Kaveri yritti itsarii

sshhh

Oon ihan hajalla siitä. Tää tyttö on mulle tärkein ihminen mun elämässä enkä voi kuvitella elämää ilman sitä. Oon niin kiitollinen et se yritys epäonnistu ja se elvytettii. Oon yrittäny tukee sitä ja puhuu järkee itsemurhan turhuudesta mut silti se meni yrittää sitä. En vaa tiiä miten voin auttaa sitä enempää ja pelkään et se yrittää sitä uudestaa.

5

65

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella3

      No jos oot tosiaan hänen kaveri, niin kait sä "auttaisit", kaverias, ettei jäis enää yritykseksi?

    • Läheisin ihmisen itsemurha tai sen yritys on aina järkytys myös läheisille. Herää kysymyksiä Miksi? Mitä olisin voinut tehdä? Teinkö minä jotain väärin? Vaikeita kysymyksiä, joihin ei välttämättä saa vastauksia. Ystäväsi saa nyt varmasti tarvitsemaansa apua terveydenhuollon kautta. Toki sinä ystävänä haluat auttaa ja olla hänen tukenaan. Koska olet itsekin järkyttynyt, olisi hyvä, jos pääsisit itse asiasta puhumaan. Esim. koulupsykologi, terveydenhoitaja, joku läheinen aikuinen. On hyvä puhua itseä ahdistavista asioista, eikä hautoa niitä sisällään.

      Kirjoitat, että olet yrittänyt puhua hänelle itsemurhan turhuudesta. Olette siis keskustelleet tästä aiemmin? Mikäli tällaisia tilanteita tulee vielä, pitää sinun ilmoittaa näistä aikeista vaikkapa hänen vanhemmilleen. Vaikka haluaisit olla ystävällesi lojaali, täytyy tällaisista ajatuksista kertoa, ettei tilanne pääse huonontumaan.

      Joskus on vaikea löytää sanoja, miten auttaa ystävää. Silloin voi olla helpompi kulkea vain rinnalla ja näyttää, että olet lähellä. Sinä et voi olla hänen hoitajansa, se on ammattilaisten tehtävä. Sinä olet hyvä ystävä, koska haluat tukea ja auttaa vaikeassa elämänvaiheessa. Joku toinen olisi juossut mahdollisesti karkuun. Sinulle on hyvä sydän.

      terveisin Jyväskylän nettisaapas

    • foley

      Olet varmasti järkyttynyt mut et voi ystäväsi puolesta hänen taakkoja kantaa, riittää että olet tukena ja vierellä.Ystäväsi tarvii ammattiapua ja perheen tuen myös.Tuntuu niin väärältä kun jotkut haluaa päättää päivänsä ja joku sairastuu vakavasti ja haluis elää mut ei oo enää aikaa kokea mitä elämä tuo niin se on surullista.Älkää ny hyvät ihmiset harkikko itsaria,puhukaa ja hakekaa apua,elämäs on niin paljo annettavaa ja koettavaa.

    • eiovia

      Juu, vaikka kuinka haluaisit olla lojaali ystävällesi, niin aikuiselle/ammattilaiselle pitää kertoa hänen mahdollisista itsemurhasuunnitelmistaan.
      Ja sinun jaksamistasi ajatellen; melkeinpä jokaiselta paikkakunnalta löytyy tukiryhmiä masentuneiden läheisille. Sieltä saa vertaustukea ja autetaan ymmärtämään, miksi masentunut käyttäytyy miten käyttäytyy. Tai sitten voit mennä puhumaan vaikka koulukuraattorille/-psykologille tai vastaavalle.
      Voimia!

    • nytonnellinenaikuinen

      Kattokaa yhdessä huomenna uskotv.fi suoria lähetyksiä. Joskus masentuneita ei auta kuin usko. Joskus lääkitys ja terapia.Joskus kaikki yhdessä, näin kävi mulle ja monelle tuntemalleni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe