Vanhuksen tulevaisuus

ruunemanni

Liian moni vanhus on täysin välinpitämätön tulevaisuudestaan. Vaikka askel lyhenee, aistit huononevat ja tiedetään kuljettavan kohti kuolemaa, ihan jokainen meistä, mitään ei välitetä vaan valmistaudutaan pitkäaikaisiksi "lannantuottajiksi" paljon rahaa tuottavissa hoitolaitoksissa.

Kun omat voimani iän myötä vähenevät, toivon loppusuorituksenani pääseväni lepoon eutanasialla.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjautumisongelma

      Ai, niinkö koet taas? Huh hei missä ihmeen piireissä liikut oikein, kun näet kaikkien kohtalona päätyä vain paskojina sängynpohjalle?
      Katsele nyt vähän ympärillesi,... pieni osa se ikäpolvestamme päätyy pitkäaikaiseen vuodemakuuttamiseen
      Omastakaan lopustasi et tiedä niin hölkkäsen pöläystä,...niin, että heräähän nyt jo:D

      sinisirkku

      • nopeasti

        Kyllähän vanhus pääsee nopeasti lepoon annetaan morfiinia tilalle enemmän näin saavutetaan paras hoito tulos nopeammin ja peti paikkoja vapautuu seuraavien käyttöön


      • juu-juu
        nopeasti kirjoitti:

        Kyllähän vanhus pääsee nopeasti lepoon annetaan morfiinia tilalle enemmän näin saavutetaan paras hoito tulos nopeammin ja peti paikkoja vapautuu seuraavien käyttöön

        että säästät petivaatteita ja valtion menoja, oi kuinka jaloa


      • Makriina.ek
        nopeasti kirjoitti:

        Kyllähän vanhus pääsee nopeasti lepoon annetaan morfiinia tilalle enemmän näin saavutetaan paras hoito tulos nopeammin ja peti paikkoja vapautuu seuraavien käyttöön

        "annetaan" ? Kuka antaa? Juuri siitä on kysymys. Suomessa ei anneta.
        On muuten aika kohtuutonta tuomita meikäläiset ikäihmiset joksikin roskasakiksi, josta on päästävä eroon. Kyllä kaiken ikäisiä yhteiskunnassa tarvitaan.
        Otetaan nyt vaikka tämä työllisyyskysymys. Vanhat ihmiset työllistävät kokonaisia ammattialoja. Mihin joutuisivat kaikki vanhuspalvelun työntekijät, jos morfiinihoitoa ryhdyttäisiin laajasti toteuttamaan.
        Eipä Suomi siitä jaloilleen nousisi!


      • Tyhjätynnyrikolisee

        "Kirjautumisongelmalla" näyttää olevan muitakin ongelmia. No. juuri siitä syystä, että kukaan ei tiedä etukäteen mihin joukkoon kuuluu kun iän myötä sairaus, vaiva ja / tai vika kolahtaa omalle kohdalle, on hyvä ajatella, suunnitella ja toteuttaakin edes jotain vastaisuuden varalle.

        Tyhjän päällä lillujia on liikaa ja kommentti kuulostaa juuri sellaisen tuotokselta, jolle kaikki tulee yht'äkkiä yllätyksenä. Samalla lailla kuin talvi ja huonot kelitkin hämmästyttävän monelle - joka vuosi.

        "Vahinko ei tule kello kaulassa" ei tarkoita sitä, että pitäisi pelätä ja suhtautua pessimistisesti tulevaisuuteen. Mutta sitä se tarkoittaa, että viisas ihminen varautuu ja valmistautuu tuleviin aikoihin jos ei muuten, niin edes ajatuksen tasolla.


      • Tyhjätynnyrikolisee kirjoitti:

        "Kirjautumisongelmalla" näyttää olevan muitakin ongelmia. No. juuri siitä syystä, että kukaan ei tiedä etukäteen mihin joukkoon kuuluu kun iän myötä sairaus, vaiva ja / tai vika kolahtaa omalle kohdalle, on hyvä ajatella, suunnitella ja toteuttaakin edes jotain vastaisuuden varalle.

        Tyhjän päällä lillujia on liikaa ja kommentti kuulostaa juuri sellaisen tuotokselta, jolle kaikki tulee yht'äkkiä yllätyksenä. Samalla lailla kuin talvi ja huonot kelitkin hämmästyttävän monelle - joka vuosi.

        "Vahinko ei tule kello kaulassa" ei tarkoita sitä, että pitäisi pelätä ja suhtautua pessimistisesti tulevaisuuteen. Mutta sitä se tarkoittaa, että viisas ihminen varautuu ja valmistautuu tuleviin aikoihin jos ei muuten, niin edes ajatuksen tasolla.

        Mikä sanoo kommentissani,ettei olla muka tietoisia sairauksista, sekä fyysisten voimien heikkenemisestä? Joka päivä ne on läsnä. Toimeliaisuus on vain järjestettävä sen mukaan, eikä niissä surkutella.
        Omat selviämisen ongelmansa tuo elämä aina eteen, tietämätön en elämän realiteeteistä ole.


      • Kuka tietää omasta lopustaan juuri mitään, ei kukaan!

        Niin kauan kuin aivot ja fysiikka toimivat, on hyviä tai sieettäviä elon päiviä.


      • valintaa

        Kunpa ei olisi liian pitkä vanhuus, toivomus minulla.


      • Minäitte-kulttuuri

        No mutta eihän tässä ketjussa sen tietämisestä kyse ollutkaan. Kun kaikki käsittävät, että vanhuus tulee ja kuolema korjaa ja ennen sitä saattaa olla heikko, sairas ja toimintakyvytön, niin miksi niin harva edes ajattelee asiaa.

        Pelkkä ajatusmaailman selventäminen vaikuttaisi mm. siihen, että kun koittaa aika, että ei itse enää jaksa ja pysty, niin omaisten ei tarvitse ruveta väkipakolla kääntämään iäkkään ihmisen päätä siihen suuntaan, että nyt on tullut muiden aika huolehtia ja hoitaa.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Mikä sanoo kommentissani,ettei olla muka tietoisia sairauksista, sekä fyysisten voimien heikkenemisestä? Joka päivä ne on läsnä. Toimeliaisuus on vain järjestettävä sen mukaan, eikä niissä surkutella.
        Omat selviämisen ongelmansa tuo elämä aina eteen, tietämätön en elämän realiteeteistä ole.

        Luulisin että Ruuneperi tarkoitti näitä ,joilla on voimia järjestä jos on mahdollisuuksia (vaatii kyllä rahaa) huolehtia elämästään etukäteen --helpottamaan tulevaa vanhuutta --se tulee kaikille ) jos elää saa.
        Normaalisti emme tiedä matkamme loppua täätä maanpäällä . Vain he jotka jo ovat siinäpisteessä sairauksiensakanssa että ei ole toivoa
        Juuri niin --- se kun on sitä minäittekulttuuria --ja omaisillekkin on Vanhuksen hoito liikaa nykyään --useimmiten -


      • flegu
        Makriina.ek kirjoitti:

        "annetaan" ? Kuka antaa? Juuri siitä on kysymys. Suomessa ei anneta.
        On muuten aika kohtuutonta tuomita meikäläiset ikäihmiset joksikin roskasakiksi, josta on päästävä eroon. Kyllä kaiken ikäisiä yhteiskunnassa tarvitaan.
        Otetaan nyt vaikka tämä työllisyyskysymys. Vanhat ihmiset työllistävät kokonaisia ammattialoja. Mihin joutuisivat kaikki vanhuspalvelun työntekijät, jos morfiinihoitoa ryhdyttäisiin laajasti toteuttamaan.
        Eipä Suomi siitä jaloilleen nousisi!

        Eipä Suomi nouse vain toistemme paitoja pesemällä. Jonkun täytyy maksaa koko lysti.
        Tärkeintä on huolehtia vientiteollisuuden ja palvelujen viennin toimintaedellytyksistä. Siten niitä maksajiakin löytyy.
        Seuraavaksi tärkein sektoro on tuntia korvaavan teollisuuden toiminta.
        Kaikki muu on edestakaisin vatkaamista jossa rahaa hupenee hedelmättömään byrokratian pyörrittämiseen.
        Tuskin tarvitsee vääntää rautalankamallia!


      • Minäitte-kulttuuri kirjoitti:

        No mutta eihän tässä ketjussa sen tietämisestä kyse ollutkaan. Kun kaikki käsittävät, että vanhuus tulee ja kuolema korjaa ja ennen sitä saattaa olla heikko, sairas ja toimintakyvytön, niin miksi niin harva edes ajattelee asiaa.

        Pelkkä ajatusmaailman selventäminen vaikuttaisi mm. siihen, että kun koittaa aika, että ei itse enää jaksa ja pysty, niin omaisten ei tarvitse ruveta väkipakolla kääntämään iäkkään ihmisen päätä siihen suuntaan, että nyt on tullut muiden aika huolehtia ja hoitaa.

        Mikä saa olettamaan ettei moni kaipaakin nuorten ymmärtävän auttaa, käydä katsomassa, kutsua kylään, toimia joskus kuskinakin suurempiin tapaamisiin? On täälläkin luettu monesti, miten yksinäisiä jotkut ovat. Kun ei halua rasittaa kiireisiä työssäkäyviä omiaan, saattaa se kääntyä joskus itseään vastaan.

        Nyt vasta on omat lapseni alkaneet ymmärtää äidissä iän vaikutuksia, mutta yhä pärjäämme hyvin näillä keskinäisillä suhteillamme, kun nyt eivät kuvittele minun olevan ikireipas, niinkuin nuorimmainen tänään sanoi. Monet ystäviensä vanhemmat kun on paljon heikommassa kunnossa.


    • jakolasku

      Niin että hyvää huomenta positiivinen Ruune. Kaikki eivät todellakaan kuole sairaalan vuoteessa. Osaava aloitus...huh huh mitä vanhus väheksyntää.

      • Ei mitää väheksyntää --se on nykyaikaa --pidä ajoissa huoli vanhuuspäivistäsikin -- jos meinaat saada mieleisen loppusuoran --sinne mistä ei paluuta ole.
        Muut antaa vaan sen mikä on pakko --ettei joudu heitteillejätöstä vastuuseen ---vai onko niin että vanhus saa jopa jättää heitteille. Kenen vastuu?


      • jakolasku

        Sehän selvä UM siksipä päätimme häipyä täältä periferiasta tutuille vanhoille tantereille eritoten kun ja jos emme saa sitä mitä haluan ja ne on palvelut!


    • Sveitsikö

      Onhan niitä maita, joissa hyväksytään eutanasia, anakin Sveitsi, myös Hollanti ja Belgia
      ovat myötämielisiä tuolle asialle.

      Katsoin telkusta ohjelmaa, jossa pitkäaikaista sairautta poteva nainen, vielä hyväkuntoinen, mutta sairaus paheni koko ajan, hän halusi etanasian.

      Tytärtään hän pyysi auttamaan järjestelyissä ja niin he matkustivat Sveitsiin, jossa hän sai
      mahdollisuuden itse pistää myrkyn itseensä.

      Kaikki meni niikuin oli suunniteltu, sairas pääsi pois kärsimästä enempää.

      • elämä-kaikkineen

        Rahaa se vaati rutkasti kaikkineen!Saa sitä rahalla livahtaa irti mukavasti,jos ne kärsimykset nyt oli niin ylimitoitettuja.Katsoin itsekin tuon ohjelman,siistiä se oli.Jäiköhän kuitenkin osa ihmisyyden kasvusta vajaaksi,tai kehittymättä jossakin vaiheessa.
        Enemmänkin vaikuttaa masentumiselta moinen ajatus,haaveilla olemassaolevilla #huumeilla# itselleen helppoa menoa,jos ei kestä elämäänsä.


    • flegu

      Tunnen vain oman ja vaimoni tilanteen joilla ei ole yleisempää merkitystä.

      Itse luotan vatsavaltimooni joka on 5mm:n päässä leikkausrajasta ja minua on kielletty ponnistelemasta. Kuormittuminen on yksilöllistä ja minulle on jo vuosia ollut esim. 180kg maastaveto maksimi. Parempaan ei ukko pysty. Jos valtimo poksahtaa kuormituksen vuoksi niin en kuulemma ehdi leikkauspöydälle.

      Vaimoni luuydin on ratkaisevassa roolissa. Oireiden ilmetessä, nykytiedon mukaan kestää lähtölaskenta 2 - 3kk.

      Molemmat ovat silkkaa säästöä yhteiskunnalle.

    • menneisyyteen-jäi-elämä

      Vanhuksella ei ole tulevaisuutta on vain menneisyys,

      • Hyväätäyttäelämää

        Tämä on kovaa puhetta. Eikä edes totta. Iäkkäällä ihmisellä on koko elämänkokemuksensa ja -näkemyksensä, niiden tuomat voimavarat, tieto ja taito kohdata jokainen alkava päivä, siis tulevaisuus. Eikä ihmisen menneisyys ole tyhjää täynnä, se tarkoittaa muistoja matkalta ja niillä voi kaunistaa ja elähdyttää päiviään ihan yhtä hyvin kuin hektisellä touhottamisellakin.

        Vanhuus on sitä varten, että on aikaa miettiä, pohtia ja tutkia tätä juttua, jota elämäksi kutsutaan. Selvittää ja antaa asioille nimet, jotta ei kuulosta niin tyhjältä kuin sinä.


      • jakolasku

        Tulevaisuutta on niin kauan kun on elämää. Satavuotiaallakin voi olla suuria suunnitelmia vaikka ikää on paljon.


    • Mitä ihmettä tuommoinen nyt? Joka aamu kun heräät olet juuri tulleessa, et menneeseen voi millään mennä, ihan turhaa puhetta :D Eteenpäin on mentävä vanhuudessammekin, miten sen haluamme kokea, on pelkästään itsestämme kiinni,..moikka:D

      • Kyllähän ne tulevaisuuden suunnitelmat alkaa vähitellen typistyä kun kahdeksankymppiä alkaa olla mittarissa. Kun pankkijoppari ehdottelee pitkäjänteisiä sijoituksia, ne ovat ainakin minua naurattanut. Eipä kannata kurkkia 10 - 20 vuoden päähän, jolloin vähäiset roposet saattaisivat muka tuplaantuakin sikäli mikäli niitä voisi siellä odottamassa pitää. Niin ... ja vielähän sijoituksiin jää riskikin.

        Samoin on muidenkin pitkäjännitteisten puuhieni suunnittelu ohi. Miksi kasata vielä ongelmia lisää. Kunnostaan kyllä kannattaa aina pitää huolta, jos siihen on mahdollisuuksia. Hiipuu se kuntokin ihan väistämättä, mutta ehkä sitä alamäkeä voi hidastaa. Mitä terveempänä pysyy, sen helpompi on sairastellakin.

        Ollako välinpitämätön tulevaisuudestaan? Ei nyt aivan valinpitämätön. Parasta kuitenkin elää ja touhuta normaaliin tapaan mahdollisuuksiensa mukaan. Realisti voi olla, mutta turha märehtiminen on joutavaa itsensä rasittamista. Eutanasiaa on jo täälläkin useaan kertaan käsitelty. Hyväksyisin se yhtenä mahdollisuutena jos tarve tapaisi. Se mahdollisuus on päättäjien käsissä. Eipä taida olla kummoinen vetonaula ehdokkaiden vaaliteemana. Siltä se näyttää, että entisin konstein täältä on hiippakuntaa muutettava. Ja sehän onnistuu varmasti vaikka kituen ja vaikka vastaan pyristelisikin. Mitäpä tuosta luonnollisesta tapahtumasta turhia uhkakuvia maalailisi.


    • kilttinoitaakka

      Minun elämäni alkoi V 1934 Sunnuntai lapsi olen ollut --
      Kun siittä hetkestä olen kulkenut kohti kuolemaa -- vai olenko väärässä , en ole , ja nyt kun aamulla heräsin huomasin että sataa on pysyttävä pirtissä -- aion laittaa keittiön uudet tuolienpääliset ,kun löysin vanhoja kangas säästöjäni ja sielähän oli juuri sopivaa --- nyt vaan töihin ja elämä jatkuu.
      Hyvää kevättä kaikille ja nenäpystyyn.
      ullamirjami

      • Kiva, että alat piristyä Jerryn kuolemasta. Aamulla juuri ajattelin sinua, koska et ole kommentoinut Merikotkan ja Hiirikaukan pesiä. Tulisiko uutta virkeyttä, kun Sääkset tulevat pesilleen pian, sillä Suomeenkin on luvassa lämmintä.

        Minulla kävi vain yksi vieras "noita-akka", koska lapsenlapset eivät ehdi/pääse. Pariviikkoa sitten olin ompelemassa pupu-pukua tytölle ja nauroin tyttäreni kanssa itseni kipeäksi, kun pähkäilimme niitä paloja, kuinka ne leikataan, että olisi oikeat puolet oikeinpäin.

        Onnea ompeluksillesi. Siinä ei mene palat väärinpäin.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kiva, että alat piristyä Jerryn kuolemasta. Aamulla juuri ajattelin sinua, koska et ole kommentoinut Merikotkan ja Hiirikaukan pesiä. Tulisiko uutta virkeyttä, kun Sääkset tulevat pesilleen pian, sillä Suomeenkin on luvassa lämmintä.

        Minulla kävi vain yksi vieras "noita-akka", koska lapsenlapset eivät ehdi/pääse. Pariviikkoa sitten olin ompelemassa pupu-pukua tytölle ja nauroin tyttäreni kanssa itseni kipeäksi, kun pähkäilimme niitä paloja, kuinka ne leikataan, että olisi oikeat puolet oikeinpäin.

        Onnea ompeluksillesi. Siinä ei mene palat väärinpäin.

        Kiitos ajatuksistasi Kristiina!
        Kaikkea sattuu ja kaikesta selvitään , olen sitämieltä . Tuolinpääliset on valmiit aion keittion sohvalle tehdä samasta kankaasta tyynyihinkin pääliset - Haluan tapani mukaan tehdä jotain ppiristystä kotiin .. ainakin näin pääsiäisenaikoihin -
        Hyvää kevättä sinullekkin Kilttinoitaakka


    • Hiukan juhlalliselta tuntuu vielä vanhus-nimitys. mutta sitä kohdinhan sitä ollaan menossa, joten ei nimi miestä pahenna, ei kai sitten naistakaan.

      En osaa kuolemaa pelätä.
      Syntyminen on ollut suuri onni, ja se että on saanut juuri ihmiseksi syntyä, on kiitollisuuden aihe.
      Syntyminen pitää sisällään myöskin kuoleman, se on luonnollinen asia.
      Kaikessa luonnollisuus on parhainta.

      Tuolla ylempänä Ynnämuu kirjoitti:
      >>Samoin on muidenkin pitkäjännitteisten puuhieni suunnittelu ohi. Miksi kasata vielä ongelmia lisää. Kunnostaan kyllä kannattaa aina pitää huolta, jos siihen on mahdollisuuksia. Hiipuu se kuntokin ihan väistämättä, mutta ehkä sitä alamäkeä voi hidastaa. Mitä terveempänä pysyy, sen helpompi on sairastellakin. <<

      Flunssakausikin taitaa olla jo kohta ohitse, enkä sitä ole sairastanut ollenkaan.
      Kiitollisuuden aihe sekin.

      Tuohon tapaan ajattelen itsekin kuin tuossa sitaatissa sanotaan, ystävistäni useimmat ovat ihmisiä, joiden kanssa voi jutella ja nauraa, se on tärkeätä, sillä parhaiten voin aina silloin ja sen jälkeenkin. Ja tämä lähipiirini, jonka kanssa kokoonnumme istumaan samaan pöytään. Siinä juttu käy ja asiat selviävät. Tuntuu hyvältä.
      Tänään menen konserttiin, - musiikki myös hoitaa ihmismieltä.
      Sopivan mittaista perjantaita kaikille!

      • tulevaisuuden_tuntua

      • tulevaisuus_edessä

        https://www.youtube.com/watch?v=nnyo9AFiSEw

        Onhan näissä eroa yli 50 ikävuotta, Paula K. on meidän ikäluokkaamme,
        ja Paula P. samoinkuin nuori soutaja ovat sellaisia, mitkä ehkä vielä tunnemme itseksemme joskus kauan sitten.


      • Ihan_ovat

        molemmat kauniita. KIITOS!


      • Kuunneltuani

        Musiikki on balsamia sielulle, tunteet voi kokea uudelleen,
        jokin sävelmä voi säilyttää rakkaan muiston.


    • eläkeukko

      vanhempi ihminen ajattelee elämää jo eri kantilta, kuin nuoret. Vanheneminen on luonnollinen asia ,eikä siitä tehdä numeroa.
      Toisilla vaan tulee olemaan vaikeampaa kuin toisilla. Sitähän se on läpi elämän.
      Kaikenlaisista vaikeuksista huolimatta, kun jaksaa olla liikenteessä vanhuudesta voi löytää vielä paljonkin hyviä asioita. Itse esim. olen saanut paljon sellaisia hyviä tuttavuuksia joihin ei työelämän aikana ollut muuten kuin työn kautta mahdollisuuksia.
      Uutena harrastuksena on nyt ollut ahkera verenpaineen mittaaminen.
      Ehkä siihen löytyy syy. Mielenkiintoista miten yhtäkkiä alkaa kiinnostua mm. Verenpainetaudista, kohta voi alkaa jopa neuvoa lääkäreitä.
      Sit yksi uusi harrastus näkyy olevan tämä täällä roikkuminen.
      Vaikkei ole mitään älykästä sanottavaa ,pitää kuitenkin mahtipontisesti osallistua.

    • haaveet-voi-toteutuakki

      OLISIHAN vanhuksillaki tulevaisuus jos oli rahaa yllinkyllin käytössä kulutukseen,
      jos ja kun voitan lotosta päävoiton jotain kymmenen miljoonaa,
      jopas tämä vanha piristys ja alas elämään,
      sitten tapahtus vaikka mitä yhteiskunnan ja läheiten iloksi ku vanha tuhlais,
      ostaisin useammasta kaupungista pienen asunnon,
      matkustelisin niissä missä milloinki haluaisi viettää aikaa mukavien harrastusten parissa,
      ulkomaille en jaksaisi enään lähteä, vaikka siellä kyllä olis ilmasto kuin linnunmaitoa vanhukselle,
      vaikka eihän sitä tiedä jos turvallisen lennon löytäisi jossa ei ole hullu perämies ohjaimissa, kuten aikoinaan eräällä venäläisellä tupolevillä oli,
      onneksi selvisimme siitäki turvallisesti lopulta perille,
      -- eteläeuroopan lennot on olleet aina turvallisempia,
      paitsi muuatta kertaa ku ilmakuoppia piti kestää ainaki tunti tai kaksi tuntia,
      se oli melkosta jyskytystä, tuntu että päässä kusi meni ihan vaahdoksi, ilmakuopista en tykkää,
      muuten mä kuolen jos en voita lotosta, siis vanhalla ei ole elämää, eikä tulevaisuutta jos ei ole tarpeeksi rahaa kulutukseen.

      • JA_tuoko_toisi

        onnellisuuden ihmiseen? - En usko sen onnellisuuteen vaikuttavan.
        Hommeleita se lisäisi, työtä ja järjestelyitä, levottomammaksi tekisi mielen.

        Hyvät ihmissuhteet tuovat onnen elämään, niin olen kokenut.

        Muistan joulun pari vuotta sitten, jolloin minusta riippumattomista syistä
        eräs ihmissuhde loppui, lapsuudenystäväni menetin,
        tuntui, että jotain kuoli .
        Se oli onneton joulu. En enää halua kokea koskaan sellaista.

        Mutta onnettomuuden suosta pitää nousta ylös, elämä jatkuu.
        "...elämässä kiinni oon, sen tajusin ja ..."


      • wmwmwmwmwm

    • sikten

      Panostan tähän hetkeen ja lähitulevaisuuteen. Olen käyttänyt täydennystestoa 64-vuotisesta alkaen. S-Teston taso on vakiintunut lukemaan 40 ( 8 - 28 ) ja kaikki toimii, on elämäniloa ja energiaa. Kuntoilen, matkustelemme, harrastamme, viihdymme yhdessä ja omillamme.
      Olen elänyt hyvän elämän ja aion nauttia näistä jäljellä olevista päivistä parhaani mukaan huolehtimatta niiden lukumäärästä.
      Lapsenlapsemme varttuvat ja niiltä osin elämä on raiteillaan.
      Loppulaskentaa ajatellen olemme valmistelleet asiamme kuitenkaan maalatta pöpöä seinälle.
      Jos minä delaan ensin niin poistun rauhallisin mielin siinäkin suhteessa, että leskeytyvän vaimoni elämänpuitteet ovat vähintäänkin tyydyttävät.
      Edes se, että asiat voivat muuttua vain huonompaan suuntaan, ei pelota!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe