Ylä- ja alamäkiä?

7167

Usein esiintyvä ilmaisu parisuhteen ja avioliiton yhteydessä.

Tarkoitatteko silloin elämässä yleensä tapahtuvaa vaihtelua kuten työttömyyttä, taludellisia vaikeuksia, sairautta tms.?
Vai onko kyseessä vaikeudet henkilö- ja varsinkin parisuhteessa?

8

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinMeillä

      Tarkoittaa milloin mitäkin. Ja kyllähän elämän vaihtelut heijastuvat aina myös jotenkin parisuhteen henkilösuhteisiinkin. Joskus hyvään ja joskus huonoon suuntaan.

      • 7167

        Yksilötason vaikeudet, sairaus, työttömyys yms. lujittavat toisen osapuolen kiintymystä.
        Yhteiset haasteet, onnistui tai ei, vahvistavat liittoa.
        "Helppo aika" saattaa harhauttaa. Kun kaikki on hyvin ja tasaista voi haasteiden puute turhauttaa.
        Samoin jonkin mittavamman ponnistuksen ohittaminen. Muuttaminen vajaalla rahoituksella, suurella, omalla panoksella rakennettuun taloon oli sellainen ylimenovaihe, ettei vähään aikaan oikein mikään tuntunut miltään.


      • NäinMeillä
        7167 kirjoitti:

        Yksilötason vaikeudet, sairaus, työttömyys yms. lujittavat toisen osapuolen kiintymystä.
        Yhteiset haasteet, onnistui tai ei, vahvistavat liittoa.
        "Helppo aika" saattaa harhauttaa. Kun kaikki on hyvin ja tasaista voi haasteiden puute turhauttaa.
        Samoin jonkin mittavamman ponnistuksen ohittaminen. Muuttaminen vajaalla rahoituksella, suurella, omalla panoksella rakennettuun taloon oli sellainen ylimenovaihe, ettei vähään aikaan oikein mikään tuntunut miltään.

        "Yksilötason vaikeudet, sairaus, työttömyys yms. lujittavat toisen osapuolen kiintymystä.
        Yhteiset haasteet, onnistui tai ei, vahvistavat liittoa."

        Melkoisen mustavalkoinen käsitys sinulla. Kyllä vaikeudet voivat niin lujittaa kuin myös rikkoa liittoa. Riippuu ihan siitä mitä tapahtuu ja miten ihmiset niihin reagoivat.
        Tuskin kenenkään liittoa vahvistaa vaikka se jos puoliso työttömyyden seurauksena masentuu ja alkoholisoituu.

        ""Helppo aika" saattaa harhauttaa. Kun kaikki on hyvin ja tasaista voi haasteiden puute turhauttaa."

        Tuo on täysi luonnekysymys. Jotkut nauttivat tasaisesta elämästä, jotkut haluavat välillä haasteita. Ja tämä voi olla erona myös puolisoiden välillä. Eivät he ole aina keskenään samanlaisia tässäkään asiassa.


      • 7167
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Yksilötason vaikeudet, sairaus, työttömyys yms. lujittavat toisen osapuolen kiintymystä.
        Yhteiset haasteet, onnistui tai ei, vahvistavat liittoa."

        Melkoisen mustavalkoinen käsitys sinulla. Kyllä vaikeudet voivat niin lujittaa kuin myös rikkoa liittoa. Riippuu ihan siitä mitä tapahtuu ja miten ihmiset niihin reagoivat.
        Tuskin kenenkään liittoa vahvistaa vaikka se jos puoliso työttömyyden seurauksena masentuu ja alkoholisoituu.

        ""Helppo aika" saattaa harhauttaa. Kun kaikki on hyvin ja tasaista voi haasteiden puute turhauttaa."

        Tuo on täysi luonnekysymys. Jotkut nauttivat tasaisesta elämästä, jotkut haluavat välillä haasteita. Ja tämä voi olla erona myös puolisoiden välillä. Eivät he ole aina keskenään samanlaisia tässäkään asiassa.

        Työttömyys voi olla haaste. Oli ainakin minulle. Koskaan yli 45:n vuoden avioliiton aikana ei vaimoni ole huomauttanut minulle ansaitsemisesta, tuli sitten enemmän tai vähemmän, koska hän tiesi minun tekevän parhaani.

        Kun olin saavuttanut takarajan eli putken pään 57-vuotisena, oli alkoholisoitumisen uhka ilmeinen. Ei todellakaan ollut mitään tavoiteltavaa. Elämä oli tasaista ja taattua.
        Kallonporaajat ovat kahdessa testissä luonnehtineet minua henkilöksi joka pitää enemmän matkan teosta kuin perillä olosta. Putken alussa tuo väittämä konkretisoitui mutta toi esiin myös alkon aiheuttaman uhkakuvan ajatellen tulevaisuutta.
        Onneksi vaimoni on samanlainen matkantekijä mutta ei tarvinnut alkoholihuuruista välivaihetta.


    • Stellaria

      Sekä että. Itse miellän suurimmiksi vastoinkäymisiksi omien tunteiden käsittelyn ja niistä vastuun ottamisen. Pettymyksien siedon ja sen kanssa elämisen, etteivät odotukset aina täyty. Suuri haaste, mutta myös osa ratkaisua on, että näkee puolisossa ensisijaisesti hyvän, ei sen, mikä on huonosti.

      Vastoinkäymiset ovat yhdistäneet, mutta myös lannistaneet. Lähinnä siinä mielessä, että on tajunnut oman heikkoutensa. Ei olekaan ollut niin ihana ja kannustava puoliso kuin olisi itse halunnut. Ei olekaan aina jaksanut tukea toista.

      • 798651

        Puolisot rupeaa siinä vaiheessa näkemään toisessa vain huonoja puolia kun tunteet on kadonneet. Silloin etsitään vaikka kivennavasta syy saada eripuraa aikaan. Itse ei uskalleta tai hävettää erota ja odotetaan että kyllä se toinen sen eron ottaa ja kantaa sitten siitä vastuun ja häpeän. Näin se valitettavasti liian usein on.
        Toki eripuraisuuteen ja nälvimiseen on monesti myös syynä se että ensin on ollut riita ja siinä on alettu nälviä toista. Riita ja riidan syy on jäänyt unholaan ajat sitten mutta tapa nälviä toiselle on jääny käytäntöön kun kukaan ei ole siitä maininnu ja laittanu ajattelemaan.


    • 789654

      Yleensä silloin tarkoitetaan elämän tuomia vaikeuksia. Työttömyyttä, sairastamista ym. Sillä ne vaikuttavat parisuhteeseen vääjäämättä jollakin tavalla. Moni avioliitto ei kestä niitä. Mutta onneksi suurinta osaa ne vain vahvistavat. Eli suhde saa ihan uuden ulottovuuden.

      • alamäkeälujaa

        Toisia vaikeudet yhdistää ,meile se merkitsi eroa. Vaimo ei kestänyt,kieltämättä rankkaa oli/on. Paloi loppuun ja minä taistelen sen partaalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe