collie on ihana rotu....vai onko?

jeeeeeeeeeeeeeeee

Collie!♥ tulee mieleen Lassie! Kuka on kattonu Lassieta? Kertokaa mikä nimi sillä dvd:llä tai jaksolla oli ja mitä siinä tapahtui.

7

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijeijeicollieta

      En ottaisi. Kyllä mureni lassie mielikuvat, kun asuin "pakon edessä" pk-collien kanssa useita kuukausia. Nahkacollie taas on ruma.....

    • nlne

      Tajusithan että se koira siinä on "opetettu näyttelemään".

    • PinaTaiPk

      Lassie palaa kotiin. Ja itselläni on aivan ihan 13vk soopeli narttu. On kyllä suloinen ja paras pentu mitä on ikinä ollut. Suosittelen ehdottomasti pk collieta, ihana rotu

    • Lassiesta on useita eri elokuvia ja sitten sarjojakin on muutama.

      Elokuvista olen ite nähnyt sekä uuden että vanhan Lassie palaa kotiin, eli kirjan tarinaan perustuvan elokuvan. Urhea Lassie (Courage of Lassie) on myös tullut katsottua (Lassie asuu Amerikassa ja joutuu sattuman seurauksena sotakoiraksi, elokuvassa esiintyy Elizabeth Taylor), samoin vuonna 1994 tehty elokuva, jossa maalle muuttava perhe ottaa hoiviinsa auto-onnettomuudessa omistajattomaksi jääneen collien, joka ystävystyy perheen pojan kanssa ja joutuu kadoksiin pudottuaan jokeen. Sitten olen nähnyt elokuvan Painted Hills. Niin ja Laddie, Lassien poika. Olen nähnyt kai pari muutakin Lassie-elokuvaa tai katkelmia niistä, mutta en muista niiden nimiä.

      90-luvulla tehtiin Lassie-sarjaa, ja muutaman jakson kerkesin nähdä niinä aamuina, kun äitini unohti patistaa perheen ylös ulos ja lenkille. Sarja tuli lauantaisin joskus 11 maissa aamupäivällä, juuri siihen aikaan, kun äitini mielestä oli aika lähteä koko perheen voimin ulos ulkoiluttamaan meidän omia koiria. Minulle ei siihen aikaan tullut edes mieleen, että ohjelman olisi voinut nauhoittaa.

      Lassiesta on vanhempiakin sarjoja, mutta niitä en ole nähnyt.

      Lassien vaikutus näkyi silloin siinä, että en osannut päättää, olisiko silloinen lempirotuni collie vai meillä olleet belgianpaimenkoirat. Joten kun rupesin kirjoittamaan tarinoita, oli päähenkilöllä collien ja belgianpaimenkoiran sekoitus (ja ainoan paperille päätyneen tarinan juoni oli "lainattu" Balto-piirretystä...). Sillä, että minulla on itselläni nyt soopeli collie, ei sen sijaan ole mitään tekemistä Lassien kanssa. Vai onko?

      Oma collieni on yllättävän samankaltainen Lassien kanssa, jos pudottaa pois ne hetket, jolloin Lassie käyttäytyy enemmän ihmisen kuin koiran tavoin. Oikea koira on kuitenkin vain koira, ei käsikirjoituksen tulos. Ja luonnollisesti koira tarvitsee tapakasvatuksen ollakseen hyvä lemmikki ja koulutusta suoriutuakseen erilaisista tehtävistä.

    • MunKamu

      Jos ja kun koiran hankintaa Oikeasti miettii, niin pitää unohtaa lassiet (ja frasierit) yms. "elokuvakoirat". Useimmiten ohjelmissakin käytetään useampaa samannäköistä koiraa... ja otoksia tietenkin tulee aika lailla, että "osuu kohdalleen"....

      No mutta Collie. Meillä on 6 v collie poika (tricolor). Minun ensimmäinen koirani (vaimollani hiukan kokemusta nuorempana). Olen täysin myyty - siis uskomattoman selkeä, uskollinen, ystävällinen, hienotunteinen, hauska, leikkisä, ymmärtävä, rauhallinen. Ja vain muutama haukku silloin, kun "paimentajan" pitääkin ilmoittaa jostakin asiasta. Rauhallinen ja johdonmukainen koulutus - ei siihen mitään muuta ihmeitä tarvittu. Ja sitten kun ollaan lenkillä/kävelyllä, niin kyllä vieläkin hämmästyy kuinka usein Ihan kaikenikäiset vieraat vastaantulijat kommentoivat, että no ompa komea koira/söpö koira yms. Kivaltahan sekin tuntuu.

    • halikko

      Mistä kannattaisi kysellä kauniita ja harrastamiseen sopivia collieita?

      • Ei siinä auta kuin kahlata läpi kasvattajia ja heidän nettisivujaan tai kytätä pentulistalta pentueita, joiden vanhemmilla on tehty muutakin kuin näyttelykäyntejä tai luonteen ainoa näyttö on surkeasti mennyt luonnetesti (toisaalta lt kuvaa vain 20 min pätkää koiran elämästä, se ei mittaa kaikkia koiran ominaisuuksia eikä pelkän korkean pistemäärän tavoittelu välttämättä kasvata hyviä harrastuskoiria). Tutki, millaisia tavoitteita kasvattajilla on koirien suhteen ja pyri tutustumaan koiriin ja niiden sukuihin. Itse collien kanssa harrastava osaa ehkä ottaa harrastusominaisuudet paremmin huomioon kasvatuksessaan.

        Harrastuscollien kohdalla kiinnittäisin huomiota koiran rohkeuteen (ei ääniarkuutta, alusta-arkuutta, ei väistä ihmisiä tai muita otuksia), ahneuteen (namit kelpaa) ja leikkisyyteen (saalisvietti, jahtaako lelua, tarttuuko siihen, nauttiiko leikkimisestä, minulle pennun taisi myydä kasvattajan sivuilleen laittama kuva emokoirasta retuuttamassa köysilelua...). Rohkeus ja hyvähermoisuus ovat valtteja myös seurakoiralle ja kyllä se on kiva treenailla omaksi ilokseen kotikoirankin kanssa, kun sen voi palkata lelulla tai herkulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe