Uusi asunto, vanhat ongelmat

Ahdistelmallisuus

Olen muuttanut.

Uusi asunto on huomattavasti uudempi kuin vanha asuntoni, missä altistuin homeelle (vanha 71 vuodelta, uusi 2000 v.).

Mutta olen silti saanut määrättyjä oireita uudesta asunnosta.

Siellä ei ole ollut samanlainen, yhtä pahasti naamalle iskevä homeongelma kuin edellisessä asunnossani, mutta siellä on sellainen vieno haju.

Sitä on hieman vaikea kuvailla, paha sanoa olisiko siinä hieman "makeutta"?

Toinen huomio on tunkkaisuus, mikä tulee siitä, kun jossain on poltettu.

Näissä kaupungin asunnoissa ei saa polttaa, joten oletan, että niin ei ole käynyt, tai eihän sitä tiedä.

Tuo toinen haju, jota en osannut kuvailla puolestaan muistutti aika paljon "siskoni koiran" hajua (hyvin samanlaisia).

Mitä se siis voisi olla?

Voisiko noin uudessa talossa olla hometta? Siellä ei ollut erityisen paljon kylläkään mitään tuuletuskanavia, ja kaikki luukut olivat olleet säpissä ties miten pitkään, ennen kun sinne pääsin.

Eräs mikä minulla tulee mieleen, on se, että asunnossa on ollut lemmikkejä.

Joten voisiko homealtistumiseni saada aikaan sen, että "lemmikkipöly" on aiheuttanut nuo oireet minulle? Siitä on sikäli todisteita, että tuo joskus olin autoreissulla jossa oli mukana koira (se oli monen päivän reissu) ja sain reissun edetessä oireita, vaikka en nyt muuten yleensä saakkaan.

Vai onko se ns. nocebo-efekti, eli trauma edellisestä asunnosta mikä oli varsinainen homehelvetti?

Asia on hieman ahdistava, sillä asunnon olen juuri saanut, ja luulen että jään tälläkin kertaa yksin tämän asian kanssa.

Entä olisiko konsteja saada selville, että mitä se on?

8

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhijaa

      Avainsana "kaupungin asunto". Kiireellä rakennettu, säästetty juuri siellä missä ei pitäisi, valvonta puutteellinen, lopputarkastus lähinnä vitsi. Pätee ainakin pk-seudulla ja miksipä ei muuallakin Suomessa. Siinäpä sitä kunnon hometalon resepti...

      • 876f867gv87gv7v

        Tätä vähäsen pelkään myös. Nämä ovat tosin ainakin ulkoisesti ihan siistin näköisiä ja sellaisella rauhallisella paikalla (mitä ei ihan voinut sanoa edellisestä saunnostani).

        Tämä on tampereelta.


    • raitistailmaa

      Todennäköisesti asunnossa haisee lika ja huono ilmanvaihto. Jos toit tavarat homekämpästä tähän uuteen, niin toit myös itiöt mukanasi. Kaikki takstiilit ainakin pitäisi hävittää.
      Tee suursiivous ensitöiksesi. Pese ja kuuraa joka paikka. Sitten voisit otsonoida asunnon. Kookleta hakusamalla otsonointi. Otsonointi poistaa tehokkaasti kaikki hajut. Tämän jälkeen huolehdit asunnon ilmanvaihdosta tarkastamalla ilmanvaihtoventtiilien puhtauden. Tutki mistä asuntoon tulee raitis-ilma. Jos aukkoja ei ole, niin poista sisäikkunoiden yläreunasta 20 cm tiivistettä.

      • Aapeeeee

        No siis nämä haistoin jo ennen kun siellä oli yhtäkään minun entisen asuntoni tavaraa.

        Niitä on myös isolta osin hävitetty, ja homeelle altistuneita tekstiilejä siellä ei ole lainkaan.

        Tuo siivous lienee paikallaan myös, vaikka kyllä se kohtalaisen siistiltä näytti, mutta tietty tuo koiranhaju pisti nenään - jos se sitä oli.

        Samoin, pitää sanoa että en ole nähnyt ensimmäistä ilmanvaihtoluukkua tai venttiiliä koko asunnossa! Olen muuttaessa pyrkinyt hieman tuulettamaan, mutta on uskomatonta että piilotettujako ne ovat?


    • syntymävaivaa

      Asunto ei ole uusi (sinulle kyllä), raitistailmaa jo sen oleellisen kirjoitti, tiedän tuon sinun vaivasi kun myös vuokraan asuntoja niin tuovat tullessaan nuo kertomasi asiat, edellinen vuokralainen asunut vuosia ilman mitään oireita ja uusi valittaa heti samasta asunnosta.
      Oma arvio noista vaivoista on epäsiisteys ja tuo ne mukanaan tavaroissa/esineissä.

    • Kokemustavakavastavaurio

      Homealtistuksesta toipuminen kestää vuosia. Eikä kannata ottaa yhtää vanhaa pehmeää tavaraa. Jos on tunkkaista ja vaikea hengittää, on uudessa asunnossa joko vanhoista tavaroista olevia homepölyhiukkasia tai uusia. Miksi ihmeessä muutit, jos sait oireita?

      • Ap.aloittaj

        Huomaan että olen kyllä herkistynyt edellisen paikan jäljiltä. Ja toipuminen varmasti ottaa aikansa myös.

        Jaa miksikö otin sen? Koska oli pakko.

        Homeluukulleni tuli uusi omistaja, ja minä sain lähtöpassit. Asuntojono on ollut aiemminkin niin paha, etten yksinkertaisesti ollut päässyt pois, mutta nyt sain tämän ainoana kun vuokra-aikaa oli jäljellä 1,5kk. Joten se piti ottaa, ja ilmeisesti jokin jämäkämppä kyseessä, ainakin ilmanlaadusta tulee mieleen.

        Tiedä sitten, saisiko aiemmalta vuokralaiselta jotain tietoja? Esim. Miksi lähti, ja mitä ne sen lemmikit olivat. ;P


    • Ap.aloittaja

      Se unohtui sanoa, että asunnon katossa on tummia läikkiä. Tosin kattolampun kohdalla, eli voinut joku murjaanien kuningas tietty ottaa siitä tukea, vai voisiko olla yläkerrassa sattunut kosteusvaurio?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe