Bayliner 1952 Diesel!

TulevaMaakrapu

Olen menossa huomenna katsomaan kyseistä venettä.
Veneessä on VW 2,4l TD 150hv autonmoottori , joka on marinoitu.
Paljonko kone mahtaa kuluttaa veneessä hiljasella ja matkavauhdilla ?
Perävetolaitteena on OMC Cobra , joka on täysin huollettu kuin uudeksi. Kestääkö koneen väännön?
Onko vene sopiva merikäytössä suht tyynellä säällä?
Veneessä on täysin uudet penkit , lattiat ja matot.
Uusi maalipinta.
23´ teräspotkuri onko sopiva ?
Sekä trimmilevyt löytyy.
Jos joku voisi antaa kokemuksia veneestä ja onko moottori sopiva veneeseen ja kulutus.
P.S vene on vuosimallia -89
Kiitos!

28

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OstaPihvi

      Hyvä, että on uudet matot, kannataa katsoa myös onko vessapaperia tai onko joku muu epäolennainen asia kunnossa. Maalilla tietenkin peitetään vikoja, mutta senhän toki tiesitkin.

      Tuon veneen kunnosta tai ominaisuuksista on mahdoton sanoa mitään. Kyseessä on uniikkikappale ja siitä täytyy pitää, jos sen ostaa. Voi mennä kauan ennen kuin löytyy joku, joka huolii sen.

      Itse marinoidut koneet ovat kuin itsemarinoidut pihvit. Usein ovat epäonnistuneita, joskus kelvollisia, muttei koskaan kovin hyviä.

    • enostaisituota

      Ei kannata ostaa millään hinnalla yli 4000 €. Vetolaite huollettu kuin uudeksi ? Diisel moottori ei ole järkevä tuossa kokoluokassa koskaan taloudellisesti. Onko vetolaitteen välitykset sopivat diiselile ? Potkurista ei tiedä mitään kun ei tiedä tuosta moottorista eikä perän välityksestä mitään. 175 hv bensakone on tuohon veneeseen hyvä moottori, osta mieluummin sellainen.

    • Jenkkilaatua

      Älä maksa mistään itse tehdystä mitään kolminumeroista. Älä koskaan osta Baylineriä. Äläkä koskaan luota VW:n moottoriin. Muuten hyvä. Maksa sen verran mitä niistä penkeistä ja matoista maksaisit.

      • Beikku_1952_89

        Tuossa jo joku aiempi kommentoikin... Jos ja kun vene kokonaan maalattu. Sillä aika varmasti peitetty vuosien aikana tulleet käytön jäljet ja kolhut pakkeloitu maalin alle. Tuonikäisiä maalaattomiakin (ja alkuperäisiä hyväkuntoisia/siististipidettyjä kyllä löytyy ). Itselläni vastaava , alkuperäiskuntoinen ja "kuin uusi" 1989 Beikku 1952 Fordin 128hp neloskoneella ja alkuperäisellä OMC vetolaitteella. Vain kausihuollot, pesut ja vahaukset tarvinnut tehdä. Ja muutama vuosi takaperin pressut uusittu. 17 vuotta yhteisiä kesiä jo takana ja ensi kesänä matka jatkuu. Bensakone sopii tähän kokoluokkaan parhaiten. Vuosien varrella tullut nähtyä monenlaisia itselletehtyjä "modifioituja" jenkkipaatteja. Aika hirvityksiä nuo yleensä olleet. Alkuperäinen on parasta. Ja Baylinereiden "mollaajille"... teillä ei varmaan mitään venettä. Korkeintaan joku 80-luvun alun pikkubusteri.... tai soutuvene... Bayliner sopii sisävesille mainiosti ja pienen perheen retkiveneeksikin sopiva. Itsellä beikku mökin yhteysveneenä Saimaalla.


      • Beikku_1952_89

        Jatkan vielä...
        Joskus tuli vastaan tälläinen samanlainen beikku johon oli asennettu 5.8l (351cid) OMC / FORD V8. Oli kyllä hiukkasen liian iso ( ja painava) kone tähän malliin.
        Tehtaalta tullut tätä beikku-mallia 5-litraisella Chevyn pikkulohkolla. ( 302cid ) Itse koneen lohkohan sama kuin siinä legendaarisessa 5.7litran (350cid) veekasissa. 200hp tehot tuossa 5-litraisessa. Sillä kyllä kerkeää jo . Ei isompaa konetta tarvinnut 1952-beikku. Trimmitasoja ei vielä tarvinnut tuolla 5-litraisella.
        Tuollaisella diisel-koneella joka lienee painavampi kuin alkuperäinen, on rakentaja joutunut laittamaan trimmit, että nousee plaaniin ja ei kulje keula pystyssä. Mutta mene ap. ihmeessä katsomaan paattia. Ja tehkää kunnon koeajo. Huomioi plaaniin nousukyky. Tämä vene tehty ajettavaksi liu'ussa.


      • TrimmiOnVauhdiSurma
        Beikku_1952_89 kirjoitti:

        Jatkan vielä...
        Joskus tuli vastaan tälläinen samanlainen beikku johon oli asennettu 5.8l (351cid) OMC / FORD V8. Oli kyllä hiukkasen liian iso ( ja painava) kone tähän malliin.
        Tehtaalta tullut tätä beikku-mallia 5-litraisella Chevyn pikkulohkolla. ( 302cid ) Itse koneen lohkohan sama kuin siinä legendaarisessa 5.7litran (350cid) veekasissa. 200hp tehot tuossa 5-litraisessa. Sillä kyllä kerkeää jo . Ei isompaa konetta tarvinnut 1952-beikku. Trimmitasoja ei vielä tarvinnut tuolla 5-litraisella.
        Tuollaisella diisel-koneella joka lienee painavampi kuin alkuperäinen, on rakentaja joutunut laittamaan trimmit, että nousee plaaniin ja ei kulje keula pystyssä. Mutta mene ap. ihmeessä katsomaan paattia. Ja tehkää kunnon koeajo. Huomioi plaaniin nousukyky. Tämä vene tehty ajettavaksi liu'ussa.

        Trimmit ei ole hyvä asia vaan huono. Niiden käyttö lisää kulutusta koska ne pertustuvat veden vastuksen lisäämiseen. Trimmien tarkoitus on hienosäätää veneen asentoa, ei muuttaa sen väärää rakennetta.


      • khgds2

        Minä ainakin saan vajaatehoilla trimmilevyillä 3kn lisää nopeutta. 9kn -->12kn.


      • venemane
        Beikku_1952_89 kirjoitti:

        Jatkan vielä...
        Joskus tuli vastaan tälläinen samanlainen beikku johon oli asennettu 5.8l (351cid) OMC / FORD V8. Oli kyllä hiukkasen liian iso ( ja painava) kone tähän malliin.
        Tehtaalta tullut tätä beikku-mallia 5-litraisella Chevyn pikkulohkolla. ( 302cid ) Itse koneen lohkohan sama kuin siinä legendaarisessa 5.7litran (350cid) veekasissa. 200hp tehot tuossa 5-litraisessa. Sillä kyllä kerkeää jo . Ei isompaa konetta tarvinnut 1952-beikku. Trimmitasoja ei vielä tarvinnut tuolla 5-litraisella.
        Tuollaisella diisel-koneella joka lienee painavampi kuin alkuperäinen, on rakentaja joutunut laittamaan trimmit, että nousee plaaniin ja ei kulje keula pystyssä. Mutta mene ap. ihmeessä katsomaan paattia. Ja tehkää kunnon koeajo. Huomioi plaaniin nousukyky. Tämä vene tehty ajettavaksi liu'ussa.

        Muuten oikein, mutta EI todellakaan ole se pienempi letukka 302c.i. kone vaan 305. Eikä ole saivartelua, koska 302 on 60-70 lukujen taitteen legendaarinen lyhytiskuinen, jotka ovat hullun haluttuja tänäpäivänä, samoin ku 327:t. 305 on se laiskansitkee työhevonen jossa on pieni poraus ja pitkä isku.


      • Beikku_1952_89

        "venemane"... Oikeassa olet. Ja olisihan minun tuo pitänyt oikeinkin kirjoittaa, tuo pikkulohkon koko 305cid. Tuota konettahan käytetty vaikkapa noissa aikoinaan Suomessakin yleisissä Chevy piilofarmareissa. Itselläni harrasteena autopuolella toinen jenkkiGM-merkki, jossa koneena 390cid (6.4litran) veekasi. Standard of the world..


      • No_miten_kävi

        Tuliko kaupat ?
        Itse olen tuon veneen kevättalvella nähnyt ja oli kyllä aivan vimpan päälle tehty ja tuo kaveri kyllä tietää mitä tekee. On muuten itse tehnyt nuo verhoilutkin, jäisi aika monelta tekemättä.
        Myynnin syynä on isomman veneen hankinta.


      • Enymmärrätuota
        Beikku_1952_89 kirjoitti:

        Tuossa jo joku aiempi kommentoikin... Jos ja kun vene kokonaan maalattu. Sillä aika varmasti peitetty vuosien aikana tulleet käytön jäljet ja kolhut pakkeloitu maalin alle. Tuonikäisiä maalaattomiakin (ja alkuperäisiä hyväkuntoisia/siististipidettyjä kyllä löytyy ). Itselläni vastaava , alkuperäiskuntoinen ja "kuin uusi" 1989 Beikku 1952 Fordin 128hp neloskoneella ja alkuperäisellä OMC vetolaitteella. Vain kausihuollot, pesut ja vahaukset tarvinnut tehdä. Ja muutama vuosi takaperin pressut uusittu. 17 vuotta yhteisiä kesiä jo takana ja ensi kesänä matka jatkuu. Bensakone sopii tähän kokoluokkaan parhaiten. Vuosien varrella tullut nähtyä monenlaisia itselletehtyjä "modifioituja" jenkkipaatteja. Aika hirvityksiä nuo yleensä olleet. Alkuperäinen on parasta. Ja Baylinereiden "mollaajille"... teillä ei varmaan mitään venettä. Korkeintaan joku 80-luvun alun pikkubusteri.... tai soutuvene... Bayliner sopii sisävesille mainiosti ja pienen perheen retkiveneeksikin sopiva. Itsellä beikku mökin yhteysveneenä Saimaalla.

        Onko se huono asia kun kolhut ja käytön jäljet vanhassa veneessä on korjattu ja maalattu päälle? Pitäiskö olla korjaamatta?


      • elämän.kokemus
        No_miten_kävi kirjoitti:

        Tuliko kaupat ?
        Itse olen tuon veneen kevättalvella nähnyt ja oli kyllä aivan vimpan päälle tehty ja tuo kaveri kyllä tietää mitä tekee. On muuten itse tehnyt nuo verhoilutkin, jäisi aika monelta tekemättä.
        Myynnin syynä on isomman veneen hankinta.

        Tottakai näin. Ensimmäinen autoni oli sairaanhoitajalta suoraan. Seuraavan autoni ostin ja se oli ollut papin käytössä. Seuraavaksi autonmyyjä väitti auton olleen opettajan käytössä. Seuraavalla autonmyyjälle sanoin, että pidä turpasi kiinni ei kiinnosta ollenkaan kenen käytössä se on ollut.


      • Beikku-1952-89
        Enymmärrätuota kirjoitti:

        Onko se huono asia kun kolhut ja käytön jäljet vanhassa veneessä on korjattu ja maalattu päälle? Pitäiskö olla korjaamatta?

        Joskus voi olla niin että huonolla hoidolla ollut paatti "ehostettu" maalaamalla. Itse en sellaista ostaisi. Jokainen tekee niinkuin haluaa rahoillaan. Itselläni vastaava biilineri joka vieläkin "kuin uusi".


    • Beikku_1952_89

      nettisurffailua viikonlopun ratoksi... Jos tuo paatti tuo sama mikä netistä löytyy. Pinkkikylkinen... Taitaa olla ihan paremmasta päästä näitä itsetehtyjä/modifioituja... Jos nuo teho/nopeuslukemat pitää paikkansa. 80km/h on tälle pikkubeikulle jo vähintäänkin riittävä huippunopeus. :-D
      Aika erikoinen värivalinta kylkiin. Mutta makuasioista ei voi kiistellä. Jotkut viritelleet Fiatin tms... diisseleitä joissa vain 80hp, tälläisiin veneisiin. Tuollaisella tehomäärällä ei plaaniin päästä.

    • TulevaMaakrapu

      Moro taas!
      Kiitoksia vastauksista tossa kohta lähren kattoo venettä.
      Puhuttiin eilen veneen omistajan kanssa ja hän on alan ammattilainen on tehnyt monta diselöintiä tämänlaisiin veneisiin ja kaikki kulkee kuin tuuli.
      Eli kysyn onko vetolaitteen säädöt ja välykset oikein?
      Tehrään pieni koeajo jossa testataan plaaniin nousua ja huippuja.
      Moottori on VW:n Transportterista ja varaosia saa ja paljon halvalla.
      Vedän vielä myrkkymaalin pohjaan kun siinä ei ole kun on ollut järvikäytössä.
      Kauanko kone mahtaa kestää jos tänävuonna laittaa meriveteen ?
      Puhutaanko vuosista vai vuosikymmenistä?
      Kiitoksia kaikille vastanneille!

      • TiedäMitäTeet

        Ei kukaan voi tietää kauanko yksittäiskappale kestää. Ei ole vertailukohtia. Älä usko myyjän puheisiin. Jos ei ole paperilla todistetta, niin mitään ei ole tehty. Jos minulla olisi tuollainen vene, valehtelisin ummet ja lammet päästäkseni siitä eroon.

        Vene vaikuttaa loppuun ajetulta vaaralliselta pommilta näiden juttuijen valossa, mitä siitä on tullut esille. Se ei vältämättä ole sitä, mutta jos joku vene on sitä, niin se löytyy tällaisten veneiden joukosta todennäköisemmin kuin sarjatuotantovehkeistä.

        Jos ostat, niin osta halvalla ja ole varautunuit siihet, ettei saa turvallista peliä.


    • acegi

      Jokaisessa plaanaavassa veneessä pitäisi olla trimmi levyt jo 4.5 metrisessä saa kallistuman korjattua ei niin väliä onko kuorma toisessa laidassa.Lisää perän kantavuutta jos on kapeaperäinen vanhempi vene ja raskas nelitahti kone.ww koneita on paljon marinoitu ovat aika hyviä hyvä että on trimmit.Ei jarruta vauhti oikein käytettynä.

      • hööpölöpö

        Taas löytyi yksi, joka ihan noin vaan suuta soittamalla pystyy kumoamaan fysiikan lait :D


    • acegi

      Sinulla on oikeus mielipiteeseen,vääräänkin.

      • MeneEesAmikseen

        Et sitten erota milipidettä ja tietoa toisistaan?
        Mistä trimmi ottaa voiman, jolla se kääntää veneen asentoa?
        Et tainnut arvata, että se ottaa sen voiman veden viratuksesta.
        Mistä veden virtaus systyy?
        No se syntyy veneen liikkeestä.
        Miten ihmeessä se vene liikkuu?
        Kun moottori liikuttaa sitä.
        Tarkoittaako se sitä, että moottortin voimaa käytetään veneen asennon muuttamiseen?
        Tarkoittaa.

        Todellisuudessa tasapainoinen vene ei tarvitse trimmiä. Jos kuitenkin esimerkiksi tuuli tai polttoaineen määrän muuttuminen muuttaa asentoa epäedulliseksi, niin trimmillä tehdään hienosäätö.

        Trimmiä ei ole tarkoitettu alunperin väärässä asennossa kulkevban veneen vikojen korjaamiseen. Toki tiedän, että niin tehdään, mutta siinä vain valitaan vähiten huono vaihtoehto.


      • täyttä.paskaa
        MeneEesAmikseen kirjoitti:

        Et sitten erota milipidettä ja tietoa toisistaan?
        Mistä trimmi ottaa voiman, jolla se kääntää veneen asentoa?
        Et tainnut arvata, että se ottaa sen voiman veden viratuksesta.
        Mistä veden virtaus systyy?
        No se syntyy veneen liikkeestä.
        Miten ihmeessä se vene liikkuu?
        Kun moottori liikuttaa sitä.
        Tarkoittaako se sitä, että moottortin voimaa käytetään veneen asennon muuttamiseen?
        Tarkoittaa.

        Todellisuudessa tasapainoinen vene ei tarvitse trimmiä. Jos kuitenkin esimerkiksi tuuli tai polttoaineen määrän muuttuminen muuttaa asentoa epäedulliseksi, niin trimmillä tehdään hienosäätö.

        Trimmiä ei ole tarkoitettu alunperin väärässä asennossa kulkevban veneen vikojen korjaamiseen. Toki tiedän, että niin tehdään, mutta siinä vain valitaan vähiten huono vaihtoehto.

        Paskaa jauhat.

        Tajuatko mitään nosteesta?


      • selitäppä.tällaisille
        MeneEesAmikseen kirjoitti:

        Et sitten erota milipidettä ja tietoa toisistaan?
        Mistä trimmi ottaa voiman, jolla se kääntää veneen asentoa?
        Et tainnut arvata, että se ottaa sen voiman veden viratuksesta.
        Mistä veden virtaus systyy?
        No se syntyy veneen liikkeestä.
        Miten ihmeessä se vene liikkuu?
        Kun moottori liikuttaa sitä.
        Tarkoittaako se sitä, että moottortin voimaa käytetään veneen asennon muuttamiseen?
        Tarkoittaa.

        Todellisuudessa tasapainoinen vene ei tarvitse trimmiä. Jos kuitenkin esimerkiksi tuuli tai polttoaineen määrän muuttuminen muuttaa asentoa epäedulliseksi, niin trimmillä tehdään hienosäätö.

        Trimmiä ei ole tarkoitettu alunperin väärässä asennossa kulkevban veneen vikojen korjaamiseen. Toki tiedän, että niin tehdään, mutta siinä vain valitaan vähiten huono vaihtoehto.

        Ymmärrätkö myöskään mitään siitä mitä yläkierroksilla tapahtuu. No minäpä kerron sen sinulle pähkinänkuoressa. Kulutus lisääntyy mutta vauhti ei juurikaan kasva. Onko vaikea yhtälö jos vauhti saadaan esim. samalla kulutuksella kasvamaan.


    • acegi

      Kinaat itsesi kanssa.Pärjäile.

      • acegintappaja

        Loppui siis järkeen perustuvat argumentin.
        Pisteet kotiin :D


    • arvidjoo

      Te oottee kaikki aika uunoja.

    • uunol

      Kuka idiootti kyselee täällä tommosia. Menisi katsomaan sitä venettä.
      Harmi vaan kun se on myyty jo.

    • suomensuosituin

      Onko HUNAJA-marinoitu???!?!?

    • Myyty

      Näköjään joku on tuon ostanut, kun on Tampereelle siirtynyt.
      Ei ilmeisesti alkuperäinen kysyjä kun Nässystä ei saa merta tekemälläkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe