Kaapeleiden veto maston sisällä?

Cabelguy

Onko vaikeata vetää antennikaapelit maston kautta maston huippuun? Pitäisi saada VHF ja TV antennit korkeammalle.

20

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Maston ollessa pystyssä tiputetaan ensin vetolanka painon avulla. Maston ollessa maassa olen käyttänyt vetolangan työntämiseen ensin yhteen kytkettyjä viemärirasseja ( Motonet noin 7-8€ taisi olla 7.5m pitkä) tai Etolan kovaa n. 5mm paksua muoviputkea maston pituisena. Molemmilla keinoilla vetolangat on saanut helposti paikalleen.

      • eläkeukko

        Eikös ne antennien piuhat olisi voinut vetää jo noilla vetolangan veto langoilla.
        Toisaalta eihän se purjehtiminenkaan ole suoraviivaista.


    • näin_meillä

      Yksi tapa,
      masto pitkällään
      -asentaa kaapelit tavallisten kaapelisuojaputkien ja jatkoholkkien sisään ja työntää mastoon
      -kiinnittää, jättää suojaputket paikoilleen

      • fefefe

        Tämä vaikuttaa kyllä järkevältä tavalta. Ei mene fallien kansa solmuun eikä kolise.Tietysti monessa mastossa on jo valmiina kaapeliura eli tietysti sitä kannattaa käyttää jos on. Maston ollessa pystyssä kannattanee käyttää siimaa ja "pallo ketjua" eli sellaista millä esim lavuaarin tulppa on kiinnitettynä lavuaariin.


    • Sanoisin, että vaikeus riippuu pitkälti siitä millainen maston huippu on. Jos topin saa kokonaan auki siten, että maston sisään on helppo päästä ronkkimaan homman ei pitäisi olla ylivoimainen.

      Jos taas toppin on hitsattu kiinni, kuten esim. tässä kuvassa näyttää olevan:

      http://www.onapua.com/2013_01_01_archive.html

      tulee hommasta haastavampi. Johtojen pujottelu ja kiinnittäminen siten, että ne eivät pääse hankaamaan falleihin voi olla haastavaa. Hyvä suunnittelu, rautalanka yms ja näppärät sormet ovat kullan arvoisia.

      • seppomartti

        Maston ollessa pystyssä ei toppia voi avata


      • seppomartti kirjoitti:

        Maston ollessa pystyssä ei toppia voi avata

        Osatakilassa voi.


      • yleensäei
        spkoo kirjoitti:

        Osatakilassa voi.

        Osatakilassa ison falli on kiinni toppihelassa ja yleensä sitä fallia tarvitaan mastoon nousuun. Todella p-mäinen temppu purku on, vaikka mastonosturin tikkaat riittävän korkealle ylettäisivätkin.


      • 10-9
        yleensäei kirjoitti:

        Osatakilassa ison falli on kiinni toppihelassa ja yleensä sitä fallia tarvitaan mastoon nousuun. Todella p-mäinen temppu purku on, vaikka mastonosturin tikkaat riittävän korkealle ylettäisivätkin.

        Helpompi vetää kaapeli kun masto on jo pystyssä. Riskinä kiertyminen jonkun fallin ympäri. Maassa pitkittäin olen onnistunut vain ylempänä mainitulla sähköputkikonstilla.


    • skippari

      Itse yritin kaiuttimen magneetilla ja purjeneulalla.

      • seppomartti

        Mielenkiintoinen yritys, onnistuiko?


      • Magneetto

        Kajarin magneetin asemesta hankintaan "tehomagneetti", näissä on papua aivan käsittämättömällä tavalla.
        DX valikoimista löytyy muutaman euron hintaan kotio kannettuna. Tuolta vaan valkkaamaan, valikoimaa näyttäisi olevan. Arvostelut kannattaa lukea tehoikkaimman löytämiseksi, eroja kun näissä on. Ns. taulumagneetit kuuluvat lelusarjaan, ei niitä.

        Neulan asemesta toinen magneetti profiilin sisään, tai joku sopivan mutoinen pellinpala. Kokeilemalla se sopivin löytyy. Rihman saanee magneettiin tai pellinpalaan kiinni vaikkapa pikaliimatipalla, jollei muutoin sopivaa sidontakohtaa.

        http://www.dx.com/s/magnet


      • seppomartti

        Ja kysymys edelleen kuuluu. Onnistuiko?


      • skippari

        Neula kyllä kulki magneetilla mutta epäonnistuin silti siiman kitka jarrutti menoa ja profiilini on aika paksu. Tämän lisäksi minulla oli hienoinen kiire laskun takia. Olen varma että olisin onnistunut tehokkaammalla magneetilla ja kallistamalla mastoa hieman.


    • TS36

      Riippuu mastosta, missä kaapeleiden ajatellaan kulkevan. Omassani on Seldenin masto, e- section. Kaapelit ovat isopurjeen uran viereisissä kanavissa. Olivat uineet sieltä ulos ostaessani veneen. Kiilasin ne paikoillaan solumuovin palasillan purjeuran kautta. Ainakin vuoden ovat pysyneet.

      Siis kaapelit eivät välttämättä ole samassa tilassa nostimien kanssa.

      http://www.seldenmast.com/en/products/pdfview/__file_595-808-E-10-12.pdf.html

    • Rytty

      Aasinsillasta aiheeseen, minua hävettää kun itellä vhf antennin johto lapsuttaa maston sisällä semmoisessa pienessä maininkissa. Vaivaa vierassatamissa ollessa yöllä kun muuten on hiljaista. Onko joku keksinyt mitään konstia estämään moinen ?

      • Merielvis

        Jep. itsellä oli sama riesa mutta se poistui kaapelin päälle tasaisin välein kiinnitetyillä nippusiteillä.
        Siis ensin kaapelin toiseen päähän vetonaru kiinni ja kaapeli melkein kokonaan ulos. Sitten nippusiteitä kaapeliin kiinni kireästi niin, että niiden "hännät" osoittavat eri suuntiin ja kaapelin veto takaisin paikalleen.
        Eipä heilu kaapeli enää.


      • masaesbosta

        Loistava kikka, olisimpa minäkin moisen keksinyt kun vuosia sitten kärsin tuosta ongelmasta.


      • Bossu

        Sellaisen olen lukenut, että laitetaan kaapeli sähköputkeen, jota työnnetään maston sisään. Sähköputken yläpintaan laitetaan vaikka puolen metrin välein sikaflexiä. Lopuksi käännetään sähköputkea 180 astetta, jolloin sikaflex tarttuu maston seinämään. En ole kokeillut. Pitäisi toimia maissa.


    • seppomartti

      Kurkista maston sisälle, onko siellä kanava tai putki johdoille. Kun masto vielä on pitkällään, niin pura maston huippu ja pistä johto oikeaan paikkaan. Samalla voi tarkistaa/ rasvata/ vaihtaa fallien kehrät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe