Mitä kannattas tehä???

heikkotyttö

Olen ysi luokkalainen tyttö ja olen koulukiusattuna ollu yli kuusi vuotta. Ja hain amikseen poikavaltaiselle alalle. Oon aina ollu ulkopuolinen kaikkialla enkä oo sopinut ikinä kunnolla porukoihin. Kasi luokalla muut käskettii kuraattorille (kävin siellä säännöllisesti) ja ysi luokalla psykologille. Kun psykologi käynnit loppu en oo menny enää kenenkään luo juttelemaan. Oon pitänyt kaiken sisälläni. Voisin puhua esim. kotona mutta en halua kotona miettiä (koko perheen kanssa) kouluasioita... Nyt keväällä piti jutella luokanvalvojani kanssa ja se käski terveydenhoitajan luo... Mutta kaunistelin asiat niille osittain tahtomattaan... En luota kehenkään kun luottamusta rikotaan koko ajan. Oon yksin melkein aina. Ja mulle vaan sanottiin ettei asialle voi tehdä mitää ja on oma vika. Pitäis ihe tehä kaikki kavereiden eteen. Miten teet mitään ku oon arka, henkisesti heikko, itseluottamus nollassa, epäsuosittu (koska läski... ) kiusaamisen yakia. Oon täys paska. Mulla ei oo YHTÄÄN kaveria johon luottaisin kunnolla. En kelpaa kellekään kaveriksi. Pelkään tulevaisuutta. En usko että saisin joskus kunnon kaverin. Mulle on sanottu ettet varmana tule pärjäämään amiksessakaan... Auttakaa, en tiedä mitä pitäisi tehdä???

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätiliini

      No, tuntuu nyt että sun pitäisi ensin alata pitämään itsestäsi ennen kuin odotat jonkun kaverin tulevan luoksesi.Itsevarmuus ja positiivisuus näkyy muillekin ja sitä myötä kavereitakin saa.Älä enää mollaa itseäsi olet hyvä noin, mutta ala pitämään itsestäsi ja korosta parhaita puoliasi.Voisit vaikka miettiä jotain harrastusta mikä kiinnostais ja keskityt siihen samoin opiskeluun.Tulet varmasti pärjäämään amiksessa kun luotat itseesi.

    • SallaKo

      Lastensuojeluilmoitus ei tilanteessasi olisi välttämättä ollenkaan paha... ei millään pahalla sinua kohtaan mutta... kyllähän sinua pitäisi suojella. Kun on noin pahoja tuntemuksia. Et todellakaan ole mikään p*ska. Ihmisen todellinen kauneus mitataan sisäisellä, ei ulkoisella olemuksella. Sinä olet todellisuudessa kauniimpi kuin kiusaajasi, koska tuskin itse ketään kiusaat. Just sieltä seurakunnasta voisit hyvinkin saada kilttejä kavereita. Ja ovatko vanhempasi auttaneet sinua tässä kiusaamisasiassa? se on heidän tehtävänsä. Tiedän aiheesta jotain, koska omaa lastani on myöskin kiusattu koulussa ja tosiaankin sillä on merkitystä, missä määrin vanhemmat puuttuvat asiaan. Toki jos vanhempasi eivät ole ansainneet luottamustasi, niin että voisit heille puhua tilanteestasi, niin sitten sekään ei tunnu kivalta... silloin ehkä lastensuojelu voisi hyvinkin tehdä jotain. He ovat sinun puolellasi aivan varmasti, joten heidän mukaantuloaan ei kannata pelätä.

      Oppivelvollisuuden suorittaminen ei vaadi koulussa olemista, minusta voisit ottaa oikeuden omiin käsiisi ja vaan sanoa että luet kotona kokeisiin ja opiskelet kotoa käsin. Ei sinua siitä kukaan vankilaan vie. Ja jos vanhemmat painostavat noin pahassa tilanteessa, niin sitten vasta lastensuojelun paikka onkin! Toivon että vanhempasi ovat sinun puolellasi.

      Anteeksi jos meni nyt vähän räyhäämiseksi minulta tämä. Ottaa vaan niin sieluun tämä ainainen kiusaajien hyysääminen ja palvominen! Siis se mitä aikuiset tekevät!

      • heikkotyttö

        Olen puhunut omastamielestä jotain ainakin vanhemmilleni. Ja he tukevat minua. Totta tosin on etten iha kaikkea ole kertonut... (ei ole luottamusksesta kyse...)
        Ja ymmärrän sinua SallaKo. Lastensuojeluilmoitus saattaisi olla se hyvä vaihtoehto. Eikä tuntunut räyhäämiseltä. :) Kaikki neuvot ja avut ovat tarpeen.


    • Rinee

      Kerää rohkeutesi ja ala jutella uusille ihmisille. Hyväksy kuitenkin ensin itsesi.

      • heikkotyttö

        Kiitti vinkist Rinee :) Toi on kyl niin totta. Toivon että saan rohkeutta ja itseluottamusta...


    • 16v

      Hei! Itse olen myös yhdeksäsluokkalainen tyttö ja koulukiusattu koko ikäni. Kun olin kymmenen, minut lähetettiin psykiatrille. Kävin noin 1,5 vuotta, siihen asti kun sanottiin että olen kunnossa. No enpä ollut, mutta kuka 11-vuotias tyttö muka sanoo ettei se auttanu paskan vertaa? Mutta niin... kärsin sitte siitä seuraavat vuodet. Ajoittain oli tosi pahoja kausia, jolloin halusin oikeesti kuolla pois. No... tän ysin aikana se meni aina vaan pahemmaks ja lopulta pahemmaks ku koskaan ennen. Ja kaikki tää kiusaamisen takia. Mutta sanoimpa siitä sitte terveydenhoitajalle. Tosin valehtelin ja kerroin ainoastaan univaikeuksista. No terkkari sitte alko kyseleen kaikkee ja lopulta sai kaiken musta pihalle. Laitto mulle lähetteen koululääkärille arvioon ja samalla katottiin et pitäiskö mun käsiä tikata. No ne nyt oli siihen mennes sen verran parantunu, ettei tikkaaminen olisi auttanu enää mitään. Mutta tää lääkäri kirjotti mulle kiireellisen lähetteen nuorisopsykiatriselle ja menin sitte sinne. Sitte tehtiin kartotusta ja tässä sitä ollaan. Kirjotan tätä tekstiä sen nuorisopsykiatrisen aulassa.
      Pointtina se että kaikesta tästä ramppaamisesta ja vaivasta huolimatta täälä on ihmisiä, jotka ymmärtää ja kuuntelee, eikä syytä kaikesta mua. Nää ymmärtää mun ongelmat ja täältä sain apua jo ennen ku tiedettiin et mulla on mitään sairautta. Nuorisopsykiatria osaa auttaa kaikissa traumaongelmissa (joka kiusaaminen on) sun muissa. Aina vaan oletetaan et pitää olla joku masennus yms. et käy nupolla, mutta käy siä muitaki ihan vaan terapiassa. Psykoterapiat on sitte erikseen :)
      Pyydä vaikka terveydenhoitajalta tai koululääkäriltä lähetettä. Sun ei oo pakko kertoo syytä. Sanot vaan et susta tuntuu siltä, et sun pitäs päästä käymään tällasella. Nuorisopsykiatrinen osaa kartottaa onko sulla sitä mainitsemaas masennusta vai onko se sitä traumaperästä ongelmaa. Molempiin saa hyvää ja luotettavaa apua. Suosittelen!
      Voimia sulle ja kyllä se siitä. Tarviit vaan luotettavan ihmisen joka osaa auttaa eikä vaan suolla sitä "ei se kauaa kestä, se menee ohi" paskaa, jonka tiedän olevan turhaa... <3

      • heikkotyttö

        Kiitti 16v täst jutustas :) Mullakin on välillä sille pahempii kausii ettei vaa jaksais enää. Miula on ehk ongelmana se ku en tiiä kelle voisin sanoo tost et jos menisin sinne... Ku kaikki on vaa mua vastaa ja syyttää mua... On mulle sanottu et tarviin sairaalahoitoo ku oon läski. Ja oonkin läski ja terkkariki on haukkunu jo ykkösluokalla mut läskiks...
        Kiitti viel 16v <3 Harkitsen kyl asiaa. :)


      • 16v
        heikkotyttö kirjoitti:

        Kiitti 16v täst jutustas :) Mullakin on välillä sille pahempii kausii ettei vaa jaksais enää. Miula on ehk ongelmana se ku en tiiä kelle voisin sanoo tost et jos menisin sinne... Ku kaikki on vaa mua vastaa ja syyttää mua... On mulle sanottu et tarviin sairaalahoitoo ku oon läski. Ja oonkin läski ja terkkariki on haukkunu jo ykkösluokalla mut läskiks...
        Kiitti viel 16v <3 Harkitsen kyl asiaa. :)

        Hyvä juttu, että harkitset :) Ja ihan lain mukaan sulla on oikeus valita kelle kerrot terveytees liittyvistä asioista ja saat itte valita tahon, joka sua hoitaa. Tän voit myös sanoo terveydenhoitajalle tai koululääkärille jos meet pyytään lähetettä. Voit myös käydä ihan terveyskeskuslääkärillä jos ne koulussa toimivat tahot tuntuu olevan sua vastaan. Siinä ei oo mitään hävettävää, jos haluat käydä sen lähetteen pyytämässä sellasesta paikasta, joka tuntuu parhaalta. Niillä on oikeestaan velvollisuus se kirjottaa jos susta tuntuu, et tarviit sitä.
        Jos terveydenhoitaja on sua ihan haukkunu, eikä vaan huomauttanu asiasta niin silloin se ei kyllä oo toiminu asiallisesti. Ja sairaalahoito? Ei sielä mitään sille voida tehdä. Liikunta on ainut, joka auttaa. Tää ei kyllä oo asiallista toimintaa.
        Ja kai sun vanhemmat kuuntelee sua? Jos vaikka pyytäisit niitä varaan aikaa suoraan sinne nuorisopsykiatriselle tai lääkärille? Jos et halua kertoo vanhemmilles et ite haluaisit sinne nupolle niin sitte pyydät lääkäriltä lähetettä ja varmistat, ettei se kerro sun vanhemmille. Sun terveystiedot on yksityisiä ja lääkäri ei saa kertoo edes sun vanhemmille jos kiellät. Sitte voit vaan sanoo et sait sellasen lähetteen. Nää on toki niitä huonompia vaihtoehtoja ja olis hyvä jos sun vanhemmat tietäs.
        Mutta koulun ei siis oo pakko tietää tai sotkee itteensä siihen. Sää oot niin vanha, et osaat hoitaa tällaset asiat itte. Ainaki mulla autto jo siinä vaihees ku tajusin saavani apua. Oikeestaan en ees tajunnu haluavani apua. Onnee ja toivottavasti neuvoista oli hyötyä :) ♥


      • heikkotyttö

        Mietin tätä vielä ja jos meen ni varmaanki terveyskeskuksen kautta...
        Joo se terveydenhoitaja tökkäs oikee mahaa (se sattu oikee...) ja sano siit... Tiedän itekki et oon läski ja osittain on asiallista huomattelua terkkarilta. Sairaalahoitoo ne oli miun oikeesti pistämässä mutta sanoin napakasti et en mene. Ni ei tarvinnu. Oon nyt pudottanu max. painostani melkei 10kg. Vielähän sitä varaa on... Ja lisäsin liikuntaa se auttaa oikeesti vaikka en ikin oo ollu mikää "sohvaperuna" mut nii...
        Oon kertonu vanhemmille ja kyl ne kuuntelee. Muuten tiedä kuinka vakavissaa ne ottaa tän kaiken...
        Kiitti 16v ja oli hyötyy ❤


      • 16v
        heikkotyttö kirjoitti:

        Mietin tätä vielä ja jos meen ni varmaanki terveyskeskuksen kautta...
        Joo se terveydenhoitaja tökkäs oikee mahaa (se sattu oikee...) ja sano siit... Tiedän itekki et oon läski ja osittain on asiallista huomattelua terkkarilta. Sairaalahoitoo ne oli miun oikeesti pistämässä mutta sanoin napakasti et en mene. Ni ei tarvinnu. Oon nyt pudottanu max. painostani melkei 10kg. Vielähän sitä varaa on... Ja lisäsin liikuntaa se auttaa oikeesti vaikka en ikin oo ollu mikää "sohvaperuna" mut nii...
        Oon kertonu vanhemmille ja kyl ne kuuntelee. Muuten tiedä kuinka vakavissaa ne ottaa tän kaiken...
        Kiitti 16v ja oli hyötyy ❤

        Hyvä juttu. Mulla oli sen vakavasti ottamisen kans paljo ongelmia, mutta se meni ohi :) Ne kuuntelee kyllä ku sanot, että sun pitäs mennä käymään. Ja terveyskeskus on hyvä vaihtoehto. Mieti rauhassa. Se ottaa aikansa sisäistää ja päättää. Toki voi tuntua pelottavalta, mutta ku päätös on tehty niin tuntuu paremmalta. Silloin oot ite valinnu mitä teet ja ainaki tiät, että sinne voi hakee sen lähetteen tai varata suoraan aikaa ihan koska vaan siltä tuntuu. Olepa hyvä ja onnee jatkoon. Sä oot se vahva ku oot sietäny sen kiusaamisen ja ne kiusaajat on niitä säälittäviä jos ei ite pysy pystys muutaku pönkittämällä sen kirotun itsetuntonsa muihin. ♥


    • SallaKo

      Voi hyvänen aika. Ei ole rikos olla ylipaunoinen eikä se kenellekään toiselle mitään kärsimystä aiheuta, saati oikeuta kiusaamista. Siis tietääkö luokkasi opettajat(t) tästä kiusaamisesta? Ovatko itse nähneet/kuulleet sitä? Kannattaa varmasti kertoa aiheesta ihan rehellisesti! Musta tuo on vähän karhunpalvelus, että kiusatut niin usein salailevat kiusaajiensa pahoja tekojaEi kiusaajia pidä eikä saa suojella, he ansaitsevat todellakin kuulla kunniansa! Jos yksi heidän uhrinsa kertoo heidän tekosistaan, niin siitä on hyötyä myös muille uhreille! Oon varma, että avoin kertominen mitään salaamatta on puhdistava kokemus, eikä sellainen että sen jälkeen vaan saisi hävetä. Eihän noin yleensäkään ajatella. Jos joku naapuri vaikkapa aiheuttaa jatkuvaa häiriötä, niin ei hänen uhrinsa ajattele, että tämä on minun vikani ja alkaa hävetä itseään eikä kerro mitään. Ei, vaan kyllä aikuiset ottavat yhteyttä heti viranomaisiin jos joku tekee jatkuvasti ilkivaltaa. Kiusattujen tilanne on just sama. Se jonka sietää hävetä on todellakin kiusaaja, eikä kiusattu! Ja kyllä hän sitä aikuisena tuleekin häpeämään! Siinä määrin, ettei kehtaa kertoa kenellekään, ainakaan ilman että sanoo että oli tosi tyhmää. Kiusattujen ei koskaan tarvi sanoa, että olinpa tyhmä, kun mua kiusattiin! Kertokaa, kertokaa, kertokaa, ja vaatikaa opeja lopettamaan kiusaaminen! Jos opet on idiootteja, niin menee hkä hetki löytää jostain joku järkevä aikuinen, mutta kyllä semmoinen pitäisi aika helposti löytyä, kyllä yleinen mielipide on kumminkin että kiusaaminen on paha/pahin ongelma koululaitoksessamme!

    • heikkotyttö

      SallaKo puhut kyl asiaa. Olen sanonut opettajalleni et en ole väleis terveydenhoitajan kanssa. (vaihtu uus nyt ysin puoles välis ehk...) Mut nii... Olen yrittänyt sanoo (ehkä liian heiverösti...) opettajille muttei mikään ole muuttunut. Osa kiusaajista on tukioppilastoiminnassa mukana ja opettajien suosittuja. Puhutaan vaan mulle paskaa ettei ne (just ne kiusaajat/tukioppilaat) tekisi niin... Muttei uskota et he ovat kiusaajia. Uskon ja toivon, että kiusaajat tajuavat tekonsa jossai vaihees vaik en toivo kellekkään pahaa.

    • SallaKo

      Ihan kauhee tilanne. :( Jos haluat, voit pistää mulle tietoja koulustasi, opestasi, reksistäsi ja tukioppilaista ja vähän kertoa, mitä on tapahtunut. Voin ottaa yhteyttä puolestasi ja kysyä, kuinka siellä voidaan sallia tällainen. s-postiosoitteeni on [email protected] . Ja todellakin sulla ON OIKEUS KERTOA NIMELLÄ JA VAIKKA KUVILLA HEISTÄ KAIKISTA ja siitä mitä he ovat sinulle tehneet ja sanoneet.

      Oon miettinyt, et ehkä sana "häirintä" olis parempi ku "kiusaaminen". Koska tohon sanaan "kiusaaminen" kuuluu semmonen "tunneloukku" tai joku, et on kauheeta ajatella et mää oon kiusattu, se on niin vaikea olla ottamatta henkilökohtaisesti. Sana häirintä on vielä parempi, koska todellakin koulu on olemassa opiskelua varten eikä vaan jotain kavereitten kanssa hengailua varten. Sun opiskelurauhaasi häiritään ihan oikeasti ja se on törkeää! Sää oot tullu kouluun oppimaan etkä häirittäväksi tai keräämään pisteitä kaveripiirissä. Inhottavaa että KOULU on nykyään joku jengien oleskelumesta, jossa toteutetaan omaa jengiminää. Ihan hukassa on koko meininki! Ehdottomasti tärkein asia,mikä ihmisten pitää koulussa tai missä tahansa oppia, on oikeudenmukainen, reilu käytös toisia ihmisiä kohtaan!

      • heikkotyttö

        En tiedä miten tulis toimii.. Kaikki on liian sekavaa. Aikasemmin kun mainitsin olleeni juttelemas luokanvalvojalleni, niin hän olis oitellu kotii ja kertonu juttelustamme. En kokenut, että olis tullu hirmunen paniikkki, mutta myönnän et pääähän toi ottaa... Olis kiva jos joskus pidettäs turpa kiinni... Vaikka ei tuosta haittaa ollut, mut nii... Ehkä turha suuttumus..?? Ja kyllähän se häiritsee opiskeluani, se on totta.


      • SallaKo

        En kyllä ymmärrä minäkään, mitä hyötyä on soittaa sun vanhemmillesi ja vaan jutella asiasta ilman sen kummempaa tulosta. Olisi soittanut niiden kiusaajien vanhemmille ja käskenyt heitä pistämään lapsensa ruotuun! Minusta voisit ihan hyvin sanoa hänelle, että soita mieluummin niille kiusaajien vanhemmille! Jos ei ole opella siihen selkärankaa niin on säälittävä tapaus... :/


      • heikkotyttö

        Niinpä! Sitä vaa ihmettelen, ettei tunnu kellään opettajalla olla selkärankaa tehä niinkuin kuuluisi. Suojelet kiusaajia vaa, että heidän koulumenestys ja "arvostus" ei loppuis. Ja todellakin on säälittävä tapaus!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe