Minulleko saksanpaimenkoira?

maybeneiti

Joo, eli, heissan!

Olen 16-vuotias pk-seutulainen nuori ja liikunnallinen naisenalku. Näillä näkymin kun pesästä lento on edessä meidän perheen nykyinen koira on jäämässä vanhemmilleni ja minulla olisi sitten edessä koiran hankinta.
Olen tässä jo tovin miettinyt sopivaa rotua itselleni ja tullut siihen tulokseen, että olen varsin rakastunut saksanpaimenkoiran luonteeseen ja rodun ominaisuuskiin.
Kysynpä siis, sopisiko minulle saksanpaimen koira?
Liikuntaa minulla olisi mahdollisuus harrastaa neljän lenkin muodossa, joista jokainen olisi tunnin mittainen. Vaihtoehtoisesti myös yksi lenkki voidaan korvata muulla aktiviteetilla, kuten koirapuistolla, mökkireissulla, uinnilla, pyörälenkillä, hiihtolenkilla yms. Aktiviteettia riittää.
Aikaa eläimen koulutukselle ja huomioimiselle on ja olen valmis joustamaan paljonkin omista menoista ja tekemisistäni koiran vuoksi. Perheessämme on jo useamman vuoden ollut oma koira ja sen lisäksi kokemusta erilaisista hoitkoirista riittää, joten yllätyksenä minulle ei ole tulossa kuinka paljon aikaa ja vaivaa koiran eteen on uhrattava. Ja rahaa.
Miksi haluan erilaisen koiran, enkä pientä koiraa, joka meillä on nyt?
Olen pidemän aikaa jo haaveillut ns. "Kunnon koirasta". Isosta ja vahavasta eläimestä joka ei hajoaisi käsiin pikkusiskojeni jaloissa. Lisäksi, olen koulutustavaltani tiukka ja kova (en nyt tarkoita, että potkisin tai hakkaisin koiraani, en) ja siksi monet niinsanotusti pehmeä luonteiset koirat eivät oikein nappaa.
Perheessämme ei ole ikinä varsinaisesti suurta koiraa omistuksessa ollut, mutta hoitkokemusta muutamasta karhukoirasta, kultaisenoutajasta ja Rhodesian ridgebackista on jokaisestia jonkinverran. Olen myös omakätisesti saanut agressiivisen kaukaasianpaimenkoiran minun ja koirani kimppuun, joten myös tiedostan millaiset riskit isosta koirasta aiheutuu ja olen vamis satsaamaan koulutukseen paljonkin.
Koiran ja minun harrastuksiin lukeutuisi varmasti toko ja agility, mahdollisesti näyttelyttäminenkin jos niikseen tulee ja koirassa on potentiaalia. Eniten haluaisin harraste koiran jolla olisi valmiuksia ja resursseja jo rotunsa puolesta viedä koulutusta pitkälle peruskoulutusjuttuja pidemmälle.
Mikäli tästä ei vielä saanut tarpeeksi laajaa kokonaiskuvaa, vastailen mielelläni kysymyksiin ^^
Ja taas, jos olet sitä mieltä ettei Saksanpaimenkoira todellakaan sovi minulle, olen avoin muillekkin rotuehdotuksille.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstänne, mitä lukemiseen tulee!

25

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit hankkia sen rakin josta naapurisi vittuuntuvat,kerää sen paskat pois pyörätieltä ja pidä se elukka hihnassa.

    • ei-sekundaa

      Harvassa on ne näyttelylinjaiset sakut, jotka toimisi hyvin tokossa ja agissa. Risoja, allergisia ja heikkohermosia pääsääntösesti. Älä tee sitä virhettä, että menet hankkimaan näyttelylinjaisen. Sellaiset kasvattajat, jotka mainostaa koiriaan suomi24:ssä, Facebookissa ja apulassa sekä tori. fi saiteilla kantsii heti unohtaa. Ostat oikean koiran sitten, kun on sen koiran aika.

      • 98654

        Käyttölinjaiset ne vasta risoja onkin, eivät Saksassa enää kelpaa edes työkäyttöön ja Suomessakin viranomaiset tuskailee käyttisten kestämättömyyden kanssa, käyttisten hermorakenne on jalostettu pilalle, koirat käy koko ajan ylikierroksilla. Ei se koiran hyvyys mistään markkinointikanavasta synny, osta koirasi juuri sieltä mikä tuntuu hyvältä.


      • 45689
        98654 kirjoitti:

        Käyttölinjaiset ne vasta risoja onkin, eivät Saksassa enää kelpaa edes työkäyttöön ja Suomessakin viranomaiset tuskailee käyttisten kestämättömyyden kanssa, käyttisten hermorakenne on jalostettu pilalle, koirat käy koko ajan ylikierroksilla. Ei se koiran hyvyys mistään markkinointikanavasta synny, osta koirasi juuri sieltä mikä tuntuu hyvältä.

        Olisi jo sinunkin aika oikeasti tutustua käyttölinjaisiin koiriin, eikä vaan elää tuossa sinun mielikuvitus pilvessä. Et ole omistanut tai ohjannut ainuttakaan. Kokemus puuttuu ja silti jaat täällä harhakuviasi muille.


    • osu_ja_upposi

      hyvien kasvattajien ei tarvitse mainostaa koiriaan. niille on muutenkin kysyntää. näyttelylinjaisten kasvattaja pitää yllä elintasoaan. rahasta, ei rakkaudesta rotuun. ei kannata tukea tuollaista toimintaa ja omalta osaltaan olla pilaamassa rotua.

      • oie

        Yksi porukka pitäisi saada pysymään lestissään saksanpaimenkoirakentältä ja se on nämä käyttölinjaisia jumaloivat henkilöt, niiden takia koko rotu kärsii ja on kahtiajakautunutta.


    • asdasdasdasda

      Uskon, että sinusta voisi olla saksanpaimenkoiran kasvattamiseen, mutta en itse noin sairasta rotua ottaisi. Jos kaipaat haastetta kuitenkin, niin ota vaikka amstaffi, rotikka tmv.

      Valitse vain asiallinen, virallinen kasvattaja joka antaa sinun tulla kotiinsa katsomaan emää ja pentuja. Älä valitse sitä ekana syliinkiipeävää, mutta ei myöskään sitä nurkkaan kyhjöttämään jäävää. Syliin väkisin tunkeva on todennäköisesti vahvatahtoinen ja yksinään jäävä voipi olla arka.

      Aloita kuri heti ensimmäisestä päivästä ja muista myös hellyys. Isommaksi kun kasvaa niin runsaasti liikuntaa. Ruoki koira hyvällä ruualla, äläkä usko näitä ''kasvaa liian nopeasti'' -hölynpölyä. Koira tarvitsee kunnon ruokaa kasvaakseen!

      Pidä pientä pentua mahdollisimman paljon turvallisesti vapaana, jotta se oppisi pysymään luonasi irti (pikkuinen pentu automaattisesti seuraa sinua).
      Tutustu rotuun puolueettomista lähteistä terveyden yms osalta (esim suntuubi, eli googlehakuun "rottweiler suntuubi"). Käy tapaamassa koirien omistajia ja heidän koiriaan livenä. Perehdy perussairauksiin joita rodulla esiintyy ja vaadi vanhemmilta tarvittavat terveystarkit.

      Varaudu kovaan luonteeseen, itselläni on todella kovapäinen nuori uros amstaffi, joka ei ihan jokaiselle missään nimessä sopisi. Koira vetelisi heikompaa ihmistä ihan 6-0 jos saisi. Huomaan sen jo vieraiden käydessä kylässä. Jos kylään tuleva on rauhallinen ja itsevarma, niin koira ei esim. hypi päin, yritä komentaa tai ärsyttää millään lailla. Epävarma/arka/osaamaton kun tulee kylään niin koira on aivan päinvastainen käytökseltään.

      Suuttua ei koskaan saisi. Jos koira tekee väärin, seuraa siitä rankaisu, muttei koskaan vihaisena tai turhautuneena! Viha ainoastaan lietsoo vihaa. Koira ei ota vakavissaan johtajaa joka hermostuu.
      On aivan eri asia napakasti mutta rauhallisesti komentaa ja tarvittaessa koskettaa fyysisesti, mutta rääkyminen ja hakkaaminen on koirasta hyvin epäloogista ja epätasapainoista ja siitä tulee joko vihainen tai arka. Älä myöskään koskaan rankaise muutakuin itseteosta, koska koira ei ymmärrä vartti sitten tekemäänsä yhdistää sun komentamiseen (vaikka painaisikin päänsä alas ja olisi ''pahoillaan'', se tekee sen tasan siksi, kun olet vihainen ja koittaa lepytellä. Syytä se ei ymmärrä sun raivoamiseen).

      Opeta myös siskoillesi miten koiran kanssa toimitaan. Koiraa ei väkisin lähestytä, ellei koira tee aloitetta. Sitä ei revitä tai nyitä, eikä sitä ärsytetä. Jos tuon kokoinen koira puolustaakseen puree, on jälki sen mukaista ja se ihmisen ihan oma vika. Omistajan vastuu on ohjeistaa ja vahtia.

      TOKOa suosittelen muutenkin harrastamaan, koska koira saa siitä tarpeeksi aivotyötä. Muista, että vaikka koira tarvitsee liikuntaa, niin myös kovalla liikunnalla kasvatat aina sen kuntoa ja tämä voi osaltaan jopa pahentaa ongelmakäyttäytymistä, ellei henkisestä energianpurkamisesta pidetä myös huolta. En sano kuitenkaan, ettei koiran kanssa liikkua saisi! Pitää vaan huomioida, että mitä enemmän saa, sitä enemmän vaatii :)

      • hyväviesti

        Olipas hyvä ja asiallinen kirjoitus!


      • oie

        Olipa niin tokopimun kirjoitus kuin olla ja voi, oikein ajan trendin kuva


      • asdasdasdasda
        oie kirjoitti:

        Olipa niin tokopimun kirjoitus kuin olla ja voi, oikein ajan trendin kuva

        Hehaha, ei meillä edes tokoa harrasteta =) ainoastaan omaksi ja koiran iloksi temppuja opetellaan ja tietenkin peruskäskyt jotka on hyvä olla hallussa. Jos vaikkapa koira pääsee vahingossa karkuun niin on hyvä jos koira tulee käskystä takaisin.
        Mikään aivoton kaiken tekevä dogi toi ei missään nimessä ole. Omaa tahtoa löytyy selkeästi, vaikka lähes 100% pyydetyn/käsketyn tekeekin =)


      • kaikillesijaaon
        oie kirjoitti:

        Olipa niin tokopimun kirjoitus kuin olla ja voi, oikein ajan trendin kuva

        Pitää muistaa, että kysyjä on kuitenkin 16v tyttö. TOKO on varmasti ihan mukavaa puuhastelua ja opettaa perustottelevaisuutta koiralle.


      • jallu.t-49

        Ei rotikkaa! Amstaffit on aika "heikkoja" harrastuskavereita. Pitäydy saksanpaimenkoira ajatuksessa! Tuolla jo mainiittiin "älä ota geeliä". Niistä on aina riesaa. Käyttiksellä, olet huomattavasti tervetulleempi kentille harrastamaan. Meillä ei paljon geelejä kentällä arvosteta. Meidän kentällä näkee nuoria naisiakin. Tervetuloa mukaan!


      • oie
        jallu.t-49 kirjoitti:

        Ei rotikkaa! Amstaffit on aika "heikkoja" harrastuskavereita. Pitäydy saksanpaimenkoira ajatuksessa! Tuolla jo mainiittiin "älä ota geeliä". Niistä on aina riesaa. Käyttiksellä, olet huomattavasti tervetulleempi kentille harrastamaan. Meillä ei paljon geelejä kentällä arvosteta. Meidän kentällä näkee nuoria naisiakin. Tervetuloa mukaan!

        Tässä toinen ajankuva, käyttölinjainen koira, nuori nainen, linjarasismia. Neuvoni sinulle, älä mene halpaan, ota alkuperäinen saksanpaimenkoira eli ei missään nimessä käyttölinjainen, muotikoiria joilta on hermorakenne ja anatomia jalostettu pilalle.


      • 45689
        oie kirjoitti:

        Tässä toinen ajankuva, käyttölinjainen koira, nuori nainen, linjarasismia. Neuvoni sinulle, älä mene halpaan, ota alkuperäinen saksanpaimenkoira eli ei missään nimessä käyttölinjainen, muotikoiria joilta on hermorakenne ja anatomia jalostettu pilalle.

        Mikä se alkuperäinen on? Ei ainakaan nly linjainen. Se pitäisi sinunkin ymmärtää, mikäli yhtään olet rodusta perillä.


      • Maybeneiti

        Hei/ aloittaja tästä. Ensinnäkin haluan kiittää asdasdasdasd henkilöä asiallisesta ja kattavasta vastauksesta. Positiivinen yllätys miten hyviä neuvoja olen saanut teiltä kaikilta, rispectiä siitä.
        Huomaan nyt sitten aika selkeästi keskustelussa että sakemannien omistajat ovat tupannet jakautumaan käyttö -ja näyttelylinjaisiin. Olisin kiitollinen jos saisi. Molemmilta osapuolilta kattavat tekstit miksi toinen linja on tullut valittua ja miksi ei kannata toista linjaa. Toki otan asiasta itsekin selvää, mutta haluaisin kuulla myös teidän useamman näkökulman.
        Mitä kouluttamiseen tulee, olen kiitollinen kaikesta varustautumisesta. Tällähetkellä kotona on Pomeranian, joka ei omaksi ilokseni räksytä hihnassa, vedä ja perus tottelevaisuus kunnossa. Tämä ihan siksi että vetävä ja karjuva rotta oli pahin painajaiseni ja perustottelevaisuus on rodulla kuin rodulla koosta riippumatta oltava kunnossa.
        Ja kyllä. Perheen koirien hankinta on aina ollut yhteinen juttu, joten tuo terveyden ja vanhempien tsekkaaminen on tullut sitä kautta tutuksi. Vanhemmilleni menee kiitos siitä, että minut on aina rehotti mukaan valitsemaan pentuja ja jokaiselle eläinlääkäri käynnillä ja muille... Siitä jäänyt sen verran käteen, että ainakin osaan katsoa asialliset kasvattajat :). Ja kuten mitään muutakaan rotua, en lähde hankkimaan ilman että kerään siitä tietoa. Pyrin minimalisoimaan kasvattajien mahdollisuudet kusta minua silmään näissä hommissa.


    • suoraselkätervekroppa

      Ota sellainen "terverakenteinen", älä ota sellasta joka näyttäs kokoajan kävellessään olevan kyykkykakallaSellaisen juokseminen se kamalalle näyttää, takajalat ihan viipottaa siellä alla .Ei voi olla rakenne hyvä, jos takajalat on kyykyssä kokoajan.
      Koittakaapa ite kyykätä kokokokoajan.Huoh....-_-

      • 3456saku

        Olen nähnyt sellasia, terverakenteisia komeita,ja rauhalisia.Ja se uros ,ei rähjännyt edes meidän urokselle,jota ihmettelin.Oli kyllä omistaja sitä kertomansa mukaan pennusta asti käyttänyt tapahtumissa ja kaupungeilla, ja hienon koiran oli koulinut.Eli jos ottaa, niin kaikki liikenevä aika koiran koulutukseen ja sosialistamiseen.Ja kun tulee uhmaikää, niin tahti senkun kiihtyy, enemmän vaan tekemistä, sosialistamista ja tapahtumiin vientiä.Niin hyvä tulee :)


      • oie

        Älä ny ainakaa mitään sahapukin mallista ota, ne hajoaa ennen aikojaan


      • 45689
        oie kirjoitti:

        Älä ny ainakaa mitään sahapukin mallista ota, ne hajoaa ennen aikojaan

        Jos viittaat käyttölinjaisiin, niin voisit vähän jakaa faktaa väittämäsi taakse. Sitäkin asia on usein sinulta pyydetty, mutta et sinä ole koskaan kyennyt vastaamaan. Pelkkää pas*apuhetta moiset väitökse.


      • missäs_näit
        3456saku kirjoitti:

        Olen nähnyt sellasia, terverakenteisia komeita,ja rauhalisia.Ja se uros ,ei rähjännyt edes meidän urokselle,jota ihmettelin.Oli kyllä omistaja sitä kertomansa mukaan pennusta asti käyttänyt tapahtumissa ja kaupungeilla, ja hienon koiran oli koulinut.Eli jos ottaa, niin kaikki liikenevä aika koiran koulutukseen ja sosialistamiseen.Ja kun tulee uhmaikää, niin tahti senkun kiihtyy, enemmän vaan tekemistä, sosialistamista ja tapahtumiin vientiä.Niin hyvä tulee :)

        Tais olla Flick..


      • poliisi_hki
        missäs_näit kirjoitti:

        Tais olla Flick..

        Spermapankista lisätietoja.


    • Dogsrthebest

      Miksi Saku? Oletko ajatellut muita rotuja?
      Sakujen terveys tällä hetkellä on hiukan kyseenalaisella pohjalla silloin kun isoisälläni oli sakuja ne oli ihan erinlaisia ne eivät olleet luiska selkäisiä niin kuin nyt.
      Toivon todella että löytyisi yksi kasvattaja joka heittäisi nämä kaikenmaailman näyttely hommat ja keskittyisi elvyttämään sakuja luonteensa ja käyttönsä mukaan.

      Saksanpaimen koira on mitä ihanin koira ei siitä pääse mihinkään mutta ne vaan tuppaa olemaan hiukan "rikki". Oletko ajatellut Rotikkaa tai muuta työkoiraa?

      • Iki-ihastunut

        Tuollaisia kasvattajia on muutama,eikä heidän tarvitse edes mainostaa koiriaan,saatikka kaupitella pentuja apulassa tai pörssissä.Ne pennut ovat jo varattuja ennen syntymää,eikä kaikki halukkaat saa sittenkään,vaan odottavat taas vuoroaan,joskus jopa tosi kauankin,itsekkin odotin koiraani toista vuotta,mutta kyllä se kannatti.


      • Kokemustakenneleistä
        Iki-ihastunut kirjoitti:

        Tuollaisia kasvattajia on muutama,eikä heidän tarvitse edes mainostaa koiriaan,saatikka kaupitella pentuja apulassa tai pörssissä.Ne pennut ovat jo varattuja ennen syntymää,eikä kaikki halukkaat saa sittenkään,vaan odottavat taas vuoroaan,joskus jopa tosi kauankin,itsekkin odotin koiraani toista vuotta,mutta kyllä se kannatti.

        Totta,kannattaa unohtaa heti isot,nimekkäät liukuhihnalta pentuja tuottavat kennelit,ja todellakin keskittyä noihin, vielä ainakin muutamiin olemassa oleviin kenneleihin jotka tekevät työtä rakkaudesta rotuun,ja pentuja tulee harvakseltaan.


    • asdasdasdasda

      Olepa hyvä! :)

      Mites ois sitten se malinois? Niitähän nykyään poliisihommissa suositaan, kun sakemannien rakenne ja luonne tuppaa olemaan kuraa (hermoheikkoutta ja luiskaperä).

      Malinois olis hippasen terveempi ja haastavakin osaa olla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe