Mikä koirarotu pohjoiseen lapsiperheeseen

Mallamamma

Onko mitään rotua joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
- pärjää kylmässäkin (etupäässä lenkillä mutta tarvittaessa myös jonkin verran häkissä, jos ei ole paukkupakkasia)
- turkista lähtee karvaa lähinnä harjatessa, tai että karvaa lähtee ennemminkin näkyvinä tuppoina kuin kaikkialle leviävinä irtokarvoina
- sopii pikkulapsiperheeseen
- korkeintaan keskikokoinen
- kohtuullista liikuntaa vaativa, mutta ei vetokoira
- ei kovin herkkä haukkumaan

Tuntuu että tuo on mahdoton yhtälö. Villakoira ei tarkene näillä leveysasteilla, joten se ei käy. Sekarotuisenkin voisin ottaa.

54

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mallamamma2

      Ja saisi olla aika helposti koulutettava toki myös.

      • runner89

        Ajokoira tietenkin.


    • Lapppalainen

      Suomenlapinkoira? Saattaa irrottaa karvaa mutta muuten sopii kuvaukseesi.

      • Lapppalainen

        Niin ja osa näistä osaa pitää meteliä.


    • Mallamamma

      Karvaa käsittääkseni irtoaa, sitä rotua olen toki miettinyt myös.

      • Mallamamma

        Tämä kommentti oli tarkoitettu Lapppalaiselle suomenlapinkoirasta. :)


      • lapinpossu

        Meidän lappalaisista lähtee karvat lähes pelkästään harjaamalla, se jää niiden päällyskarvojen alle kun lähtee irtoamaan. Volyymikin on yksilöllistä meillä toinen tekee pelkät ilmoitushaukut ja toinen saattaa jopa "laulaa" välillä.


      • Kaikilta niiltä karvaa lähtee.


    • Kysynvaan

      Valitettavasti ei taida olla rotua mikä toivomuksiisi sopii.. Nämä rodut mistä ei karvaa lähde (esim villakoirat, bichonit) eivät sovi ulko tarhoihin. Pitäisikö miettiä sitä koiran ottamista uudestaan? Jos ei kerran saa karvoja olla sisällä?

    • koiranhankintapohdintaa

      Ei ole. Semmoista talvenkestävää turkkia ei ole olemassakaan mistä ei lähtisi karvaa kuin harjatessa, niistä lähtee ja paljon, irtonaisina ja tupoissa. Lisäksi tulee pölyä ja talvessa pärjäävillä koirilla sitä villapalleroa. Se on kämppä karvoitettu sitten sen jälkeen, ja se siitä. Joku pieni pystykorva voisi vielä olla lapsiperheeseen sopiva, pärjätä ulkona ja kohtuullisella liikunnalla, mutta ne sitten haukkuu. Toisaalta, kyllä nekin onnellisia ollakseen kaipaa aktiviteettia ihan kunnolla.
      Eli ei, rehellisesti ja suoraan sanottuna, tuommoista koiraa joka olisi siisti, ei karvaisi, ei haukkuisi, eikä vaatisi oikein liikuntaakaan, ei ole olemassakaan. En oikein ymmärrä miksi edes koiran haluatte? Huonekaluksi? Olemaan siinä kun haluatte ja näkymätön kun ette? Mitä tarkoitusta sen pitäisi palvella? Jos haluatte kasvattaa lapsestanne eläinystävän ja opettaa hänet toimimaan eläinten kanssa, niin viekää häntä talleille ja antakaa sitten auttaa muiden koirien hoitamisessa. Koira ei ole sitä varten, sillä on oma elämä. Minusta on hyvä, että mietitte asiaa etukäteen, mutta miettikää myös se, miksi. Miksi koira pitää saada? Mitä haluatte sen kanssa harrastaa? Tarviiko sitä ollenkaan omaan kotiin vai voisiko katsoa muiden koiria? Sopiiko se tuohon ajankohtaan ja pikkulapsiperheeseen vai pitäisikö odottaa muutama vuosi?

      Koira kuin koira on hyvin hoidettuna: kallis harrastus kuten lapsetkin. Sen varusteet, terveellinen ja monipuolinen ruoka, harrastukset ja lääkärit vie rahaa.
      Aikaa vaativa. Koira on neliveto, jolla on energiaa, ja ihminen ei sitä väsytä. Se ei sovi mukavuudenhaluisille eikä laiskoille ihmisille ollenkaan. Huonekalu se ei ole, vaan sille pitäisi oikeasti olla joku toive ja tilaus.
      Paljon sotkeva. Jos sen turkki on helppohoitoisempi, se raahaa silti kevään ja syksyn mudat ja hiekat sisään, kastuu kesäsateessa ja syö kerran talvessa keltaista lunta ja oksentaa sisään. Se loiskii juomavedet kupin lähiympäristöön, kuolaa ja hilseilee. Jos se on pitkäkarvainen, on karvoja joka paikassa ja pöly ja karvat kulkeutuu koko taloon, vaikkei koira joka huoneeseen pääsisikään.
      Isoin osa haukkuu. Faaraokoira vissiin ei ja loput jotka ei hauku, ulvoo ja mörisee ja pitää sen luokan meteliä, että haukkuminen alkaa kuulostaa aika kivalta.
      Iso vastuu. Lapsiperheisiin usein toivotaan koiraa, joka jotenkin sopisi sinne niin että se ei olisi yksi lapsi lisää (eikä toisi kamalasti lisää vaivaa), vaan kun se on (ja tuo). Se on täysin älytön toive ja jos ei ole valmis ottamaan yhtä nelijalkaista "lasta" lisää, ei oikeasti kannata ottaa koiraa.
      Minusta realistisemmin lähtee liikenteeseen etelässä ja pohjoisessa, kun miettii onko valmis ottamaan yhden lapsen lisää. Tavallaan siitä on ehkä helpompi suhteuttaa realistisesti sitä vaivan määrää eikä tule sitten kamalia pettymyksiä. Koirahan on ihana kaveri kun se on oikein valittu, ja sen kanssa on hauska harrastaa ja elää, kun suhtautuu realistisesti, ja kaikinpuolin suosittelen koiraelämää muuten - mutta vaivaa siitä on! Paljon!

      Tässä oli nyt vähän yleisestikin mietintää eikä vaan ap-viestiin, mutta ihan vaan keskustelun vuoksi ja jos joku muukin lapsiperhe miettii, niin olisi jotain minkä pohjalta miettii.

      • Mallamamma

        Kyllä olen tietoinen siitä että koira on yksi lapsi lisää ja että siinä on paljon työtä, ja olen siihen valmis. Lapsuudenkodeissamme on ollut useampikin koira, että emme aivan noviiseja ole. Ja kyllä koira saa vaatia liikuntaa, en mitään sohvaperunaa haluaisikaan. Tuo kohtuullinen määrä liikuntaa on varmaankin suhteellinen käsite. Lenkkeilykaverin siitä kuitenkin haluaisin, eli aamu- ja iltalenkit plus toki lyhemmät pissatuslenkit päivällä onnistuu. Ja koko perheen retkeilykaveri se myös olisi, ja miehen kalareissukaveri. Myös agilityä voisi harrastaa. Mielestäni tuo on vielä kohtuullinen määrä liikuntaa, mutta taisin olla väärässä. :D Lastenkin pitäisi voida käyttää koriaa lenkillä, meillä kun on myös kouluikäisiä lapsia, eli siksikään ei mielellään vetokoiraa otettaisi.

        Kyllähän koirat haukkuu tai ulvoo tietenkin! Tuo "ei kovin herkkä haukkumaan" tarkoittaa sitä, etten mitään räksyttäjää halua. Sellaiseksi kuvittelen ainakin suomenpystykorvan. Tokihan siihen tyhjänhaukkumiseen voi koulutuksella vaikuttaa.

        Mutta okei, sellaista alusvillallista rotua ei siis ole olemassakaan josta lähtisi lähinnä tuppoina karvoja.

        Rotuvalinta tehdään tarkkaan harkiten ja mietimme mistä kriteereistä voidaan tarvitteassa joustaa. Koira tulee asumaan meillä koko ikänsä, joten emme tee päätöstä kevein perustein.

        Kirjoitin yöllä myöhään tuon aloitusviestin, olisi se voinut olla selkeämpikin näköjään, ja yksityiskohtaisempi. :D


      • Mallamamma

        Koiraa on karvoihin katsominen silloin kun miettii rotuvalintaa, joten siksi tässä pohdin myös sitä puolta. Ettei tule yllätyksenä sitten se, minkä verran siivoustyötä ja hoitoa se karva teettää. Että älkää ampuko minua sen takia! Täytyyhän koiranottamista miettiä kaikilta mahdollisilta kanteilta.

        Syy miksi haluaisin koiran josta karva lähtisi etupäässä tuppoina on tieteinkin se että isot karvatupot olisi helpompi siivota. Kodissamme pyörii villakoiria jo nyt huoneiden nurkissa eivätkä ne minua häiritse. :D

        Olen lukenut että lyhytturkkisen koiran tikkumaiset karvat tunkeutuvat esim. mattoihin niin että niitä on hankala imuroida pois, eli pitempikarvainen rotu olisi siinä mielessä parempi.

        Entä onko sellaista meille sopivaa koirarotua, josta lähtisi karvaa lähinnä harjatessa? Olisin valmis harjaamaan useinkin, jos se vähentäisi karvan irtoamista muulloin. Ja joo tiedän ettei sataprosenttisen karvaamatonta koiraa olekaan.


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Koiraa on karvoihin katsominen silloin kun miettii rotuvalintaa, joten siksi tässä pohdin myös sitä puolta. Ettei tule yllätyksenä sitten se, minkä verran siivoustyötä ja hoitoa se karva teettää. Että älkää ampuko minua sen takia! Täytyyhän koiranottamista miettiä kaikilta mahdollisilta kanteilta.

        Syy miksi haluaisin koiran josta karva lähtisi etupäässä tuppoina on tieteinkin se että isot karvatupot olisi helpompi siivota. Kodissamme pyörii villakoiria jo nyt huoneiden nurkissa eivätkä ne minua häiritse. :D

        Olen lukenut että lyhytturkkisen koiran tikkumaiset karvat tunkeutuvat esim. mattoihin niin että niitä on hankala imuroida pois, eli pitempikarvainen rotu olisi siinä mielessä parempi.

        Entä onko sellaista meille sopivaa koirarotua, josta lähtisi karvaa lähinnä harjatessa? Olisin valmis harjaamaan useinkin, jos se vähentäisi karvan irtoamista muulloin. Ja joo tiedän ettei sataprosenttisen karvaamatonta koiraa olekaan.

        Tuo puheesi vetokoirasta on hieman kummallista... Ei se rodusta ole kiinni vetääkö koira hihnassa vai ei, vaan kouluttamisesta. Jos tahdot koiran, jolla on kunnon turkki, niin sun taitaa vaan olla tyytyminen lattialla ja kaikkialla leijaileviin karvoihin. Ei se siivo niin hirveä ole, kun kerran tai pari päivässä pyyhkäisee kostealla luutulla lattiat. Eihän siitä ihan karvatonta tule, mutta ei kai nyt koirankarvat niin kauheita ole.


      • Mallamamma

        Vetokoiralla taitaa olla liikaa energiaa kuitenkin, ja ovat ulkokoiria.

        Ei niistä joka paikassa olevista karvoista taida kukaan mitenkään ylenpalttisesti tykätäkään. :D


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Vetokoiralla taitaa olla liikaa energiaa kuitenkin, ja ovat ulkokoiria.

        Ei niistä joka paikassa olevista karvoista taida kukaan mitenkään ylenpalttisesti tykätäkään. :D

        Tämä sai minut ajattelemaan, että luulet hihnassa vetämisen olevan rotuominaisuus:

        "Lastenkin pitäisi voida käyttää koriaa lenkillä, meillä kun on myös kouluikäisiä lapsia, eli siksikään ei mielellään vetokoiraa otettaisi."

        No minä en ymmärrä mitä niin kamalaa koirankarvoissa on, jos niitä ei ihan ylenpalttisesti ole joka paikassa, ja jos viitsii kerran pari päivässä pyyhkäistä lattiat kostealla luutulla, ei se karvan määrä ole niin kauhea. Sanoit itse että sinulla on nurkissa "villakoiria" - minua ne häiritsisivät huomattavasti enemmän kuin jokunen koirankarva siellä täällä. Ne villakoiratkin lähtee samalla, kun pyyhkii luutulla lattialta koirankarvat. :D

        Vakavasti puhuen - jos koiran tahtoo, on myös hyväksyttävä karvat, ellei sitten ota karvatonta koiraa... Ne tosin eivät kylmää kestä.


      • Mallamamma
        Karvaa kirjoitti:

        Tämä sai minut ajattelemaan, että luulet hihnassa vetämisen olevan rotuominaisuus:

        "Lastenkin pitäisi voida käyttää koriaa lenkillä, meillä kun on myös kouluikäisiä lapsia, eli siksikään ei mielellään vetokoiraa otettaisi."

        No minä en ymmärrä mitä niin kamalaa koirankarvoissa on, jos niitä ei ihan ylenpalttisesti ole joka paikassa, ja jos viitsii kerran pari päivässä pyyhkäistä lattiat kostealla luutulla, ei se karvan määrä ole niin kauhea. Sanoit itse että sinulla on nurkissa "villakoiria" - minua ne häiritsisivät huomattavasti enemmän kuin jokunen koirankarva siellä täällä. Ne villakoiratkin lähtee samalla, kun pyyhkii luutulla lattialta koirankarvat. :D

        Vakavasti puhuen - jos koiran tahtoo, on myös hyväksyttävä karvat, ellei sitten ota karvatonta koiraa... Ne tosin eivät kylmää kestä.

        Siis tarkoitan tuolla liialla energialla että vetokoirat vaativat enemmän kuin kohtuullisesti liikuntaa.

        Kerran pari päivässä luututa kostealla luutulla? Kuulostaa paljolta sellaisen korviin jonka kotona siivotaan kerran viikossa. :D Mutta on koirissa ja koirissa (sekä roduissa että yksilöissä) joka tapauksessa eroa, joiltakin irtoaa vähemmän karvaa vaikka olisi kuinka runsaskarvainen tapaus.


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Siis tarkoitan tuolla liialla energialla että vetokoirat vaativat enemmän kuin kohtuullisesti liikuntaa.

        Kerran pari päivässä luututa kostealla luutulla? Kuulostaa paljolta sellaisen korviin jonka kotona siivotaan kerran viikossa. :D Mutta on koirissa ja koirissa (sekä roduissa että yksilöissä) joka tapauksessa eroa, joiltakin irtoaa vähemmän karvaa vaikka olisi kuinka runsaskarvainen tapaus.

        Tajusin mitä tarkoitit, mutta aiemmin ymmärsin väärin...

        Ei se minusta ole paljon, jos pyyhkäisee kostealla luutulla kerran tai pari päivässä lattiat. Vaikka koirasta ei lähtisikään karvaa, niin se tuo kuitenkin tassuisaankin ja turkissaan hiekkaa ja roskaa sisälle - puhumattakaan märistä rapakeleistä. Silloin todellakin saat heilua luutun kanssa joka ikisen lenkin jälkeen, ja viruttaa koiran suihkussa ja siivota kylppärinkin lattian. Jos ei ole valmis lisääntyvään siivoamiseen, niin kannattaa harkita uudelleen sitä koiran ottamista.


      • epäilen

        Minulla on aiemmin ehdottomani eurasier-rotuinen koira, enkä kyllä todellakaan siivoa enempää kuin kerran viikkoon. Krvaa lähtee ja se karva ei kyllä ole mikään roska, sitä ei edes näe ellei mene lattialle ja etsimällä etsi. Se kulkeutuu äkkiä sohvan alle jne. Kerran viikossa tavallinen siivous, pari kertaa kuussa sohvan ja kaappien aluset, joskus ei niinkään usein. Kotini on kuitenkin siisti. Rapakelillä lattioita ei tarvitse puunata, kun koiran käyttää tassu- ja massukarvapyykillä. Vähän outoa tuo tekstisi......


      • Karvaa
        epäilen kirjoitti:

        Minulla on aiemmin ehdottomani eurasier-rotuinen koira, enkä kyllä todellakaan siivoa enempää kuin kerran viikkoon. Krvaa lähtee ja se karva ei kyllä ole mikään roska, sitä ei edes näe ellei mene lattialle ja etsimällä etsi. Se kulkeutuu äkkiä sohvan alle jne. Kerran viikossa tavallinen siivous, pari kertaa kuussa sohvan ja kaappien aluset, joskus ei niinkään usein. Kotini on kuitenkin siisti. Rapakelillä lattioita ei tarvitse puunata, kun koiran käyttää tassu- ja massukarvapyykillä. Vähän outoa tuo tekstisi......

        En minä väittänytkään että juuri eurasierit varistaa karvaa, tai aiheuttaa erityisesti sotkua... Minulla nyt sattuu olemaan koira, josta karvaa lähtee ympäri vuoden ja karvanlähtöaikana vielä alusvillat ihan tukkoina. Tämän matkassa myös kantautuu hiekkaa ja roskia sisälle ja rapakeleillä käytän suihkussa, mutta silti saa luutuillakin. Kai se riippuu vähän koirastakin kuinka paljon sotkua ja karvaa tulee.

        Itse en pidä niitä karvoja mitenkään inhottavina tai edes varsinaisena likana, mutta tykkään pitää kotini siistinä, joten luutuan kuivalla kelillä kerran päivässä ja märällä kelillä kahdesta kolmeen kertaan. Enkä tarkoita mitään raivopäistä lattian hinkkaamista, vaan että pyyhkäisee kostealla luutulla enimmät irtoroskat eli hiekan ja karvat pois, sekä kosteuden joka koiran mukana tulee, kun koira tepsuttelee suihkusta pois. Ja joo - ennen kuin tähänkin tartutaan, niin kyllä - tiedän että pyyhkeet on keksitty ja kuivaan koirani. Sillä on vain paksu turkki, niin ei sitä ihan kuivaksi saa, enkä omista hiustenkuivaajaa... Sitten kerran viikossa on kunnon siivouspäivä.


      • Karvaa
        Karvaa kirjoitti:

        En minä väittänytkään että juuri eurasierit varistaa karvaa, tai aiheuttaa erityisesti sotkua... Minulla nyt sattuu olemaan koira, josta karvaa lähtee ympäri vuoden ja karvanlähtöaikana vielä alusvillat ihan tukkoina. Tämän matkassa myös kantautuu hiekkaa ja roskia sisälle ja rapakeleillä käytän suihkussa, mutta silti saa luutuillakin. Kai se riippuu vähän koirastakin kuinka paljon sotkua ja karvaa tulee.

        Itse en pidä niitä karvoja mitenkään inhottavina tai edes varsinaisena likana, mutta tykkään pitää kotini siistinä, joten luutuan kuivalla kelillä kerran päivässä ja märällä kelillä kahdesta kolmeen kertaan. Enkä tarkoita mitään raivopäistä lattian hinkkaamista, vaan että pyyhkäisee kostealla luutulla enimmät irtoroskat eli hiekan ja karvat pois, sekä kosteuden joka koiran mukana tulee, kun koira tepsuttelee suihkusta pois. Ja joo - ennen kuin tähänkin tartutaan, niin kyllä - tiedän että pyyhkeet on keksitty ja kuivaan koirani. Sillä on vain paksu turkki, niin ei sitä ihan kuivaksi saa, enkä omista hiustenkuivaajaa... Sitten kerran viikossa on kunnon siivouspäivä.

        Niin, ja selvennän vielä, että oma koirani ei ole eurasier, enkä tahtonut antaa ymmärtää sen olevan semmoinen... Jos näin kävi, niin pahoittelut siitä. :)


    • 17plus8

      Aloittaja, kun luin viestisi, minulle tuli mieleen EURASIER. Suosittelen rotua. Rotu on toki karvaisa, mutta viihtyy ulkoilmassa. Ei ole varsinainen ulkokoira - paukkupakkasilla sisälle.
      Ihan kaikista koirista, joista irtoaa karvaa, karvaa lähtee myös yksittäisinä ja pieniä määrinä, ei pelkästään tuppoina. Mutta totut siihen varmasti, etkä huomaa edes ajatella koko asiaa.

      Eurasierit ovat hyvin pitkämielisiä, niillä korkea ärsytyskynnys ja ne suvaitsevat melko pitkälle lastenkin kovakouraista käsittelyä. Opeta kuitenkin rajat ja koiran käsittely lapselle, minkään koiran ei pidä sietämisestä huolimatta joutua retuutetuksi.

      Kooltaan eukut ovat keskikokoisia. Eivät himoliikkuja eikä erityisen aktiivisia koiria, keskitasoa. Eivät juurikaan hauku!

      • Mallamamma

        Kiitos ehdotuksesta, tuota olin jo aiemmin vähän ajatellut mutta en ajatellut sen olevan sopiva koska wikipediassa lukee näin: "Eurasier näyttää valitsevan yhden perheenjäsenen lauman johtajaksi ja on vastahakoinen muita perheenjäsenijä kohtaan. Siksi se ei ole oikein hyvä perhekoira." Pitääkö tämä paikkaansa? Muuten vaikuttaisi niin hyvältä että voisin jopa katsoa sitä karvanähtöä läpi sormieni. :D


      • Mallamamma

        Ja sitten löytyi tämä tieto koiranomistajanperuskurssi.fi-sivustolta: "Kokonsa puolesta se ei sovellu lasten taluteltavaksi." Ei tietenkään pikkulasten talutettavaksi, mutta minkä ikäinen pärjäisi sen kanssa lenkillä? Toki sen itse kouluttaisin ensin, ennen kuin antaisin lapsen lenkittää sitä yksinään.


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Ja sitten löytyi tämä tieto koiranomistajanperuskurssi.fi-sivustolta: "Kokonsa puolesta se ei sovellu lasten taluteltavaksi." Ei tietenkään pikkulasten talutettavaksi, mutta minkä ikäinen pärjäisi sen kanssa lenkillä? Toki sen itse kouluttaisin ensin, ennen kuin antaisin lapsen lenkittää sitä yksinään.

        Minä olen vähän sitä mieltä, että edes koulutettu koira ei sovi pelkästään lasten taluteltavaksi, vaan matkassa täytyy olla aina aikuisen. Eläin ei voi eikä saa olla koskaan pelkästään lapsen vastuulla.


      • Mallamamma

        Kyllä vain tällä perällä lapset käyvät lapinkoirien ja muiden sen kokoisten kanssa lenkillä, ja minunkin lapsuudessani niin tehtiin.

        Eurasierin ja lapinkoiran sekoitus voisi olla vaihtoehto jos sellainen löytyisi, olisi ehkä hieman eurasieria pienempi?


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Kyllä vain tällä perällä lapset käyvät lapinkoirien ja muiden sen kokoisten kanssa lenkillä, ja minunkin lapsuudessani niin tehtiin.

        Eurasierin ja lapinkoiran sekoitus voisi olla vaihtoehto jos sellainen löytyisi, olisi ehkä hieman eurasieria pienempi?

        Toki ennen on lapset lenkitelleet koiria ja näkeehän noita vieläkin, mutta itse en hyväksy sitä. Oikeastaan yksikään koira joita lapsen kanssa on tullut vastaan, ei ole pitänyt lasta auktoriteettina ja ihmisenä, joka pystyy koiraa suojelemaan. Joka ikinen koira jotka olen lapsen kanssa nähnyt lenkillä, on puolustanut lasta. Lapinkoirallakin on kokoa ja voimaa sen verran, että lapsella ei ole fyysistä voimaa sitä pidellä.

        Toisinaan näkee myös jotain kääpiörotuisia lasten taluteltavina ja pahalta sekin näyttää. Lapsilla ei ole kärsivällisyyttä samalla tavoin kuin aikuisella ja he saattavat esim. ärsyyntyä jos koira ei teekään tarpeita heti. Saattavat retuuttaa ja kiskoa koiraa perässään yms. Ja sitten on tietysti ne tapaukset, kun jotain vakavampaa sattuu. Lapsi ei osaa toimia niissä tilanteissa senkään vertaa kuin aikuinen ja niistä voi lisäksi jäädä todella pahat traumat loppuelämäksi, ja kenties itsesyytökset jos oma koira tai jonkun muun koira tai kissa tai luonnoneläin vahingoittuu yhteenotossa... Eläinten kanssa kun voi sattua kaikenlaista. Puhumattakaan siitä, jos vastaan tulee häiriintynyt aikuinen ihminen, joka päättää purkaa pahaa oloaan koiraan... Lapsi voi taluttaa koiraa, mutta mukana pitää olla aina aikuisen.

        Kahden eri rodun risteymää ei ehkä kannata lähteä hakemaan, jos toivoo pienempikokoista koiraa - varsinkin jos rotujen koot ovat noinkin lähellä toisiaan kuin eurasierin ja lapinkoiran. Siinä kun voi käydä niin, että koirasta tulee paljon, paljon isompi kuin kummankaan siinä olevan rodun edustaja, sitä sanotaan heteroosiksi.


      • Mallamamma

        Suhtaudun koiran koulutukseen vakavasti ja lapsille todellakin opetan miten koiran kanssa toimitaan ja miten sitä kohdellaan. Ensin tietysti käymme lenkillä yhdessä niin pitkään kuin on tarpeen. Vanhimmainen lapsi on järkevä ja vastuuntuntoinen, nuoremmalle en koiran ulkoilutusta usko ennen kuin kasvaa ja järkevöityy.

        Enpä tiennytkään tuota heteroosiasiaa, kiitos tiedosta. Rotuvalinta on edelleen täysin auki vielä.


      • Karvaa
        Mallamamma kirjoitti:

        Suhtaudun koiran koulutukseen vakavasti ja lapsille todellakin opetan miten koiran kanssa toimitaan ja miten sitä kohdellaan. Ensin tietysti käymme lenkillä yhdessä niin pitkään kuin on tarpeen. Vanhimmainen lapsi on järkevä ja vastuuntuntoinen, nuoremmalle en koiran ulkoilutusta usko ennen kuin kasvaa ja järkevöityy.

        Enpä tiennytkään tuota heteroosiasiaa, kiitos tiedosta. Rotuvalinta on edelleen täysin auki vielä.

        No en muuta epäillytkään, kuin että aikeesi on kouluttaa jne. mutta lapsella ei kuitenkaan yleensä ole samaa auktoriteettia kuin aikuisella, vaikka vastuuntuntoa olisikin. Tiedän tapauksia, että koira on koulutettu, mutta silti se ei tottele kaikkia perheen jäseniä - edes aikuisia - koska osalla ei vain ole luonnostaan auktoriteettia. Tämä sitten tahtoo ilmetä juurikin rähjäämisenä vastaan tulijoille, kun koira kokee että sen pitää puolustaa heikkona pitämäänsä ihmistä.

        Rodun valinta helpottuu huomattavasti sillä, että et pidä minään kynnyskysymyksenä sitä, että koiraa voi pitää ulkona. Hyväturkkisia koiria on, jotka pärjäävät pohjoisessa ja tarkenevat lenkkeillä, mutta eivät välttämättä pysty olemaan itsekseen ulkona pakkasilla. Eikä se rotukaan ole aina tae säänkestävyydestä, vaan itsekin tiedän ns. arktisten rotujen edustajia, jotka tarvii talvisin tossut tai manttelin tai molemmat kovilla pakkasilla. Vaatetus tulee koirallakin avuksi, jos ei muutoin kestä kylmää. Ja ainahan voi tehdä kovilla pakkasilla niin, että tekee monta lyhyttä pikkulenkkiä muutaman pitkän sijasta, niin ei ehdi jäätyä kumpikaan - ihminen tai koira.


      • 12plus12
        Mallamamma kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksesta, tuota olin jo aiemmin vähän ajatellut mutta en ajatellut sen olevan sopiva koska wikipediassa lukee näin: "Eurasier näyttää valitsevan yhden perheenjäsenen lauman johtajaksi ja on vastahakoinen muita perheenjäsenijä kohtaan. Siksi se ei ole oikein hyvä perhekoira." Pitääkö tämä paikkaansa? Muuten vaikuttaisi niin hyvältä että voisin jopa katsoa sitä karvanähtöä läpi sormieni. :D

        Eurasier voi valita perheestä ihmisen, johon kiintyy kaikista eniten. Aina se ei ole edes se, joka sitä eniten kouluttaa. Eukut eivät kuitenkaan ole sillälailla vastahakoisia, niitä vaan ei ehkä välttämättä kiinnosta. :D Tähän tulee suhtautua sopivalla huumorilla. Jos vaadit koiran tottelevan ihan jok'ikistä asiaa kenen tahansa perheenjäsenen sanomana, katsele jotain muuta rotua. Esimerkiksi, jos eukku on "sinun koirasi", niin jos puolisosi vaikkapa käskee koiraa luokseen, eukku saattaa vaan kävellä pois, tai jos käskee istumaan niin koira kääntää kylkeä ja tuhahtaa. Mutta tämäkään ei ole aina näin selvää. Paljon on kiinni myös perimässä ja muussakin. Yleisesti ottaen eurasier kyllä tottelee, ne oppivat nopeasti ja tulevat ihan kaikkien perheenjäsenten kanssa toimeen, toisia vaan katsotaan kuin halpaa makkaraa ja toisille mielistellään. :D

        Eurasier tarvitsee johdonmukaisen peruskoulutuksen ja tapakasvatuksen. Ovat älykkäitä ja nopeita oppimaan. Eurasierit eivät ole mitenkään aggressiivisia, mutta rodussa on paljon itsepäisyyttä, ovat omanarvontuntoisia sekä jokseenkin piittaamattomia. Eivät välttämättä intoile tuntemattomista, vaan tutustuvat jos haluavat. Rento asenne, maalaisjärkeä ja oikeudenmukainen kuri, ei mitään erikoista siis. Kyllä pärjää:)


      • asdasdasdasdasss
        Mallamamma kirjoitti:

        Suhtaudun koiran koulutukseen vakavasti ja lapsille todellakin opetan miten koiran kanssa toimitaan ja miten sitä kohdellaan. Ensin tietysti käymme lenkillä yhdessä niin pitkään kuin on tarpeen. Vanhimmainen lapsi on järkevä ja vastuuntuntoinen, nuoremmalle en koiran ulkoilutusta usko ennen kuin kasvaa ja järkevöityy.

        Enpä tiennytkään tuota heteroosiasiaa, kiitos tiedosta. Rotuvalinta on edelleen täysin auki vielä.

        Lapsenko niiden mahdollisten tappelevien koirien väliin pitäis mennä? Ei lapsi osaa toimia tappelutilanteessa vaarantamatta itseään ja koiraa!

        Me ei moikata tuntemattomia koiria lainkaan hihnassa ja silti on 3 kertaa meinattu tulla päälle ja kerran onnistuttu. Ennen koiraa sain kulkea ihan rauhassa.
        Koirat on vaan niin kiinnostunu toisista koirista, että aina joku koittaa iholle/räksyttää. Lapsen on mahdotonta pysäyttää vierasta hyökkäävää koiraa, joten vaikka sun koiras olis kiltti, niin kaikki muut ei ole!

        Luoja jos joku lapsi olis tota meidän pentua ulkoiluttanu sillon, kun sen kimppuun käytiin. Olis varmaan ollu pikkasen traumatisoivaa lapselle ja koira olis vahingoittunu sekä henkisesti, että fyysisesti.
        Jouduin ihan oikeasti hyppäämään väliin, tökkimään koiraa ja estäämään sitä ja samalla piti pysyä rauhallisena. Hyvän toimintani vuoksi pennulle ei jäänyt minkäänsortin traumaa.
        Omistajaakin ripitin, mutta en ollut ulospäin hermostunut/peloissani, jotta koira ei pelästyisi turhaan. Episodin jälkeen lenkki jatkui aivan kuin mitään ei olis sattunut. Lässyttelyllä olis jääny varmasti pelko/viha muita koiria kohtaan.


    • Eikoiraalapsenvastuulle

      Pakko puuttua jo minunkin tähän lapsi talutta koira juttuun. Olkoonsa muut tyhmiä ja antavat pienten lasten koiraa yksin taluttaa mutta älä sinä ole niin idiootti!
      Koira on aina jonkin verran arvaamaton eläin enkä ikimaailmassa antaisi kuin ehkä 15-16 vuotiaan käyttää koiraa yksin. Koirakin vaistoaa sen että tämä lapsi on "heikompi" ja jos koira vaan saa päähänsä lähteä niin lapsihan ei sitä pitele. Järki käteen ihmiset, koirat on aina AIKUISTEN vastuulla eikä koskaan pitäisi LAPSEN antaa sitä yksinään lenkillä käyttää.
      Mitä jos vastaan tulee vihainen irti oleva koira? Ei lapsi osaa tämmöisessä tilanteessa toimia!

      • Mallamamma

        Ei se iästä ole kiinni vaan siitä miten kypsä lapsi on ja minkälainen luonne lapsella on. Siitä onko lapsi oppinut olemaan auktoriteetti koiralle. Mutta aika sen näyttää että milloin lapsi on riittävän kypsä, ei sitä etukäteen voikaan tietää.


      • 20plus13

        Taluttelin sakumixiämme ja noutajaamme yhtäaikaa noin kymmenvuotiaana, parin vuoden päästä vielä kolmattakin isoa koiraa ja ikää oli 12-13.


    • Mallamamma

      Kiitoksia tähänastisista vastauksista, hyviä vinkkejä olen saanut. Eurasier miellyttäisi minua mutta mies ei sille lämmennyt, hiukan eri maku meillä on koirien suhteen. :/ Tosiaan voisihan sellaistakin rotua miettiä joka ei olisi varsinaisesti "pakkasenkestävä". Nimimerkki Karvaa kirjoitti: "Hyväturkkisia koiria on, jotka pärjäävät pohjoisessa ja tarkenevat lenkkeillä, mutta eivät välttämättä pysty olemaan itsekseen ulkona pakkasilla." Mitkä olisivat mielestäsi tuollaisia hyväturkkisia koiria?

      • Karvaa

        Jaahas... Pistitpä pahan. :D Onhan niitä vaikka millä mitalla, jotka pohjoisessa pärjää jos ei tarvi olla ulkokoirina... Ja ainakin manttelien ja tossujen avulla pärjää, jos ei muuten... Melkein mikä rotu vaan poislukien pikkuriikkisimmät kääpiörotuiset joita paleltaa herkästi, karvattomat koirat ja lyhytkarvaiset.

        Minusta rodun valinnassa kannattaa keskittyä ennemmin johonkin muihin seikkoihin kuin turkkiin. Luonne, koulutettavuus ja terveys, sekä koiran koko olisivat asioita joita itse lähtisin pohtimaan ennen kuin mietin karvan lähtöä tai sitä pystyykö koiraa pitämään ulkona. Olen muutenkin vähän sillä kannalla ettei minkään rotuiset koirat kuulu pelkästään pihalle, koska ne ovat laumaeläimiä ja nauttivat oman laumansa seurasta.


      • Joustajostain

        Miksette vaan ota sitä lapinkoiraa/porokoiraa? Jos karvattomuus sisällä on tärkein tekijä, niin sitten villakoira, bichoni tai vesikoira ja talvella vaatteet sekä tossut. Ei teillä koko vuotta pakkasta kai ole, keväällä, kesällä ja syksyllä ei palelusta tarvitse huolehtia :D villakoirat jne. varmasti tykkäävät olla aidatulla pihallakin välillä. Miksi haluaisit laittaa koiran häkkiin? Mikä on se tarve? Sitten kannattaa se miettiä, että paksuturkkisilla tulee kesällä todella helposti kuuma, eikä voi kamalasti lenkillä käydä. Ja jos otatte esim. porokoiran, karvat pysyy kurissa harjauksella. Kannattaa hankkia sellainen kun furminaattori irtoavia pintakarvoja varten.


    • Mallamamma

      Lapinkoira vain ei niin sytytä, eikä porokoira. No en sano että lapinkoira täysin poissuljettu vaihtoehto on.

      Jaa miksikö koira häkkiin eli siis ulkotarhaan? Siksi aikaa kun emme itse ole kotona voisi laittaa koiran uloskin, sitten kun se on vanhempi. Miksi ei? Pitäisikö sen mielestäsi olla sisällä silloin, aina? Toki paukkupakkasilla se olisi sisällä.

      Harvemmin kovimmat helteet yltää meille asti, ja kesä on niin hirveän lyhyt täällä. Mutta täytyy miettiä tuotakin asiaa toki.

      Furminaattorin olinkin jo ajatellut hankkia. :)

      • Eihäkkiin

        No ei yksin häkkiin! Moni koira tylsyyteensä alkaa haukkua ja naapurit suuttuu. Sitäpaitsi, se koira ei ole turvassa yksin häkissään, kun kaiken maailman sekopäitä on olemassa.


      • Joustajostain

        No aloitusviestissäsi käytit sanaa 'pärjää', eli pystyy turkkinsa puolesta olemaan, muttei tuossa viihtymisestä puhuta. Jos koira ei selvästi tykkää olla ulkona, miksi laittaa se sinne? Monesti koirst tykkää loikoilla vaikka sohvalla työpäivän ajan :D Yksi kriteeri olisi heti selvitetty.
        Mikä koira sitten sytyttää? Mitkä on ne ominaisuudet? Ulkonäkö? Mites esim. volpino italiano? Meilläkin pystykorvia, mutteivät sisällä hauku. Ulkona toki kaikki elukat. Haukkuherkkyys on siis yksilökohtaista ja koulutettavissa. Tuntuu kyllä siltä, että vaikka täällä joku löytäisikin kriteereihisi sopivan koiran, olisi vastaus 'no tää rotu ei vaan sytytä'.


      • Joustajostain

        Ainiin, soittakaa tuohon lapin sesse-ilmoitukseen! Olit valmis myös sekarotuisen ottamaan.


      • kysynvaan

        Saattaa käyä niinkin että kun et enää jaksa sitä koiraa katella niin jätät sen sinne pihalle häkkiin. Et vaan jaksa sitä käyttää enää lenkillä ja sinnehän se jää pihan koristeeksi. Miksi se koira ei voisi olla sisällä kun et ole kotona?


      • Mallamamma

        Olen hankkimassa meille uutta perheenjäsentä, en voi kuvitellakaan että sitä mihinkään häkkiin hylkäisimme. Nettikeskusteluissa ihmisillä voi näköjään olla mitä kummallisempia olettamuksia kun ei keskustella kasvotusten.

        Tuossa joku kyseli ylempänä että minkälaisesta koirasta tykkään. Itse tykkään karvaturreista kun taas mies ei niinkään, joten siksikin hankalaa päästä yhteisymmärrykseen rodusta. Eurasier miellyttäisi ulkonäön ja luonteen puolesta mutta mietityttää rodun terveys ja koko. Terveys on tärkeää ja lapinkoira siinä mielessä olisi hyvä. Korkea ärsytyskynnys on tärkeä myös. Karvanlähtö alkaa nyt tuntumaan vähemmän tärkeältä. Koko saisi mieluiten olla keskikokoon alapäässä, volpino italiano on liian pieni. Joo tiedän että olen hankala tapaus, vaan eiköhän se rotu ennen pitkää ala hahmottumaan. Seropi on edelleen vaihtoehto, mutta mieluiten tutkituista vanhemmista ja nehän ei yleensä tutkittuja ole. Narttupentu on hakusessa, joten lapin sesseä en valitettavasti voi ottaa, ja se oli isokokoinenkin.

        Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista.


      • Mallamamma
        Mallamamma kirjoitti:

        Olen hankkimassa meille uutta perheenjäsentä, en voi kuvitellakaan että sitä mihinkään häkkiin hylkäisimme. Nettikeskusteluissa ihmisillä voi näköjään olla mitä kummallisempia olettamuksia kun ei keskustella kasvotusten.

        Tuossa joku kyseli ylempänä että minkälaisesta koirasta tykkään. Itse tykkään karvaturreista kun taas mies ei niinkään, joten siksikin hankalaa päästä yhteisymmärrykseen rodusta. Eurasier miellyttäisi ulkonäön ja luonteen puolesta mutta mietityttää rodun terveys ja koko. Terveys on tärkeää ja lapinkoira siinä mielessä olisi hyvä. Korkea ärsytyskynnys on tärkeä myös. Karvanlähtö alkaa nyt tuntumaan vähemmän tärkeältä. Koko saisi mieluiten olla keskikokoon alapäässä, volpino italiano on liian pieni. Joo tiedän että olen hankala tapaus, vaan eiköhän se rotu ennen pitkää ala hahmottumaan. Seropi on edelleen vaihtoehto, mutta mieluiten tutkituista vanhemmista ja nehän ei yleensä tutkittuja ole. Narttupentu on hakusessa, joten lapin sesseä en valitettavasti voi ottaa, ja se oli isokokoinenkin.

        Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista.

        Lisäys vielä tähän. Kylmänkestävä rotu olisi sikälikin hyvä että mies tekee pitkiäkin reissuja tunturiin talvisin, koirakaveri olisi varmasti kiva reissuilla.


    • Sanonvaan

      Teidän kannattaisi ihan porukassa miettiä, että mitä se koiran ottaminen oikeasti vaatii. Sulla tuntuu nuo vaatimukset ominaisuuksien suhteen olevan ihan vaan koulutuskysymyksiä.
      Energiaa on jokaisella koiralla, ja tiesitkös, että aivojumppa väsyttää koiraa PALJON enemmän kuin liikunta? Vaikka koira juoksisi putkeen monta tuntia täyttä menoa, älyjumppa väsyttää vartissa.
      Tietysti riittävä liikunta pitää taata, mutta se yksistään ei riitä.

      Ja mitä tuohon vetämiseen tulee - koulutuskysymys sekin. Samojedista lähtee karvaa tuppoina, mutta niitä tuppoja pitää myöskin karvanlähtöaikaan harjailla sieltä.

      Lapsi lenkille koiran kanssa - ehei! Vastuutonta, täysin vastuutonta! Vaikka lapsi miten olisi kokonsa ja ikänsä puolesta valmis viemään koiraa ulos, vastuu on aina vanhemmalla. Haluatko ottaa siitä tunnontuskat elämäksesi itsellesi, jos lapsesi kohtaa lenkillä jonkun traumatisoivan hetken? Sen ei tarvitse edes olla mikään raatelukoira, myös pieni räksyttävä Fifi voi sen aiheuttaa.

      Mieti tarkkaan..

    • UskollistakinUskoll

      Vaatimuksiahan tottakai sinulla on, mutta noiden tietojen pohjalta suosittelisin snautseria tai hollannin rottakoiraa. Kannattaa tutustua rotuihin ja ainakin snautseri tai rottakoira, niin ehdottomasti narttu ensimmäiseksi koiraksi. Jos jättää pohjosessa snakun trimmaamatta loppukesästä, niin kestänee paremmin se kylmääkin, mutta tietääkseni sillä on hyvä kylmän sieto kyky. Nämä asiat selvenevät, kun soitat kasvattajille. Lisäksi en kyllä pidä ajatuksesta, että mitään muuta koiraa laitetaan ulkohäkkiin, kuin ulkokoiria. Tietty, jos koira tottuu, että häkki on kiva paikka ja sieltä ehkäpä löytyy lämmitetty koppikin, mutta mitään yöksi jättämisiä en suosisi, enkä muutenkaan ymmärrä, miksi kotikoira pitää olla häkissä? Menee yli hilseen. Mutta tietääkseni nuo koirat ovat lapsiystävällisiä jne. Lisäksi koirat ovat tullessaan lapsia ja siinä menee se kolmisen vuotta ennen kuin ovat ns. valmiita ja helpompia. Karvaa niistä ei juuri lähde ja uskollisia ovat. Ja aikaa menee myös siihen, että koululainen voi viedä niitä yksinään, en yleensäkään pidä siitä, että vahvaa koiraa ulkoilluttaa joku, joka ei sitten tosi tilanteessa osaa hallita/hillitä koiraa, vaan koira vie ja menee minne haluaa.

      • Mallamamma

        En olekaan jättämässä koiraa ulos yöksi enkä muutenkaan pitämässä häkissä silloin kun olemme itse kotona. En ole etsimässä siis mitään häkkikoiraa. Häkki olisi tietenkin riittävän suuri ja koppi olisi tottakai. Kyllä nyt kuitenkin vaaka kallistuu sellaiseen rotuun jolla olisi tuota kylmänkestävyyttä. Opitaan sitten elämään niiden karvojen kanssa. :D

        Hakusessa onkin vähemmän vahva rotu, että voisi lapsen päästää koiran kanssa lenkille. Ja kyseessä ei siis ole enää mikään pikkulapsi vaan lähempänä yläasteikäinen siinä vaiheessa kun koira olisi koulutettu niin että lapsi voisi sen kanssa lenkille lähteä.

        Alempana suositeltiin robottikoiraa. Kiitoksia vinkistä, täytyypä harkita. No joo, odotinkin tuota kommenttia jo.


      • 5plus5

        Minun mielestä tuo lähemmäs yläasteikää tuleva lapsi voi aivan hyvin käyttää koiraa ulkona. Minäkin käytin ala-asteiässä koiriamme yksinäni, ja vielä Helsingissä asuimme, voi iik varmaan tosi vastuutonta.. On vähän turhaa jossitella, että jos tapahtuu sitä ja jos tätä josjosjos..... eihän silloin voisi tehdä mitään. Kuitenkin itse tiedät lähiympäristönne paremmin, millainen mahdollisuus aggressiivisiin koiriin tai ylipäätään mihinkään konflikteihin on.


      • Mallamamma
        5plus5 kirjoitti:

        Minun mielestä tuo lähemmäs yläasteikää tuleva lapsi voi aivan hyvin käyttää koiraa ulkona. Minäkin käytin ala-asteiässä koiriamme yksinäni, ja vielä Helsingissä asuimme, voi iik varmaan tosi vastuutonta.. On vähän turhaa jossitella, että jos tapahtuu sitä ja jos tätä josjosjos..... eihän silloin voisi tehdä mitään. Kuitenkin itse tiedät lähiympäristönne paremmin, millainen mahdollisuus aggressiivisiin koiriin tai ylipäätään mihinkään konflikteihin on.

        Niin eihän sitä voisi harrastaa vaikka laskettelua, rinteessä voi joku laskea päälle vaikka kuinka hyvä laskija itse olisikin. Ratsastusta ei ainakaan kannata harrastaa. Ja autolla ajo se vasta vaarallista onkin. Hätävarjelun liioittelua tuollainen mielestäni.


    • ZOOMER-merkki

      Oletko miettinyt robottikoiraa? Anttilassa myydään 99€ hintaan. Osaa peruskäskyt ja antaa tassua jopa. Edit. ne olikin jo loppuunmyyty:( Lelukaupasta voi vielä löytyä!

    • kymmenenpluskuusi

      Meillä oli suomenpystykorva, eikä se haukkunut sisällä ikinä. Siis ei koskaan. Vietti ison osan elämästään ulkotarhassa, eikä haukkunut sielläkään kuin pihaan tulijoille. Sitä tietysti käytettiin metsästykseen, joten haukkuminen oli opetettu juttu ja se yhdistettiin nimenomaan metsästykseen, minkä takia se olikin hiljainen kaveri kotipihassa ja sisällä.

      Sitten on Keeshond. Turkkia on hirveän paljon, eikä kyllä tarhaan jätettäväksi sovellu, mutta on todella hyvä seura- ja retkeilykoira, riistaviettiä kun ei juurikaan ole. Turkkinsa takia kestää sääolosuhteet hyvin. Vaatii kyllä sitä turkin hoitamista ja selvittelyä paljon. Kokonsa puolesta saattaisi olla sinun mieleen.

      On hiukan hankala löytää sellaista täydellistä koiraa, koska monet näistä ulosjätettävistä säänkestävistä koirista ovat isokokoisia. Yleisestihän tarhaan jättämistä ei suositella myöskään sen takia, ettei koira lähde jonkun häiskän matkaan siitä tarhasta. Sekarotuisista kannattaa katsella myös, mutta sitten pitää mielessä myös kasvattajan merkitys, ettet keneltä tahansa ota. Pennun emän ja isän taustat ja mahdolliset sukutaulut (jos rotukoiria) kannattaa katsoa tarkkaan.

      Itse tietysti suosittelen kaikille terrieriä, joka viihtyy varsin hyvin päivät yksin kotona kun hyvin opettaa ja lenkillä kulkee mukana kätevästi. Kovia paukkupakkasia se ei kyllä kestä, paitsi jos pukee manttelin tai haalarin ylle. En ala mainostamaan mitään tiettyä terrierirotua, sieltä löytyy joka lähtöön.

      • Mallamamma

        Keeshond olisi kyllä minun mieleeni, miehen mielestä sillä on liikaa karvaa. Helpompaa olisi jos saisi tehdä päätöksen yksin. :D


      • Entäpästämä
        Mallamamma kirjoitti:

        Keeshond olisi kyllä minun mieleeni, miehen mielestä sillä on liikaa karvaa. Helpompaa olisi jos saisi tehdä päätöksen yksin. :D

        Mittelspitz voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Turkkia ei ole ihan niin paljon, mutta on säänkestävä. Kovista pakkasista en kyllä ole ihan varma. Nämä kyllä ovat haukkuherkkiä, sen poiskouluttamisessa saa kyllä olla kärsivällinen.


      • 15plus3
        Entäpästämä kirjoitti:

        Mittelspitz voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Turkkia ei ole ihan niin paljon, mutta on säänkestävä. Kovista pakkasista en kyllä ole ihan varma. Nämä kyllä ovat haukkuherkkiä, sen poiskouluttamisessa saa kyllä olla kärsivällinen.

        Kokemukseni mukaan mittelit eivät ole pakkasenystäviä, eivätkä sateenkaan. Vaikka turkkia on niin tassut paleltuvat herkästi. varmaan tietenkin koirakohtaista viihtyykö pakkasilla.


    • Anonyymi

      Koiraa ei pitäs kenenkään ottaa,ne ovat hukansyöpiä,ei kotikoiria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe