Mies haluaa lapsen, minua ahdistaa koko aihe!

kauheanvaikeaa

Täällä tosi sekavin fiiliksin. Laitan tämän viestin tänne nyt. En ole varma haluanko lapsia. Oleme mieheni kanssa olleet vasta vuoden eli lasten hankinta (tai yrittäminen) ei ole vielä ajankohtainen. Joskus alussa sanoin miehelle, etten tiedä haluanko lapsia, samaa sanoi hän. Nyt yksi päivä hän vain sanoo, että haluaa kanssani lapsen. Tuosta päivästä asti olen ollut todella ahdistunut. Edellisen suhteeni aikana panikoin lastenhankkimis asiaa (minulla ei siis ole lapsia),, viime vuosina en ollessani sinkkuna. Tämä on hullua, asia vaikuttaa yöuniinikin. Turha asiaa on nyt miettiä kai. Mutta minua ahdistaa kaikki raskaudessa ja synnytyksessä etenkin, että miten voin sen jälkeen (jos tulee pahoja vammoja jne). Lisäksi minulla on ms-tauti, voin nyt hyvin mutta väsymys on välillä kova. Miten siis edes jaksaisin lapsen kanssa, kun nyt jaksan juuri itsestäni huolehtia?! Pitää puhua miehen kanssa asiasta. Entä jos en haluakaan lapsia vielä vuosienkaan päästä? Tämä ahdistus varmaan ei olisi näin paha jos itse haluaisin sen lapsen. En tiedä. Hyvin harvoina päivinä ajattelen, että haluaisin kokea äitiyden. Mutta tuttujen synnytyskertomukset/jälkivaivat ja heidän vauva-arki saa äitiys haaveeni unohtumaan hyvin äkkiä. Enkä kai kestäisi, että mies haluaa lapsen, mutta en antaisi hänelle lasta..

37

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfghdfg

      Eli sinulla ei periaatteessa ole mitään lapsia vastaan, mutte mietit jaksamistasi ja synnytyksen aiheuttamia vaivoja?

      Minusta sinun kannattaisi nyt ensin puhua asiasta miehen kanssa ja alkaa vähitellen kyselemään ms-äitien kokemuksia jaksamisesta. Kyllä se, haluatko lapsen vai ei, luultavasti siitä kirkastuu. Jos sitten päätät haluta lapsen, pelkopoli taitaa olla oikea paikka keskustella noista synnytyspeloista (tietääkö joku, voiko siellä käydä juttelemassa jo ennen raskaaksi tuloa?).

      Keskustele miehesi kanssa ainakin peloistasi, siitä mitä lapsen hankkiminen tarkoittaisi (millaista elämä olisi, jos kaikki menee hyvin, ja millaista elämä olisi, jos et jaksakaan) ja kuinka tärkeää lapsi on miehellesi (siten että hän kokee tulleensa kuulluksi tässä asiassa). Jos olette vielä nuoria, niin teillä on vielä paljon aika miettiä asiaa, sillä olette seurustelleet niin vähän aikaa.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Jos ei muuta, niin ainakin rohkaisussa. :)

      • vanhaäiti

        Keskustele lääkärin kanssa siitä, miten perussairautesi vaikuttaa raskauteen, synnytykseen ja äitiyteen. Yleensä kai ihmisten, joilla on etenevä parantumaton sairaus, kannattaa hankkia lapset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.


    • Lapsetta

      Jos et halua lapsia, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia niitä tehdä. Itse olen 40 ja lapseton, eikä lapsettomuus ole mikään paha asia. Sitä paitsi löytyy miehiäkin, joille valittu lapsettomuus on ok asia. Mihinkään parisuhteeseen ei pitäisi kuulua painostaminen. Suhde ei ole oikeilla raiteilla, jos mies hiillostaa sinua lasten hankinnalla. Onko hänelle mitään käsitystä, mitä sairautta sairastat? Mielestäni painostavia elementtejä sisältävään suhteeseen ei kuulu jäädä. Suhteeseen pitäisi kuulua ennemminkin kompromisseja kuin vallankäyttöä. Lastenhankinta-asiassa kompromissi voisi olla vaikka kummilapsen hankinta tai vaikkapa tukiperheeksi ryhtyminen kehitysvammaiselle lapselle.

      Itse tiedän, etten olisi lapsia jaksanut henkisistä syistä, olen ratkaisuuni tyytyväinen.

      • Töttörööööööööö

        Ei painostettu, mainittiin että haluaISI lapsen...


      • Adoptio

        Olemme kaikki erilaisia ja pääasia on itsensä hyväksyminen. En minäkään elä kuin itseäni varten, loukkaamatta muita. Jos se ei sovi muille, menkööt mäkeen. Naiselta vaaditaan synnytys, oman uran jättäminen, lasten hoito ja yleensä uhrautuminen yhteiseen kotiin. Käsittääkseni perhe käsittää myös puolison, jonka pitäisi huomioida toisen toiveet. Jos pelkää synnytystä ja siitä johtuvia muutoksia kroppaan, niin voihan harkita adoptiota. Silloin vanhemmat olisivat enemmän samanarvoisia. Lapsi olisi kuitenkin rakastettu, ja saattaisi saada jopa enemmän vanhemmiltaan hellyyttä ja huomiota. Miettikää, sillä olisitte varmaan hyviä vanhempia.


      • kahdeksanpluskaksitoista

        Sullapa onkin realistinen käsitys adoptiosta. Et kai luule, että ms-tautia sairastavalle äidille annetaan adoptiolapsi synnytyspelon takia, jos vaihtoehtona olisi terve ja lapseton äiti? Lapselle kun etsitään aina "paras" koti ja lapsista on pulaa. Ja adoptioprosessi ja erityislapsen kasvattaminen on todennäköisesti rankempaa ja voimia vaativampaa kuin raskaus ja synnytys.


    • 4y64ey

      SYNNYTYS palsta onkin oivin paikka avautua tästä, oletko menossa synnyttämään piankin ??

      • kahdeksanpluskaksitoista

        Synnytyspelko oli aika keskeinen asia tässä. Ainakin liittyi enemmän aiheeseen kuin oma viestisi.

        Aloittajalle sanoisin, että olet miettinyt asiaa hyvin ja saanut hyviä neuvoja. Onneksi teillä on vielä aikaa harkita. Miehesi on aika hiljakkoin vasta alkanut toivoa lasta. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, niin sitten joudutte lopulta eroamaan.


      • ColitisUlcerossairas
        kahdeksanpluskaksitoista kirjoitti:

        Synnytyspelko oli aika keskeinen asia tässä. Ainakin liittyi enemmän aiheeseen kuin oma viestisi.

        Aloittajalle sanoisin, että olet miettinyt asiaa hyvin ja saanut hyviä neuvoja. Onneksi teillä on vielä aikaa harkita. Miehesi on aika hiljakkoin vasta alkanut toivoa lasta. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, niin sitten joudutte lopulta eroamaan.

        Minusta tässä on enemmän kyse siitä miten perussairaus ms kehittyy raskaan(!) taakan jälkeen... Eikä ole helppoa hoitaa lapsen ms-taudin aktiivijakson aikana...


    • etyuiree

      Tuo ms-tauti kannattaa selvittää lastenteon kannalta, mikäli se on suurin ahdistuksen syy ja perustelu vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Nämä ovat sellaisia henkilökohtaisia asioita; joku haluaa lapsia ja joku ei. En näe kuitenkaan teidän liitossanne tulevaisuutta, jos miehesi haluaa lapsia....jossain vaiheessa hän tulee katkeroitumaan ja ehkä viimeistään silloin, kun itse et enää niitä voi hankkia, miehellä on edelleen mahdollisuus kyllä tulla isäksi. Jos silti teidän suhteenne on vakavalla pohjalla, voi miehesi joutua luopumaan unelmastaan tulla isäksi, sinun vuoksesi...sekään ei välttämättä ole hyvä asia. Sinä silti itse teet päätöksen siitä, haluatko lapsia vai ei...

      • uiouiouiouiouio

        MS-tauti... perustelu vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Siis mitenkä? Perustelu vapaaehtoiseen lapsettomuuteen??


    • ei_fiksua

      Mikään ei ole niin huono bisnes kuin kakaroiden teko tähän maailmaan, joka ipana maksaa 0-18v 500000 euroa, ja siinäpä sitä on pakotettuna olemaan mukana kaikenlaisessa oravanpyörässä velkoineen. Eipä tulisi mieleenkään tehdä tänne yhtäkään kakaraa kalleutensa vuoksi, ja kun tietää mihinkä kärsimyksiin kakara tulee joutumaan tämänkaltaisten puuhastelu bisnes hallitusten toimesta, mitä meillä nytkin on. Työtä ei riitä pian kenellekkään, eikä ikinä tule työllistymään, jos perii vanhemmiltaan jonkin työntekoa rajoittavan sairauden, kun kerran sairastaminen on nyt tehty laittomaksi jo.

      • kjgbjb

        Joo ei kannata tehdä lapsia jos ei sitä halua aivan varmasti. Taloustilanne on aina niin epävakaata, herkemmät kärsii etenkin.


      • Kahdenlapsenisä

        Joo, ei ole perseaukisten hommaa vanhemmuus. Hyvä että ymmärrät rajasi.


    • Pirre764

      Ei kannata tehdä lasta, jos ei itse koe olevansa siihen valmis.

      • Kannatan Pirren lausuntoa.Lastenteko ei ole ihmistä varten joka ei ole näköjään varma mistään,ainakaan vuoden yhdessä olon jälkeen.Kaikki ei rakasta omaa lastaan ja olin lukevinani rivien välistä miten hän voi synnytyksen jälkeen?,ompa huoli kun pitäisi ajatella lapsen vointia niin isinkin elämä muuttuu,molemmat ei ole enää valmiina baila baila kun kaverit soittaa ja auta armias jos isillä on menohaluja niin yksin kiukkuisen lapsen kanssa kyllä ottaa mittaa kaikkine masennuksineen ja tasa arvo tulee pintaan.Toiset miehet lohduttaa että tee keisarin leikkaus,,ei se mitään pelasta supistukset ja kaikki mikä alatie synnytyksessä on ,on myös mukana leikkauksessa ja kaupan päälle arpi,joten pidä pillerisi,vaahtosi ,kondomisi ym,ja jätä koko seksi pois ei sinun kannata synnyttää nyt/ kyllä kroppa kertoo kun sen aika tulee,ja usko pois tunnet silloin päässäsi täysin selviönä mitä haluat.Siinä on saanut mies ystävät monelta naiselta monoa persiille jos ovat vasten naisen luonnollista vaistoa,,niin se vain menee.


    • teinienäiti

      Se olikin vasta toive. Ei se mihinkään velvoittaa. Sinulla on silti riittävästi aika harkita ja miettia asiaa-mies kyllä odottaa... :)

    • dana13

      Itse olen 30 v, enkä ole koskaan halunnut lapsia. Pitkäaikainen poikaystäväni alkoi haluamaan lasta, kun hänen paras ystävänsä sai lapsen. Hän jätti minut.
      Ja MINUN pitäisi tehdä KAIKKI: kantaa lasta ja kärsiä sen aikaa kaikennäköisistä vaivoista. Itse synnytys kuulostaa todella, todella karmealta. Minulla on hyvin alhainen kipukynnys, enkä varmasti pystyisi siihen. Sen jälkeen lapsi olisi 24/7 pallo MINUN jalassani, ei isän. Jäisin sen kanssa yksin, kun isä menee töihin. Puhumattakaan siitä, että lapsi syntyisi vammaisena tai sairaana tms. Sanotaan, että "kuka sinusta sitten huolehtii, kun itse olet vanha?". Ei lapsi ole mikään tae siitä. Tätini teki varmasti parhaansa kasvattaessaan tytärtään, ja tyttärestä tuli silti narkkari. Lisäksi maailmassa on jo liikaa ihmisiä, sekä hylättyjä ja orpoja lapsia. Ja kuten yllä sanottiin, nykyinen taloustilanne jne...

      • sdfgghh

        No ohhoh....on tosiaan parempi, ettet hanki lapsia...ajattelen nimenomaan sitä syntymätöntä lasta sinun kanssasi, ei tulisi olemaan hänellä helppoa..


      • fiedellys

        "No ohhoh....on tosiaan parempi, ettet hanki lapsia...ajattelen nimenomaan sitä syntymätöntä lasta sinun kanssasi, ei tulisi olemaan hänellä helppoa.."

        Eikös silloin ole juuri parempi miettiä näitä asioita jos tietää tai epäilee että ei tule nauttimaan siitä? Sitä kutsutaan vastuullisuudeksi. Maailmassa on jo aivan tarpeeksi sellaisia äitejä ja isiä joiden olisi juuri lasten kannalta kannattanut jättää lapset tekemättä.

        Sekä oikeasti ongelmaisia esim. joko päihteiden tai mielenterveysongelmien takia tai jos lapset tulevat olemaan jotain jotain oman egon jatkeita tai niitä pitää olla koska muillakin on/sukulaiset painostivat.

        Varsinainen idioottihan on sellainen, joka hankkii lapsen esim. juuri koska kavereillekin on alkanut ilmestyä ja sitten tajuaakin että eihän tämä ollutkaan mitä minä itse halusin. Siinä on turhan hyvät lähtökohdat katkeruuteen joka sitten purkautuu muihin.

        Viisaampi osaa kyseenlaistaa ja miettiä asioita myös ennalta.


      • dana13

        Nimenomaan!!


    • Minulle ett ole yhttään ongelma olla ilman oma lapset. Koska itte ett haluan saada oma lapset toiset kansani. Kuin minä on hyväksynyt ja lapsi kysymykset tule, sitten on ihana joss molemat on sama mieli.

    • ruptupjo

      Älkää hyvä tavaton tehkö lapsia. Maailma on muutenki jo täynnä ja ongelmat kasaa. Ottakaa vastuu.

    • lapseton niin söpöjä

    • SamassaVeneessä

      Aamusydämellä 20.9.2015 MS-taudin hoidosta. Erittäin mielenkiintoinen keskustelu oli. Siinä toinen vieraista oli pienten lasten äiti ja ja kertoi jaksavansa arkeaan hyvin saamansa pallolaajennuksen jälkeen. Suomessa hoirtoa ei ole saatavilla, koska meidän täytyy ensisijaisesti rahoittaa lääkeyhtiöitä, sitten pönkittää lääkäreitä, potilaan tila ja vointi on toissijaista tässä pelissä, muidenkin sairauksien kohdalla.

      Itsellä ollut muunlaista terveyden kanssa kamppailua ja olen tullut siihen tulokseen, ettei minun jaksamisella äidiksi ryhdytä.
      Naiselta äityis kuitenkin vaatii enemmän kuin isältä ja sitten kun lapsi siinä on, ei sitä enää voi palauttaa.
      Maailmassa on muutenkin liikaa väkeä, tarviiko siis meidänkin tehdä lapsia, jotka ei siihen pysty tai sitä halua. Lapsi on 24/7 huolenaihe ja huolehdittava. Se ei ole kuin joku harrastus, joka on joitain hetkiä viikossa eikä taukoja voi juurikaan pitää. Toki lapsista on paljon iloa ja itsekin pidän lapsista, mutta terveidenkin vanhempien lapsiarki on uuvuttavaa.
      Ja kropanmuutokset; lihominen, vatsan ja muunkin ihon venyminen, alapäänlöystyminen, virtsankarkailu, suonikohjut jne, huh eikovin houkuttelevia.
      Mieti ensiksi omat tarpeesi ja toiveesi, sitten vasta miehesi. Voihan olla ettei miehesikään edes ymmärrä, kuinka raskasta ja vaativaa vanhemmuus on. Olen monen vanhemman, äidin ja isän kuullut sanovan, että jos olisivat ymmärtäneet koko homman, niin eivät olisi leikkiin ryhtyneet.

    • potkumunille

      Ei kannata alkaa lapsentekoon jos niitä ei halua. Parempi lähteä eri teille jos yhteistä säveltä ei löydy.

    • 1Onnellinen

      Keskustele miehesi kanssa...jos hän haluaa lapsia ja kokea isyyden ja sinä et halua tulla äidiksi, taitaa vaihtoehdot olla aika vähissä. Parisuhteessa pitäisi ottaa molemmat huomioon.

    • NoMutta-

      Jätä se sika !

    • kLDKGLK

      Ehkä asiaa kannattaisi ajatella myös sen viattoman osapuolen näkökulmasta eli syntymättömän lapsen. MS-tauti ei varsinaisesti ole periytyvä sairaus, mutta sitä esiintyy suvuittainkin. Kuka hoitaa lasta kun et itse jaksa sairautesi vuoksi (taudin aaltoileva luonne)? Vauva-aika on helpoin jos kohdalle osuvaa yövalvomista ei oteta huomioon. Entä kun lapsi alkaa liikkua, pysytkö perässä?

    • olet.oikeassa

      Minusta sinä olet tuossa tilanteessa aivan oikeassa aloittaja. Jos mies lähtee asian vuoksi ja perustelujesi jälkeen, se on hänen valintansa. :( Sulla on hyvin pätevät syyt olla tekemättä lasta! Muillakin naisilla (tai miehillä) on sama tilanne, kun ei eri syistä voi tehdä lasta elämäänsä.

    • öljvhfögäöufpufäjfu

      On okei jos ei halua lapsia eikä elää kotiäidin elämää! Nainen päättää itse haluaako lapsen. Puhu vain suoraa miehellesi ja kerro että et ole halukas lapsen hankkimiseen. Tietenkin halu lapsen hankkimiseen voi tulla parin vuoden päästäkin. Itse en ole myöskään halukas lapsen hankkimiseen koska en halua elää kotiäidin elämää..eikä se tietenkään ole että naisen pitäisi lapsi ja koti hoitaa voihan se mieskin olla tietenkin mutta yleensä se vain jotenkin menee niin että nainen lapset hoitaa.

      • geteyyy

        No onneksi sentään joillakin naisilla on ne äidinvaistot ja halu hoitaa lapsia. Kaikista ei ole äideiksi, onhan se nähty...


    • VaseliiniReikä

      Iines on kertonut että kuusenkäpy emättimessä on hyvä ehkäisykeino. Halpakin vielä ja tuoksuu pihkalle. Sitäkin parempi ehkäisymuoto on kun laittaa siihen kuusenkävyn päähän parsinneulan tököttämään juuri ja juuri emättimen sisäpuolelle kärki ulospäin. Ei tuu lapsia ei..

    • Pirchee

      Ero, jos ei pääse sopuun tietyssä ajassa, biologinen kello tikittää..

    • Retuperä

      Lapsia ei hankita jos vain toinen haluaa!

    • Nooh124

      Ei lapsia tarvitse haluta! On ok haluta ja ok olla haluamatta. Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen 40 eikä minkäänlaista vauvakuumetta. Ei pidä suostua lapsentekoon toisen painostuksesta. Toki ihmettelen miten kaksi noin eri lailla ajattelevaa on päätynyt yhteen, kait tuollaisista puhutaan hyvin suhteen alkuvaiheessa jo. Itse olen aina tehnyt selväksi etten koskaan tule lasta hankkimaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe