edunvalvoja ??

onkokeinoja

Elikkä eräs läheiseni ei osaa käyttää rahojaan lainkaan. Hänellä on tedettu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Maniavaiheen iskiessä hänellä ei ole mitään rajaa rahojensa tuhlailussa. Hän on meille muille satoja euroja velkaa. Lisäksi hänellä on suuria määriä osamaksulla hankittua tavaraa. Luottotiedot hän on jo menettäny kertaalleen, on vain ajan kysymys koska niin käy uudelleen. Rahattomuus taas alkaa nostamaan masennusta yms pintaan.

Onko mitään mitä voisin tehdä näin lähiomaisena ?? Henkilö on kuitenkin täysvaltainen eikä hän ikinäkään suostuisi siihen että joku meistä alkaisi hoitamaan hänen raha-asioitaa. Pitääkö vain katsoa vierestä tätä ikuista vuoristorataa. Ja miettiä ja pelätä mitä tästä seuraa.

11

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkmlkmlkm

      Jos hän ei itse siihen suostu että joku muu hoitaa hänen raha-asioitaan niin et voi paljon mitään tehdä. Vain siinä vaiheessa kun hän alkaa jättämään vuokria maksamatta ja hänen asumisensa vaarantuu voidaan hänelle alkaa järjestämään edunvalvojaa sossun kautta.

    • oma_valvonta

      Edunvalvojat ovat oman edun tavoittelijoita, eivät palkanmaksajiensa puolustajia.
      Antakaa hänen itse päättää, keneen hän luottaa eniten raha-asioissa.

      Edunvalvonta on perustuslain vastaista toimintaa, koska edunvalvonnan uhri menettää ihmisoikeutensa allekirjoittaessaan sopimuksen.

      • kadullevaan

        niin, kyllä sen pitäisi olla ihan kansalaisoikeus että saa jättää vuokrat maksamatta jos niin päättää ja sitten kun menettää asunnon niin voi saada heti uuden vaikka luottotiedot menneet ja vuokravelkaa 3000e sillä Suomessa valtion pakko järjestää asunto sillä Suomessa ei kodittomuutta haluta kansalaisille aiheuttaa niin kuin jenkeissä


      • edunvalvonnasta

    • siskolikka

      Veljelläni on yleinen edunvalvoja ja se on pelastanut hänen elämänsä ja taloutensa :)
      Hän oli peliriippuvainen eli kaikki mitä tuli meni ykskätisiin tms jolloin jäi laskut yms maksamatta josta masentui/ahdistui niin että pääsi sairaalaan pidemmäksi aikaa (Tästä siis jo n 25v, nykyäänhän ei hoitoon pääsekään pitkiksi ajoiksi)
      Minä vaadin hänelle edunvalvojaa enkä siihen itse suostunut siksi ns. virkamies valvojana.
      Nykyisin hän on eläkkeellä ja kaikki laskut hoitaa edunvalvoja; hän saa 90e/vko rahaa käyttöönsä, lisäksi kuukausikortin bussiin; on varaa käydä vuosittain ulkomaan lomalla ja risteilyillä yms useasti vuodessa. Asioitten hoito sujuu juoheasti, sähköpostia jos olen minäkin laittanut veljeni asioissa, esim muutosta tai läppärin ostosta :)
      Ei voi kun sanoa et kunpa itselläkin olis joku joka hoitaa asiat noin hyvin!

    • LuototON

      On mahdotonta sanoa tuntematta elämäntilannetta, että onko syytä vai seurausta tuo maniavaiheen oireilu. (Ja itse asiassa koko diagnoosi.) Ja sekin särähtää korvaani, että hän on teille muille velkaa. Tähänkö sitä edunvalvojaa tarvitaan, että saisitte velkanne pois? Jos olette vilpittömästi auttaneet oikeassa vaikeassa masennuksessa, niin ei se mitään kiireellisesti karhuttavaa velkaa mielestäni ole. Maniavaiheen aikana ei tietenkään mitään velkaa pitäisi mennä antamaan varmistamatta järkevää käyttötarkoitusta. Raha sinänsä voi kylläkin tuottaa positiivistakin tulosta ...

      Jos kyseessä on nuori henkilö, niin antaisin mahdollisuuden siihen, että aika näyttää ja diagnoosi tarkentuu. Niitähän lanseerataan uusiakin kulloistenkin yhteiskunnallisten tarpeiden mukaan. (Paniikkihäiriö on täällä päin Suomea käytetympi ihmisten pelastamiseksi milloin miltäkin uhalta.) Luottotietojen menettämisellä ei sinänsä ole mitään tekemistä minkään sairauden kanssa.

      • Pinkredenough

      • Pinkredenough

        Ei, kyllä ne on eräät keskiarvoa paremmat pienipalkkaiset alkuopettajat, joiden oppilailla näitä diagnooseja esiintyy tavallista runsaammin. Ihan totta, yhdelläkin yhden-diagnoosin poikani luokkakaverilla oli jo seitsemän viimeksi tavatessamme.

        Mä päätän siirtyä syrjään, ja mulle saa soittaa läksiäisiksi "The Great Gig in the Sky".


      • Pinkredenough

        Anteeksi, kyseessä oli erinomainen 1-6 -luokkien , siis yhtenäisen peruskoulun opettaja. Liian hyvä siis ja uhka systeemille!

        Mutta siis mulla on sama tunne, että oppilaat kärsivät minun takiani. Johtuen poliittisesta ambitiosta, mikä muuten olisi myös virallista koulutuspolitiikkaa.

        Kun ei niin ei! Tykkään ittestäni liikaa, että hyppäisin enää kaivoon vapaaehtoisesti!


      • Pinkredenough
        Pinkredenough kirjoitti:

        Anteeksi, kyseessä oli erinomainen 1-6 -luokkien , siis yhtenäisen peruskoulun opettaja. Liian hyvä siis ja uhka systeemille!

        Mutta siis mulla on sama tunne, että oppilaat kärsivät minun takiani. Johtuen poliittisesta ambitiosta, mikä muuten olisi myös virallista koulutuspolitiikkaa.

        Kun ei niin ei! Tykkään ittestäni liikaa, että hyppäisin enää kaivoon vapaaehtoisesti!

        Ja eikö tämä jo todista huuhaa-hommaksi hallitusneuvottelijoiden kaavailut ammattikoulun lyhentämisestä: Tää yhden diagnoosin tyyppi sai sentään välillä olla työelämässä oppimassa realiteetteja, siinä missä toinen jatkoi lukiosta suoraan korkeakouluun!!!!!!!!!!!!!

        Oppositiossa kun ollaan, niin siellä on myös mm. RKP: Eivät nämä " tollot " ymmärrä omaa parastaan, jos ei ole pakko opiskella sitä jatko-opintokelpoisuutta niin opintojen pituuden kuin myös ruotsin kielen pakollisuuden osalta. (Oma poikani valitsi ammattikouluputken lukion sijaan juurikin ruotsin takia).

        Elikäs jotain olisi tehtävä itse koululaitokselle!!!!!!!!!!!! Ja myös ruotsinopinnoille !!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Pinkredenough

        Tiedän, että rahaa sänkkäytyy ammatillisen puolen keskeyttämisiin. Silloin olisi tehtävä jotain sillä sektorilla!!!!!!!!!!! Ite oon ylpeä siitä, että eräs entinen oppilas tuli yli kymmenen vuoden jälkeen kiittelemään minua siitä, että soin hänelle mahdollisuuden päästä läpi lukion ruotsin kursseista ja osallistua ylppäreihin, jotka silloin vielä olivat pakolliset ja menivät hyvin tällä pojalla.

        Huh, nyt on ensi lukuvuonna edessä oman pojan ammattikorkean ruotsi. Mutta ei toi enää aikuisopiskelijana multa vaadi mitään: Tietää, että oma valinta - oma "moka" murkkuna ja sitten treenaa yksilöllisellä tavallaan. Aivan mieletön onnistumisen kokemus ainakin mulle mutsina, vaikka kurssi ei ole edes vielä alkanut.

        Ja hän osaa mielettömän hyvin, jos vertaa nykyisen tuntimäärän läpikäyneisiin! Eihän tässä ole mitään järkeä, kun esim. Nokia aikoinaan sai läpi matematiikan korotetut tuntimäärät kielten kustannuksella! Muidenkin ruohonjuurityöntekijöiden pitäisi minun lisäkseni myöntää tosiasiat oppilaan kannalta!!!!!!!!!!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe