Asiakaspalvelu VW:lla / jakoketju

HelenHelen

Noniin, nyt minäkin pääsin konkreettisesti tutustumaan tuohon nettipalstojen vakiovalitusaiheeseen eli TSI-Golfin jakoketjuongelmiin. Käytin omani huollossa ja siellä sanottiin, että ketju on venynyt. Auto on alle 4v vanha ja 60tkm ajettu. Noh, siitä sitten otin yhteyttä ensin VW:iin, joka pyysi ottamaan yhteyttä merkkiliikkeeseen tilanteen ja kustannusten arviointia varten. Menin merkkiliikkeeseen, jossa vilkaistiin ensiksi auton huoltokirjaa ja sanottiin että auton ensimmäinen huolto on ollut myöhässä (4000km ajettu ylimääräistä), joten mitään korvauksia tuskin on odotettavissa maahantuojan toimesta. Kysäisin sähköpostilla maahantuojalta samaa ja vastaus oli sama. Soitin myyjäliikkeeseen, joka sanoi että ilman muuta maahantuojan pitäisi korvata, ei ole koskaan kuullutkaan että vedottaisiin johonkin huollon myöhästymisiin.

Kuluttajaviraston sivuilla sanotaan, että "Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti." Lisäksi löytyy monta tapausta, jossa maahantuoja on joutunut maksamaan vähintään osan remontista, vaikka on yrittänyt vedota ties mihin. Eikö näitä voisi hoitaa yhtään fiksummin? Joutuuko tavallinen kuluttaja aina läpikäymään tällaisen rumban VW:n kanssa, jos jotain ongelmia ilmenee? Itselleni tulee kyllä melko vahvasti heti se fiilis, että kun tästä selvitään, niin en enää osta uutta Volkkaria. Seuraavaksi otan yhteyttä tuonne kuluttajavirastoon.

Kokemuksia vastaavista taisteluista?

60

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paska_kinneri

      Ei ole kokemuksia eikä tule! Pysyn kaukana VW:N kopposista!

    • OmaLehmäOjassa

      "Soitin myyjäliikkeeseen, joka sanoi että ilman muuta maahantuojan pitäisi korvata, ei ole koskaan kuullutkaan että vedottaisiin johonkin huollon myöhästymisiin. "

      Tottakai tuo myyjäliike sanoo noin. He ovat myyneet sinulle auton jota ei ole huollettu ohjelman mukaan. Muistivatko ne mainita sinulle siitä? Todennäköisesti ei, joten he pelkäävät että he voivat joutua maksumieheksi---

    • osssskoAsiallaTaas

      Mikä oli ensimmäisen huollon kilometrimäärä joka on kirjattu huolktokirjaan?
      Taas melkein uskottava satu, ei ne huoltokirjaa katso, huollot näkyy ihan koneelta rekkarin perusteella ja kuka nyt ajaa 34tkm ilman huoltoa uudella autolla?

      • voiRöllinTietämättömyytt

        Aivan satua tosiaan. Jos auto on 4 vuotta vanha ja ajettu vain 60tkm, niin siinä ajassa olisi pitänyt olla jo kolme huoltoa.


      • Mörököllili
        voiRöllinTietämättömyytt kirjoitti:

        Aivan satua tosiaan. Jos auto on 4 vuotta vanha ja ajettu vain 60tkm, niin siinä ajassa olisi pitänyt olla jo kolme huoltoa.

        Siinä on ollut yksi huolto.Nimittäin et taida tietää volkkarissa on huoltoväli 2 vuotta tai 30000km riippuen kumpi täyttyy ensin.


      • nytMenitHalpaanSori
        Mörököllili kirjoitti:

        Siinä on ollut yksi huolto.Nimittäin et taida tietää volkkarissa on huoltoväli 2 vuotta tai 30000km riippuen kumpi täyttyy ensin.

        No nyt mörökölli astui ansaan tietämättömänä. VW:n huoltoväli on muuttuva ja noin vähäisillä kilometreillä huoltoväli on lähempänä 20tkm kujin 30tkm.


      • eksgolfkuski
        nytMenitHalpaanSori kirjoitti:

        No nyt mörökölli astui ansaan tietämättömänä. VW:n huoltoväli on muuttuva ja noin vähäisillä kilometreillä huoltoväli on lähempänä 20tkm kujin 30tkm.

        Ei muuten pidä aina paikkaansa tuo. Minulla oli Golf -09 joka ei koskaan pyytänyt huoltoa vaan vein sen itse huoltoon kun tuli kaksi vuotta täyteen kilometreillä 28923. Sen jälkeen ajoin lähes kaksi vuotta huoltamatta 57534. Myin auton noilla kilometreillä. Mainitsin ostajalle että huolto olisi hyvä suorittaa aika pian.


    • dsdsdsdsd

      Toyotalla loppuu takuu jos autolla on ajettu muutama satakilometriä yli huoltorajan, et silleen poijjaat.

    • HelenHelen

      Ei kuulkaa ole satua tämä juttu. Ja kyllä, autoa on huollettu 3krt tuon 60tkm aikana, ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Ensimmäinen huolto on merkattu 34tkm kohdalle.

      Selvittelin asiaa kuluttajavirastosta. Maahantuoja ei voi vedota mihinkään huollon myöhästymisiin, sillä niillä ei ole merkitystä jakoketjun suhteen. Sen sijaan maahantuojan virhevastuu raukeaa, kun auto siirtyy 2. omistajalle, ja vastuu siirtyykin myyjäliikkeelle. Jotta siis seuraavaksi taas yhteys sinne.

      • mahtavaaTrollia

        Hehee, tarina sen kun paranee.


    • HelenHelen

      Lopulta päädyttiin siihen, että autoliike maksaa puolet korjauksesta. Ja VW pääsee kuin koira veräjästä :-( Pakko varmaan miettiä auton vaihtoa, luottamus meni.

      • reliabilityNumberOne

        Tässäkin tapauksessa nähdään taas se, että kyllä se luotettavuus on sittenkin se ykkösprioriteetti autoa valitessa. Mitäpä niillä hyvillä ajo-ominaisuuksilla tekee, jos auto on pajalla enemmän, kuin omistajansa takaliston alla, ja omaa rahaa palaa enemmän kuin sitä tulee......


      • mitäväliä

        Juurihan kerroit miten homma menee lain mukaan eli vastuu siirtyy maahantuojalta tuolle liikkeelle jolta auton ostit. Miksi VW;n pitäisi maksaa sellaisia kuluja jotka kuuluvat toisen maksettavaksi?
        Ja mitä väliä sillä sinulle on maksaako VW vai se jolle vastuu oikeasti kuuluukin?
        Outo asenne.


      • HelenHelen

        Noh, sekä minun että kuluttajaviraston mielestä laki on tässä tapauksessa kummallinen. Valmistajan vikahan se on, jos tehdään niin sutta, että jakoketju täytyy vaihtaa jo tässä vaiheessa, eikä autoliikkeen. Ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa tuosta autoliikkeen toiminnasta, siellä voin asioida uudelleenkin, mutta en kyllä todennäköisesti osta enää VAG-konsernin autoja. Eiväthän autoliikkeetkään kohta ota niitä edes myyntiin, jos joutuvat maksamaan niiden korjauksia!


      • Ammattitaitoa
        HelenHelen kirjoitti:

        Noh, sekä minun että kuluttajaviraston mielestä laki on tässä tapauksessa kummallinen. Valmistajan vikahan se on, jos tehdään niin sutta, että jakoketju täytyy vaihtaa jo tässä vaiheessa, eikä autoliikkeen. Ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa tuosta autoliikkeen toiminnasta, siellä voin asioida uudelleenkin, mutta en kyllä todennäköisesti osta enää VAG-konsernin autoja. Eiväthän autoliikkeetkään kohta ota niitä edes myyntiin, jos joutuvat maksamaan niiden korjauksia!

        "Noh, sekä minun että kuluttajaviraston mielestä laki on tässä tapauksessa kummallinen."

        Taitaa olla keksitty tarina. Ei sillä etteikö autoon vikaa voisi olla mutta tämä kommentti herättää hämmästystä. On nimittäin aivan perusasioita että vikavastuu on aina ostajan ja myyjän välinen asia, ei kenenkään muun. Samoin heillä on harvemmin tapana sanoa lainsäädäntöä kummalliseksi.

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/


      • HelenHelen

        Lähinnä kyse oli siitä, että kuluttajavirastossa ymmärrettiin autoliikkeen alkuperäinen ihmettely siitä, että miksi he joutuvat maksamaan, vikahan on valmistajan. Valmistusviastahan tässä on kyse, sitä ei voi kiistää. Laki vaan sanoo toisin.


      • Ammattitsitoa
        HelenHelen kirjoitti:

        Lähinnä kyse oli siitä, että kuluttajavirastossa ymmärrettiin autoliikkeen alkuperäinen ihmettely siitä, että miksi he joutuvat maksamaan, vikahan on valmistajan. Valmistusviastahan tässä on kyse, sitä ei voi kiistää. Laki vaan sanoo toisin.

        Todella amatöörimäistä toimintaa ellei myyjä ymmärrä vastuitaan.
        Ei ihme ttä ovat myyneet sinulle vajaastihuolletun auton kertomatta asiasta sinulle.

        Tosissaan puhuttuna uskon että he hyvin tarkkaan ovat tienneet mitä ovat tekemässä ja kommentit sun suuntaan ovat teatteria. Kokeilivat kepillä jäätä.


      • HelenHelen

        Mahdollista on sekin. Kovasti vaan väittivät autoliikkeessä, että maahantuoja on yleensä korvannut nämä tällaiset tapaukset. Miettivät ehkä kuinka pitkälle viitsin viedä asian (ja paljonko voi jymäyttää). Kyllä sitten alkoi korvaushaluja löytyä kun mainitsin kuluttajaviraston...


      • hhjhgghjbcg
        HelenHelen kirjoitti:

        Mahdollista on sekin. Kovasti vaan väittivät autoliikkeessä, että maahantuoja on yleensä korvannut nämä tällaiset tapaukset. Miettivät ehkä kuinka pitkälle viitsin viedä asian (ja paljonko voi jymäyttää). Kyllä sitten alkoi korvaushaluja löytyä kun mainitsin kuluttajaviraston...

        Selvästi aivan klassikkotapaus jossa myyjä yrittää sälyttää vastuitansa jollekulle toiselle.
        Moni menee lankaan kun maahantuoja (aivan oikein ja lainmukaisesti) sanoo ettei se maksa mitään ja asiakas luulee että hän ei saa mitään. Väärin., korvausta on vain kysytty vilpillisen kauppiaan vedättämänä väärältä taholta.
        Älä koskaan luota käytetyn auton myyjään. Tässäkin tapauksessa kusetus meni läpi ja korvauksia haettiin väärältä taholta.


      • Znxaaaa

        Eihän mennyt läpi vaan korvaukset saatiin nimenomaan autoliikkeeltä.


      • OmaApuParasApu
        Znxaaaa kirjoitti:

        Eihän mennyt läpi vaan korvaukset saatiin nimenomaan autoliikkeeltä.

        Meni siinä mielessä että tämä kusetettu tuli tänne itkemään maahantuojan pahuutta kun oikea roisto on se kusettava käytetyn auton kauppias.
        Perushuijaus. Autokauppias (joka on tässä tapauksessa lain mukaan korvausvelvollinen) syyllistää asiakkaan silmissä autonvalmistajan. Sitten esittää sankaria kun maksaa muka hyvää hyvyyttään (todennäköisesti alamittaisen) korvauksen viasta.
        Mä epäilen edelleen helenin jauhojen puhtautaa, mutta se onkin jo toinen juttu, Jo alunalkaen on typerää ostaa auto jota ei ole huollettu ajallaan ja sitten ihmetellä kun tulee ongelmia.

        Tää on näitä Osssseja jotka ostavat huonosti pidetyn auton ja sitten ihmetelevät kun yhteiskunta ei maksa. Sylettää.


      • HelenHelen

        Kuluttajaviraston mukaan saamani korvaus on juuri sopiva ottaen huomioon sen, milloin auto on ostettu (3v sitten). Jos olisin juuri ostanut sen, olisin voinut hakea 100% korvausta. Kiitokset myös typeryyteni osoittamisesta.


      • äläostaäläosta

        Ymmärrettävä kanta sinällään. Se vaan on outoa että joudut maksamaan koko remontin, myyjäliikehän vain jättää huollon katteen perimättä sinulta... Öljyn myöhästynyt vaihto ei ole ketjua venyttänyt, se on selvä asia. Toki voit maksaa ja kirjoittaa tarinan nettiin kuvineen niin eiköhän se tee juuri sen mitä VW haluaa..


    • eikoskaanenää

      Aloittajalle vinkiksi: Maksoi sen kettingin ihan kuka tahansa, niin vedä asiasta johtopäätökset HETI. Kun: 1) ketju on kunnossa, 2) vikavalot sammutettu ja 3) katsastusleima paperissa, vaihda auto pois käsistäsi VIIVYTTELEMÄTTÄ: Toi ketjuvika on nimittäin ihan alkusoittoa. Veikkaan, että kohta laukee ahdin, jollei ole jo rikki. Sen huomaat oudosta voimattomuudesta kun ajat (=yrität ajaa) yli satasta maantiellä. Kyl muissakin automerkeissä on joskus vikoja, mutta nää volsut on aivan surkeita. Puhumattakaan tuosta tehtaan asenteesta, josta itsekin kerroit. Sama kokemus on muillakin. Volsu oli laadukas auto vielä joskus 1990-luvulla. Sitten konserniin iski ahneus: Ja yllätys yllätys: Vaikka suunnittelu on edistyksellistä, tekniikkaa ei saa kestämään käyttämällä halpahintaisia roska-alihankkijoita. Hetken sillä tienaa mukavasti rahaa, mut sitten käy niinkuin kävi Opelille: Maineen palautus kestää seuraavat 20 vuotta.

      • NäinSeMenee

        "Hetken sillä tienaa mukavasti rahaa, mut sitten käy niinkuin kävi Opelille: Maineen palautus kestää seuraavat 20 vuotta."

        Saksalaiset eivät toivo he laskevat. Tämähän todettiin suomalaisten raamatussa eli tuntemattomassa sotilaassa.
        VW on osannut laskea tyodella hyvin myyntilastojen mukaan, VW on nyt maailman suurin henkilöautojen valmistaja. Ensimmäinen eurooppalainen merkii koskaan.
        VW autojen ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa ja hintataso on pidetty sellaisella tasolla että normikansalaisellakin on niihin varaa.
        Jopa täällä Suomessa jossa korkea verotus pitää autokannan yli-ikäisenä VW:n luotettavuus riittää. Puhumattakaan isoista automaista jissa autot menevät paaliin paljon Suomea nopeammin.
        VW on tutkinut markkinat ja tehnyt voittavan konseptin. Yksinkertaista.


      • NeverVag

        Kome ensimmäistä kuukautta suomessa Golfin myynti -50%. Golfin myynnissä selvä alamäki.


      • GolfRules
        NeverVag kirjoitti:

        Kome ensimmäistä kuukautta suomessa Golfin myynti -50%. Golfin myynnissä selvä alamäki.

        Pieni hikka 40-vuoden ainutlaatuisessa menestystarinassa. Kun ajattelee kuinka paljon Golfia on myyty eri muodoissaan luokkansa kiistattomana kuninkaana näiden vuosien aikana niin luku on huimaava. Varsinkin ottaa mukaan kaikki Golfin perusrakenteelle rakennetut autot, Octaviat, Tiguanit yms.
        Ja kaikki tämä myyntitimenestys ei ole tullut myymällä halpaa bulkkikamaa vaan Golf on luokassaan hintahaitarin yläpäässä. Mallisto ulottuu perusmalleista pistokehybrideihin, nelivetoiseen 250hv versioon ja muuhun kivaan.
        Golf ei ole luonut vain yhtä autoluokkaa vaan peräti kaksi. Golf-luokka ja GTI:t

        Ei tarvitse minkäänlaisia värilaseja sanoakseen että TSI-DGS-Golfin rinnalle saa heittää minka tahansa saman luokan auton ja se on huonompi kokonaisuus. Jotkut autot ovat parempia joillain osa-alueilla, mutta jäävät auttamattomasti jalkoihin kokonaisuudessa.

        Ja tälle menesttystarinalle ei ole näkyvissä edes lopun alkua.Vanha rouva on vahvempi kuin koskaan.


      • optikolle

        "VW on osannut laskea tyodella hyvin myyntilastojen mukaan, VW on nyt maailman suurin henkilöautojen valmistaja. Ensimmäinen eurooppalainen merkii koskaan"

        Kaipa se on, kun katselee asiaa VW silmälasien läpi.......

        http://www.hs.fi/autot/a1305919807102


      • Taastämäsama
        optikolle kirjoitti:

        "VW on osannut laskea tyodella hyvin myyntilastojen mukaan, VW on nyt maailman suurin henkilöautojen valmistaja. Ensimmäinen eurooppalainen merkii koskaan"

        Kaipa se on, kun katselee asiaa VW silmälasien läpi.......

        http://www.hs.fi/autot/a1305919807102

        Tämä asia on käyty läpi moneen kertaan. VW oli 2014 suurin henkilöautojen valmistaja, Toyota suurin jos mukaan lasketaan myös kuorma-autot.
        Yrittäkää oppia.


      • NeverVag
        GolfRules kirjoitti:

        Pieni hikka 40-vuoden ainutlaatuisessa menestystarinassa. Kun ajattelee kuinka paljon Golfia on myyty eri muodoissaan luokkansa kiistattomana kuninkaana näiden vuosien aikana niin luku on huimaava. Varsinkin ottaa mukaan kaikki Golfin perusrakenteelle rakennetut autot, Octaviat, Tiguanit yms.
        Ja kaikki tämä myyntitimenestys ei ole tullut myymällä halpaa bulkkikamaa vaan Golf on luokassaan hintahaitarin yläpäässä. Mallisto ulottuu perusmalleista pistokehybrideihin, nelivetoiseen 250hv versioon ja muuhun kivaan.
        Golf ei ole luonut vain yhtä autoluokkaa vaan peräti kaksi. Golf-luokka ja GTI:t

        Ei tarvitse minkäänlaisia värilaseja sanoakseen että TSI-DGS-Golfin rinnalle saa heittää minka tahansa saman luokan auton ja se on huonompi kokonaisuus. Jotkut autot ovat parempia joillain osa-alueilla, mutta jäävät auttamattomasti jalkoihin kokonaisuudessa.

        Ja tälle menesttystarinalle ei ole näkyvissä edes lopun alkua.Vanha rouva on vahvempi kuin koskaan.

        Eiköhän juurikin maaginen yhdistelmä TSI-DSG ole syynä tuohon -50% lukemaan. Joka kuukausi myydään noin 300 Golffia vähemmän kuin vuonna 2014. Ja kun otetaan huomioon että koko autokauppa on ollut pitkään alavireistä niin onhan tuo huima suunnanmuutos. Esim. Nissan Qashqai 24%.


      • YkkönenOnParasss
        NeverVag kirjoitti:

        Eiköhän juurikin maaginen yhdistelmä TSI-DSG ole syynä tuohon -50% lukemaan. Joka kuukausi myydään noin 300 Golffia vähemmän kuin vuonna 2014. Ja kun otetaan huomioon että koko autokauppa on ollut pitkään alavireistä niin onhan tuo huima suunnanmuutos. Esim. Nissan Qashqai 24%.

        300 ei merkkaa mitään. Golfia on tehty 30 miljoonaa. And still counting.
        TSi ja DSG ovat olleet viimeisen kymmenen vuotta se tekninen etumatka mikä on nostanut Golfin ja VW:n maailman ykkös henkilöautojen valmistajaksi.


      • optikolle
        Taastämäsama kirjoitti:

        Tämä asia on käyty läpi moneen kertaan. VW oli 2014 suurin henkilöautojen valmistaja, Toyota suurin jos mukaan lasketaan myös kuorma-autot.
        Yrittäkää oppia.

        Sinulla on siis VW silmälasit. No hyvä kun kerroit. Ei niillä näköjään näe edes lukea........Välttyypä ainakin ostamasta moisia, kun ei rahalle saa vastinetta.


      • NeverVag
        YkkönenOnParasss kirjoitti:

        300 ei merkkaa mitään. Golfia on tehty 30 miljoonaa. And still counting.
        TSi ja DSG ovat olleet viimeisen kymmenen vuotta se tekninen etumatka mikä on nostanut Golfin ja VW:n maailman ykkös henkilöautojen valmistajaksi.

        No tarkkaan ottaen koko suomen automyynti ei merkkaa yhtään mitään millekään automerkille. Takapajula jossa myydään rapiat 100 000 autoa vuodessa. Vertailun vuoksi vuonna 1989 myytiin sentään lähes 200 000 tuhatta autoa.

        Mutta -50% prossaa on -50%, jokunen kuitenkin pahoittanut mielensä ja vaihtanut Golffin johonkin muuhun, varmaan Octaviaan ;) tekniikkamurheita karkuun :)


      • tyytyväinenjäbä
        optikolle kirjoitti:

        Sinulla on siis VW silmälasit. No hyvä kun kerroit. Ei niillä näköjään näe edes lukea........Välttyypä ainakin ostamasta moisia, kun ei rahalle saa vastinetta.

        Tää on vapaa maa ja jokainen voi ostaa sen auton joka tuntuu parhaalta.
        Monilla jotka eivät koe volkkaria parhaaksi vaihtoehdoksi näyttää olevan tarve postata asiasta volkkaripalstalla. Mä en ole kokenut tarvetta käydä postaamassa kaikilla muilla palstoilla siitä että en pidä niitä merkkejä kovin hyvinä.


      • mutoikeesti

        "Mutta -50% prossaa on -50%, jokunen kuitenkin pahoittanut mielensä ja vaihtanut Golffin johonkin muuhun, varmaan Octaviaan ;) tekniikkamurheita karkuun :)"
        Oikeesti. Nyt käsi pystyyn ne jotka tuntevat oikeassa maailmassa jonkun jolla on ollut oikeasti isoja ongelmia vw:n kanssa. Mä en ole niihin törmännyt.
        vw autokanta on kuitenkin aika massiivinen


      • klonkspoks

        " Mä en ole kokenut tarvetta käydä postaamassa kaikilla muilla palstoilla siitä että en pidä niitä merkkejä kovin hyvinä"

        En mäkään pidä poksvagenia kovin hyvänä.......


      • ihoihohoihohoiho
        klonkspoks kirjoitti:

        " Mä en ole kokenut tarvetta käydä postaamassa kaikilla muilla palstoilla siitä että en pidä niitä merkkejä kovin hyvinä"

        En mäkään pidä poksvagenia kovin hyvänä.......

        Mutta täällä sä olet postaamassa merkin palstalla,


      • klonkspoks

        Onhan jonkun uskallettava kertoa se totuuskin, kun merkin omistajat eivät sitä uskalla tehdä arvon romahduksen pelossa.......


      • Hirven_Nahkatakki
        klonkspoks kirjoitti:

        Onhan jonkun uskallettava kertoa se totuuskin, kun merkin omistajat eivät sitä uskalla tehdä arvon romahduksen pelossa.......

        Arvonromahdus on yhdyssana.


      • Arvosäilyy
        klonkspoks kirjoitti:

        Onhan jonkun uskallettava kertoa se totuuskin, kun merkin omistajat eivät sitä uskalla tehdä arvon romahduksen pelossa.......

        Katopa ulos ikkunastasi. Noin kolmannes ostetuista autoista nykyään on VW-groupista. Se on kylmä fakta ja perustuu siihen että tuote pieksee muut merkit mennentullen ja palatessa. Ja yksi merkittävä VW:n kilpailuetu on aina ollut hyvä jälleenmyyntiarvo. Sitä ei mikään nettivittuilu ole miksikään muuttanut eikä muuta, Näillä mennään jatkossakin.


    • nisääp

      Joillakin tuntuu olevan enemmän ongelmia oman itsensäkanssa,kun autonkanssa

    • HelenHelen

      Minun puolestani keskustelu saa päättyä tähän, kerroin mitä omalle autolleni kävi ja sillä hyvä. Toivoisin, että voisin vielä liputtaa VW:n puolesta, mutta tällä kokemuksella en vaan voi. Yli tonnin remppa muutaman vuoden välein ei innosta.

      • Ketjuvedolla

        Jos ostaa noita vanhoja ketjukoneita niin pitää varautua henkisesti siihen että ketjun joutuu vaihtamaan suuripiirtein 200.000km kohdalla. Se näkyy vanhempien autojen jälleenmyyntiarvossa ellei ketjua ole jo vaihdettu.
        Lisäksi huoltoliikkeeni suositteli vaihtamaan öljyt 15.000km välein. Omalla on nyt ajettu 150.000km eli tuo remppa on varmaan piakkoin edessä. Selkeä suunnittelumokahan tuo on, mutta ei kovin vakava kunhan vaihtaa ketjun ajoissa eikä aja löysällä ketjulla niin pitkään että ketju hyppää. Venyminen on kuitenkin hidas prosessi.
        Mutta toisaalta hihnakoneess joutuu hihnan vaihtamaan määräajoin eikä sekään ilmaista ole,


      • Mercedesisti

        Ei Mersuihin mitään ketjuja vaihdeta koskaan, korkeintaan tarkastetaan ketjun kireys esim. 500tkm kohdalla jos sitäkään. Mercedeksissä ketjut kestävät huoltovapaina sen miljoona kilometriä kuitenkin, tai enemmänkin.


    • Japsi

      Jos auton omalla rahalla ostaa, niin kannattaa kyllä miettiä mihin merkkin sen rahansa käyttää.
      Minä valitsin Japanilaisen juuri sen luotettavuuden johdosta. Jos ostan uuden auton en todellakaan halua, että siinä syttyy joku vikavalo tai ilmenee yhtään mitään ongelmia.
      Volkkareista on kokemusta kahdestakin muutaman vuoden takaa. Käytetty Passat ja uutena ostettu Golf. Kummassakaan ei edes ollut DSG vaihteistoa tai TSI konetta, mutta vikoja oli kuitenkin. Ylimääräisiä korjaamokäyntejä oli jälkimmäisen kanssa 5 kpl. 1,5v. aikana. Passatissa taas oli lukuisia pikkuvikoja esim. takalasin lämmitin. Viat Golffissa taas olivat lähinnä FSI koneen vikoja. Makasi siksi paljon korjaamolla. Siis uusi takuunalainen auto! Autolla oli ajettu vähän alle 40 000km kun vaihdoin sen japanilaiseen. Eikä ole tarvinnut katua. Ei ole ollut enää yhtään ylimääräistä korjaamokäyntiä sen jälkeen.
      Tässä oli minun kokemukseni Volkkareista. Eipä paljoa laatu vakuuttanut. Eikä kai noi lukuisat lehtikirjoitukset maailmalla ja suomessa VW.n laatuongelmista sentään ole ihan tuulestatemmattujakaan. Ei savua ilman tulta.

      • Makunsakullakin

        "Minä valitsin Japanilaisen juuri sen luotettavuuden johdosta. Jos ostan uuden auton en todellakaan halua, että siinä syttyy joku vikavalo tai ilmenee yhtään mitään ongelmia."

        Näin ne kokemukset vaihtelee. Mulla on ollut kuusi volkkaria ja yhtään ylimääräistä pajakäyntiä ei ole osunut kohdalle.
        Olen kyllä käynyt koeajamassa Toyotankin mutta ei tullut kauppoja, eikä varmaan tulekaan. Robottivaihteisto on ajossa aivan kauhea ja väännötön kierroskone ei auttanut asiaa. Samoin sisusta on sellaista kovamuovia että ei satu mun makuun. Tällaiset ominaisuudet ovat kuitenkin sellaisia että ne joutuu kohtaamaan joka kerta kun autoa käyttää. Siksi Toyotan kaltaiset autot eivät tule minun kohdallani kysymykseen. Olkoon vaikka kuinka ikuinen peli.


    • Klishee

      Ei kannata yleistää. Japanilaisia autoja löytyy eri merkkejä ja malleja, ihan kuten eurooppalaisiakin. Ei tarvitse ostaa sitä halvinta robottivaihteistoista. Löytyy mm. hyviä Aisinin automaattivaihteistoja. ( kestävätkin paremmin kuin DSG)
      Moottoreitakin löytyy turbolla ja ilman, isoja ja pieniä.
      Ajettavuus aivan yhtä hyvä kuin ns. aidoissa eurooppalaisissa. ( onhan esim. jotkut Volkkarimallit rakennettu Meksikossa. )
      Ja miksei olisi yhtä hyviä, onhan ne monet suunniteltu ja rakennettukkin euroopassa. Ei myöskään ihan oikeasti Japanissa rakennetussakaan mitään vikaa ole. Niitä pidetäänkin ehkä kaikkein parhaimpana laadultaan.
      Voisinhan minäkin käydä katsomassa halvinta Dacia Sanderoa tai jotain Twingoa ja sitten yleistää täällä, että kyllä ne eurooppalaiset on surkeita. Pellit paistaa ja muovi on kovaa. Vaihteistokin oli huonompi kuin Lexusessa. Voi voi.

    • SebLöe

      Eiköhän ole päivänselvää että aloittajan auto on huollettu täysin asiallisesti, eli kerran vuodessa.
      Että huollon laiminlyömiseen vetoaminen on kyllä aika uskomatonta.
      Ylimainostettu auto, joka on viimeistelty hyvin mutta tulee ostajalleen kalliiksi, siinä lienee fakta?

      • Marginaaleissa

        "joka on viimeistelty hyvin mutta tulee ostajalleen kalliiksi, siinä lienee fakta?"

        Omakohtainen yli kymmenen vuoden kokemus sanoo toista.Mä olen pitänyt VW:ssä nimenomaan pienistä käyttökustannuksista. Pitkät huoltovälit ja bensapihejä autoja. Ylimääräisiä kuluja ei ole sattunut omalle kohdalle eikä myöskään kenellekään mun tutulle.
        Uskon kyllä että noita rikkoutumisia on tapahtunut, mutta taitavat olla sen verran harvinaisia että eivät vaikuta isoon kuvaan.


    • ChainReaction

      Mikä on maailman surkein autokonserni? Tietääkö kukaan?

      • uutenaostettu

        Golf 2005 2lt moottorilla, normaalit huollot, jarrupalat levyt, akku, koiranluut.

        Siinä korjaushistoria, repikää siitä. Autolla ajettu 200000km.


      • yksiilmankoneremppaa

        Todistaa mitä?


      • voittajanamennään
        yksiilmankoneremppaa kirjoitti:

        Todistaa mitä?

        Eiköhän vw ole se joka tässä jutussa oikeasti nauraa. Ei röllit jotka papukaijana toistelevat jotain koneremppajuttuja. Faktahan on kuitenkin se että Vw:n 10-vuotinen TSI-taival on ollut huikea menestystarina. Kruununa on ykköstilan valloittaminen henkilöautojen maailmanmarkkinoilla 2014.

        Kivahan tässä on ollut kurvailla jo vuosikymmen tekniikalla jota Toyota perässähiihtäjänä häntä koipien välissä tuo markkinoille vasta nyt.


    • Eivät-kestä-todistetusti

      VW konserni. Normaalit huollot. TSI koneet ja DSG laatikot hajoavat, öljyvuotoja, turbovikoja... Lukuisia lehtikirjoituksia ympäri maailman. Repikää siitä. Autoilla ajettu jopa alle 50 000km. kun hajoavat

    • SebLöe

      Jokainen tietysti ajaa omalla autollaan ja onko tyytyväinen vai ei on asianomaisen oma asia.
      Minulle tämä perusasia on selviö, olenkin vain todennut sitä laajuutta jota nämä ongelmat DSG ja TSI ovat maailmanlaajuisesti saaneet aikaan.
      Eli ei nämä millään mene yksittäisiin sattumiin, eli on ollut pidemmän aikaa TODELLISIA ongelmia.....ja kuinka sitten tällaisen tilanteen sallitaan jatkua?

    • Natl1

      Kollegani, joka on armoton friikki autofanaatikko, sanoi ettei uutta volkkaria voi pitää 2 vuotta pidempään. Pitää olla kuulemma takuu voimassa, muuten voi tulla kalliiksi. Olenkin ihmetellyt kun hänellä on aina "uusi Golffi vuodeksi"- auto ajossa, tämä sen selittää...

      • jakokejutuhoVWaudi

        rikkaiden auto se


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe