Ilmava laakerin vaihto

laakerin

Vaihdoin juuri Ilmava 100 (liesituulettimesta ohjattava malli) laakerit ilmanvaihtokoneeseen.
Työ oli helppoa kun luki haulla noita vanhoja viestejä täältä.

Ite puhallinkokonaisuus on muistaakseni neljällä 8mm nylockpultilla kiinni. Irtosi kyllä helposti ja sit kone pois.
Johtoja ei tarvi irrottaa, 4 ruuvia koneen takana suojapellissä ja neljä itse moottorin takana.
Sit kun moottori on irti suojapelleistä, löytyy noissa keskusteluissa mainittu pieni ohut suojapelti, joka lähtee varovasti irti pienellä ruuvarilla.
Alla sokka, joka irti kanssa, sitten prikka ja kaksi kuperaa prikkaa. Siinä se. Voi ottaa itse moottorin irti että pääsee laakereihin käsiksi. MOKASIN ekassa moottorissa kun väänsin moottorin irti isolla ruuvarilla vain toiselta puolelta kampeamalla. Akseli vääntyi hieman.
Sain moottorin irti kuitenkin ja läpi moottorin aukosta ruuvarilla napauttamalla laakerit 2kpl kummaltakin puolelta irti. Ja uudet tilalle. Koska akseli oli vääntynyt, jouduin vänkkäämään
moottoria kohdilleen, jolloin pinnat vaurioituivat.Lopulta kokonaisuus pyöri nätisti, mutta kun
sulake paikoilleen ja virrat päälle KAUHEA sähkösurina ja moottori ei pyöri mitenkään.
Shaise! Uus motti kaupasta ja sähkäri kytki johdot. Taas toimii.
MUTTA
Toinenkin moottori kolisi ja kalisi, eli tein siihen saman homman itse. Laitoin ne laakerit siihen sitten. Ainoa ero, että kampesin moottorin irti siitä ratasosasta kahdella ruuvarilla vastakkaisilta puolilta, jolloin se nousi suoraan ylös akselia pitkin, eikä vääntänyt sisustaa minnekkään. Hyvin meni ja hienosti toimii nyt. Laakerit maksoivat 12€ ja ovat merkkiä 608-ZZ.
Tämä olkoon vinkiksi muillekin tee se itse korjaajille

9

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä__

      Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, minkä vuoksi laakereita myydään varaosina moottoreihin. Laakerinvaihto tulee ajan myötä kalliimmaksi, kun taas parempi sijoitus olisi ostaa suoraan tulo- tai poistomoottori kaikkineen leluineen. Uudella moottorilla kun pärjää sen ainakin 10 vuotta.

      • Ilimalla

        Ja minen ymmärrä miksei myytäisi. Omaani vaihdoin 2kpl laakereita/moottori laakerit maksoivat 5€/kpl tunti töitä. Kun taas uusimoottori olisi maksanut lähes 300€ ja puolituntia töitä. Eli köyhän on pakko vaihtaa vain laakerit, kroisokset voi ostaa uusia moottoreita.


      • edistystä

        Tietäjän järjestelmä on autoteollisuudessa yleinen. Pitää ostaa taivaallisen kallis kokonaisuus kun ennen voi uusia tarvittavan osan muutamalla eurolla/kympillä.


    • hanes

      Mielestäni usein on syynä vain laakerien kuivuminen. ite pistin crc.tä on pelittänyt jo 6 .vuotta.

    • jalat-on_

      Minullakin on Muh Ilmava. Vuodesta 1985 se on pelannut ilman mitään laakerijuttuja. Kerran putsasin poistopuhaltimen siivet möhjästä. Ehkä tunnin-parin homma. Ehdottomasti kannattaa uusia vain laakerit jos ei ole kädetön. Täällä uhoojat on juuri niitä.

    • tie_tää

      Kyllä ne vaihtolaakeritkin kestävät oikein asennettuna yhtähyvin kuin siinä uudessakin puhaltimessa. Eikä sitä siipipyörää millään ruuvareilla tarvitse irroittaaa

    • jonne.joo

      No niin pojat..puhallinvalmistaja ei suosittele laakereiden vaihtoja...ylläri...pitää myydä uusia puhaltimia...laakerit voi hyvin vaihtaa kerran tai pari, ongelma on se, että laakerit vaihdetaan usein liian myöhään, jolloin akseli on jo kärsiny tai moottori... pitää pojat herkällä korvalla kuunnella...kun ujeltaa alkaa olla liian myöhäistä...kun homman osaa ja oikeat työkalut niin laakeri ei ota osumaa vaihdettaessa...amatöörien vaihdot menee usein pieleen kun laakeria ei saa napautettua paikalleen vaan jollai rukari&/hylsyviritelmällä paukutellaan...jos puhallin pöydällä niin ammattilainen (esim mä) vaihtaa ne 2,5 min ajassa...kannattaa harjotella pikkupoikien potkulautojen laakereilla...ne kun menee paskaksi kurasta ja vedessä scoottaamisesta...tismalleen sama koko

    • jonne.joo

      ...Mulla kyllä ujeltaa muutenkin päässä vähän väliä...siks ehkä olenkin vaihtamassa laakereita jokapaikkaan kokoajan...pikkupojat ei ehdi potkulaudoillaan leikkimään ollenkaan, kun mä vaihdan niihin laakereita tismalleen koajan...oon harjoitellu niin kovin ettei mulla enää tällä viikolla mee tuohon aikaa kuin 2 min...tuokaa tänne kaikki puhaltimet jaja potkulaudat jaja rullaluistimet jaja ylipäätään kaikki missä on laakeri...pappa hoitaa kaikkien laakerit tismalleen kokoajan...pappa ei ehdi ollenkaan laakereillaan lepäämään kun täytyy maailma pelastaa...voi kuinka pappa niin kaipaisi jo mökille rauhaan...niin siellä odottaa iso pino polttopuita hakattavaksi...nyt vaan joutuu pappa kirjoittelemaan täällä lukitussa huoneessa...kaikki laakeritkin vei pois...löysimpä sängyn rullista laakerit purin ne tosi nopsaan, mut sit nekin vietiin pois... nyt pappa on tosi surullinen ja yksinäinen

    • Ilmanvaihtotekniikka

      Laakerit voidaan vaihtaa. Työn voi tehdä itse tai antaa ammattilaisen tehtäväksi. Vaihdossa kannattaa huomioida laakeripesien materiaali ja mahdollisuus laakerin asentumisesta vinoon.
      Siivekkeitä puhdistettaessa täytyy olla varovainen tasapainotuslevyjen kanssa. Ne lähtevät helposti irti. Epätasapaino on yleisin laakerivian aiheuttaja pienissä puhaltimissa.

      Halutessanne voitte olla esimerkiksi meihin yhteydessä, mikäli epäröitte työn suorittamista. Neuvomme mielellämme.

      Varsinais-Suomen Ilmanvaihtotekniikka Oy
      [email protected]
      0449890084

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe