Ratikka pakottaa vaihtoihin!

VaihdetaanVaihdetaan

Aamulehdessä kerrottiin jo että kaikki Teiskontien suunnasta tulevat bussit jäävät Tayssille, jossa pitää vaihtaa ratikkaan. Sama tulee lännen suuntaan. Viimeistään Hyhkyn tienoilla kaikkien tulee vaihtaa ratikkaan. Ne jotka ovat nyt päässeet yhdellä bussilla perille asti, joutuvat vaihtamaan pahimmoillaan kahteen kertaan. Kaikki jotka eivät asu ratikkareitin varressa joutuvat vaihtamaan ainakin yhden kerran. Se siitä joukkoliikenteen joustavuudesta!

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkohoitaa-asian

      Tietenkin näin pitää tehdä. Kun ensin oli päätetty, että ratikka rakennetaan joka tapauksessa niin sitten piti alkaa miettimään miten siihen saadaan matkustajia. Kun muuta ei keksitty niin päätettiin ottaa pakkokeinot käyttöön eli tehdään idästä ja lännestä tuleville pakkovaihto. Näin saatiin mukavasti nostettu ratikan käyttömääriä ja selitettyä miten se on suorastaan välttämätön.

      Ongelma päättäjille onkin enää etelän suunta, miten heillekin saataisiin pakkovaihto ratikkaan. Ehkä joku valopää keksii vielä sen, että ajatetaan etelänkin suunnan (Peltolammi, Multisilta, Härmälä, Koivistonkylä jne...) nysset Kalevan kautta.

      • Enmaltavarrota

        Eikö tuo päätetty jo? Ja hyvähän se vain on, että saadaan ratikoilla rullailla!


    • aaargh

      No just näin. Aikuiselta vielä onnistuu, mutta ala-asteikäiselle koulu- tai harrastusmatkat voivat onnistua yksin bussilla, mutta siihen vielä vaihto tai kaksi, niin menee monelle turhan haastavaksi.

      Tosi kiva yrittää ostaa nyt asuntoa ja miettiä hyviä kulkuyhteyksiä perheelle, kun ei tiedä mistään mitään.

      Voisko joku kopsata tähän Aamulehden artikkelin olennaisimmat osat?

      • vaihtojalisää

        Kivaa on vaihto silloinkin kun on yksi lapsi vaunuissa ja toinen rattaissa ja ehkä vielä ostoskassi. Vaihdoistahan silloin suorastaan nauttii.


      • aaargh

        Onkohan suunnitelmia tehdessä huomioitu, että suuri osa julkisen liikenteen käyttäjistä on muita kuin ns. hyväjalkaisia terveitä aikuisia? Lapset, lapsiperheet, vanhukset ja jollain tavalla liikuntarajoitteiset tai vammaiset ovat aika suuri osa julkisen liikenteen käyttäjistä. Vaikka kykenee itsenäiseen liikkumiseen, ei liikunta- tai huomiokyky ole välttämättä valppaan aikuisen tasolla, jolloin liikennevälineestä toiseen vaihtaminen ei suju kovin ketterästi tai saattaa päätyä väärään liikennevälineeseen, tien ylittäminen tms. voi olla hankalaa.

        Kuten "vaihtojalisää" kommentoi, myös se terve aikuinen muuttuu "rajoitteiseksi", kun kuvioon lisätään lapsia, kauppakasseja, matkalaukkuja tms.


      • VaihdetaanVaihdetaan

    • joukkoliikenteen.tuho

      Nyt kannattaa kaikkien alkaa hankkimaan omia autoja ja ajokortti niille, jolla ei vielä ole, kulkeminen joukkoliikenteellä muuttuu ratikan myötä T.O.D.E.L.L.A VITTUMAISEKSI.

      • iiopuuli

        Mihin tarvitsen auto, kun haluan mennä keskustaan ja siellä vaikeutetaan yksityisautoilua?


      • puuoiili
        iiopuuli kirjoitti:

        Mihin tarvitsen auto, kun haluan mennä keskustaan ja siellä vaikeutetaan yksityisautoilua?

        Miksi haluat mennä keskustaan?
        Eihän siellä ole kohta mitään muuta kuin ravintoloiksi kutsuttuja juottoloita, joissa tehdää lisää alkoholisteja veronmaksajien elätettäviksi.


      • kaoöaå
        puuoiili kirjoitti:

        Miksi haluat mennä keskustaan?
        Eihän siellä ole kohta mitään muuta kuin ravintoloiksi kutsuttuja juottoloita, joissa tehdää lisää alkoholisteja veronmaksajien elätettäviksi.

        Haluan mennä töihin, käydä kahvilla ja ostoksilla. Kohta sinne ei pääse enää muuten, kuin raitiovaunulla. Tämä on fakta.


      • puuoiili
        kaoöaå kirjoitti:

        Haluan mennä töihin, käydä kahvilla ja ostoksilla. Kohta sinne ei pääse enää muuten, kuin raitiovaunulla. Tämä on fakta.

        Oletko josain baarissa töissä?
        Ostoksia ei enää pitkään tarvitse, eikä voi, tehdä keskustassa, koska kaikki liikkeet lähtee pois. Kahviloita löytyy onneksi muualtakin kuin keskustasta.


    • neljäkyssäriä

      Vai kerrottiin Aamulehdessä. Minä olen tuon saman täällä kertonut ainakin kymmenen kertaa parin viime vuoden aikana, ja nyt se tulee muka yllätyksenä..

    • kjhgvcvbnm

      TAYS:iin ja Hyhkyyn joudutaan rakentamaan keskitysleirit, siis sellaiset alueet, mihin bussimatkustajia kootaan odottamaan ratikkaa, jolla pääsee ainoastaan keskustaan.

      • neljäkyssäriä

        Onhan siinä se uittotunneli. Sinnehän voidaan puhkoa lisää looseja, ja tehdään siitä viihtyisä odotusasema ,jossa on kahviloita, kebabbi- ja pizzalääviä, partureita, kirjakauppoja, hupparimyymälöitä, ravintolakin, niin ja mamuja...


    • herraniauto

      On se kamalaa kun ei pääse autolla enään ajaan eestaas. Parkkipaikkoja hurumycke ,mutta ei kelpaa. Nurmikoillekaan ei sallita pysäköintiä. Taloyhtiöitten parkkipaikatkin on laittomia monessa mielessä. Eihän niitä ole edes kaavoitettukaan.

    • tfdsfds

      Pitänee sitoa joku halpa polkupyörä jokaiseen bussipysäkkiin, jotta voi kulkea loppumatkan pyörällä.

      Vaikka kannatan joukkoliikenteen kehittämistä ja se on minulle pyöräilyreittien ohella jopa ykkösasioita kunnallispolitiikassa niin en silti kannata ratikkaa. Tuo ei yksinkertaisesti tuo mitään lisää. Oltaisiin ennemmin käytetty rahat yöbussien lisäämiseen, koska julkinen ei toimi lainkaan yöllä. Samoin lähijunaliikennettä tulisi kehittää lähikuntiin.

      • kävele.kurja

        Arvaapa kulkeeko ne ratikat yöllä? Ehkä tunnin välein...


      • rfdsfsd
        kävele.kurja kirjoitti:

        Arvaapa kulkeeko ne ratikat yöllä? Ehkä tunnin välein...

        Miten tuo liittyy mihinkään? Ihan yhtälailla bussit voisivat kulkea yöllä ja se olisi paljon halvempaa. Ainoa järki ratikassa on se, että se on helpompi laittaa ajamaan ilman kuljettajaa. Tosin parempi vaihtoehto olisi ollut ihan omia väyliään kulkeva vaihtoehto, jolloin kuskittomuus oltaisiin voitu toteuttaa vaikka heti.


    • Hymyänaamaan

      Kädettömiä ja jalattomia nykyihmiset. Turhan ruikutusta.

    • Asiantuntija.G.W

      Sama tyyppi täällä vastailee itselleen ja vastustaa ratikkaa. Alkaa menemään jo naurettavaksi. Ratikan aikanakin pääsee Hervannasta, Lielahdesta ja Teiskontien suunnasta busseilla keskustaan.

      • Siantuntija.G.P

        Missä ne bussit kulkee, kun Hämeenkatua ollaan kaventamassa niin, että kaksi linja-autoa ei mahdu enää kadulla kohtaamaan, eikä kadulla muutenkaan liikenne suju, jos kaikki linja-autot ajavat ratikkakiskojen päällä.

        GeeWeen asiantuntemus rajoittuu siihen, että hän parhaansa mukaan yrittää nolata kaikki ratikkaa vastustavien kirjoitukset. Perusteluja tällaiseen menettelyyn ei tietenkään hänellä ole.


      • AsianmukainenHV

        "Ratikan aikanakin pääsee Hervannasta, Lielahdesta ja Teiskontien suunnasta busseilla keskustaan."
        Kiva että tenut, mamut ja Hervannan oparit pääsevät kulkemaan.


      • kaljallekovaan

        ....Ratikan aikanakin pääsee Hervannasta, Lielahdesta ja Teiskontien suunnasta busseilla keskustaan.....

        Kerro yksikin syy miksi kukaan tulisi keskustaan mistä lähes kaikki liikkeet ovat lopettaneet.


      • kerro.lisää

        Mitkä liikkeet sieltä on lopettaneet ja miksi?


      • rfdsfsd
        kaljallekovaan kirjoitti:

        ....Ratikan aikanakin pääsee Hervannasta, Lielahdesta ja Teiskontien suunnasta busseilla keskustaan.....

        Kerro yksikin syy miksi kukaan tulisi keskustaan mistä lähes kaikki liikkeet ovat lopettaneet.

        Uusia avataan enemmän kuin vanhoja lopettaa. Usko jo, että ketään ei kiinnosta jos sinä et tule keskustaan ostoksille kun et pääse autolla suoraan kauppaan sisään. Tai itseasiassa pääset. Koskikeskukseen.


      • johtotähti-V8
        rfdsfsd kirjoitti:

        Uusia avataan enemmän kuin vanhoja lopettaa. Usko jo, että ketään ei kiinnosta jos sinä et tule keskustaan ostoksille kun et pääse autolla suoraan kauppaan sisään. Tai itseasiassa pääset. Koskikeskukseen.

        moni kauppa on jo lopettanut ja moni kauppa suunnittelee sulkemista, tyhjiä liiketiloja hämeenkadulta löytyy monta, jotka ovat olleet pitkään tyhjinä ,kauppakadulla tyhjä tilaa ja monella muulla kadulla myös. kun ei kukaan todellakaan viitsi 5-15min. asioinnin takia ajaa minnekkään lähes tyhjään luolaan ja sitten kävellä edes takaisin ja aikaa kuluu aivan turhaan väh. 45min.ei muutakuin heti hämeenkadun parkkipaikat takaisin,
        sekä viistokatu takaisin ja kauppakadun ajosuunta takaisin niinkuin se oli ennen, jonkun viherhipiäisen keksinnön ansiosta muutettiin.


      • kerro.lisää
        johtotähti-V8 kirjoitti:

        moni kauppa on jo lopettanut ja moni kauppa suunnittelee sulkemista, tyhjiä liiketiloja hämeenkadulta löytyy monta, jotka ovat olleet pitkään tyhjinä ,kauppakadulla tyhjä tilaa ja monella muulla kadulla myös. kun ei kukaan todellakaan viitsi 5-15min. asioinnin takia ajaa minnekkään lähes tyhjään luolaan ja sitten kävellä edes takaisin ja aikaa kuluu aivan turhaan väh. 45min.ei muutakuin heti hämeenkadun parkkipaikat takaisin,
        sekä viistokatu takaisin ja kauppakadun ajosuunta takaisin niinkuin se oli ennen, jonkun viherhipiäisen keksinnön ansiosta muutettiin.

        Mitkä suunnittelee sulkemista?


    • vaihtojatulee

      Muualta idästä tulevat nysset pysähtyvät Sammonkadun päässä, siihen tulee vaihtopiste lähelle Prismaa.

    • Kunnonkävely

      Auto pakottaa parkkihalleihin, tankkaamaan,korjaamoille, kuntosaleille eikä sillä pääse edes keskustaan. Kuinka paljon aikaa säästyykään bussaillen,ratikoiden,kävellen.

    • Onnikkasuhari

      Viikon välein samalta sylttytehtaalta aina uusi raitiotietä vastustava maaninen avaus, jossa ei mitään uutta. Puhumattakaan siitä, että olisi edes pienintäkään ajatusta siitä, että hankkeessa ja sen ratkaisuissa voisi olla jopa jotain hyvääkin. Joopa joo.

      Pakkomielteisen ja ideologisen periaatevastustamisen sijaan olisi mukavampi lukea analysoituja haittoja ja hyötyjä, joita hankkeessa on. Mutta kukin tyylillään.

      Oikeasti ratikka EI "pakota vaihtoihin kaikkia jotka eivät asu ratikan varressa", vaan esimerkiksi Koilliskeskukselta, Tesomalta, Annalasta, Kaukajärveltä ja jopa Hervannasta pääsee ratikan aikana suoralla bussilla keskustaan.

      Suora bussi Hervannasta Vuoreksen ja Hatanpään kautta jää siksi, jotta ei ajeta päällekkäistä liikennettä valtaväylällä ja saadaan Hervannan sekä Hatanpään/Lakalaivan/Lahdesjärven välille edelleen suora tarjonta. Tämä selviää, kun avaa selvitykset.

      • PashaakoVain

        Kirjoittiko Aamulehti siis pashaa?


    • ed1th

      Nytkin kun lähdet vaunujen kanssa toiselle puolelle kaupunkia niin vituttaa jos joutuu bussia vaihtamaan koska todennäköisyys sille ettet pääsekään bussiin sisälle tuplaantuu. Ja nyt sitten tehdään tuollaisia pakotettuja vaihtoja! Olisin valmis maksamaan itsestäni ja molemmista muksuistani bussimaksun jos vain voidaan taata että pääsen siihen bussiin myös sisälle johon haluan.
      Tosi harvoin tulee tämän takia muutenkaan bussia käytettyä vaan autolla mennään ja mennään sitten suoraan keskustan ohi ongelmallisen pysäköinnin takia vaikka ideaparkkiin. Saman liikkeet siellä on.

      No, luojan kiitos ratikan tullessa omat lapseni ovat jo niin isoja ettei ongelma enää kosketa meitä.

    • yxi-pakkomatkustaja

      No etkö sinä nyt ymmärrä. Kun ratikka joka tapauksessa rakennetaan oli matkustajia tai ei niin sittenhän siihen on pakko järjestää matkustajia. Osan meistä, kuten minunkin, on pakko käyttää julkisia tehtäköönpä se miten hankalaksi tahansa. Näin meistä saadaan ratikkaan pakkomatkustajia.

    • kiin

      Muistan Hesassa saman itkemisen, kun metroa laajennettiin itään. Siellä nykyään koko järjestelmä perustuu syöttöliikenteelle, eikä kukaan enää siitä valita. Joudutte vain hetken tottumaan, ei se lopulta paljoa vaadi.

      • MogadishuAvenue

        Syöttöliikenne on osaltaan aiheuttanut sen että Itä-Helsingissä asuu enää vain maahanmuuttajia, työttömiä ja muuta köyhälistöä. Kaikki kynnelle kykenevät ovat muuttaneet muualle.


      • vuosikymmeniä

        Huonosti on syöttöliikenne otettu vastaan Nokiallakin. Ainakin vanhemmat ihmiset vierastavat todella paljon sitä, etä ensin pitää matkustaa toisella autolla ja sitten vaihtaa toiseen päästäkseen Nokian sivukulmilta Tampereelle. Se tottuminen kestää siis ainakin yhden sukupolven vaihtumisen ajan.


      • kmknk
        MogadishuAvenue kirjoitti:

        Syöttöliikenne on osaltaan aiheuttanut sen että Itä-Helsingissä asuu enää vain maahanmuuttajia, työttömiä ja muuta köyhälistöä. Kaikki kynnelle kykenevät ovat muuttaneet muualle.

        Tuohan ei johdu syöttöliikenteestä, vaan asuntojen hinnoista ja vuokra-asuntojen määrästä. Asia oli noin jo ennen metron rakentamista.


      • Järkimiekkonen
        MogadishuAvenue kirjoitti:

        Syöttöliikenne on osaltaan aiheuttanut sen että Itä-Helsingissä asuu enää vain maahanmuuttajia, työttömiä ja muuta köyhälistöä. Kaikki kynnelle kykenevät ovat muuttaneet muualle.

        Entäs Espoo, joka on päättänyt vaihtaa aiemman tolkuttoman bussiruljanssinsa sujuvaan yhdysliikenteeseen metroon? Eli nyt (tai pian tulevaisuudessa) bussit kuljettavat ihmisiä metroon, jolla pääsee nopeasti, turvallisesti ja sujuvasti hoitamaan asioitaan?
        Ja samoin on varmaan Vantaankin laita, (huonoja ovat ihmiset sielläkin?), joka on jo pitkän aikaa sitten rakentanut julkisen liikenteensä kiskokalustoon ja sille perustuvaan bussien syöttöliikenteeseen.
        Myös Turku on tehnyt selvityksen kiskokaluston rakentamisen investointikustannuksista.
        Jos asiaa kysyy Helsinkiläisiltä, Vantaalaisilta ja tulevaisuudessa Espoolaisiltakin; "että moniko tahtoisi vaihtaa nykyisen kiskokalustolähiliikenteen takaisin busseilla suoritettavaksi?". Niin uskoisin, että kovinkaan moni ei olisi halukas palamaan vanhanaikaiseen ja epäkläytännölliseen bussiliikenteeseen takaisin.


      • MogadishuAvenue
        Järkimiekkonen kirjoitti:

        Entäs Espoo, joka on päättänyt vaihtaa aiemman tolkuttoman bussiruljanssinsa sujuvaan yhdysliikenteeseen metroon? Eli nyt (tai pian tulevaisuudessa) bussit kuljettavat ihmisiä metroon, jolla pääsee nopeasti, turvallisesti ja sujuvasti hoitamaan asioitaan?
        Ja samoin on varmaan Vantaankin laita, (huonoja ovat ihmiset sielläkin?), joka on jo pitkän aikaa sitten rakentanut julkisen liikenteensä kiskokalustoon ja sille perustuvaan bussien syöttöliikenteeseen.
        Myös Turku on tehnyt selvityksen kiskokaluston rakentamisen investointikustannuksista.
        Jos asiaa kysyy Helsinkiläisiltä, Vantaalaisilta ja tulevaisuudessa Espoolaisiltakin; "että moniko tahtoisi vaihtaa nykyisen kiskokalustolähiliikenteen takaisin busseilla suoritettavaksi?". Niin uskoisin, että kovinkaan moni ei olisi halukas palamaan vanhanaikaiseen ja epäkläytännölliseen bussiliikenteeseen takaisin.

        Kylläpäs osui ja upposi!


    • raiteet

      Espoo ja Vantaa on naapurikaupungeja. Nokialta, Lempäälästä Ylöjärveltä ,Kangasalan Ruutanasta pääsee junalla , Samoin kiskot kulkee Tesoman , Lielahden, Multisillan kautta. On totta että lähijuniin panostamalla pitäisi investoida toiseen tai kolmanteen raidepariin ja rautatieasemiin ja mennä maan allekkin. Hervannassa ei ole raiteita, mutta Messukylään saakka riittäisi.

      • Järkimiekkonen

        Hervantaan olisi pitänyt heti alunperinkin rakentaa kiskot. Saattoi olla, että selainen olisi ollut silloisen satelliittikaupunki idean perusteissakin mukana? Mutta hetken ja ajan huumassa se jätettiin sitten lopulta pois? (siitä ajasta on jo niin kauan, että en enää oikein muista miten se silloin meni).
        Mitä useampiin kiskopareihin tulee, niin en oikein tiedä mitä tarkoitit niillä? Yleensä kiskoja on vain yhdelle raideleveydelle. Mutta mikäli samalla rataverkolla käytetään useamman erilaisen raidelleveyden omaavaa kiskokalustoa, niin silloin voi samalla raiteella olla useammatkin erileveyksille suunnitellut kirskoparit. (kuten vaikkapa mm Haaparanta/Tornio alueella, tai erilaisten teollisuuslaitosten jne alueilla saattaa olla).


      • vrtieto

        VR on sanonut että samoille raiteille ei mahdu enää lähijunat että kaukojunat.


      • Järkimiekkonen
        vrtieto kirjoitti:

        VR on sanonut että samoille raiteille ei mahdu enää lähijunat että kaukojunat.

        VR voi sanoa, mutta valtioneuvosto voi esittää rautateiden avaamista killpailulle.
        Se miten rautatieverkon kunnossapito ja hallinta tulevaisuudessa järjestetään on kysymys, johon ei ehkä ole vastausta? Mutta useamman toimijan toimesta sen rahoitus kuitenkin olisi leveämmillä harteilla.
        Voi olla tulevaisuudessa rautatiet ovat jaettuja erilaisten operaattoreiden kesken? Ja, että samoin on myös rautateiden kunnossapidon suhteen?
        Mutta koska kyseessä ovat poliittiset päätökset, niin tulevaisuus toteutuneiden tosiseikkojen valossa näyttää kuinka asiassa käy.


    • joonpimeetä

      Onhan se koomillista kun nuo pakkovaihdotkin esitellään palvelun parantumisena. Aika raju huumorintaju kaupungin herroilla näkyy olevan.

      • Metsääpuilta

        Liikunta ei ole pahitteeksi, mutta mikä haitta tuo on. Selittäisitkö.


      • EnNäeMetsääPuilta
        Metsääpuilta kirjoitti:

        Liikunta ei ole pahitteeksi, mutta mikä haitta tuo on. Selittäisitkö.

        Eli palvelu paranee vielä enemmän jos laitetaan vaihtamaan liikennevälinettä vaikkapa 500 metrin välein...


      • Liikusaatterveensielun

        Mikä on pointtis.En ymmärrä tuollaista typeryyttä.


      • 3d-skanneri
        Metsääpuilta kirjoitti:

        Liikunta ei ole pahitteeksi, mutta mikä haitta tuo on. Selittäisitkö.

        Onpa ivallinen ja "älykäs" toi sinun kommenttisi. Mitä ilmeisimmin et käytä joukkoliikennettä kun tuollaista irvailua kehtaat harjoittaa. Mutta edustat kylläkin tyypillistä ratikan puolustajien ÄO:ää. Onnittelen suuresti.


      • jokounohdit
        Liikusaatterveensielun kirjoitti:

        Mikä on pointtis.En ymmärrä tuollaista typeryyttä.

        Jaa etkö todella ymmärrä. Ratikkaahan perustellaan palvelun parantumisella niin kai tämä ylimääräinen vaihtokin sitten kuuluu siihen parantumiseen. Eli mitä enemmän on vaihtoja niin sen parempi palvelu.


      • Pieniaskel

        Ei se ole ongelma missään muuallakaan. Onko Tamperelaiset jotenkin saamattomampia. Vaunu on nopeampi , kapasiteetiltaan ylivoimainen, huonojalkaisille soveltuva. Autoilu on tehnyt liikunnasta pakkomielteistä. Tavallinen arkiliikunta on jotensakin unohdettu, seurauksena liikuntaelinsairaudet. Monella se on vai omassa tuulitunnelissa,asennevamma


      • oletsinäouto
        Pieniaskel kirjoitti:

        Ei se ole ongelma missään muuallakaan. Onko Tamperelaiset jotenkin saamattomampia. Vaunu on nopeampi , kapasiteetiltaan ylivoimainen, huonojalkaisille soveltuva. Autoilu on tehnyt liikunnasta pakkomielteistä. Tavallinen arkiliikunta on jotensakin unohdettu, seurauksena liikuntaelinsairaudet. Monella se on vai omassa tuulitunnelissa,asennevamma

        Meinaat sitten että ratikan rakentamisen ainoa motiivi on järjestää sen käyttäjille terveellistä arkiliikuntaa pakkovaihtojen muodossa. Niin sillai ihmiset voisivat jättää muun (pakko)liikunnan pois. Järkesi taso hämmästyttää aivan tavattomasti.

        -----kapasiteetiltaan ylivoimainen,----

        Järkyttävää ajattelua tuollainen. Kapasiteettia on sekä busseissa että ratikassa juuri sen verran kuin sitä hankitaan. Ei ratikka ole mikään rajaton nielu jonne väkeä mahtuu aina vain. Jos ratikassa on 100 paikkaa niin se on aivan sama määrä kuin busseissa 100 paikkaa, ei yhtään sen enempää.


      • Arkiliikuntaa

        Siinä se ero on kuten kirjoitit. Yksi ratikka vastaa busseja. Sinä puhut vaihdosta niinkuin se olisi maraton suoritus. Kyllä varmaan moni huomaa ja innostuu liikkumaan jaloilla kuten sinulle kun olisi varmaan hyväksi jos koet vaihdon ylivoimaiseksi suorituksensa.


      • kkljkjsi

        Turhaa ennakkoluuloa pelätä vaihtoa. Helsingissä on kaikki runkoverkot muutettu raideperusteiseksi jolla on syöttöliikenne busseilla, eikä siellä kukaan valita.


      • aika-kivasti
        kkljkjsi kirjoitti:

        Turhaa ennakkoluuloa pelätä vaihtoa. Helsingissä on kaikki runkoverkot muutettu raideperusteiseksi jolla on syöttöliikenne busseilla, eikä siellä kukaan valita.

        Meinaat niin, että jos jossain jokin asia on päin peetä niin sitten se sama asia pitää Tampereellakin panna päin peetä?


      • saunantaa
        Arkiliikuntaa kirjoitti:

        Siinä se ero on kuten kirjoitit. Yksi ratikka vastaa busseja. Sinä puhut vaihdosta niinkuin se olisi maraton suoritus. Kyllä varmaan moni huomaa ja innostuu liikkumaan jaloilla kuten sinulle kun olisi varmaan hyväksi jos koet vaihdon ylivoimaiseksi suorituksensa.

        Sinulle voisi olla hyvää arkiliikuntaa 100 askelta saunan taa, mars mars.


      • ljlnjnbjbkjb
        aika-kivasti kirjoitti:

        Meinaat niin, että jos jossain jokin asia on päin peetä niin sitten se sama asia pitää Tampereellakin panna päin peetä?

        Millä perusteella siellä on päin p:tä, jos asukkaat ovat tyytyväisiä?


      • MitäTuaHäh
        ljlnjnbjbkjb kirjoitti:

        Millä perusteella siellä on päin p:tä, jos asukkaat ovat tyytyväisiä?

        Missä on sanottu että he ovat tyytyväisiä?


      • sklkns
        MitäTuaHäh kirjoitti:

        Missä on sanottu että he ovat tyytyväisiä?

        Siinä, että olen asunut 30 vuotta siellä, enkä ole kuullut kenenkään valittavan. Kaikki ovat tyytyväisiä.


    • 3d-skanneri

      Kokoomaliikenne vie aikaa vaihtoaika lisäksi = matka-ajat pitenevät. Tätäkö halutaan?

      • nehaluaavaanratikan

        Ei matkustajilla ja ylipäätään kaupunkilaisilla ole mitään merkitystä, saati heidän mielipiteillään, kun vihervasemmistolainen ryhmä yrittää jotakin omia typeriä suunnitelmia toteuttaa.


      • Tiivitaavit

        Tutustumaan muiden ratikkakaupunkien tilastoihin. Teillä on vain asennevamma.


      • Pianratikka

        Matkaaika lyhenee, huoletonta menoa kesät talvet. Bussiliikenne on jo nyt riittämätön nykytarpeisiin, lähitulevaisuudessa kun asukasmäärä kasvaa kymmenillä tuhansilla. Ratikan vaatima rahamäärä on pikkurahaa sen rinnalla. Entäpä mihin ne bussit mahtuu,tiet ruuhkaantuu entisestään, matkaajat todella pidetyy. Saasteet,ruuhkat,katupöly sitäkö haluatte.


      • vot-harasoo
        Pianratikka kirjoitti:

        Matkaaika lyhenee, huoletonta menoa kesät talvet. Bussiliikenne on jo nyt riittämätön nykytarpeisiin, lähitulevaisuudessa kun asukasmäärä kasvaa kymmenillä tuhansilla. Ratikan vaatima rahamäärä on pikkurahaa sen rinnalla. Entäpä mihin ne bussit mahtuu,tiet ruuhkaantuu entisestään, matkaajat todella pidetyy. Saasteet,ruuhkat,katupöly sitäkö haluatte.

        ----Entäpä mihin ne bussit mahtuu,tiet ruuhkaantuu entisestään,----

        Niin kai on kun hullun ratikan tultua kansa siirtyy käyttämään omia autoja. Siitä se ruuhka syntyy, a vot.


      • Ihanomavalintasi

        Ruuhkat on varmoja jos tyydytään bussiratkaisuun jos et ymmärtänyt aikaisemmasta. Suomi on vapaa maa joten autoilu on jokaisen oma valinta. Ratikka mahdollistaa ruuhkattoman työmatkan sitä käyttäville.


      • lääpätilää
        Pianratikka kirjoitti:

        Matkaaika lyhenee, huoletonta menoa kesät talvet. Bussiliikenne on jo nyt riittämätön nykytarpeisiin, lähitulevaisuudessa kun asukasmäärä kasvaa kymmenillä tuhansilla. Ratikan vaatima rahamäärä on pikkurahaa sen rinnalla. Entäpä mihin ne bussit mahtuu,tiet ruuhkaantuu entisestään, matkaajat todella pidetyy. Saasteet,ruuhkat,katupöly sitäkö haluatte.

        ------Entäpä mihin ne bussit mahtuu,tiet ruuhkaantuu entisestään, ----

        Jos kerran voidaan tehdä erillinen ratikkakaista niin kai yhtälailla onnistuu erillinen bussikaistakin. Ja entäs miten ne alueet minne ratikka ei koskaan mene, pakko ne on kyetä bussein hoitamaan.


    • refdsfsdyujhgjhg

      Eikö kukaan voi laittaa kuvaa tuosta aamulehden jutusta? Käsittämätöntä, että näin olennainen uutinen on laitettu maksulliseksi sisällöksi. Aamulehden rahastus on kyllä omaa luokkaansa.

      Pitäisi varmaan perustaa uusi lehti tamperelaisille, koska aamulehti tanssii jo ties kenen pillin mukaan.

      • idiota.a

        Siis yksityinen palvelu pitäisi olla sinulle ilmaiseksi saatavilla ihan vaan siksi koska olet itse köyhä ja laiska? Uskomatonta porukkaa!!


    • Käsiylös

      €€€Sinulle voisi olla hyvää arkiliikuntaa 100 askelta saunan taa, mars mars€€€
      Kun ei enään ole mitään perusteluja, mennään tähän. Oletko Jyväskylässä käynyt viimeaikoina.

    • ne-tykkää-siitä

      Äläs nyt, onhan tässäkin ketjussa hanuja jotka pitävät pakollista vaihtojen lisääntymistä pelkästään hyvänä asiana. Kaipa he itse vaihtelevat koti- ja työmatkallaan bussia ihan vaan huvikseen samalla matkalla pariin - kolmeen kertaan. Yhdestä nyssestä ulos ja toiseen sisään, että tällai.

    • Aivottomatkuskit

      Autoihmiset eivät voi käyttää bussiasemaa kun eivät pääse bussin viereen viemään matkustajia. Mitä saamattomuutta ja typeryyttä. Jalat ja kädet ne on muutakin varten kuin rattia ja polkimia varten. Kuinka me autottomaksi pidetään luonnollisena kantamista,kävelemistä,vaihtoja.Taksi otetaan tarvittaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe