Ystävän sairas suhde

54er4trrtg

Ystäväni on seurustellut vuoden ajan miesystävänsä kanssa. Koko suhteen ajan heillä on ollut ongelmia jotka johtuvat miehen alkoholinkäytöstä. Ensin he molemmat juhlivat yhdessä joka viikonloppu. Ystäväni kuitenkin "rauhoittui" eikä baareissa pörrääminen enää kiinnostanut muutaman kuukauden jälkeen. Ystäväni mieskaveri kuitenkin haluaa edelleen joka viikonloppu bilettää ja usein lähtee viikollakin "yhdelle kaljalle" joka aina menee kunnon kännäämiseksi vaikka olisi luvannut toisin. Kyseinen mies on tällä hetkellä työtön ja elelee kaverini siivellä.
Kaverini hyväksyy kaiken tämän koska "rakastaa miestä" eikä halua jäädä yksin. Ystävälläni on jonkinsortin yksinolemisen kammo. Jos mies lähtee ryyppäämään ystäväni hankkiutuu aina jonnekin pois kotoa ettei joutuisi olemaan yksin edes pientä hetkeä.

Ystäväni on vuoden ajan melkein joka viikko valittanut mieskaveristaan, tämän jokaviikkoisesta alkoholinjuonnista ja siittä miten mies pettää lupauksensa yhteidestä viikonlopusta ilman alkoholia. Pyytää neuvoa, soittelee keskellä yötäkin itken ym. En jaksaisi enää kuunnella valitusvirttä koska on selvää että kaverini ei aio tehdä mitään päästääkseen tuosta suhteesta eikä mies lopeta jokaviikkosta juomistaan.
Tuo mies itse on jopa sanonut että haluaa erota että voi elää sellaista elämää kuin itse haluaa ja juhlia niin paljon kuin tykkää mutta ystäväni on saanut hysteerisen kohtauksen ja mies on aina itse suostunut jäämään suhteeseen ja "yrittämään". En loppuenlopuksi edes ymmärrä miksi tuo pari on yhdessä. Luultavasti siksi että mies saa ystävästäni elättäjän ja ystäväni saa miehestä seuraa koska ei uskalla/halua olla yksin. Ystäväni on suoraan sanonut että on enemmin huonossa suhteessa kuin yksin. Mutta silloin en ymmärrä miksi hän joka viikko valittaa ja itkee.

7

1759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystäväsi mahdollistaa miehen juomisen ja sinä mahdollistat ystävällesi siitä valittamisen.

      Sano ystävällisesti mutta jämäkästi, että et enää halua olla välillisesti osallisena miehen juomisessa eli että välität kyllä ystävästäsi ja toivot hänelle kaikkea parasta, mutta tämä parisuhde ei ole sitä. Voit sanoa, että toivot hänen säilyvän ystävänäsi, mutta et suostu enää kuulemaan miehen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä; muissa merkeissä yhteyttä saa pitää. Tai sitten sanot, että toivot hänen ottavan yhteyttä vasta, kun mies ei enää juo tai ei ole kuvioissa.

    • Kilttis

      Annan ystäväs olla juopon kanssa. Naiset aina juoppoja haluaa joten ei ole sun elämästäs pois jos ystäväs on juopon kanssa. Harva nainen haluaa miehen joka osaa ottaa kohtuudella ja harvoin. Naiset aina itkee juopon tekemisiä mutta eivät halua erota.

    • Sairasystäväsi

      Olen itse joskus joutunut ystävälleni sanomaan juurikin noin: valinta on nyt sinun, sinä tiedät jo millainen miehesi on. Valitset nyt ihan itse, roikutko, etkö, oletko yhdessä vai et. Tiedät kyllä että eroaminen voi olla hankalaa, mutta myös sen voitko tuossa suhteessa pahoin ja onko se sen arvoista. jne.
      sen jälkeen olen ilmoittanut etten enää kuuntele koska siitä ei ole mitään apua. En enää ole hänen roskaämpärinsä ja hänen täytyy nyt sitten joko elää siinä suhteessa minkä on valinnut, tai erota. Mutta koska olin tuolloin jo puolitoista vuotta kuunnellut jatkuvaa valitusta, keskustellut kuunnellen, ehdottaen, kannustaen jne. niin ei, kyllä se nyt on niin että minä en jaksa enkä kyllä tuommoisille marttyyreille ole ilmainen säälinhakupaikka (menköön psykologille maksamaan työstä). Kyllä, ilmaisen asiat niin kuin ne ovat, ja sanoin myös ystävälleni siitä, miten marttyyriksi päädytään, siitä miten aikuisen pitää osata valita, siitä miten hän nyt jo tietää jne. minusta se on reilumpaa kun tukea tuommoisessa.
      Mutta. Sen jälkeen kaveri saa itse valita. En häntä sääli. Hän saa valita pahoinvoinnin jos haluaa, hän saa olla paskassa suhteessa ja kärsiä juuri niin paljon kun haluaa, enkä minä puutu asiaan, en sääli enkä tee muutakaan. Elän itse omaa elämääni, ja siinä kun minäkin valitsen, elän, ja saan olla, niin saa hänkin. Turha tuossa on sinunkaan sen enempää tehdä. jos kaverisi ei suostu itse tajuamaan, hän kaipaa tuota. Hän haluaa huonoa kohtelua, huono suhde vastaa hänen käsitystään parisuhteesta, hän haluaa olla marttyyri ja ennemmin valittaa ja uhriuttaa itsensä kuin kasvaa itsenäiseksi. Se oli se todellisuus, hän haluaa sitten päästä syyttämään miestään siitä, miten tämä oli paska, kertoa sankaritarinaansa siitä miten huonosta miehestä hän "selviytyi" ja ostaa hyvyytensä sillä, että on muka huonon miehen kanssa. Jonka käytöstä ja roolia hän oikeasti vaan tukee. Ei hän muuta haluakaan.
      Sinä voit valita roolisi ja sen vastaatko yöllä hänen itkuihinsa ja miten rehellinen hänelle olet. Muista se, että jos alat käyttämään omaa aikaasi miettimällä kaverisi parasta koko ajan, olet itsekin läheisriippuvainen. Hänen elämänsä on hänen omaansa, ja sinun on sinun. Hänen pitää valita itse ja niin pitää sinunkin. Läheisriippuvaisten pitää elää omat pelkonsa ja muut läpi kuten vaikka juoppojenkin ja siksi tuo pariskunta on varmaan yhteen päätynytkin. Kaikki heistä eivät selviä eivätkä parane. Mutta se ei kuulu sinulle eikä ole sinun asiasi. Voit toki sanoa tämän ystävällesi ja minä sanoisin, mutta se on oma valintasi. Oma valintasi on myös sairastuttaa itsesi sairaalla kaverillasi. Valitse siis myös itse mitä teet.

      • jenniina1

        Tämä oli hyvin kirjoitettu. Saattaa tuntua aluksi kylmältä, mutta tuo on välittämistä. Tuolla tavalla ystävä ei tue huonoa suhdetta.


    • ystävältä

      Tietysti on myös mahdollista ,että tässä suhteessa on selvinä aikoina hyvääkin ja miehessä joku hyvä asia ,jonka takia he ovat yhdessä. Juominen on hälyyttävää ja aiheuttaa tuskaa ystävällesi,joka varmasti kärsii asiasta. asiat tuskin on noin yksinkertaisia ,että ulkopuolinen eli sinä ap voit olla varma,että ystäväsi on vain marttyyri,joka kärsii. Ehkä hän näkee suhteessa paljon hyvääkin ,josta on vaikea luopua jos mies ei jatkuvasti juo vaan on suurkuluttaja. Ehkä on ulkopuolisen vaikea arvioida onko mitään tehtävissä. He itse tietävät milloin on aika päättää suhde ja jos sinä et jaksa ehkä sinä et ole se,joka asian päättää. Vaan ystäväsi sitten kun hän ei enää jaksa. Sinun elämääsi tämä juominen tai ystäväsi surut ei pitäisi rasittaa. jollet pysty empaattiseen kuunteluun vaan rasitut suuresti on ehkä mahdollista ,että sinulla itselläsikään ei ole asiat hyvin ja et jaksa. Jos minun ystäväni rämpisi suossa en usko ,että rasittuisin noin. Kysyisin mitä itse tahdot en pyrkisi ratkaisemaan toisen ongelmaa. sillä tavoin pystyt olemaan ystävä,koska tarvitset varmaan itsekin joskus tukea. Ymmärrän kyllä turhautumisesi mutta kylmää on sinunkin ajattelusi.

    • lassethenasse

      Pikku juopottelu ei ole pahitteeksi. Aloittaja eli kiltti mies taas keksii näitä pas.ka tarinoitaan kun on itse päässyt eroon vuosien kännäämisestä ja haluaa kehuja.
      Turha henkilö.

    • läheisesti

      Ystäväsi sairastaa läheisriippuvuutta. Käytän sanaa sairastaa koska se siltä tuntuu. Ystäväsi kuulostaa ihan minulta. En pysty eroamaan kun rakastan, mutta voin huonosti. Edellisessäkin suhteessa olin täysin riippuvainen miehestä henkisesti. Kaksi kertaa erosin hänestä ja menin psykoosiin. Viimeisellä kerralla menetin muistini ja vain kävelin ulos ovesta nykyisen mieheni luo. Hänetkin yritin jättää. Menetin muistini niiltä päiviltä kun olin pois hänen luotaan ja nyt olen siis hänen kanssaan. Kolmesti olen ollut suljetulla näistä romahtamisista. Ystäväni ei halua enää kuulla valitustani. Enkä minäkään jaksa enää valittaa. Ihan sama. Eläkkeellä olenkin jo koska mielenterveyteni on mennyt näissä suhteissa. Voin itsekin nyt juoda ja vetää lääkkeitä sekaisin. Tuijotan seinää tuntikausia päivässä. Onneksi on liian väsynyt että ei jaksa tappaa itseään. Läheisriippuvuus on hirveä tila koska siinä menettää itsensä ja lakkaa olemasta. Minää ei ole. On vain se toinen jonka elämää janoat ja elät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      90
      1182
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1102
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      991
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      907
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      771
    Aihe