KELA ja TAKSI

Noinkivoiolla

Kela maksaa suomen 9500 taksiluvan haltijalle noin 140 miljonaana euroa, eli keskimäärin 14500 euroa per lupa ja taksiautoilijat ovat sitä mieltä kantelunsa perusteella, että summasta puuttuu puolet koska kaikki pitää kyyditä yksitellen yksityisyyden suojan nimissä. Kuitenkin jos taksi ajaa arkipäivisin on lähtömaksu 5.90 euroa ja taksa 1-2 henkilöä 1,55/km plus mahdollinen odotus maks n. 45 euroa tunti. Ihan surkeeta hommaa. Vastineeksi konttirekka omalla lavetilla ei lähtömaksua kilometrikotvaus luokkaa sama 1,55 ei odotuksesta. Rekkaveririn hinnallalla saa kaksi kallista taksia, polttoaine kulutus /100km viisinkertainen. Rekan rengas yksi saman hintainen kun taksiin neljä. Remonttien ja osien hinnat rekassa minimissään viisinkertaiset.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajoatiedossa

      Ok. Tarttis saada fillari siirrettyä 3 kilometrin päähän nyt 5 minuutin päästä täällä Liisankadulla helsingissä. Mistä numerosta saan sen rekkalavetin nyt heti tohon hommaan?

      • KariSaari

        Harvemmin tulee taksi viidessä minuutissa ja kuskaa fillarin . Kuski vaa vidduilee aja fillaris sitä vartenhan se on. Ja noilla taksoilla kantsuu jo käytetty fillari jättää siihen missä se on. Turha kai sitä on kieltää etteikö taksi oo valtion suojelema ammatti. Tasapuolisuuden vuoksi kaikille yrittäjille pitäis työkakuista valtion korvata verot ja lopusta ALV vähennykset. Jos ei E Mersuun varaa kun valtion tuella, ni sit pitää ajaa vähän halvemmalla. Jos on 9500 luvanhaltiaa, niin moniko heistä ajaa pirssiä työkseen pääkaupunkiseudulla ei monikaan.


      • katkerakateellinenkansa
        KariSaari kirjoitti:

        Harvemmin tulee taksi viidessä minuutissa ja kuskaa fillarin . Kuski vaa vidduilee aja fillaris sitä vartenhan se on. Ja noilla taksoilla kantsuu jo käytetty fillari jättää siihen missä se on. Turha kai sitä on kieltää etteikö taksi oo valtion suojelema ammatti. Tasapuolisuuden vuoksi kaikille yrittäjille pitäis työkakuista valtion korvata verot ja lopusta ALV vähennykset. Jos ei E Mersuun varaa kun valtion tuella, ni sit pitää ajaa vähän halvemmalla. Jos on 9500 luvanhaltiaa, niin moniko heistä ajaa pirssiä työkseen pääkaupunkiseudulla ei monikaan.

        "Tasapuolisuuden vuoksi kaikille yrittäjille pitäis työkakuista valtion korvata verot ja lopusta ALV vähennykset."
        Tuli vaan mieleeni, että Taksi taitaa olla ainoa työkalu, josta täytyy maksaa jotain ylimääräistä veroa. ( Autoveroa, joka on Ns. ylellisyysvero )
        Missään muussa ammattiliikenteen kalustossa ei Ko. veroa ole.
        Metallimies ostaa sorvin, niin eihän siinäkään ole sorviveroa. Pelkkä ALV jonka saa verotuksessa vähentää.
        Tasapuolisuuden vuoksi siis takseilta pitää poistaa autovero kokonaan.


    • Saahan irtokoppaisen speinterikin ajamaan 30€/h ALV sisältäen ajot ja lastaukset...

      Mutta se srpinter ei päivystä tuntikausia odottamassa sun soittoa lähteä hommiin ilman lisämaksuja.

      Päivystävä paku (peltikoppa) maksaakin sitten jo 50€/h ALV, eli korkeampi hinta pienempi auto... Halvempaa toki silti kuin taksilla... Ainiin, noku taksissa on ne niiiiiiiiiiiiiiin kalliit vakuutusmaksut...

      • Trollimaatti

        Toisin kuin sinä,kaikki jotka ovat ottaneet asioista selvää,tietävät miten asiat ovat.Jos sinun päiväsi pelastuu noista fantasioista,anna mennä vaan!Pitäähän peräkamarin reppanallakin jotain iloa olla....


      • Trollimaatti kirjoitti:

        Toisin kuin sinä,kaikki jotka ovat ottaneet asioista selvää,tietävät miten asiat ovat.Jos sinun päiväsi pelastuu noista fantasioista,anna mennä vaan!Pitäähän peräkamarin reppanallakin jotain iloa olla....

        Jos taksikuskeihin on uskominen niin he ei saa edes samaa TES:n mukaista palkkaa kuin pakukuski(12,71€/h lisät) joten palkallakaan se hintaero ei selity

        Tosin oikeasti autot on aika saman hintaisia, uusi sprinterin paku on aika samoissa hinnoissa kuin "edustusluokan" farkkumese

        Syyn on pakko olla siis ne niin kalliit vakuutusmaksut takseille.

        (Sprinterissä on vuosivakuutus 30€ vuoteen kalliimpi jos on tavaraliikennelupa ja auto firman nimissä)


    • Huisku

      Tais osua ja upota, kun taksi lämpiää.

      • höpöhöpö2

        Ei osunut eikä uponnut. Höpö höpö.


      • Pankkitomaatti

        Taksi tulee huomattavasti nopeammin kuin 5 min.Helsingissä.Tämä on tilastoitu fakta,jonka voitte tarkistaa.3 km siirto maksaa taksilla noin 10-11€,fakta jonka voitte tarkistaa.Jos tilatessa maintsette että on pyörä mukana,paikalle saapuu auto johon mahtuu pyörä.Iso osa luvanhaltioista ajaa ihan itse.Ns. isoja yhtiöitä ei ole kovinkaan isoa prosenttia kokonaismäärästä,ja yhden auton omistajat ajavat itse.Ja kyllä,se taksi päivystää ihan ilmaiseksi odotamassa että tilaat sen 3 km polkupyörän siirron.On varmaa että yhtään pakua et saa paikalle kymmenellä eurolla ajamaan pyörääsi kyseistä matkaa.Taksien verohelpotukset ovat vain murusia verrattuna esim.kuorma-autoihin,busseihin,putkifirmoihin,rakennusfirmoihin ja loputtomiin muihin yrittäjiin.URPOT!


    • janäilläonäänioikeus

      "Vastineeksi konttirekka omalla lavetilla ei lähtömaksua kilometrikotvaus luokkaa sama 1,55 ei odotuksesta. Rekkaveririn hinnallalla saa kaksi kallista taksia, polttoaine kulutus /100km viisinkertainen. Rekan rengas yksi saman hintainen kun taksiin neljä. Remonttien ja osien hinnat rekassa minimissään viisinkertaiset."

      Voiko näin s...ta...n tyhmiä ihmisiä olla oikeasti olemassa ??

    • pirssari

      Tiesitkö että 1,55/km sisältää tietyin edellytyksin myös paluun, eri asia on jos et käytä sitä. Lähtötaksassa maksat siitä, että taksi odottaa mahdollista tulevaa tilaustasi mahdollisen luokseajon. Jos nyt tilaan sut hakemaan mut rekalla kotoa, ja viet baariin parin kilometrin matkan, niin oletko kymmenen minuutin päästä pihalla. Kyydistä saat kympin.

      • Yleensä kun ajetaan km-hinnalla on mukaan laskettu aika mikä menee auton purkuun ja lastaamiseen ilman odottelua.

        odottelussa onkin sitten hintana esim. 7€/15min


      • bankomat

        5 §

        Odotusmaksu

        Odotusajalta saadaan periä odotusmaksua enintään 40,55 euroa tunnilta.

        Odotusmaksua saadaan periä seuraavissa tilanteissa:

        1) ajomatkamaksun sijasta, jos ajo liikenteen ruuhkautumisen tai muun vastaavan syyn takia on niin hidasta, että odotusmaksu tulee ajomatkamaksua korkeammaksi;

        2) silloin, kun asiakasta odotetaan tilauspaikalla hänen myöhästyttyään tai muualla matkustajan poistuttua ajoneuvosta kuljetuksen aikana.


    • juitsarit

      Takseja suomessa on noin 10 000, noin 9500 henkilöllä. Kelan maksama vuosittainen korvaus tehdystä työstä on noin 100 miljoonaa euroa. Toistaiseksi ei ole löytynyt ketään muuta ammattiryhmä joka tekisi saman homman halvemmalla. Päivystys 24/7 koko suomessa, joka ainoalla paikkakunnalla. Meidän alalla päivystys tarkoittaa, että lähdemme liikkeelle heti tilauksen saatuamme. Suurin osa kuljettajista istuu autossa, ja odottaa mahdollista kyytiä. Soitappa johonkin rekka firmaan, ja pyydä auto heti. Ei taida tulla. Mikäli tahdon lähteä Helsingistä käymään Turussa, tulee hinnaksi noin meno matkalta 150km x 1,55 5,90 = n.240e, ja tähän sisältyy myös paluumatka. Mikäli joku tekee saman keikan rekalla samaan rahaa, niin laita yhteystietosi tänne. Olisi hommia tiedossa.

      • Itse olen töissä useassa kuljetusliikkeessä "Freelancer kuskina" (=YTK maksaa loput)

        Kerran tuli todella pieni lähetys, Laitilan keskustasta kirjekuori Helsinkiin Patentti ja Rekisterihallitukseen....

        Nooh, taksilla olisi riittänyt että tilaa kyydin Laitila - Hesa, olisi maksanut??? Laskekaas joku, paluukyytiähän ei veloiteta....

        Kuljetusliikkellä taasen lähti auto Turusta Orikedolta 15 min varotusajalla, ajoi Laitilaan, siitä kasitien kautta ohikulkutielle, josta edelleen hesaan, ja tyhjänä takas turkuun. Koska kyseisellä lähetyksellä oli kova kiire, ei mukaan saatu sovittua muita kyytejä....

        Mitä koko hupi sitten maksoi, lähettäjältä otin kuittauksen laskuun ja summa oli 180€ ALV Nooh jos Laitilan pojat olisi tehnyt työn ajoissa ja laittanut kirjeen kirjelaatikkoon ajoissa, olisi se maksanut noin euron. Jos hesan pojat tuntisi laitteen skanneri tai sähköposti, olisi hinta ollut joitain centtejä


      • sdlld

        Joo..220 laskutus 3 tunnin työstä...ei huono.


    • sellaastase

      No tuleeko se 14500 suoraan kassaan, no eipä taida tulla . Ensin maksetaan provikat n. tonni, sitten laitevuokrat keskusverot semeliverot eli on tossa tuottamatonta ylimääräistä mitkä pitää elättaa, jos järjestelmää ei olisi rakennettu noin raskaaksi niin kyydit saattaisivat olla kannattavia.mutta kun tästä summasta maksetaan kaikki niin huomataan että keskukset ja liitto on tehnyt karhunpalveluksen koko alalle lisäämällä kuluja kymmenkertaiseksi aiempaan nähden

    • dfrgtyt

      Kovin on yksinkertaistettu kommentti. Itse harjoitan sekä raskasta liikennettä että taksiliikennettä ja voin sanoa että jos joku tilaa mun ison auton heittämään 10km keikan niin en varmasti aja sitä 1,55€/km vaan noin 90-100€/h ja minimiveloitus on silloin yhden tunnin veloitus, eli lähtömaksu on 100€.

      Jos joku tilaa ison auton ajamaan säännöllistä reittiä esim H:ki - Kuopio - H:ki niin silloin voin ajaa 1,55€/km mennen tullen.

      Aloittajan avautuminen on pelkkää tyhjänpäiväistä lätinää ilman todellista tietoa tai ymmärrystä.

      Koska harjoitan kumpaakin, sekä taksi että tavara/maansiirtoliikennettä, voin sanoa että jos joku homma pitäisi lopettaa niin taksi on se joka loppuu koska se tuottaa vähemmän. Tällä hetkellä isot autot on tunti töissä 80€h alv. Kalusto on suht uutta, joten korjauskustannukset ei ole juurikaan taksia suuremmat. Polttoaineen kulutus nykyisessä ajossa on noin tuplat taksiin nähden, mutta tuntituotto kolminkertainen.
      Toki kalusto on kalliimpaa ostaa, mutta isot autot on tehty työkäyttöön ja niillä voi ajaa tehokkaasti ilman suurempia vikoja 5-8 vuotta ja pienilla remonteilla vielä vuosia sen jälkeenkin. Taksit on ihan loppuun ajettuja jo 4 vuoden kohdalla.

      Aloittaja voisi lopettaa tarkoitushakuisen jeesustelun

    • Knuuti

      Hirvee tillitys kuinka huonoa on taksihomma. Pitääkö tämä ymmärtää niin, että taksiautoilijat ovat jotenkin tyhmiä, koska harrastavat yritystoimintaa, josta ei palkkaa edes saa. Kuitenkin on varaa jättää keikkoja ottamatta, kun parempi keikka voi tulla hetkenä minä hyvänsä. Tokihan tuon kaltainen toiminta aiheuttaa päivystämistä. Ainahan voi alaakin vaihtaa.

      • dfvdbrgtnhymj

        Taksiala itseasiassa on suht huono bisnes ja kyllä, taksikuskit on vähän tyhmänpuoleista porukkaa. Jos taksi olisi parempi bisnes, alalla olisi myös fiksumpaa porukkaa. Fiksut hakeutuu sinne missä sen fiksuuden voi paremmin muuttaa rahaksi.

        Mä itse olen entinen autoilija. Lopetin taksin koska halusin saada enemmän liksaa pienemmällä työmäärällä. Alalle tulin samoin kuin moni muukin, eli ensin sivutoimisesti tuurailemalla. Kuvittelin, niin kuin monet muutkin kirjoittajat täällä, että taksilla olisi mahdollista saada hyvä elintaso. Olin kuullut huimia juttuja shellin baarissa miten taksi on hyvä bisnes. "Rengit vaan ajelee ja isäntä lapioi rahaa holviin". Hain ja sain luvat Etelä-Suomalaiseen keskisuureen kaupunkiin. Ei siis mikään riutuva maalaispitäjä.

        Alkuun kaikki oli ruusuista ja edessä lupaava tulevaisuus, mutta äkkiä se karu totuus paljastui. Oli niin mukavaa uskoa niitä shellin baarissa istuvia kaikesta kaiken tietäviä tyyppejä että kaikki järkipuheet kaikui kuuroille korville. Onneksi oli hyvä kirjanpitäjä joka tiputti minut maan pinnalle säännöllisin väliajoin ja iski pöytään kylmää faktaa. Tajusin lopettaa autoilun vielä siinä vaiheessa kun vielä oli mahdollisuus päästä takasin vanhaan ammattiin.

        Kun tein vapaaehtoisen lopettamisen niin se samainen Shellin paarissa kaikesta kaiken tietävä kulmapöydän porukka piti minua täysin idioottina kun vapaaehtoisesti luovuin niin saatanan hyvästä liiketoiminnasta :)

        Taksi on ihan samanlaista pienyrittämistä kuin mikä tahansa muukin nappikauppa, mutta sillä erolla että työkalut ei kestä kuin muutaman vuoden eikä niillä ole enää käytännössä jälleenmyyntiarvoa. puoli miljoonaa ajettu mondeo ei todellakaan ole mikään myyntimenestys.

        Nyt jälkeenpäin mietittynä alan vapauttaminen olisi paras ratkaisu kannattavuuden parantamiselle pitkällä tähtäimellä. Jos ei olisi päivystysvelvollisuutta eikä maksimitaksaa niin se antaisi mahdollisuuden auton liikuttamiseen vain silloin kun se oikeasti on taloudellisesti kannattavaa. Taksakaton poistuttua olisi helpompi tehdä sesonkihinnoittelua ja sitä kautta maksaa myös kelvollista palkkaa kuljettajille.
        Vapautus toisi myös enemmän luovuutta ja yrittäjyyttä nyt vähän "ummehtuneelle" ja kaavoihin kangistuneelle alalle.

        Jos ala ei olisi niin poteroihinsa jämähtänyt ja ajalla olisi vähän enemmän välkympää porukkaa, olisi "yyberit ja taxifyyt" kyllä keksitty täälläkin. Ala vain keskittyy varjelemaan näitä tällä hetkellä vallalla olevia vain välttäviä toimintaedellytyksiä vaikka ruuti pitäisi laittaa ennemminkin uuden miettimiseen.


      • Tsadinpirssi

        Asiaa sanasta sanaan.Kitos.


    • kökikäki

      kelakeikat tuntuu olevan onni ja autuus taksialalla, ehkä näin on pienillä paikkakunnilla joissa kyydit on muuten harvemmassa. Ainahan voi kehittää sitä maanviljelyä koska näyttää siltä että keskustalle on tulossa mätky vaaleissa. Turha tällä palstalla on kitistä KELAKYYDEITÄ.

      • ccvcgttfggg

        kelat on tällä hetkellä huonoimmat kyydit, korjaan jullikat taitaa olla vielä huonommat.


      • ccvcgttfggg kirjoitti:

        kelat on tällä hetkellä huonoimmat kyydit, korjaan jullikat taitaa olla vielä huonommat.

        meinaatko että eivät maksa edes omavastuuta ja kusevat penkit piloille?


    • kökikäki

      pankkiautomaatti voi tunkea itsensä sinne minne ei aurinko paista koskaan, ellei ole vierailulla Ruotsissa

    • renkikin

      kelakelakelakelakelakela,ei taida olla muita kyytejä kuin nää KELAT ?????????????????????

      • mersulla102

        Toivottavasti taksiluvat menee samaan tyyliin haettavaksi kuin kuorma-autojen liikenneluvat.Poistuu suojatyöpaikat alalta.ja eihän taksinyrittäjä ole mikään yrittäjä kun ei ole mukana vapaassa kilpailussa.Verrataampa nyt vaikka rakennusyrittäjään tai muihin vapaassa kilpailussa toimiviin yrittäjiin.Jos ja kun luvat vapautuvat niin tässä pienessä Keski-Suomalaisessa kunnasssa tulee heti 5 uutta taksiyrittäjää viivalle.tästä on jo puhuttu kaveripiireissä, laitetaan touhu sille mallille miten pitää muidenkin yrittäjien toimia, ja siinä ei taksimiesten p***kan puhuminen enää sitten auta!!!!!!!!!!!!!!


      • rehgfhfgh

        Niitä lupia on nytkin ihan vapaana. Ei vaan kelppaa kellekkään.


      • Pankkimaatti
        mersulla102 kirjoitti:

        Toivottavasti taksiluvat menee samaan tyyliin haettavaksi kuin kuorma-autojen liikenneluvat.Poistuu suojatyöpaikat alalta.ja eihän taksinyrittäjä ole mikään yrittäjä kun ei ole mukana vapaassa kilpailussa.Verrataampa nyt vaikka rakennusyrittäjään tai muihin vapaassa kilpailussa toimiviin yrittäjiin.Jos ja kun luvat vapautuvat niin tässä pienessä Keski-Suomalaisessa kunnasssa tulee heti 5 uutta taksiyrittäjää viivalle.tästä on jo puhuttu kaveripiireissä, laitetaan touhu sille mallille miten pitää muidenkin yrittäjien toimia, ja siinä ei taksimiesten p***kan puhuminen enää sitten auta!!!!!!!!!!!!!!

        Ne on sitten melko nopeasti entisiä yrittäjiä jos meinaavat nykyisillä hinnoilla pärjätä....


      • fdgjyhui
        mersulla102 kirjoitti:

        Toivottavasti taksiluvat menee samaan tyyliin haettavaksi kuin kuorma-autojen liikenneluvat.Poistuu suojatyöpaikat alalta.ja eihän taksinyrittäjä ole mikään yrittäjä kun ei ole mukana vapaassa kilpailussa.Verrataampa nyt vaikka rakennusyrittäjään tai muihin vapaassa kilpailussa toimiviin yrittäjiin.Jos ja kun luvat vapautuvat niin tässä pienessä Keski-Suomalaisessa kunnasssa tulee heti 5 uutta taksiyrittäjää viivalle.tästä on jo puhuttu kaveripiireissä, laitetaan touhu sille mallille miten pitää muidenkin yrittäjien toimia, ja siinä ei taksimiesten p***kan puhuminen enää sitten auta!!!!!!!!!!!!!!

        "Verrataampa nyt vaikka rakennusyrittäjään tai muihin vapaassa kilpailussa toimiviin yrittäjiin."

        Näillä muilla aloilla on mahdollista nyhtää myös reippaasti keskivertoa kovempaa hintaa silloin kun on kysyntää. Taksi joutuu tekemään samalla hinnalla oli sesonki tai ei. Olin raksahommissa silloin kun rakennettiin paljon ja meidät suorastaan revittiin töihin vaikka heitti tarjoukseen niin kovan hinnan että itseäkin hirvitti. Siellä onkin mahdollisuus tehdä kunnon tili tilaisuuden tullen jonka turvin voi hiljaiset ajat viettää thaimaassa. Taksissa laki kieltää sesonkihinnoittelun.


      • hssshu

        Tuossa on just se pointti, mitä alan ulkopuolisen on vaikea tajuta:
        Hinnat eivät ole taksiyrittäjän itsensä päätettävissä,eikä myöskään työskentelyaika.


      • tjhyjkykkj
        hssshu kirjoitti:

        Tuossa on just se pointti, mitä alan ulkopuolisen on vaikea tajuta:
        Hinnat eivät ole taksiyrittäjän itsensä päätettävissä,eikä myöskään työskentelyaika.

        Työaika on jokaisen itsensä päätettävissä


      • hssshu
        tjhyjkykkj kirjoitti:

        Työaika on jokaisen itsensä päätettävissä

        Työaika (taksinkuljettajan näkökulmasta) voipi olla, mutta liikenneluvan haltijan (=taksiyrittäjä) on täytettävä ajovuorovelvoite tavalla tai toisella, joka toisin sanoen tarkoittaa sitä, että joku muu kuin liikenneluvan haltija (=taksiyrittäjä) päättää, milloin ja miten monta tuntia vuodessa taksin on oltava liikenteessä.


    • bbbbbbbbb

      5 keikkaa vuonna 2014 noin 900,00 euroa sähköisestä järjestelmästä.

      • Paasonen

        Taidat olla taksialankin luuseri


      • raha-automaatti

        Tässä viestiketjussa on yksi perusteellisen virheellinen käsitys, nimittäin se, että KELA maksaisi jotakin takseille. Takseille KELA ei maksa yleensä euron senttiäkään, vaan matkat korvataan sairausvakuutuslain mukaisesti, omavastuun ylittävältä osalta. vakuutetulle. Vakuutettu vaan pääsee vähemmällä vaivalla, kun hänen rahansa menee suoraan taksille, eikä sitä rahaa tarvi käydä mistään hakemassa.
        Ennen tätä tietotekniikan kehittymistä hommahan meni niin, että korvaukseen oikeutettu maksoi matkansa suoraan taksille, kiikutti sitten kuitin, korvaushakemuksen ja lääkärintodistuksen kanssa, KELA:n toimistoon, ja sai sieltä omavastuun ylittävän määrän korvausta.


    • peruspersu

      turhaa näitä taksi-isäntiä on lihottaa veronmaksajien kustannuksella kun ne ei maksa työntekijöillekään niin kuin laki määrää.

      • hyvähyvä

        Tervetuloa alalle,loppuu köyhyys. Aina on rahaa,uusi auto.Tervetuloa vaan,sinunlaista kaivataan,voin tulla kuljettajaksi .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe