pyörän valinta 9-vuotiaalle.

sokeriina

Hei.
Hakusessa siis 9 vuotiaalle soveltuva pyörä. Käytössä tulee olemaan läpi vuoden. 24 tuumainen, ja jalkajarrulla. Hobbyhallin valikoimaa selailin, mut epäileväinen ihmisluonne kun olen, haluaisin mielipiteitä asiaan. Ihan hirveitä summia ei pysty sijoittamaan, vaan kohtuu hinnalla pitäisi löytyä hyvä ja huoltovapaa malli. Täällä korvessa ei pyöräliikkeitä juuri löydy, joten netti taitaa olla aikas ainut vaihtoehto.
ja kestävyyttä tietenkin haetaan, ja suht kevyttä mallia polkea.
kiitos jos kommentoit asiallisesti :)

41

3583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No.jaa

      Mm käyttäjän sukupuoli, pituus, pyörän käyttötarkoitus ja mieluinen vaihdemäärä puuttuvat, joten osta tämä jostain nettikaupasta:

      http://www.tunturi.fi/pyorat_2015/flirt-24-7-vaihteinen/

      En kehtaisi lapselle ostaa mitään Bilteman tai Hobby Hallin romua ja olen köyhistä köyhin.

      • sokeriina

        Kiitos :)
        pojalle pyörää etsiskelen. Pituutta 130cm paikkeilla ja koulumatkat 5km päivässä läpi vuoden tulee ajeltua. Joten pitäisi toimia niin kesällä kuin talvellakin. Joskus ollut ongelmana pakkasella jarrujen pettäminen. En tiedä onko tämä sitten yleistäkin nykypyörissä.
        Onko tunturi edelleen ok merkki? Tuolla näkyi olevan tuo bomber DRT 24 tuumasena..
        Tää yh äiskä kun ei juuri noista ymmärrä :(


      • sokeriina kirjoitti:

        Kiitos :)
        pojalle pyörää etsiskelen. Pituutta 130cm paikkeilla ja koulumatkat 5km päivässä läpi vuoden tulee ajeltua. Joten pitäisi toimia niin kesällä kuin talvellakin. Joskus ollut ongelmana pakkasella jarrujen pettäminen. En tiedä onko tämä sitten yleistäkin nykypyörissä.
        Onko tunturi edelleen ok merkki? Tuolla näkyi olevan tuo bomber DRT 24 tuumasena..
        Tää yh äiskä kun ei juuri noista ymmärrä :(

        Vastataan nyt sullekin, kun tuli alettua naputtelemaan noista jarruista. Tuollainen 5km menee mainiosti Jopolla, ei liikaa liikkuvia/särkyviä osia. Huomattavasti halvemmalla saa jopotyylisen suomessa kootun Soliferin, ovat yllättävän hyvän oloisia hintaisekseen.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Älä osta jalkajarrullista, sillä se on paljon huonompi pysähtymään kuin käsijarrullinen! En oikein ymmärrä vanhempien halua ostaa vaarallisia pyöriä muksuille.

      Tunturi ei ole ollut pyörämerki enää vuosiin. Accell Group osti sen ja heidän pyöristään kaikkein huonoimmat, Turkissa tehdyt, teipataan Suomeen Tuntureiksi.

      Pyörän painolla on myös merkitystä, koska pieni mies joutuu halpispyörässä käsittelemään suhteessa suurempaa massaa kuin aikuinen. Paino on siis myös turvallisuustekijä. Esimerkiksi yllä linkitetty merida on yli 13 kg, eli vastaavasti aikuinen joutuisi ajamaan 30 kg painoisella polkupyörällä. Taitaisi jäädä tekemättä.

      Yksi vaihtoehto olisi Jopo. Se on omiaan tuollaiseen käyttöön. Täytyy vain kokeilla, meneekö jo vakio koko, vai pitääkö olla pienempi. Jopokin on toki kohtuu raskas.

      http://www.helkamavelox.fi/tuote-osasto/jopo/

      Jos pyörän on oltava maastopyörä, niin sitten sen on oltava oikea maasturi. Suomestakin saa käyttökelpoisia lastenpyöriä, vaikka alan ykkösmerkki Islabikes ei suostu myymään muualle kuin UK:hin tällä hetkellä Euroopassa. Esimerkiksi Spessua on saatavilla.

      http://www.pyorahuolto.com/shop/lastenpyorat/2015-specialized-hotrock-24-xc

      • Alkup_maaniepyöräi

      • Alkup_maantiepyöräi

        Vielä tuosta napajarrusta. Napajarrunkin saa toimimaan ympäri vuoden, mutta se vaatisi erilaisen voitelun talveksi. Kesään tarkoitetut rasvat estävät jarrun toiminnan kylmässä. Tässäkin mielessä käsijarrut ovat helpommat, mutta vannejarrukaan ei ole ihan ongelmaton. Paras olisi ehkä mekaaninen levyjarru, mutta ne nostavat heti hintaa.


      • kissansilmä
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Vielä tuosta napajarrusta. Napajarrunkin saa toimimaan ympäri vuoden, mutta se vaatisi erilaisen voitelun talveksi. Kesään tarkoitetut rasvat estävät jarrun toiminnan kylmässä. Tässäkin mielessä käsijarrut ovat helpommat, mutta vannejarrukaan ei ole ihan ongelmaton. Paras olisi ehkä mekaaninen levyjarru, mutta ne nostavat heti hintaa.

        Genesis Core olisi jo kunnon lastenpyörä, 24 tuuman renkaat. mutta hinta on sitten 600 euroa.


      • Kyllä se jalkajarru on suurimmassa osassa lastenpyöriä ainut oikea vaihtoehto, kuin myös kysyjän tapauksessa.

        Perustelut. Käsijarrut ovat tehokkaammat kuin jalkajarru, silloin kun ne ovat kunnossa. Valitettavasti vanhemmat eivät käytännössä huolla/säädä ollenkaan lastensa pyörien käsijarruja, tai pyöriä yleensäkään. Todellisuudessa 90% alakouluikäisten käsijarrullisista pyöristä on käytännössä jarruttomia. Tämän voit tarkistaa menemällä jollekin alakoulun pyörätelineille katsomaan. Jalkajarru toimii huoltamattomassakin pyörässä yleensä kohtuullisesti, lasten vauhdeissa.

        Toki jos 9 vuotiaan pyörähuolto on kunnossa, kannattaa totuttaa käsijarruihin.


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Kyllä se jalkajarru on suurimmassa osassa lastenpyöriä ainut oikea vaihtoehto, kuin myös kysyjän tapauksessa.

        Perustelut. Käsijarrut ovat tehokkaammat kuin jalkajarru, silloin kun ne ovat kunnossa. Valitettavasti vanhemmat eivät käytännössä huolla/säädä ollenkaan lastensa pyörien käsijarruja, tai pyöriä yleensäkään. Todellisuudessa 90% alakouluikäisten käsijarrullisista pyöristä on käytännössä jarruttomia. Tämän voit tarkistaa menemällä jollekin alakoulun pyörätelineille katsomaan. Jalkajarru toimii huoltamattomassakin pyörässä yleensä kohtuullisesti, lasten vauhdeissa.

        Toki jos 9 vuotiaan pyörähuolto on kunnossa, kannattaa totuttaa käsijarruihin.

        Väitän, että pieni lapsi oppii käyttämään käsijarrun yhtä nopeasti kuin jalkajarrunkin. Ehkä jopa hivenen nopeammin. Käytössä käsijarru on turvallisempi, eikä myöhemmin tule tarvetta oppia pois jalkajarrusta.

        Kannattaa verrata Suomessa myytäviä lastenpyöriä ja brittiläisiä sekä saksalaisia laadukkaita pienten lasten pyöriä. Suomessa myydään painavia pyöriä, joissa on jalkajarru ja pahimmillaan "joustohaarukka". Brittiläisissä ja saksalaisissa laatupyörissä ihan pienille lapsille on käsijarrut, jäykkä haarukka ja ne ovat keveitä.


      • Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Väitän, että pieni lapsi oppii käyttämään käsijarrun yhtä nopeasti kuin jalkajarrunkin. Ehkä jopa hivenen nopeammin. Käytössä käsijarru on turvallisempi, eikä myöhemmin tule tarvetta oppia pois jalkajarrusta.

        Kannattaa verrata Suomessa myytäviä lastenpyöriä ja brittiläisiä sekä saksalaisia laadukkaita pienten lasten pyöriä. Suomessa myydään painavia pyöriä, joissa on jalkajarru ja pahimmillaan "joustohaarukka". Brittiläisissä ja saksalaisissa laatupyörissä ihan pienille lapsille on käsijarrut, jäykkä haarukka ja ne ovat keveitä.

        Luetko ollenkaan viestejä mihin vastaat? Olenko väittänyt ettei lapsi oppisi käsijarrun käyttöön? Lapset kyllä oppivat käsijarrun ja se on tehokkaampi/turvallisempi kuin jalkajarru, kunhan on kunnossa. Mutta kun ne valtaosassa ei sitä ole. Vai onko mielestäsi käsijarru, jonka kahva pamahtaa tankoon, ilman suurempaa jarrutusvaikutusta turvallinen ja suositeltava? Lapsi ei osaa huoltaa ja säätää käsijarruja, eikä se edes kuulu lapsen vastuulle. Valtaosa vanhemmista ei osaa/kerkeä/halua/pidä tärkeänä huoltaa tai huollattaa lapsensa pyörää. Siksi valtaosa lastenpyörien käsijarruista on tehottomia/vaarallisia. Siksi jalkajarru on suositeltavampi vaihtoehto siihen saakka, kunnes ajaja pystyy itse huolehtimaan käsijarrujen kunnosta. Tietysti jos vanhemmalla riittää osaamista/halua huoltaa tai huollattaa lapsensa pyörää, valitaan käsijarrut.

        Olisiko liikaa pyydetty, arvon maantiepyöräilijä, jos vastaat viestiini niin vastaa/kommentoi asiaa josta kirjoitin. Näin saadaan järkevämpää keskustelua aikaiseksi. Tässäkin jarruasiassa olemme periaatteessa samaa mieltä. Sinä vaan et ole ottanut kantaa/kommentoinut jarrujen kunto/huolto asiaan, vaan suosittelet sokeasti käsijarruja kaikille.


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Luetko ollenkaan viestejä mihin vastaat? Olenko väittänyt ettei lapsi oppisi käsijarrun käyttöön? Lapset kyllä oppivat käsijarrun ja se on tehokkaampi/turvallisempi kuin jalkajarru, kunhan on kunnossa. Mutta kun ne valtaosassa ei sitä ole. Vai onko mielestäsi käsijarru, jonka kahva pamahtaa tankoon, ilman suurempaa jarrutusvaikutusta turvallinen ja suositeltava? Lapsi ei osaa huoltaa ja säätää käsijarruja, eikä se edes kuulu lapsen vastuulle. Valtaosa vanhemmista ei osaa/kerkeä/halua/pidä tärkeänä huoltaa tai huollattaa lapsensa pyörää. Siksi valtaosa lastenpyörien käsijarruista on tehottomia/vaarallisia. Siksi jalkajarru on suositeltavampi vaihtoehto siihen saakka, kunnes ajaja pystyy itse huolehtimaan käsijarrujen kunnosta. Tietysti jos vanhemmalla riittää osaamista/halua huoltaa tai huollattaa lapsensa pyörää, valitaan käsijarrut.

        Olisiko liikaa pyydetty, arvon maantiepyöräilijä, jos vastaat viestiini niin vastaa/kommentoi asiaa josta kirjoitin. Näin saadaan järkevämpää keskustelua aikaiseksi. Tässäkin jarruasiassa olemme periaatteessa samaa mieltä. Sinä vaan et ole ottanut kantaa/kommentoinut jarrujen kunto/huolto asiaan, vaan suosittelet sokeasti käsijarruja kaikille.

        Itse en enää ostaisi lapsille jalkajarrulista fillaria millään tekosyyllä.


      • Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Itse en enää ostaisi lapsille jalkajarrulista fillaria millään tekosyyllä.

        Voisitko nyt kun toisen kerran pyydetään, kommentoida asiaa josta kirjoitin. Helpotan tehtävääsi kysymyksellä. Miten kauan arvelisit 9-vuotiaan pyörässä käsijarrujen pysyvän turvallisesssa kunnossa, jos vanhempi/vanhemmat eivät huolehdi niiden kunnosta? Onko tällaisessa tapauksessa käsijarru paras valinta, ostohetkeä lukuunottamatta?


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Voisitko nyt kun toisen kerran pyydetään, kommentoida asiaa josta kirjoitin. Helpotan tehtävääsi kysymyksellä. Miten kauan arvelisit 9-vuotiaan pyörässä käsijarrujen pysyvän turvallisesssa kunnossa, jos vanhempi/vanhemmat eivät huolehdi niiden kunnosta? Onko tällaisessa tapauksessa käsijarru paras valinta, ostohetkeä lukuunottamatta?

        Voisitko oletaa, että kulman pyöräkorjaamo voisi jotenkin olla se paikka? Miten napajarru pysyy kunnossa, jos siitä ei huolehdita? Argumentttisi on heikko, eikä tee huonommasta vaihtoehdosta parempaa. Ne vanhemmat, jotka eivät välitä, eivät välitä kyllä napajarrusta sen enempää kuin käsijarrustakaan

        Tätä kärjistää vielä se, että halpispyörien osat ovat niin huonoa tavaraa, että niitä pitää olla rassaamassa tavan tästä, oli kyse sitten napa- tai käsijarrusta. Jos ei välitä lapsistaan, ostaa sitten sen marketin hienon värise, painavan ja huonoista osista kootun, jossa on "joustokeula". Jos haluaa päästä vähemmällä, ostaa jonkun paremman pyörän lapsilleen. Elämä on valintoja.


      • Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Voisitko oletaa, että kulman pyöräkorjaamo voisi jotenkin olla se paikka? Miten napajarru pysyy kunnossa, jos siitä ei huolehdita? Argumentttisi on heikko, eikä tee huonommasta vaihtoehdosta parempaa. Ne vanhemmat, jotka eivät välitä, eivät välitä kyllä napajarrusta sen enempää kuin käsijarrustakaan

        Tätä kärjistää vielä se, että halpispyörien osat ovat niin huonoa tavaraa, että niitä pitää olla rassaamassa tavan tästä, oli kyse sitten napa- tai käsijarrusta. Jos ei välitä lapsistaan, ostaa sitten sen marketin hienon värise, painavan ja huonoista osista kootun, jossa on "joustokeula". Jos haluaa päästä vähemmällä, ostaa jonkun paremman pyörän lapsilleen. Elämä on valintoja.

        Aina voi olettaa ja pyöräkorjaamo on hyvä paikka huoltaa lastenkin pyöriä. Milloin viimeksi näit lastenpyörän korjaamolla. Valitettavasti valtaosa vanhemmista ei vie pyörää korjaamoon, vaikkei itse sitä huolla. Siksi käsijarrulliset lastenpyörät ovat pääsääntöisesti jarruttomia, jos et usko, käy katsomassa missä tahansa alakoulun pyörätelineillä. Jalkajarru toimii huoltamatta vuosikausia kunhan ketju on paikallaan, tästä on ihan omakohtaista kokemusta :-) Kolmivaihteinen Poni on ainakin 4vuotta ollut jalkajarrun osalta ilman huoltoa ja jarru toimii.

        Minä olen oppinut, että napajarruksi kutsutaan käsijarrullista napajarrua, eli moderni versio rumpujarrusta. Se vaatii huoltoa ihan eri lailla kuin jalkajarru.

        Väität argumenttiani heikoksi, mutta et silti vastaa kysymykseeni, kuinka kauan 9-vuotiaalla pysyy käsijarrut turvallisena huoltamatta? Jalkajarru toimii niin kauan kuin pyörä 9-vuotiaan käytössä kestää, käsijarrut murto-osan siitä.

        Jos kysyjä ilmoittaa olevansa pyöristä mitään ymmärtämätön yksinhuoltaja, voisiko olettaa että jarrut jää hänellä huoltamatta. Voisi myös olettaa ettei pyöräkorjaamon huoltomaksut ole tärkeysjärjestyksen kärjessä kun mietitään rahan käyttöä. Olettaisin myös, että tällöin mahdollisimman yksinkertainen pyörä, huoltovapaalla jalkajarrulla olisi järkevä vaihtoehto. Vaikkakin häviää jarrutustehossa uusille käsijarruille, puoli vuotta ajoa ja tilanne on aivan toinen.

        Paremmuus riippuu monesta tekijästä. Se mikä on yhdessä tilanteessa parempi, ei välttämättä ole sitä toisessa. Taitaa olla olla sama juttu kuin hybridin kanssa. Sulle hybridi ja jalkajarru ovat surkeaa kuraa, riippumatta käyttäjästä tai käyttötarkoituksesta, pelkkä sana riittää arvostelun perusteiksi. Itse en ole noin kapeakatseinen, vaikka omistan maantiepyöränkin :-)


      • alkup.sivullinen

        Olen samaa mieltä kuin alkup.tuna. Asian ydinhän käsittääkseni on se että alkup_maantiep saattaa hyvinkin olla isä (oletan hänet nyt tietämättä mieheksi) vertaansa vailla, joka todellakin huoltaa niin oman kuin jälkikasvunsakin pyörät. Hänelle sopii myös maantiepyörä ja hänellä on hyvä työpaikka ja vara ylläpitää eri pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Näinhän ei kuitenkaan asiat ole kaikissa muissa talouksissa, ja sitä alkup_maantiep ei voi ymmärtää. Itsekin omistan vain yhden pyörän, jonka olen saannut ilmaiseksi ja siihen on tyytyminen. En aijo ostaa eri pyöriä eri käyttöön, vaikka alkup_maantiep kuinka suosittelisi sitä myös minulle. Ajan aivan tyytyväisenä töihin ja takaisin ympäri vuoden hybridillä, jota hän haukkuu huonoksi treking pyöräksi. Säästän bensaa ja kuntoni on minulle välttävä.

        Alkup.tuna esitti asiansa jarruista lasten pyörissä useaan kertaan niin että minä ainakin tajusin hyvin. Ja mielestäni alukp_maantiep ei selkeästi kirjoittanut vastinetta samasta asiasta mitä alkup.tuna esitti. Eli jos jarruja ja pyöriä ei huolla niin silloin on jalkajarru pidemmän aikaa käyttökelpoinen kuin käsijarru. Ymmärsinkö oikein alkup.tuna?


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.sivullinen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin alkup.tuna. Asian ydinhän käsittääkseni on se että alkup_maantiep saattaa hyvinkin olla isä (oletan hänet nyt tietämättä mieheksi) vertaansa vailla, joka todellakin huoltaa niin oman kuin jälkikasvunsakin pyörät. Hänelle sopii myös maantiepyörä ja hänellä on hyvä työpaikka ja vara ylläpitää eri pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Näinhän ei kuitenkaan asiat ole kaikissa muissa talouksissa, ja sitä alkup_maantiep ei voi ymmärtää. Itsekin omistan vain yhden pyörän, jonka olen saannut ilmaiseksi ja siihen on tyytyminen. En aijo ostaa eri pyöriä eri käyttöön, vaikka alkup_maantiep kuinka suosittelisi sitä myös minulle. Ajan aivan tyytyväisenä töihin ja takaisin ympäri vuoden hybridillä, jota hän haukkuu huonoksi treking pyöräksi. Säästän bensaa ja kuntoni on minulle välttävä.

        Alkup.tuna esitti asiansa jarruista lasten pyörissä useaan kertaan niin että minä ainakin tajusin hyvin. Ja mielestäni alukp_maantiep ei selkeästi kirjoittanut vastinetta samasta asiasta mitä alkup.tuna esitti. Eli jos jarruja ja pyöriä ei huolla niin silloin on jalkajarru pidemmän aikaa käyttökelpoinen kuin käsijarru. Ymmärsinkö oikein alkup.tuna?

        Huolto on eurokossupullon tai parin hintainen, joten kyse on muusta. Välittäminen, mikä tuossa tuli, on aika oleellinen huomio. Ne jotka eivt välitä, tuskin myöskään kyselevät täällä neuvoja, vai mitä? Eli ei vaarallisia jalkajarruja muksuille.

        Jalkajarru on huoltamattomana ihan yhtä vaarallinen kuin käsijarrukin. Sen lisäksi se opettaa vääränlaista motoriikkaa, joten ette pysty tekemään mustaa valkoiseksi. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lasten fillarit pitää tarkastaa silloin tällöin ja perusasioiden katsominen pitää opettaa naperoillekkin.

        hybridi = maastopyörään , laitetaan maantiepyörän komponentteja
        fitnesspyörä = maantiepyörään laitetaan maastopyörän komponentteja

        Hybridi on ok, jos ajaa kaupungissa ja ajotyyli on agressiivinen. Tiedän muutaman oikein hienosti tehdyn hybridin. Hinnat niillä on reippaasti yli 2000 €, eli eivät kuulu näihin keskusteluihin. Nishiki teki pitkään hybridiä, jonka hinta oli edullinen, tonnin pintaan, mutta se putosi pois mallistosta joitakin vuosia sitten. Itse en tarvitse hybridiä, ajotyylini ei ole sellainen, enkä ole vuosiin nähnyt yhtään hyllytavarana Suomessa. Fitnesspyöristä mm. Bianchin Cameleontea saa aika hyvin, mutta sitten tulee kysymys, miksi ostaisin fitnesspyörän, kun samaan hintaan saa maantiepyöränkin?


      • määrittelepieni
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Väitän, että pieni lapsi oppii käyttämään käsijarrun yhtä nopeasti kuin jalkajarrunkin. Ehkä jopa hivenen nopeammin. Käytössä käsijarru on turvallisempi, eikä myöhemmin tule tarvetta oppia pois jalkajarrusta.

        Kannattaa verrata Suomessa myytäviä lastenpyöriä ja brittiläisiä sekä saksalaisia laadukkaita pienten lasten pyöriä. Suomessa myydään painavia pyöriä, joissa on jalkajarru ja pahimmillaan "joustohaarukka". Brittiläisissä ja saksalaisissa laatupyörissä ihan pienille lapsille on käsijarrut, jäykkä haarukka ja ne ovat keveitä.

        Väitän takaisin että jossakin menee raja. Kun 18kk ikäinen aikanaan rupesi ajamaan potkupyörää ja kengän kulumisen estämiseksi, asennutin käsijarrun, niin ei todellakaan pystynyt sitä käyttämään. Kengät kuluivat.


      • Alkup_maantiepyöräi
        määrittelepieni kirjoitti:

        Väitän takaisin että jossakin menee raja. Kun 18kk ikäinen aikanaan rupesi ajamaan potkupyörää ja kengän kulumisen estämiseksi, asennutin käsijarrun, niin ei todellakaan pystynyt sitä käyttämään. Kengät kuluivat.

        Kyllä ja hän oppi sitä lopulta käyttämään ja siirtyminen eteenpäin uuteen pyörään olil helppoa. Jalkajarrulliset lastenpyörät eivät ole tätä päivää. Ne kuuluvat viime vuosituhannelle.


      • määrittelepieni

        Totta! Oppi polkupyörän salat potkupyörän jälkeen heti 2v täytettyään ja nyt 5 vuotiaana ajaa kuin peto, milloin mitäkin. Nyt ymmärtää käsijarrut sekä jalkajarrut. Silloin pienempänä ei käsijarruun koskenut vaan jarrutti kengällä.


      • alkup.sivullinen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin alkup.tuna. Asian ydinhän käsittääkseni on se että alkup_maantiep saattaa hyvinkin olla isä (oletan hänet nyt tietämättä mieheksi) vertaansa vailla, joka todellakin huoltaa niin oman kuin jälkikasvunsakin pyörät. Hänelle sopii myös maantiepyörä ja hänellä on hyvä työpaikka ja vara ylläpitää eri pyöriä eri käyttötarkoituksiin. Näinhän ei kuitenkaan asiat ole kaikissa muissa talouksissa, ja sitä alkup_maantiep ei voi ymmärtää. Itsekin omistan vain yhden pyörän, jonka olen saannut ilmaiseksi ja siihen on tyytyminen. En aijo ostaa eri pyöriä eri käyttöön, vaikka alkup_maantiep kuinka suosittelisi sitä myös minulle. Ajan aivan tyytyväisenä töihin ja takaisin ympäri vuoden hybridillä, jota hän haukkuu huonoksi treking pyöräksi. Säästän bensaa ja kuntoni on minulle välttävä.

        Alkup.tuna esitti asiansa jarruista lasten pyörissä useaan kertaan niin että minä ainakin tajusin hyvin. Ja mielestäni alukp_maantiep ei selkeästi kirjoittanut vastinetta samasta asiasta mitä alkup.tuna esitti. Eli jos jarruja ja pyöriä ei huolla niin silloin on jalkajarru pidemmän aikaa käyttökelpoinen kuin käsijarru. Ymmärsinkö oikein alkup.tuna?

        Ymmärsit täysin oikein kirjoitukseni.


      • Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Huolto on eurokossupullon tai parin hintainen, joten kyse on muusta. Välittäminen, mikä tuossa tuli, on aika oleellinen huomio. Ne jotka eivt välitä, tuskin myöskään kyselevät täällä neuvoja, vai mitä? Eli ei vaarallisia jalkajarruja muksuille.

        Jalkajarru on huoltamattomana ihan yhtä vaarallinen kuin käsijarrukin. Sen lisäksi se opettaa vääränlaista motoriikkaa, joten ette pysty tekemään mustaa valkoiseksi. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lasten fillarit pitää tarkastaa silloin tällöin ja perusasioiden katsominen pitää opettaa naperoillekkin.

        hybridi = maastopyörään , laitetaan maantiepyörän komponentteja
        fitnesspyörä = maantiepyörään laitetaan maastopyörän komponentteja

        Hybridi on ok, jos ajaa kaupungissa ja ajotyyli on agressiivinen. Tiedän muutaman oikein hienosti tehdyn hybridin. Hinnat niillä on reippaasti yli 2000 €, eli eivät kuulu näihin keskusteluihin. Nishiki teki pitkään hybridiä, jonka hinta oli edullinen, tonnin pintaan, mutta se putosi pois mallistosta joitakin vuosia sitten. Itse en tarvitse hybridiä, ajotyylini ei ole sellainen, enkä ole vuosiin nähnyt yhtään hyllytavarana Suomessa. Fitnesspyöristä mm. Bianchin Cameleontea saa aika hyvin, mutta sitten tulee kysymys, miksi ostaisin fitnesspyörän, kun samaan hintaan saa maantiepyöränkin?

        "Jalkajarru on huoltamattomana ihan yhtä vaarallinen kuin käsijarrukin."
        Tuo on täyttä sontaa, ei taida olla liiemmin kokemusta jalkajarrusta. Miten sinä huollat jalkajarrua? Miksi minun jalkajarrut ovat toimineet ja toimivat huoltamatta?

        Paljonko maksaa eurokossu. Tuosta huomaa hyvin, ettei sulla ole pikkurahan puute, jos on koskaan ollutkaan. Valitettavasti joillakin on sellainen tulotaso, että jokainen pienikin ylimääräinen meno pitää harkita tarkkaan ja silti on loppukuussa lompsassa nahat vastakkain. Silloin ei ole kyse välittämisestä, typerää väittää moista.

        Onko noista pyörätyyppien (hybrid, fitnes jne) määrittelystä jossain virallista "listaa". Olisi helpompi jos jokainen tietäisi mistä puhutaan, nuo sinun määrityksesi ovat liian suppeita, jotta järkevää keskustelua eri mallien sopivuudesta eri käyttötarkoituksiin voitaisiin käydä.


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        "Jalkajarru on huoltamattomana ihan yhtä vaarallinen kuin käsijarrukin."
        Tuo on täyttä sontaa, ei taida olla liiemmin kokemusta jalkajarrusta. Miten sinä huollat jalkajarrua? Miksi minun jalkajarrut ovat toimineet ja toimivat huoltamatta?

        Paljonko maksaa eurokossu. Tuosta huomaa hyvin, ettei sulla ole pikkurahan puute, jos on koskaan ollutkaan. Valitettavasti joillakin on sellainen tulotaso, että jokainen pienikin ylimääräinen meno pitää harkita tarkkaan ja silti on loppukuussa lompsassa nahat vastakkain. Silloin ei ole kyse välittämisestä, typerää väittää moista.

        Onko noista pyörätyyppien (hybrid, fitnes jne) määrittelystä jossain virallista "listaa". Olisi helpompi jos jokainen tietäisi mistä puhutaan, nuo sinun määrityksesi ovat liian suppeita, jotta järkevää keskustelua eri mallien sopivuudesta eri käyttötarkoituksiin voitaisiin käydä.

        Hybridipyörä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja.

        Fitnesspyörä on maantiepyörä, johon on vaihdettu maastokomponentteja.

        Virallista listaa ei ole ja käytännössä suomessa myydään paljon huonolaatuisia trekking pyöriä hybrideinä. Niillä ei tosiasiassa ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja tuo on lähinnä kusetusta.

        Trekking- ja touringpyörä on taas molemmat suomennettu sanalla retkipyörä, vaikka niiden geometria on täysin erityyppinne. Mikä sekoittaa pakkaa entisestään.


      • Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridipyörä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja.

        Fitnesspyörä on maantiepyörä, johon on vaihdettu maastokomponentteja.

        Virallista listaa ei ole ja käytännössä suomessa myydään paljon huonolaatuisia trekking pyöriä hybrideinä. Niillä ei tosiasiassa ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja tuo on lähinnä kusetusta.

        Trekking- ja touringpyörä on taas molemmat suomennettu sanalla retkipyörä, vaikka niiden geometria on täysin erityyppinne. Mikä sekoittaa pakkaa entisestään.

        Niin niin, tarkoitinkin juuri noita, "Hybridipyörä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja." ja "Fitnesspyörä on maantiepyörä, johon on vaihdettu maastokomponentteja." Mistä nuo määritykset olet "vetäissyt", hatustako. Millä perusteella niitä pitäisi pitää ainoina oikeina?

        Kyllä mielestäni hybridi voi olla muunlainenkin, kuin maastopyörän geometrialla tehtyyn runkoon kasattu pyörä.


      • Alkup_maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Niin niin, tarkoitinkin juuri noita, "Hybridipyörä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja." ja "Fitnesspyörä on maantiepyörä, johon on vaihdettu maastokomponentteja." Mistä nuo määritykset olet "vetäissyt", hatustako. Millä perusteella niitä pitäisi pitää ainoina oikeina?

        Kyllä mielestäni hybridi voi olla muunlainenkin, kuin maastopyörän geometrialla tehtyyn runkoon kasattu pyörä.

        Tuo on alkuperäinen määritelmä. Termistö on toki vaihtelevaa suomeksi, koska käännökset ensin saksasta ja sittemmin englannista eivät ole täysin vakiintuneet. Silti trekkingpyörän myyminen hybridinä on jo sen luokan kusetusta, että se onnistuu vain mainosmiehiltä.


    • Alkup_maantiepyöräi
    • Temez5
    • Tervejärki

      Lapset kasvaa sitä tahtia, että kovin hirveitä ei kannata panostaa. Kierrätyspyörä joltain sukulaiselta tai tuttavalta olisi paras. Ei niistä käytettynä kukaan mitään maksa joten ihan turha panostaa hirveitä jos joutuu uuden ostamaan. Omalle pojalle jstin vasta 14v kunnollisemman yli 700€ pyörän, koska oli jo kasvanut niin että voi käytännössä ostaa jo aikuisten runkokoon ja pyörä menee koko yläkoulun ja lukion.

      • kissansilmä

        Onhan se niinkin, mutta kalliimmasta ja paremmasta pyörästä saa sitten jotain kun myy eteenpäin, halpa romunkeräykseen.


      • Omakokemus
        kissansilmä kirjoitti:

        Onhan se niinkin, mutta kalliimmasta ja paremmasta pyörästä saa sitten jotain kun myy eteenpäin, halpa romunkeräykseen.

        Ei noista lastenpyöristä kukaan halua käytettynä juuri mitään maksaa. Uusiakin saa niin halvalla.


      • Alkup_maantiepyöräi
        Omakokemus kirjoitti:

        Ei noista lastenpyöristä kukaan halua käytettynä juuri mitään maksaa. Uusiakin saa niin halvalla.

        Ainakin Islabikes'n pyöristä saa kohtuullisesti. Vähän aikaa sitten niistä maksettiin melkein uusien hintoja, koska pyöriä ol vaikea saada Suomeen. Nyttemmin hinnat ovat normalisoituneet, kun Islabikes lähettää pyöriä taas myös Suomeen.

        http://www.islabikes.co.uk


      • Jotainrajaa
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Ainakin Islabikes'n pyöristä saa kohtuullisesti. Vähän aikaa sitten niistä maksettiin melkein uusien hintoja, koska pyöriä ol vaikea saada Suomeen. Nyttemmin hinnat ovat normalisoituneet, kun Islabikes lähettää pyöriä taas myös Suomeen.

        http://www.islabikes.co.uk

        Voi Jeesus, jotain lastenpyöriä alkaa tilailemaan ulkomailta...


      • jokainentyylillään
        Jotainrajaa kirjoitti:

        Voi Jeesus, jotain lastenpyöriä alkaa tilailemaan ulkomailta...

        Kannattaa tilata jos säästää satkuja. Itse tilasin (tosin aikuisten) pyörän saksasta. Hinta suojen kivijalkaliikkeessä 799,- eikä hinnasta tingitty. Tismalleen sama pyörä sakassta tilattuna ja kotiovelle toimitettuna 550,-

        Ohjaustanko ja polkimet kiinni ja satula tankoinenn paikoille ja menoksi. Säästöä lähes 250,- joten tilaan jatkossakin jos säästän. Äänestän aina kukkarollani.


      • korjaus

        Siis suomen kivijalkaliikkeessä.


      • Alkup_maantiepyöräi
        jokainentyylillään kirjoitti:

        Kannattaa tilata jos säästää satkuja. Itse tilasin (tosin aikuisten) pyörän saksasta. Hinta suojen kivijalkaliikkeessä 799,- eikä hinnasta tingitty. Tismalleen sama pyörä sakassta tilattuna ja kotiovelle toimitettuna 550,-

        Ohjaustanko ja polkimet kiinni ja satula tankoinenn paikoille ja menoksi. Säästöä lähes 250,- joten tilaan jatkossakin jos säästän. Äänestän aina kukkarollani.

        Lisäksi käyttökelpoisten lastenpyörien saatavuus Suomesta on kovin rajoitettua, mikä pakottaa tilaamaan netistä. Pääosa lastenpyörinä kaupattavista on aikamoisia ankkureita ja varustettu vaarallisella jalkajarrulla. Joitakin Spessun malleja olen nähnyt satunnaisesti hyllytavarana.


      • Anonyymi
        Omakokemus kirjoitti:

        Ei noista lastenpyöristä kukaan halua käytettynä juuri mitään maksaa. Uusiakin saa niin halvalla.

        Itse sain käytetystä lastenpyörästä 320 € kuin sen möin. Pari vuotta vanha oli ja itse maksoin siitä uutena 490 €. Suht hyvin piti arvonsa.


    • Lastenpyöräää

      Ehdottaisin Jopoa käytettynä tai uutena. Saattaa vielä olla aavistuksen iso, mutta lapset oppii :) Jopossa on riittävän laadukkaat osat, että toimii.

      Parin sadan euron markettipyörissä esimerkiksi Tunturi Ponissa ( kahden uuden ponin kokemus) pitää heti alkajaisiksi säätää pyörän laakerit, että se kulkee ja lapsi jaksaa polkea. Kannattaa tingata ensihuolto mukaan jos ostaa 200 euron pyöriä. Omat ostamani lasten halpis pyörät ovat aina vaatineet säädön ja huollon heti uutena..

    • Anonyymi

      osta cube 27.5 joustohaarukka ei ole haittaa ja käsijarrut pelaa aivan hyvin itse sillä pyöräilen läpi vuoden olen 10 ja jarruja ei ole tarvinnut hoitaa yleensä 9v haluaa keulia ja endota niin jäykkäperä on oikein hyvä ja käsijarrut on tehokkaat ja niillä voi endo ja keulia niin osta cube no ne maksaa sen 600-900 mutta oikein hyvä pyörä lokarit ostat niin kaikki pelaa

      • Anonyymi

        Joustohaarukka lisää pyörän painoa. On se turha, jos sitä ei tarvita. Jos ei aja maastossa, niin se on aika turha.


    • Anonyymi

      Syytä myös huomioida se, että pyöräilijän pituus ratkaisee enemmän kuin ikä. Monella valmistajalla on taulukot tai sovellukset oikean koon määrittämiseksi.

      Tässä on vain yksi esimerkki.
      https://www.frogbikes.com/fitting

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe