Avioliiton odotukset, kun kumppani muuttuu....

Miljeera

Mitä avioliitossa pitää kestää?
Olen viiden lapsen syrjäkylällä asuva kouluttamaton äiti.
Mies on maatalousyrittäjä ja tekee töitä ilta yhdeksään, ei aina niin omasta halustakaan, vaan eläimiä ei voi jättää hoitamatta. Mutta se naisen rooli on jäänyt itseltä vain kodinhoitajan ja äidin rooliin.
Maatalossa työnjakokin on selvä sukupuolen mukaan. Paljon on mies 21 aviovuoden aikana muuttunut, niin minäkin.
Mutta se odotus olisi hänellä vieläkin se, että huollan hänetkin. Olen hänen tukijansa, pukijansa, ruokkijansa....koen etten ole vaimo.
Tiedän, että muutos lähtee itsestä, mitäs kun tunnistaa suuren kaipuun toisten aikuisten pariin, omaan työhön, omiin asioihin? Mies kokee nämä pettämisenä, hänen luottamuksen pettämisenä. Odotukset on erit, kulttuuritausta on eri.
Minä työssä käyvien vanhempien lapsena totuin perheen yhdessä tekemiseen, aikuisten kahden keskiseenkin aikaan, hän vain töiden tekemiseen yhdessä. Ei keskusteluja, ei yhteisiä kaupassa käyntejä, ei lasten kanssa touhuamista, ei aikuisten kahden keskistä aikaa.Olen pyytänyt lukuisia kertoja vaikka kävelylenkkiä kahdestaan, hänestä se on joutavaa. Mieheni on NIIN yltiökäytännöllinen, että "turhaa" ei tehdä ollenkaan. Mikäli aikaa olisi ajelulla käymiseen, sen voi käyttää töiden tekemiseen....
Puhe on turhaa, rakkaus osoitetaan työn teolla, "katso, näin paljon rakastan teitä, teen näin paljon töitä, tienaan leivän koko perheelle" ja vaimon rakkaus mitataan sängyssä. Muu kanssakäyminen tai asioiden jakaminen on turhaa. Toiset ihmiset elämässä on pettämistä. En saisi tavata muita, koska se on häneltä, perheeltä ja kodilta pois.
Toisaalta perhe saa tehdä "mitä lystää", kunhan se ei vaikuta millään lailla miehen elämään, ajallisesti tai rahallisesti. Voitaisiin käydä kylässä, harrastuksissa tms. Mutta kun harrastuksiin on 20 kilsan matka, ystävät jäi vielä kauemmas. Itse ei jaksa arjen pyörityksen jälkeen mitään erikoista. Varsinkin kun se kaipuu olisi toisten aikuisten kanssa keskusteluihin....

Nyt kun kirjoitan, oivallan että suurin ongelma avioliitossamme on meidän erilaisuus. Minä olen sosiaalinen, luova, pienestäkin innostuva, pitkiä syvällisiä keskusteluja rakastava ihminen olen naimisissa ahkeran, tunnollisen, sulkeutuneen, omistavaisen ja perhekeskeisen ihmisen kanssa. Olisin voinut kuvata miestäni hieman radikaalimmillakin adjektiiveilla, mutta tällainen hän on positiivisesti sanottuna.
Mutta kun nuo piirteet saa ylivallan, voimistuu vuosi vuodelta. Hiljainen ja päättäväinen muuttuu umpimieliseksi ja itsepäiseksi, minulla taan korostuu omat piirteeni. Olemme ehkä liian vastakkaisen kumppanin kanssa.

Tiedän, että elämä on tässä ja nyt. Olen 39 vuotias, jos haluaisin vielä opiskella ja käydä töissä, olisi sen aika nyt. En halua elää "sitten kun"-elämää. Tai olen elänyt sitä niin kauan. Olen ollut koko aikuisikäni naimisissa saman miehen kanssa...minulla ei ole mitään halua vaihtaa miestä :) Haluaisin vain itsekkäästi ja naiivisti, että mieheni olisi myös ystäväni, juttelisi kanssani, pitäisi hauskaa, ehkä hemmottelisikin.
Tai ehkä hän on ystävä, omalla tavallaan, ei hänellä ole elämässä muita aikuisia ihmisiä kuin minä. Minäkö olen se itsekäs, jolle tämä ei riitä?

Mutta minulle kumppanuus ja parisuhde on nauramista yhdessä, riitelyä yhdessä, asioiden jakamista, haaveilemistakin :) Hän haluaa elää tasaista, riidatonta (hienoa kyllä, mutta se tarkoittaa myös hankalien asioiden käsittelemättömyyttä ja mielipiteettömyyttä) yllätysetöntä, eristäytynyttä elämää. Hänelle riittää koti, perhe, työ! Minulle ei! Jotta kokisin elämäni rikkaammaksi, tarvitsisin elämääni ystäviä, harrastuksia, ihmissuhteita, työn.......minulle ei riitä että minulla ON mies, minä haluaisin elää ja ollakin mieheni kanssa....

Minkäs teet, muutosta ei näkyvissä. Opiskelupaikat kaukana, osa lapsista vielä pieniä, mukana muutama erityislapsikin. Olo on kuin villieläimellä häkissä, pakotettuna elämään väärässä paikassa. Voimia haen henkiseltä puolelta (ei hengelliseltä).....NLP:tä, meditointia, käsitöitä, mindfulnessia......ja voimaa saankin. Mutta mistä IHMISSUHDE elämään?

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farmarintytär

      Ahkera, ei-ryyppäävä, ei-väkivaltainen maamies-aviomiehesi ansaitsee minusta kunnioitusta omana itsenään. Pidä huoli että ehkäisy toimii (hakeudu sterilointiin) ja etsiydy itse seurakunnan perhetyön tai neuvolan kautta keskustelemaan.
      Ei maatalossa ole opetettu yhdessä touhuamista jne "kaupunkilaiskotkotuksia". Toki tarvitset ystäviä, ettekö käy edes perhekerhoissa tms.? Hakeudu seutukunnan harrastuksiin ja seuroihin (MLL ainakin), tuosta opiskelusta ja muusta en oikein tiedä. Olet aika paljon itse valinnut omilla valinnoillasi jo valmiiksi loppuelämääsi, syrjäinen maatalo, viisi lasta, ei koulutusta?
      Älä syytä ahkeraa maajussiasi elämäsi pilaamisesta, vaan yritä muiden viisaiden naisten kanssa yhteistyössä parantaa omaa tyytyväisyyttäsi. Töihin meno, voit kokea huonoja fiiliksiä haettuasi kymmentä paikkaa tuloksetta tietyistä syistä. Kun lapset kasvavat, jokin lähihoitaja-tyyppinen työ voisi olla OK. Jos olisit käynyt maatalousalan kouluja, luonnollisesti hoitaisit eläimiä (lypsyä vaikka) isännän rinnalla työtoverina, tästä hän varmasti ilahtuisi.
      Omat valintasi tehneenä, älä liikaa haaveile ihanasta kaupunkielämästä vaan nauti linnunlaulusta ja lasten olemassaolosta, juuri tästä hetkestä.
      "If you can't get what you want, learn to want the things you've got!.

    • Yritysjuttuja

      Vastakohtia? Työssäkäynti olisi... Aamuisia töihinlähtöjä, kun ENSIN olet huoltanut perheen. Mahdollisesti laittanut päivän/iltapäivän jutut valmiiksi perheelle. Kun tulisit kotiin, tekemättömät vastassa.
      Itse elin aikoinaan ihan hyvää perhe-elämää, kunnes palasin nuoruuden ammattiini 2 lapsen jälkeen(maatalouslomittaja). Ongelmia ilmeni välittömästi. Mikä hoitopaikka ottaa lapsia kello se ja se hyvin varhain... Milloin näen pienet hereillä kun puoliso sitten vei oman työnsä mukaan hoitoon ja haki. Se ruokatalous aina iltaisin myöhään valmiiksi, paistamiset ehti vain vapaapäivinä, ja muuta isompaa rojektii.
      Huono omatunto seuralaisena, kiire kiire... Että ehti taasen kotiin, jossa oli huollettavia kolmekin, plus eläimet.
      Meillä joskus harvoin istuttiin yömyöhällä- ainoana kummankin pienenä vapaahetkenä- kuin kaksi vento vierasta tuvan pöydän äärellä, juoden yökahveja.

      Koin sen kotona vietetyn ajan varmasti toisin kuin sinä. Rakastin kotonaoloa lasten ja omien elukoiden parissa, aina jotain pikkuhanketta, vanhaan taloon, kun vain oli siihen tilaisuus.
      Sittemmin... elämän muuttuessa erosimme. Nykyään? Tuntiduunarina, mutta aika onnettomana, kun on elettävä työn takia kaupunkikeskustassa, ja mitä siellä vapaallaan sitten tekisi- lastenkin jo ajat sitten kasvettua aikuisiksi.
      Miehesi ehkä ilahtuisi jos osallistutkin tilan töihin- tietenkin vaikka palkollisen tyyliin mikäli tila on miehen oma, ettet jää ilman työkorvausta ja eläke-etuja. Tunsin nuorempanakin pareja joista kumpikin oli opetellut toisensa työn keskeiset jutut- kukaanhan ei huomisesta tiedä, minkä yllärin voi tuoda. Nämä parit perustelivat, että on hyvä kun on varamies toiselle tai toiselle... Kerrankin tapasin yhden isännän suursiivousta tekemästä. Kertoi vaimon menneen vuorostaan propsinkaatohommiin.
      Ehkä miehesi kokee tilan kuten se on, yritys. Ehkä ei osaa irtautua välillä, kun kokee olevansa yksin sen pyörityksestä vastaava. Lomita joskus, ja vaadi korvike: että isäntä heittää vähän vapaalle välillä.

    • Miljeera

      Tila ei ole miehelleni yritys, vaan elämäntapa, kaikki kaikessa. Maataloon kasvetaan, maatalon tavoille kasvetaan. Kunnioitan miestäni tavattomasti. Kuten jo kerroin, hänellä on nämä ihanat puolet, mutta nimenomaan, mitäpä jos ne vain korostuu iän myötä....Kaikki asiat ovat hyviä, ääripäät ei juuri koskaan.
      Tietenkin on ollut oma valintani tulla 17 vuotiaana taloon. Enhän missään vaiheessa ole syyttänyt ketään, vai olenko?
      Mutta harmittava ja väärä tunne on se, että uhraan itseni toiselle tärkeille asioille. Minun mielestäni on hienoa, että joku antautuu työlleen ja on ahkera, mutta entäpä jos hän ei halua lomittajaa, kun sitä ei tarvita-ei ole ennenkään tarvittu. Ei halua lähteä kotoa pois, kun ei kukaan huolehdi silloin karjasta.
      Kun sanon kaipaavani vaihtelua, että käytäisi jossain, mieheni loukkaantuu koska kokee sen kodin moittimisena.

      Pohdin alkuperäisessä kirjoituksessa sitä, että saanko haluta itsellenikin "omaa" elämää ja perheen yhteistä elämää. Voinko haluta lasten isää joskus saunaan kanssani? Tai lasten kanssa? Voinko haluta isää välillä lukemaan iltasadun? Voinko haluta yhteistä ostosreissua? Kaupunkiin syömään? Viemään yhden kerran lasta terapiaan?

      Tulin 17 vuotiaana taloon, saatiin ensimmäinen lapsi kun olin 18 ja sen jälkeen alkoi miehen aherrus....Kysyitte, emmekö käy missään. EI, ei käydä. Minä olen käynyt sukulaisten rippijuhlissa tms. lasten kanssa, ja ihan luvan kysyneenä.
      Mutta mieheni ei halua lähteä mihinkään. Ei tällä paikkakunnalla ole oikeastaan mitään toimintaa, 2200 asukasta koko kunnassa....me asutaan n 2,5 kilsan päässä naapureista metsätien varrella, oikeasti ihan syrjässä kaikesta. Vaihtoehdot on todella vähissä sosiaaliseen elämään. Neuvolareissut, lääkärireissut, vanhempainvartit :)

      Tiedän, että toista ei voi muuttaa, mutta harmi, että muutos tapahtuu kuitenkin....Muutun minäkin, ja burn outin jälkeen löysin itseni uudelleen, mutta silloin myös heräsi nämä kysymykset. Että onko minullakin oikeus elää toivomallani tavalla, vai elänkö koko elämän miehen toivomalla tavalla? Ja maatalon ehdoilla?

    • Miljeera

      AP lisää vielä.

      En voi tehdä maatalon töitä astmani takia.....Ja kuinka kahden autistisen lapsen kanssa voisin käydä "seutukunnan harrastuksissa ja seuroissa" .......Mitä hankalemmaksi asiat lasten kanssa menee, sitä vetäyneempi mieheni on. Ystävä ja kumppani, sitä minä kaipaan. Olkapää jota vasten itkeä, kun ei jaksa lasten asioita. ...Olo on konkreettisesti ja henkisesti yksin jäänyt....nyt tää meni vähän masisi puolelee ;) Mutta jotakuinkin reippaastikin sanottuna näin!

    • Miljeera

      Hätäsesti vielä jatkan.......Kun mietin tuossa. Että onhan mieheni muuttunut myös parempaan päin. Nuorimman lapsen syntymän jälkeen hän ymmärsi, tai ainkin suostui siihen, että en aina jaksanut nousta puoli kuudeksi laittamaan aamiaista, vaan keitin vain kahvin ja laitoin aamuruuan vasta navetan jälkeen. Nuorin lapsemme kun saattoi valvoa koko yön läpi ensimmäisen vuoden ajan. Mies opetteli hakemaan vaatteensa kaapista jne. monta vuotta siihen meni, että hän ymmärsi, että en rakasta häntä sen vähempää, vaikka en jaksa aina niitä laittaa valmiiksi.

      Luulen, että mieheni ajattelee työllä näytettävän rakkauden määrän. Mitä enemmän häntä passaan, sitä enemmän häntä rakastan, ja mitä enemmän hän tekee töitä, sitä enemmän hän rakastaa....En tiedä.....

      • Prkl_prkl_prkl

        Taas itkettää. Tästä kommentista muistui mieleen miten kauan (liian kauan) etsi ja keksi puolusteluja toisen käytökselle, kun luuli itse rakastavansa, tai oikeasti ei tiennyt mitä se on, ja kuvitteli toisenkin rrrakassstavan.


    • Vain.elämää

      Ota sitä aikaa itsellesi vähän kerrallaan. Sillä tavalla ettei se liikaa ärsytä miestäsi. Ehkä hän huomaa vähitellen että se parantaa suhdettanne ja elämäänne. Asioista voi aina keskustella jos hän kuuntelee. Pyydä miestäsi tekemään asioita kanssasi kahden mahdollisuuksien mukaan. Jos miehesi ei hyväksy sanojasi, älä sano mitään vaan tee omia "siirtojasi" kodin ulkopuoliseen elämään ja osoita hänelle että hän voi luottaa sinuun siitä huolimatta. Et voi jättää omaa elämääsi elämättä. Opiskele jos mahdollista, se käy netinkin kautta ja käymällä välillä tutkinnoissa. Harrasta, elä, repäise itsesi irti vähitellen muuhunkin elämään.

    • äitimyöskin

      En tiedä maatalon pyörityksestä mitään,mutta voin kuvitella tunteesi. Kyllä jokaisella ihmisellä pitää olla jotakin josta tykkää,työ,harrastus.. sitä elämää. Muutakin kuin kodinhoitoa. Toki on varmaan myös ihmisiä joille Se riittää,se pelkkä kotielämä. Tiedän erityislapsien äitinä kuinka uuvuttavaa se jo on. Jos on ihminen joka kaipaa muitakin ihmis kontakteja kuin oma mies tms., niin onhan tuo ahdistavaa asua syrjässä näkemättä ketään? Olla käymättä missään,koskaan? Sitä ihmettelen eikö miehesi tosiaan kaipaa mitään kahden keskistä aikaa kanssasi,missään muodossa?

    • Melkeinitketti

      Jos sinä osaat selvittää tilannettasi noin hienosti ja hellästi miestäkin ajatellen, niin sinä osaat paljon muutakin, mitä vain. Ajatushautomo käyntiin ja kaikki nykymaailman mahdollisuudet puntariin. Sinulla on netin ihmemaa eikä 20 km ole kaukana, jos on ajokortti ja auto käytettävissä.

      Sinä voit ja saat tehdä ihan mitä vain omalla elämälläsi, olet aikuinen etkä tarvitse lupaa eivätkä aikomuksesi ole pahoja ja perhettä tuhoavia. Jos miehesi ei kasva sinun mukanasi, on muunlaisten ajatusten ja toimenpiteiden aika. Nyt 'hoitelet' itsesi ja omat asiasi kuntoon niin että jaksat jatkaa myös perheen pyörittämistä. Etsi itsellesi ensimmäiseksi juttukaveri.

      • Yritysjuttuja

        Oletko miettinyt koskaan...Omaa yritystä rinnalle. Matkailuun liittyvää. Tai mitä ikinä. syrjäseutu sinänsä kun tarjoaa siihen mahdollisuuksia- toisi lisää ihmiskontakteja.

        Avioliitosta on montakin harhaa... ihmiselle ei toinen voi antaa hänen omaa elämäänsä, se on elettävä itse. Erityislasdten kanssa arki rassaa- vaikka ketä- mutta onhan sinullakin oikeus saada joskus vapaata siitä, omaishoitoon tauko. Etkö tiedä oikeudestasi vapaaseen? Autistin esim. saa hoitokotiin välillä, että lomaa saa.
        Itseasiassa ehkä et tiedä elämän arjesta kiireessä muualla, kaupunkihälinöissä. samat lainalaisuudet on monessa perheessä, ja äiti vielä duunaa ja itse ajaa töihinsä... Ihan totean vaan, että vaakakupissa sinulla on rakentaa jotain millä jaksat, tai isommat muutosvalinnat. Miksi kumminkaan hyvät omatkin työllistymismahiksesi pistäisit romukoppaan? oma tila on aina turvaa, melskeiltä joita käy kun työttömiä pukkaa joka tuutista...


    • NäinMeillä

      Minä haluaisin kyllä ymmärtää vähän muita enemmän aloittajan kaipuuta oman puolison seurasta ja henkisestä läheisyydestä. Tietenkään toista ei voi loputtomasti muuttaa mutta kyllä ihminen myös oppii uusia temppuja jos vain haluaa. Nyt vaikuttaa että mies on päättänyt että perhe on onnellinen näin eikä suostu uskomaan että niin ei ehkä ole, ei ainakaan vaimon kohdalla. Tämä on myös fakta josta mies ei voi kiemurella irti. Kyllä tämä tilanne vaatii molemmilta muuttumisen kykyä tai edessä voi olla suurempikin kriisi.
      Minä en ainakaan pystyisi kuvittelemaan omalle kohdalleni avioliittoa jossa emme olisi myös toistemme läheisimmät ystävät ja toistemme ajatukset parhaiten tuntevat ihmiset. Minulle se on sitä suurinta läheisyyttä suhteessa ja ylläpitää sitä rakkautta peremmin kuin mikään muu. Ja luulen että tämä on juuri sitä mitä aloittaja hakee.

      • Sinäoleteriasia

        Kommentissasi on virheitä: toista ihmistä ei voi muuttaa - lainkaan. Muutoksen on aina lähdettävä ihmisestä itsestään. Jos mies ei tunnista faktoja, ei osaa nimetä asioita eikä aiheita, on keskenkasvuinen kakara, joka vaatii huomiota mutta ei osaa sitä osoittaa, niin se kiemurtelee irti kaikesta vastuusta ja velvollisuuksista. Eikä ymmärrä, mistä vaimo puhuu ja mitä sanoo, toivoo ja tahtoo. Miten silloin päästään muutoksen alkuun?


    • jokijj

      Me emme asu edes maaseudulla, joskin tiedän siellä olevan ajatusmaailman liiankin hyvin. Olimme työssäkäyviä ihmisiä, mieheni joutui muutama vuosi ennen eläkettä irtisanotuksi yhtiö myytiin, se oli sellainen alennus, että siitä ei ole selvinnyt. Itse kävin vielä monta vuotta vaativassa työssä, aina kotona tuli sanomista, jos jouduin tekemään ylitöitä, tätä herraa ja hänen olisi pitänyt palvella ja hänen tekemisiään kehua. Kotona hän ei rikkaa ristiin laittanut, joka aamu jonnekin lähti. Niin oman työni lisäksi piti tehdä ruuat, siivota, pyykätä ja hoitaa kaikki muutkin. Hän olisi mielellään ostanut säästöillänne itselleen tekemistä, en voinut sallia sellaista, sillä kukaan ei meitä elätä vanhoina, joten pitää olla turvaa.
      Kun jäin eläkkeelle, selkäni meni, että leikatiiin, silloinkin piti tehdä ruuat, ja pyykinpesut ja siivoukset, miten jaksoi.
      Miehenä hän samoin näkee kaiken työnä, lomia meillä ei koskaan sallittu pitää, piti tehdä polttopuita, kerätä marjoja, vaikka ne sitten ylivuotisina heitettiin roskiin.
      Omat harrastukset hän pitää, niissä juostaan jatkuvasti, nyt on tilanne se, että häneltä on mennyt kuulo ja nyt vasta sitä moitetta riittääkin.
      Tässä istun yksin ja mietin, mitä tekisin, vaikeaa on tässä iässä ajatella eroakaan, mutta tämäkin elämä on vain vaikeaa hengittämistä. Hän ei ajattele yhtään toisia, vain oma minä on.
      Lapset kaihtavat tulla tänne, eivät viitsi kuunnella, kun jatkuvasti jakaa töitä. Eivät he pienten lasten vanhemmat yksinkertaisesti voi toimia hänen tahtonsa mukaan, ei ole aikaa työn ja perheen vuoksi.
      Miksi miehistä tulee tuollaisia ääliöitä vanhentuessaan. Ei hän ennen työtä nähnyt ainoana osana elämää. Ei edes yritä millään tavalla auttaa.

      • Vaiovatkonesitä

        Anteeksi nyt vain tuhannesti, mutta kyllä se on naisten oma syy, että miehistä tulee nahjuksia. Mikä hemmetin kumma siinä on, että niitä pitää passata ja paapoa eikä niiltä voi vaatia mitään? Aikuisilta (?) ihmisiltä.


    • TeeIteHeiJotain

      Ap kertoo, etä tahtoo elää muutenkin kuin maatalouskodissa. En ymmärrä, mikä häntä estää?
      Saa lähteä lomalle. Jos toinen ei halua mukaan, saa lähteä yksin. Saa aloittaa oman harrasteen, jos toinen ei tykkää, saa sulkea narinalta korvat.

      Tarkoittaa ihan sitä, että ottaa itse itselle sen tilan, joka jokaiselle ihmiselle kuuluu.
      Oma-aloitteisuutta. Että tekee itse, sen sijaan, että ei tee mitään ja valittaa, että se on puolison vika.

      Vain jos mies olisi pelottavan kontrolloiva, ei voisi olla oma-aloitteinen. Mutta ymmärrän, että apn mies on tavallinen mies.

      • Miljeera

        ap vastaa......se estää, että ei ole omaa rahaa, eikä ketään joka olisi sen aikaa lasten kanssa.
        Minulla on hypervilkas 4 vuotias ja kaksi autismikirjon lasta. Kotona jo niiden kanssa on arki haasteellista, saatika että lähtisin jonnekin niiden kanssa. Matka esim. 2500 asukkaan kunnassa kirkonkylälle on noin 20 kilsaa, matkat jo kuluttavat lapsia paljon. Koululaiset kulkevat jo sen matkan 2xpäivä. Yksin en voi heitä kotiin jättää.

        Toiset vanhemmat voivat ottaa vaikka salibandy harrastukseen lapset pelailemaa, en minä. Lapset asettavat ne omat rajoitukset. Siinäpä ne on tämän kunnan harrastuksetkin....mitä voi pyöriä tämän kokosessa pitäjässä, ja kaupunkiin on 100km.....Miehen asenne myös vanhemmuuteen on hyvin perinteinen, jos hän vaikka tekee jotain lasten kanssa, se on MINUN AUTTAMISTA! Harmittaa, että hän ei ole lasten kanssa omasta halustaan, ja siski kun on isä, vaan jos vaikka laittaa jollekin lapselle ruuan lautaselle, se on minun auttamista!
        Samoin hän käyttäytyy lapslle suoraan "tämänkin tein teille, olkaa nyt siitä kiitollisia" Minunkin tuttavapiiriin kuuluu maatalousvaltaisessa kylässä muitakin emäntiä, ja kyllä heillä molemmat harrastaa ja hoitaa lapsia. Toki työt jakautuu perinteisesti jo voimienkin suhteen.

        Mutta kyllä minä olen mieheltäni kysynyt, että mitä hän minusta haluaa. Ja hän vastasi, että olen kotona, ja saatavilla. Siis tämä oli lämpimään ja pehmeään sävyyn.

        Mutta herranjumala, kuka haluaa olla toisen saatavilla, silloin kun hän sitä haluaa, ja hänelle sopii! Mites minun halut, kuka on minun saatavilla kun tarvitsen apua.....Juu olen ollut saatavilla taas nelisen viikkoa, olis sorkkahoitajaa, lypsykoneen huoltajaa, nyt tulee jasun tekija...ruokaa, kahvia ,ruokaa, kahvia!!!! jatkuvaa toisten passaamista. (nyt tää meni akkamaiseksi marmatukseksi, tiedän) !!! en muista kerroinko jo, mutta minulla on muutama kaveri, toinen asuu kyllä satojen kilometrien päässä, toinen aika lähellä, mutta he kumpikin välttelevät meillä käyntiä, koska miehen asenne (ilmapiirii meillä) on jotenkin tympeä minun kavereita kohtaan.


      • montapuolta

        En nyt muuta osaa enempää kommentoida (olen aiemmin vastannut) muuta kuin että on hyvin poikkeuksellista ettei oteta lomitusapua vastaan. Kyllä se nykyään kuuluu asiaan käyttää "lakisäöäteiset" lomapäivät johonkin omaan virkistykseen, joko matkustellen tai lepäillen. Jos ei mies keksi miksi hankkia lomittajaa, niin sinun levon- ja lomantarpeesi on ihan riittävä syy. Mies lomittakoon sinua vuorostaan, niin että kun hänelle tulee lomittaja, sinä lähdet parin päivän vapaalle esim. ystäviä tapaamaan ilman lapsia. Mies on myös vaarassa polttaa itsensä loppuun, kuvitellessaan olevansa korvaamaton ja paetessaan töihin muita asioita, kuten hankalia tunteita perheen parissa.
        Toivottavasti mies edes sitä kautta tulee toteuttamaan isyyttään, että ottaa lapsia mukaan tilan töihin heidän kykyjensä mukaisesti. Perinteisesti isät opettivat poikiaan pienestä pitäen "miesten töihin". Jos nimenomaan poikalapset tyeidän perheessä ovat autistisia = sairaita, se on suuri sanaton surun taakka miehellesi.


      • valinnat
        Miljeera kirjoitti:

        ap vastaa......se estää, että ei ole omaa rahaa, eikä ketään joka olisi sen aikaa lasten kanssa.
        Minulla on hypervilkas 4 vuotias ja kaksi autismikirjon lasta. Kotona jo niiden kanssa on arki haasteellista, saatika että lähtisin jonnekin niiden kanssa. Matka esim. 2500 asukkaan kunnassa kirkonkylälle on noin 20 kilsaa, matkat jo kuluttavat lapsia paljon. Koululaiset kulkevat jo sen matkan 2xpäivä. Yksin en voi heitä kotiin jättää.

        Toiset vanhemmat voivat ottaa vaikka salibandy harrastukseen lapset pelailemaa, en minä. Lapset asettavat ne omat rajoitukset. Siinäpä ne on tämän kunnan harrastuksetkin....mitä voi pyöriä tämän kokosessa pitäjässä, ja kaupunkiin on 100km.....Miehen asenne myös vanhemmuuteen on hyvin perinteinen, jos hän vaikka tekee jotain lasten kanssa, se on MINUN AUTTAMISTA! Harmittaa, että hän ei ole lasten kanssa omasta halustaan, ja siski kun on isä, vaan jos vaikka laittaa jollekin lapselle ruuan lautaselle, se on minun auttamista!
        Samoin hän käyttäytyy lapslle suoraan "tämänkin tein teille, olkaa nyt siitä kiitollisia" Minunkin tuttavapiiriin kuuluu maatalousvaltaisessa kylässä muitakin emäntiä, ja kyllä heillä molemmat harrastaa ja hoitaa lapsia. Toki työt jakautuu perinteisesti jo voimienkin suhteen.

        Mutta kyllä minä olen mieheltäni kysynyt, että mitä hän minusta haluaa. Ja hän vastasi, että olen kotona, ja saatavilla. Siis tämä oli lämpimään ja pehmeään sävyyn.

        Mutta herranjumala, kuka haluaa olla toisen saatavilla, silloin kun hän sitä haluaa, ja hänelle sopii! Mites minun halut, kuka on minun saatavilla kun tarvitsen apua.....Juu olen ollut saatavilla taas nelisen viikkoa, olis sorkkahoitajaa, lypsykoneen huoltajaa, nyt tulee jasun tekija...ruokaa, kahvia ,ruokaa, kahvia!!!! jatkuvaa toisten passaamista. (nyt tää meni akkamaiseksi marmatukseksi, tiedän) !!! en muista kerroinko jo, mutta minulla on muutama kaveri, toinen asuu kyllä satojen kilometrien päässä, toinen aika lähellä, mutta he kumpikin välttelevät meillä käyntiä, koska miehen asenne (ilmapiirii meillä) on jotenkin tympeä minun kavereita kohtaan.

        Oleppa varovainen, aloittaja, tuon hiljaisen puurtajan kanssa. Täällä on osat ns toisin päin, minä vaimo, olen se sulkeutunut työmyyrä ja mies sosiaalinen maanviljelijä. Melkein 30 vuotta olen ahertanut miehen, perheen, ja maatilan hyväksi tehden myöskin omaa palkkatyötä tuoden palkkarahat perheen ja maatilan käyttöön sekä tehnyt maatilan töitä kaikki vapaa-ajat ja lomat hoitaen sivussa lapset ja kodin ja ruuanlaiton ym. (ei se mies kotihommiin ole osallistunut koskaan) Koska hiljaisuuteni ja ujouteni on estänyt sosiaaliset kanssakäymiset kylillä, on mies hoitanut sen edestä niitä. Ja sen takia en ole tuntenut saavani tukea enkä apua tarvittaessa vaikka olen hiljaisesti sitä odottanut, että joskus on minun vuoro. Vaan eipä sitä meikäläisille, siellä se muorusi muille naisille selän takana, kun tein sen töitä täällä kotosalla. Pettymyshän se tuli ja särkynyt sydän ja kohta erokin, ei ole mitään mieltä enää tehdä töitä sen eteen.
        Siellä taidetaan elää vain pelkästään maatalouden tuotolla, jota se työmyyräisäntä tuottaa, että ns helpolla pääset minuun verrattuna. Mutta itse olen aina halunnut olla työelämässäkin ja saan aikanaan oman eläkkeen ja rahaa ei ole koskaan tarvinnut kinuta, eikä kenenkään orja olla. Ihan omasta halusta ollut ja tehnyt.


      • Omakehuhaisee

        "Valinnat" olet valinnut osasi itse; "ihan omasta halusta". Aloittaja ei ole saanut valita ja hän ilmoittaa, että on jaksamisensa rajoilla. Miten voit kirjoittaa, että "helpolla pääset minuun verrattuna" ?


      • Kaukaanäkeeparemmin
        Miljeera kirjoitti:

        ap vastaa......se estää, että ei ole omaa rahaa, eikä ketään joka olisi sen aikaa lasten kanssa.
        Minulla on hypervilkas 4 vuotias ja kaksi autismikirjon lasta. Kotona jo niiden kanssa on arki haasteellista, saatika että lähtisin jonnekin niiden kanssa. Matka esim. 2500 asukkaan kunnassa kirkonkylälle on noin 20 kilsaa, matkat jo kuluttavat lapsia paljon. Koululaiset kulkevat jo sen matkan 2xpäivä. Yksin en voi heitä kotiin jättää.

        Toiset vanhemmat voivat ottaa vaikka salibandy harrastukseen lapset pelailemaa, en minä. Lapset asettavat ne omat rajoitukset. Siinäpä ne on tämän kunnan harrastuksetkin....mitä voi pyöriä tämän kokosessa pitäjässä, ja kaupunkiin on 100km.....Miehen asenne myös vanhemmuuteen on hyvin perinteinen, jos hän vaikka tekee jotain lasten kanssa, se on MINUN AUTTAMISTA! Harmittaa, että hän ei ole lasten kanssa omasta halustaan, ja siski kun on isä, vaan jos vaikka laittaa jollekin lapselle ruuan lautaselle, se on minun auttamista!
        Samoin hän käyttäytyy lapslle suoraan "tämänkin tein teille, olkaa nyt siitä kiitollisia" Minunkin tuttavapiiriin kuuluu maatalousvaltaisessa kylässä muitakin emäntiä, ja kyllä heillä molemmat harrastaa ja hoitaa lapsia. Toki työt jakautuu perinteisesti jo voimienkin suhteen.

        Mutta kyllä minä olen mieheltäni kysynyt, että mitä hän minusta haluaa. Ja hän vastasi, että olen kotona, ja saatavilla. Siis tämä oli lämpimään ja pehmeään sävyyn.

        Mutta herranjumala, kuka haluaa olla toisen saatavilla, silloin kun hän sitä haluaa, ja hänelle sopii! Mites minun halut, kuka on minun saatavilla kun tarvitsen apua.....Juu olen ollut saatavilla taas nelisen viikkoa, olis sorkkahoitajaa, lypsykoneen huoltajaa, nyt tulee jasun tekija...ruokaa, kahvia ,ruokaa, kahvia!!!! jatkuvaa toisten passaamista. (nyt tää meni akkamaiseksi marmatukseksi, tiedän) !!! en muista kerroinko jo, mutta minulla on muutama kaveri, toinen asuu kyllä satojen kilometrien päässä, toinen aika lähellä, mutta he kumpikin välttelevät meillä käyntiä, koska miehen asenne (ilmapiirii meillä) on jotenkin tympeä minun kavereita kohtaan.

        Sinä tarvitset breikin nyt - heti! - aloittaja, joten ilmoitapa se miehellesi ja selvitä, että jos hän ei ota apua, niin sitten hän hoitaa homman kotona yksin kun sinä käyt vierailemassa vaikka ystäväsi luona. Jos ystävät eivät voi / halua tulla sinun luoksesi, niin sinun on tietysti mentävä heidän luokseen. Tällaisilla retkillä, hengähdystauoilla, näet myös matkan päästä paremmin, mitä kotona tapahtuu, mikä on tilanne ja mitä sille tulisi tehdä.

        Lakkaa olemasta itsestäänselvyys !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe