Rahankäytöstä

Tuuutaani

Rupeaa pikkuhiljaa ottaa päähän mieheni rahankäyttö. Mies lähettää kotimaahan perheelleen rahaa kuukaudessa n. 50-300 e. Miehellä itsellään on perinnässä ja ulosotossa n. 6000 euroa. Kotimaassa on n. 10 henkinen perhe, sisarukset: aikuisia naisia pari, muut miehiä, lisäksi isä ja äiti. Kaikki käyvät töissä. Oma mies on työtön tällä hetkellä. Minulla on raha-asiat täysin kunnossa ja hyvä työpaikka. Meillä on myös lapsia. Minun nimeeni saatiin netti, luottokortti ja vakuutukset yms. Miehellä prepaid-liittymä ja käteiskortti. Mitä mä voin tehdä? Suuttuu, raivoaa ja uhkaa erolla, jos mainitsen raha-asioista. Maksaa kyllä vuokran, mutta loppukuusta tekee tiukkaa maksaa yhteisiä ostoksia. Muutoin perfect perheenisä! Onko nää ulkkikset kaikki tämmösiä? Mies ei ole korkeasti koulutettu.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chomchom

      Lyhyt vastaus: kaikki ulkkikset eivät ole tuollaisia. Rahasta pitää voida keskustella. Siitä on niin turha tapella, kun asiat yleensä ovat järjestettävissä.

      Rahan lähettämistä ei voi erottaa ylipäätään raha-asioiden hoidosta. Raha-asiat voi järjestää monella eri tapaa: tulot ja menot voidaan mieltää joko täysin yhteisiksi tai täysin erillisiksi tai kumpikin voi maksaa osuutensa suhteessa tuloihin. Helpointa tietysti on, jos osapuolien rahankäyttötottumukset ovat suunnilleen samanlaisia.

      Meillä perheen tulot ja menot ovat aina olleet yhteisiä, riippumatta siitä, onko vain toinen vai molemmat töissä. Molemmilla on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Katsomme pari kertaa kuussa, mitä laskuja on maksettavana ja onko jotain isompia hankintoja. Molemmille jää ns. omaa rahaa, jonka käytöstä toinen ei naputa. Jos jotain jää säästöön, hyvä niin. Miehen sukulaisille lähetettävät rahat ovat menoja muiden joukossa ja päätämme summat yhdessä. Ajan myötä tarve on vähentynyt, ja osa on ollut lainaa, jonka olemme saaneet takaisin. Aiemmin meni rahaa lähinnä miehen vanhempien hoitoon, sittemmin sisarusten bisneksiin ja lasten koulunkäynnin tukemiseen.

      Asiassa on sekin näkökulma, että täältä Suomesta käsin voi olla vaikea muilla tavoin kuin rahalla auttaa. Se on yksi keino näyttää välittävänsä, ehkä myös kompensoida syyllisyyden tms. tunteita. Toisaalta länsimaissa asuvilta myös odotetaan paljon. Mieheni on rehellisesti kertonut perheelleen kulloisestakin taloudellisesta tilanteestamme ja avannut sitä, paljonko eläminen täällä maksaa. Hän on myös rajoittanut tuen aivan lähimpiinsä, paria tarkkoin harkittua poikkeusta lukuun ottamatta.

      Teidän tilanteessanne ratkaisu voisi olla se, että mies maksaa yhteisiä menoja suhteessa tuloihinsa ja lisäksi omat henkilökohtaiset menonsa. Sinä päätät, haluatko osallistua miehen perheen tukemiseen. Kun se lähtee omasta halusta, ei tarvitse katua tai katkeroitua. Mies voi kuvitella, ettet välitä hänestä ja hänen perheestään, jos valitat rahankäytöstä, mutta kyllä oman perheen pitää olla ykkönen. Ja siksi juuri asioista pitää keskustella ja sopia - silloin ei ole sijaa epämääräisille, väärillekin tulkinnoille.

    • loll

      mikwsi yleistät "kaikki ulkkikset" ???

      minun mieheni ei ole velkaa minnekään, ei myöskään lähetä rahaa minnekään.

      päinvastoin, sukulaiset joskus auttelevat lentolipun hinnassa kun käy kotonaan.

      ällöttää noi yleistykset, jos sulla menee paskasti, niin älä oleta että kaikilla menee.

    • metrilaku

      Mutta kaiken korvaa kuitenkin naispuolisten ystävien kateus sun tummaa miestä kohtaan. Sen takiahan niitä hankitaan että pärjätään loputtomassa naistenvälisessä kilpailussa.

      • Chomchom

        Tuota tuota... minä ja tuntemani naiset ovat valinneet puolisonsa ihan omien mieltymysten pohjalta. En ole ajatellut, että puolisoni nostaisi tai laskisi pisteitäni muiden silmissä. Jos näin on, se on muiden ongelma. En mainitse puolisoni taustaa sellaisissa tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään merkitystä. Toki olen hänestä ylpeä, mutta ei se omaa arvoani nosta.

        Voit olla oikeassa, että jotkut naiset kokevat kilpailevansa muiden naisten kanssa, mutta kovin on heikoissa kantimissa itsensä arvostus silloin. Tuntuu, että pikemminkin monelle miehelle vaimo osoittaa miehen statuksen muiden miesten silmissä. Ja nyt en todellakaan puhu vain suomalaisista miehistä.


      • hahnmnm

        Mitäs valitat ,itsehän kouluttomattoman kehitysmaan miehen olet suomeen raahannut. Miehellesi oma perhe kotimaassa on varmasti tärkeänpi ,kuin suomivaimo ja lapset ,että saa varmasti tyytyä jatkossakin huononpaan osaan ,ellet ymmärrä lähteä liitosta.


      • Hienoo
        Chomchom kirjoitti:

        Tuota tuota... minä ja tuntemani naiset ovat valinneet puolisonsa ihan omien mieltymysten pohjalta. En ole ajatellut, että puolisoni nostaisi tai laskisi pisteitäni muiden silmissä. Jos näin on, se on muiden ongelma. En mainitse puolisoni taustaa sellaisissa tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään merkitystä. Toki olen hänestä ylpeä, mutta ei se omaa arvoani nosta.

        Voit olla oikeassa, että jotkut naiset kokevat kilpailevansa muiden naisten kanssa, mutta kovin on heikoissa kantimissa itsensä arvostus silloin. Tuntuu, että pikemminkin monelle miehelle vaimo osoittaa miehen statuksen muiden miesten silmissä. Ja nyt en todellakaan puhu vain suomalaisista miehistä.

        "Pisteesi" ei kyllä nouse monienkaan meidän Suomimiesten keskuudessa. Jos joutuu lähettelemään suvulle rahaa kotimaahan, elää aloittajan ukko valheessa. "Kyllä täällä ulkomailla menee hyvin. Töitä ja rahaa piisaa. Rikas akka ja kaikki hyvin". Aloittajan ukko on tyypillinen, voi helposti arvata mistä päin maailmaa oleva, hamppari, joka ei voi myöntää suvulleen asioiden menevän täysin päin p******ä. Luuseri mikä luuseri. Myötäisi asiat ja pyytäisi rahaa suvultaan, jotta pärjää ja pystyy elättämään akkansa. Eikä päinvastoin.


    • jore4

      Sinua on onnistanut. Olet onnistunut sieppaamaan aidon töitä karttavan naisten siivellä elävän musulmaanin.
      Nooh. pienistä mahdollisista haitoista huolimatta voit onnitella voit onnitella itseäsi siitä, että olet onnistunut sieppaamaan oikean aidon kamelikuskin muiden kateellisten naisten nenän edestä.

    • happyandmarried

      oma puolisoni (nainen) lähettää myös kuukausittain rahaa kotimaahansa mutta ei se minua haittaa. Jotenkin minulla on sellainen tunne että tämä kirjoitus on provo tai sitten kyseessä on todellakin keskimääräistä yksinkertaisempi nainen. Yleisesti ottaen kulttuureissa on eroja (jos et ole huomannut) ja lasten yksi funktio on avittaa perhettään kotimaassa varsinkin jos kyseessä on matalan elintason maa. Näin myös minun puolison kohdalla mutta kuten sanoin epäilen tätä kirjoitusta provoksi. Ja näille perusriehujille jo tässä vaiheessa tiedoksi, naiseni ei ole muslimi.

      • jore4

        Niillä on housut märkinä ja haarukka levällään heti kun eksoottinen kamelikuski, tai afrikan Zambo astuu näyttämölle.


    • rakkausavioliitto

      Kiva juttu, kun otat vastuuta oikein kunnolla.

      Sinisilmäinen suomalainen nainen maksaa kehitysapua monen ihmisen puolesta. Tai eiköhän kyseessä ole kuitenkin sossusta saadut rahat, jotka lähetetään jonnekin. Onneksi valtion kassa alkaa olemaan tyhjillään, niin virallisesta kehitysavusta leikataan se 300.000.000 euroa keenereille yms. lähetettävistä rahoista.

      Mieti tarkkaan: Miksi omia ulosottovelkoja Suomessa ei hoideta, mutta rahaa lähtee sukulaisille huonosta rahatilanteesta huolimatta.

      T: Rakkausavioliitto

      Ps. Mukavaa loppuelämää kusetettuna

      • rakkausavioliitto

        Olet varmaan myös muistanut mennä omavelkaiseen takaukseen miehesi velkoihin? Jos et ole, niin kannattaa miettiä pitäisikö jatkossa...

        Miehesi rahan käyttö lupaa sinulle ja lapsillesi mukavia ja ikimuistoisia hetkiä tulevaisuudessa. Olet tehnyt hyvän valinnan.


    • sadfghnbcvcvc

      sehän nyt on vain pieni kivi teidän elämän polulla suurempia on tulossa vielä. kunhan et vain lopeta jaksamistasi eli siivoat, pyykkäät, hoidat kersoja, annat poskihoitoa jossakin jalkovälissä ja sittenmaksat teidä perheen elatusta niinkauan kunnes miehesi kärähtää toisesta naisesesta jollet halua olla kimppakivaa. yleistystä ei ole se että heidän kulttuuriin kuuluu tuollainen mitäs otit sen p istä kiertoon mutta kun sinulla on tummia lapsia sen kanssa niin sinulle uudenmiehen saaminen on vaikeaa ainakin valkolaisen joudut tyytymään sen kavereihin ja rumba on valmis, sinut tunnetaa sen jälkeen jakokoneena joka antaa näille ei suomi miehille

    • Iidajosefiina76

      Minunkin mieheni lähettää rahaa perheelleen joka kuukausi, tähän hän käyttää omia rahojaan. Koskaan asia ei ole minua häirinnyt. Hän osallistuu meidän yhteisiin menoihin myös vaikka hänen tulot on hyvin pienet minun tuloihin verrattuna. Se on hänen tapa auttaa ja tukea perhettään koska hän ei ole fyysisesti kotimaassaan heitä auttamassa. Miehelläni ei ole velkoja eikä myöskään minulla joten en koe että jonkun 50-100 euron lähettäminen kuukaudessa vaikeuttaa meidän elämää millään tavalla.

    • nomitähännythohhoi

      Päivää

      Minullakin on sellainen käsitys jotta maahanmuuttajat lähettävät rahaa kotimaassa oleville perheilleen. Luultavasti kuuluu ikäänkuin kulttuuriin pitää koti perhe rahoissa.
      Työkaverina on tumma mies afrikasta ja olen käsittänyt jotta lähettää nappulaa kotiinpäin, ei ole sanonut sitä mutta tälläinen käsitys on tullut.

      Mukava työkaveri, ei mitään pahaa sanottavaa. Seurusteli aikoinaan kait suomalaisen naisen kanssa mutta kävi sitten hakemassa kotomaasta itselleen vaimon.

      • taloudenalamäki

        Ei ihme jos Suomi taantuu, ulkomaalaiset tekevät työn puoleen hintaan ja lähettävät rahansa kotimaahansa.


      • aösdfkösdfkj

        hyvä että talousasiat on hallussa, voi jessus mikä patapää


    • mustalerssihikinen

      DADLA DIIDADA DAA DADA DIIDADA DAA DIDA DAADIDADIII

    • VitunKurppa

      Luuleksä et joku ilmaseks sua nussii? Mee peilin eteen realitycheckille.

    • pelastaitsesi

      No, eikö se ole ihan selvä, että ensin maksetaan velat, ja sitten rahaa vasta muille. Mahdollistat miehesi holtittoman rahankäytön ja miehesi käytös osoittaa, että kyseessä narsisti. Jatkat hänen kanssaan katkeraan loppuun, tai repäiset itsesi irti. Todella vaikea tilanne, mutta kaksoiselämänkin eläminen on raskasta. Kannattaa myös selvittää, oletko veloista vastuullinen, mikäli miehesi tekee häviämistempun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe