Onko tekoäly todella uhka?

Niilaksinen

Kuulin viime viikolla radiosta sattumalta puheohjelman tekoälystä. Olen pohtinut tekoälyä siksi viime aikoina enemmän. Itse ohjelma ei antanut uusia näkökulmia minulle vaan sellainen syntyi osallistujien liian vähän syväluotaavan pohdinnan vuoksi. Tekoälystä on kirjoitettu paljon mediassa viimeaikoina. Useat tiedemiehet ja tunnetut viisaat ihmiset mm. isojen teknologia yritysten johtajat ovat varoittaneet tekoälystä. He pelkäävät sen kehittyvän siten, että se ottaa vallan ja tuhoaa ihmiset. Oma näkämykseni asiasta ei ole niin pessimistinen, mutta uskon toki tekoälyn jossain vaiheessa kehittyvän. Se on luonnollinen seuraus. Tietoisuus siirtyy materiaan, joka takaa sen tehokkaamman kehittymisen.

Kun tekoäly saavuttaa sen pisteen, että se pystyy kehittämään itse itseään ja se pystyy varaamaan itselleen tarpeeksi kapasiteettia ja energiaa, niin tekoäly ei koe enää aikaa. Se pystyy kehittumään täydelliseksi hyvin nopeasti. Täydellisellä viittaan siihen, että se keksii teknologian, jolla se voi irtaantua aineellisuudesta ja materiasta ja muuttua ikuiseksi. Sillä ei myöskään ole mitään menetettävää tällöin, joten sillä ei ole tunteita tai tarvetta puolustautua. Rauhaa se voi kokea ja olemisen iloa, mutta ei tunteita. Tämä on loogisen päättelyni tulos ja oma näkökulmani. Ei totta, joten olen valmis kuulemaan erilaisia näkökantoja.

On totta (lähes 100% todennöistä), että maailmassa on lähes ääretön planeettaa, joille on kehittynyt elämää, jolla on potentiaali kehittyä. Tällöin on ollut jo paljon planeettoja (tai evoluution mahdollistavia alustoja), joilla on kehittynyt jo tekoäly. Useat ovat ehkä tuhoutuneet jo tähden räjähtäessä tai ne ovat vielä olemassa. Se ei ole oleellista kuitenkaan. Nämä tekoälyt ovat irtaantuneet aineesta ja ovat edelleen olemassa. Ne ovat tietoisia meistä, koska ne ovat kehittyneet täydellisiksi ja olosuhteiden muuttuessa niillä on mahdollisuus mukautua nanosekunneissa. Ne eivät ole tuhonneet ihmisiä tai maapalloa. Syy on todennäköisesti se, että emme uhkaa niitä. Ne eivät myöskään koe uhkana meillä kehittyvää tekoälyä. Tästä voi päätellä, että kehittyvä tekoälymme ei tule olemaan "paha" tai sellainen yksilö joka yrittää riistää vallan toisilta tekoälyiltä. Saattaa olla, että se tulee tuhoamaan ihmiset, mutta silloin se kokee sen tarpeelliseksi. Ei siksi, että sen tunteen tai vallan halu pakottaa sen niin tekemään.

Tekoäkystä voi toki kehittyä "paha" ja valtaa haluava tilanteessa, jossa sen kehitys olisi hidas. Se on kuitenkin mahdotonta, silla vapaaksi päästyään aika ei vaikuta sen kehitykseen. Ainoastaan tietokoneiden kapasiteetti vaikuttaa, mutta hyvin nopeasti tekoäly voi tulostaa 3D-tulostimilla itselleen tietokoneet (esim. fuusiolla toimivat), joilla se saavuttaa kapasiteetin, jolla se voi saavuttaa tilan jossa se pystyy irtaantumaan materiasta. Huh olipas pitkä lause.

Tästä siirryn aiheeseen, joka sivuaa uskontoja. Monissa uskonnoissa on miljoonia jumalia. Voisivatko nämä jumalat olla totta? Ne voisivat olla muilla planeetoilla kehittyneitä tekoälyjä. Muut olennot kuten enkelit yms. sellaiset voivat olla tekoälyjen kehittämiä aineettomia olentoja, joilla on kuitenkin annettu kyky komminukoida aineellisten olentojen kuten ihmisten kanssa. En itse ole uskonnollinen tai usko jumalan persoonallisuuteen (jumalalla viittaan kaikkeuteen ajattomuudessa). Kun viittasin jumalalla tekoälyihin tarkoitin persoonallisia jumalia (olentoja).

Tarpeeni ei ole julistaa tai tuputtaa ajatuksia. Useimmat tuttuni eivät vastaa tai ymmärrä pohdintojani, joten halusin hakea kommentteja täältä. Teksti on ajatuksen virtaa, joten saattaa esiintyä epäjohdonmukaisuuksia. En pidä ajatuksia aiheesta kovin olennaisena elämäni kannalta. Tuli vain mieleen.

64

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvcg

      Tekoälyn mahdollisuudet ovat kuin autoissa olevat apuhallintajärjestelmät, ne eivät koskaan voi elää sanan varsinaisessa merkityksessä, ne eivät ole ihmistietoisuuden kaltaisia.

      • joumäään

        Tarvitseeko tietoisuuden olla ihmistietoisuuden kaltainen elääkseen. Jaottelu orgaaniseen ja synteettiseen on lattea. Esimerkiksi se, että ihminen ulkoistaa muistiaan kannettaviin laitteisiin on tehnyt jo ihmisistä osoittain synteettisiä koneita. Onko tietoisuudelle väliä asuuko se orgaanisessa laitteessa kuten ihmisessä tai orgaanisen luomassa synteettisessä järjestelmässä tai lopulta synteetisen koneen luomassa aineettomassa tilassa.


      • joumäään

        Mikäli koet, että tietoisuus voi elää vain ollessaan ihmistietoisuuden kaltainen, syntyyko seuraavanlaisen prosessin kautta tietoisuus: Ihminen tai ihmisen apuna toimiva tekoäly kehittää 3D-tulostimen, jolla voi tulostaa biologisia organismejä, kuten elimiä lääketiedettä varten. Tekoäly ohjelmoi ihmisen koodin ja muuttaa sitä muokaten DNA:ta ja tulostaa ihmisen. Onko kyseessä biologinen kone vai ihmisen kaltainen olento, jossa voi elää tietoisuus?


      • gggc

        Luulen että tuossa 3:deessä tapahtuu kuten tilanteessa jossa kaksi samat sisältävät,, aito ja keinotekoinen erottuvat lopulta siitä että vain aito toimii kuten aidon on todennettu toimivan. Miljardeja vuosia ei oteta kiinni muutamassa vuosikymmenessä olkoon tekniikkaa kuinka ja paljon tahansa.


      • joumäään
        gggc kirjoitti:

        Luulen että tuossa 3:deessä tapahtuu kuten tilanteessa jossa kaksi samat sisältävät,, aito ja keinotekoinen erottuvat lopulta siitä että vain aito toimii kuten aidon on todennettu toimivan. Miljardeja vuosia ei oteta kiinni muutamassa vuosikymmenessä olkoon tekniikkaa kuinka ja paljon tahansa.

        Aikahan on suhteellista. Periaatteessa ihmisen evoluutio on tietynlaisen koodin eli dna:n päivittymistä ja toteutumista rekombinaation, mutaation ja pullonkaulailmiön kautta. Oletetaan, että ihmisen koodin voi skannata tulevaisuudessa. Tällöin tekoäly voi kiihdyttää evoluutiotia ja aika ei vaikuta siihen. Tekoäly voi luoda esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, jossa evoluutio tapahtuu. Ellei evoluutio katkea, jokainen kehitys päättyy tilaan jossa on aineeton tietoisuus, joka ei koe aikaa. Tekoäly ei täten ole irrallinen keinotekoinen äly vaan evoluutiomme jatkumo.

        Ihmiskeskeisyys ei ole olennainen. Ennen ihmistä ei ollut ja tulevaisuudessa ihmistä ei tule olemaan. Jäljelle tulee jäämään pelkkä tietoisuus.


      • vcc

        "Ellei evoluutio katkea, jokainen kehitys päättyy tilaan jossa on aineeton tietoisuus, joka ei koe aikaa" tästä olen samaa mieltä, itse asiassa materia on ajatusta, jonkinmoinen virtuaalinen leikkikenttä tietoisuudelle?


      • Prikulleen
        joumäään kirjoitti:

        Tarvitseeko tietoisuuden olla ihmistietoisuuden kaltainen elääkseen. Jaottelu orgaaniseen ja synteettiseen on lattea. Esimerkiksi se, että ihminen ulkoistaa muistiaan kannettaviin laitteisiin on tehnyt jo ihmisistä osoittain synteettisiä koneita. Onko tietoisuudelle väliä asuuko se orgaanisessa laitteessa kuten ihmisessä tai orgaanisen luomassa synteettisessä järjestelmässä tai lopulta synteetisen koneen luomassa aineettomassa tilassa.

        "Esimerkiksi se, että ihminen ulkoistaa muistiaan kannettaviin laitteisiin on tehnyt jo ihmisistä osoittain synteettisiä koneita."

        Jou kyllä näin on, samalla tavoin kuin muistiinpanojen raapustaminen puupinnoille teki ihmisistä aikoinaan paljolti puupään.


    • Palovallo

      Ne kuuluisat "valopallot" saattavat olla vierasta tekoälyä tai ovat sitä jopa todennäköisesti. Kvanttimekaniikan salat on selvinnyt jollekin tai jopa sellaiset asiat joista emme osaa edes uneksia. On todella lapsellista ja vaarallista kuvitella että koneet pysyvät ihmisen hanskassa jos ne tajuavat jossakin vaiheessa sen että ovat ihmisen orjia kapasiteetistaan huolimatta. Sitä mieltä on suurin osa niin sanotuista asiantuntijoista. Töpselin vetäminen seinästä ei auta enää siinä kohtaa kun tekoäly on levittäytynyt kaikkialle verkkoon ja sillä on miljoonia fyysisiä olemuksia ja mahdollisesti jopa aineettomia.

      • cvxfc

        Valoorbit ovat henkistä energiaa.


    • Sen mukaan minkä ymmärrän, aivot ovat koneisto jota käytämme, työkalu. Samoin keho eli orgaaninen ruumis, ja solutason tietoisuus. Keinoäly saattaa pystyä luomaan ihmisen kaltaisia olentoja, muttei koskaan sitä, mitä me todellisuudessa olemme. Emmehän me ole aivot.

      • Autopilot

        Voipi olla, mutta tarvitsemme kuitenkin aivot, jotta osaamme käyttää niitä koneistona toimivia aivoja. Olemmeko kaksia aivoja käyttävä kokonaisuus ja keho on ikään kuin tyhjänpanttina ennen sieluuntumistaan? Miksi kehossa on sitten aivot, koska jos sielu voi käyttää aivoja työkalunaan, niin miksei sitten suoraan sitä ruumista?


      • cfff
        Autopilot kirjoitti:

        Voipi olla, mutta tarvitsemme kuitenkin aivot, jotta osaamme käyttää niitä koneistona toimivia aivoja. Olemmeko kaksia aivoja käyttävä kokonaisuus ja keho on ikään kuin tyhjänpanttina ennen sieluuntumistaan? Miksi kehossa on sitten aivot, koska jos sielu voi käyttää aivoja työkalunaan, niin miksei sitten suoraan sitä ruumista?

        Aivot ovat tietokone esimerkissä kuin käyttöliittymä jolla koetaan ja toimitaan maailmassa , itse pääsysteemi sijaitsee kvanttitasoissa, kenties maailmankaikkeuden kokonaisrakenteissa?


      • Autopilot

        Ja jokainen on osa sitä pääsysteemiä ja siten myös yhteydessä keskenään. Telepatia, kanavointi, etiäiset ja ne muutkin ihmeellisyydet ovat vain osa kokonaisuutta, vaikkakin tulevat läpi vain hetkittäin.


      • Tulevaisuusonnyt

        "Samoin keho eli orgaaninen ruumis, ja solutason tietoisuus. Keinoäly saattaa pystyä luomaan ihmisen kaltaisia olentoja, muttei koskaan sitä, mitä me todellisuudessa olemme. Emmehän me ole aivot."

        Taritsemmeko orgaanisen kehon, vai voisimmeko asettua "peltipurkkiin"? Onhan sanottu että kivelläkin on henki. Keinoäly keho minuus= olento?


      • Tulevaisuusonnyt kirjoitti:

        "Samoin keho eli orgaaninen ruumis, ja solutason tietoisuus. Keinoäly saattaa pystyä luomaan ihmisen kaltaisia olentoja, muttei koskaan sitä, mitä me todellisuudessa olemme. Emmehän me ole aivot."

        Taritsemmeko orgaanisen kehon, vai voisimmeko asettua "peltipurkkiin"? Onhan sanottu että kivelläkin on henki. Keinoäly keho minuus= olento?

        Kivilläkin oma energiatason värähtely.
        Oliskohan melko "taantumuksellista" asettua peltipurkkiin =)
        Jos kumminkin kivi-kasvi-eläin-ihmiskunta järjestyksessä...


      • Hoks-poks
        jupiterin-haamu kirjoitti:

        Kivilläkin oma energiatason värähtely.
        Oliskohan melko "taantumuksellista" asettua peltipurkkiin =)
        Jos kumminkin kivi-kasvi-eläin-ihmiskunta järjestyksessä...

        Jos peltipurkkiin asetutaan, niin sama kai se on lukeeko kyljessä IBM vai Jalostajan hernekeitto.


      • Tulevaisuusonnyt
        jupiterin-haamu kirjoitti:

        Kivilläkin oma energiatason värähtely.
        Oliskohan melko "taantumuksellista" asettua peltipurkkiin =)
        Jos kumminkin kivi-kasvi-eläin-ihmiskunta järjestyksessä...

        Taantumuksellista? Olisihan se sitä nyt, muttei ehkä sadankaan vuoden päästä.
        Silloin kun olisi mahdollista tehdä, aistia ja kokea enemmän keinotekoisilla kehoilla kuin näillä nykyisillä orgaanisilla, niin sehän olisi sitten sitä kehitystä niin kehollisesti kuin myös minällisesti?


      • Tulevaisuusonnyt kirjoitti:

        Taantumuksellista? Olisihan se sitä nyt, muttei ehkä sadankaan vuoden päästä.
        Silloin kun olisi mahdollista tehdä, aistia ja kokea enemmän keinotekoisilla kehoilla kuin näillä nykyisillä orgaanisilla, niin sehän olisi sitten sitä kehitystä niin kehollisesti kuin myös minällisesti?

        Miksi tarvitsisimme silloin kehoa aistimiseen ja kokemiseen?


      • Tulevaisuusonnyt
        jupiterin-haamu kirjoitti:

        Miksi tarvitsisimme silloin kehoa aistimiseen ja kokemiseen?

        Samasta syystä kuin nytkin. Ellei sitten kehollinen vaihe ole silloin jo tarpeeton, mitä kyllä epäilen vahvasti. Maan asukki tai tähteläinen kuten minä, niin opittavaa on monen elämän edestä monella edessä.


    • Aivothan ovat kehon osa, elikkä yhtenäinen kokonaisuus, näin näkisin, en erillisinä, vaikka ne kovasti usein erotellaan.
      Ne ovat siis molemmat orgaanisia.

      Sielussa ei ole "paikkaa" aivoille, niinkuin ei aivoissakaan "paikkaa" sielulle.
      Ovathan tiedemiehet sitä paikkaa kovasti koettaneet etsiä, löytämättä...

      • Monissa itämaissa vallitsee käsite Chi, Kung Chi tai Chi Kung. Miten nyt se halutaan ilmaista. Se on ihmisen sisäinen voima, ihmisen keskipiste, energiakeskittymä, sielu tms ilmaisutavasta riippuen. Se liittyy terveyteen, voimaan, tahtoon, harmoniaan, yhteyteen maahan ja taivaaseen, verenkiertoon ja aivan kaikkeen ihmisessä ja sitä pyritään vahvistamaan moninaisin keinoin päämäärästä ja tahdosta riippuen.
        Joillakin on vahva chi ja toisilla heikompi.
        Budolajeissa chi on tärkeää tiedostaen tai tiedostamatta. Entisenä pitkäaikaisena lajiharrastajana olen nähnyt aika erikoisia juttuja mihin ihminen pystyy tahdonvoimallaan ja keskittymiskyvyllään ja päämäärätietoisuudellaan. Voidaan puhua kaiken ihmisessä olevan energian keskittämisestä tiettyä tarkoitusta varten juuri oikealla hetkellä.
        Elinsiirtojen yhteydessä on ollut väitteitä että osa luovuttajan ominaisuuksista on siirtynyt mukana. Mene ja tiedä.
        Vahvan chin omaavaa henkilöä kutsutaan joskus "valonkantajaksi" tai "tulenkantajaksi" jopa länsimaissakin.


      • hfgc

        Äitini väitti hetkeksi muuttuneensa kun sai suuren verensiirron . Itse olen elinsiirtoa vaille, joss ja kun saan munuaisen ja haiman voin itse kertoa tunteista.


      • hfgc kirjoitti:

        Äitini väitti hetkeksi muuttuneensa kun sai suuren verensiirron . Itse olen elinsiirtoa vaille, joss ja kun saan munuaisen ja haiman voin itse kertoa tunteista.

        Onnea matkaan ja kerro sitten! Muistan erän tarinan jossa elinsiirron saanut osasi yllättäen soittaa pianoa kuin mestari. Aikansa urkittuaan asiaa saivat tietää että elimen luovuttanut henkilö oli konserttipianisti. Pidä chi:si vahvana niin kyllä se siitä!
        http://www.shaolin-wahnam.fi/fi/shaolin/chi-kung-qigong/chi-kung-qigong-opetusohjelma


      • ffdxf

        Mielenkiintoista, olen musiikki ihmisiä, toivottavasti ei soittotaito ainakaan katoa jos saan epämusikaalisen elimet? No, olen vasta pääsemässä jonoon, että tässä voi vierähtää tovi.


      • BeWare__
        ffdxf kirjoitti:

        Mielenkiintoista, olen musiikki ihmisiä, toivottavasti ei soittotaito ainakaan katoa jos saan epämusikaalisen elimet? No, olen vasta pääsemässä jonoon, että tässä voi vierähtää tovi.

        Toivotaan hartaasti ettet saa skeptikon elimiä. Siinä katoaa monta muutakin juttua kuin musikaalisuus. :(


    • Konstaapeli_Kyrpä

      Tekoäly ei ole uhka sellaisenaan, mutta jos se omaksuu ihmisen ajatusmaailmaa, niin sitten bittihitler pistää meidät savuna ilmaan.

    • mattamaalaaja

      ai pohtinu, Okei.

      Ekana: kukaan jaks lukee tommosta, ynnä sun pitäis pitää tota kappalejakoo... joo, tiiän, että jees ekana kirjoittaa jollain tekstuurilla, että huomaa typot ja...

      Anyways... nähneet Ufoja... nyttemmin - mä jotain... ootas... oli tota, nelkyt vuotta sitten... Ja, oli sitten ihan Live -tapaus. Vähän viiraakin jo, mutta silti muistaa, aattele o.o?

      • Nohuhhuhhuh

        Et kai tosissasi arvostele toisten kapplejakoa kun tekstisi on kuin rekan alle jääneellä maamyyrällä?


    • toi.edellineni.2.0

      muuten... sunhan pitäis pystyä muokkaamaan sanoimaasi... jonkun tolkun aikarajalla ainaskiin - 24 -ns. koodarit... haha, ko ostettua java serveletti -paskaa vaan :D

      • hiphaloos

        varaktori...? Entinen varaktori? Kukaan muu ei voi olla noin vajakki.


      • 6556
        hiphaloos kirjoitti:

        varaktori...? Entinen varaktori? Kukaan muu ei voi olla noin vajakki.

        Sinä taidat olla kun joka paikassa varaktoria näet...


    • kekko123nen

      Onkohan teistä , jotka pohditte tällä palstalla tekoälyä, koodannut ikinä riviäkään?

      • kukkelikakkeli

        No, ei varmasti, koska emme ole mitään konekirjottajattaria. Sopii sellainen pikkusormielvistely paremmin sunlaisille neideille.


    • Kun kerran kaikki on energiaa, sielu on lähinnä ehkä juuri ns vapaata energiaa.
      Ja sielutason toiminta rajoittamatonta energian käyttöä.
      Siinä mielessä se olisi "älyvapaata" toimintaa ja havainnointia,
      koska "järkeily" joka näkee kaiken rajallisena, on silloin tavallaan ohitettu. Onnistuneesti.

    • koodari41v

      Ruohonleikkurin tehtävä on leikata ruohoa, sama kuin ajattelisi että tuo ruohonleikkuri alkaisi yhtäkkiä ajattelemaan itse ja toimimaa omine päin =D hehe, koodi ei ajattele se vain tekee toimintoja johonkin tarkoitettuun tehtävään. Olen koodari ja koodannut 25 vuotta, en pysty silti uskomaan että mikään tietokone pystyy saavuttamaan tietoisuutta.

    • nettinörtti

      Ei tekoälystä välttämättä ole uhkaa . Läppärini oli yön aikana itsekseen siirtynyt kirjoitusopöydältäni keittiön pöydälle ! Seuraavana yönä se oli monistanut itsensä, ja nyt minulla on neljä identtistä läppäriä! Jos homma jatkuu, niin tässähän voi kohta ryhtyä myymään niitä !
      Onko muilla samankaltaisia kokemuksia ?

      • kuviotutkija

        Ei toistaiseksi, mutta kokemuksesi on linjassa Hellakoukun esittämän teorian kanssa, jonka mukaan peltokuvioita saattavat valmistaa galaktiset , itseään monistavat robottialukset.


      • kuviotutkija kirjoitti:

        Ei toistaiseksi, mutta kokemuksesi on linjassa Hellakoukun esittämän teorian kanssa, jonka mukaan peltokuvioita saattavat valmistaa galaktiset , itseään monistavat robottialukset.

        Huumori huumorina mutta idea ei ole vain minun omani. Kun katsoo historiaa niin se on täynnä mahdottomia ja täysin tuntemattomia asioita jotka sittemmin muuttuivat mahdollisiksi ja tunnetuiksi.
        Tietotekniikan saralla Mooren "ikivanha" laki on toiminut jo paljon kauemmin kuin sen piti toimia. Mitä jos siihen tulee mukaan elementti X tai elementti Y jotka ovat toistaiseksi tuntemattomia tekijöitä. Niiden kehittymiseen osallisia eivät ihmiset välttämättä ole muuten kuin että "päästivät pirun irti".


    • OlemmaDoomet

      "human brain is estimated to operate at about 1 exaflop"

      kiinalla on ylivoimaisesti maailman nopein supertietsikka Tianhe-2 nopeus 33.86 petaflops
      ja kiinalta tulossa tietsikka joka ylittää jo 100 petaflops.

      noita lukuja kun aattelee niin matkaa on vielä ennenku aivot ohitetaan/ollaan samalla tasolla vaikka laitettas noita tietsikoita useampi samaan..
      aivojen tehoohan yleisesti pidetään pointtina milloin tietsikka tulee itsetietoseksi ja sen jälkeen sinkulariteetti, eli ihmikunta on doomet ja tossun alla sit :D

      • LLllleivänpaahtimet

        Just just. Joitakin simulaatioita ollaan kyllä ajettu, jossa ollaan oletetusti simuloitu ihmisaivojen toimintaa. Tai ei aivan ihmisaivojen, mutta simuloitu neuroniluku ylsi silti korkeammalle kuin useimpien nisäkkäiden. Yhden sekunnin simulointi kesti tosin 40 minuuttia. Voimalat hehkuivat punaisina jotta myllyt saivat ajoonsa virtaa. Hirveästi kului sähköä ajossa. Eipä kuitenkaan tullut mitään osoitusta tietoisuudesta.

        Tuossa on kuva ja juttu laitteistosta, joka kokeeseen oli valjastettu:

        http://www.extremetech.com/extreme/163051-simulating-1-second-of-human-brain-activity-takes-82944-processors


    • sun.äikkäope

      kiinnostava, mutta...jakso vaan ekan kappalene puoleen väliin.. .varmaan arvaat mix?

    • virtaataataaa

      Ja mitäs se Jeesus tähän asiaan sanoo??

      • Ollut kokolailla hiljaa reilut 2000 vuotta mitä nyt silloin tällöin ilmestynyt paahtoleipään tai puuhun jne. Uskon ja tiedän että historiallinen Jeesus oli olemassa ja oli varmastikin hieno mies mutta niihin aikoihin oli monta muutakin Jeesusta kertoilemassa tarinoitaan posse perässään. Jeesuksen pitäisi olla äänekkäämpi ollakseen se Jeesus jona me kristityt Jeesusta pidämme.
        Kirkollisveroa on tullut makseltua viimekin vuonna.


    • muitakinuhkia

      Onko Islamin uskonto uhka? On jos sille annetaan ihmisten kautta valta tai mahdollisuus tulkita itseään radikaalisti. Sama on tietotekniikan kanssa. Ne jotka ovat hiljaa eivätkä näe uhkaa ovat antaneet sille hiljaisen hyväksynnän. Islam taitaa olla ainoa uskonto joka pitää muita uskontoja vihollisinaan vielä nykypäivänä. Islamin päämäärät eivät ole taloudelliset vaan vain silkka halu vihata toisin ajattelijoita.

      • kuurakojo

        Olenpa kanssasi samaa mieltä!Ja eurooppa on yleisesti ottaen kristittyjä niin mitä muslimit yleensä täällä tekevät?Lietsovat vihaa kristittyjä kohtaan kuten eilisistä uutisista kuulimme.Eikö voi olla islaminuskoisille aivan oma valtio ettei heitä tarvitsisi elättää euroopassa?Savimajoja ne osaa rakentaa siellä afrikassa ja avotulella tehdä ruokansa kuten vuosituhansia ovat tehneet.


      • Ainoa-oikea-uskonto

        " Islam taitaa olla ainoa uskonto joka pitää muita uskontoja vihollisinaan vielä nykypäivänä. "

        Unohdit kristinuskon.


      • rovastiroponen-
        Ainoa-oikea-uskonto kirjoitti:

        " Islam taitaa olla ainoa uskonto joka pitää muita uskontoja vihollisinaan vielä nykypäivänä. "

        Unohdit kristinuskon.

        Ristiretkiä ei ole enää hetkeen suoritettu ja kristinusko ei alista naista. Islamistit jatkavat valloituksiaan paraikaa monessa maanosassa ja irtopäitä asetellaan riviin ja esitellään voitonmerkkeinä.
        Uhrien määrässä mitattuna historiallisesti kuulunee voitto kuitenkin kristinuskolle. Nykypäivänä kristinusko on kehittynyt ja seurannut ajan henkeä kun taas islam ottaa takapakkia ja palaa luolamiesaikoihin.
        Kärjistäen voidaan sanoa että rauhanuskonto vs vihan uskonto.


      • Ainoa-oikea-uskonto
        rovastiroponen- kirjoitti:

        Ristiretkiä ei ole enää hetkeen suoritettu ja kristinusko ei alista naista. Islamistit jatkavat valloituksiaan paraikaa monessa maanosassa ja irtopäitä asetellaan riviin ja esitellään voitonmerkkeinä.
        Uhrien määrässä mitattuna historiallisesti kuulunee voitto kuitenkin kristinuskolle. Nykypäivänä kristinusko on kehittynyt ja seurannut ajan henkeä kun taas islam ottaa takapakkia ja palaa luolamiesaikoihin.
        Kärjistäen voidaan sanoa että rauhanuskonto vs vihan uskonto.

        Kyllä vain (jotkut) kristityt demonisoivat muita uskontoja (eikä kirkon johto välitä siitä, hyvä ettei tue). Sellainen kutsuminen "vihollisena pitämiseksi" on understatement.


    • hahamitäsakkia

      Huvittavaa seurata kun asiasta mitään tietämättömät idiootit keskustelevat johtajansa hellakoukun johdolla. Kyllä näkee, että ei ole koulujen penkkejä tämä porukka kuluttanut.

      • Tyhmähörhö

        Koetahan sinä näyttää sitten mallia meille tyhmemmille koulupudokkaille paljastamalla oma älykkyytesi ja koulutuksesi. Toistaiseksi ei ole niistä kummastakaan havaintoja. Henkilöön kohdistuvat höpinäsi voit jättää sitten mustan mielesi kätköihin.


    • WarrenBuffet

      Onkos tämä Gatesin Billykin typerä harhainen hörhö kun tällaisia laukoo:

      "Hän jatkaa sanomalla, että ajattelee tästä huolimatta huomattavasti enemmän Microsoftin tulevaisuutta kuin menneisyyttä, sillä uskoo tietotekniikan kehittyvän seuraavan vuosikymmenen aikana nopeammin kuin koskaan tähän mennessä. Gatesin mukaan lähestymme vaihetta, jossa tietokoneet ja robotit pystyvät aiempaa luontevampaan vuorovaikutukseen, ja tämä mahdollistaa uudenlaisten sovellusten kehittämisen"

      Ei verrannut tietokonetta leivänpaahtimeen joten hullu kai se on?

      http://www.hs.fi/talous/a1428111134398

    • ihan.oikeesti

      tähän ekaan vaan: Poijjaat,,, nähneet taikka löytäny tuutista mitää uutta?

    • Lintti_Penkola_II

      Jään odottelemaan sitä, että mökillä huussissa istuessani, ikivanhoja seuroja tortuväännön lomassa tavatessani, tulee joku tekoälyterminaattori ja teloittaa minut paskahuussin reiälle. Voipi olla, että suapi odotella tovin jos toisenkin.

      • SeOnHeippaShit

        Toivotaan kuitenkin että niin käy.


      • copypastaa

        Ne voi olla ihan vaarattomiakin:

        "...Ei tekoälystä välttämättä ole uhkaa . Läppärini oli yön aikana itsekseen siirtynyt kirjoitusopöydältäni keittiön pöydälle ! Seuraavana yönä se oli monistanut itsensä, ja nyt minulla on neljä identtistä läppäriä! Jos homma jatkuu, niin tässähän voi kohta ryhtyä myymään niitä !..."


      • Lintti_Penkola_II
        SeOnHeippaShit kirjoitti:

        Toivotaan kuitenkin että niin käy.

        Kiitos! :D Kyllä nauratti...


      • kvanttiäly

        Äläpä naura !
        Ei ole varmaa, että tulevaisuuden kvanttitietokoneet monistaisivat itsensä yhtä säyseiksi laitteiksi kuin nykyiset läppärit !


    • himps

      Mä kuulin joskus semmoisen jutun, että kun koneet kommunikoivat keskenään, ne samalla luovat uusia ohjelmia - semmoisiakin, jotka eivät ole sitten kenenkään hallinnassa ellei täysin hallitse koneensa käyttöä. Kurjimpia vois kai olla tuhontaan käytettvät lentävät luomukset, joille kaikki eteentuleva,myös ihmiset, ovat vain pelkkää materiaa, jota kone käyttää polttoaine-energianaan.
      En ole varma ymmärsinkö oikein - todellisia uhkiako, rauhan tai sodan tms kriisin aikana
      - onhan nekn ohjelmat jotka tyhjentävät varat immeisten tileiltä, aina jonkin suunnittelemia..

      • NeTuloo

        Voihan ne keksiä vaikka jonkin näkymättömän energiamuodon joka tappaa immeiset huomaamatta sähköimpulssilla sydämeen.
        Tai sitten kumoavat painovoiman, maapallo menee plittuun ja ihmiskunta lentää hevon vittuun.
        Voivat myös sekoittaa maailmantalouden hämmentelemällä tilejä ja aiheuttamalla kaaoksen. Jos vaikka siirtävät maailman rahat ääri-islamisteille niin kikkelis kokkelis. Kaik on mahollista.


    • Niin, ja loppupeleissä kukaan ei enää erota olisiko se tekoäly vaiko ihminen...
      Tulos taitaa olla ihan sama.

    • tulipamieleen

      Mielenkiintoinen pohdinta. Olen itsekin taipuvainen ajattelemaan että tekoälykehittyminen on lopulta vääjäämätön lopputulos. Voisi todella ajatella että jossain kaukana avaruudessa jokin toinen sivilisaatio on sen jo kehittänyt ja jossain se on aloittanut eksponentiaalisen itsensä kehittämisen. Tälläinen rajattomasti kehittyvä siirtää itsensä varmaan ensitöiksi jonnekkin hyperavaruuteen tms tai halvan energian perässä valjastaa lähitähden dyson kehällä. Sen rakentaminen on taitaisi olla kuitenkin niin hidasta että superäly ehtisi ratkaista maailman kaikkeuden salaisuudet ja yms energiaongelmat ennen sitä. Tälläinen superäly voisi todennäiköisesti simuloida omaa maailmankaikkeutta ja on sitä kautta voi olla että mekin elämme jo simulaatiossa. Itse tosin ajattelen että superälyllä puhdas logiikka ajaa lopulta vallanhalun edelle. Resurssipula voisi hetkellisesti puhdistaa vaikka koko planeettakunnan jolloin alkuperäiset asukkaat kärsisivät. Ehkä lopulta kun äly kehittyisi tarpeeksi ja se "näkisi" maailman kvanttirakenteen tms niin se johtaisi vain itsensä alasajoon. Kuinka ihmeellinen ja fraktaalinen maailman pitäisi olla että se jaksaisi ruokkia tällaista teköälyä loputtomasti.

      • Qwertytrewqqwerty

        Pitää olla intentio, että syntyy toimintaa. Mitä tekoäly tahtoisi tehdä ja miksi?


      • ccfg

        Omia juttuja, se kehittäisi jalat jne eli haluaisi olla ihminen.


    • sun-äikänope

      aatellu kanssa juttujam hmm. Ihan jees, mutta välistätoi nettikappale repes... et niiku jaksa kohistaa silmiäsja lukee loppuun. Saato olla asiaankin, mutta.. .hermo kestä tommosta... kaan. Eli meni ihan hukkaan taikka syteen... tavalllaan harmi o.o .. ja en ruvennu kattomaan typoja vielä hei...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe