käsien pesu

ninukkayyy

Pesetkö kädet kotona aina ennen kuin syöt esim karkkia tai muuta naposteltavaa? Entä pesetkö kädet jos olet koskenut jääkaapin oven kaavaan ja aloitat syömään?

8

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbnnmmj

      En aina muista kotona ollessa

    • kfjgdiofgj

      Olen ammatiltani hoitaja, niin pesen käsiä jatkuvasti ja desinfioin(en kotona). Ehkä siksi olenkin erittäin harvoin sairas. Mutta kotioloissa jos pyyhit jääkaapin kahvat ja ovenkahvat jne välillä niin ei niitä käsiä tarvitse pestä joka kerta. Pikkusen bakteereita tekee vastustuskyvylle hyvää. Oletko raskaana vai miksi täällä kyselet käsien pesusta?

      • ällhh

        Jep raskaana olen ja tämmöiset bakteerit pelottaa. .


    • pesenkädet

      Pesen kädet kun tulen ulkoa tai kun alan laittaa ruokaa.
      Pesen kädet, kun olen käynyt vessassa.
      Pesen kädet kun silitän koiraa, kissaa tai muuta lemmikkiä.
      Desinfioin kädet, jos syön ulkona, koska käsien pesu vessassa ei riitä, kun pöpöt kuitenkin tulevat käsiin jo yleisestä vessasta poistuttaessa.

      Olen harvoin sairaana ja jos vilustun, syynä on kylmettyminen. En koskaan sairasta ripulia tai oksentele vatsataudissa.

      • loll

        ei olekaan sinun terveydestä kyse, idiootti...


    • hhhhhhhhhhh

      peen kädet kun käyn vessassa, teen ruokaa, siivoan kissan lootan,,,en muuten ja enpä sairasta koskaan...

    • liikaahysteriaa

      En pese.

      Terveys ei ole käsien pesusta kiinni.

      Sairaalat ja terveyskeskukset ovat asia erikseen.

      Liika hygienia sairauksien syynäkö?

      Bakteerit ovat aina seuranamme. Niitä on miljoonittain ihollamme: käsissä ja kynnen alla, varpaanväleissä, kainaloissa. Ilmakehässä yhdessä kuutiometrissä on keskimäärin 5 000–100 000 bakteeria.

      Ihminen hengittää n. 10 000 litraa ilmaa päivässä. Home, radon ja lukuisat haihtuvat orgaaniset yhdisteet voivat ärsyttää ja jopa sairastuttaa. Sisäilmasta on eristetty 900 eri kemikaalia, joiden yhteisvaikutuksia ei tunneta.

      Suolistossa elää oma ekosysteemi, joka pilkkoo ruuan ja estää myrkytykset. Tämä mikrobiomi huolehti osaltaan myös elimistön immuunipuolustuksesta.

      Suolistossa elää 10–100 biljoonaa bakteeria. Määrä on yli 10 kertaa suurempi kuin omien solujemme määrä.

      Ne painavatkin yhdessä toista kiloa. Lisäksi tuhansissa bakteerien lajeissa on arviolta 10 miljoonaa geeniä – omien solujemme perimässä vain noin 23 000.

      Me tarvitsemme suolistomme tuhansia eri bakteerilajeja. Näiden hyvinvointiin voi vaikuttaa ravinnolla. Prosessoimattomalla ja lisäaineettomalla aidolla ravinnolla. Lisäksi D-vitamiinia riittävästi purkista.

      Vatsalaukku erittää sulavaan ruokaan varsin voimakasta happoa, suolahappoa. Kun suolahappo on vahva happo, niin vatsalaukku on siis varsin vihamielinen ympäristö kaikille bakteereille ja viruksille. Vatsalaukun suolahappo suojaakin meitä suurimmalta osalta bakteereita ja muita taudinaiheuttajia. Kuitenkin jotkut bakteerit kestävät tämänkin happokylvyn ja voivat nieltynä aiheuttaa sairauksia suolistoon päästyään.

      Pienillä lapsilla (alle 1v) vatsalaukku ei kuitenkaan ole vielä näin voimakkaasti hapan, ja siksi pienten lasten ruokailun suhteen tulisi olla varovaisempi bakteerien suhteen ja siksi alle vuoden ikäisille vauvoille ei saisi syöttää esimerkiksi hunajaa.

    • pkk5

      En pese kotona käsiä aina ennen ruokailua tai kun olen koskenut ovenkahvoihin. Tosin pesen aina kädet kun tulen töistä, kaupasta tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe