Hajun poistaminen sillipurkista

Sillinsyöjä

Haluaisin käyttää tyhjää lasista sillipurkkia suolan säilyttämiseen, koska ne pahviset rasiat ovat todella onnettomia. Mutta purkista ei meinaa sillin haju lähteä. Olen tiskannut purkin kahdesti, liottanut yön yli etikkavedessä ja jopa hieronut hiukan kahvinporoja purkin kannen sisäpintaan, jossa haju istuu sitkeiten. Pakastuskikkaa en ole kokeillut, koska minulla ei ole pakastinta. Mikään ei ole auttanut. Miten siis hajun saisi pois? Ei meinaan viitsisi turhan päiten ostaa uutta tyhjää lasipurkkia, kun tuo sillitölkki olisi kooltaan just passeli.

34

5116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LemonCurd2

      Sitruunaa voisit kanssa kokeilla. Itse olen huomannut sen yleensä toimivan.
      Pakastin olisi kyllä paras.

      • imeemuovihajunitseensä

        Lasipurkki kyllä puhdistuu pesemällä, KANSI on se mikä haisee, muovitettu/tiivisteet hajun antaa, esim. vaihtamalla hajuttoman kannen !


      • kovakankinen

        Kyllähän se sillinhaju pitäisi saada pois sekä wärkistä että purkista.


    • Maumaumau

      Keitä se purkki vedessä. Helpoin tapa.

      • riippuen

        Kylmässä vai kuumassa.


      • combinaatio
        riippuen kirjoitti:

        Kylmässä vai kuumassa.

        Ainahan voi yhdistellä eri menetelmiä. Esimerkiksi keittää purkkia ja kantta etikkaan keitetyssä kahvissa. Sen jälkeen marinoi molempia sitruunahapossa ja lopuksi keittää vielä puhtaassa vedessä, jonka jälkeen pitää uunissa 125 asteessa tarpeeksi kauan. Loppuhuipennukseksi heittää molemmat roskiin ja käy hakemassa Yliopiston Tokmannilta pientä korvausta vastaan puhtaan purkin.


      • dubio
        combinaatio kirjoitti:

        Ainahan voi yhdistellä eri menetelmiä. Esimerkiksi keittää purkkia ja kantta etikkaan keitetyssä kahvissa. Sen jälkeen marinoi molempia sitruunahapossa ja lopuksi keittää vielä puhtaassa vedessä, jonka jälkeen pitää uunissa 125 asteessa tarpeeksi kauan. Loppuhuipennukseksi heittää molemmat roskiin ja käy hakemassa Yliopiston Tokmannilta pientä korvausta vastaan puhtaan purkin.

        eikö uuden purkin ostaminen ole jo halvempaa ja vaivattomampaa..eli kai säästämisen idea vähentää eikä lisätä kkkonaiskuluja..sillipurkkihan on pieni.yleensä..0,5 ltr kai jo yläkanttiin..


      • Tillis

        Liottele pari päivää ylitse jääneessä kahvissa. Minä ainakin olen saanut sillipurkista hajun pois ihan astianpesukoneessa. Eihän se lasiseen astiaan niin tiukkaan tartu. Tarkistappa kansi ja kannen tiiviste, jos siinä on ja liottele niitä kahvissa.


      • genius
        riippuen kirjoitti:

        Kylmässä vai kuumassa.

        Nerokasta, keitetään perunatkin kylmässä vedessä. Ei maksa mitään.


      • Timitritiii

        kuse siihen purkkiin.


      • 3534534523
        riippuen kirjoitti:

        Kylmässä vai kuumassa.

        Joo, ihmettelen suuresti miten voi keittää kylmässä vedesssä mitään ku veden kiehumipiste on 100 Celcius astetta..? No, maailmassa näköjään kaikki on nykyään mahdollista.


      • doctor_No

        Se on 100 astetta vain normaalipaineessa. Jos paine tippuu, laskee myös kiehumispiste.


    • Dronningholmi

      Eiköhän sen lasipurkin saa puhtaaksi, mutta sen kannen tiivisteeseen jää ödöörit...
      Eikö joku muu entinen säilykepurkki kävisi?

    • keitäkannet
    • nixiedixie

      ruokasuudalla lähtee. muutama rkl suudaa purkkiin, kansi kiinni ja purkki aslassuin.

    • Papparainen70

      Sitruunahapolla. Kaupoista saa sitruunahappoa n 700 gramman purkeissa. Sillä on kalkinpoistokäyttöäkin.

      • exlibris

        Saathan sä kalsareistakin pois sen sillin hajun.


      • Muuttuuse

        Kunnon pesu ja pitkä tuuletus. Sooda on hyvä.


    • hasalainen

      kysymys:kuumassa vai kylmässäkoskapa on kylmässä vedessä keitetty.

    • 22221111sddf

      et sinä uutta purkki "tyhjänpäiten" osta jos sille löytyy käyttöä. oletko huumeissa tai jotain??

    • TietäjäTäti

      Terveyssidettä tai tamponia voi kokeilla

    • veini6

      laita kahvin keiton jälkeen suodatin pussista porot ja anna vaikuttaa

    • Väkiviini

      Laimenettua etikkaa purkkiin ja purkki alasuin,eiköhän lähde tuoksut.

    • Ei helvetti. Ota kansi pois ja jätä se auki joksku aikaa, ei varmasti enää haise!

    • Jormakko

      Osta mansikkapurkki, tee lettuja niin purkki hupenee nopeasti (naapureille kans). Siinä on sitten hyvä säilyttää suolaa enemmän suolaa. Ei haise silli. Sillipurkissa voit sailyttää esim kananmunia. Su aamulla kun kerää niin on hyvä tehhdä Kananmuna( vähän sillille maistuva) rapula leipä, naaam toimii!

    • eerg

      Otsoni sopinee hyvin lasin putsaamiseen mutta hapettaa muut materiaalit kuten muovin ja teräksen.

      • tohtori_No

        se hapettuminen ei ole ongelma, se tapahtuu todella hitaasti - haju lähtee purkista otsonaattorilla muutamassa minuutissa, mutta mistä saisi hänelle sellaisen laitteen - niin ja käyttökurssin?


    • parempi

      Eikö sulla ole hillopurkkia jäänyt tyhjilleen,siitä lähtee hillon haju pesemällä.

    • hajunpoisto

      Hankaa kahvinporoilla, suodatinpussi on sopiva hajunpoistaja.

    • notujah

      Ei haise silli kun purkittaa sikaa.

    • Barba-kikka

      Hauskoi ohjeita sait jo.. ;D
      Rupesin tos miettii kui paljon maksais aikaa menis hajun poistoon.. ruokasooda ja etikka maksaa, keittämiseen kuluva sähkö... ei ei ei :D Itse suolakin jo halvempaa.
      Se haju tosiaan on kannen kumiin tarttunu. Kierrätykseen vaan sillipurkit! Käypä joltain pikkulapsiperheeltä pyytää tyhjä Piltti-prk... Tai sit joku lasinen hillopurkki.
      Itse kyl oon ostanut kaupasta sen perinteisen JOZO-suolasirottimen ison muovisen. Normivoiveitsellä saa kannen auki niin että voi täyttää siitä pahvilootasta..:D
      Ja niin , Suolan paakkuuntumisen estät vanhalla konstilla- muutama riisinjyvä suolasirottimeen, imevät kosteuden:D

    • Barba-Kikka

      Hauskoi ohjeita sait jo.. ;D

      Rupesin tos miettii kui paljon maksais aikaa menis hajun poistoon.. ruokasooda ja etikka maksaa, keittämiseen kuluva sähkö... ei ei ei :D Itse suolakin jo halvempaa.

      Se haju tosiaan on kannen kumiin tarttunu. Kierrätykseen vaan sillipurkit! Käypä joltain pikkulapsiperheeltä pyytää tyhjä Piltti-prk... Tai sit joku lasinen hillopurkki.

      Itse kyl oon ostanut kaupasta sen perinteisen JOZO-suolasirottimen ison muovisen. Normivoiveitsellä saa kannen auki niin että voi täyttää siitä pahvilootasta..:D

      Ja niin , Suolan paakkuuntumisen estät vanhalla konstilla- muutama riisinjyvä suolasirottimeen, imevät kosteuden:D

    • Jakke1981

      Kyl mä jo täs vaihees menisin johki kauppaan ja ostaisin jonkunmoisen purnukan ku rupeisin keitteelee ja hieroskeleen jotain vanhaa purkinromua! Kauhee vaiva ja maksaa enemmän ku uus. Ite käytän noita tuhkiksina eikä siinä vaihees hajut paljo haittaa..

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe