Mun blogi, jos joku vaikka innostuu lukee

maluga

Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja olen kirjoitellut siitä blogia jo muutaman vuoden ajan.

Tässä osoite

hengityksia.blogspot.com

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osoite ei toimi, hakusanaksi hengityksiä niin löytyy jos kiinnostaa

    • thbipolar

      Hei, kirjoituksissasi oli asiaa; esimerkiksi sellaista, mitä olisin itsekin kirjoittanut. Ekana huomiona: Itsensä kehumiseen saisi olla esteenä ainakin yleisesti odotettu vaatimattomuus. Ja negatiivisten asioiden kertominen itsestä vaikuttaa sisäiseltä kestävyydeltä. Itsensä vähättely taitaa olla moraalia ajatellen oikein, kun ei pyri alistamaan toista ihmistä. Toisaalta ylitse pursuava itsensä vähättely ompi lähtöisin heikosta itsetunnosta ja omaa riippuvaisia luonteenpiirteitä. Kuitenkin, vaikkapa tuollainen kirjoitettamasi lista omista positiivisista ja neg. asioista on voi olla tärkeä keino tuntea juurikin omia puoliaan.

      Minullekin tuttua on etsiä ja pohtia paljon, löytyykö kirjoituksista tai ihmisten kasvoilta jotain, mikä olisi minua vastaan. Epävarmana ihminen käyttää aikaa siihen jopa tarpeettoman paljon. Sitten tulee mieleen ahdistavia pakkoajatuksia. Niistä pääsee eroon, kunhan pohtii mihin mikaviin asioihin ne ajatukset voisi johdattaa. Esimerkiksi jos pelkää jännittävänsä esiintymistilanteissa liikaa, niin se voi olla merkki esitelmänpidon tärkeydestä ja haluaa kasvaa sosiaalisuuttaan/esiintymistaitojaan ajatellen. Tämä esimerkki herättää paljon ahdistaviakin ajatuksia esiintymistilanteesta, mutta siinä tarkoituksena olisi sen sijaan ajatella kehittyvänsä tässä ja nyt. Esiintyykö omana itsenään, jos on tarkoitus. Siinä voisi vahvistua sisäisesti. Minulla oli lukiossa luokan näkyvin esiintymisjännitys. Se helpotti kuitenkin, kun mielenterveyshäiriöni päättyivät. Nekin kasvattivat luonnetta. Esim. vaikeudet skitsofreniassa, kuten identiteetin pirstaloituminen tekivät minusta entistä ehomman, kestävämmän. En ole vielä kovin aidosti käyttäytyvä. Siihen ei mielen varakeinot auttaneet. Mutta toisten ihmisten tunteminen ja palautteen saaminen heiltä itselle varmaankin korjaa asian.

      Itse sairastin murrosiässä mielenterveyshäikköjä. Niistä selvisin osittain sillä, että harjoittelin itsekseni keinoja selvitä ongelmistani. Hain niihin tietoa netistä oireilun aikana. Esim. Tietoinen läsnäolo -harjoittelu tepsi.

      Jaksamista mielialan aaltoilun hallitsemiseen ja itsetietoisuuden kehittämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe