Omituinen katsastuskokemus

pankkiautomaatti

Tuli viime viikolla katsastettua oma asuntoautoni....

- Ei tarkistettu iskareita

- Ei tarkistettu löytyykö sammutinta (eipä se kylläkään ole pakollinen asuntoautoissa)

- Ei tarkistettu turvavöiden kuntoa...

- Ei tarkistettu ohjauslukkoa

Nooh hylkäys tuli koska jarruletku vuosi hieman juuresta kun painoi voimakkaasti jarrua....

Noh jos olisin putannut letkun huolella ja mennyt seuraavalle asemalle ja katsastanut uudestaan koko auton, niin vika olisi korjaantunut itsestään, tosin olisi saattanut tulla uusi vika, huonosti kelautuva kuskin turvavyö.

Koskakohan saadaan katsastukseen yhtenäiset perusteet, esim millin liian ohuet jarrulevyt korjaantuu helposti asemaa vaihtamalla ihan itsestään

33

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäminki

      Iskaritestiä ei tarvitse tehdä, jos kokonaispaino yli 2500 kg. Toki iskareiden kiinnitys ja vuodot tarkastetaan.

      Sammutinta ei enää vaadita asuntoautoissa.

      Oletko varma, ettei tarkastettu ohjauslukkoa? Se käy kädenkäänteessä jossain vaiheessa.

      Huonosti kelautuva turvavyö on siinä nippa nappa tilanne. Jos kuitenkin kelautuu jotenkin, paha siitä mennä hylkäämään.

      Vuotava jarruletkun liitos vakava vika. Jos korjaantuu kiristämällä banjoliitos, asia OK.

      Taas pelkkää shitinjauhantaa tämä pankkiautomaatin paatos. Kaiken lisäksi jaksaa vielä jauhaa iänikuista juttuaan jarrulevyistä.

      • viime vuonna iskarit tarkastettiin, kokonaispaino 3300kg

        Sammutinkin tarkistettiin viime vuonna, tosin mikään LAKI ei sitä sitä vaadi

        Ohjauslukko mun elämän aikana testattu kerran, siis yhden kerran

        ja ei, turvavyötä ei tarkistettu lainkaan, joskus koitettu etupenkin vyöt, takapenkillä ei ikinä

        Ja ei se kovin vakava vika ole jos korjaantuu kosteuspyyhkeillä ja asemaa vaihtamalla...

        mitä tästä opimme, se on asemasta kiinni mitä katotaan


    • rahaautomaatti

      Ajoneuvolain mukaan on kuljettaja viime kädessä vastuussa, että ajoneuvo on liikennekelpoisessa kunnossa. Vuotavilla jarruilla ajaminen tietoisesti on edesvastuutonta. Jos korjaantuu asemaa vaihtamalla, osuu se pilkka kyllä omaan nilkkaan.

      • No miten voi olla että vuotava jarruletku, rikkinäinen turvavyöt, toimimaton ohjauslukko, toimivat liian ohuet jarrulevyt, liikenneluvallinen auto jonka kyljessä ei lue firman nimeä näin esimerkkinä mainittakoon voi korjaantua itsestään jos vaihtaa asemaan


    • AjaKukko

      Katsastajan homma epäkiitollista duunia. Toimiipa siinä miten vaan, aina haukutaan. Jos on tarkka, syytetään mielivaltaiseksi nipottajaksi. Jos on löysä, sitten pankkiautomaatti syyttää. Kieltäytyy vielä joku päivä antamasta seteleitä ulos.

      • Miksi ei ole yhtenäisiä katsastusperusteita:

        Jokainen tarkistaa turvavöiden nykäisylukon, kelautuvuuden, vyön fyysisen kunnon ja lukituslaitteen kunnon

        Jokainen mittaa jarrulevyt, vaikka ne pitäisi hyvin ja näyttäisi ehjiltä

        Jokainen testaisi ohjauslukon

        Jokainen testaisi lähteekö avain pois koneen käydessä

        Jokainen testaisi tihkuuko jarruletkun liitoksesta jotain jos toinen painaa jarrua täydellä voimalla

        Jokainen katsoisi löytyykö varoituskolmio.

        Nyt asemaa vaihtamalla voi viat korjaantua tai tulla uusia vikoja


      • Goldfingerhuonovitsi

        Voi sinua pankkiautomaatti. Juttusi ovat tosia, ja ne ovat tulleet kaikille tutuiksi. Toistoa ei tarvita enää yhtään. Mene vaihteeksi vaikka vauva.fi keskustelupalstalle. Sielläkin on korkealaatuista keskustelua (oikeasti). Jos vaikka jaksaisivat innostua siellä.
        Tai vaihteeksi voisit vaikka tarkkailla jos ihmiset nauttivat läheisyydestä kauppakeskuksen parkkihallissa, kamera, kello ja .... käteen.


    • jäminki

      Ei ukko näköjään pääse irti teemastaan. Juuri noinhan katsastajat opetetaan tekemään ja on tehtäväkin katsastajakokeessa. Trafin mies katsoo vieressä. Mutta asemalla ei kukaan muu kuin poka katso vierestä. Jos joku, aika monikin, ei viitsi toimia kuten kuuluu, minkä sille mahtaa. Syyt leväperäisyydelle ovat moninaiset, eikä vähiten kaupalliset. Varsinkin jobbareiden autot on aina katsottava läpi sormien, jos halutaan, että asioi siellä jatkossakin.

    • Entä onko poistettu vaatimus satasen lätkästä tai miksi tästä ei tullut korjauskehotusta

      • jahah

        satasen lätkää ei asuntoautossa tarvi olla...


      • HansK

        Satasen lätkä vaadittu 23.5.2006 lähtien niissä matkailuautoissa, joilla saa ajaa sitä.
        Kok.massa alle 1875 kg. Tai ABS, kuljettajan turvatyyny ja turvavyöt kaikilla ajon aikana käytetyille penkeille. Massa enint. 3500 kg.


      • wegwegwe
        HansK kirjoitti:

        Satasen lätkä vaadittu 23.5.2006 lähtien niissä matkailuautoissa, joilla saa ajaa sitä.
        Kok.massa alle 1875 kg. Tai ABS, kuljettajan turvatyyny ja turvavyöt kaikilla ajon aikana käytetyille penkeille. Massa enint. 3500 kg.

        Mutta silti katsastaja ei siihen huomiota kiinnitä?


    • loistojobi

      Tiedän tapauksen jossa katsuri hylkäsi pakettiauton mm. väljistä nivelistä, tehottomasta iskunvaimentajasta ja alimittaisista jarrulevyistä. Asiakas alkoi uhkailemaan ja syyllistyi näin rikokseen josta kuulemma tehtiin ilmoitus poliisille

      • Eli tarina ei kerro korjaantuiko vika asemaa vaihtamalla


    • puupääpuupää

      Parempi kuin pysyt siellä kahvipöydässä kun setä katsastaa.

    • auttavakatsastus

      Kannattaa ilmoittaa nuo viat heti ennen katsastusta että tulee varmasti kirjattua ylös. Muista ensi kerralla.

    • a.siantuntija

      Pankkiautomaatti taas vauhdissa. Pidä turpa kiinni jos et tiedä ja ymmärrä asioista! Ensinnäkään mistään laista ei sammuttimen pakollisuus ole koskaan tullut. NestekaasuASETUS on tämän vaatinut aiemmin. Nyt jo varmaan pari vuotta sitten asetus muuttui eikä siinä mainita sammutinta. Näin ollen sitä ei vaadita.

      Ymmärrätkö myös sitä asiaa että millin alle minimirajan olevista jarrulevyistä ei kukaan hylkää. Milliä voidaan pitää toleranssina (ymmärrätkö edes mikä on toleranssi?!), koska mittaaminen ei ole tarkkaa. Milli sinne tänne, ei ole mitään käytännön merkitystä.

      • ewrfer

        Nimenomaan, mikään laki ei asuntoautoon sammutinta vaadi kuten aloituksessa mainitisin, mitä siis haukut?

        - Liian ohuista jarrulevyistä tulisi hylätä näytti ne miten ehjäiltä tahansa ja vaikka toimisi

        - Jokaisen tulisi myös tarkistaa ohjauslukko

        - Varoituskolmiokin pitäisi olla

        - Satasen lätkin vaaditaan

        - Jokainen turvavyökin pitäisi testata

        - Jarrujen vuodotkin tulisi tutkia (jarru painettaessa jos ei muuten huomaa)

        - Pitäisi myös katsoa saako avaimen pois koneen käydessä

        Eli miksi on noin monta kohdetta jotka joku tarkistaa, joku ei?


    • HansK

      Johtunee paljolti siitä, että katsastajat ovat dynamiittityhmiä jätkiä. Ei kukaan autoalan ammattilainen noihin hommiin ryhdy. Ainoastaan tekun huonoin vuosikerta. Virkamiesaikana asia oli vielä toisin.

      Nyky-kapitalisti katsastuksessa hyötyy ainoastaan yrittäjä, ei katsastajat. Löytävät vähäksi aikaa nenästä vedettävän, halvalla tulevan insinöörin töihin. Typerys luulee vielä olevansakin jotain. Pian harhaluulot haihtuu. Alkaa äkkiä katsomaan muita hommia.

      Katsastus takaisin valtiolle! Ikävä kyllä näin ei käy. Katsastus helevettiin! Ikävä kyllä näinkään ei käy, kiitos EU:n. Suomi ulos EU:sta. Ei taida sekään onnistua.

      Pitäisköhän tässä sitten itsekin ryhtyä katsastusyrittäjäksi? Vanhaa virkamiesajan katsastusta, huonoa palvelua halpaan hintaan. Suikka päässä. Mutta tarkkaa ja lahjomatonta. Ainoastaan kelpo pelit kelpaa. Olisikohan siinä markkinarakoa?

      • Piripää

        No mihin se tekun paras vuosikerta menee? Mitähän järkeviä ja mielenkiintoisia hommia tässä maassa autoalalta löytyy, mitä niistä maksetaan ja paljonko niissä joutuu oikeasti panostamaan jokaista tienata euroa kohden? Kenties puolustusvoimissa, mutta AUK jäi käymättä koska laiskuus.

        Katsastusalalla on vaan ylivoimainen hinta-laatusuhde. Se tietenkin vaatii sen että osaa järkeistää oman työn suorittamisen ja keskittyy olennaiseen.


    • Katsuriko

      Katsurina olen vahvasti sitä mieltä, ettei arvostelun yhtenäistymistä edistä kisällitoimintana suoritettu käytännönharjoittelu parin viikon aikana asemilla. Muutakaan mahdollisuutta harjoitteluun ei taida olla, mutta käytännön koulutusta ei ole pystytty standardoimaan ja sen taso vaihtelee laidasta laitaan, ottaen huomioon mm. kouluttajan vapaaehtoisuuden tehtävään. Teoriakoulutus on melko identtinen kaikille, mutta perehdyttäjän ja aseman tyylillä/asenteella on painava vaikutus harjoittelijaan suuntaan tai toiseen.

    • jäminki

      Vaikuttaa varmasti paljonkin, millaisen lähdön aloitteleva katsastaja saa. Jos kouluttajaksi laitetaan leväperäinen ja mistään piittaamaton katsastaja, jakaa heti asenteensa eteenkinpäin. Näitä tyyppejä on katsastajista n. 40%. Eivät puutu juuri mihinkään, koska eivät halua harmeja itselleen. Tai sitten vikoihin ei puututa kaupallisista syistä.

      Jokatapauksessa senkaltainen mestari-kisälli toiminta on omiaan jatkamaan toiminnan huonoa laatua. Laki sallii kouluttajana toimimaan kenen hyvänsä katsastajan, joka on ollut alalla vähintään kolme vuotta.

      Uusi katsastuslaki mahdollistaa huomautuksen tai varoituksen antamisen myös yksittäiselle katsastajalle. Aikaisempi laki ei, vain asemalle. Useiden varoitusten jälkeen lappu luukulle määräajaksi. Tämä tapahtunut ehkä viisi kertaa koskaan. Toivottavasti Trafi myös soveltaa uutta lakia ja ihan oikeasti puuttuu saman tyypin jatkuviin tunauksiin. Varoitus, eikä ainakaan saa toimia kouluttajana.

      • 554546556

        Joku voisi palstalle rehellisesti vastata....

        Monestiko olette tarkistaneet auton jokaisesta turvavyöstä

        A Nykäisylukon

        B Vyön kunnon

        C Vyön kelaantuvuuden

        D Vyön lukituslaitteen

        Entä monestiko olette tarkistanut varoituskolmion, entä ohjauslukon

        Entä kuinka usein mittaatte ehjät toimivan näköiset jarrulevyt....

        Aivna


      • Vyötiäine

        Vyöt on helppo tsekata jo autoon mennessä. Menee n.15 s kun avaa takaoven, kömpii sisään, testaa lukot, nykäsyt ja keilaimet. Ohjauslukko on rutiinihomma samalla kun avaimen laittaa pesään, Kolmio jää etsimättä. Levyistä kannattaa mulkoilla kuluneisuutta kulutuspinnan sisemmän ymäpyrän reunalta, monesti ulkoreunan kynnys on häivytetty.


    • AjaKukko

      Pankkiautomaatti kirjoittanut ilman nimimerkkiään. Kaverilla on pakkomielle. Ei pysty olemaan hiljaa ilman turvavöitä ja jarrulevyjä. Näkee varmaan painajaisia niistä. Aloittaa päivän jupisemalla itsekseen takaturvavöiden keskimmäisestä lukosta. Se voi olla paskana yhdestä autosta tuhannesta. Ja katsari ei sitä tarkasta. Terapian tarpeessa.

    • Valitusta

      Saahan sitä ihan itse korjata havaitsemiian vikoja. Mikähän siinäkin on kun eri tuomiostuimissa annetaan erilaisia päätöksiä, ihan niinkuin tuo Ulvilan tapaus. Katsastusmiehiltä vaaditaan ja aina samankaltaista käytäntöä päätöksissään pilkulleen, ja taas oikeuslaitoksissa laitetaan ihmisiä lusimaan vankeuteen tai sitten taas vapautetaan? Eikös ole jotenkin inhimillisen virheen suotavaa jos katsari tekiee virheen, verrattuna traumapolin vastaavan lääkärin virheeseen?

    • katsari

      Erona se, että tietyt katsarit tekevät virheitä säännönmukaisesti. Lääkäri vain vahingossa. Näitä aloja ei voi vertailla. Katsarin ammatti ja ammattitaito on kaukana, kovin kaukana maailman hienoimmasta ammatista, lääkäristä.

    • Katsastuksen perusteet pitää olla tutkimuspohjaisia. Kun tutkimuksella kartoitetaan katsastuksen perusteet, loppuu katsastus kokonaan. Ei ole katsastusalan etu että katsastus perustuu tietoon ja järkeen.

    • 0lli

      Minun mielestäni katsastuksen tarkoitus on tutkia onko ajoneuvo turvallinen liikenteessä,niin mitä siihen vaikuttavat sammutin ja varoituskolmio tai joku nopeustarra auton perässä.

      • humbuuggiia

        Humpuukkia koko katsastus. Mittaillaan juurikin esim. paljonko pakoputkesta tulee kaasua. No tuleehan sieltä kaasua pellet kun ei se muuten auto olisikaan. Sitten viedään säädettäväksi ja viikon päästä taas tulee kaasua aivan saman verran. Pelkkää turhaa rahastusta koko homma.

        Kerran menin säädättämään pakokaasut ja en mennyt heti katsastukseen. Parin viikon jälkeen kun menin katsastukseen niin arvot ylittyivät reilusti. Eli olisi pitänyt mennä heti katsastukseen, että vain pääsee läpi näiden arvojen kanssa. Viikon päästä ja loppuvuosi sitten onkin täysin merkityksetöntä kunhan rahat on ensin kannettu humpuukin takia näille liikkeille ja joutavien tutkijoille.


      • No laki ei vaadi sammutinta....

        Sen sijaan varoituskolmio tulee olla...

        Tosin vaatimus nopeustarrasta on aika hölmö, maksamalla lisää autoveroa, saisi autolla ajaa 120km/h eikä vaadittaisi tarraa....

        Samaten ohjauslukon pitäisi toimia, eipä juurikaan kukaan testaa...

        Turvavyöt on aika oleellinen turvallisuustekijä, jotkut testaa vähän, jotkut ei lainkaan....

        Jarrujen tulee toimia, jotkut etsii silti vikoja niistä


    • a.siantuntija

      "Tosin vaatimus nopeustarrasta on aika hölmö, maksamalla lisää autoveroa, saisi autolla ajaa 120km/h eikä vaadittaisi tarraa...."

      Ei se ihan noinkaan mene, matkailuautot on tehty N1-luokan pakettiauton alustalle. Jos M1-luokan matkailuauto muutettaisiin M1-luokan henkilöautoksi, tulisi sen täyttää henkilöauton vaatimukset. Uudehkot matkailuautot varmasti saisi muutettua mutta vanhemmissa ei esim. vöitä ole kaikilla paikoilla jne. jne.

      • Ei se henkilöautoksi muuttaminen paljoa vaadi, muutakuin muutoskatsastuksen ja tuppu rahaa....

        Joo, tiedetään, kaikki asuntoautot on aina "henkilöautoja" lain silmissä.

        Mutta jos siis rekisteröi "täyden autoveron" henkilöautoksi, niin silloin saa ajaa 120km/h eikä vaadita lätkää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe