Turkuun hakevat 2015 keskustelua

Pöllökoira

Pikkasen tuntuu et kirjat on ylitsepääsemättömän vaikeita, varsinkin enkku... Onko mullekkin tuo prosessioikeus helpoin?? Lukemista tulee iha jees määriä mut oon huomannu et tarttee kauheesti pitää taukoja, n tunnin välein et jaksan 100% lukee ajatuksella

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pöllökoira

      Onko muille avautunut tuo pankkikirjas puhuttu MRA ?? Joo eli Market Risk Amendment mut niinku suomeks? Kääntäjällä vaan sain et "markkina riski muutos" mut onks parempaa selitystä termille?

      • Tarkkuutta

        Luepas sitä kirjaa hieman tarkemmin. :) "VaR-laskenta otettiinkin vuoden 1996 Markkinariskiuudistuksessa (Market Risk Amendment, MRA, (BasleCBS 1996)..."


    • dgdsdsvdg

      Pankkisääntelykirja on kyllä noista vaikein. Englanninkielisen kirjan asiat ovat sentään suht simppeleitä.

    • Zemppistä

      Olen tulostellut enkkukirjassa mainittuja lakeja Finlexistä, nopeampaa ja helpompaa lukea suomeksi eikä ole sitä vaaraa, että tulkitsisi väärin. Mutta muuten kyllä Weckströmin kirja on suhteellisen helppoa luettavaa, toisin kuin se pankkisääntely. Eilen opettelin pankkisääntelyn sisällysluetteloa ja huomasin, että Basel 2 käsitellään n. 80 sivun verran, joka on melkein kolmannes kokonaissivumäärästä. Eli ainakin yhtä tehtävää ennustan Basel 2:sta.

      Tsemppiä meille kaikille luku-urakkaan!

      • 3ja13

        Kannattaa olla tarkkana niiden suomenkielisten kanssa, sillä lakiviittaukset ei ole aina osuneet ihan kohdilleen kirjassa. Eli kirjassa saatetaan väittää kyseessä olevan laki X:n 23 luku mutta tosiasiassa kyseessä onkin laki X:n 25 luku...


      • Pöllökoira

        Antaisitko esimerkin, millä sivulla?


    • Pöllökoira

      Nyt tänään iski mulla se luku-uupumus, tänään tuntuu etten ole oppinut yhtään mitään ja tuskin opin ja plaaplaa.. Tähän asti oli kova tsemppi päällä ja lukeminen oli "kivaa koska opin!" Ja nyt tuntuu etten osaa yhtään mitään..

      Enemmän olen taistellut tuon pankkikirjan kanssa ja seuraavaksi haasteeksi otan enkku kirjan, nyt vain tuntuu ettei minun keskinkertaisella englanninkielen taidolla ymmärretä tuosta teoksesta mitään saatika opitaan..

      Masennus angst siis iskenyt :///

    • Jaksaajaksaapystyypystyy

      Pöllökoira kannattaa pilkkoa se enkkukirja osiin. Eli aloita suomentamalla sisällysluettelo huolellisesti ja sitten pyrit jokaisen luvun ja otsikon alle saamaan sen olennaisen asian tiivistettynä. Käsitteet, teoriat jne. löytyvät hakemalla suomeksikin! Tsemppiä, you can do it!

    • Pöllökoira, kaikki kohtaa uupumuksen ja epätoivontunteita jossain vaiheessa. Jos olet todella uupunut, pidä lepopäivä ja tee jotain ihan muutama (oikeesti, saat ladattua akkuja). Jos lukeminen tympii, käytä jotain muuta oppimisen metodia (tee mind mappia, muistiinpanoja tms). Aloita virkeimmilläsi haasteellisista caseista ja kun olet väsynyt, luet helpompaa matskua. Vaihtelu virkistää!

    • Pöllökoira

      Kiitos tsempeistä ! Tulee todellakin tarpeen ja ehkä ih TODELLISEN vapaapäivän pitäminen olis paikallaan

    • Pöllökoira

      Tosta enkkukirjasta, miten ootte "reagoinu" noihin alleviivattuihin lauseisiin/sanoihin? Ootteko opetellu jotenki extra hyvin ne ?? :)

    • Pöllökoira

      Mä en oikeen nää noissa englanninkirjan valmiiks tehdyissä alleviivauksissa mitään logiikkaa ??

    • Onvieläaikaa

      Koko enkku kirja on ihan kauhee. Kirjotin syksyllä L:n enkusta mut tuntuu, että joistakin pitkistä lauseista einsaa suomennettuun järkeviä kirveelläkään.

      • Citrus_aurantiifolia

        Sellasta juridinen englanti pahimmillaan on. Ei niistä saa englantia äidinkielenä puhuvatkaan välttämättä selvää eikä myöskään ammattimaiset kielenkääntäjät, jollei heillä ole juridista osaamista. Toisaalta myös suomenkielisissä pääsykoekirjoissa on paljonkin virkkeitä, joita ei meinaa aluksi ymmärtää. Voi olla, että noikin lauseet muuttuvat ymmärrettävämmiksi sitä mukaa kun kirjojen muita asioita oppii.

        Yksi ratkaisu voi olla hahmotella reilusti kynän ja paperin avulla, että miten virkkeen eri osat liittyvät toisiinsa, mitkä sivulauseet ovat keskenään rinnasteisia, mitkä sanat määrittävät lauseen subjektia, objektia jne. Englannin virkerakenteet tahtovat olla vähän epämääräisiä, joten ei ole mikään ihme jos niistä ei saa heti selvää.


    • Apuaaaa

      Tietääkö joku mikä se in-world on suomeksi?

      • inworld

        virtuaalimaailma?


    • roikkis

      Tiedän, että on aika turha verrata tuntimääriä, mutta silti kiinnostaa. Montako tuntia ehditte päivässä lukea? Ja montako päivää viikossa luette? Oon kuullut että aika moni luovuttanut jo kirjat nähdessään, onko siellä tälläisiä tuttuja? :)
      Tsemppiä kaikille! Ps. Oletteko valmennuskurssilla vai itseksenne luette?

      • Asdfgg2334

        Itse luen noin 5 pv viikossa 6-7h. Itselleni hyvä määrä, jos luen enemmän loppuu keskittymiskyky.. En ole valmennuskurssilla, luen itsekseni ja se saa luvan riittää. Ainoastaan tuo enkunkielinen kirja tuottaa kieltämättä aikamoisen stressin.. Minä kun en ole mikään hyvä kielissä.


      • hakija2015

        7 päivää viikossa, 12h päivässä vähintään


      • justjoo15
        hakija2015 kirjoitti:

        7 päivää viikossa, 12h päivässä vähintään

        Hohhoi senkin trolli.


    • Kandidaatti

      Luen 2-4 tuntia päivässä joka päivä. Enempää en ehdi, kun on päivätyö ja pienet lapset. Olen opiskellut jo yhden tutkinnon ja ollut vuosia työelämässä. Näin vanhempana hakijana toivon, että lukemisen laatu korvaa määrän. Kirjat ovat mielestäni selkeitä ja helppolukuisia, prosessioikeus tulee teettämään eniten töitä, vaikka on näennäisesti helpoin kirja. Jos tämä lukemisen määrä ei riitä nyt, ei opiskelukaan onnistuisi, koska tämän enempää aikaa ei ole käytettävissä opiskeluun myöhemminkään.

      Vinkkinä: Varjovalmennukselta löytyy netistä ilmaista materiaalia, mm. oikiksen valintakokeen vastaustekniikasta. Vaikka valmentaakin Helsingin oikikseen, samat ohjeet auttavat myös muualle haettaessa.

    • Pöllökoira

      Oon kirjojen saannin jälkeen pitäny yhden kokonaan vapaa päivän kunnes nyt enempi enkkukirjaa lukiessa stressitasot nousi niin korkeelle etten saanu enää nukuttua öisin-> lukemisesta tuli todella vaikeaa
      Nyt sitten pidin väkisin kaksi kokonaan vapaata päivää, nukuin päikkäreitä ja koitin laskea stressin, toivottavasti lukeminen rupeaa taas onnistumaan..

      • TDKunniaan

        Miten musta tuntuu että koko keskustelu on täynnä enemmän trollaajia, kuin ihan oikeita hakijoita? Terkkuja vaan teille tdk:ssa opiskeleville trollaajille. Päivänne täyttyvät kyllä hyvin mielenkiintoisesta sisällöstä, kun täällä jaksatte trollata. Helposti käy näköjään opiskelu ku aikaa täällä muita trollata. Joten lukijoille yksi syy lisää motivoitua lukemaan ja pääsemään sisään; saa seuraavina vuosina trollata samanmoista ketjua! Kuinka hauskaa se varmasti onkaan. Tuskin maltan odottaa!!!!


      • Pöllökoira

        Miten tää muka oli trolli ?? Joo taidat ite olla trolli, senkin trollinaama ;(


    • Stressipois

      Mullakin kyllä heikenty yöunet kun aloin lukea ekaa kertaa tota enkkukirjaa. Nyt kun oon selviytyny siitä ja se tuntu loppujen lopuks ihan selkeältä, niin oon saanu tosi hyvin irti myös pankkisäätelystrategioista. Oli kiva huomata miten paljon asiaa oli jääny mieleen ekalla lukukerralla.

    • Propertyyy

      Voisko joku suomentaa ton sana "property infrastructure". On varmaan ihan yksinkertanen, mut en vaan tiedä, et onks sille joku tietty merkitys.

    • Specter

      Itse olen lukenut n. 5h päivässä joka päivä, olen kyllä pitänyt ehkä 3 kokonaista vapaapäivää. Basel kirja tuntuu helpoimmalta, sillä olen aikaisemmin jo ollut kiinnostunut pankkitoiminnasta ja kävinkin kovaa punnitsemista oikiksen ja kauppiksen välillä. Kirja tosin muuttuu äärimmäisen tekniseksi Basel 2:een -siirtymisen jälkeen. Prosessioikeus -kirja on ehkä helpoin kokonaisuus ymmärtää, mutta toisaalta ehkä työläin, sillä Tolvanen on kirjoittanut suunnilleen puolet kirjasta pelkästään lakitekstiä kopioimalla. Mikä tietää vain kovaa ulkoa pänttäystä. Internet -kirja on aivan hanurista vaikka hyvän englanninkielentaidon omaankin. Weckström on kirjoittanut kirjan mielestäni hyvin filosofisesti eikä niinkään faktamaisesti, joka on mielestäni perseestä. Enkkukirjassa helpot aiheet ja puolet kirjasta onkin oikeustapauksia (eli suht helppolukuisia). Kirjasta kannattaa painaa mieleen Clinton Framework, European Initiative, sähkökauppadirektiivin artiklat 12-15, tietoyhteiskuntakaari kokonaisuudessaan ja (Suomen) ilmoitusmenettely koskien tekijänoikeuksia loukkaavaa materiaalia.

    • Enkkutökkiii

      Onks tolle sanalla subject matter yhteydessä esim. digital subject matter parempaa suomennosta kuin aihealue? Ja muakin kiinnostais toi "property infrastructure, jota on aiempana kysytty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe