Ketipinor annostus.

Epäilevä

Minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö viime Tammikuussa, johon määrättiin Lamictal 100mg/pv. Käyn viikoittain psykologilla. Nyt hoitojakson ensimmäisenä maniajaksona minulle määrättiin Ketipinor 300mg/pv Quetiapin Sandoz 50 mg x4/pv, eli 500mg Ketiapiinia päivässä...? Määrät on mielestäni aika huikeat. Olisiko kellään "tietotaitoa" kertoa, että onko nuo määrät nyt ihan kohdillaan?

28

6140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dnfmffldd

      Kuulostaa ihan normaalilta määrältä

    • Bipopää

      Kuulostaa paljolta. Minulle määrättiin alkuannoksena 50 mg, jota nostettiin päivittäin 50 mg:llä, kunnes päästiin 300 mg tasolla, joka on lääkärin mukaan hyvä hoitotaso. Tämä myös kontrolloitiin verikokeilla. Nyt käytän retard-muotoa (seroquel prolong/ketipinor retard), joka vapauttaa ainettaa pitkän ajan kuluessa tasaisesti ja kokemukseni mukaan väsyttää huomattavasti vähemmän. Jos lääkärisi on sitä mieltä, että tarvitset ketipinoria pitkin päivää, niin pitäisi määrätä suoraan noita retard-tabletteja.

      • erikoista

        Söitköhän jotain muutakin lääkettä? Ketipinorin takia ei juuri verikokeita tai sydänfilmejä oteta mutta muutama sellainen lääke on joissa näitä seurataan. Esim. muistaakseni lito ja olisko ollut zyprexa?

        Ja toiseksi onko tuon prolong version nimi ihan oikeasti retard?? Vähänkö nauratti!


      • Bipopää

        En syönyt muita lääkkeitä kuin Ketipinor. Olen hoidossa Saksassa ja täällä seuranta on mielestäni tarkempaa kuin Suomessa. Ketipinor voi joskus aiheuttaa sydämessä häiriöitä ja siksi sydänfilmi kontrolloitiin ennen aloitusta ja parin kuukauden kuluttua lääkkeen aloituksesta.
        Tuo verikokeiden otto palveli kahta tarkoitusta, ensinnäkin katsotaan, että lääkkeen pitoisuus on ns. hoitotasolla. Täällä lääkärit haluavat antaa niin pienen annostuksen lääkkeitä kuin mahdollista ja siksi tuo kontrolloidaan. Lisäksi tietysti katsotaan, että potilas ylipäänsä ottaa lääkkeensä. Itse saan sairauspäivärahaa ja sen saannille ehtona on sekä lääke- että terapiahoitoihin osallistuminen. Tämä kontrolloidaan kuukausittain ennen päivärahan maksua, ts. sairaskassalta tulee paperi, joka hoitavan lääkärin tulee allekirjoittaa.
        Noiden verikokeiden ehdoton etu on mielestäni se, että ei sitten anneta näppituntumalta mitään hevosen annoksia, joissa sivuvaikutukset ovat kovat. Yleisestikin täällä annetaan vähemmän lääkkeitä ja enemmän muita hoitoja kuin Suomessa.

        Joo, kyllä niiden tablettien nimi tosiaankin on retard, aika hassua.


      • Retard-onsana
        erikoista kirjoitti:

        Söitköhän jotain muutakin lääkettä? Ketipinorin takia ei juuri verikokeita tai sydänfilmejä oteta mutta muutama sellainen lääke on joissa näitä seurataan. Esim. muistaakseni lito ja olisko ollut zyprexa?

        Ja toiseksi onko tuon prolong version nimi ihan oikeasti retard?? Vähänkö nauratti!

        Retard -sana viittaa hitaaseen vaikutukseen. Myös depot- sana ajaa saman asian.


      • ruytty
        Retard-onsana kirjoitti:

        Retard -sana viittaa hitaaseen vaikutukseen. Myös depot- sana ajaa saman asian.

        Retard sana tarkoittaa, että sitä annetaan vaan retardeille...


      • Anonyymi
        erikoista kirjoitti:

        Söitköhän jotain muutakin lääkettä? Ketipinorin takia ei juuri verikokeita tai sydänfilmejä oteta mutta muutama sellainen lääke on joissa näitä seurataan. Esim. muistaakseni lito ja olisko ollut zyprexa?

        Ja toiseksi onko tuon prolong version nimi ihan oikeasti retard?? Vähänkö nauratti!

        Ketipinorin aikana pitäisi ottaa sydänfilmi ja verikokeita. (Paitsi jos syö pieniä annoksia nukkumiseen). Ketipinor voi pidentää sydämen qt-aikaa ja nostaa veren rasva-arvoja.


    • jdkskdsn

      Kuulostaa siltä että kuka tahansa menettäisi tajuntansa noilla hevosen annoksilla.

    • Vauriotulossa

      Sinulla on sopiva annos aihettamaan pysyvän aivovamman kolmessa kuukaudessa.

    • työmiess

      Mulla oli Lamictalia 300 mg/vrk, kyllähän se "tasasi"... Ketipinorista on huonoja kokemuksia. Lamictalin kanssa söin Voxraa jota jatkan vieläkin, ilopillereitä. Mutta Lamin lopetin , oli vähän liiankin tasainen olo. Se kyllä auttoi kestämään itseäni sen aikaa (vuosia) että siedän taas itseäni. Voxralla ja puhumisella on nyt mennyt kuukausia kivasti. Elämänhallintaa olen saanut takaisin ja suuremmat asiat annan muiden päättää. Nämä on vaan mun kokemuksia enkä suosittele tai väitä mitään kun en ole alan ammattilainen.

    • HappyAndSmile83

      Lamia on tullut jo vuosia otettua se 200-300 ja ketiä sitten kausittain 0-500. Lamista ihan tykkään ja nautin siitä kun minulla ei elämä ilman sitä varmaan enää onnistuisi kun vuosikausiin sexei ole näin tasaista ja turvallista ollut ja uskot että syy on vain ja ainoastaan tuon lamin. Ketiä otan vain kun lääkäri/psyk.hoitaja suosittelee ja silloinkin vain lyhyitä kuureja.

    • normimäärä

      500mg Ketipinoria söin aikoinaan itsekin että ei tuossa annostuksessa mitään erikoista ole vaikka isolta numeroltahan se yhtäkkiseltään kuulostaa. Muistan aikoinaan itsekin ihmetelleeni samaa. Iso annos ketiapiinia myös vaikuttaa vähemmän väsyttävästi ja tainnuttavasti kuin esim pienempi 25mg josta tulee voimakkaampi tujaus.

      • normimäärä

        jotkut syö paljon suurempiakin määriä, nuo lääkkeet ja määrät on aika henkilökohtaisia ja riippuu myös diagnoosista ja onko psykoottisuutta/maniaa


    • Toimii____

      500 ketiä maniaan on se vakiohoito ainakin minulle aina kun alkaa mennä liian lujaa ja mies joutuu minua toppuuttelemaan, pysäyttää kyllä viikossa-parissa alkavan manian tosi hyvin, tosin alkuun voi vähän tokkuraisuutta olla mutta ei sitä niin huomaa kun virtaa on yleensä aina ihan liikaa jo tuossa vaiheessa

    • Jakke123345677

      Ei noi nyt mitenkään huikeita määriä ole. Olen itse syönyt suurempiakin määriä joskus. Vuosia kestävään ylläpitoon nuo määrät ehkä jo vähän ylimitoitettuja ovat.

    • linnut_laulaneet

      Olen kuullut villiä huhua, jonka mukaan ketiapiinin paras annos olisi 0mg/vrk.

    • hulluhattunen

      Syön seroguel prolongia 800mg/vrk ja ketipinoria iltaisin 100-200mg.

    • JeeHyvinMenee

      Joo, kyllä noilla lukemilla pitäisi aivovaurio olla taattu ennen pitkään. Jännästi psykiatri antanut kahden eri valmistajan ketiapiinia. Liekö osakkeita molemmilta eikä ole osannut päättää kumman salkkua kasvattaa. :D

      • prolong

        1600 seroquelia päivässä


    • einiinpaha

      Mulla onnex vaan sertralinia 100mg päivässä.

    • Anonyymi

      Miten pienillä annoksilla voidaan hoitaa ehkäisevästi?

      50mg?

      • Anonyymi

        Käypähoidon mukaan sopiva annos ylläpitohoitoon on 300-600 mg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypähoidon mukaan sopiva annos ylläpitohoitoon on 300-600 mg.

        Eli kaikki tuon alle on unettomuuden hoitoa tai turhaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kaikki tuon alle on unettomuuden hoitoa tai turhaa?

        Ei kai niinkään. Masennukseen ainakin voi riittää matalampi, esim. 200 mg. Mutta maniaan väh. 300 mg.

        50 mg on tosi matala, unettomuuteen sopiva annos.


    • Anonyymi

      mull on ystäviä, jotka sitä ja tätä....


      Arvaa kiinnostaako viottuakaan apina

    • Anonyymi

      Mulla vaihtui hoitotaho, olen nyt ilman lääkärikontaktia (ollut jo helmikuulta). Siitä seurasi se, että unihäiriöiden, siis unta norm. puolet vähemmän, jouduin "tohtoroimaan" itse itseäni. Eli ketiapiini nousi 400 -> 800 mg, tämä annos EI OLE läheskään toksinen, mutta joka tap. vähennän annosta 600 mg nyt näinä päivinä, tällä hetkellä tarve on pienempi.
      Lekuri joskus "kuukausien päästä", sanoi hoitaja! Nyt sain noin 3 kk 'taistelun' jälkeen ajan edes sille, hoitsulle ... Ketipinor (depot) on mulla vain nukkumiseen, masennukseen menee venlafaksiini, sen annostus on tapissa.
      Mulla ei ole psykoosisairauksia, ei koskaan vielä ollutkaan, toivotaan ettei tule. Mun elämä on ihan täyttä k*kkaa jo näinkin

      • Anonyymi

        Ketipinor ei aiheuta psykoosia.Itellä ollut unettomuuteen 400 mg 14 vuotta ja ei ole koskaan ollut psykoosia.Hyvin nukkuu ja en valita.Valvominen aiheuttaa mulle enemmän haittavaikutuksia kuin ketipinor.Tolla 400 mg menee kyllä taju,mutta niin saa mennäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe