miksi syyttömät on vastuussa muiden synneistä?

hankalausko

kristinuskossa jumala antoi sairaudet syntiinlankeamuksessa ihmisille. joka päivä syntyy sairaita lapsia maailmaan jotka menehtyvät tai kärsivät hurjasti. miksi jumala rankaisee muiden tekoihin täysin syyttömiä lapsia näin? on sitten turha tulla sanomaan että ei rankaise, koska kristinuskossa jumala antoi sairaudet ihmisille lankeamuksen takia.

oma uskoni on vähitellen hiipumassa koska en käsitä miten tuo on oikeudenmukaista. enkä voi uskoa mihinkään mitä en käsitä ja ymmärrä.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei syynä ole se, että Jumala rankaisisi ketään muiden teoista. Johanneksen evankeliumin 9. luvussa kerrotaan näin: "Jatkaessaan matkaa Jeesus näki miehen, joka oli ollut sokea syntymästään saakka. Opetuslapset kysyivät: "Rabbi, kuka teki syntiä, hänkö vai hänen vanhempansa, niin että hän syntyi sokeana?" Jeesus vastasi: "Ei hän tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan näin on tapahtunut, että Jumalan teot tulisivat hänessä julki."

      Meidän on tietysti inhimillisesti vaikea ymmärtää pienen lapsen kärsimystä. Mikä ihmeen tarkoitus sillä voi olla? Tämän kysymyksen äärellä ihminen tuntee itsensä voimattomaksi. Mutta Jumalalla voi olla tällaisillekin tilanteille joku tarkoitus. Omassa seurakunnassani sairastui eräs pieni poika muutama kuukausi sitten erittäin vakavasti käyden hyvin lähellä kuolemaa. Hän kuitenkin toipui, ja nyt tämä pieni poika tästä kiitollisena siunaa rukouksin ihmisiä, muun muassa sairaalan potilaita ohi ajettaessa. Kuka tietää, vaikka kova koettelemus ja siitä toipuminen olisi herättänyt hänessä ikuisen rakkauden Jumalaan ja hädänalaisiin lähimmäisiin.

      • pölllimettä

        "Meidän on tietysti inhimillisesti vaikea ymmärtää pienen lapsen kärsimystä. Mikä ihmeen tarkoitus sillä voi olla? Tämän kysymyksen äärellä ihminen tuntee itsensä voimattomaksi. Mutta Jumalalla voi olla tällaisillekin tilanteille joku tarkoitus"

        jos emme tarkoitusta ymmärrä miksi pitäisi olettaa että jumala on edes olemassa? vain siksikö etä se mielyttää ajatuksena? helpompi on elää sen kanssa ettei jumalaa edes ole, kuin sen kanssa että jumala olisi noin piittaamaton että sallii lastenkin sairastua tai syntyä vammaisina.


      • pyhpyh

        ja tuolla tavalla pääsee helvettiin.


      • okjmnhgt

        Rikollisella kristinuskolla ei ole yhtään Jeesuksen perustamaa seurakuntaa.
        Eikä myöskään Jeesuksen opetuslapsia opettajina opettamassa seuraaitselleen.

        Joten heidän herra herra epäjumalineen on saatana kuten Paavali teksi selväksi:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        Tappamalla Jumalalle ja Jeesukselle uskollisia saa eksytettyä kristityksi miekalla:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos


      • surullis-ta
        okjmnhgt kirjoitti:

        Rikollisella kristinuskolla ei ole yhtään Jeesuksen perustamaa seurakuntaa.
        Eikä myöskään Jeesuksen opetuslapsia opettajina opettamassa seuraaitselleen.

        Joten heidän herra herra epäjumalineen on saatana kuten Paavali teksi selväksi:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        Tappamalla Jumalalle ja Jeesukselle uskollisia saa eksytettyä kristityksi miekalla:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        Oletko ottanut lääk-kee-si?


      • lähetti-heidät
        surullis-ta kirjoitti:

        Oletko ottanut lääk-kee-si?

        ilippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
        Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
        Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
        vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
        Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.

        Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

        Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,
        älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut.

        Ja mihin kaupunkiin tai kylään te tulettekin, tiedustelkaa, kuka siellä on arvollinen, ja jääkää hänen luokseen, kunnes sieltä lähdette.
        Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.

        Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.

        Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla,
        lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.

        Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.

        Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.html


      • se-sama-linkki
        lähetti-heidät kirjoitti:

        ilippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
        Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
        Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
        vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
        Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.

        Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

        Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,
        älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut.

        Ja mihin kaupunkiin tai kylään te tulettekin, tiedustelkaa, kuka siellä on arvollinen, ja jääkää hänen luokseen, kunnes sieltä lähdette.
        Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.

        Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.

        Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla,
        lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.

        Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.

        Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.html

        Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

        Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.
        Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.

        Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.

        Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.


    • Hei nimimerkki, hankalausko

      Kyllä, toisinaan usko on hankalaa ja monenlaisia kysymyksiä nousee mieleen, jäämme vaille vastausta, tässä elämässä. Maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta, sitä ei voi kiistää. Niin on aina ollut. Joka päivä voi kysyä jonkun asian kohdala; miksi. Minä en usko rankaisevaan Jumalaan. Ajattelen, että Jumala on vaikeissa oloissa, tuskassa ja pimeässäkin mukana, kuten psalmissa 23; "Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani." En usko rankaisevaan Jumalaan, vaan armolliseen, koska hän antoi ainoan Poikansa meidän puolestamme kuolemaan. Hän rakasti meitä ja rakastaa edelleen. Ajattelen tämän elämän olevan meille mielenkiintoinen "matka", kuljemme omaa tietämme kohti iankaikkisuutta. Täällä kaikenlaiset vaiheet ja tilanteet ovat ohimeneviä, mutta jos elää Jumalan kanssa kulkien, on kevyempää kulkea.

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

      • kauheajumalakuva

        " Minä en usko rankaisevaan Jumalaan."

        okei, mutta kristinuskoa tuo ei ole.

        "Ajattelen, että Jumala on vaikeissa oloissa, tuskassa ja pimeässäkin mukana,"

        se vasta kauheaa olisikin koska se osoittaisi että jumala kykenee seuraamaan sivusta vaikka lapselle tehtäviä kauheuksia viheltämättä peliä poikki. sellaisella jumalalla ei ole mitään myötäntuntoa. ja tuon ajatuksen romuttaa sekin että monet on erittäin traumatisoituneita lopun ikäänsä kauheuksista. jos jumala olisi mukana vaikeissa oloissa, niin ei kävisi. olemme vain ihmisiä mutta harva meistä kykenisi seuraamaan toimettomana jos esim lapselle tehtäisiin kauheaa väkivaltaa. jumalan rakkautta sanotaan kaikkein suurimmaksi, mutta hän kykenisi. sanalla sanoen sairasta sanoa tuollaista jumalaa hyväksi.

        "Täällä kaikenlaiset vaiheet ja tilanteet ovat ohimeneviä, mutta jos elää Jumalan kanssa kulkien, on kevyempää kulkea."

        jos uskoisin jumalaan ja pitäisin sitä kuvailemanasi hahmona joka vain seurailee kauheuksia puolustamatta heikoimpia, en todellakaan voisi ajatella että jumalan kanssa on kevyempi kulkea.


      • Hei215

        Jumala ei tee nyt sillä tavalla väärin mutta tuomion Jumala on olemassa. Ps. 9:8 Mutta Herra hallitsee IANKAIKKISESTI; hän on pystyttänyt istuimensa TUOMITAKSENSA.


      • free-witch
        Hei215 kirjoitti:

        Jumala ei tee nyt sillä tavalla väärin mutta tuomion Jumala on olemassa. Ps. 9:8 Mutta Herra hallitsee IANKAIKKISESTI; hän on pystyttänyt istuimensa TUOMITAKSENSA.

        Tuomitaksensa? Taisi nousta väärällä jalalla... Takaisin vällyjen väliin vaan :)


      • kauheajumalakuva kirjoitti:

        " Minä en usko rankaisevaan Jumalaan."

        okei, mutta kristinuskoa tuo ei ole.

        "Ajattelen, että Jumala on vaikeissa oloissa, tuskassa ja pimeässäkin mukana,"

        se vasta kauheaa olisikin koska se osoittaisi että jumala kykenee seuraamaan sivusta vaikka lapselle tehtäviä kauheuksia viheltämättä peliä poikki. sellaisella jumalalla ei ole mitään myötäntuntoa. ja tuon ajatuksen romuttaa sekin että monet on erittäin traumatisoituneita lopun ikäänsä kauheuksista. jos jumala olisi mukana vaikeissa oloissa, niin ei kävisi. olemme vain ihmisiä mutta harva meistä kykenisi seuraamaan toimettomana jos esim lapselle tehtäisiin kauheaa väkivaltaa. jumalan rakkautta sanotaan kaikkein suurimmaksi, mutta hän kykenisi. sanalla sanoen sairasta sanoa tuollaista jumalaa hyväksi.

        "Täällä kaikenlaiset vaiheet ja tilanteet ovat ohimeneviä, mutta jos elää Jumalan kanssa kulkien, on kevyempää kulkea."

        jos uskoisin jumalaan ja pitäisin sitä kuvailemanasi hahmona joka vain seurailee kauheuksia puolustamatta heikoimpia, en todellakaan voisi ajatella että jumalan kanssa on kevyempi kulkea.

        Hei nimimerkki, kauheajumalakuva

        Onneksi sinä saat ajatella kuinka tahdot, samoin minä. Tätä samaa "ongelmaa" ovat ihmiset miettineet Jeesuksen ajasta lähtien, jokainen sitten pääty omaan "ratkaisuunsa" ja toisilla ajatukset vaihtuvat elämänmatkan varrella, erilaisten kokemusten myötä. Sanot, että ihmiset traumatisoituvat kauheiden kokemusten myötä. Totta on, että toisille niin käy. Jotkut selviävät niistä Jumalan avulla. Tämä on asia, jota ei luultavasti voi ymmärtää, ellei sitä ole kokemusta.

        Tänään on Pitkäperjantai, Jeesuksen ristinkuoleman muistopäivä. Jeesuksen läheiset, ystävät jne katsoivat hänen kärsimystään kauhistuneina ja pettyneinä, he olivat surullisia Jeesuksen kuoltua. Kolmantena päivänä eli ylihuomenna, sunnuntaina, vietämme riemullista Pääiäistä, jos Jumala suo. Silloin muistamme kuinka kaikki muuttui. Tapahtui ihmeistä suurin. Kuolema oli kukistettu. Ilo voitti. Valo voitti Murhe väistyi. Kristus nousi kuolleista. Meille annettiin anteeksi ja uusi elämä. Tämän jälkeen syntyi alkuseurakunta ja kristillinen kirkko, johon minä ja monet kansani ympäri kristikunnan, perustavat uskonsa.

        Palaan alkuun; tämä elämä täällä maan päällä, kaikkine kokemuksineen, on yksi vaihe, matka eteenpäin.

        Hyvää pääsiäisen aikaa
        Pirkko-pappi


    • Hei272

      Sitä ei tiedetä miksi pahaa tapahtuu, mutta se on varmaa, että heti kun ihminen kuolee, paha saa palkkansa pahuutensa mukaan hyvä hyvyytensä mukaan.

      • free-witch

        Se ei ole varmaa mitenkään muuten kuin sinun uskossasi.

        Usko = perustelematonta uskomusta.


      • autuas-on-se
        free-witch kirjoitti:

        Se ei ole varmaa mitenkään muuten kuin sinun uskossasi.

        Usko = perustelematonta uskomusta.

        Ja kun Jeesus oli antanut kahdelletoista opetuslapselleen kaikki nämä käskyt, niin hän lähti sieltä opettamaan ja saarnaamaan heidän kaupunkeihinsa.
        Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"

        Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
        sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia.
        Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.11.html


      • free-witch
        autuas-on-se kirjoitti:

        Ja kun Jeesus oli antanut kahdelletoista opetuslapselleen kaikki nämä käskyt, niin hän lähti sieltä opettamaan ja saarnaamaan heidän kaupunkeihinsa.
        Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"

        Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
        sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia.
        Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.11.html

        Kertokaa nyt ihan oikeasti, miksi te tarjoatte ateisteille raamatunjakeita, kun tiedätte vallan hyvin että se on meille vain väkivaltainen satukirja? Jos haluatte vakuuttaa millään tasolla, teidän on esitettävä omia filosofisia johtopäätöksiä ja tulkintojanne siitä, eli jotain omaperäistä, jos onnistuu. Ja jos kirja olisi jumalista viisautta, sitä ei tarvitsisi eikä _voisi_ tulkita.

        Raamattuhan ei siis kelpaa mm. tämän takia perusteeksi:
        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html


    • 1213

      "on sitten turha tulla sanomaan että ei rankaise, koska kristinuskossa jumala antoi sairaudet ihmisille lankeamuksen takia"

      Minun mielestäni ei ole rankaisu kun ihmiset saavat mitä haluavat. Ihmiset hylkäsivät Jumalan ja siis halusivat jumalattomuutta. Siksi olemme tässä maailmassa. Onneksi Jumala on valmistanut ulospääsyn niille, jotka rakastavat enemmän hyyttä ja totuutta kuin pahuutta ja valhetta.

      ...oikeamielisten sielut ovat Jumalan kädessä, eikä mikään kärsimys enää olotu heihin. Ymmärtämättömien silmissä he ovat kuolleita, ja heidän poismenoa pidetään onnettomuutena, heidän lähtöä täältä perikatona, mutta he ovat pääseeet rauhaan. Ihmisten mielestä kuolema on heille rangaistus, mutta he olivat täynnä kuolemattomuuden toivoa. Kevyesti heitä kuritettiin - runsaasti heitä siunataan. Jumala pani heidät kokeeseen ja havaitsi heidät kelvollisiksi.
      Viis. 3:1-5

      • hedelmääää

        eli ilmeisesti pidät sitä oikeutettuna että pieni lapsi saa sairauden osakseen sen vuoksi että tarinan mukaan kaksi ensimmäistä ihmistä otti hedelmän puusta?


      • miksi-tyhmä-kysymys
        hedelmääää kirjoitti:

        eli ilmeisesti pidät sitä oikeutettuna että pieni lapsi saa sairauden osakseen sen vuoksi että tarinan mukaan kaksi ensimmäistä ihmistä otti hedelmän puusta?

        Ei hän ole väittänyt oikeutetuksi sitä että se pieni lapsi josta olet vilpittömän huolissasi kärsii sairaudesta.


      • omppu-ja-vitamiinit
        miksi-tyhmä-kysymys kirjoitti:

        Ei hän ole väittänyt oikeutetuksi sitä että se pieni lapsi josta olet vilpittömän huolissasi kärsii sairaudesta.

        Ei ole väitetty että mikään pieni lapsi kärsisi koska jotkut söivät ompun siitä puusta, ei lue ainakaan Raamatussa sellaista.


      • omena-on-hyväksi
        omppu-ja-vitamiinit kirjoitti:

        Ei ole väitetty että mikään pieni lapsi kärsisi koska jotkut söivät ompun siitä puusta, ei lue ainakaan Raamatussa sellaista.

        jaahas.. siis hedelmän, millaista hedelmää tarkoitat jollei se ole ommppupommppu?


    • pojoi132rv9

      Noin tyhmiä ei voi kysellä kuin ateisti. "Syyttömät vastuussa muiden synneistä"... PÖH :D.

      Oletko koskaan kuullutkaan sellaisista kuin seuraukset? Etkö senkään vertaa käsitä, että ihmisten teoilla on seurauksia? Sinunkin typerien tekojesi seuraukset kohdistuvat hyvin usein sinun tekoihisi syyttömiin sivullisiin. Ei se sitä tarkoita, että ne sivulliset olisivat vastuussa sinun teoistasi!!!

      Voi että te ateistit olette sitten HÖLMÖJÄ.

      • erotaasiat

        itse olet ilmeisen hölmö jos et erota kausaliteettiä siitä että JUMALA kristinuskossa langetti syyttömille sairauksia ja seurauksia. siis se ei ollut syy-seuraussuhde vaan jumalan tekemä päätös. se on täysin eri tilanne kuin se että ihmisten keskuudessa on seurauksia sivullisille teoista. erona se että jumala siunasi ja suunnitteli sen.


      • oppiaikäkaikkii

        kuules nyt pojoi. jos joku ottaa ensin hedelmän ja jumala sitten päättää että hän keksii sairauksia, synnytysvaivoja ja kaikenlaista kärsimystä koskemaan vielä syntymättömiäkin, niin silloin kyse ei ole seurauksista vaan tahallisesta toiminnasta. raamattukin kertoo kuinka jumala päätti rangaista kaikkia ihmisiä. se rankaisu koskee lankeamukseen täysin syyttömiä ihmisiä. se on kokonaan eri asia kuin normaalit tahattomat syyseuraussuhteet. erottavana tekijänä on siis suunnitelmallisuus.

        ei kannata muita sanoa hölmöiksi jos itse ei osaa erottaa asioita toisistaan.


      • allatheistsshouldbeshot
        oppiaikäkaikkii kirjoitti:

        kuules nyt pojoi. jos joku ottaa ensin hedelmän ja jumala sitten päättää että hän keksii sairauksia, synnytysvaivoja ja kaikenlaista kärsimystä koskemaan vielä syntymättömiäkin, niin silloin kyse ei ole seurauksista vaan tahallisesta toiminnasta. raamattukin kertoo kuinka jumala päätti rangaista kaikkia ihmisiä. se rankaisu koskee lankeamukseen täysin syyttömiä ihmisiä. se on kokonaan eri asia kuin normaalit tahattomat syyseuraussuhteet. erottavana tekijänä on siis suunnitelmallisuus.

        ei kannata muita sanoa hölmöiksi jos itse ei osaa erottaa asioita toisistaan.

        Just joo, eli teidän kusipäiden pitäisi saada tehdä ihan mitä sattuu ilman että siitä seuraa mitään kellekään. Ei muuta kuin riviin tiiliseinän viereen ja konepistooli laulamaan teikäläisille.


      • ohhoijakkaaaaaa
        allatheistsshouldbeshot kirjoitti:

        Just joo, eli teidän kusipäiden pitäisi saada tehdä ihan mitä sattuu ilman että siitä seuraa mitään kellekään. Ei muuta kuin riviin tiiliseinän viereen ja konepistooli laulamaan teikäläisille.

        olipas jälleen typerä kommentti. kukaan ei sanonut että tulisi saada tehdä mitä sattuu ilman että siitä seuraa mitään. rangaistuksien kuuluu koskea syyllisiä, ei syyttömiä. kristinuskossa jumala rankaisi syyttömiä kahden ekan ihmisen teoista. ihan kuin pitäisit sitä hyvänä asiana että syyttömät joutuu kärsimään väärintekijöiden teoista koska peräänkuulutat seurauksia muille kuin syyllisille. mitä tulee tuhon tiiliseinäjuttuusi, se kai edustaa kristillistä rakkautta? no ei sentään, se että sinä olet tuollainen, ei tee muista kristityistä samanlaisia.


      • onks-sulla-joku-ongelma
        ohhoijakkaaaaaa kirjoitti:

        olipas jälleen typerä kommentti. kukaan ei sanonut että tulisi saada tehdä mitä sattuu ilman että siitä seuraa mitään. rangaistuksien kuuluu koskea syyllisiä, ei syyttömiä. kristinuskossa jumala rankaisi syyttömiä kahden ekan ihmisen teoista. ihan kuin pitäisit sitä hyvänä asiana että syyttömät joutuu kärsimään väärintekijöiden teoista koska peräänkuulutat seurauksia muille kuin syyllisille. mitä tulee tuhon tiiliseinäjuttuusi, se kai edustaa kristillistä rakkautta? no ei sentään, se että sinä olet tuollainen, ei tee muista kristityistä samanlaisia.

        Mikä sua oikeasti vaivaa?


      • etsivä-löytää
        onks-sulla-joku-ongelma kirjoitti:

        Mikä sua oikeasti vaivaa?

        En osaa antaa keskusteluapua, mutta voit löytää sellaista kyllä Netin kautta, niin ei tarvise tulla tänne ja raivota uskonasioiden kimpussa.


    • kristinuskossa jumala antoi sairaudet syntiinlankeamuksessa ihmisille.
      Siis KRISTINUSKOSSA.
      Onko siinä totuus. Monet eri lähteet kertovat että ns. jälleensyntymä poistettiin opista ihmisten toimesta kenties äänestyspäätöksellä. Minulle on samantekevää synnynkö udelleen ihmiseksi mutta ajatus sellaisesta mahdollisuudesta panee miettimään ketä haluan milloinkin syyllistää -Jumalaa vai omia mielihalujani. Olin kenties yksi niistä äänestäjistä.

      • meissä-on-eroa

        Siinäpä sulle pähkinää purtavaksi... minä itse olen kristinuskossa.


    • järjen_kerettiläinen

      "miksi syyttömät on vastuussa muiden synneistä?"
      Hyvä kysymys sen lisäksi, että miksi Jumala tappaa, vaikka itse hakkasi/hakkautti kivitauluun "Älä tapa"? Ei hän ainakaan Raamatun kertomusten mukaan hyvää esimerkkiä osoita, ei ollenkaan.

      • cootsi

        Siinäpä se, miten ihmisen pitäisi olla "parempi" kuin Jumala joka kirjoitusten mukaan antaa mahdollisemman huonon esimerkin.
        Pirkko-papilla sentään on jonkinlainen selkeä käsitys kun myöntää avuttomuutensa tämän ja monien muidenkin asioiden käsittämiseen.


      • teffwdwdww

        ei jumala voi ainakaan ihmisiä rangaista väkivallanteoista koska on itse murhauttanut paljon raamatun mukaan. se olisi erittäin tekopyhää. lisäksi mielelläni itse otan nuhteluita vastaan itseäni pyhemmiltä. en pahemmilta. minä en ole murhannut ketään joten jumalalta en kuuntele arvostelua.

        kristinuskossa on pahasti vikaa kun kristityt on pitää itseään syntisinä jumalansa edessä joka on massoja murhannnut


      • 3X7

        Jeesus Kristus lunasti ihmisten synnit kärsimyksellään ja ristinkuolemallaan, ihmisellä
        ei ole muuta vapauttajaa synneistään kuin Vapahtaja Jeesus Kristus.
        Jumala sanoi : "Joka hyväksyy Pojan, sen Minä hyväksyn."


      • se-on-Raamatusta
        3X7 kirjoitti:

        Jeesus Kristus lunasti ihmisten synnit kärsimyksellään ja ristinkuolemallaan, ihmisellä
        ei ole muuta vapauttajaa synneistään kuin Vapahtaja Jeesus Kristus.
        Jumala sanoi : "Joka hyväksyy Pojan, sen Minä hyväksyn."

        Vai mitä te lähditte? Profeettaako katsomaan? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta.
        Tämä on se, josta on kirjoitettu: 'Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi'.
        Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.

        12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
        13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
        14. ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
        15. Jolla on korvat, se kuulkoon.
        16. Mutta mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen
        17. sanoen: 'Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette valittaneet'.
        18. Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: 'Hänessä on riivaaja'.
        19. Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."
        20. Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät ne olleet tehneet parannusta:
        21. "Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe