Mitä käytännössä tarkoittaa ei sis alv

13-8

jov vaikka Mallorcalta hakisi veneen niin pitääkö maksaa suomen verottajalle 25% kauppahinnasta vai mitä?

23

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sps

      Jos tuot Suomeen ja käytät täällä niin silloin kyllä. Muutoin ei ole niin väliä.

    • dfghu7

      Ei tarvitse

      • 10-14

        Nimenomaan tarvitsee. Jos siis toimii lain mukaan. Niin, ja olettaen, että on tuomassa veneen EU-alueelle. Ja vielä sillä tarkennuksella, että ALV on 24% eikä 25.


    • gdhfkglhöjkö

      Tarkoittaa joko että ei sisällä vähennyskelpoista alv.ia.
      Yleensä tarkoittaa että veneestä ei ole maksettu alv.ia ja joudut sen maksaa.
      Tällaisia ovat yleensä charter käytössä olleet veneet.

    • 10-14

      Varminta on tietysti kysyä verottajalta. Mutta maallikkopohjalta (asiaa itse selvittäneenä):
      -jos venettä käytetään pysyvästi EU-alueella, niin siitä pitää maksaa johonkin EU-maahan ALV. -toisin kuin useimmissa muissa tavaroissa, kulkuneuvojen eli myös veneiden ALV maksetaan ensimmäiseen käyttöönottomaahan (EU:n puitteissa)
      -"klassisempi" tilannehan on se, että ostat uuden veneen toisesta EU-maasta, vaikkapa Saksasta, ja tuot sen Suomeen; jotta Suomen verottaja ei perisi ALV:oa, pitää veneen olla Suomeen tullessaan vähintään 3 kk ikäinen ja vähintään 100h käytetty.
      -en ole aivan varma, miten verottaja tulkitsee tapauksessa, jossa vene tuodaan EU-alueelle valmiiksi käytettynä eli voiko valita, mihin maahan maksaa ALV:n ja tuoda Suomeen noista edellisen kohdan aikarajoista riippumatta. Tämä kannattaa varmistaa verottajalta.

    • toinveneenUK

      Jos olet kuluttaja, niin maksat alv 24% suomeen. Ole tarkkana jos ostat veneen ulkomailta josta väitetään alv maksetuksi. Vaadi todistus jossa ilmenee tämä, esim. Ensimmäinen kauppakirja jossa ilmenee, että vero maksettu johonkin EU maahan (OLLUT EU MAA KAUPAN AJANKOHTANAKIN). Toinen asia mihin pitää kiinnittää kosolti huomiota on, että vene on CE-certifioitu, myös koneiden osalta. Elikkä veneitä tuodaan paljon esim USA:sta EU:hun ilman lupaa(joissain maissa ei niin säännöistä jakseta stressata). Saattaa olla, että vene jälki sertifioidaan jossain hupukki firmassa ja liimataan CE-serti paikoilleen ja yritetään kusettaa, on myös rehellisiä jälki sertifioija. Kusetuksen saa helpoiten selville moottoreista, että täyttävätkö eu:n päästövaatimukset esim. Sarjanumero ja tiedustelu maahantuojalta/koneen edustajalta suomesta.

      Tässä linkki jossa asiasta hieman lisätietoja mahdollisuuksista ja miinoista.

      http://www.vene-ce.com/22

      • Suomenlipulla

        Kroatia on tässä todellinen sudenkuoppa. Melkein kaikki myytävät veneet ilmoitetaan että verot on maksettu. Maa kuitenkin liittyi unioniin vasta reilu kaksi vuotta sitten, joten tässä tapauksessa maksuun lankeaa ja entisistä charter-veneistä jo senkin takia että ne on alvittomia joka paikassa.

        Alle 6 kk voi seilata verottomalla Suomessakin, mutta sitten vene tulisi viedä talvisäilöön Venäjälle ja taas pois sieltä ennen kuin 6 kk on täynnä. Norjassa taas et saa pitää EU -verotettuakaan venettä yli 6 kk, sen jälkeen menee Norjan Alv. Tätä jotkut uskaliaat kiertävät ilmoittamalla että vene on rikki ja korjattavana Norjassa. Välimerellä Gibraltar on hyvä säilöntäpaikka, veroparatiisisäännösten takia.
        Nämä on näitä täällä maailmalla kuultuja juttuja, selvittäkää ihmeessä virallisia teitä jos asia on ajankohtainen.
        Sanonta että Suomen lippu on jokaisen purren kallein komponentti lienee totta.


    • Joakim1

      Mallorcahan on EU:ssa, joten siellä olevista veneistä on joko alv maksettu, joudut sen paikanpäällä maksamaan (osto vaikkapa vuokrafirmalta) tai vene on jo alunperinkin laiton.

      • 10-14

        Tuossa kannattaa olla tarkkana ja varmistaa SUOMEN verottajalta, miten asennoituvat tuollaisessa tapauksessa ALV:n maksamiseen. Kauhuskenaariohan on se, että maksaa ALV:n Espanjaan (Mallorcan perusteella) ja seilaa Suomeen, jossa verottaja päättääkin, että ALV pitää maksaa Suomeen. Siinä ei nimittäin auta yhtään kuitit Espanjassa maksetusta ALV:sta.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Tuossa kannattaa olla tarkkana ja varmistaa SUOMEN verottajalta, miten asennoituvat tuollaisessa tapauksessa ALV:n maksamiseen. Kauhuskenaariohan on se, että maksaa ALV:n Espanjaan (Mallorcan perusteella) ja seilaa Suomeen, jossa verottaja päättääkin, että ALV pitää maksaa Suomeen. Siinä ei nimittäin auta yhtään kuitit Espanjassa maksetusta ALV:sta.

        Jos vene on oikeasti käytetty ja ollut EU:ssa pidempään, ei ole mitään ongelmaa maksaa veroa myyntimaahan. Siis esimerkiksi oikeasti esittelykäytössä pidempään ollut vene tai vuokrafirman vene. Noista myyvä yritys veloittaa paikallisen ALV:n ja se on täysin oikein. Onglemia tulee tapauksissa, jossa vene ei ole oikeasti käytetty EU:ssa eli lähes uusi tai hiljaittain EU:hun tuotu.

        Tuossa on huomattavaa, että vero maksetaan myyntiyritykselle aivan kuten aina ALV-velvollisilta yrityksiltä ALV:n alaisia tuotteita ostettaessa. Sinullehan jää myös kuitista todistus maksetusta ALV:stä ja kuitissa/kauppakirjassa on syytä myös mainita veneen ikä ja käyttö EU:ssa.


      • Sps
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos vene on oikeasti käytetty ja ollut EU:ssa pidempään, ei ole mitään ongelmaa maksaa veroa myyntimaahan. Siis esimerkiksi oikeasti esittelykäytössä pidempään ollut vene tai vuokrafirman vene. Noista myyvä yritys veloittaa paikallisen ALV:n ja se on täysin oikein. Onglemia tulee tapauksissa, jossa vene ei ole oikeasti käytetty EU:ssa eli lähes uusi tai hiljaittain EU:hun tuotu.

        Tuossa on huomattavaa, että vero maksetaan myyntiyritykselle aivan kuten aina ALV-velvollisilta yrityksiltä ALV:n alaisia tuotteita ostettaessa. Sinullehan jää myös kuitista todistus maksetusta ALV:stä ja kuitissa/kauppakirjassa on syytä myös mainita veneen ikä ja käyttö EU:ssa.

        Varsin paljon veneitä on maailmalla myynnissä, joista alv on maksamatta. Mikäli tässä esimerkkitapauksessa vene ostetaan Espanjasta eikä ole tarkoitus tuoda Suomeen vaan purjehtia maailmalla niin ei liene mitään syytä maksaa Suomen alvia. Kreikan saarilla muistelen lisäarvoveron olleen 13% jokunen vuosi sitten. Samoin Kanarian saaret saattavat olla halvempia. Tai veneen voi rekisteröidä Kanaalisaarille veroparatiisiin jos on isoista summista kyse. Tai jättää alv maksamatta kunnes myy edelleen.


    • verokarhu

      Huhuja pyöri laiturilla, että verottaja valmistelee tarkastusta maksetuista alveista Suomeen tuoduille veneille.

      Kannattaa tosiaan varmistua, että pystyy osoittamaan oman veneen osalta alv:n maksetuksi.

      Jos vene on poikkeuksellisen halpa niin selitys lienee maksamaton alv.

    • pekko555

      Kroatia liittyi EU:hun 1.7.2013 1.1.2013-30.6.2013 oli mahdollista maksaa n.6 prosentin vero (alv).Syy tähän oli,että valtavat määrät ulkomaisia veneitä olisi lähtenyt maasta ,jos vero olisi tullut kerrasta voimaan.Siis täällä maksettu ALV on voimassa myös muissa EU maissa.ALV maksetaan vain 1kerran

      • pekko555

        Jos normaali ALV,onkohan se 24 tai 25 prosenttia olisi tullut voimaan ennen siirtymäkautta.


      • pekko555

        Tarkoitin ilman siirtymäkautta.


    • verotkansanvertajuo

      Tuntematta venekaupan kiemuroita niin mielestäni vastaus alkuperäiseen kysymykseen on : hinta xzzx €, alv 0%.

    • 4IR

      Jos vene myydään ilman alvia (esim. vanha vuokravene), niin tilanne on selvä ja veroon voi varautua ennalta jo ostotarjousta tehdessä. Paljon ongelmallisempi tilanne on vanhojen veneiden kohdalla, joista ne alkuperäiset kuitit tai alv-todistus puuttuvat syystä tai toisesta. Jostain syystä tämä koetaan ongelmalliseksi vain ulkomailta venettä tuotaessa, mutta kotimaisten veneiden kohdalla kukaan ei ole kiinnostunut alv-todistuksista. Kuitenkin se Suomessa myytävänä oleva vene on saatettu tuoda jossain vaiheessa maahan, joten tilanne on lopulta hyvin samankaltainen. Kun itse rekisteröin ulkomailta tuotua venettä viitisen vuotta sitten, niin kukaan ei ollut kiinnostunut alv-todistuksista ym. Sinänsä jos verottaja haluaa tehostaa alv-verovalvontaa, niin se pitäisi mielestäni tehdä jo rekisteröintivaiheessa. Jälkitarkastuksessa jako ulkomailta tuotuihin ja kotimaasta ostettuihin veneisiin on keinotekoinen, sillä moni rekisteröintivaiheessa suomalaisessa omistuksessa ollut vene on tuotu aiemmin maahan. Miksi ulkomaisilta veneiltä vaadittaisiin alv- todistus, mutta kotimaisilta ei? Eiköhän tämä riitele jo Eu:n sisämarkkinalainsäädäntöä vastaan.

    • Anonyymi

      Vuoden tai kahden vuoden ulkomaan keikka EU:n ulkopuolella olisi tarjolla. Hyvä ja edullinen marina löytyy paikkakunnalta ja veneessä asuminen olisi halvenpaa (max. n. 600€ kk, sis.sähköt, vedet yms.) kuin vuokrakämpän hankkiminen. Lisäksi vapaapäivinä lähtö vesille sujuisi helposti. Mitäs jos ostan uuden purjeveneen EU-alueelta alv0% ja vien sen mukanani asunnoksi ja tuon mukanani muuttotavarana? Kesämökki, talo ja perintöosuus maatilasta on kiinteää omaisuutta Suomessa. Työkeikka on ulkomaisen työnantajan, eli kyseessä ei ole suomalainen firma. Paikallinen veneen verotus ei ole ongelma.

    • Anonyymi

      Jos EU:ssa asuva veneen omistaja aikoo purjehtia omistamallaan veneellä EU:n alueella, pitää siitä olla ALV maksettuna ja maksusta kuitti. Näitä oikeasti tarkistetaan EU:n rajoilla ja jos ALV on maksamatta se pannaan maksuun, eli vene takavarikkoon siksi aikaa kunnes vero on hoidettu.

      Malta on suosittu veneitten verosuunnittelumaa, sinne voi näppärästi perustaa charterfirman, jonka nimiin vene ostetaan ilman ALV:ia. Kun venettä säilyttää maassa yli vuoden, voi sen myydä itselleen ja maksaa sikäläisen ALV:n, joka on vain luokkaa 7-8%. Tämä ALV on sitten voimassa koko EU:n alueella.

      Tästä on omaakin kokemusta läheltä seurattuna, vene oli rekisteröity Karibialle, tullikaranteenissa Briteissä, siirrettiin ensin verosaarelle jossa tehtiin kaupat Maltalaisen yhtiön lukuun, sen jälkeen siirrettiin toisen veroparatiisin kautta Maltalle. Verosäästöä tuli lähes 300000€, kaikkien kulujenkin jälkeen noin neljännesmiljoona.

    • Anonyymi

      https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/muuttajalle/muutan-suomeen-eu-n-ulkopuolelta

      Eikös tuossa yksiselitteisesti sanota, että vene tulee maksuitta muuttotavarana jos on12kk ulkomailla EU-alueen ulkopuolella ja vene on omistuksessa siellä 6kk. Kotimaahan on tuontiaikaa 12kk takaisinmuutosta. Eli kai tullista jonkun paperin saa (veropäätös tms.) , joka kertoo että EU:n alv-hommelit on ok vaikkei niitä ole maksettu? CE-kilpi tarvii olla ja moottorit eu-kelpoiset, mutta jos ostaa uuden veneen Euroopasta niin ei pitäisi olla ongelma.

      Tämä tietysti kannattaa muistaa:

      "Tullittomasti ja verottomasti tuotuja muuttotavaroita ei saa luovuttaa eteenpäin, ennen kuin niiden tulliselvityksestä on kulunut vähintään 12 kk. Tänä aikana muuttotavaroita ei saa esimerkiksi myydä, lainata, pantata, vuokrata eikä lahjoittaa toiselle."


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Kannattaa huomata tämä ennakkotapaus.

        https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000005006867.html

        Tässä Hurmeen jutussa taisi ainoana ongelmana olla se, että henkilö ei tuolla Jerseyssä fyysisesti asunut, toisin kuin väitti. Samoin parit erilaiset kauppakirjat alvin suhteen kertovat sitä että järjestely oli teennäinen. Jos muuttotavarana saa tuoda veneen niin eiköhän asia pitäisi olla selvä kaikin puolin jos on todistettavasti ollut väittämässään paikassa vuoden, palkkakuitit, puhelintiedot ja luottokortin käyttö osoittavat, että muutto on ollut todellinen.

        Se mitä verottaja/tulli sanoo pallonkiertäjän uuteen veneeseen niin siihen en uskalla ottaa kantaa, johonkin eu:n ulkopuoliseen valtioon tarvis varmaan kirjat saada vuodeksi kuitenkin....


    • Anonyymi

      Eli jos ymmärsin oikein, niin kannattaa ostaa alviton vene, jos on lähdössä yli 12 kk reissulle EU:n ulkopuolelle ja kun aikanaan tulee veneellään takaisin Suomeen ei tarvitse maksaa ALV minnekään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe