elarin suuruus

ssgiippp

Hei äidit,, paljonko saatte elareita? Oletteko tyytyväisiä,, kattaako se puolet lapsen kuluista?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eielareita

      lapset molemmilla vanhemmillaan puoliksi ja yhteishuolto

    • KattaaKuluy

      700€ kahdesta alle kouluikäisestä. Kattaa kulut, olen tyytyväinen.

    • odepjproikg

      Saan 180e/kk. Lapsi tapaa isäänsä noin joka toinen viikonloppu tai harvemmin. Lapsen isä ei tee hankintoja lapselle.

      Lapsen isällä on suurempi elatuskyky kuin minulla. Töissä käymme molemmat, mutta minun tulotasoni on paljon heikompi.

      Lapsen tarhamaksu on n. 300e/kk. Lapsen asumiskulut ovat n. 100e/kk. Vakuutusmaksu 20e/kk. Harrastusmaksu 20e/kk. Laskurin mukaiset yleiset elinkustannukset 294e/kk (eli ruuat, vaatteet, lelut, matkat, huonekaluhankinnat lapselle, fillarit, lahjat lapselle ja lapsen kavereille, hoplopit ja leffat, satunnaiset lääkekulut, askartelutarvikkeet... Mitä milloinkin.) Yhteensä lapsen kulut ovat siis n. 734e/kk.

      Tuosta vähennetään lapsilisä, eli n. 100e/kk. Jää jäljelle pyöristettynä 630e/kk.

      Vaikka se siis jaettaisiin 50/50, niin etävanhemman pitäisi maksaa 315e/kk. No eipä maksa lähellekään sitä.. Ja kun vielä huomioidaan, että minun elatuskykyni on paljon pienempi kuin etän, niin laskurin mukaan etän pitäisi maksaa paljon enemmän. Mutta ei halua maksaa...

      Ei siis riitä tuo elari kattamaan puolia lapsen kuluista. Minä ja lapsi selvitään kuitenkin hengissä, niin en jaksa ruveta tappelemaan.

      Tästäkin tilanteesta huolimatta etävanhempi valittaa elarista!!!!!!!

      • voiprkle

        Jatkuvastiko hankit lapselle huonekaluja, fillareita, kavereiden lahjat,matkat yms. Saahan sitä menemään jos haluaa. Tuolla summalla aikuinenkin eläisi hyvin.


      • pikkumyy13

        Joo heh, olin yh eikä HÄN maksanut mitään, piti joka päivä miettiä mistä rahoista se ruoka ostetaan, ei fillareita ei lahjoja eikä mitään muutakaan ylimäärästä eikä sossun avustusta. Hei haloo oikeesti, asiat tärk. järjestykseen, onko äidin vai lapsen etu tärkein


      • laskuja

        Tulojesi pitää olla lähes 4000e/ kk että maksat yhdestä lapsesta päivähoitomaksua lähes 300, joten elatuskykysi ei todellakaan ole 0 e. Peruskuluihin lasketaan asuminen ja ruoka, joten 294 e sisältää ne..Jos lasketaan kuluista pois 140 yksinhuoltajan lapsilisä, jos et ole yksinhuoltaja eivät lapsen asumiskustannuksetkaan ole yhtä suuret jne. jää maksuiksi 554 ja se pulitettuna olisi 277e. Joka ei ole yki 300..tosin jos lapsen isän tulot ovat 6000 e kuussa niin eihän 300 e olisi paljon siitä..


      • samaamieltä
        laskuja kirjoitti:

        Tulojesi pitää olla lähes 4000e/ kk että maksat yhdestä lapsesta päivähoitomaksua lähes 300, joten elatuskykysi ei todellakaan ole 0 e. Peruskuluihin lasketaan asuminen ja ruoka, joten 294 e sisältää ne..Jos lasketaan kuluista pois 140 yksinhuoltajan lapsilisä, jos et ole yksinhuoltaja eivät lapsen asumiskustannuksetkaan ole yhtä suuret jne. jää maksuiksi 554 ja se pulitettuna olisi 277e. Joka ei ole yki 300..tosin jos lapsen isän tulot ovat 6000 e kuussa niin eihän 300 e olisi paljon siitä..

        "pikkumyy13" kanssa; äidin vai lapsen etu tärkein?..koska suomessa äidin etu menee aina lapsen edun edelle olen unohtanut lapsen elatuksen, mielestäni lapsen elatuksen hoitaa se joka on lapsen kanssa eli ei elatusta ilman lapsen oikeuksia/ tapaamisia, asumisia molemmilla vanhemmillaan.


      • odepjproikg
        voiprkle kirjoitti:

        Jatkuvastiko hankit lapselle huonekaluja, fillareita, kavereiden lahjat,matkat yms. Saahan sitä menemään jos haluaa. Tuolla summalla aikuinenkin eläisi hyvin.

        En jatkuvasti, mutta jos kerran vuodessa ostan vaikkapa yhden isomman hankinnan (pyörän tms), niin siitä tulee jo par kymppiä keskimäärin kuulle. Ja kyllä niitä kaverisynttäreitä on lähes joka kuukausi.

        Minä en kyllä aikuisena ihmisenä eläisi hyvin n. 700 eurolla kuussa. Pelkästään asumiseen menee kuukaudessa enemmän.

        Ja huomioithan että pelkästään lapsen tarhamaksuun menee 300e/kk. Se on summa, jolle ei juuri mitään mahda, jos töissä täytyy käydä.


      • odepjproikg
        laskuja kirjoitti:

        Tulojesi pitää olla lähes 4000e/ kk että maksat yhdestä lapsesta päivähoitomaksua lähes 300, joten elatuskykysi ei todellakaan ole 0 e. Peruskuluihin lasketaan asuminen ja ruoka, joten 294 e sisältää ne..Jos lasketaan kuluista pois 140 yksinhuoltajan lapsilisä, jos et ole yksinhuoltaja eivät lapsen asumiskustannuksetkaan ole yhtä suuret jne. jää maksuiksi 554 ja se pulitettuna olisi 277e. Joka ei ole yki 300..tosin jos lapsen isän tulot ovat 6000 e kuussa niin eihän 300 e olisi paljon siitä..

        Ensinnäkin en ole sanonut, että elatuskykyni on 0e. Sanoin että se on pienempi kuin lapsen isällä. Minun palkkani nettona on n. 1600e/kk.

        Minulla on puoliso, jolla on n. 4000e/kk bruttotulot. Hänen tulojensa takia lapsen tarhamaksu on iso. Hän ei kuitenkaan ole millään tavalla elatusvelvollinen lasta kohtaan, ja huolehdin maksusta itse. Meillä on omat rahat ja omat tilit. (Myös jos lapsen tarhamaksu laskettaisiin minun ja lapsen isän tulojen mukaan, se olisi n. 300e/kk, eli lapsen isällä olisi mahdollisuus osallistua enemmän. Mutta ei halua. Lapset isän tulot ovat siis isomman kuin minulla.)

        Sinulla oli virhe laskelmassasi: Peruskuluihin ei lasketa asumista, vaan se lasketaan aina erikseen. Ruoka, vaatteet ym kuuluu tuohon 294e/kk, kuten olin laskenutkin. Lapset asumiskulut olen laskenut todellisten kulujen mukaan, ottaen huomioon perherakenteen.

        Minulla ei ole yh-korotusta lapsilisässä, koska minulla on puoliso.

        Jopa sinun virheellisen laskelman perusteella elarin pitäisi kuitenkin olla nykyistä suurempi. Mutta lapsen isä ei suostu edes neuvottelemaan asiasta.


    • Mirjatar76

      7v. lapsi on vuoroviikot meillä vanhemmilla. Minä saan lapsilisän sekä elaria 100e/kk. Kaikki lapsen laskut tulevat minulle, eli maksan vakuutuksen, harrastukset, ip-kerhon ja sen sellaiset. Minä tienaan paljon vähemmän kuin etä. Molemmat maksaa itse lapsen lelut ja vaatteet omiin koteihinsa. 100e kuussa on tässä tilanteessa ok suunnilleen. Jos lapsi olisi enemmän minulla, niin sitten ei riittäisi.

    • Maksaahantoinenkin

      lapsen kuluja; vuoroviikoissa ei oikeutta elatusapuun..saat jo lapsilisän, sekin kuuluisi jakaa:)

      • ureuio

        Elatusapu lasketaan tulojen mukaan.


      • eikuule
        ureuio kirjoitti:

        Elatusapu lasketaan tulojen mukaan.

        lasketa eikä makseta


    • kukaKasvattaa

      Paljonkos ne Isät sitten saa elareita? Otsikko oli " Hei äidit,," Yleinen luulo suomenmaassa on että huoltaja on aina äiti, mutta liian paljon on niitä reppanoita, joiden tulisi antaa lapsensa välittömästi joko lasten Isälle, tai sitten huostaan. 60% Yh-äideistä ei osaa rooliaan.

      • isääääää

        Minä olen yh-isä. Yhteishuoltajuus. Lapsen eri paikkakunnalla äitinsä luona joka toinen vkl. Elarit on 150 egeä per lapsi. Äidin tulotaso pienempi kuin mulla, joten ehkä ihan linjassa. Ei tuolla summalla puolta lasten menoista makseta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe