Oma-aika/omat menot

kahlittukko

Miten paljon teillä on omaa-aikaa jos asutte yhdessä? Tai eroavatko toistenne tarpeet? Entä jos toinen haluaisi olla enemmän yhdessä niin mitä sitten teette?

Itsellä on muodustumassa pikkuongelmaksi tämä... Ollaan n. vuosi asuttu yhdessä. Olin ennen tottunut siihen, että jos kaverit pyytää johonkin ja itsellä ei ole mitään estettä niin tottakai lähden mukaan. Nyt en oikein tiedä pitääkö kysyä "lupa"? Yleensä ilmoitan että näen kaveria silloin, eihän ollut mitään suunnitelmia? Tuntuu vain, että mies menee jotenkin vaisuksi aina kun minulla on jotain menoa tiedossa, kun tulen kotiin hän ei juurikaan kysele miten meni, tai jos kysyy ei ainakaan iloisesti. Kun kysyn mikä on niin ei kuulemma mikään. En ole siis koko ajan muissa menoissa, suurimman osan ajasta vietän miehen kanssa. Tuntuu ettei ainakaan extemporejuttuja pysty tekemään, tai sitten alkaa "mökötys", tai siltä se ainakin vaikuttaa. Tulee olo, että no mielummin jään sitten kotiin kun katselen toisen mökötystä. Mies on muuttanut tänne toiselta paikkakunnalta ja hänellä on oikeastaan vain työkavereita, silloin tällöin viettää niiden kanssa aikaa. Olen pari kertaa ottanut asian puheeksi ja meillä on kyllä hieman erilaiset käsitykset.. Esimerkiksi jos lähdetään viettämään iltaa niin meidän pitäisi hänen mielestään tulla kahdestaan kotiinkin, minä taas olen sellainen, että menojalka saattaa illan mittaan alkaa vipattaa enemmän ja haluankin jatkaa vielä kaverin kanssa tanssimista kun mies jo haluaisi kotiin, mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, mutta sitten alkaa taas mökötys... Mitä tässä kannattaisi tehdä?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkotona2

      Meillä on vähän sama tilanne, mut toisinpäin. Eli miehen mielestä saa mennä ja minun mielestä olis kohteliasta ottaa toinen huomioon. No siis jostain kahveilla käymisistä nyt ei ole niin väliä, mutta lähinnä nämä viikonloppuillat on se ongelma. Hän lähtee kavereittensa kanssa saunomaan tms ja minä jään kotiin. Eikä siinäkään olisi oikeastaan ongelmaa, mutta kun minulla sattuu olemaan vuoro työ. Ja minua sattuu häiritsemään, kun hän kömpii kotiin siinä aamuyöllä, kun ite pitää herätä hetken päästä, enkä saa nukuttua kun koko ajan kuuntelen ja odotan millon ovi kolahtaa. Tai jos näistä olisi vaikka edes sovittu, niin ehkä se helpottaisi tuskaa. Toiseksi jos on sovittu jotain yhteistä, mutta sitten miehelle tuleekin "parempaa" tekemistä. Se on hieman loukkaavaa, jos auton korjaaminen menee minun edelle. Pahinta siinä on ehkä se välinpitämättömyys, ettei edes kysytä häiritseekö toista jostain syystä. Ite oon sata kertaa sanonut mikä minua eniten näissä viikonloppumenoissa rassaa, ja se on just tuo jos itellä on töitä, muttei hän tunnu minun kantaani ymmärtävän. Niimpä siis taas tässä yksin kotona istuskellessani toivon, että saan nukutuksi, kun kello soi 5.00. Ja se että jos kokisin että minut huomioitaisiin näissä esim niin että "jos minä tänään näen kavereita, niin tehdäänkö huomenna jotain yhdessä" ja se jotain voisi olla muutakin kun kotona krapulassa makaamista.
      Mutta ehkä kuitenkin olis tärkeintä että näissä sovittaisiin jotkin yhteiset pelisäännöt...et niistä pystys keskustelee ja molemmat olis valmiita tekemään kompromisseja. Mutta jos keskusteluyhteys puuttuu, niin hankalaahan se on. Ja meillä se ainakin puuttuu.

    • Jenniina1

      Niin kuin yksinkotona2 kirjoitti, teidän pitäisi puhua tuosta. Mitä kumpikin haluaa ja miksi? Mikä järjestely olisi hyvä, ja miten ottaa toista huomioon? Muista, että ei ole oikein kahlita kumppania, etkä sinä saa kahlita toista. Kahlitsemisella tarkoitan lähes totaalista kieltoa olla muiden kanssa ja vähintäänkin marttyyriasennetta, jos toinen käy omilla asioilla.

      Tasapainon pitäisi löytyä toisen kunnioittamisen kautta niin, että kumpikin ymmärtää jakaa aikansa ystävien, kumppanin ja muun kanssa. Ystävistä ei missään nimessä pidä luopua ja yleisesti voi sanoa, että kahlitseva kumppani on iso hälytysmerkki suhteessa. Se, että miehelläsi ei ole ystäviä vielä, ei tarkoita, että sinun pitää luopua omistasi. Mutta sen pitäisi vaikuttaa siten, että mietit, miten voisit auttaa miestäsi löytämään niitä tai ainakin siihen, että mietit miten paljon sinun on hyvä itse mennä.

      Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen tuon asian kanssa!

    • DiuDiupoks

      Hmm. Monet naiset kyllä olettaa miehensä lähtevän viihteeltä kotiin yhtäaikaa. Näin olen huomannut :D Joten ei silleen ihmeellistä, että miehesi näin vaikuttaa toivovan myös tilanteenne olevan. Parisuhde on kompromisseja.
      Mies tuskin tahallaan mököttää sinulle kavereiden näkemisestä mutta jos hänellä ei ole ihmeemmin omia kavereita niin väkisinkin kai ns.normaali ihminen tuntee haikeutta kun kumppani lähtee omia kavereitaan tapaamaan? Tästä olisi hyvä jutella ja nätisti ;)
      Otat kai ilmeisesti miehesi myös mukaan kuitenkin illanviettoihin? Kai sitä vois välillä lähteä yhdessä kotiin ja välillä sitten jatkat hummailua pilkkuun yksin? :)

      En mäkään nyt omaa ukkoani raahaa kahville tai shoppailemaan naispuolisten ystävieni kanssa mutta yhteisiä illanviettoja olen järkännyt niin, että enempi on minun miespuolisia kavereita, veli ym läsnä. Ja toki ystävieni ukot. Meillä kummallakin tosin on omiakin kavereita ja miehellä sellaisia miespuolisia, jotka eivät siedä mua silmissään. Koska olen "nörtti" ja ei-seksipakkaus, kuulemma :D Joten nähkööt ihan yksin niitä vaan, ei kiinnosta mua. Saavat vaikka inhota mua kunhan eivät tuon pahemmin sotke meidän välejä, eikä siitä pelkoa olekaan sillä ukko on niitä tyyppejä, joita ei muiden sanomiset juuri kiinnosta. Muuten olisin ehkä enempi huolissani, heh heh.

      Lupia ei pidä alkaa kyselemään mutta on toista huomioivaa kysyä, ettei ole keksinyt mitään ekstraylläriä tms yhteiselle ajalle. Kyllä se silleen ilmoitusluontoisesti olisi hyvä sujua mutta ottaen toisen suunnitelmat huomioon. Jos niitä ei ole niin sitten huoletta nähdä omia kavereitaan. ;) Ja toinen keksikööt itselleen omaa tekemistä.
      On toki ei-niin-kivaa jos toisella ei ole oikein muita ihmisiä joiden kanssa viettää aikaa mutta tässä voit auttaa vähäsen halutessasi, vaan lopulta se on miehen/naisen oma asia hoitaa ihmissuhteitaan.
      Itse olen sen verran erakkokin ettei toisen menot haittaa niinkään. Nyt vielä kun ei lapsiakaan ole onneksi. Sitten onkin noita omia menoja kummankin mietittävä eri näkökulmasta varmasti. Niin kauan kun menojalkaa vipattaa niin pitää voida ulkona käydä, tulee ne ajat sitten et keskitytään enempi niihin kotijuttuihin vaan ja ikä tasaa kyllä myös ;)
      Kunhan muistaa kunnioittaa ja huomioida puolisonsa silti. Yhdessä ne sopivat pelisäännöt jokainen pari sopii.

    • kummaatouhua

      Tuollaisia ongelmia sitä sitten on, kun muutetaan yhteen sitoutumatta kuitenkaan yhteiseen elämään. Mistä syystä on muutettu yhteen?

      Usein olisi parempi miettiä ja lykätä vähän myöhemmäksi sitä yhteen muuttoa. Että on ensin omat juoksut juostu, kaverielämä rauhoittunut ja mieli kypsynyt jakamaan elämän yhden ihmisen kanssa, jolloin ne kaverimenot jäävät vähemmälle ja ystävät ovat suureksi osaksi yhteisiä kuten menotkin.

      Kun yhdessä lähdetään ulos, myös yhdessä palataan kotiin. Tämä on perusjuttu. Muussa tapauksessa toinen saa jäädä sille tielleen.

    • ryhpkåepr

      No jos lähdetään yhdessä viihteelle, niin kyllä sieltä tullaan yhdessä kotiin! Tämä nyt on ihan perus juttu. Hyvä tapa, soveliasta. Ei luulis olevan liikaa vaadittu, kun kuitenkin parisuhteessa haluat elää?

      Muista menoista teidän täytyy pystyä juttelemaan. Mieti että paljonko niitä on, ja kuinka yksinäinen mies on. Onko miehellä mitään omia menoja, tai mielekästä tekemistä? Uskon että juttelemalla löydätte yhteisen sävelen. Miehen mököttäminen vain aiheuttaa pahaa ilmapiiriä, eikä ole rakantevaa. Toisaalta on ymmärrettävää että keljuttaa, jos sinulla on monta kertaa viikossa joku meno?

      Minun mieheni ilmoittaa juurikin noin ja samoin minä että "Tapaan "sen ja sen", eihän meillä ollut mitään menoa?" Mutta meistä kumpikaan ei siihen päälle sitten mökötä, vaan ihan hyvällä fiiliksellä mennään. Omia menoja iltaisin tai viikonloppuisin miehellä on ehkä 2 kertaa viikossa tunnin tai pari kerrallaan ja minulla suunnilleen sama.

      Olemme eläneet yhdessä 3 vuotta. Mies on käynyt ilman minua viihteellä 3 kertaa, minä 2 kertaa ilman miestä. Yhdessä olemme olleet baarissa 2 kertaa. Eli emme oikein ole (enää) baarissa viihtyvää ikäluokkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe