ehkä asia onkin niin silloin jos ei olekaan varattu tai pers**n nuolija. Mitenkä itse koet alalla ns pompottelun? Onko sellaista esiintynyt?

        Siis tarkoitin jotta ei varatut miehet ja pers**n nuolijat ovat "riskiryhmässä" pompottelulle .. varattuja miehiä taas kohdellaan vielä töykeämmin jos/kun eivät hypi naisten pillin mukaan. Eikös näin?


      • erkkimerkkinimi
        vacon kirjoitti:

        Hienoa että laitoit kommenttia vaikka tuossa edellä olevassa pääasiassa naisilta kysyinkin. Jonkinlainen ennakkokäsitys miehen "paikasta" naisvaltaisella alalla minulla jo olikin ja siksi avasin tämän keskustelun jotta kuulisin kokemuksia sosiaalialalta. Aiemmat työni joissa lähin esimieheni oli nainen, ja toisessa työssä työkavereista suurin osa oli naisia.. niin täytyypä tuohon sanoa että kokemukset oli hirveitä. Yleistää ei toki saa, mutta vähän tuota pelkäänkin että sama kusen ja paskan niskaan sataminen / pompottelu ja työskentely tapoihini puuttuminen jatkuu jos haen naisvaltaiselle alalle. Naisten kommentit täällä puhuvat taas alalle hakemisen puolesta.. mutta lieneekö syynä juuri se että ajatellaan että mies tekee kaikki mitä pyydetään. Ja ehkä asia onkin niin silloin jos ei olekaan varattu tai pers**n nuolija. Mitenkä itse koet alalla ns pompottelun? Onko sellaista esiintynyt?

        Joissain paikoissa pompottelua on esiintynyt, mutta ne on ollut niitä paikkoja, joissa on ollut muutakin mätää. Näitä on yllättävän paljon. Tietysti onneksi hyviä paikkoja myös on. Paljon riippuu paikasta. Sen kyllä sitten huomaa harjoittelussa jo. Näistä kyllä sitten huomaa, että mihinkä ei kannata astua jalallakaan. Sitten taas, että täällä vois viihtyäkkin. Mutta onneksi valinnanvaraa on.


      • ignore
        vacon kirjoitti:

        Siis tarkoitin jotta ei varatut miehet ja pers**n nuolijat ovat "riskiryhmässä" pompottelulle .. varattuja miehiä taas kohdellaan vielä töykeämmin jos/kun eivät hypi naisten pillin mukaan. Eikös näin?

        Ei varatun miehen asema voi olla heikompi, kun hän saattaa joutua työpaikkaromanssien uhriksi... Ihastumiset sekoittaa kuvioita... Helpompaa on olla varattu... Työkaverit ei niin helposti saa "vääriä signaaleja".


      • MukaanVaan_
        vacon kirjoitti:

        Hienoa että laitoit kommenttia vaikka tuossa edellä olevassa pääasiassa naisilta kysyinkin. Jonkinlainen ennakkokäsitys miehen "paikasta" naisvaltaisella alalla minulla jo olikin ja siksi avasin tämän keskustelun jotta kuulisin kokemuksia sosiaalialalta. Aiemmat työni joissa lähin esimieheni oli nainen, ja toisessa työssä työkavereista suurin osa oli naisia.. niin täytyypä tuohon sanoa että kokemukset oli hirveitä. Yleistää ei toki saa, mutta vähän tuota pelkäänkin että sama kusen ja paskan niskaan sataminen / pompottelu ja työskentely tapoihini puuttuminen jatkuu jos haen naisvaltaiselle alalle. Naisten kommentit täällä puhuvat taas alalle hakemisen puolesta.. mutta lieneekö syynä juuri se että ajatellaan että mies tekee kaikki mitä pyydetään. Ja ehkä asia onkin niin silloin jos ei olekaan varattu tai pers**n nuolija. Mitenkä itse koet alalla ns pompottelun? Onko sellaista esiintynyt?

        Se on tullut selväksi alalla, että työtehtäviäsi ja osaamistasi vahdataan oikein suurennuslasin kanssa. Vaikka iät ja ajat esimerkiksi lääkärit ovat olleet miehiä, jonkinlainen luotto osaamiseen tuntuu joiltain puuttuvan (ei kaikilta).

        Miehenä olenkin päättänyt vetää tämän(kin) alan osaamiseni akateemisuuteen saakka, jotta on sitten kunnolla kompetenssia sanoa vastaan näillä hankalille tapauksille.


      • ignorethem
        MukaanVaan_ kirjoitti:

        Se on tullut selväksi alalla, että työtehtäviäsi ja osaamistasi vahdataan oikein suurennuslasin kanssa. Vaikka iät ja ajat esimerkiksi lääkärit ovat olleet miehiä, jonkinlainen luotto osaamiseen tuntuu joiltain puuttuvan (ei kaikilta).

        Miehenä olenkin päättänyt vetää tämän(kin) alan osaamiseni akateemisuuteen saakka, jotta on sitten kunnolla kompetenssia sanoa vastaan näillä hankalille tapauksille.

        Ei se ole se sukupuoli vaan jotkut vaan muuten vahtaa toisia ja raportoi eteenpäin... vaikka itse eivät ole sen parempia, mutta kun ei muut kerro pomolle kaikista mahdollisista asioista... Ei ole ollenkaan sukupuolikysymys.


      • MukaanVaan_
        ignorethem kirjoitti:

        Ei se ole se sukupuoli vaan jotkut vaan muuten vahtaa toisia ja raportoi eteenpäin... vaikka itse eivät ole sen parempia, mutta kun ei muut kerro pomolle kaikista mahdollisista asioista... Ei ole ollenkaan sukupuolikysymys.

        Niin, siis tarkoitin, että olen saanut suoraan sukupuoleen liittyviä kommentteja. Ei se nyt juuri enempää sukupuoleen voisi liittyä.


    • semmoista

      Meillä on yksi mies töissä kirran osastolla ja lisää kaivattaisiin miehiä joukkoon. Meillä mahtava työilmapiiri, mutta jotenki miespuolisia kollegoita olisi kiva saada joukkoon mukaan :) Tervetuloa vaan alalle :) Monet meidän yliopist. sairaalassa olevista miehistä taitaa pyrkiä mieluummin teholle, ensipuun jne.

    • Kiitos myös naisten antamista kommenteista :) Mutta osaatteko tarkentaa miksi juuri miehiä kaivataan?

      • Kaikkeekanssa

        Viriiliteettiä varten tietysti ;-) Tylsään työhön vähän viihdykettä :-)


    • knit

      Meillä tk:ssa mieshoitajat ovat hoitajia siinä kuin naisetkin. Heillä on "lunkimpi" tahti, eivätkä tee niin tunnollisesti töitä kuin naiset, mutta siitä on seurannut se, että monet naishoitajatkin ovat laskeneet työtehojaan. Miksi tehdä samalla palkalla niin paljon enemmän kuin toinen, kun ei toistakaan ole saatu pakotettua sen kovampaan/tunnollisempaan tahtiin.
      Asiakkaat eivät aina ole ilahtuneita kun onkin yrmeämpi hoitaja arvioimassa hoidontarvetta tai jos jää sellainen olo, että hoituukohan tämä minun asiani (eikä aina hoidukaan vaan voi jäädä hoitamatta...) . Voi vaikka lentää roskiin tämän jättämä pyyntö...
      Itse olen sitä mieltä, että näin saataisiin vihdoinkin hoitoalallekin lisää palkkaa kun ei aina tehtäisi niin 100 lasissa töitä, niin tehtaissakin tehdään. Hoitoalalla ihmisillä on ajatus, ettei kahvilla saisi käydä jos potilaita on jonossa ja ainahan niitä on... enemmän kuin työaika sallii. Ylitöitä ei saisi tehdä tai niistä ei ainakaan ilman kauheeta purnausta makseta. Olet ollut huono hoitaja jos ylitöitä tulee. Johtoporras sanoo että töitä tehdään vain tiettynä aikana, eikä ylitöitä tehdä, mutta pakkohan sairaat ihmiset on hoitaa herrajumala sentään! Auta armias jos menisit sanomaan heille että seuraava vapaa aika menee viikon päähän tai puolentoista viikon päähän ja haava tms. on hoidettava tänään niin johan teet hoitovirheen!!!
      Mieshoitajia on erilaisia, mutta heitä yhdistää usein rauhallisempi tahti ja hieman välinpitämättömämpi asenne. Näistä naiset saisivat ottaa oppia.
      Mieshoitajista pidetään, mutta heitä myös takanapäin ed.mainituista syistä moititaan.

      • Pinttynyt_tahra

        Tässäpä ihan riittämiin syitä miksei miehiä alalla näy. Katkeria kusipäitä täynnä, ollaan niin ahkeria ja kaikki tietäviä mulkkuja!


      • knit
        Pinttynyt_tahra kirjoitti:

        Tässäpä ihan riittämiin syitä miksei miehiä alalla näy. Katkeria kusipäitä täynnä, ollaan niin ahkeria ja kaikki tietäviä mulkkuja!

        Osa on katkeria, mutta miksi? Haluaisivat tehdä kaikkensa potilaiden parhaaksi ja tuntevat riittämättömyyden tunnetta kun ei tunnit riitä... Eikä heitä ainakaan palkkauksessa huomioida.
        Kusipäitä ovat vain ne jotka mielistelevät pomoja ja juoruavat heille työkavereidensa tuntoja ja puheita. Saavat yleensä parempaa palkkaa jollakin varjolla... Ovat "pikkupomoja" olevinaan, vaikka ovat täysin kollegoja.
        Molempia löytyy...


      • Pinttynyt_tahra
        knit kirjoitti:

        Osa on katkeria, mutta miksi? Haluaisivat tehdä kaikkensa potilaiden parhaaksi ja tuntevat riittämättömyyden tunnetta kun ei tunnit riitä... Eikä heitä ainakaan palkkauksessa huomioida.
        Kusipäitä ovat vain ne jotka mielistelevät pomoja ja juoruavat heille työkavereidensa tuntoja ja puheita. Saavat yleensä parempaa palkkaa jollakin varjolla... Ovat "pikkupomoja" olevinaan, vaikka ovat täysin kollegoja.
        Molempia löytyy...

        Miksi tälle alalle on pesiytynyt liian paljon kusipäitä? Tämä ala koostuu näistä toisten kyttääjistä, sun muista pelleistä. Itse olen tehnyt muita hommia hoitoalan lisäksi. Ei palkka mikään tähtitieteellinen ole, mutta kyllä sillä toimeen tulee. Minun mielestä työyhteisö on usein miten raskaapi, kuin itse hoitotyö.


    • Ei.yllätä

      Erikoista että täällä on heti mainittu tuo toisten kyttääminen ja esimiehille raportointi. Voin miehenä allekirjoittaa juuri tämän, tuon lisäksi paljon selän takana puhumista ja ikäviä ihmisiä.
      Monesti saa lukea ja kuulla että miehiä halutaan hoitoalalle mutta itse olen kokenut aika paljon negatiivista työssä. Pieni palkka mutta silti palkan eteen pitää tehdä paljon töitä, huono yhtälö.

      • j.e.p.s

        Tämän aija ongelma. Jos sanot asianomaiselle naamatusten mahdollisista epäkohdista tai patistat työparia töihin saat nuhteita ja kiusaaja kortti vedetään melko herkästi esiin. Siinä yksi syy, kun viesti viedään esimiehen kautta.

        Palkan suhde työmäärään on ahneuden huipentuma hoitoalalla. Vaaditaan lisää liksaa sekä lisää henkilökuntaa yhtälö ei oikein toimi kun kassasta ei ole antaa kumpaakaan.
        Samoin tämän aikakauden ilmiönä olen huomannut, että työaika joillakin menee aivan johonkin muuhun kuin itse työntekoon ja tämä rasittaa muita työntekijöitä suhteettomalla työnkuormituksella. Liksaa pitäs saada tekemättä mitään vs. liksa on onneton työmäärään nähden.


      • Kannattamatonta

        Jos olet tehnyt muun alan töitä niin huomaat että ei tarvitse tehdä läheskään niin paljoa töitä ja palkka on silti paljon parempi ja lisäksi ei toisten kyttäämistä ja raportoimista.
        Hoitoalan töistä ei juuri hyvää sanottavaa löydy, raatamista pienen palkan eteen huonossa ilmapiirissä. Niille ihmisille tervetuloa jotka tykkäävät hektisestä työtahdista ja pienestä palkasta.


      • viihtyisä.työ.not
        j.e.p.s kirjoitti:

        Tämän aija ongelma. Jos sanot asianomaiselle naamatusten mahdollisista epäkohdista tai patistat työparia töihin saat nuhteita ja kiusaaja kortti vedetään melko herkästi esiin. Siinä yksi syy, kun viesti viedään esimiehen kautta.

        Palkan suhde työmäärään on ahneuden huipentuma hoitoalalla. Vaaditaan lisää liksaa sekä lisää henkilökuntaa yhtälö ei oikein toimi kun kassasta ei ole antaa kumpaakaan.
        Samoin tämän aikakauden ilmiönä olen huomannut, että työaika joillakin menee aivan johonkin muuhun kuin itse työntekoon ja tämä rasittaa muita työntekijöitä suhteettomalla työnkuormituksella. Liksaa pitäs saada tekemättä mitään vs. liksa on onneton työmäärään nähden.

        Taidat olla itse juuri yksi kiusaajista? Uskoisin nimittäin että "kiusaaja kortti" vedetään esiin vain jos tilanne sitä oikeasti vaatii, enemminkin pitäisi herkemmin valittaa epäasiallisesta käytöksestä.


      • höh.höh
        Kannattamatonta kirjoitti:

        Jos olet tehnyt muun alan töitä niin huomaat että ei tarvitse tehdä läheskään niin paljoa töitä ja palkka on silti paljon parempi ja lisäksi ei toisten kyttäämistä ja raportoimista.
        Hoitoalan töistä ei juuri hyvää sanottavaa löydy, raatamista pienen palkan eteen huonossa ilmapiirissä. Niille ihmisille tervetuloa jotka tykkäävät hektisestä työtahdista ja pienestä palkasta.

        Palkkaus on huono kaikissa kunnallisissa toimissa oli mies tai naisvaltainen ala.
        Yhteishenki ja solidaarisuus puuttuu paljolti hoitsuilta, jos mennään lakkoon vaatimaan hitusen parempaa niin saamme kansan raivon ja syyllisyystaakan harteille. Yksin liittomme saa taistella ilman vahvoja tukilakkoilijoita esim akt tms.


      • höh.höh
        viihtyisä.työ.not kirjoitti:

        Taidat olla itse juuri yksi kiusaajista? Uskoisin nimittäin että "kiusaaja kortti" vedetään esiin vain jos tilanne sitä oikeasti vaatii, enemminkin pitäisi herkemmin valittaa epäasiallisesta käytöksestä.

        Kortti vedetään silloin kun joltain tuntuu vähän kurjalta kun on patisteltu toistuvasti töitä tekemään. Saman korttikohtalon saa tuta myös lähiesimiehet.
        Valitettavaa, mutta totta tämän päivän työelämässä.
        Surullista kun kaikkien voimavara kuluu näihin mielensäpahoittaja "kiusattuihin".


      • asiallista.käytöstä
        höh.höh kirjoitti:

        Kortti vedetään silloin kun joltain tuntuu vähän kurjalta kun on patisteltu toistuvasti töitä tekemään. Saman korttikohtalon saa tuta myös lähiesimiehet.
        Valitettavaa, mutta totta tämän päivän työelämässä.
        Surullista kun kaikkien voimavara kuluu näihin mielensäpahoittaja "kiusattuihin".

        "joltain tuntuu vähän kurjalta kun on patisteltu toistuvasti töitä tekemään"

        Riippuu täysin siitä miten toista "patistaa" töitä tekemään, pitäisi aina pitää ystävällinen ja asiallinen linja, voihan se olla niinkin että toinen ei tiedä miten joku asia kuuluisi tehdä, äyskiminen ei kuulu kenellekään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe