Psykiatrian lisääminen aiheuttaa itsemurhia

psykiatria_tuhoaa

Ja päinvastainen, eli psykiatrian vähentäminen, ja lopulta eliminoiminen, säästää lukemattomia ihmishenkiä. Tässä tutkimuksia englanniksi väitteeni tueksi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15555028

Tulokset: “Contrary to the hypothesized relationship, the study found that after introducing mental health initiatives (with the exception of substance abuse policies), countries’ suicide rates rose.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Shah, Bhandakar, Bhatia 2010

Tulokset: “The main findings were: (i) there was no relationship between suicide rates in both genders and different measures of mental health policy, except they were increased in countries with mental health legislation; (ii) there was a significant positive correlation between suicide rates in both genders and the percentage of the total health budget spent on mental health; and (iii) suicide rates in both genders were higher in countries with greater provision of mental health services, including the number of psychiatric beds, psychiatrists and psychiatric nurses, and the availability of training in mental health for primary care professionals.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Rajkumar, Brinda, 2013

Tulokset: “Significant positive correlations between suicide rates and mental health system indicators (p<0.001) were documented. After adjusting for the effects of major macroeconomic indices using multivariate analyses, numbers of psychiatrists (p=0.006) and mental health beds (p<0.001) were significantly positively associated with population suicide rates.”

38

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanvastaava

      tulos saadaan sillä että väitän että länsimaiden syntyvyyden lasku selittyy kattohaikaroiden määrän vähenemisellä.

      Kaikkihan me tiedämme että haikara tuo lapset ja kun ne ovat vähentyneet niin on lasten syntyvyys laskenut kaikissa länsimaissa. Korrelaatio on merkitsevä ja p arvo alle 0,05.

      Kas kummaa syntyvyys tosin tuskin lähtee nousuun vaikka haikaroita kasvatettaisiin lisää.

      Täysin samasta on tässä kyse, pelkästään tilastollinen korrelaatio.

      • Itsemurhan_lisääjät_pois

        Vertauksesi on surkea. Ei lapset synny kattohaikaroista, mutta psykiatria tappaa.


      • Malliesimerkki
        Itsemurhan_lisääjät_pois kirjoitti:

        Vertauksesi on surkea. Ei lapset synny kattohaikaroista, mutta psykiatria tappaa.

        idiootista joka ei ymmärrä lukemaansa....


      • alistakaa_psykiatrit
        Malliesimerkki kirjoitti:

        idiootista joka ei ymmärrä lukemaansa....

        Idiootin määritelmä on se, joka vertaa omenia appelsiineihin...


      • dsads

        Ainakin tuossa yhdessä tutkimuksessa oli käytetty monimuttujamenetelmää. Ensimmäiseksi linkattu tutkimus oli pitkittäistutkimus, jossa tutkittiin sitä mitä seurasi siitä kun psykiatrisia palveluja lisättiin. Näillä molemmilla tavoilla voidaan tutkia kausaliteettia. Väitteesi syntyvyyden laskusta ja kattohaikaroiden vähenemisen yhteydessä voidaan helposti kumota noilla menetelmillä. Et takuulla tule löytämään minkäänlaista yhteyttä, jos otat huomioon muut relevantit muuttujat (kuten ehkäisy, naisten koulutustason kasvu yms.) huomioon. Esimerkkisi on täten vähän yliampuva, vaikka nuo tutkimukset tietenkin löysivät yhteyksiä, jotka riippuvat monista eri tekijöistä eikä pelkästään yhdestä. Suomessa ollaan esimerkiksi tutkittu potilaiden itsemurhakuolleisuutta sairaalajakson jälkeen ja löydetty vähän samanlaisia, mutta päinvastaisai tuloksia: 1990-luvulla potilaiden hoidon jälkeinen itsemurhakuolleisuus laski, vaikka laitoshoito lyheni merkittävästi ja palveluja karsittiin. Tästä ei ainakaan voi tehdä johtopäätöstä, että itsemurhien ehkäisemiseksi kannattaa panostaa psykiatriseen laitoshoitoon.


    • ssrihorror

      Psykiatria aiheuttaa myös täysin sivullisten ihmisten kuolemia SSRI-raivon kautta(mm.koulu-ampumiset).

      • aaaapuva

        Kouluampusmiset ym johtuvat siitä, että ei olla saatu oikeanlaista apua! Juurikin olen samaa mieltä, psykiatri tappaa ihmisiä, sillä hän on se joka määrää pillerei pillerei pillerei... Onneksi on jo alettu tajuamaan, että ongelmana on ihmisten syrjäytyminen, ahdistuminen ym..Nyt kun vielä saataisiin annettua oikeanlaista apua oikeille ihmisille niin..


    • kermaanivinksit

      SSRI, SISIS, ISIS, eiku mitä nää ny on... aivan sama, lisää pilleriä vaan
      naamaan ja kelakorvauksen kanssa että lääkefirmat saa vedettyä lisää massia
      omistajiensa - eli niitä nappeja määräilevien lääkäreiden ja muiden taskuihin.
      Eikä ku veroparatiisitileille minne ne katoaa kuin mustaan aukkoon sen siliän tien.
      Valtio voi ottaa vaikka vähän lisää velkaa tähän kiertoon, että saadaan pidettyä
      päät mömmöissä ja omistajat rahoissa.

    • Ei_tule_yllätyksenä

      Kyllähän psykiatrian tuottama pahoinvointi on selvästi havaittavissa sekä tilastollisesti että "kentällä." Viimeaikoina on tullut tutkimuksia psykiatrisen pakottamisen negatiivisista vaikutuksista kuntoutumiseen ja psyykkisten ongelmien voittamiseen, mikä ei ole ihme, kun tutustuu tarkemmin psykiatrian toimintatapoihin, ajattelumalliin sekä toimenpiteiden vaikutuksiin.

    • valkotakitpois

      psykiatria on pakkovaltion toimintaa.
      paska alas, sanon minä.

      • antipsykiatria

    • Saattaa olla niin että masentunut on täysin saamaton. Ei edes itsemurha kiinnosta päivän ohjelmana, Kun sitten henkilön itsetuntoa ja energiaa ihan vähän kohottaa, tästä tulee tarmokas: hei, mä teen tänään jotain! Itsemurhan!

      • proKeropudas

        Itsemurhahan on antidepressanttien ja neuroleptien päätavoite. Aivolobotomialla (psykokirurgia ja neuroleptit) tehdään ihminen tiedottomaksi, minkä seurauksena itsemurhariski kasvaa, kun Maslow'n tarvehierarkia jää vajaaksi.

        Amerikassa on havaittu, että lääkitys ei saa olla ensisijainen hoito, vaan terapia.
        http://www.naturalnews.com/049309_psych_meds_dementia_natural_therapy.html
        Amerikassa on siis herätty Keroputaan avoimeen dialogiin.


      • Voi voi, ihan Ameiikassa ja holistinenkin. Varmaan edullinen, siis halpa.


    • kapinatuleevielä

      Jonain päivänä psykiatrian uhrit ryhtyvät kapinaan.

    • en.opi.kieliä

      Vittu, ettekö voi kirjoittaa suomeksi sitä, mitä teillä on sanottavana. vai ettekö enää osaa kirjoittaa, laittaa vain vieraskielisiä linkkejä. Onko sekin psykiatrian syytä?

      Suomessa on kyllä ihan täysjärkisiäkin psykiatreja. Jos satutte sellaiselle, joka ei sitä ole (monet ovat todellakin pepusta), niin vaihtakaa, jos mahdollista.

      Sama koskee kaikkia ammattiauttajia, osa on vissiin palkattu suoraan kadulta.

      • Ei_tule_yllätyksenä

        Ero moniin muihin aloihin on, että psykiatria perustuu pseudotieteellisiin teorioihin ja tämän tietävät saatika myöntävät psykiatrit ovat todella harvassa. Käytännössä heitä ei ole. Siten on vaikea psykiatrien joukosta löytää ketään, joka aidosti kykenee tai haluaa auttaa asiakasta elämän tuskan edessä.


      • USA_itsarit

      • en.opi.kieliä
        Ei_tule_yllätyksenä kirjoitti:

        Ero moniin muihin aloihin on, että psykiatria perustuu pseudotieteellisiin teorioihin ja tämän tietävät saatika myöntävät psykiatrit ovat todella harvassa. Käytännössä heitä ei ole. Siten on vaikea psykiatrien joukosta löytää ketään, joka aidosti kykenee tai haluaa auttaa asiakasta elämän tuskan edessä.

        Minulle on ihan sama, mihin mikäkin perustuu. Minä näen ja koen siinä vastaanotolla, onko sen ihmisen kanssa keskusteluista minulle hyötyä vai ei. En tunne teorioita enkä ole niistä kiinnostunut tippaakaan. Elämästä mennyt muutenkin liikaa vuosia turhien oppikirjojen lukemiseen, niistä ei ole ollut mitään hyötyä. Ne vuodet pahensivat oloani enemmän kuin huonoinkaan psykiatri.

        Fiksusta ammattiauttajasta voi olla hyötyä. Mutta tämä edellyttää, että auttaja asennoituu autettavaan vähän kuin työkaveriin. Jos asenne on pielessä, on ihan sama, mitä teorioita se tyyppi on päähänsä päntännyt.


      • Ei_tule_yllätyksenä
        en.opi.kieliä kirjoitti:

        Minulle on ihan sama, mihin mikäkin perustuu. Minä näen ja koen siinä vastaanotolla, onko sen ihmisen kanssa keskusteluista minulle hyötyä vai ei. En tunne teorioita enkä ole niistä kiinnostunut tippaakaan. Elämästä mennyt muutenkin liikaa vuosia turhien oppikirjojen lukemiseen, niistä ei ole ollut mitään hyötyä. Ne vuodet pahensivat oloani enemmän kuin huonoinkaan psykiatri.

        Fiksusta ammattiauttajasta voi olla hyötyä. Mutta tämä edellyttää, että auttaja asennoituu autettavaan vähän kuin työkaveriin. Jos asenne on pielessä, on ihan sama, mitä teorioita se tyyppi on päähänsä päntännyt.

        Nimen omaan. Tärkeintä olisi suhtautua asiakkaaseen vähän kuin ystävään. Osoittaa asiakasta ja asiakkaan kokemuksia kohtaan arvostusta, kunnioitusta ja hieman myötätuntoakin. Sitä psykiatrian ei ole tarkoitus tarjota. Hyvä toisiaalta, jos olet kokenut sellaista vastakaikua saaneesi. Se on vain positiivinen asia.

        Psykiatrian teorioihin kuuluu lajiltella ihmiskokemukset ja -reaktiot sairauksiksi, eli medikalisoida ne, ja vakuuttaa henkilö sen jälkeen pseudotieteellisistää teorioista niiden syinä sekä tarjota "kemiallisia tasapainottajia", eli "lääkkeitä", kuvitteellisten epätasapainojen korjaamiseksi. Tarkoitus on harhauttaa asiakas uskomaan, että syy henkiseen pahoinvointiin on lähtöisin henkilön aivoista eikä elämästä, elämäntapahtumista, kuten todellisuudessa. Tähän perustuu psykiatrian vaarallisuus tiedostamattomalle kuluttajalle.


      • en.opi.kieliä
        Ei_tule_yllätyksenä kirjoitti:

        Nimen omaan. Tärkeintä olisi suhtautua asiakkaaseen vähän kuin ystävään. Osoittaa asiakasta ja asiakkaan kokemuksia kohtaan arvostusta, kunnioitusta ja hieman myötätuntoakin. Sitä psykiatrian ei ole tarkoitus tarjota. Hyvä toisiaalta, jos olet kokenut sellaista vastakaikua saaneesi. Se on vain positiivinen asia.

        Psykiatrian teorioihin kuuluu lajiltella ihmiskokemukset ja -reaktiot sairauksiksi, eli medikalisoida ne, ja vakuuttaa henkilö sen jälkeen pseudotieteellisistää teorioista niiden syinä sekä tarjota "kemiallisia tasapainottajia", eli "lääkkeitä", kuvitteellisten epätasapainojen korjaamiseksi. Tarkoitus on harhauttaa asiakas uskomaan, että syy henkiseen pahoinvointiin on lähtöisin henkilön aivoista eikä elämästä, elämäntapahtumista, kuten todellisuudessa. Tähän perustuu psykiatrian vaarallisuus tiedostamattomalle kuluttajalle.

        Minä olen elämäni varrella kohdannut monia ammattiauttajia, enimmäkseen muita kuin psykiatreja, mutta psykiatrejakin olet tavannut pari-kolmekymmentä, en ole koskaan laskenut. Osa täysjärkisiä, jotkut pimeitä. Muut ammattiauttajat puolestaan saattavat olla avuttomia nynnyjä, joiden luona käynnit pistävät vihaksi, mitä helvettiä se siinä istuu, kun on minua itseäni avuttomampi. Läskikin vielä ja mauttomat vaatteet.

        En ole koskaan kokenut, että psykiatria huonontaisi oloani, koska jos olen kohdannut taitamattoman ammattiauttajan, olen hankkiutunut hänestä eroon.


    • vankilaitsemurhat

      http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner_suicide

      Tuossa linkissä mainitaan, että suuri osa vankilaitsemurhista tapahtuu sen jälkeen kun vanki on saanut "mielenterveyspalveluita:" "Large percentages of those who commit suicide in prison do so after having recently received mental health services."

      Lisää vettä myllyyn...

      • eiuuttalänsirintamalla

        Tämä ei tule yllätyksenä. "Mielenterveyspalvelut" sisältävät usein aivoja lobotomoivia aineita, kuten SSRI:tä tai neurolepteja. Kumpaistenkin aineiden tiedetään lisäävät masentuneisuutta ja ahdistusta ja siten itsetuhoista suunnittelua ja potentiaalisesti toteuttamista. Vankiloissa neurolepteja käytetään niin ikään suoraan käytöskontrolliin siinä missä vanhainkodeissakin, joten näitä reaktioita luonnollisesti seuraa. Jos jotain kiinnostaa perehtyä asiaan tarkemmin, Aku Kopakkala oli kirjoittanut sivullaan www.akukopakkala.fi jutussaan SSRI:stä ja itsemurhista, että on joitain tutkimuksia, joissa psykiatristen vuodepaikkojen määrä korreloi suoraan itsemurhiin. Vastaavia näkemyksiä olen kuullut aikaisemmin eikä se henkilökotaisesti ainakaan yllätä mitenkään. Mitä enemmän psykiatrisia vuodepaikkoja, sitä enemmän myrkytettyjä asiakkaita ja sitä enemmän aivojen sekavuuden tiloja, aivovaurioita, epätoivoa ja itsemurhia noin lyhyesti tapahtumaketju kiteytettynä. Mitä vähemmän psykiatriaa yhteiskunnassa harrastetaan, sitä paremmin kansa isossa kuvassa voi henkisesti.


      • Make_2015
        eiuuttalänsirintamalla kirjoitti:

        Tämä ei tule yllätyksenä. "Mielenterveyspalvelut" sisältävät usein aivoja lobotomoivia aineita, kuten SSRI:tä tai neurolepteja. Kumpaistenkin aineiden tiedetään lisäävät masentuneisuutta ja ahdistusta ja siten itsetuhoista suunnittelua ja potentiaalisesti toteuttamista. Vankiloissa neurolepteja käytetään niin ikään suoraan käytöskontrolliin siinä missä vanhainkodeissakin, joten näitä reaktioita luonnollisesti seuraa. Jos jotain kiinnostaa perehtyä asiaan tarkemmin, Aku Kopakkala oli kirjoittanut sivullaan www.akukopakkala.fi jutussaan SSRI:stä ja itsemurhista, että on joitain tutkimuksia, joissa psykiatristen vuodepaikkojen määrä korreloi suoraan itsemurhiin. Vastaavia näkemyksiä olen kuullut aikaisemmin eikä se henkilökotaisesti ainakaan yllätä mitenkään. Mitä enemmän psykiatrisia vuodepaikkoja, sitä enemmän myrkytettyjä asiakkaita ja sitä enemmän aivojen sekavuuden tiloja, aivovaurioita, epätoivoa ja itsemurhia noin lyhyesti tapahtumaketju kiteytettynä. Mitä vähemmän psykiatriaa yhteiskunnassa harrastetaan, sitä paremmin kansa isossa kuvassa voi henkisesti.

        On totta, että lääkkeet aiheuttavat itsemurhia ja aggressiivisuutta. Itse käytin ketipinor-lääkettä. Olin lääkityksen aikana kuin huumeiden käyttäjä, epäluuloinen ja täysin koukussa kyseiseen lääkkeeseen. Neuroleptin suurin vaara kohoaa silloin, kun lääkkeen vaste huononee, samalla annosta nostetaan hoitavan tahon toimesta sille verukkeella "että psyykkinen tila sitä vaatii".

        Kun neuroleptilääke aiheuttaa itsessään psyykkisiä oireita, hermoston rappeutumista (josta itselläni mm. neuropaattinen kipu, neurologiset oireet raajoissa) lisääntyy myös aggressiivisuus. Lääkkeiden käytöstä johtuva aggressiivisuus johtuu oman kokemukseni mukaan siitä, että aivot eivät lääkityksen aikana kykene käsittelemään lainkaan luonnollisia tunteita, nämä toiminnot ovat käytännössä katsottuna "tapettu" lääkkeellä, tämä patoutuma itselläni johti todella väkivaltaisten ajatusten muodostumiseen. Lääkitys ainoastaan sammuttaa osan aivotoiminnoista, ei siten siis "hoida" yhtään mitään. Käytännössä katsoen minusta olisi tullut murhaaja, jos olisin jatkanut neuroleptin käyttöä.

        Lääkkeen lopettaminen johti itselläni aggressiivisuuden vähenemiseen, kaikenlaisten "outojen ajatuksien" vähenemiseen ja lopulta myös muut oireeni hävisivät. Ainoastaan käytössäni ollut korkea annoskoko on jättänyt pysyviä oireita mm. älykkyyteeni ja kognitiivisiin toimintoihin.


    • potilas.itsekin

      No lopettakaa niiden lääkkeiden käyttö, jotka huonontavat oloanne, älkääkä täällä iniskö.

      • Kekaliini

        Mitä, jos käytön on jo lopettanut, mutta saanut jo aivovaurion? Kenelle he voivat mennä pyytämään apua tai valittamaan vaivojaan?


      • minäkin_potilas

        Tuossahan Make_2015 juuri kertoi mitä tapahtuu kun lopettaa neuroleptilääkityksen.En usko että psykiatrit kertoi hänelle lääkityksen alussa mahdollisesta riippuvuudesta tai muista sivuvaikutuksista?


    • pirrrrjovasalaa

      minä olen typerä muija joka on saanut psykologin viran.
      nyt on helppo piereskellä tuoliin ja istua tuntikausia kuuntelemassa
      höpöjuttuja. kirjoitan höpöjutut muistioon ja laitan kaikki hullun kirjoihin!
      pulla maistuu hyvälle!

    • kaiken-kokenut

      Minä koen että olen menettänyt osan elämänhalustani kiitos pitkän psykiatrisen hoidon. Alussa en tietysti tiennyt millainen tämä systeemi on, mutta nyt vuosien jälkeen näen ja tajuan.. Usein tuntuu kuin olisin joku vanki jonka asioista muut aikuiset ihmiset päättävät. Aivan kuin minulla ei olisi päätäntävaltaa omaan elämääni vaikken ole mitenkään holhouksen alaisena, en maniassa enkä psykoosissa ja olen aikuinen ihminen. Kerrotaan että mihin aikaan sun pitää mennä nukkumaan, mihin aikaan herätä, ja jopa _vaaditaan_ sua noudattamaan sitä päivärytmiä mitä he haluavat sinun noudattavan vaikket esim. pystyisi siihen. Millä oikeudella ne tekevät näin? Kuka on antanut heille oikeuden määräillä aikuista ihmistä tällä tavalla? Alussa osasin puolustaa itseäni enkä uskonut niiden typeriin juttuihin, mutta vuosien kuluessa itsetuntoni ja usko itseeni laski ja annoin tuolle aivopesulle vallan. Minusta tuli typerä, en enää osannut ajatella omilla aivoillani enkä ymmärtänyt oikeuksiani. Nyt vasta pitkän tauon jälkeen alan ymmärtämään ja senkin eteen olen joutunut tekemään ihan hirveästi työtä. Tällainen toiminta suututtaa ja turhauttaa ja katkeroittaa ihmisen. Psykiatrinen hoito on edelleenkin aika kehittymätöntä, vallankäyttöä esiintyy paljon eikä kukaan puhu ongelmista julkisuudessa! Itse en monessa paikassa uskalla puhua koska pelkään etteivät ihmiset usko, kuulostaahan ne jutut aika älyttömiltä.. Ainoastaan saman kokeneet vertaiset voivat uskoa. Lisäksi potilaan syyllistäminen ongelmistaan on yleistä, joka on törkeää.

      • Voitullapotkut

    • Hyvän_tahdon_tyrannia

      On the Tyranny of Good Will: Why We Call Ourselves Psychiatric Survivors
      October 12, 2015
      http://www.madinamerica.com/2015/10/on-the-tyranny-of-good-will-why-we-call-ourselves-psychiatric-survivors/

      "I believe if the public really knew and understood the reason why we who have survived medically-induced harm, and who do not have the human right to — with real evidence — legally expose this, they would support psychiatric survivors and help us to put an end to what has been called ‘the tyranny of good will.’"

    • tttt55

      Vähän kärjistäen sanottuna: Jos ihmistä on kiusattu koko elämän ajan ja hän voi sen vuoksi huonosti, väittää psykiatria että se vika on sun päässä, että SINÄ olet sairas, eikä niin että sinä REAGOIT siihen kiusaamiseen ja kaltoinkohteluun jota olet saanut osaksesi. Kuulostaako tämä kenenkään järkevän ihmisen mielestä ihan terveeltä??

      • Ei_tule_yllätyksenä

        Hauska, että valitsit tuohon sanan terve. Psykiatrithan käyttävät sanaa sairas tai terve sen mukaan onko arvosteltavan kohteen ajatuksen, käytös ja tunteet heistä hyväksyttäviä tai ymmärretäviä kontekstissa. Sinä vähän kuin sorruit juuri samaan virheeseen tai toisen leimaamiseen. Olisit vain kysynyt "kuulostaako tämä kenenkään mielestä järkevältä."

        Mitä siis tulee ihmisreagoimisen kutsumiseen sairaudeksi niin tokihan se on täysin lapsellisen typerää. Siinä olet ihan oikeassa. Psykiatriassa ihmisen persoonan (ajatusten, käyttäytymisen, tunteilun) sanotaan olevan sairaus, kun taas oikeassa lääketieteessä persoonalla ei ole merkitystä. Lääketieteessä sairaus määritellään fysiologisena poikkeavuutena. Psykiatriaan uskovat lähinnä sinisilmäiset, helposti johdateltavat ihmiset, jotka eivät ole käyttäneet aikaa asian pohtimiseen.


      • tttt55

        Pahinta mielestäni on se että kun käyt vuosikausia psykiatrisessa hoidossa niin alat ihan tosissaan uskomaan että sussa on jotain vikaa. Tuntuu että osa hoitajista ja lääkäreistä ajattelee että sun aivoissa/mielessä on joku vika joka heidän pitää korjata (vähän kuin rikkinäisen auton), joka on mun mielestä aika rasistista tietyllä tavalla. Onko muka järkevää ajatella että osa ihmisistä ovat viallisia? Sehän on syyllistävää ja ahdaskatseista ja tosiaan tietyllä tavalla oikeastaan rasistista. Ehkäpä joillakin ihmisillä on vain vähän normista poikkeavia keinoja käsitellä pahaa oloa jota voidaan kutsua esim. skitsofreniaksi tai sitten vaikkapa epävakaaksi persoonallisuushäiriöksi tai pakko-oireisuudeksi jne. Kyse on siitä että ihmiset reagoivat ja oireilevat eri tavalla ja psykiatria sitten määrittelee nämä erilaiset reagointi/oireilutavat eri nimikkeillä. Se tietysti on byrokratian kannalta ehkä tarpeellista, mutta muuten ne diagnoosit tai leimat pitäisi jättää omaan arvoonsa, eikä missään nimessä saisi ajatella että jonkun ihmiset aivot tai mieli ovat vialliset, koska se on syyllistävä, ahdaskatseinen ja negatiivinen tapa tulkita ihmisen _oireilua_ ja pahoinvointia.


    • d4e

      No juu.. aivan varmasti esim. skitsofreenikko ja vauhtivaiheen taittamista tarvitseva kaksisuuntaisen mielialahäiriön sairastaja hyötyvät paljon psykiatriasta (tai ehkä oikeammin lääketieteestä). Toisaalta avun saajien vastapainona on epämääräinen joukko kirjavista elämänongelmista kärsiviä, joka ei saa apua psykologiasta/psykiatriasta. Joillakin elämä menee mainittujen tieteiden seurauksena täysin sekaisin.

      Kuka tahansa voi joutua rankkoihin olosuhteisiin ja reagoida niihin sairastumalla. Suotuisissa oloissa useimmat toipuisivat ajan kanssa, mutta toisaalta heidät saatetaan diagnosoida ja lääkitä psyykkisesti sairaiksi. Tohtoroinilla heidät saadaan uskomaan, että he ovat kyvyttömiä normaaliin elämään. Terapioissa toistetaan, että olet yhä masentuneempi ja masentuneenpi, psyykenlääkereseptejä uusitaan ja uusitaan, kunnes eläkepaperit ovat kourassa. Sitten ei tarvita enää terapioita, pelkät lääkkeet riittävät.

      • vapaus_kunniaan

        Miten skitsofreenikko tai vauhtivaiheen taittamista tarvitsevat hyötyvät psykiatriasta? Selvästihän siis ilmeisesti tarkoitat vaikka pakolla.


    • anti-psychiatry

      Tuohan on täysin loogista. Huuhaa-psykiatria leimaa ihmiset huuhaa-leimoilla "sairauksista" jotka ovat reagointia sairaaseen yhteiskuntaa. Huuhaa-leima johtaa ulkopuolisuuteen yhteiskunnasta (kukapa haluaisi olla tekemisissä ufo-ihmisten tai muitten mörköjen kanssa, joiksi huuhaa-psykiatria satuilee ihmiset), syrjintään, mahdollisesti kiusaamiseen ja henkiseen väkivaltaan tai jopa suoranaiseen fyysiseen väkivaltaan, köyhyyteen, huonoihin asuinolosuhteisiin ja ihmisoikeuksien menetykseen.

      Ei siis ole kovinkaan ihmeellistä että siellä missä yhteiskunnan harjoittama huuhaa-psykiatria on vähäistä myös ihmiset voivat selvitä vaikeuksistaan paremmin kuin siellä missä huuhaa-psykiatria on yhteiskunnan instituutio yksilön vaikeuksien "ratkaisuus".

      Ihmisen reagointi ympäristönsä ongelmiin psyykkisesti ja siitä seuraavien tilanteiden ratkaisu vaatisi uuden järjestelmän perustamista, johon ei kuulu huuhaa-psykiatria. Järjestelmän jossa on ymmärrys psyykkisten asioiden ympäristöreaktiivisesta luonteesta, ja ratkaisusta ihmisen ja ympäristön tilanteeseen vaikuttamalla. Vaikeissa tilanteissa luomalla turvallisen toipumisympäristön, jossa ihminen sisäsyntyisesti palauttaa tasapainonsa.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14158813/hypoteesi-neuroleptit-aiheuttavat-psykooseja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe