Kääntäkää saksaksi

Jaakkol

Kääntäkää saksaksi:

Koulua käydessäni aikana jolloin Suomen presidentillä oli paljon poliittista valtaa kysyin saksanopettajaltani, onko myös Saksassa presidentti. Opettaja vastasi, että on, liittopresidentti, mutta ei suurta poliittista valtaa käyttävä presidentti, jollainen on Suomessa.

Mutta nyt Suomen presidentti on kuin Saksan liittopresidentti (valtaoikeuksia vähennettiin paljon vuosina 2000 ja 2012). On sanottu, että uusi suomalainen presidentti-instituutio on samanlainen kuin saksalainen liittopresidentti-instituutio. Mutta minä haluaisin palauttaa Suomen presidentille valtaa.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kouluni_käynyt_minäkin

      Miksipä et kääntäisi itse? Kerrothan saaneesi koulussasi saksan kielen opetusta. Käännän tuon toki mielihyvin toimeksiannostasi, mutta se maksaa!

      • Jaakkol

        Tuli oltua laiskasti saksantunneilla kuten muillakin tunneilla. Ja netikeskustelupalstan kautta on vähn vaikeaa maksaa... Kiitos kääntäjille!


      • Jaakkol

        Oho, jäi merkkejä pois, kun näppäimistöni on heikko. Olen pahoillani!


      • Jaakkol

        Huomautan vielä, että tämä ei ole kaupallinen palsta, joten en tehnyt väärin, kun pyysin ilmaista käännöstä, varsinkin, kun aiemmin olen täällä itse antanut ilmaisia vastauksia (mutta juuri saksan kanssa minulla on peukalo keskellä kämmentä).


      • Jaakkol

        Kaikkea hyvää silti sinullekin!


    • Sanottakoon

      Tähän tapaanhan tuo menisi:

      Während meiner Schulzeit übte der finnische Staatspräsident viel politische Gewalt aus. Ich fragte damals meinen/meiner Deutschlehrer(in), ob es einen Präsidenten auch in (der Bundesrepublik) Deutschland gibt. Er/sie antwortete, es gäbe zwar einen Bundespräsidenten, zwar keinen, der so viel politische Macht ausübt als der finnische Präsident.

      Nun ist aber der Staatspräsident in Finnland schwach wie der deutsche Bundespräsident (die Machtbefugnisse wurden in den Jahren 2000 und 2012 stark reduziert). Man sagt, die finnische Präsidentschaft sei der deutschen Bundespräsidentschaft sehr ähnlich. Ich aber möchte dem finnischen Staatspräsidenten Hoheitsrechte wiederherstellen.

      • Korjattakoon

        der so viel politische Macht ausübt als der finnische Präsident. →
        der so viel politische Macht ausübt wie der finnische Präsident.


      • gibt_es_gab

        "Ich fragte – –, ob es einen Präsidenten auch in Deutschland gibt"

        Sopisiko tuohon sanan "gibt" paikalle paremmin "gab"? Tuo kuulostaisi omaan korvaan paremmalta, mutta en uskalla lähteä omilla taidoilla esittämään varmoja väittämiä.


      • Sanottakoon
        gibt_es_gab kirjoitti:

        "Ich fragte – –, ob es einen Präsidenten auch in Deutschland gibt"

        Sopisiko tuohon sanan "gibt" paikalle paremmin "gab"? Tuo kuulostaisi omaan korvaan paremmalta, mutta en uskalla lähteä omilla taidoilla esittämään varmoja väittämiä.

        >Sopisiko tuohon sanan "gibt" paikalle paremmin "gab"?

        Toki ainakin sopisi, kenties sopisi paremminkin! – Minä jo vähän pelkäsin, että joku saattaisi tarttua tuohon Gewalt-sanaan, joka mielestäni sopii tässä tapauksessa tuohon paikkaan sattuvammin kuin Macht.


    • Karjalan_saksatar

      Miun korvaan Gewalt on parempi kuin Macht. Gewalt kuvaa paremmin nimenomaan hallinnollista valtaa. Ja gibt on tuossa miun maun mukkaan parempi kuin gab. Ei noissa kuitenkaan vikaa ole, vähän makuasioita.

      • Sanottakoon

        Okei, kiitos! Taitaahan tuolla Gewalt-sanalla noinkin laaja merkitys olla...

        Koko Kekkosen presidenttiajan eläneenä ajattelin tuossa Macht/Gewalt-kysymyksessä lähinnä vastakkainasettelua valta/väkivalta. Kekkonenhan käytti ulkopolitiikan varjolla valtaoikeuksiaan sisäpolitiikan puolella jos ei ihan väkivaltaisesti niin koko lailla vallattomasti ainakin!

        Monet mäkimiehistämmekin ovat olleet aika vallattomia velikultia. Skandaalilehtien otsikoista on saanut esimerkiksi lukea, kuinka jostakusta saattaa mäkijuomia nautittuaan tulla melkoisen mäkivaltainen kaveri!


      • 767676

        Eräs keihäänheittäjäkin oli aika velikulta, aihetta sivuten..


      • Sanottakoon

        Totta. En epäile, etteikö olisi vieläkin.

        Mäki- ja keppimies ovat molemmat tunnetusti kunnostautuneet myös sanan säilän heiluttelijoina, aforistikkoina. Älynvälähdyksistä pääsee nauttimaan kirjoittamalla hakukoneeseen vaikkapa ”wikiquotes” tai ”wikisitaatit” sekä kulloisenkin velikullan nimen ja klikkaamalla sitten tarjolla olevia linkkejä.


    • JaakkoLeinonen

      Suurkiitos kääntäjille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe