WLANin toiminta uudessa nettiliitymässä

TumpeloVaari

Minulla on reilun vuoden ollut varaläppärissä Linuksiin tutustuminen menossa. Hakemisen kautta Xubundusta löytyi varmasti toimiva alusta lähinnä nettailuun. Ei ole tarvinnut säätää mitään.

Nyt pitkäaikainen dna-mokkula sopimus päättyy (DC). Hakemisen jälkeen sain Soneralta hyvään hintaan tuon nopeimman 4G-netin Huawein E5377 modeemilla. WLAN yhteys Xubuntuun aukeaa normaalisti, mutta näyttöön tulee herjaus. Pitää oikeen viritellä kone tuohon viereen, että saan sanoman tähän.

Network service discovery disabled
Your current network has a .local domain, which is not recommended and incompatible with the Avahi network service discovery. The service has been disabled.

Mitähän tämä tarkoittaa, ja miten minun pitäisi tähän reakoida? Netti toimii, on hitaampi kuin toisessa läppärissä Windows 7:ssa. Kiinan Formulakisaa SKY:lta katsottaessa homma pelasi hyvin kunnes reilun tunnin jälkeen yhteys katosi. Avasin vielä toiminnassa olevan dna mokkulan ja sen kautta saimme katsottua kisan loppuun. Muissa laitteissa Sonera yhteys toimi kokoajan.

Alkuun Linuksin kanssa ajattelin, että koitan opetella kaiken ja pistän laitteet toimimaan. Tuli kuitenkin kaikenlaista, ja viimeksi kun kone sanoi jotain, että muisti ei riitä päivityksen tekemiseen, vaikka sitä mielestäni piti olla, niin lopetin touhotuksen. Pistin uudestaan Xubuntun ja pitäydyin kaikesta muusta (adblock plus ja Flash and video download laajennukset on, tuosta jälkimmäisestä en ole varma tarvitaanko sitä). Eli enpä taida ymmärtää tästä paljoakaan.

Kuitenkin jos joku viitsisi vinkata, pitääkö jokin korjausliike suorittaa (en tarkoita ens sunnuntaita), kiittäen otetaan neuvosta vaarin.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z---

      Tuo Avahi-ilmoitus on tullut minulle aina johtunee juuri Soneran verkosta ja sen konfiguraatioista. Tämä alkoi kun hankin Soneran liitymän eli vuosia sitten. Se ei haittaa mitään, kunhan ilmoittelee. Minulla on ihan normaali lankaliittymä.
      Jos se kovin häiritsee sen saa pois seuraavasti:

      sudo gedit /etc/default/avahi-daemon
      ja rivi
      AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1
      muutetaan seuraavaksi:
      AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0

      • z---

        Ja jos Xubuntussa on jokin muu editori kuin gedit niin se tuossa komennossa tilalle.


      • TumpeloVaaari

        Kiitos tästä, eli ei tarvetta tehdä mitään, kun se laatikkokin katoaa napsauttamalla. Vaan pitipä hetki miettiä, että mikä gedit, mutta tuollahan se lukee sudon perässä. Viikonloppuna valjastetaan taas Xubu F1 katsomoksi, tulee testattua vieläkö katkeaa yhteydet. :)


      • Xubuntuisti
        z--- kirjoitti:

        Ja jos Xubuntussa on jokin muu editori kuin gedit niin se tuossa komennossa tilalle.

        Xubuntuissa on perinteisesti ollut editorina Mousepad.


      • TumpeloVaari

        Miten editori tarkistetaan, vai kokeillaanko vaan kirjoittaa käskyjä?
        sudo gedit /etc/default/avahi-daemon
        sudo mousepad /etc/default/avahi-daemon


      • TumpeloVaari

        Noin, tein sitten tämänkin pois vaivoista. Xubussa tosiaan piti käyttää tuota alempaa sudo mousepad /etc/default/avahi-daemon. Ilmoitus poistui, pitääkin pistää heti harjoitukset näkymään. Kiitoksia avusta.


    • TumpeloVaari

      Jännä juttu, 1,5h SKY streamia ja yhteys katosi. Vaihdoin WLANin dna mokkulan yhteyden, niin sain taas yhteyden toimimaan.
      SKYn yhteydessä oli tällä kertaa kokoajan jotain häikkää, pysähdyksiä ja piti ottaa yhteyksiä uusiksi, kunnes 1,5h jälkeen ei enään yhteyttä tullut ollenkaan. Tämän jälkeen dna kuitenkin toimi.

      • vänkätään

        Noita streameja joutuu joskus ottamaan uusiksi, yhden kisan aikana monestikin.
        http://ifirstrow.eu/ oli viikonvaihteessa ihan hyvä.


      • TumpeloVaari

        Joo, pätkiihän ne, mutta nyt lakkasi Sonera yhteys toimimasta. Pitänee kokeilla tuota sudotusta ennen ens kertaa. Mietin vaan onko täs tullut joku bittimäärä täyteen, vai miksi lakkaa toimimasta netti kokonaan. On koneella kai kerran ihan nettailtu lasten toimesta pidempäänkin ongelmitta, mutta silloin ei tietoa kulje jatkuvasti.


      • asasddaasd
        TumpeloVaari kirjoitti:

        Joo, pätkiihän ne, mutta nyt lakkasi Sonera yhteys toimimasta. Pitänee kokeilla tuota sudotusta ennen ens kertaa. Mietin vaan onko täs tullut joku bittimäärä täyteen, vai miksi lakkaa toimimasta netti kokonaan. On koneella kai kerran ihan nettailtu lasten toimesta pidempäänkin ongelmitta, mutta silloin ei tietoa kulje jatkuvasti.

        Ei avahin ilmoitus vaikuta netin toimintaan. Prepaideissa on raja. Kuukausimaksullisissa jos on raja, niin rajan täytyttyä yhteys hidastuu todella paljon.


      • TumpeloVaari

        Ehkä hieman epäselvästi ilmaisen, mutta nyt on kyseessä nopein ja rajaton 4G Soneralta, ja samaan aikaaan minulla on netti auki myös Windows 7:ssa, josta seuraan mm. maikkarin F1 osion hauskaa kommentointia. Sonera pelasi toisessa koneessa hyvin, mutta minun piti ottaa tähän Xubuntu läppäriin yhteys dna:n kautta (pari päivää vielä kys. sopimusta jäljellä), että sain jatkettua stream-kuvan katselua. Jostain syystä yhteys soneran wlaniin ei enään toiminut Xubuntussa, sitähän minä tässä vaan kyselen, että jos joku sattuisi tietämään miksi näin.

        Epäilyttää noi streamit, ja niiden tyrkykkeet, joten olen vieraillut siellä vain tällä vanhalla Linux koneella, joka on vain nettailu käytössä.


      • vänkätään
        TumpeloVaari kirjoitti:

        Ehkä hieman epäselvästi ilmaisen, mutta nyt on kyseessä nopein ja rajaton 4G Soneralta, ja samaan aikaaan minulla on netti auki myös Windows 7:ssa, josta seuraan mm. maikkarin F1 osion hauskaa kommentointia. Sonera pelasi toisessa koneessa hyvin, mutta minun piti ottaa tähän Xubuntu läppäriin yhteys dna:n kautta (pari päivää vielä kys. sopimusta jäljellä), että sain jatkettua stream-kuvan katselua. Jostain syystä yhteys soneran wlaniin ei enään toiminut Xubuntussa, sitähän minä tässä vaan kyselen, että jos joku sattuisi tietämään miksi näin.

        Epäilyttää noi streamit, ja niiden tyrkykkeet, joten olen vieraillut siellä vain tällä vanhalla Linux koneella, joka on vain nettailu käytössä.

        "Xubuntu läppäriin yhteys dna:n kautta (pari päivää vielä kys. sopimusta jäljellä), että sain jatkettua stream-kuvan katselua. Jostain syystä yhteys soneran wlaniin ei enään toiminut Xubuntussa, sitähän minä tässä vaan kyselen, että jos joku sattuisi tietämään miksi näin."

        Yrititkö samaan aikaan Dna:ta ja Soneraa ?
        vai Dna wlania ensin ja sitten Soneran wlania?


      • TumpeloVaari

        "Yrititkö samaan aikaan Dna:ta ja Soneraa ?
        vai Dna wlania ensin ja sitten Soneran wlania?"

        Osaankohan keroa...
        1. Sonera 4G modeemi päälle.
        2. Linux läppäri päälle ja wlan yhteys Soneraan.
        3. Windows läppäri päälle ja wlan yhteys Soneraan
        1,5 tuntia kulunut
        4. Linux läppäri ei näytä nettiä -> wlan yhteys soneraan suljetaan. Windows läppäri jatkaa Sonera wlanissa.
        5. Dna mokkula päälle.
        6. Linux läppäriin wlan yhteys dnahan.
        7. Stream katselu jatkuu Linux läppärillä (dna) samaan aikaan Windows on siellä Sonerassa wlan yhteydellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe