Kysyykö työnantaja armeijasta?

armeijja

Onko kenelläkään ollut ongelmia työnhaussa jos ei ole armeijaa käynyt.? Itse en ole käynyt ja ei ole kysytty kertaakaan, mutten ole työtä saanut. Eikai työnantaja saa asiaa jostain selville ja voiko valehdella että on käynyt armeijan jos sitä kysytään?

39

2061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivotkaasiivotkaa

      jos käyt sivarin niin SOL on aina valmis ottamaan töihin

    • ResKielt

      Työnantajalla ei ole lupaa kysyä, jollei asialla ole merkitystä itse työtehtävän kannalta.

      Jos tästäkin huolimatta utelee, itse ainakin ottaisin yhteyttä aseistakieltäytyjäliittoon.

      • SivariEverstiEiKirj

        Olen samaa mieltä osittain nimimerkki "ResKielt" kanssa, mutta jos on noin parikymppinen tai alle 28-vuotias niin se kannattaa kertoa ansioluettelossa että on käyty ettei ole enää edessä, mutta MOINEN ei tule SIIS millään tavoin vaikuttaa työpaikan saantiin tai työhaastattelussa. Jos sivaritaustalle nauretaan kysyttäessä niin se on oitis ilmoitus jonnekin liittoon.

        Ei siis suoraan ole otettu kantaa sivaritaustastani työhaastattelussa vaan ennemminkin, mutta muistui minulle eräs juttu mieleen!

        Eräs entinen työnantajani suositteli minua laivatelakalle koulutustani vastaavalle osastolle/alalle. Minulle naurettiin haastattelussa päin naamaa sivaritaustastaani vetoamalla, kunnes pääsin sinne samalle telakalle levyseppä-hitsaaja koulutukseen 200 hakijan joukosta, psykologisiset testit järjestettiin 45 hakijalle ja vain 15 pääsi koulutukseen...minä myös (kävellessäni bussipysäkille telakan koulutukseen entinen työnantaja soitti minulle, että ois minulle duunia..kerroin hänelle tilanteeni)! Ruokalassa tapasin tämän toisen haastattelijan ja se kysyi minulta mitä sä täällä teet ja kerroin sille mitä mä täällä teen. Antoi minulle ehdot lupaamalla, että kun suoritan koulutuksen hyvin niin me ollaan sinusta kiinnostuneita. Monet kerrat koulutuksen aikana tapasin yhtä koulukaveriani joka oli jo ollut siellä osastolla töissä mihin ittekin havusin. Kysyin häneltä, kävitkö sä levyseppä-hitsaaja kurssin ja se vastasi minulle "en". Eli minun olisi pitänyt käydä levyseppä-hitsaajakurssin loppuun, että minulla olisi ollut jotakin näyttöä, kun muut pääsivät jo työharjoitteluun. Kävin juttelemassa osastolla ja vastaus oli silloinkin sama että jos suoritat levyseppä-hitsaaja kurssin loppuun niin sinusta tulee osastolle mittaaja. Silloin löin oven kiinni perässä sen verran kovaa että se varmaan sen ymmärsi. Toimiston käytävällä totesin että haistakaa vaan pitkä vi**u tai "pitäkää tunkkinne". Ei mun tarvinnut enää kuin yhdistellä asioita yhteen koriin, että seuraavaksi marssin esimieheni luokse ja vaadin keskeytystä!! Kirjoitin sille osaston johtajalle sähköpostina pitkän vittuilun eli kaikki johtuu mun sivaritaustani eikä mistään muusta!

        -----

        Olen kuitenkin "melko läheistä" sukua B.C. von Münnichille suoraan ja todellakin pärjään ilman armeijataustaani vastaisuudessakin mitä kusisimmissakin paikoissa (varusmiespalveluksessa Suomen Puolustusvoimissa AUK:ssa käyneenäni korpraalina 17-vuotiaana, nyk. sivarin suorittaneena): http://fi.wikipedia.org/wiki/Burkhard_Christoph_von_Münnich -sain sukujuuristani tietää vasta v.2013 ollessani yli kolmikymppinen! B.C. von Münnichin tytär Christina on minun esiäitini!

        Suomi Natoon oitis MARS, jos Suomi tahtoo tulevaisuuden sodissa itsenäisyytensäkin säilyttää niin sen suhteen tulee jotakin tapahtua eikä uskotella vain sitä Suomen hyvää maanpuolustuskykyä tai -tahtoa Suomen tulisi nykypäivinäkin elöö jossakin taikauskoisessa talvisodan hengessä ja paskat!!! Seuraava isku Venäjältä sotilaallisesti Suomeen on se, että yksikään suomalainen sotahullu ei selviä sodasta ilman että näpit eivät tutisisi tai henki ei siitä syystä menisi!!


      • vointejapuupää
        SivariEverstiEiKirj kirjoitti:

        Olen samaa mieltä osittain nimimerkki "ResKielt" kanssa, mutta jos on noin parikymppinen tai alle 28-vuotias niin se kannattaa kertoa ansioluettelossa että on käyty ettei ole enää edessä, mutta MOINEN ei tule SIIS millään tavoin vaikuttaa työpaikan saantiin tai työhaastattelussa. Jos sivaritaustalle nauretaan kysyttäessä niin se on oitis ilmoitus jonnekin liittoon.

        Ei siis suoraan ole otettu kantaa sivaritaustastani työhaastattelussa vaan ennemminkin, mutta muistui minulle eräs juttu mieleen!

        Eräs entinen työnantajani suositteli minua laivatelakalle koulutustani vastaavalle osastolle/alalle. Minulle naurettiin haastattelussa päin naamaa sivaritaustastaani vetoamalla, kunnes pääsin sinne samalle telakalle levyseppä-hitsaaja koulutukseen 200 hakijan joukosta, psykologisiset testit järjestettiin 45 hakijalle ja vain 15 pääsi koulutukseen...minä myös (kävellessäni bussipysäkille telakan koulutukseen entinen työnantaja soitti minulle, että ois minulle duunia..kerroin hänelle tilanteeni)! Ruokalassa tapasin tämän toisen haastattelijan ja se kysyi minulta mitä sä täällä teet ja kerroin sille mitä mä täällä teen. Antoi minulle ehdot lupaamalla, että kun suoritan koulutuksen hyvin niin me ollaan sinusta kiinnostuneita. Monet kerrat koulutuksen aikana tapasin yhtä koulukaveriani joka oli jo ollut siellä osastolla töissä mihin ittekin havusin. Kysyin häneltä, kävitkö sä levyseppä-hitsaaja kurssin ja se vastasi minulle "en". Eli minun olisi pitänyt käydä levyseppä-hitsaajakurssin loppuun, että minulla olisi ollut jotakin näyttöä, kun muut pääsivät jo työharjoitteluun. Kävin juttelemassa osastolla ja vastaus oli silloinkin sama että jos suoritat levyseppä-hitsaaja kurssin loppuun niin sinusta tulee osastolle mittaaja. Silloin löin oven kiinni perässä sen verran kovaa että se varmaan sen ymmärsi. Toimiston käytävällä totesin että haistakaa vaan pitkä vi**u tai "pitäkää tunkkinne". Ei mun tarvinnut enää kuin yhdistellä asioita yhteen koriin, että seuraavaksi marssin esimieheni luokse ja vaadin keskeytystä!! Kirjoitin sille osaston johtajalle sähköpostina pitkän vittuilun eli kaikki johtuu mun sivaritaustani eikä mistään muusta!

        -----

        Olen kuitenkin "melko läheistä" sukua B.C. von Münnichille suoraan ja todellakin pärjään ilman armeijataustaani vastaisuudessakin mitä kusisimmissakin paikoissa (varusmiespalveluksessa Suomen Puolustusvoimissa AUK:ssa käyneenäni korpraalina 17-vuotiaana, nyk. sivarin suorittaneena): http://fi.wikipedia.org/wiki/Burkhard_Christoph_von_Münnich -sain sukujuuristani tietää vasta v.2013 ollessani yli kolmikymppinen! B.C. von Münnichin tytär Christina on minun esiäitini!

        Suomi Natoon oitis MARS, jos Suomi tahtoo tulevaisuuden sodissa itsenäisyytensäkin säilyttää niin sen suhteen tulee jotakin tapahtua eikä uskotella vain sitä Suomen hyvää maanpuolustuskykyä tai -tahtoa Suomen tulisi nykypäivinäkin elöö jossakin taikauskoisessa talvisodan hengessä ja paskat!!! Seuraava isku Venäjältä sotilaallisesti Suomeen on se, että yksikään suomalainen sotahullu ei selviä sodasta ilman että näpit eivät tutisisi tai henki ei siitä syystä menisi!!

        Kaikkea se katkeruus sinulle teettää ;)


    • SivariPaperitehtaalta

      Aina kysytty ja aina loppuu mielenkiinto tähän kysymykseen, kun vastaa sivarisuorituksen.
      Monet työhönottopisteet oikein kehuvat miten sivareiden hakemukset menevät alkukarsinnassa heti silppuriin. :D
      Ihmetteln miten tasa-arvovaltuutetut ymm eivät tähän sortoon puutu.

      • ResKielt

        He eivät puutu siksi, kun Suomessa on vain yksi virallisesti hyväksytty totuus.


      • yihlkh

        Sivarit ja vapautetut lentää kyllä samantien roskiin on hyvin monen tiedossa kun ei todettua paineensieto ja ryhmätyö kykyä.


    • UOLOUOLOUOLO

      Ei ole koskaan kysytty

    • Usein on kysytty, lähinnä siksi että tietää kuinka pitkäksi ajaksi on valmis sitoutumaan töihin jos on hyvä homma....

      Itse aikoinani huijasin C-luokituksen ja työurassa sopiva 6kk tauko... Eli tarvittaessa vastaan "suoritettu on" ja löytyy jopa ne oikeat A-paperit jos asiaa enemmän tutkitaan

    • SivariEverstiEiKirj

      Ei olla kysytty, vaikka minusta työnantajan tulee kysyä intin tai sivarin käymistä, jos on jokin parikymppinen ettei moinen ole edessä, mutta sen ei tule vaikuttaa miltään osin valintaan, että on suorittanut vaikka sivarin tai mikä henkilö on sotilasarvoltaan. Suomi on ainut valtio, jossa monet työnantajat kyttäävät sotilasarvoja ansioluetteloista tai se on niiden mielestä jokin suurempikin ansio. Olen kirjoittanut ansioluetteloon, että olen suorittanut siviilipalveluksen ja saanutkin kaikesta huolimatta työpaikan pääkaupunkiseudulta. Nykyinen työnantajani tuskin tietää sivaritaustastani..toki olen ollut jopa ehdolla firmaan tiimivetäjäksi ilman armeijataustaanikin! :)

      Jos suomalainen mies hakee työtä ulkomailta niin olisi parempi jos suomalainen mies ei kirjoittaisi sotilasarvoaan ansioluetteloon...sellaista henkilöä pidettäisi jossakin Keski-Euroopan maissa jonakin "sotahulluna"!!

      • SivariEverstiEiKirj

        Siis eihän työnantajan kuulu kysyä koskaan henkilön sukupuolista suuntautumistakaan. Joillekin varsinkin se konservatiivisille työnantajille se on perusteena otta homoseksuaaleja ei oteta duuniin. Pikkusiskopuolenikaan ei päässyt aikoinaan n. 5-10 vuotta sitten kesätöihin Halpahalliin asuinpaikkakunnallaan, koska ei ollut mikään hihhuli vaan näin ollen vaan ateistiperheen kasvatti.
        Isäpuoleni (evp. sotilasmestari) teki kantelun asiasta Halpahallille ja otti yhteyttä Suomen kansanedustajiin, ettei siskoni pääse töihin kun on ateisti ja se on sanottu ääneen työhaastattelussa! Mä olen itsekin ATEISTINA halunnut tehdä kantelun moisesta yrityksestä, joka säätelee työntekijäänsä moisella aatteella.

        Siskoltani kysyttiin asuinpaikkakuntansa Halpahallissa suoraan: "uskotko Jumalaan?" ja siskoni tietenkin vastasi rehellisesti: "en usko" ja siihen vastattiin suoraan jo haastattelussa, ettet kuulu tällöin meille töihin! :( Miten onkaan sen yhdenvertaisuuslain kanssa, ettei ketään tule syrjiä työhaastattelussa uskonnon tai aatteen vuoksi?!

        Yhdenvertaisuuslaista puuttuu lakipykälä, joka koskee siviilipalvelusta suoralta kädeltä mainiten ja yhdenvertaisuuslakia tulee suoraan muuttaa, ettei työnantajille jäisi mitään tulkitsemisen varaa enää siitäkään syystä että siviilipalvelus kuuluu yhdenvertaisuuslain piiriin...samoin kuin uskonto!!


    • Töitätöitä

      Olen työnantaja. Armeija ei valmista mihinkään, joten ei ole minulle mitään merkitystä... työntekijän ominaisuudet eli soveltuva koulutus ja omat taidot ovat se juttu. Uskoisin, että näin on muutenkin yhteiskunnassa. Tuo johtajuus koulutus on aikansa elänyttä armeijassa, ei mitään tekemistä oikean työelämän kanssa.

      • propatria

        Mäkin olen työnantaja 16:sta, mutta ikinä ei tule sivari mulle töihin.


      • minämaksan

        Minäkin työllistän, en palkkaa sivareita koska eivät tiedä kellostakaan mitään, uskollisuus ja säntillisyys puuttuu, soitellaan maanantaina puoleltapäivin ettei voi tänään tulla...Kunto huono lähes kaikilla.


      • Anonyymi
        propatria kirjoitti:

        Mäkin olen työnantaja 16:sta, mutta ikinä ei tule sivari mulle töihin.

        Ei se sulle haluaisikaan töihin.


    • armeija_käytävä

      Meillä ei oteta sivareita eikä mitään muitakaan aseistakieltäyjiä edes haastatteluun vaan paperit rankataan heti pois hakijoiden joukosta. Tuo on ihan oikein, jos ei ole valmis suorittamaan varusmiespalvelua ja takaamaan siten rauhantilaa Suomessa ei ansaitse päästä töihinkään.

      • KaksYsi

        Military rank doesn't belong in CV, man.


      • dfdfsafdsf
        KaksYsi kirjoitti:

        Military rank doesn't belong in CV, man.

        Eikä sivarit työhin.


      • OlliH

        Ei se mitään. Kyllä me voimme jäädä sossun luukulle nostamaan tukia, jos ei noheva työvoima kelpaa. :)

        Oikeasti.

        Olen sairaalalla sivarissa ja voin sanoa, että täällä kaikki parikymmentä sivaria tekevät omat työnsä niin kuin pitää. Aivan kuin kuka tahansa työntekijä! Hommiin kuuluu mm. potilaskuljetuksia, varastojen täydentämistä, siivoamista ja potilaiden vitaleiden mittausta (verenpaine, saturaatio yms.). Saattaa kuulostaa vähäpätöiselle, mutta jonkun nekin hommat tulee hoitaa. Mikäli sivari ei olisi tekemässä näitä töitä, täytyisi tilalle palkata hoitaja. Kuluja kertyisi varmasti useita kymmeniä tuhansia enemmän.

        Pidän sivaritöiden tekoa suhteellisen mielekkäänä ja yhteiskuntahyödyllisinä, sen sijaan, että heittäisin aivot vuodeksi narikkaan ja leikkisin pyssyleikkejä metsässä. Niitä tuli leikittyä tarpeeksi jo 5-vuotiaana.

        Vetoat varmasti epäisänmaallisuuteen. Älä pelkää. Tuskin kovinkaan moni sivari haluaakaan töihin noin suvaitsemattomaan työpaikkaan. Oletko muuten miettinyt, että sivariin siirtymisen takana on usein myös loukkaantuminen tai sairauden toteaminen. Eikö skolioosin omaava, polvensa särkenyt tai diabeetikko ansaitse päästä töihin? Vai olisiko näiden pitänyt kärvistellä vuosi, että pääsisi TEILLE töihin?

        Ja miksi sivari. Koska en halua opiskella sotimaan. Jos sen teen, hyväksyn samalla tappamisen. Syitä voi olla monia ja niistä saa olla ylpeä. Sinun ajatusmaailmasi ei ole ainoa oikea. En tuomitse sitä, että olet käynyt intin. Mutta sen tuomitsen, että haluat jääräpäisesti olla sokea ja suvaitsematon. Tuskin olet edes perehtynyt siviilipalvelukseen. Mutta miksi niin tekisitkään? Olemmehan me laiskoja paskoja.

        Jäärät on jääriä.


      • totuuspaljastaa
        OlliH kirjoitti:

        Ei se mitään. Kyllä me voimme jäädä sossun luukulle nostamaan tukia, jos ei noheva työvoima kelpaa. :)

        Oikeasti.

        Olen sairaalalla sivarissa ja voin sanoa, että täällä kaikki parikymmentä sivaria tekevät omat työnsä niin kuin pitää. Aivan kuin kuka tahansa työntekijä! Hommiin kuuluu mm. potilaskuljetuksia, varastojen täydentämistä, siivoamista ja potilaiden vitaleiden mittausta (verenpaine, saturaatio yms.). Saattaa kuulostaa vähäpätöiselle, mutta jonkun nekin hommat tulee hoitaa. Mikäli sivari ei olisi tekemässä näitä töitä, täytyisi tilalle palkata hoitaja. Kuluja kertyisi varmasti useita kymmeniä tuhansia enemmän.

        Pidän sivaritöiden tekoa suhteellisen mielekkäänä ja yhteiskuntahyödyllisinä, sen sijaan, että heittäisin aivot vuodeksi narikkaan ja leikkisin pyssyleikkejä metsässä. Niitä tuli leikittyä tarpeeksi jo 5-vuotiaana.

        Vetoat varmasti epäisänmaallisuuteen. Älä pelkää. Tuskin kovinkaan moni sivari haluaakaan töihin noin suvaitsemattomaan työpaikkaan. Oletko muuten miettinyt, että sivariin siirtymisen takana on usein myös loukkaantuminen tai sairauden toteaminen. Eikö skolioosin omaava, polvensa särkenyt tai diabeetikko ansaitse päästä töihin? Vai olisiko näiden pitänyt kärvistellä vuosi, että pääsisi TEILLE töihin?

        Ja miksi sivari. Koska en halua opiskella sotimaan. Jos sen teen, hyväksyn samalla tappamisen. Syitä voi olla monia ja niistä saa olla ylpeä. Sinun ajatusmaailmasi ei ole ainoa oikea. En tuomitse sitä, että olet käynyt intin. Mutta sen tuomitsen, että haluat jääräpäisesti olla sokea ja suvaitsematon. Tuskin olet edes perehtynyt siviilipalvelukseen. Mutta miksi niin tekisitkään? Olemmehan me laiskoja paskoja.

        Jäärät on jääriä.

        Itä-Ukrainassa tuon sortin lässytys vähentynyt aika selvästi.


      • Siwarrior
        totuuspaljastaa kirjoitti:

        Itä-Ukrainassa tuon sortin lässytys vähentynyt aika selvästi.

        Itä-Ukrainan tilannettakaan ei olisi syntynyt, jos maailmassa olisi vähemmän aseihannoijia ja enemmän kestävään rauhaan pyrkijöitä.


      • eiolisnälkäjossyätäis
        Siwarrior kirjoitti:

        Itä-Ukrainan tilannettakaan ei olisi syntynyt, jos maailmassa olisi vähemmän aseihannoijia ja enemmän kestävään rauhaan pyrkijöitä.

        Kukkahattutäti kallistuu korituolissaan innostuksesta taaksepäin kun oivaltaa äkkiä: "Ei olisi sotia, jos olisi rauha!"


    • eikysytä

      Posti oli ainoa joka kysyi. Valtion firma silloin.

    • sivarinhandicappi

      "Kysyykö työnantaja armeijasta?"
      "Onko kenelläkään ollut ongelmia työnhaussa jos ei ole armeijaa käynyt.? Itse en ole käynyt ja ei ole kysytty kertaakaan, mutten ole työtä saanut. Eikai työnantaja saa asiaa jostain selville ja voiko valehdella että on käynyt armeijan jos sitä kysytään?"

      Joku työnantaja voi kysellä armeijasta suoraankin. Asiaa voi lähestyä myös kiertoteitse, esim. kyselemällä johtamiskoulutusta tai erikoiskoulutusta. Sotilaspassillinen osaa mainita raukin tai rukin ja jos on työllistymisalaan liittyvää kokemusta armeijassa, tulee mainittua se kokemus armeijan kokemuksena tietty. Työnantaja saa skannattua varusmiespalveluksen tai sen käymättömyyden esiin kyllä. Sivari joutuu lopulta kiertelemään tai sitten sanomaan suoraan, että sivaripohjaa. Ja käytännössä monessa firmassa työllistyminen loppuukin sitten siihen. Ei sitä niin sanota, että menehän sivari pois.

      • tapahtunutta

        Meillä oli tiimillä työhaastattelut menossa. Työnhakijan papereista kävi ilmi, että oli sivari. Hän kiiruhti itse kommentoimaan, että ”ei paljon huvita lähteä jonnekin metsään juoksemaan ja huutamaan pum-pum.”

        Ketäpä huvittaisi.

        Ei siinä hänen suhteensa mitään erillistä bannauspäätöstä tehty. Jotenkin vain kävi niin, että siitä tyypistä ei sen jälkeen puhuttu enää sanallakaan. Toinen henkilö sai paikan.


      • kaavaketta

        Ainakin omassa työpaikassani täytyy työpaikkahaastatteluun tulevan täyttää henkilötietolomake.
        Siinä on kaiken muun sälän sekaan piilotettu kohta: sotilasarvo ja palveluspaikka.
        Siihen voi laittaa jotain tai olla laittamatta, kukaan ei pakota ja näin sitä ei tarvitse kysyä haastattelussa.

        Jos joku yrittää huijata siinä kohtaa, hänen työsuhteensa voidaan käsittääkseni purkaa sen jälkeen jos totuus tulee esiin, koska jos työnhakija harhauttaa työnantajaa työnhakutilanteessa, on työsuhteen purku laillista.


      • EttäTämmöttis
        kaavaketta kirjoitti:

        Ainakin omassa työpaikassani täytyy työpaikkahaastatteluun tulevan täyttää henkilötietolomake.
        Siinä on kaiken muun sälän sekaan piilotettu kohta: sotilasarvo ja palveluspaikka.
        Siihen voi laittaa jotain tai olla laittamatta, kukaan ei pakota ja näin sitä ei tarvitse kysyä haastattelussa.

        Jos joku yrittää huijata siinä kohtaa, hänen työsuhteensa voidaan käsittääkseni purkaa sen jälkeen jos totuus tulee esiin, koska jos työnhakija harhauttaa työnantajaa työnhakutilanteessa, on työsuhteen purku laillista.

        No osa työnantajista varmaan ihan periaatteen takia haluaa ohittaa sivarit. Mutta ei niin ole kaikkien kohdalla. Varsin tarkkaan on niin, että armeijan käyneellä on työnantajaa kiinnostavassa mielessä tarjolla "enemmän ja parempaa". Eli oikeasti olisi jonkin tason syrjintää juuri se, jos armeijan käynyttä ei parempana otettaisikaan töihin. Ei siinä siis sivaria syrjitä. Vaikka sivari haluaisi asian mielellään niin nähdä.


      • inpracctiiis
        EttäTämmöttis kirjoitti:

        No osa työnantajista varmaan ihan periaatteen takia haluaa ohittaa sivarit. Mutta ei niin ole kaikkien kohdalla. Varsin tarkkaan on niin, että armeijan käyneellä on työnantajaa kiinnostavassa mielessä tarjolla "enemmän ja parempaa". Eli oikeasti olisi jonkin tason syrjintää juuri se, jos armeijan käynyttä ei parempana otettaisikaan töihin. Ei siinä siis sivaria syrjitä. Vaikka sivari haluaisi asian mielellään niin nähdä.

        Suomen lain mukaan on oikeus ottaa sivari töihin. Jos halutaan. Eri asia on, halutaanko. Sanoisinko, että eipä ainakaan sivariudella singahda työpaikkahaastatteluissa toivelistan kärkeen.


      • AntiNationalisti
        inpracctiiis kirjoitti:

        Suomen lain mukaan on oikeus ottaa sivari töihin. Jos halutaan. Eri asia on, halutaanko. Sanoisinko, että eipä ainakaan sivariudella singahda työpaikkahaastatteluissa toivelistan kärkeen.

        Se nyt riippuu paljon etenkin työhaastattelijasta minne singahtaa, mutta lopulta mikään sotilasarvokaan ei tulisi merkitä silloin, jos on AUK:n tai RUK:n käynyt sen enempää kuin olisi armeijan käynyt tai sivari.
        On se kumma juttu, että varusmiespalvelus vielä Suomessa luokitellaan joksikin "ansioksi", mutta jos suomalainen laittaa sotilasarvonsa ansioluetteloon hakiessaan töitä Suomen ulkopuolelta niin sellaista luonnehditaan työhaastattelussa sotahulluksi, jolloin työpaikkaa ei varmastikaan tipu.

        Ehkä minulla on käynyt vain hyvä tuuri tai sitten on ollut oikeanlaiset työnantajat, kun olen maininnut ansioluettelossa sivarin ja olen saanut elämäni aikana lukuisia työpaikkoja. Olen nykyisin esimiesasemassa ja minun kykyihini luotetaan työssäni ja ihmiset luottavat minuun. Jotkut tarvitsevat sellaiseen esimiehenä olemiseen armeijan ja toiset taas eivät. Ei tainnut Martti Ahtisaaren pojallakaan Nokialle pääsemiseen sivari paljon vaikuttaa, että annettiin valtuuksia johtajaksi. Tuskin se Martti-isän ex-presidenttisyys siihen mitään merkitsi...poika oli itse hankkinut työpaikan.
        Onko nationalistit vaan kateellisia tänä päivänä, että on olemassa ihmisiä, jotka tekevät oikeasti sitä duunia ja maksavat veroa Suomelle, jotta eräät nationalistit saavat rahaa sossuluukulta ruokaan ja kaljaan?! :)


      • AntiNationalisti
        kaavaketta kirjoitti:

        Ainakin omassa työpaikassani täytyy työpaikkahaastatteluun tulevan täyttää henkilötietolomake.
        Siinä on kaiken muun sälän sekaan piilotettu kohta: sotilasarvo ja palveluspaikka.
        Siihen voi laittaa jotain tai olla laittamatta, kukaan ei pakota ja näin sitä ei tarvitse kysyä haastattelussa.

        Jos joku yrittää huijata siinä kohtaa, hänen työsuhteensa voidaan käsittääkseni purkaa sen jälkeen jos totuus tulee esiin, koska jos työnhakija harhauttaa työnantajaa työnhakutilanteessa, on työsuhteen purku laillista.

        "Siinä on kaiken muun sälän sekaan piilotettu kohta: sotilasarvo ja palveluspaikka."

        Naisilta kysytte varmaan sama juttu?!


      • Anonyymi
        inpracctiiis kirjoitti:

        Suomen lain mukaan on oikeus ottaa sivari töihin. Jos halutaan. Eri asia on, halutaanko. Sanoisinko, että eipä ainakaan sivariudella singahda työpaikkahaastatteluissa toivelistan kärkeen.

        Ei taida moni ymmärtää, että sivari tekee maanpuolustusta siviilipuolella. Jos ei halua puolustaa maataan, voi totaalikieltäytyä, joka on yleensä 6 kk pantarangaistus normaalisti opiskellen/työtä tehden, ja jopa osa heistäkin on yhteiskunnan kriittisissä duuneissa tai hoitoallalla ylipäätään, eikä heidän ole järkevääkään kuin totaalikieltäytyä.


    • kysyjä

      Kysyy.

    • Työnantaja

      Onko armeija?

    • sivarisivuuntuu

      Sitä kun kysyy kriisivalmiuskokemusta, niin aika hyvin paljastuu vastauksesta, että onko käyty intti vai onko oltu mitättömänä se aika. Ja sitähän voi edellyttää työntekijöiltä kriisiosaamista. Esim. tulipalo- tai loukkaantumistilanteissa. Intin käyneillä selkeästi paremmat valmiudet näissä asioissa, niin sivarihan siinä työhakijoiden joukossa ohittuu nätisti.

      • Karsiutumisia

        Jos ei symppaa sivareita, niin ei tarvitse olla huolestunut. Työvoimasta ei ole pulaa tällä hetkellä. Oikeastaan millään alalla. Kun valkataan 2-3 kärkiryhmään (josta työhön otettava sitten lopulta valitaan) niin harvemmin siihen sivareita nousee. Kyllä se alisuorittaminen näkyy vähän muuallakin kuin intin ohittamisessa. On kesken jääneitä opintoja tai arvosanat mitä milloinkin. Perhesuhteet aerodynaamiset. Vaatteet ja siisteys sitä luokkaa, että luulisi sivakan pitävän kirpputoriympäristöjä jotenkin elämää suurempana asiana. Jne. Mutta poikkeuksiakin on. Olen muutaman (harvan) kerran tavannut haastatteluissa sivarin, jolla ihan oikeasti uskottava selitys sivariudelleen. Ja sellaisen henkilön kohdalla voivat sitten olla asiat normaalissakin kunnossa. Työhönottamisessa on tietysti ydin siinä, että pitää ottaa töihin HYVÄ.


      • Anonyymi

        Ei ohitu.


      • Anonyymi

        Vain sivari osaa noi hommat, tosin riippuen minkä suuntauksen se on valinnut. Se on sivarin maanpuolustusta. Itse en tiedä kriisivalmiuskokemuksista mitään, vaikka vuoden asepalvelus takana.


    • Anonyymi

      Suomessa työnantaja ei saa kysyä, onko esim. työnhakija käynyt armeijan. Se on laitonta. Armeijan käymisellä ei ole mitään merkitystä työelämässä.

      • Anonyymi

        Nauhuri päälle haastattelussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe