Oppisopimuksella yrittäjäksi

Kokenut_yrittäjä

Elikkä herää ajatus ammattitaidon siirtämisestä nuoremmille.
Onko ylipäätään kenelläkään haluja oppia yritystoiminta ja ammatti ja samalla sitoutua ostamaan yritys esim. osamaksulla pikku hiljaa.

En kerro tarkemmin mistä alasta on kysymys mutta kyse on kädentaitoja vaativaa, omatoimisuutta, aloitekykyä vaativaa sekä kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen (tietenkin jos tähdätään yrityksen pyörittämiseen), sekä fyysisesti rakskasta työtä.

Vastapainona jos fysiikkaa ja kädentaitoja riittää niin pääsee todellaa hyviin tienesteihin.
Lisäksi kuten otsikko kertoo toimisin opettajana sekä tukihenkilönä pitkään jääden pikkuhiljaa pois kuvioista.
Asiakaskunta, koneet ja laitteet sekä työmiehiä, toimipaikat yms. on ojennuksessa.

Ongelma on tällähetkellä se että ikää tulee ja olen suunnitellut kevyempää hommaa lopputyöelämän ajale.
En haluais romuttaa jo 25 vuotta toinutta konseptia.
Yritys toimii pienellä paikkakunnalla pohjois-suomessa.
Paikkakunnalla hyvät tulevaisuudennäkymät sekä alalla todella hyvät näkymät yleisesti suurten ikäluokkien viedessä ammattitaidot eläkkeelle.

Heittäkää ajatuksia?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 500

      Jos yrityksesi liiketoiminta on terveellä pohjalla ja muutenkin laillista, ei ole mitään syytä etsiä sille jatkajaa "salaisesti". Varmasti halukkaita jatkajia löytyy, kun toimit avoimin kortein. Eikö kukaan nykyisistä työntekijöistäsi ole valmis todella hyviin tienesteihin?

      • Kokenut_yrittäjä

        Niin no, toiminta ei ole salaista mutta kun kyseessä pieni paikkakuna niin nämä asiat on tehtävä todella harkiten.
        Markkinat ovat myös voimakkaasti henkilöityneet, esim asikkaiden puhelimessa ei lue firman nimeä vaan yrittäjän nimi.
        Nykyiset työntekijät ovat sen verran iäkkäitä (yli 40v) sekä tyypiltään ei yrittäjiksi soveltuvia.
        Omat lapset ovat kouluttautuneet helpompiin ammatteihin joten heille tulee helppoa rahaa.

        Mutta näköpiirissä on yksi jonka palkkaan nyt tällä viikolla töihin, alle 30 ja olisi ehkä kiinnostunut yrittäjäurasta.

        Kirjoitus täällä oli yleisellä tasolla ja halusin saada mielipiteitä itse asiasta, en halunnut kalastella täällä potentalisia ehdokkaita.


    • niin_siinä_käy

      Ne ottaa sulta opit ja lähtee sit muualle palkkahommiin.

      • Kokenut_yrittäjä

        Niinpä.
        Olen kouluttanut vuosien varrella kymmenia kavereita ammattiin, osa on lopettanut osa on siirtynyt kilpailijoille ja osa on alkanut kilpailijoiksi.

        Ajatus olikin nyt että sitouttaisi jo heti alussa uuden kaverin firmaan tietyllä sopimuksella jolla hän sitoutuu ostamaan yrityksen ja minä sitoudun antamaan tietotaidon.

        Kyllästyttää kouluttaa muille työntekijöitä, varsinkin kun muut eivät harrasta uusien kouluttamista.


    • oppisopimuskoulutus

      Yleisesti ottaen oppisopimuskoulutus on todella hyvä asia.

      Muistelen lämmöllä yrittäjää joka minut otti oppisopimuksella töihin kun olin n.20 -vuotias. Edelleen kiitollinen olen tästä tälle yrittäjälle, vaikka ikää tässä jo tullut itselle. Vuosien jälkeen tässä ko. yrityksessä työskennelleenä aukenivat minulle kaikkea muutakin mahdollista.
      Hyvä teko yrittäjältä kyllä tuo mahdollisuus kouluttaa nuori työhön.
      Mielestäni Suomessa on ihan liian vähän tarjolla juuri näitä oppisopimuspaikkoja.

    • näinVaanSivusta

      Kyllä mahdollisuuksia on, kunnissa on elinkeinoyhtiöitä, joihin voi laittaa ilmoituksen, jossa hakee jatkajia, on myös tälläiiä "avaimet vaihtoon" projekteja. Näihin vaan ilmoitusta, vaikka sitten vähän anonyymisti.

      Määrättyä etua voi olla jos jatkaja tulee lähiseudulta.

    • juunääspäivää

      Hei !,

      Olen kanssa tämmöinen "yksinpuurtaja" Yrittäjä! jos näin voi asian ilmaista.Kysyisinkin mistä sitä alkaisi etsimään semmoista tasavertaista liikekumppania yritykseeni, omasta lähipiiristä löytyy huonosti, ei kovin yrittäjähenkisiä.Toiminta on velatonta ja sinänsä turvallista,mutta jotenkin kiinostaisi hiukan revittää.Tilat omat ja koneet sekä omia tuotteita.Ala on metalli.

      Jos jotakuta kiinostaa tekaisen anonyymi mailin ja vaihdetaan ajatuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe