Miten eläkkeelle

TietoaTarvis

Eli olen 36vuotias ja en ole töitä saannut tai töissä käynnyt viimiseen 17vuoteen. Onko minun kituutettava työkkärin ja soskun talutushihnassa loppuun asti?? Karensseja tulee ja menee, töihin minusta ei vaan ole.

Miten siis pääsen eläkkeelle?

25

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgf36

      Hullun, sokean papereilla tai rullatuolissa tuo onnistuu?

      • 2525515355

        "tai rullatuolissa tuo onnistuu?"

        Kelan mukaan pyörätuolilla liikkuminen ei ole peruste työkyvyttömyydelle, tiedoksi vaan jos joku luulee sen riittävän.


    • eewer

      ei eläkkeelle päästä, sinne joudutaan. Jos viimeeksi olet ollut 19v duunissa niin eipä tuota eläkettä oikein ole kertynyt, joten jatka vaan siinä sossun nuorassa

    • eimuutostatiedossa

      Kerrohan muille myös jos sinne joudut. Itse olen jo 50 v.
      Sairastuin 20 vuotta sitten, en ole kyennyt töihin sen jälkeen, edelleen vaan olen kelan ja sossun leikissä mukana. Monet kerrat eläkepaperit olleet vetämässä. Kymmeneen vuoteen en ole saanut kuin toimeentulotukea ja välillä sairauspäivärahaa. Suurimmaksi osaksi nollatuloilla mennään kun uutta oikeutta sairauspäivärahakauteen pitää odotella vuoden.

      • työkkäriinmars

        Kyllähän vajaakuntoisen pitäisi työmarkkinatuen saada.Miksi sulla noin.


    • bvhgcxf

      Iske polvesi mäsäksi ja puhkaise ainakin toinen silmä. Saatat joutua eläkkeelle.

      36-vuotiaalla on muuten vielä melkein 30 vuotta eläkeikään. Ja eläkettä ei pahemmin kerry, ellei kerry työansioita. Siinä sun tulevaisuutes. Jospa sittenkin innostuisit työelämästä?

      • 17-16

        jos nuorena pärjää nollatuloillakin, miksei vanhana takuueläkkeellä? omavaraisuus, omatoimisuus ja pienet menot auttavat pärjäämään.


    • ElämänTila

      Se on tosi vaikeaa. Suomen johdossa on ollut useamman vuoden ajan henkilöitä joille ensin tulee EU:n etu ja sen jälkeen kaukana takana suomen asiat. Jopa pääministerin tehtävää myöden kaikki on olleet vain läpikulkupaikkoja "parempiin tehtäviin" tehtäviin EU:ssa Brysselissä. Kukaan ei ota vastuuta oman maan asioista. Se on helppo sitten Kataisten,Stubbien, Rehnien sitten lähteä sinne eu-tehtäviin kun oman maan asiat on sekotettu. Rotat jättää hukkuvan laivan, niin myös tässäkin. Siten eläkeyhtiöt kuten Kevakin maksaa työntekijöilleen ja johtajille bonuksia ei ihme jostain ne rahat pitää niihin ottaa ja se on siitä kun ei myönnetä mitään eikä perustella kun ei myönnetä. Kyllä sitä välillä pohtii onko itsensä tappaminen ainoa keino päästä pois kun kun ei sellainen, että elämä on niin epävarmaa toimentulon osalta vuodesta toiseen ole mitään elämää.

      Nykyään sellaiset ihmiset ylipäätään jotka pitäisi ottaa vastuuta toisten asioista työnsä puolesta jättävät sen tekemättä. Esim. Lääkäri saattaa jättää tarvittavia tutkimuksia tekemättä vaikka pyytäisi perustellusti lähetettä. Ihmiset jätetään heitteille.

      • 12vcxz

        Voi, voi, kun ihmiset huolehtisivat itse omista asioistaan. Sitä vaan odotetaan kuin kapalovauvat, että hoidetaan, ja parutaan, kun ei hoideta.

        Hoidapa itse omat asiasi ja hyvässä lykyssä hoida muidenkin asiat! Siinä on sitten sen verran tekemistä, ettet ehdi kuolemaan.


      • pitkää-ikää

        Onpas typerä kommentti edellisellä. Sus siunakkoon näitä kivenheittäjiä.

        Tässä maassa on todella vaikeaa enää saada juuri yhtään mitään kansalaisoikeuksia. Jokainen eläkepulju yrittää vain kahmia rahoja omaan pussiinsa, ei kukaan auta kun elämä heittää häränpyllyä ja jos joudutkin yllättäen sairaaksi tai työttömäksi. Julkinen terveydenhoito ei auta, ei saa tarvittavia lähetteitä jatkotutkimuksiin, ei mitään. Pyörittävät vain päitään ja vetoavat maksuvaikeuksiin. Yksityisiin lääkäriasemiin ei ole köyhällä varaa, eikä niitä ole edes joka kylässä.
        Ikääntyvät sairaat ovat kunnan aikapommeja. Kun ei tutkita eikä hoideta, tulemme TOSI kalliiksi myöhemmin.


    • minnie45

      ap! Onko sinulla sairaus, vika tai vamma, joka on estänyt työssäkäyntisi? Jos, niin ensin kuntoutetaan ja sitten katsotaan, kykenetkö jotain työtä tekemään.
      Jos em. perustetta ei ole, et tietenkään eläkkeelle joudu/pääse missään tapauksessa.
      Jos taas työ sinällään ei kiinnosta, saanet soskun hoidokkina pysyä vanhuuseläkkeellesi asti.

      • eimuutostatiedossa

        No eipäs se ihan noin mene.
        Sinulla voi olla sairaus, vika tai vamma, joka estää työssäkäynnin. Sinua on kuntoutettu mutta et edelleenkään kykene työtä tekemään.
        Saat b- lausunnot sinua hoitavilta tahoilta.
        Haet eläkettä.
        Tulee hylkynä takaisin.
        Sama uudestaan ja uudestaan...et ole parantunut , et kykene töihin, mutta eläkeyhtiön lääkäri on toista mieltä ja hänen sanansa on laki tässä asiassa.
        Jatkat soskun hoidokkina vanhuuseläkkeelle asti, eikä se ole kiinni työnteon kiinnostavuudesta.


    • KannuHarpo

      Eläkeasioista päättävät Kelan lääkärit toimivat kylläkin periaatteella, joka aikanaan esitettiin jo Hannu Karpon ohjelmassa.

      Siinä ohjelmassa kerrottiin jalkansa menettäneestä, jonka hakemus hylättiin, koska hakemuksessa ei ollut mainittu vamman KESTOAIKAA.

    • katkeraAP

      AP tässä, ei ole sairautta tai vammaa. Ei vaan koskaan koulut sujunut, sitten tullut masennusta yms. Sain muuten työkkäristäkin kenkää. Ensin heittivät minut nuorten puolelta pois, täti sanoi ettei enää jaksa meikäläistä. Aikuistenpuolella tuli sama, toivoton tapaus -> älä tule tänne. Työnhaku voimassa mutta työkkäriin ei ole asiaa. Kursseja käyty ~10. Viimisimpänä keinona laittoivat minut johonkin päihdeongelmaisten kurssille, siellä juotiin vaan kahvia ja pelattiin pelejä.Sieltäkin tuli lähtö kun mulla ei ole päihdeongelmia, en edes lääkkeitä käytä.

      Mitähän tässä nyt sit, hullun papereitako hakemaan? Hieman vituttaa kun naapurin nokikeppi sai soskusta ajokortin ja halvan auton, koska perheen pitää päästä liikkumaan...!! Itsehän en ole kotikaupunkia pidemmälle päässyt vielä koskaan. Lisäksi saivat hakea perus kodinkoneet ja telkkarit yms kun tulivat tänne pakolaiskeskuksesta. Myös lastenvahteja yms löytyy aina ku tarvetta on. Katkeraksi vetää hiljalleen..

    • katseeteenn

      Monethan laskeskelee hyvin tarkkaan, kannattaako töihin mennä. Pelätään ottaa työtä vastaan, kun toimeentulotuki lakkaa. Mutta haloo, toimeentulotukihan onkin tarkoitettu väliaikaiseksi. Sen on tarkoituskin lakata, kun saa palkkaa. Se, mitä nuo luuserit ei ota huomioon, on se karu tosiasia, että tuet ei kartuta eläkettä. Eli elelet minimeillä hautaan saakka. Itsekin olen tällä hetkellä tilanteessa, että palkkatyöstä tienatut eurot pienentävät tukia. Silti otan kaikki työtunnit ilolla vastaan, että kertyisi edes vähän kansaneläkettä isompi eläke.

      • etteikävisinäin

    • 5u6i7i

      Miksi valelääkäri on vakuutuslääkäriä parempi?
      - valelääkäri näkee potilaan

    • 478965

      Itse jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle 33v siis jouduin en päässyt.

    • hipii

      AP! Jos olet työkkäristäkin saanut kenkää, eikä sinulla ole eläkkeeseen tarvittavaa sairautta tms., niin mikä sinua sitten vaivaa?! Ei vaan huvita siis mikään?
      Mikään ei siis suju? Osaatko siivota asuntoasi? Peseytyä?
      Liimata postimerkkejä? Onhan kaltaisillesi suojatyöpaikkoja, mutta niistäkin saat kenkää?
      Ymmärrätkö, ettei sinulla näin ollen vapautta valita.
      Sitten ne tiedä, josko sossustakin saat kenkää.

    • kirsikka39

      itse PÄÄSIN työkyvyttömyyseläkkeelle 35 vuotiaana.Nyt olen 39 vuotias.Olen tiennyt jo ylä-asteella ettei musta ole työelämään.Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle kun olin käynyt kaikki kuntouttavat toimenpiteet läpi,paitsi kelan järjestämät.Kela ei edes ehdottanutr mitään toimenpidettä.Kävin siis työharjoitteluissa,psykoterapiassa,kuntouttavassa työtoiminnassa,työkokeilussa ja useammat työkyvyn arvioinnit läpi.Ja kun mikään näistä ei kuntouttanut mua niin sain myöntävän eläkepäätöksen kelasta.Kaikkiaan tähän kaikkeen meni aikaa 7 vuotta.

      • Funtsaan_suunnittelen

        Kirsikka, kerrotko meille tarkemmin miten kaikki meni? Miten niin sinusta ei ole työelämään? Mitä työkykyarvioinneissa tarkalleen tehtiin? Oletko saanut diagnosin masennuksesta ja onko se miten vaikea? Käytätkö mitä lääkkeitä ja joudutko kulkemaan säännöllisesti verikokeissa, eli kontrolleissa tuosta lääkkeen käytöstä? Onko lääkkeestä ollut apua ja onko se muuttanut sinun persoonallisuuttasi mitenkään? Oletko tullut lääkkeistä jo riippuvaiseksi?


      • NäinSeMenee
        Funtsaan_suunnittelen kirjoitti:

        Kirsikka, kerrotko meille tarkemmin miten kaikki meni? Miten niin sinusta ei ole työelämään? Mitä työkykyarvioinneissa tarkalleen tehtiin? Oletko saanut diagnosin masennuksesta ja onko se miten vaikea? Käytätkö mitä lääkkeitä ja joudutko kulkemaan säännöllisesti verikokeissa, eli kontrolleissa tuosta lääkkeen käytöstä? Onko lääkkeestä ollut apua ja onko se muuttanut sinun persoonallisuuttasi mitenkään? Oletko tullut lääkkeistä jo riippuvaiseksi?

        Ei tuollainen loppujenlopuksi mitään hurjia arvioita ja kuntoutuksia kaipaa, jos on jo ylä-asteelta historiaa. Käytännössä haetaan esim. vuosi kerrallaan jatkoa sille eläkkeelle kaikenmaailman diagnooseilla ja jonkinlaisella kuntoutus suunnitelmalla. Vuosia kun vierähtää ja mikään ei muutu, haetaan sitä pysyvää ja se vaan tulee. Jotain kuntoutuksia voi joutua kokeilemaan, mutta nekään kun ei onnistu, niin ei onnistu.


      • NiinhänSeMenee
        NäinSeMenee kirjoitti:

        Ei tuollainen loppujenlopuksi mitään hurjia arvioita ja kuntoutuksia kaipaa, jos on jo ylä-asteelta historiaa. Käytännössä haetaan esim. vuosi kerrallaan jatkoa sille eläkkeelle kaikenmaailman diagnooseilla ja jonkinlaisella kuntoutus suunnitelmalla. Vuosia kun vierähtää ja mikään ei muutu, haetaan sitä pysyvää ja se vaan tulee. Jotain kuntoutuksia voi joutua kokeilemaan, mutta nekään kun ei onnistu, niin ei onnistu.

        Sekä osastokäynti jo siinä yläaste ikäisenä auttaa asiaa. En minä muuten tiedä jos meinaatte kusettaa itsellenne eläkkeen. :P


      • kirsikka39

        Mulla on aina ollut ala-asteelta asti vaikeaa koulussa.Mulla oli jo ala-asteella ahdistusta,mutta eihän sitä silloin tajuttu.Mä oon opiskellut itselleni kaksi ammattia ( kokki ja lähihoitaja).Ja tuolloinkin oli suuria vaikeuksia opiskelussa.Mun masennus alkoi silloin kun opiskelin lähihoitajaksi viimeistä puolta vuotta vuonna -99.Mä itkin joka päivä puolen vuoden ajan ennen kuin hakeuduin mielenterveystoimistoon.Hoitosuhde oli todella huono.Mulla oli silloin v. 2000 lääkitys masennukseen ja luotin siihen lääkitykseen niin paljon että luulin että pystyn tekemään palkkatöitä.Olin silloin samana vuonna töissä huimat kolme kuukautta kunnes sain potkut.Psyyke ei kestänyt.

        Tämän jälkeen alkoi 7 vuotta kestävä kuntoutus yritykset.Kävin kursseilla,jotka sisälsi työharjoitteluja.Jouduin ottamaan sairaslomaa,kun psyyke ei kestänyt.Olen käynyt kuntouttavassa työtoiminnassa,jonka jouduin keskeyttämään,koska psyyke ei kestänyt.Myös työkokeilu on käyty läpi.Työkokeilun olin alusta loppuun asti.Mutta oireet vaan paheni tuona aikana.Vuonna 2007 olin viimeisellä työkkärin kurssilla,joka oli myös ahdistavaa.

        Kävin psykoterapiassa,mutta siitäkään ei ollut mitään hyötyä.

        Pääsin hakemaan kuntoutustukea.Ja tämän jälkeen työkyvyttömyyseläkettä.

        Työkyvynarvioinnissa testataan mm. älykkyyttä,persoonallisuutta.Diagnooseja on ollut laidasta laitaan.Osa sellaisia joita en itse allekirjoita.Mutta seuraavia diagnooseja olen saanut masennus (lievä - keskivaikea), paniikkihäiriö,ahdistuneisuushäiriö,sosiaalisten tilanteiden pelko,psykoosipiirteinen persoonallisuus,rajatilahäiriö.Mulla oli silloin 2000 luvun alussa lääkitys mutta se lopetettiin kun siitä ei ollut hyötyä.Mulla on ollut 15 vuotta lääkitys unettomuuteen.Tämän lääkityksen osalta saan käydä maksa-ja munuaiskokeissa terveyskeskuksessa.

        Noi unettomuuteen tarkoiteut lääkkeet ovat toimineet hyvin.Toki ne ei ole varsinaisesti tarkoitettu unettomuuden hoitoon,mutta niistä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia päiväsaikaan.Koska niiden aiheuttamaa väsyttävää vaikutusta en laske haittavaikutuksiin,kun toiveena on juuri saada unta.Lääkkeet eivät ole muuttaneet persoonallisuuttani yhtään mitenkään.Vaikka monilla on juuri päinvastaisia kokemuksia käyttämästäni lääkkeistä.Olen varmaan joltain osin tullut riippuvaiseksi lääkkeistä.Mutta niin kauan kun lääkkeet eivät aiheuta sivuoireita niin käytän niitä.Olen yrittänyt päästä unitutkimuksiin mutta sitä ei ole koettu tarpeelliseksi edes tämän 15 vuoden käytön aikana.


    • lääkäriinheti

      Kuulostaa kyllä siltä, että olet vaikeasti masentunut. Ja en tarkoita tällä mitään kevyttä muotimasennusta, vaan veikkaan, että lääkärisi todella antaa sinulle diagnoosiksi vaikean masennuksen. Kehottaisinkin sinua pikimmiten hakeutumaan lääkäriin. Aluksi ihan terveyskeskuslääkärille. Voihan olla, että terveydentilasi kohenee oikealla lääkityksellä niin, että pystyt aloittamaan opiskelut tai esim. kokeilemaan työkokeilun kautta sinua mahdollisesti kiinnostavaa alaa. Mikäli tilanteesi on kuitenkin hyvin vaikea, voi hyvinkin olla mahdollista, että joudut eläkkeelle. Mutta ennen kaikkea, hakeudu heti lääkäriin ja kerro avoimesti tilanteestasi. Turha pelätä "hullun papereita". Nykypäivänä mielenterveysongelmat ovat niin yleisiä, että mitään syytä häpeään ei ole. Taitavat muuten olla suurin syy erityisesti työikäisten sairauseläkkeelle päätymiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe