Onko rehellistä vastausta

mietinsyntyjäsyviä

Sanokkapas suoraan kuka arvostaa avioliittoa? Ei mitään perusarvoja ole enää,aina pelko rinnassa,koska lähtee. En vai voi käsittää aina ajatellaan itseä,sama muille. Itsekkyys,minä ,minä kuitenkaan ei yksin pärjätä yhteiskuntaa ja entistä puolisoa nyljetään. Olettako oikeasti onnellisia,vai ihmisraunioita joita ei kukaan huoli?

38

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cloetta

      En voi puhua kuin omasta puolestani, joten en osaa vastata kysymykseesi kuka arvostaa avioliittoa. Voisin kuitenkin olettaa, että aika moni koska naimisiin mennään yhä ja hyvin moni ihailee pariskuntia, jotka ovat olleet pitkään naimisissa.

      Olenko oikeasti onnellinen? Silloin tällöin, suurimmaksi osaksi tyytyväinen ja ajoittan tyytymätön ja joskus tympii kaikki asiat. Mutta avioliitossa olen ja pysyn, omasta vapaasta tahdostani. Olen oppinut rakastamaan ja saanut tuntea sen, kun oikeasti on rakastettu. Vaikeudet ja ongelmat kuuluvat pitkään avioliittoon ja varmasti vaikuttavat siihen onnellisuuden kokemiseen mutta elämä on.

      • onnivaihtelee

        Mietin ja mietin,,,joku mättää minussa. Haluaisin antaa ja näyttää ,vaan kaikki kääntyy vastaan. En pettänyt en juonut,,,tein kaikki "oikein". Edelleen kannan huolta ,vaan en pysty auttamaan. Olin onnellinen kun huonosti meni niin vaimo kuiten tukena.,mutta kun elämä oli vastaan,ei vaimokaan jaksanut.


    • Arvojaonolemassa

      Osmo Kontulan viimeisimmän tutkimuksen mukaan enemmistö, noin 70% ihmisistä, ei petä omaa puolisoaan. Uskottomat ovat vähemmistö, heistäkin suurin osa pettää vain kerran. Monien kanssa ja vuosia pettävä on jo poikkeus.

      • pettääpettää

        Ja minulle on jo osunut kaksi näistä "poikkeuksista?"
        Kyllä on muuten ihan höpöhöpö-tutkimus.
        Oikeesti, puolet eroo - mutta muka 70% on uskollisia? Uskokoon kuka tahtoo.......


      • kirvesmiehnmuija

        Ei erossa ole aina kysymys pettämisestä. Monet eroaa sen vuoksi ettei ole enään mitään yhteistä eikä syytä olla yhdessä. Tunteet puutuu.
        Mutta suurin osa rakastaa ja kunnioittaa puolisoaan. Ja aika moni jopa ihannoi puolisoaan. Ja monella on syytäkin siihen. Ymmärrän että jos on tullut useammin kuin kerran petetyksi usko hiipuu.


    • ukoton10

      Itse arvostan avioliittoa ja olin itse naimisissa 12 v kun erosimme. Mieheni ei arvostanut ei minua, ei avioliittoa. Nyt, juuri nyt alan tuntea onnea. Huomaan, että olisi pitänyt ratkaisuja tehdä jo aiemmin, kaikki koko liitto viimeiset viisi vuotta olleet täyttä valhetta. Lopulta ne naamiot tippuvat.....kukaan ei kukaan voi ainaisesti näytellä ja vetää roolia.....ei silloin kun rooli vaihtuu edessä oelvan naaman mukaan......jossain vaiheessa tulee sellaiselle elämälle loppu.

    • moninaistatämä

      Nykyaikana ei onneksi tarvitse jäädä huonoon avioliittoon. Joskus käy jopa niin, että parisuhdeterapeuttikin voi pitää eroa hyvänä vaihtoehtona.
      Ei ongelmat aina johdu pettämisestä tai itsekkyydesta. Tai, no tavallaan toinen ei näe, että parisuhteen eteen pitää tehdä töitä tai toinen ei halua uhrata elämäänsä huonoon suhteeseen.

    • 7167

      Mitä arvostamista siinä on? Sopimus mikä sopimus! Sopimus tehdään harkiten ja perusteltuna ja sopimuksesta pidetään kiinni!
      Yksinkertaista ilman juhlallisia, teennäisiä lätinöitä!
      Näin olemme eläneet pian 46-vuotta.

      • KKKKKKKKK

        Just näin, sopimukset ovat sopimus. Rakastumisen tunne kestää puolesta vuodesta kahteen ja sitten elämä on enimmäkseen arkea. Toki myös välillä huippuhetkiä. Tuntuu vain siltä että että ihmiset haluavat niin paljon kaikkea ja lapset siinä rytäkässä jäävät ihan viimeiseksi. Jos omassa liitossa menee huonosti, pitäisi kertoa ja puhua siitä... Nykyään ollaan vain minä, minä ja perhe unohtuu siinä sivussa. Oma mieheni yritti yli 32 vuoden yhdessäolon jälkeen kokeilla "turvallisesti salasuhdetta naimisissa olevan työkaverin kanssa. Hän oli nuorempi ja pienet lapset. Mieheni ajatteli että "naimisissa olo ja lapset " takaavat suhteen turvallisuuden. No, miten kävi? Naimisissa oleva nuorempi nainen rakastui ja kun huomasi, että mies ei jätäkkään puolisoaan unohti yhden ? E-pillerin 43 v ja tuli raskaaksi. Että naiset osaavatkin olla julmia. Siinä meni kahden perheen asiat kertaheitolla uusiksi. Ja veikkaan, ettei mitään onnea löydy tässä uudessakaan suhteessa. Mieheni vain meni sekaisin. Ja nyt uusi nainen kiristää silllä, lapsella... Mikä varmaan alunperinkin oli tarkoitus. Mielestäni rakkaudessa on kysymys alun rakastumisen jälkeen tahdosta ja siitä mitä haluat tehdä liittosi eteen sen jälkeen. Nykyelämä vain tuntuu menevän toisin.... Kun on nämä kaikenmaailman pettäjäsivustotkin, kannattaa kaikkien pettämistä kokeilevien vain muistaa, että halutessaan nainen on aika ovela ja voi jättää ehkäisyn sikseen.


    • Rehellinenvastaus

      Arvostan ainakin omaa 26 vuotta kestänyttä avioliittoani niin paljon, etten halua sitä sopimusta rikkoa. Avaajasta en tiedä sanoa, enkä hänen liitoistaan.

    • miesvm_1967x

      Minä arvostan.

    • dfgdfgsdgsg

      Eihän eroaminen tarkoita, etteikö arvostaisi avioliiton käsitettä. Mutta meillä on vain yksi elämä, se on liian lyhyt hukattavaksi pakkoliittoihin.

      • ymmärtäköönkenymmärtää

        Samaa mieltä. Ei ero tarkoita sitä etteikö uskoisi avioliittoon, vai pitäisikö mielummin puhua pitkään suhteeseen ja sitoutumiseen. Homma ei aina toimi ja se ei edes välttämättä ole siitä toisesta kiinni. Joillakin voi olla vaan se vanhentunut käsitys, että nyt kun ollaan avioliitossa niin millään ei enää väliä, voin olla miten vaan kun kerran omistan tuon toisen. Siinä mielessä avioliitto on huono käsite, kun jotkut mieltävät sen omiastamiseksi. Avioliitto on mielestäni siinä mielessä hieno juttu, että se turvaa lapsia ja turvaa sen ettei heti ongelmien tultua lähdetä tuosta vaan livohkaan. Mutta huonous tulee juuri siinä, että jos lipsahdetaan tuonne taantumuksen ja omistamisen puolelle.


    • reinomutkaton

      Suhtaudumme avioliittoon kunnioituksella puolisoni kanssa. Olemme olleet naimisissa jo 38v ja rakastamme toisiamme edelleenkin. Suhteemme on hellä, rakastava ja toisiamme kunnioittava. Mielestämme avioliitto on pyhäasia. Siihen ei pidä lähteä kevyin perustein ja ilman sitoutumista. Aviopuolisoiden tullee kunnioittaa ja arvostaa toisiansa, rakastaa ja olla valmis myös tinkimään omasta hyvästä yhteisen hyvän eteen. Avioliitto ja sen onni asetetaan aina etusijalle joka asiassa.

      • kirvesmies-puuseppä

        Ajattelen samoin, kuten reino mutkaton pohtii.
        Avioliitto on pyhä instituutio, johon kirkkovihkimisellä haetaan Jumalan siunausta, niinkuin vihkikaavassa meille luetaan 1. Kor. 13;

        "4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä.

        Rakkaus muuttaa tosiaan muotoaan ajankanssa, mutta mikäli sitä ei molemmat vaali, siinä käy huonosti ja ero tulee.
        Tunnen monia pareja, jotka ovat olleet yhdessä lähes ikänsä ja ovat onnellisia suhteessaan ja se huokuu heistä, kunnioittamista, huolenpitoa, rakkautta, jne...
        Alkuihastus kestää tosiaan < n,2v ja arki astuu kuvioon, yleensä siinä vaiheessa on jo lapsikin, siinä punnitaan liittoa, mutta mikäli on sitoutunut ja pitää niistä kiinni,se kestää.
        Meillä on neljä aikuista lasta, sekä neljä lastenlasta ja isoisänä on ilo olla ja se on palkitsevaa.

        Mikäli olet perinteisen avioliiton kannattaja, lue tuo linkki ja tee johtopäätöksesi;

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjAC&url=https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175&ei=OtJxVcDxEoGbsgHE34G4Dg&usg=AFQjCNFDKg8k4dO9PRVpwtKJkbsRGKhTcQ&bvm=bv.95039771,d.bGg


    • Eirakkauttalain

      Suoraan sanoen en oikein jaksa arvostaa ikiaikaisilla arvoilla ja ajatuksilla silattua jäännettä entisiltä ajoilta, koska sellaiset eivät toimi nykymaailmassa ja -elämässä. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

      Miksi pitää pelätä toisen lähtemistä? Lähtee jos lähtee ja toinen voi olla paljon onnellisempi, kun lähtee. Eikä sen itsekkäämpää tekoa ole olemassakaan kuin vaatia toiselta ihmiseltä elämistä muun kuin oman mielen ja tahdon mukaan. Juuri näin tapahtui niissä 'hyvissä' vanhanaikaisissa liitoissa, joissa jompikumpi tai molempien persoonat olivat alistettu ja vangittu kahdella sanalla: avioliitto ja amen.

    • 19Vkokemuksella

      Ei ongelma ole instituutiossa, vaan nykyisissä ihmisissä..

      Jos rehellisyys, sitoutuminen, rakastaminen ja kunniallisuus ei ole vallitsevat ihaneet, niin avioliitto on silloin auttamattomasti ulkona ihanteista.

      • Rakkausonmuuta

        "Rehellisyys, sitoutuminen, rakastaminen ja kunniallisuus" eivät auta tippaakaan eivätkä mitään, jos niitä noudattaa siinä "instituutiossa" vain toinen ja vieläpä toista niillä alistaen.

        Sitä paitsi em. asiat ja aiheet ovat joka iikalle erilaisia. Sinulle ne merkitsevät aivan jotain muuta kuin minulle, mutta minun käsitykseni niistä ei ole sen huonompi kuin sinunkaan. Se on vain minun omani ja muotoutunut piiitkän oman instituutioni aikana selkeäksi ja rehelliseksi. Eikä vankila ole kenellekään ihanne, ei edes silloin, kun ei itse ymmärrä olevansa lieassa.


      • Rehellinenkin

        Oho, nyt huomasin: edellinen miltei kaksi kertaa pitemmällä kokemuksellani.


    • Naimattomana

      Avioliitto ei ole minua varten, päätin jo 7 vuotiaana etten mene naimisiin.
      En voisi koskaan pukea hääpukua päälleni, koska pidän sitä pelle-asuna.

      • ikisinkku-nainen

        Mukavaa jotta toinenkin samanlainen löytyy. Arvosteluja olen saanut kolmesta laspen hankkimisesta ilman avioliittoa, mutta omapa on elämäni.


    • Tjaaps

      Eiköhän se ole kysymys, jonka jokainen omassa henkilökohtaisessa elämässään ratkaisee ja tekee valintansa sen mukaan. Ei minua ainakaan kiinnosta arvostaako joku muu avioliittoa vai ei, enkä alkaisi heitä omista arvoistaan - tai niiden puutteesta - moralisoimaan. Oleellisinta kai on, että puolisoilla on keskenään samat arvot ja sama käsitys avioliitosta. Sen verran olisi syytä tuntea toista, että tietää sen, ennen kuin naimisiin menee.

      • jokalähtöön

        Näin on tai pitää olla. Minä vaan olin tyhmä ja menin naimisiin enkä ilmeisesti tuntenut naista. Oltiin yhdessä kaksikymmentä vuotta. Uskomatonta ,mutta totta.


    • kiikunkaakunkukkaset

      Tiedä siitä arvostamisesta, mutta minua ei avo- eikä avioliittoon saa!
      Ennemmin menen hirteen!
      Olen nainen, aikuisen ikäni sinkkuna elänyt ja sinkkuna aion kuolla.

      • Aamenx100

        Hienoa, että tiedät mitä haluat ja voit valita siviilisäätysi nykymaailmassa. Pitkään sinkkuna olleilla ei ole parisuhdetaitoja, joten on luonnollista ja todennäköistä että kuolet sinkkuna.


      • Aamen2
        Aamenx100 kirjoitti:

        Hienoa, että tiedät mitä haluat ja voit valita siviilisäätysi nykymaailmassa. Pitkään sinkkuna olleilla ei ole parisuhdetaitoja, joten on luonnollista ja todennäköistä että kuolet sinkkuna.

        Tuliko hyvä mieli, kun pääsit omasta mielestäsi "sivaltamaan". Ei niitä parisuhdetaitoja aina ole niilläkään, jotka hyppivät suhteesta toiseen. Huomattu on. Riippuvat vain toisessa kiinni, kun ei uskalleta olla yksin. Pitkään sinkkuna ollut ainakin tuntee itsensä ja tietää, mitä haluaa. Ei tarvitse hakea hyväksyntää toisilta.


      • Kunnioitus
        Aamenx100 kirjoitti:

        Hienoa, että tiedät mitä haluat ja voit valita siviilisäätysi nykymaailmassa. Pitkään sinkkuna olleilla ei ole parisuhdetaitoja, joten on luonnollista ja todennäköistä että kuolet sinkkuna.

        Voi voi. Parisuhdetaitoja ei ole yhdenillansuhteiden harrastajilla. Parisuhde kestää, kun käyttäydytään kunnioittavasti toista kohtaan. Se on parisuhde. Ero tulee kun tekee pa***maisia temppuja eikä arvosta toista vaikka seurustelun on valinnut itse. Jos ei silloin eroa, on sairas.


    • kaikennähnyt

      Ikävä tulee 60-lukua, kun elämä oli turvallista ja kaikki pyrkivät tekemään oikein. Missä lie olleet ne pahat ihmiset? Nykyään haetaan epätoivoisesti sitä oikeaa ja tullaan lopulta siihen tulokseen, ettei sitä ole. Sitten ollaan katkeria ja pettyneitä. Turhan perässä juostiin niin ettei uskallettu elää.
      Siis ihan sama mennä nuorena naimisiin jonkun kanssa ja pysyäkin yhdessä. Ei se huonommin voi mennä.

      • Lepikkoon

        Sovinismin kultakautta elettiin...


    • Resurrektio

      Avioliitto onnistuu, kun molemmat käyttäytyvät kunnioittavasti toisiaan kohtaan. Jos tämä kerrankin muuttuu, on syytä erota, eikä koskaan pidä antaa anteeksi, ei koskaan. Anteeksianto tuhoaa sinut, koska siedät väärintekijää. Älä siis anna anteeksi. Päätä, miten sinua kohdellaan hyvin.

      • Eijunalauta

        Hihhulin luulisi tuntevan Kirjansa opit paremmin.


    • Armojaautuus

      Ihan hyvä pointti..mutta ihminen kun tuppaa olemaan erehtyväinen,inhimmillinen olento.ja kun elämäntilanteet muuttuvat,ei aina tarpeet kohtaa.Kaikki teemme virheitä varmana.Kyllä väittäisin,että anteeksanto on mahdollinen.Se on sitä suurinta rakkauden osoitusta,heikkouden ja vaillinaisuuden hyväksymistä.Ymmärtää taustat,mikä on johtanut tälläiseen toimintaan.Mutta rajansa tietenki kaikella,eli virheistä pitää ottaa oppia eikä niitä pidä toistaa.

    • Reilureetta

      Mä en arvosta avioliittoa miksikään, mentiin naimisiin 12 yhteisen vuoden jälkeen kun anoppi kuoli ja appi alko pelkäämään että rahaa valuu mulle. :D Pakotti tekemään avioehdonkin.

      Suhdettani ja miestäni sen sijaan arvostan enemmän kuin mitään. Rakkautemme ei ole kiinni mistään ulkoisista tekijöistä, vain kaksi ihmistä joiden viat sopivat yhteen ja vakaa aikomus on olla yhdessä loppuikä. Varmasti jotain voi sattua joka muuttaa tätä suunnitelmaa, mutta tähän hätään en keksi mitä se olisi.

      • Ihmismieli

        Niinpä niin minäkin ajattelin. Aivan pelotta kun puolisosi lähtee. Tulee olemaan vaikeaa luottaa.


    • näinsevaanon56

      lopussakiitos seisoo kun jaksoi uskoa siihen että ei ne uudet ajat sanomaa muuta miksikään....

    • ujnmö

      Olen uskovainen ja minulla on suuri kunnioitus avioliittoa kohtaan. Voisin erota, vaan en ehkä koskaan pettää. Nykyinen avioliittoni on tosi kylmä ja ajattelen toisinaan eroa. Mutta, ei
      pettäminen ei ole minua varten.

      • Toisetoisetei

        Sama vika Rahikaisella,mutta vaimo taisi pettää ja nopeasti lähti. Niin elämänkatsomuksessa kun oli eroa,luulin toisin. Arvostan liittoa ja mitenkä uutta saa, ,, pitkän yhdessäolon jälkeen.


    • WanhaUggomies

      Kenen muun sitä avioliittoa pitäisi muka arvostaa kuin minun itseni? Onko se jotenkin enemmän arvostettava jos muutkin kuin minä sitä arvostavat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe