Minullekko saksanpaimenkoira?

maybeneiti

Joo, eli, heissan!

Olen 16-vuotias pk-seutulainen nuori ja liikunnallinen naisenalku. Näillä näkymin kun pesästä lento on edessä meidän perheen nykyinen koira on jäämässä vanhemmilleni ja minulla olisi sitten edessä koiran hankinta.

Olen tässä jo tovin miettinyt sopivaa rotua itselleni ja tullut siihen tulokseen, että olen varsin rakastunut saksanpaimenkoiran luonteeseen ja rodun ominaisuuskiin.

Kysynpä siis, sopisiko minulle saksanpaimen koira?

Liikuntaa minulla olisi mahdollisuus harrastaa neljän lenkin muodossa, joista jokainen olisi tunnin mittainen. Vaihtoehtoisesti myös yksi lenkki voidaan korvata muulla aktiviteetilla, kuten koirapuistolla, mökkireissulla, uinnilla, pyörälenkillä, hiihtolenkilla yms. Aktiviteettia riittää.

Aikaa eläimen koulutukselle ja huomioimiselle on ja olen valmis joustamaan paljonkin omista menoista ja tekemisistäni koiran vuoksi. Perheessämme on jo useamman vuoden ollut oma koira ja sen lisäksi kokemusta erilaisista hoitkoirista riittää, joten yllätyksenä minulle ei ole tulossa kuinka paljon aikaa ja vaivaa koiran eteen on uhrattava. Ja rahaa.

Miksi haluan erilaisen koiran, enkä pientä koiraa, joka meillä on nyt?

Olen pidemän aikaa jo haaveillut ns. "Kunnon koirasta". Isosta ja vahavasta eläimestä joka ei hajoaisi käsiin pikkusiskojeni jaloissa. Lisäksi, olen koulutustavaltani tiukka ja kova (en nyt tarkoita, että potkisin tai hakkaisin koiraani, en) ja siksi monet niinsanotusti pehmeä luonteiset koirat eivät oikein nappaa.

Perheessämme ei ole ikinä varsinaisesti suurta koiraa omistuksessa ollut, mutta hoitkokemusta muutamasta karhukoirasta, kultaisenoutajasta ja Rhodesian ridgebackista on jokaisestia jonkinverran. Olen myös omakätisesti saanut agressiivisen kaukaasianpaimenkoiran minun ja koirani kimppuun, joten myös tiedostan millaiset riskit isosta koirasta aiheutuu ja olen vamis satsaamaan koulutukseen paljonkin.

Koiran ja minun harrastuksiin lukeutuisi varmasti toko ja agility, mahdollisesti näyttelyttäminenkin jos niikseen tulee ja koirassa on potentiaalia. Eniten haluaisin harraste koiran jolla olisi valmiuksia ja resursseja jo rotunsa puolesta viedä koulutusta pitkälle peruskoulutusjuttuja pidemmälle.

Mikäli tästä ei vielä saanut tarpeeksi laajaa kokonaiskuvaa, vastailen mielelläni kysymyksiin ^^

Ja taas, jos olet sitä mieltä ettei Saksanpaimenkoira todellakaan sovi minulle, olen avoin muillekkin rotuehdotuksille.

Kiitos jo etukäteen vaivannäöstänne, mitä lukemiseen tulee!

24

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin ensi alkuun vaikuttaa siltä että olisi aikaa ko. Koiralle. Mutta se että jaksatko aina lenkittää, käytkö kavereitten kanssa ulkona, onko muita aktiviteettejä jotka saattaa viedä aikaa. Käy kaikki asiat läpi ennenkuin otat koiran ittelles. Vaikutat järkevältä, mutta olet nuori ja elämäntilanne muuttuu usein. Mieti tarkkaan, koira on viaton eläin joka tarvitsee 24h huolenpitoa. Suosittelen pienempää koiraa joka ei niin paljon vaadi sitä ulkoilua niin usein eikä niin paljon aktivointi aktiviteettiä :) eli mietis tarkkaan. Koira tarvitsee aivotoimintaa edistävää seuraa, se nauttii siitä ja tarvitsee sitä :)

      • maybeneiti

        Ymmärrän pointtisi. Lupaan harkita ajankäyttöäsi ja mahdollisuuksiani, kiitos!:)


      • maybeneiti

        *ajankäyttöäNi


    • koiranomistaja

      Ja ehdottomasti pitää miettiä tarkkaan rahatilanteesi. Vaikka saksanpaimenkoira on hankittaessa melko edullinen rotu, niin sen ylläpito maksaakin keskivertoa enemmän. Pelkästään koiran ruokkimiseen uppoaa kymmeniä euroja kuussa. Jos huono tuuri on, niin saat allergisen koiran, jonka ruokkiminen on vieläkin kalliimpaa. Lisäksi tulee esim. koiran vakuutusmaksut. Ja eläinlääkärimaksut, mihin helposti uppoaa satasia, jos ei ole vakuutusta. Ja useimmissa vakuutuksissa on omavastuu, jolloin maksettavaksi jää joka tapauksessa jotain. Rokotuskuluja vakuutus ei luonnollisesti korvaa. Oma ehdotukseni onkin, että ennen koiran hankintaa kannattaa avata pankkiin varatili ja säästää sinne vähintään 2000 euroa yllättävien kulujen varalta. Sitten vasta harkitset koiran ostamista.

      Kannattaa miettiä myös se tilanne, että koirasi tarvitsee hoitopaikan. Lähdet vaikkapa reissuun tai joudut sairaalaan. Onko sinulla tuttuja, jotka pystyvät huolehtimaan vaativasta rodusta ja joihin sinä toisaalta voit täysin luottaa.

      Myös oma asuminen kannattaa miettiä. Joka paikkaan et voi koiraa ottaa asumaan, esim. jotkut opiskelija-asunnot.

      • Maybeneiti

        Kyllä, hyviä pointteja! Kiitos näistä.

        Onneksi suurimpaan osaan olen ehtinyt varautua. Jälleen kerran kiitos vanhempieni jotka ovat hyvin minua näissä asioissa neuvoneet... Tässä heti kun koulukiireeltä kerkeän, alan ottaa selvää enemmän kyseisen rodun terveys ongelmista, - ja riskeistä. Pystyn paremmin varautumaan kuluihin.


      • Pro_koirat
        Maybeneiti kirjoitti:

        Kyllä, hyviä pointteja! Kiitos näistä.

        Onneksi suurimpaan osaan olen ehtinyt varautua. Jälleen kerran kiitos vanhempieni jotka ovat hyvin minua näissä asioissa neuvoneet... Tässä heti kun koulukiireeltä kerkeän, alan ottaa selvää enemmän kyseisen rodun terveys ongelmista, - ja riskeistä. Pystyn paremmin varautumaan kuluihin.

        Nim. koiranomistajalta tuli hyviä vinkkejä yllä. Ennemmin hiukan liikaa vararahastossa, kuin liian vähän :)

        Tuossa alla joku sanoi... tekisipä mieleni käyttää termiä "väitti", että tällä on saksanpaimenkoiran ell-maksut olleet 30 vuoden aikana keskim. 10€/vuosi. Yhtään minkään koirarodun - tai -yksilön - kohdalla ei kannata elätellä toiveita että näin vähällä pääsisi. Jos pääseekin, hieno homma, kova tuuri käynyt, mutta kyllähän todennäköisyydet ovat kovasti tuota vastaan. Ihan mitä vain voi tapahtua (haaverit) ja mitä vain voi puhjeta (sairaudet ja allergiat) - jopa niille terveimpinä pidetyille koiraroduillekin.

        Sp on yksi ehdottomista suosikkiroduistani, mutta vaivansa on silläkin, kuten niin kovin monella muullakin rodulla ja yksilöllä. Selkä ja lonkat ainakin kannattaa ottaa tarkkailuun, samoin kysyä onko suvussa allergiaa. Ilm. sp myös suht helposti menee ripulille, mikä nyt ei ehkä ole ihan sairaus kuitenkaan, ruokavaliokin voi auttaa.

        Kustannuksista vielä; olen tehnyt artikkelin, jonka suosittelen lukemaan ajatuksella, toivottavasti siitäkin on apua:

        https://sites.google.com/site/prokoirat/artikkelit/koiran-kustannukset


      • voivoi

        Hehheh typerys. "olen tehnyt artikkelin".. sinä et ole artikkelia tehnyt, ainoastaan kopioinut muutamia lauseita tietyistä lähteistä.
        Sinulla oli koira, joka sattumalta oli terve noin pääpiirteittäin ja loput salasit, ja nyt esiinnyt ympäri nettiä henkilönä, joka ikään kuin olisi ainut ihminen maan päällä, joka jotain saksanpaimenkoirista tietää.


      • Pro_koirat
        voivoi kirjoitti:

        Hehheh typerys. "olen tehnyt artikkelin".. sinä et ole artikkelia tehnyt, ainoastaan kopioinut muutamia lauseita tietyistä lähteistä.
        Sinulla oli koira, joka sattumalta oli terve noin pääpiirteittäin ja loput salasit, ja nyt esiinnyt ympäri nettiä henkilönä, joka ikään kuin olisi ainut ihminen maan päällä, joka jotain saksanpaimenkoirista tietää.

        Kolme räikeää virhettä:

        1) Artikkeli on 100% oma tekeleeni, ja juuri tuon kyseisen artikkelin teossa on vieläpä hyvin vähän tarvinnut käyttää mitään lähteitä. Omasta pääkuupasta on tiedot siis kaivettu. Mistä ne tiedot ovat kuuppaan sitten aikojen saatossa päätyneet - varmasti ihan joka puolelta, ja myös omista kokemuksista. Kerro toki mitä lauseita olen kopioinut ja mistä lähteistä, perustele siis syytöksesi.

        2) Minulla ei ole ollut koiraa joka oli pääpiirteittäin terve ja josta lopun salasin. En ole netissä puhunut koirista ennen vuoden 2012 kesää, enkä koskaan muusta kuin tästä nykyisestä sekarotuisestani, jossa on tietääkseni sakua vain pieni osa. Yhtään omaa koiraa ei ole ennen tätä nykyistä ollut, vaikka koira taloudesta onkin löytynyt (ei ollut sakua pisaraakaan).

        3) En esiinny "ympäri nettiä" ollen ikäänkuin ainoa ihminen joka sakuista jotain tietää. Sen minkä tiedän, olen puhtaasta kiinnostuksesta rotuun oppinut. Jos rotua harkitsisin, pitäisi opiskella vielä melkoisesti lisää.

        Em. sivustolta voit löytää lisää artikkelejani, yksikään niistä ei ole yhdenkään suomalaisen, eikä ulkomaalaisen artikkelin kopio, mutta asiasisältö monessa luonnollisesti voi olla samanlainen monenkin artikkelin, tai ainakin artikkelin osan kanssa, johtuen siitä, että fakta on mikä on, sitä ei voi muuksi muuttaa, vaan se on sellaisenaan esitettävä, missä ikinä puheeksi tuleekin.

        Ehdotan hieman aikuismaisempaa ja rakentavampaa keskustelutapaa sinulle. Jos sinulla on syytöksiä, esitä todisteesi niiden tueksi, äläkä suolla perusteettomia syytöksiä. Jos et pysty osoittamaan syytöksiäsi todeksi, voit aivan yhtä hyvin olla hiljaa, sillä silloin sanasi ovat käytännössä vain tyhjänpäiväistä pölötystä, josta ei kannata sen enempää välittää.


    • wwallu

      Kuka nyt voisi olla saksanpaimenkoiraan rakastumatta? Mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin aivan mainiosti soveltuu. Mitä tulee aikaisempiin toppuutteluihin, niin kaikki koirat vaativat yhtä lailla huomiota ja huolenpitoa, vaikka pikkukoiran statusesineeksi hankkineet monesti päinvastaista väittäisivätkin. Ja minkä tahansa rodun edustaja voi olla allerginen tai muuten kipeä. Parin tonnin vakuusrahasto on kyllä liioittelua - itselläni on ollut saksanpaimenkoira yli 30 vuotta, ja eläinlääkärimaksut ovat yhteensä (rokotuksia lukuunottamatta) jotakuinkin 300 euroa.

      • koiranomistaja

        Sulla on ollutkin hyvä tuuri. Liian usein olen kuullut tapauksista, että ihmisillä ei ole varaa viedä koiraansa lääkäriin. Tässä kerrankin joku kyseli neuvoa, että millä estää koiraa raapimasta päätään verille, kun sillä on korvatulehdus, mutta ei ole varaa lääkäriin. Toisessa tapauksessa taas koira juoksi auton alle. Onneksi selvisi hengissä, mutta jalasta piti poistaa pari varvasta. Sinänsä pieneltä kuulostava operaatio, mutta tuli maksamaan yli tonnin. Ja vakuutusta ei ollut, kun "eihän meille mitään tapahdu". Eli suosittelen vakavasti joko vakuutusta tai parin tonnin talletusta tilille. Ja kannattaa pitää huolta myös siitä, että omassa vakuutuksessa on vastuuvakuutus. Aika paljon voi tulla nimittäin korvattavaa ihan vaikka em. auton alle juoksemisissa.

        Mutta rodusta sinänsä ei minullakaan ole huonoja kokemuksia. Parikin sakemannia on elämän aikana ollut. Harmittaa vain, kun tuntuu edelleenkin olevan sellainen rotu, joka usein otetaan väärin perustein. Ja samaa mieltä olen siitäkin, että samanlaista huolenpitoa pienemmätkin koirat tarvitsevat. Ihan yleisesti vain halusin tuoda näitä asioita esiin, kun aloittaja on kuitenkin aika nuori ja ilmeisesti vielä opinnot ym. edessä. Itse esim. jouduin jättämään koirani aikoinaan vanhempien hoiviin, kun opiskelija-asuntoon ei voinut ottaa koiraa.


      • Koirasta on toki kyettävä huolehtimaan jos sellaisen ottaa, ihan rodusta riippumatta. Mutta jos koira pääsee juoksemaan auton alle, on syytä katsoa peiliin. Pitemmän aikaa.


    • yhyhyhyhyh

      Kaunis rotu, mutta herkkä rähisemään hihnassa muille koirille. Tiedä sitten miksi. Ovatko liian reagoivia (teräviä?), silmiään käyttävä (paimenkoira kun on), liian vähän aktivoituja (työkoira kun on) vai hermoheikkoja nykyään?

      Lähes kaikki ohimenevät sakut räyhää, samoin perheeni saku x)

    • sussu123

      moi varaudu menään pihalle 5 krt päivässä 3 vuotta,sy vahva ja pelottattava rotu pitää ollla siis omaa tahtoa ja opetusvalmittaa,itse en hankkisi ekaksi koiraksi kyseistä rotuajopa pelkään niitä.....pääasia että ymmärrät että se on kuin lapsi joka samaistuu sinin luonteeseen.rakasta sitä paljon ja se palvelee ja noudattaa sinun sääntöjä elämänsä ajan..

    • jooh5

      No olipa taas ketju. Aika läpinäkyvää.Hohhoijakkaa.

    • terveysunohtui

      Jos päädyt saksanpaimenkoiraan, kannattaa harkita tarkkaan yhdistelmää, josta pennun hankit. Rodun terveys kun on nykyään pahasti kuralla.
      On suht iso riski, ettei koirastasi tule sinulle hyvää harrastuskaveria, mikäli et jaksa perehtyä vanhempien terveystuloksiin. Rikkinäisillä lonkilla ja huonolla selällä ei paljoa juosta. Olisi varmasti myös ikävää kuopata nuori koira luusto-ongelmien takia.

      • sakuja60000vuotta

        Kuten ei myöskään paljoa harrastella luonnevikaisilla saksanpaimenkoirilla, joita pilvin pimein käyttö- ja sekalinjaisista löytyy.


      • 45689
        sakuja60000vuotta kirjoitti:

        Kuten ei myöskään paljoa harrastella luonnevikaisilla saksanpaimenkoirilla, joita pilvin pimein käyttö- ja sekalinjaisista löytyy.

        Vai että ihan pilvinpimein luonnevikaisia. Taas otetaan mielellään faktaa vastaan. Tarkenna edes mitä tarkoitat luonnevialla ja mistä suvuista löytyy.


    • deutsche

      Rotu on nykyään täysin pilattu, hermoheikkoja, sairaita luiskaperseitä näkee ihan liikaa. Useimmat ovat myös erittäin epäsosiaalisia eivätkä tule toimeen muiden koirien kanssa. Hyviä koiriakin toki löytyy, mutta silloin täytyy kyllä olla todella hyvin perillä asioista, täytyy tuntea kasvattajat, perehtyä vanhempien luonteeseeen, terveyteen yms. Näyttely- ja työlinjat ovat erikseen. Suosittelisin sinulle kyllä jotain muuta rotua.

    • ffzzfdghhghh15

      Niinpä niin. Aika sairas rotu kyseessä ja voin sanoa, että ei ole todellakaan sama asia, jos perheessä on koira kuin se, että omistaa oman koiran. Koira on täysin silloin sinun vastuulla.

      Uskon kyllä, että pärjäät koiran kanssa, mutta tosiaan kannattaa ottaa selvää kasvattajista tarkkaa. ja miettiä vielä kerran rotua. Itseä ainakin oikein säälittää ne koirat, jotka on jalostettu sairaiksi.

    • Omamielipide

      Otin myös sakemannin ensimmäiseksi koirakseni kun muutin kotoa. Sen kanssa harrastin viitisen vuotta aktiivisesti ja lisäksi se oli lenkkikaverini lähes koko 13 vuoden ikänsä. Hyvin onnistui opiskelut ja myöhemmin työelämä koiran kanssa. Näin jälkeenpäin ajateltuna koira myös esti minua tekemästä asioita, jotka nyt vähän harmittaa. Olisin halunnut matkustella enemmän, mennä ehkä aupairiksi tai opiskeluvaihtoon, rauhanturvaamiskeikatkin jäi tekemättä koiran vuoksi. Sitten kun koirasta aika jätti tulikin lasten teko ajankohtaiseksi ja se vasta aloilleen sitookin. :) Kaikilla valinnoilla on puolensa. Jos nyt palaisin takaisin, olisin ottanut koiran vasta työelämässä vähän myöhemmin.

    • sakemanni-Tre

      Hyvä rotu kiva sen kanssa touhuta,kunnon vakuutukset pennusta lähtien,,kaikea voi tapahtua esim,koiralta jalka poikki ja leikkaus ja sen jälkeen kymmeniä kertoja lääkäriin,,,maksoi vaikka vakuutus oli niin useamman tonnin omaa rahaa kun en voinut lopettaa koiraa kun tykkäsin siitä,ja kuntoutus melkein puoli vuotta,,kannoit ulos ja sisään kolme kuukautta,,nyt hyvä ja terve,,,,kaikkea voi sattua pirteälle pennulle,,,,

      • KYSYNvaan

        Rodussa ei ole juuri mitään hyvää; kyttyräselkäisiä pelkopurijoita suurin osa. Rumia kerrostalomöykkääjiä. Natsien hienoksi hioma rotu on tullut siihen jamaan, että jokainen joka koiria rakastaa jättää tämän kyökkäselän/ lonkkavaivaisen rodun ottamatta. Miksi rotujärjestö pilasi tämän rodun? Voisiko joku sisäpiirin paskiainen kertoa, että miksi köyryselkäisyys oli se tavoite mihin todella päädyttiin?


    • vaihtasinhaavetta

      Paljonko painat, oletko varma että sakemanni ei lähde käsistä, ja käy vieraaseen koiran kiinni?
      Sakemannit on melkeimpä aina remmirähjiä, jotka yrittää ohituksissa vieraiden koirien iholle.Miten meinaat hallita voimakkaan koiran? Koulutus ei onnistu aikuiseltakaan, eikä käsissä pitäminenkäään aina.
      Mites, jos mietit kevyempää helpompaa rotua, jotain joka käy agilityyn vaikka ?
      Olis viisaampi valinta,eikä tulis pelkkiä ongelmia.

    • sakuja380v

      Teinit vauhdissa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe