epäreilu anoppi

miniä-kokelas

Kerron tässä nyt omia kokemuksiani mielestäni epäioikeuden mukaisesta kohtelusta anopin taholta. Taustatietoina kerrottakoon, että olen seurustellut avomieheni kanssa neljä vuotta. Ensimmäiset kaksi vuotta sujivat anopin kanssa ok. Hänellä oli silloin toinenkin miniä-kokelas, mieheni veljen tyttöystävä. Noin kaksi vuotta sitten mieheni veli erosi silloisesta tyttöystävästään ja löysi pian uuden naisen. Ihan mukava tyttö, ei siinä mitään, tulen itsekin hänen kanssaan vallan mainiosti toimeen. Mutta anoppi hullaantui tästä uudesta miniäkokelaasta todenteolla. Heistä tuli oitis "bestikset". Minuun anoppi on alusta asti suhtautunut varsin muodollisesti, ollut kuitenkin aina ystävällinen ja mitään riitaa tai eripuraa ei välillämme ole koskaan ollut. Nykyään anoppi soittelee toiselle miniäkokelaalleen muutaman kerran viikossa ja kyselee kuulumisia, he käyvät usein yhdessä shoppailemassa ja lenkkeilevät yhdessä. Usein anoppi ostaa miniäkokelaalleen kalliitakin lahjoja ilman mitään varsinaista syytä. Anoppi lainailee usein (lähes joka viikonloppu) autoaan miniäkokelaalle. Kuten varmasti arvaattekin, minun kanssani anoppikokelaani ei ole koskaan em. asioita tehnyt.

Anoppini soittaessa miehelleni n. kerran kahdessa viikossa, hänen pääasiallinen asiansa on yleensä kertoa mieheni veljen ja tämän tyttöystävän kuulumisia.

Viime kesänä mieheni veli ja tämän tyttöystävä olivat anopin ja apen kanssa 3. pv:n kylpylälomalla Tallinnassa, jonka anoppi ja appi kustansivat (ja jonne meitä ei kutsuttu). Tulevaa pääsiäistä em. kokoonpano on lähdössä viettämään Lappiin (jonne meitä ei ole kutsuttu).

Usein minun ja mieheni elämässä tapahtuneet positiiviset asiat kääntyvät anopin kertomuksissa mieheni veljen ja tämän tyttöystävän tekemisiksi. Usein olen vierestä kuunnellut kuinka anoppi on sukujuhlissa tai kotonaan vieraille kertonut, kuinka mieheni veli ja tämän tyttöystävä ovat olleet matkoilla tai ostaneet uusia huonekaluja, vaikka todellisuudessa ne olemme olleet me. Minun ja mieheni ostamat lahjat anoppi esittelee vierailleen toisen miniäkokelaan ostamina.

Eli käytännössä minua ei ole ollut olemassa anopille sen jälkeen kun tämä toinen miniäkokelas astui kuvioihin. Toisaalta en minä mitään älyttömän tiivistä miniä-anoppi suhdetta kaipaakaan, mutta tuntuu vaan kurjalta kuunnella vieressä kuinka anoppi ylistää toista miniäkokelasta ja harrastaa tämän kanssa kaikenlaista mukavaa samalla kun olen itse kuin ilmaa. Lisäksi minua harmittaa tilanne ihan miehenikin kannalta. Anoppilaan meitä ei juurikaan enään kutsuta (mieheni veli käy tyttöystävineen joka viikonloppu anoppilassa syömässä). Mieheni saa harvoin käyttää äitinsä autoa (kun tämä on aina jo ehtinyt luvata sen viikonlopuksi toiselle miniäkokelaalle). Lisäksi anoppi ei kiireiltään ehdi kovin usein soittelemaan miehelleni (miniäkokelaalle kuitenkin muutaman kerran viikossa). Tuntuu kuin mieheni olisi syrjäytymässä omasta lapsuudenperheestään minun takiani, vaikka minulla ei ole aavistustakaan miksi anoppi hyljeksii minua ja miestäni.

Kirjoitukseni voi tuntua katkeralta tilitykseltä, mutta halusin vain kertoa oman kokemukseni siitä, miten anopin/äidin kaikki huomio voi keskittyä yhteen miniään.

22

3366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joshua

      On sulla ongelmat. Tulee mieleen omat nuoruusajat kun oltiin isoveljen kanssa jotain 6-vuotiaita. Silloin itkettiin siitä kun toinen sai kalliimman joululahjan.

      Ihmevalitusta siitä kenestä joku anoppi tykkää enemmän. Miksi sen pitäisi tykätä teistä yhtä paljon? Kyllä mä ainakin itse valitsen ihmiset jotka mua miellyttävät ja joita haluan miellyttää. Itse en jaksaisi mokomasta anopista välittää..antakoon toiselle vaikka koko omaisuutensa...

      • dalin

        kun niillä tulee ero, kyllä sitten kelpaat olkapääksi. osaapa se toinenkin osapuoli,siis miniä, manipuloida. Älä käy siellä, rupee kohta ihmettelemään, ootpas ylpee. kerro sitten miltä tuntuu.


    • Vävynrenttu

      Mietipä asiaa siltä kannalta, että kun anoppi vanhenee ja alkaa kaivata apua kaikennäköisissä pienemmissä ja suuremmissa askareissa, niin voit olla edelleen "näkymätön" ilman mitään kiitollisuudenvelkoja. Annat vaan bestispariskunnan hoidella hommat !

      Itselläni on hyvin vastaava tilanne ollut päällä jo vuosia, välit ovat lähinnä muodolliset suosikkityttären ja -vävyn sinkoillessa samalla anopin käskystä milloin missäkin suvun kissanristiäisissä, kun ei ole paljon varaa kaiken vastaanotetun voitelun jälkeen kieltäytyäkään vaikka varmaan mieli tekisi.

      Ei voi olla kuin tyytyväinen kun saa elää OMAN perheen kanssa OMAA elämää. Lahjoista ja muista viis, tavaraa on saanut kaupasta omalla rahalla tähänkin päivään asti, pääasia ettei tarvitse juosta kenenkään talutusnuorassa - varsinkaan anopin !

    • Anoppi.....

      Olen sitä mieltä, että anna sen anoppisi ihan rauhassa vaan paapoa sitä toista kokelasta ja sen miestä. Älä välitä heidän saamistaan lahjoista ja muista etuuksista, vaan laita ne muistiin korvan taakse, sillä saatat tarvita niitä vielä jonakin päivänä. Oikean hetken tullen. Helppoa ei sinulla varmaan tule olemaan, mutta älä missään nimessä näytä, että olet kateellinen sitä toista kokelasta kohtaan.

      Miten muuten miehesi sulattaa nämä lahjukset?
      Odotapa vaan, kun anoppisi tulee vanhaksi ja rupeaa tarvitsemaan apuanne arjen askareissa. Muista silloin miten hän on kohdellut teitä molempia.

      Eläkää omaa elämäänne ja tulkaa toimeen toistenne kanssa. Saattepa ainakin olla rauhassa anopilta. Tsemppiä teille molemmille !

    • nainen

      nämä porvarispiirien jälkikasvun kirjoitukset. Itse olen elänyt ilman vanhempia, enkä ole voinut odottaa kenenkään antavan minulle mitään lahjoja. Tai en ole sitä odottanut. Kaikki, mitä olen saanut on extraa ja olen ollut siitä iloinen ja kiitollinen. Ja oman iloni, kiitollisuuteni ja huomioni kohdistan niihin, joihin haluan.

      • pointti

        niin tais käydä


      • omat elämät
        pointti kirjoitti:

        niin tais käydä

        Vanhemmilla ei ole elatusvastuuta aikuisiin lapsiin. Kaikki vanhempien omaisuus on heidän ikiomaansa ja saavat sen vaikka juoda kurkusta alas jos niin haluavat. Jälkikasvulla ei pitäisi olla siihen mitään sanomista.

        Äidilläni on minun näkökulmastani kohtuullisen paljon rahaa jonka hän on pienestä palkastaaan elämänsä aikana säästänyt. Nyt kun hän on vanha ja tarvitsee tätä rahaa palvelujen ostoon (asuu palvelutalossa) niin minun on ollut vaikea häntä saada ymmärtämään ettei meille lapsille tarvitse jättää penniäkään perinnöksi vaan rahat kuuluu ja saa käyttää oman vanhuutensa kohentamiseen.

        Jostain syystä yleistä on, että jälkikasvu alkaa pitää "tulevaa perintöosuuttaan" niin itsestäänselvänä, että luulevat omaavansa siihen määräysvallan jo vanhempiensa eläessä.

        Jos vanhemmat haluavat antaa lahjoja kenelle tahansa ei niistä pidä olla vihainen koska he vain käyttävät oman elämänsä määräysvaltaa. Eri asia on sitten jos vanhus on kyvytön asioistaan päättämään.

        Kateus on vielä pahempi, se myrkyttää elämänlaadun niin kadehtijalta kuin kadehdittavalta.

        Ystävyys, toveruus, kaveruus ei synny käskien eikä velvollisuudesta.

        Ihanaa, että on vanhempia jotka tulevat toimeen jälkikasvunsa ja heidän perheensä kanssa ja jopa nauttivat yhdessäolosta niin paljon, että matkustelevat yhdessä. Meidän kaikkien pitäisi olla mielissään, että näin jollakin on.

        Kaikkien kanssa se ei kuitenkaan onnistu ilman että syitä olisi mitenkään syvemmällä. Vanha totuushan on, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä vaikeampi hänen on luoda uusia ystävyyssuhteita varsinkin sukupolvien yli.


      • välit
        omat elämät kirjoitti:

        Vanhemmilla ei ole elatusvastuuta aikuisiin lapsiin. Kaikki vanhempien omaisuus on heidän ikiomaansa ja saavat sen vaikka juoda kurkusta alas jos niin haluavat. Jälkikasvulla ei pitäisi olla siihen mitään sanomista.

        Äidilläni on minun näkökulmastani kohtuullisen paljon rahaa jonka hän on pienestä palkastaaan elämänsä aikana säästänyt. Nyt kun hän on vanha ja tarvitsee tätä rahaa palvelujen ostoon (asuu palvelutalossa) niin minun on ollut vaikea häntä saada ymmärtämään ettei meille lapsille tarvitse jättää penniäkään perinnöksi vaan rahat kuuluu ja saa käyttää oman vanhuutensa kohentamiseen.

        Jostain syystä yleistä on, että jälkikasvu alkaa pitää "tulevaa perintöosuuttaan" niin itsestäänselvänä, että luulevat omaavansa siihen määräysvallan jo vanhempiensa eläessä.

        Jos vanhemmat haluavat antaa lahjoja kenelle tahansa ei niistä pidä olla vihainen koska he vain käyttävät oman elämänsä määräysvaltaa. Eri asia on sitten jos vanhus on kyvytön asioistaan päättämään.

        Kateus on vielä pahempi, se myrkyttää elämänlaadun niin kadehtijalta kuin kadehdittavalta.

        Ystävyys, toveruus, kaveruus ei synny käskien eikä velvollisuudesta.

        Ihanaa, että on vanhempia jotka tulevat toimeen jälkikasvunsa ja heidän perheensä kanssa ja jopa nauttivat yhdessäolosta niin paljon, että matkustelevat yhdessä. Meidän kaikkien pitäisi olla mielissään, että näin jollakin on.

        Kaikkien kanssa se ei kuitenkaan onnistu ilman että syitä olisi mitenkään syvemmällä. Vanha totuushan on, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä vaikeampi hänen on luoda uusia ystävyyssuhteita varsinkin sukupolvien yli.

        Olet oikeessa, mutta surullinen puoli asiassa on se, että jos vanhemmilla on halua eläessään jakaa ylimääräistä pois perintöveroja välttääkseen ja se jaetaan ilman perusteluja tasa- arvottomasti sisarusten kesken, niin se tuhoo usein sisarusten välit.

        Ilman tai vähemmälle jäänyt perheen osakas tuntee sen, ettei vanhemmat rakasta häntä yhtä paljon kun sitä kaiken saavaa osapuolta. Ja se että hän on arvoton vanhempien silmissä. Eikä häntä tai hänen perhettään pidetä minkään arvoisena.

        Vanhempien tulisi ottaa huomioon, ettei ainakaan pirullisuuttaan tuhoo lastensa keskinäisiä välejä ottamalla suosikkeja. Jos jakaa niin jakaa tasa- arvoisesti. Olen nähnyt kaikkein kurjimpia tapauksia, kun vanhempien kuoleman jälkeen sisarukset eivät ole enään olleet missään väleissä keskenään.

        Itse en pystyisi enään edes peiliin katsomaan, jos veisin sisarenikin osuudet. Sisareni elämäntyyli on hieman erilainen, mutta hän ei ole sen arvottomampi kun kukaan muukaan.


      • Eräs vain
        välit kirjoitti:

        Olet oikeessa, mutta surullinen puoli asiassa on se, että jos vanhemmilla on halua eläessään jakaa ylimääräistä pois perintöveroja välttääkseen ja se jaetaan ilman perusteluja tasa- arvottomasti sisarusten kesken, niin se tuhoo usein sisarusten välit.

        Ilman tai vähemmälle jäänyt perheen osakas tuntee sen, ettei vanhemmat rakasta häntä yhtä paljon kun sitä kaiken saavaa osapuolta. Ja se että hän on arvoton vanhempien silmissä. Eikä häntä tai hänen perhettään pidetä minkään arvoisena.

        Vanhempien tulisi ottaa huomioon, ettei ainakaan pirullisuuttaan tuhoo lastensa keskinäisiä välejä ottamalla suosikkeja. Jos jakaa niin jakaa tasa- arvoisesti. Olen nähnyt kaikkein kurjimpia tapauksia, kun vanhempien kuoleman jälkeen sisarukset eivät ole enään olleet missään väleissä keskenään.

        Itse en pystyisi enään edes peiliin katsomaan, jos veisin sisarenikin osuudet. Sisareni elämäntyyli on hieman erilainen, mutta hän ei ole sen arvottomampi kun kukaan muukaan.

        Miehen sisaren perhe on saanut ulkomaanmatkoja, vaatteita, kalusteita kotiin, rahallista avustusta, lainojen takuita yms. ja se on kuin onkin viilentänyt välejämme sisaren perheeseen. Sitä paapomista jatkuvine lastenhoitoapuineen on jo kestänyt vuosia ja loppua ei näy. Appi on ihmetellyt, että miksi emme ole yhteydessä mieheni sisaren perheeseen. Syy pitäisi varmaan vääntää hänelle rautalangasta, kun ei sitä itse kerran tajua.

        Kateellinen ei saisi tietysti olla, mutta hänellä on myös muita lapsia ja he eivät ole saaneet tälläistä kohtelua osakseen.

        Meillä on kaksi lasta ja minulle ei tulisi kuuna päivänä mieleen, että ottaisin vain toisen lapsista "suosikikseni". Tasa-arvon nimissä kumpikin lapsi on saanut yhtä paljon viikkorahaa ja muita tarvitsemiaan juttuja ja näin tulee olemaan myös jatkossakin.


      • omat elämät
        Eräs vain kirjoitti:

        Miehen sisaren perhe on saanut ulkomaanmatkoja, vaatteita, kalusteita kotiin, rahallista avustusta, lainojen takuita yms. ja se on kuin onkin viilentänyt välejämme sisaren perheeseen. Sitä paapomista jatkuvine lastenhoitoapuineen on jo kestänyt vuosia ja loppua ei näy. Appi on ihmetellyt, että miksi emme ole yhteydessä mieheni sisaren perheeseen. Syy pitäisi varmaan vääntää hänelle rautalangasta, kun ei sitä itse kerran tajua.

        Kateellinen ei saisi tietysti olla, mutta hänellä on myös muita lapsia ja he eivät ole saaneet tälläistä kohtelua osakseen.

        Meillä on kaksi lasta ja minulle ei tulisi kuuna päivänä mieleen, että ottaisin vain toisen lapsista "suosikikseni". Tasa-arvon nimissä kumpikin lapsi on saanut yhtä paljon viikkorahaa ja muita tarvitsemiaan juttuja ja näin tulee olemaan myös jatkossakin.

        Ymmärränkin tavallaan teidän molempien edellisten näkökantoja.

        Meillä sisaruksilla on erilaiset elämäntilanteet. Sisareni on "iäkäs" pitkäaikaistyötön ja elää toimeentulotuella. En välittäisi vaikka äitini jakaisi hänelle kaiken rahansa etukäteen. (Tosin hän tarvitsee niitä rahoja itse kipeämmin koska on sairas eikä paranemista näy. )Rakastan sisartani ja haluaisin hänelle suruttomampaa elämää. Minulla kun autettavia senverran on omissakin lapsissa niin en voi sisartani suuressa mittakaavassa auttaa. Yritän siis antaa rakkautta yksinäiselle sisarelleni esimerkiksi joulunviettokutsun muodossa.
        Veljelläni on talo jota taas minulla ei ole. En kadehdi. Koko ikänsä työtä tehneenä hän on laittanut rahansa haluamiinsa asioihin samoin kuin minäkin. Minulla ei ole suuria kiinteistöjä, mutta matkustelun ym. kautta elämän kokemuksia. En ole katsonut tarpeelliseksi maksaa seiniä ympärilleni vaan olen käyttänyt ansioni toisin. Niin matkustamalla kuin esim. avustamalla vanhempiani silloin kun he sitä apua ovat tarvinneet.

        Työkavereillani on paljon maallista hyvää ja valtavia palkkoja. En kadehdi. Yritän elää elämäni olemalla tyytyväinen omaan tilanteeseeni. Elämänkatsomukseni kuuluu etsiä hyvää kaikista elämäntilanteista. Niin kestää vaikeatkin ajat.
        Silti tunnistan epäoikeudenmukaisuuden.

        Minusta tasa-arvo ei ole laskennallista tasajakoa. Tärkeämpää on huomioida niin huomion, rakkauden kuin maallisen hyvänkin TARVE. Annettaisiin siis sille joka on puutteessa eikä sille jolla kaikkea yltäkylläisesti on...


    • anoppiin

      Anopillasi on oikeus antaa eläessään lahjojaan kenenelle lystää. Arvokkaammat lahjoitukset otetaan huomioon ennakkoperintönä ja huomioidaan perinnön jaossa luullakseni. En ole lakiin perehtynyt, mutta näin olen kuullut.

      Jos noin epäsuosittu olisin pysyisin pois koko anoppilasta. Antaa anopin valita seuransa. Toinen miniä osaa ilmeisesti nuolla anoppisi persettä paremmin. Eikö anopilla ole oman ikäisiään ystäviä, kun pitää bestikset saada poikiensa tyttöystävistä, kummallista!

      Ja dementiakin jo anopillasi näyttää olevan. Jos miehesi on eri isästä, voisi hyljeksimisen syy löytyä sieltä. Joskus naiset vie "syrjähyppynsä" hautaan asti. Ensimmäinen lapsi voi olla jonkun muun tekemä. Jos miehesi on vanhin.

      Toisekseen esikoisia pidetään yleensä vahvimpina ja paapotaan kuopusta enemmän. Jokin syy siihen löytyy, miksi miehesi veljen elämä on tärkeämpää ja nää on vain arvailuja. Muutama syy tuhannesta!

      Jos miehesi ei mitenkään kärsi tilanteesta, niin ei siihen kannata puuttuakkaan.

      • ehkä tiedostava anoppi

        Anoppi ehkä on huomannut, että sinulle ei mies merkitse sitä mitä muille, vaan haluat hänen kauttaan päästä jakamaan myös anopin huomion ja saamaan siitä mieluummin isomman osan kuin toiset miniät.
        Miehen mukana tulee tai on tulematta uusi kokonainen suku, johon on sopeuduttava. Jos he eivät sinusta tykkää niin kuin oma sukusi, niin minkäs sille voit kun et etukäteen varmistanut, että tulet oleman suosittu ja kaivattu miniä, jolle annetaan kaikkea sitä mitä hän tarvitsee, ja vain siitä ilosta, että meni vihille sukuun kuuluvan miehen kanssa.
        Minien mielestä ihmissuhteet kehittyvät molemmin puolin ajan kanssa. Aina eivät kehity, sillä ehkäpä anoppi on huomannut sinun kateelliset ja katkerat tunteesi, vaikka yrität ne ehkä piilottaa ja nakella niskojasi.


    • unohda

      On kyllä ihme liehitteliäsinulla anoppi,vai onko hän niin pirullinen että pitää näyttää,että näin mä oon nuori ja trendikäs saan "kaverikseni" kenet haluan.Kiusan tekoa tuo käyttäytyminen on unohda koko akka!!mutta muista sitten kun ja jos tulee toisenlainen tilanne...sitten näytä miten on asiat.

    • kakkosminiä

      Anna olla vaan, niin minäkin tein ja hyvin menee. Ei ole päänvaivaa perhesuhteista kun ei välitä tuon taivaallista. Eläkää omaa elämää miehesi kanssa. Ei sille voi mitään, kaikki eivät tule toimeen keskenään "sydänystävinä". Ja se on vaan hyväksyttävä. Minulta ainakin putosi taakka harteilta, kun luovutin ja muutuin "hyvän päivän kahvilla kävijäksi" ja mieheni myös siinä sivussa.

    • Pomo

      Ei oo helppoa sitten näillä lellittävilläkään. Oon sivusta seurannut erästä kollegaa, joka on elänyt kunnon pappabetalar-meiningillä; autot, kesämökit, etelänmatkat jne. vanhemmat on sponssanneet. No, hiljattain pappa potkaisi tyhjää ja tämä kaveri (kohta viiskymppinen !)jäi välittömästi kolmen viikon sairaslomalle, kun "hänen maailmansa on romahtanut ja uskonsa elämän jatkumiseen horjunut...." Kaikkein huvittavinta on, että hänen velipoikansa, jonka myös tunnen ja tiedän, että hänen elämäntyylinsä on niin kuin aikuisilla ihmisillä kuuluukin olla eli omavarainen, on ottanut asian hyvinkin tyynesti ja faijan kuoleman luonnollisena asiana. Kannattaa miettiä itse kunkin, olisiko itsenäistyminen hoidettava silloin kun luonto on sen tarkoittanutkin....

    • Nörde

      Ikävä tilanne, mutta ei minusta sinun asemasi kauhean huono ole... Miehesi kannalta tilanne on mielestäni surkeampi, miten hän asiaan suhtautuu?

      Oma vaimoni on jossain määrin äitivaras, eli äiti on ihastunut vaimoon kovasti, myös toisinkin päin... Ja jos pikkuveljeni joskus menee naimisiin tms, niin aika epätodennäköistä on se että nainen samalla lailla äidin kanssa tulee toimeen. Tosin luultavasti pikkuveljen nainen tulee olemaan 10v omaani nuorempi jne.

    • Miniät

      En usko että alkuperäinen kirjoittaja kadehtii ostamia asioita. Vaan alkuperäinen kirjoitus oli kuin omasta anoppisuhteesta. Olo on todella ulkopuolinen, ulkopuolisuus on yksinikävimmistä asioista. Ahdistaa ja koet että et kuuli paikkaan. Itse päätin että en anoppilassa käy kuin pakon edestä. Joskus yritin paljonkin ja pyysin heitä yökylään ja tarjouduin heille yökylään, mieheni vuoksi. Siis vielä viime vuonna. Ei koskaan onnistunut kun toinen miniä oli lähössä joka kerta ryyppäämään ja kuskas muksunsa sinne. Asutaan siis kaukana anopista. Kysyin aina jo muutamaa viikkoa etukäteen jotta ei tuo toinen miniä sattus olee ryyppäämässä just sillo. Mutta olipa vaan. Annoin olla. Ja tänä vuonna en yökyläilyitä tai muitakaan kyläilyitä kysele. Ja aina siellä ahdistaa olla. Puhuu vaan toisen miniän asioista. Ootappas vaan kun meille syntyy ensimäinen lapsi. Ja anopin lapsen lapsi niiin ei tartte sittenkään nokkaansa työntää. Siihen kyllä menee muutama vuosi. Mutta kun pitää välit etäisinä mutta hyvinä. Niin ei auta enään sitten alkaa asioihin puuttumaan. Mies on tuon anopin touhun kans huomannu ja luulen että silläkin kovin ulkopuolinen olo. Vaikka ei olla asiasta puhuttu.

    • jlluio

      En näe anoppisi toimintaa oikeudenmukaisena missään nimessä. Monet vanhemmat paapovat jotakin lastaan ja tavallaan hylkäävät toiset.
      Tällä toiminnalla on kyllä karmivat jäljet. Vanhempien jälkeen alkaa se varsinainen sota, sillä monesti vanhemmat ovat myös tehneet jälkisäädöksi näille suojateilleen. Ja niin saadaan lasten välit rikkoutumaan, en ymmärrä yhtäkään tällaista vanhempaa.

      Minusta kaikkien lasten täytyy olla vanhemmilleen tasavertaisia, minusta on suorastaan rikos toimia vanhemmilta toisin. Vallan käyttöä, monilla vanhemmilla on vielä sellainen harhaluulo, että heinän puumerkkinsä täällä ajassa jäisi paremmin näkyviin, kun perinnönkin antaa vain yhdelle lapselle.
      Mitään hirveämpää ei voi omille lapsilleen tehdä kuin laittaa heitä tällaiseen järjestykseen.

      Itse olen tämän farssin joutunut kokemaan ja vieläkin tulee paha olo vuosien jälkeen siitä, miten julmiksi sisarukset voivat käydä ja mitä tehdä ja sanoa.
      Itse olen päättänyt, että minulla lapset ovat täysin tasavertaisia, heidän ei tarvitse sen vuoksi menettää välejään. Sillä niin kovaa elämä on, että tarvitaan luotettavia ihmisiä tueksi ja sitä sisarukset voivat olla, kun heitä kohdellaan vanhempien taholta samoin, eikä laadita arvojärjestystä.

    • Epäanoppi

      Minulla oli miniä, joka erottautui heti alkuun muusta porukasta. Hänelle ei ikinä sopinut sama kuin muille, hän ei voinut pättää, tullako vai ei, JOS tulee jotain siihen, ettei pääsekään, ja ei ole vaatteitakaan sellaiseen tilaisuuteen, nuha tulossa. Kesämökilla hän oli kaiken aikaa omissa oloissaan, teki voileipiä taskuunsa, "koska ei ikinä tiennyt, syödäänkö tänään vai ei". Loukkantui, kun häneltä pyysi apua taloudessa. Moitti kuitenkin apäjärjestystä ja sanoi, että hän ei jaksaisi olla epäsiistissä taloudessa. Sen vuoksi menikin omiin oloihinsa lukemaan dekkareita.
      Jne.
      Ei sille mitään voinut, että hän myös joutui paitsioon. Hän ei todellakaan ikinä ollut paikalla, kun jostakin sovittiin tai jokin suunnitelma päätettiin toteuttaa.
      Hänelle ei kerrottu! Hän ei tiennyt! Häneltä oli salattu! Hänestä tuli yhä eristyvämpi.
      Hän tunsi, että hänen mielipiteillän ei ollut merkitystä. No ei ollut, kun hän ei koskaan ollut niitä esittämässä ennen kuin suunnitelmia jo toteutettiin.

      Ero tuli sitten muista syistä aikanaan, mutta yhä tunnen riittämättömyyttä, kun ajattelen häntä. Mikään ei ikinä ollut hänestä hyvin. Hän tunsi itsensä aina syrjäytetyksi, myös silloin, kun asioista yritettiin hänen kanssaan keskustella. "Tehkää kuten haluatte, mitä te minulta tuollaista kysytte." Hänellä oli myös se käsitys, että hän jäi ilman, jos jotain oli jaossa. Hänellä oli outo käsitys siitä, että me appivanhemmat olemme rikkaita ja suosimme toisia lapsiamme ja jätämme tämän pojan ja miniän syrjään.

    • Maariankämmekkäinen

      Ihmettelin ensin anoppisi tapaa väittää, että tuo toinen pariskunta on antanut hänelle jotain vaikka todellisuudessa antajina olette olleet sinä ja miehesi.

      Sitten tuli mieleeni oma äitini, jolla oli tapana merkitä saamiinsa kirjoihin, keneltä ne oli saanut. Käydessäni aloin joskus iltasella lukea mm itse antamiani kirjoja, ja huomasin hämmmästyksekseni, että äitini oli kirjoittanut joka ikiseen veljeni antajaksi! Joissakin luki että kirja on veljeltäni ja minulta yhteisesti. Miten hän sellaista oli saanut päähänsä?

      Mistähän tuollainen tapa on merkki? Että lahja on ollut mieluinen, muttei sen antaja?

    • Tirpparalla

      Miten nuoria te pojat ja miniät olette, kun anopin auton lainaamisesta on vääntöä? Eikö ole omaa autoa teillä kellään, kun pitää anopilta lainata?

      Sillehän ei voi mitään, kenestä kukakin tykkää. Anopilla on ilmeisesti syynsä tykätä tuosta toisesta miniäehdokkaastaan kovastikin. Sitä seikkaa hänessä et voi moittia. Pidät sinäkin jostain ihmisestä enemmän kuin jostain toisesta.

      Jos anoppi on kuitenkin sinulle ihan ystävällinen, kuten kirjoitit, niin hyvähän se on sitten.

      On asioita, joita ei aina tällaisessa nettikirjoittelussa tule esille. Millainen tapaus tämä miehesi veli esim. on ollut? Tässä yksi teoria (ei välttämättä oikea, mutta tällaistakin on): tämä miehesi veli on ollut vähän sellainen murheenkryyni ja anopilla on ollut sydän syrjällään, miten hänen elämässään käy. Sitten poika tuo näytille tyttöystävän, joka viestii ns. hyvää karismaa ja anoppi on heti mielissään ja päättää tukea heidän yhdessäoloaan kaikin keinoin, koska siis kyse on hänen pojastaan, jolle hän toivoo pelkästään hyvää. Hyvä parisuhde kun voi hyvinkin olla sellainen, mikä kääntää ihmisen elämän kulun, nuorilla varsinkin.

      En siis todellakaan tiedä, onko näin, mutta omassa aikaisemmassa suhteessani se oli näin. Minut otettiin vastaan ensin epäluuloisesti mutta jo sen yhden tapaamiskerran jälkeen äärettömän hyvin, appi ja anoppi oikein työnsi meitä yhteen ja minua pidettiin kuin piispaa pappilassa. Toiveena oli siis se, että en vain jättäisi heidän poikaansa. Koska minulla oli poikaan hyvä vaikutus (niin kuulin heidän keskenään puhuvan). Minä kun olin sellainen ns. hyvä perhetyttö, opiskelin ja olin kaikin puolin kunnollinen. Mistäpä minä silloin tiesin, että pojalla oli aika hankala menneisyys, oli ollut tuomittu rikoksista ja kaikenlaista muuta mistä vanhemmat oli huolissaan. No kaikki selvisi aikanaan ja tuli meille erokin mutta pitkään meni ihan hyvin.

      Kyllähän tuo kaikki tuntuu teitä toista pariskuntaa kohtaan vähän epäoikeutetulta, enkä kyllä ymmärrä tuollaista, että väitetään teidän ostamia asioita toisen miniän tuomiksi, joku vääristymä on ja paha. Mutta minkäpä mahdat, et voi kuin katsella vierestä ja antaa ajan kulua. Ajan kanssa asiat asettuu oikeisiin uomiinsa.

    • swanholm

      Ei niinkään harvinaista tuo lahjojen antajan muuttaminen mieleiseksi, tätä harrasti oma äitini. Ostamieni lahjojen kuulin myöhemmin olevan veljeni antamia ja itse sain kuulla olevani outo kun keksin juttuja...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe