Lukioita, joissa ei voi opisk. elämänkats.t

UsVaiEt

Mielestäni on epäoikeudenmukaista, että kirkkoon kuulumaton saa opiskella lukiossa uskontoa, mutta kirkkoon kuuluva ei saa opiskella elämänkatsomustietoa. Aivan kuin ei olisi tarpeeksi opiskellut jos uskontoa ala-asteella, yläasteella ja riparilla.

Onko Suomessa lukioita, joissa ei opeteta elämänkatsomustietoa esim. siksi, että kaikki oppilaat ovat valinneet uskonnon?

Pitää siis erota kirkosta, että saa et:n valita uskonnon sijaan. Voi myös olla, että ekt.ope on uskovainen ja on ekt-oppilaita kohtaan vähän asenteellinen - kuulemma.

Tiedättekö lukioita, joissa elämänkatsomustietoa ei opeteta ollenkaan?

Onko joku eronnut kirkosta saadakseen valita ekt:n?

Kumpi on helpompi aine opiskella tai mielekkäämpi?

Kiitos

7

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan_turhaa

      En ole nyt ihan varma, pitääkö tuo muka paikkansa, kun sinulla muutenki niin asenteellista tekstiä ja ihmeellisiä stereotypioita. Kannattaa ottaa asiasta selvää virallisia teitä pitkin. Muutenkin et/ue ovat mielestäni sellaisia aineita joidenka pakollisuuden voisi pienentään vaikka vain yhteen kurssiin. Jos maailmankaikkeus ja sen pohtiminen kiinnostaa, niin kannattaa ennemmin valita lisää filosofiaa!

    • JeesusOnKingi

      Meidän lukiossa ei voi opiskella et, mutta tuskin kukaan sitä välttämättä haluiaisikaan ja onhan uskonto tärkeä aine ihan vaan yleissivistyksen kannalta. Lukiossa uskonnolla ei opiskella täysin samoja asioita kuin aiemmin on opiskeltu joten aine on siltäkin kannalta tärkeä. Voisit hieman muuttaa asennettasi suvaitsemaksi.

    • UsVaiEt

      Lukioon soitin ja tarkistin asian, eli alle 18-vuotiaalla lukiolaisella, joka kuuluu kirkkoon, ei ole oikeutta opiskella elämänkatsomustietoa, ellei kirkosta ensin eroa. 18-vuotta täyttänyt voi itse valita kumpaa opiskelee, mutta jos koululla on vain esim. 2 oppilasta, jotka haluavat elämänkatsomustietoa opiskella, niin koululla ei ole lain mukaan velvollisuus sitä järjestää. Monet koulut järjestävätkin et-opinnot netin kautta itsenäisenä opiskeluna.

      Alla lakitietoa asiasta. 9 § http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980629?searchtype=pika&searchpika=Lukiolaki 629/1998

      Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus

      Koulutuksen järjestäjän tulee antaa uskonnonopetusta sen uskontokunnan tunnustuksen mukaan, johon opiskelijoiden enemmistö kuuluu.

      Edellä 1 momentin mukaisesta uskonnonopetuksesta uskonnonvapauslain (267/ 1922) mukaisesti vapautetulle vähintään kolmelle evankelis-luterilaiseen kirkkoon tai vähintään kolmelle ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvalle opiskelijalle järjestetään heidän oman tunnustuksensa mukaista opetusta.

      Muuhun kuin 2 momentissa mainittuihin uskontokuntiin kuuluvalle vähintään kolmelle uskonnonopetuksesta vapautetulle opiskelijalle järjestetään heidän oman tunnustuksensa mukaista uskonnonopetusta, jos heidän huoltajansa sitä vaativat.

      Uskonnonopetuksesta vapautetulle vähintään kolmelle uskontokuntiin kuulumattomalle opiskelijalle opetetaan elämänkatsomustietoa.

      Opiskelijalle, joka aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta täytettyään, opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa.

    • UsVaiEt

      JeesusOnKingi sanoi:"Voisit hieman muuttaa asennettasi suvaitsemaksi"
      Mikä tekstissäni oli suvaitsematonta?

      Olen uskovaisesta perheestä, uskon Jeesukseen itsekin, mutta halusin opiskella vaihteeksi elämänkatsomustietoa, koska siinä oli niin mielenkiintoisia aiheita ja olen uskontoa, raamattua ja kristillisyyttä jo aika paljon opiskellutkin.

      Ajattelin, että tarvittaessa voisin väliaikaisesti erota kirkosta, jotta voisin opiskella elämänkatsomustietoa ja sen jälkeen voisin taas liittyä kirkkoon takaisin.

      Miksi näin? Siksi, kun kaikenlainen pakottaminen ja epäoikeudenmukaisuus ei tunnu hyvältä ja jos on keinot saada sitä opetusta, mitä haluaa, niin miksipä ei - tuskin Jumala minulle siitä suuttuisi.

      Nuo elämänkatsomustaidon kurssit kiinnostavat tässä elämänvaiheessa enemmän kuin uskonnon opetuksen kurssit, Molemmista 3 pakollisen kurssin aiheet alempana.

      Ihan_turhaa sanoi: "En ole nyt ihan varma, pitääkö tuo muka paikkansa, kun sinulla muutenki niin asenteellista tekstiä ja ihmeellisiä stereotypioita. Kannattaa ottaa asiasta selvää virallisia teitä pitkin..."
      Siis mitä ihmeellisiä stereotypioita minulla on? Ja olin ottanut selvää virallisia teitä pitkin, eli lukion opinto-ohjaajalta ja myös suomen lakipykälistä.

      Olettaminen ei ole ihan järkevää - sen varmaan jo itsekin huomasitte.

      Lukion uskonnon ja elämänkatsomustiedon kolmen pakollisen kurssin opiskeluaineisto alla:

      Lukion evankelis-luterilainen uskonto

      1. Uskonnon luonne ja merkitys (UE1)
      Uskontoa tarkastellaan yleismaailmallisena ilmiönä ja kulttuuriin vaikuttavana tekijänä. Kurssilla tutustutaan Raamattuun pyhän kirjallisuuden edustajana, Raamatun tutkimukseen sekä Raamatun vaikutukseen länsimaiseen kulttuuriin. Kurssin tavoitteena on antaa nuorelle aineksia oman maailmankatsomuksen jäsentämiseen.

      2. Kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta (UE2)
      Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija kristinuskon syntytekijöihin, kristillisten kirkkojen kehitykseen ja kirkkojen vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa. Tavoitteena on myös harjoituttaa opiskelijoita analysoimaan erilaisten kristillisten perinteiden ilmenemistä nykyajassa..

      3. Ihmisen elämä ja etiikka (UE3)
      Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille käsitteellisiä välineitä eettisten kysymysten pohdintaan. Kurssilla selvitetään kristillisen etiikan sisältöä ja sen raamatullista perustaa. Kurssilla käsitellään sekä yksilö- että yhteiskuntaeettisiä kysymyksiä.


      Lukion elämänkatsomustieto

      1. Hyvä elämä (ET1)
      Kurssilla pohditaan, mitä on hyvä elämä, millaisista aineksista identiteetti ja yksilöllinen elämä koostuvat ja millaiset mahdollisuudet ihmisillä on tavoitella hyvää elämää.

      2. Maailmankuva (ET2)
      Kurssilla pohditaan maailmankuvan muodostumista ja maailmankuvien eroja. Kurssilla perehdytään maailman käsitteellistämisen tapoihin sekä tiedon ja eri yhteisöllisten instituutioiden merkitykseen siinä.

      3. Yksilö ja yhteisö (ET3)
      Kurssilla pohditaan yksilöä, yhteisöllisyyttä, yhteiskuntaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta. Kurssilla perehdytään oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja demokratian toteutumiseen.

    • Et_Pakolliset

      ET/pakolliset kurssit tarkemmin

      1. Hyvä elämä

      Kurssilla pohditaan, mitä on hyvä elämä, millaisista aineksista identiteetti ja yksilöllinen elämä koostuvat ja millaiset mahdollisuudet ihmisillä on tavoitella hyvää elämää.

      Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
      kasvattaa kykyään sitoutua valitsemiinsa moraalisiin periaatteisiin ja haluaan toimia arvostustensa mukaisesti
      kasvattaa valmiuttaan ja haluaan välittää ja kantaa vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteiskunnasta ja luonnosta
      kehittää kykyään nähdä kokonaisuuksia yhä monimuotoisemmaksi käyvässä maailmassa ja näin vahvistaa kykyään muodostaa omaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan
      oppii arvioimaan uskomuksia ja elämänkatsomuksia koskevia väitteitä
      kehittää taitojaan ilmaista identiteettiään ja elämänkatsomustaan sekä niihin liittyviä näkemyksiään ja tuntemuksiaan suvaitsevaisesti, johdonmukaisesti ja luovasti.

      Keskeiset sisällöt
      peruskäsitteet: elämänkatsomus, elämänkatsomustieto, hyvä elämä, minuus, identiteetti
      hyvä elämä: ihmisen perustarpeita, maallisia ja uskonnollisia hyvän elämän malleja
      ihmisen yksilöllisen olemassaolon peruskysymykset: vapaa tahto ja valinnat, syntymä ja kuolema, optimismi, pessimismi ja realismi
      elämänhallinnan keinot: yksilön mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä, perimän ja ympäristön merkitys
      identiteetin muodostaminen ihmisen elämänkaaren aikana sekä eettiset valinnat eri elämänvaiheissa
      yksilöllinen elämä ennen sekä nykyisessä monien mahdollisuuksien yhteiskunnassa
      hyveitä ja paheita koskevia käsityksiä ennen ja nyt sekä niiden suhde elämäntapoihin ja tottumuksiin

      2. Maailmankuva (ET2)
      Kurssilla pohditaan maailmankuvan muodostumista ja maailmankuvien eroja. Kurssilla perehdytään maailman käsitteellistämisen tapoihin sekä tiedon ja eri yhteisöllisten instituutioiden merkitykseen siinä.

      Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
      oppii tuntemaan historiallisesti merkittäviä ja nykyajassa vaikuttavia maailmankuvia sekä kasvattaa tietämystään niiden perustalla olevista uskomusjärjestelmistä
      oppii kysymään ja arvioimaan väitteiden ja uskomusjärjestelmien perusteluja
      kehittää ymmärrystään eri instituutioiden merkityksestä maailmankuvan muokkaajina ja välittäjinä
      jäsentää omaa maailmankuvaansa samalla pitäen sen avoimena mielekkäälle keskustelulle.

      Keskeiset sisällöt
      maailmankuvan, maailmankatsomuksen ja elämänkatsomuksen käsitteet ja niiden keskinäinen suhde
      maailmankuvan rakenne ja ydinalueet: käsityksiä ihmisestä, yhteiskunnasta, kulttuurista ja luonnosta sekä todellisuuden rakenteesta
      maalliset ja uskonnolliset katsomukset maailmankuvan perustana: tieteiden, näennäistieteiden ja uskontojen rajankäynti
      koulu, media ja taide maailmankuvaa luovina ja välittävinä instituutioina
      länsimaisen maailmankuvan murrokset ja mullistajat
      kokemusten, arkikäsitysten ja uskomusten synty ja tiedollinen luotettavuus
      maailmankuvien ja tiedon lähteiden järkiperäinen arviointi

      3. Yksilö ja yhteisö (ET3)
      Kurssilla pohditaan yksilöä, yhteisöllisyyttä, yhteiskuntaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta. Kurssilla perehdytään oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja demokratian toteutumiseen.

      Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
      ymmärtää yhteisöllisyyden merkityksen ihmisyydelle ja yksilölliselle identiteetille
      oppii arvioimaan omaa asemaansa yksilönä yhteisöissä ja yhteiskunnassa, kansalaisena valtiossa ja toimijana talousjärjestelmässä
      oppii tarkastelemaan yksilöiden, yhteisöjen ja instituutioiden toimintaa osana yhteiskunnallista vallankäyttöä
      oppii arvioimaan poliittisia keinoja ja päämääriä sekä kasvattaa kykyään ja haluaan rakentavaan yhteiskunnalliseen osallistumiseen
      ymmärtää ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeudenmukaisuuden merkityksen hyvän yhteiskunnan ja tulevaisuuden kannalta.

      Keskeiset sisällöt
      ihminen sosiaalisena olentona, yksilöiden vuorovaikutus ja yhteisöllisyys, yksityinen ja julkinen
      vallan käsite, vallan muodot ja valtasuhteet sekä erilaiset vaikuttamiskeinot
      teorioita yhteiskunnan rakenteesta ja muutoksesta
      hyvä kansalainen suomalaisena, eurooppalaisena ja maailmankansalaisena
      ihmisoikeudet, ihmisoikeussopimukset, ja niiden historia, ihmisoikeusrikkomuksia kuten holokausti
      poliittiset ihanteet, ideologiat, utopiat ja demokratian muodot
      oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisena, maailmanlaajuisena ja ekologisena kysymyksenä.

    • Et_Syventävät

      http://et-opetus.fi/et-opetussuunnitelma/lukio

      ET/Syventävät kurssit

      4. Kulttuuriperintö ja identiteetti (ET4)
      Kurssilla pohditaan kulttuuriperintöä hyvän elämän lähtökohtana ja hyvän elämän mittana sekä toisaalta jatkuvasti kehittyvänä ja muuttuvana ilmiönä. Kurssilla perehdytään sekä maailman että suomalaisen nyky-yhteiskunnan monikulttuurisuuteen.

      Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
      oppii tuntemaan kulttuuria merkityksiin perustuvana inhimillisenä toimintana
      tutustuu erilaisiin kulttuuriperintöihin ja niihin liittyviin elämäntapoihin
      kehittää kykyään arvioida ihmisten käsityksiä ja tekoja suhteessa heidän omiin arvostuksiinsa ja uskomusjärjestelmiinsä
      oppii suvaitsevaisuutta erilaisia elämänkatsomuksellisia ratkaisuja ja identiteettivalintoja kohtaan
      perehtyy suomalaisen identiteetin ilmenemismuotoihin
      ymmärtää rasismin, muukalaisvihan ja syrjinnän ihmisoikeusloukkauksina.

      Keskeiset sisällöt
      kulttuurin käsite ja merkitys ennen ja nyt
      identiteetti, etnisyys ja kulttuuriperintö
      saamelaiset, suomalaiset ja eurooppalaiset kulttuuripiirteet ja niiden nykyinen merkitys
      kulttuurien ja sivilisaatioiden vuorovaikutus
      etninen ja kulttuurinen moninaisuus Suomessa ja maailmassa
      elämä monikulttuurisessa yhteiskunnassa
      etnosentrisyys sekä rasismin ja suvaitsevaisuuden historiaa
      5. Maailman selittäminen katsomusperinteissä (ET5)

      Kurssilla pohditaan erilaisia tapoja selittää maailmaa myyttisissä, uskonnollisissa ja katsomuksellisissa perinteissä. Kurssilla perehdytään erilaisten katsomusten syntyyn, historiaan ja tutkimukseen.

      Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
      kehittää herkkyyttään arvioida arvostuksissa ja uskomusjärjestelmissä esiintyviä eroja ja yhtäläisyyksiä
      oppii arvioimaan uskomuksia ja elämänkatsomuksia koskevia väitteitä
      tuntee eri kulttuureissa vaikuttavia ja tärkeinä pidettyjä uskomusjärjestelmiä ja elämänkatsomuksellisia ratkaisuja sekä kasvattaa tietämystään niiden taustoista sekä niiden välittymisestä nykyajassa
      ymmärtää myyttien ja uskonnollisten käsitysten historiallisen synnyn ja nykyisen merkityksen maailman ilmiöiden selittäjinä
      oppii hahmottamaan maailman selittämistä eurooppalaisessa kulttuuriperinnössä.

      Keskeiset sisällöt
      maailman myyttinen selittäminen ennen ja nyt
      uskonnon ja uskonnollisuuden olemus
      uskontokritiikki: sosiologinen, moraalinen, antropologinen ja psykologinen
      ateismi ja agnostismi
      sekulaarin humanismin ja vapaa-ajattelun historiaa ja nykysuuntauksia
      humanismi ja kristinusko länsimaiden katsomuksellisina perusvirtauksina

    • Hyvä_elämä

      Minä erosin kirkosta, ja yksi syy siihen oli se, että saisin opiskella lukiossa ET:tä uskonnon sijaan. Näin sain kurssit paremmin mahtumaan kurssitarjottimelle, ja jaksoista tuli väljempiä, sillä kurssit järjestettiin verkkokursseina.

      Kaikilla kursseilla 5 viikon aikana tehtäviä, joihin meni aikaa 2-3 tuntia viikossa. Eli yhteensä kurssin suorittamiseen meni 10-15 h (vrt. virallinen kurssin pituus n. 38 h, jonka olisin joutunut istumaan uskonnon tunneilla).

      Aiheet eivät olleet hirveän mielenkiintoisia, ja joskus olenkin miettinyt, minkälaista olisi ollut suorittaa uskonnon kurssit tavalliseen tapaan. Olen kuitenkin tyytyväinen: arvosanoiksi tuli 8, 9 ja 9 (päättötodistukseen 9). Suosittelen, jos kiinnostaa! En kyllä itse aio liittyä takaisin kirkkoon, vaan päätöksessään oli taustalla myös muita syitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe