Yhteiskuntasopimus: Vain työläisten on joustettava

taaltapesee

Miljonääri Sipilä on päässyt vauhtiin. Hän on kovalla kiireellä leipomassa ammattijärjestöjen ja työnantajien kanssa yhteiskuntasopimusta, jossa vain työntekijät joustavat. Entisenä yrittäjänä Sipilän on helppo tehdä työnantajamyönteinen sopimus.

Esko Aho yritti 1990-luvulla Matti Vanhasen avustuksella tehdä samanlaista sopimusta, mutta tuolloin ammattiyhdistysväki kaatoi sen. Työtekijät eivät halunneet olla sopimuksen ainoita maksajia.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äänestänyt

      Niin ja Soinille muistiksi oma hokemasi, että "työmies on palkkansa ansainnut"

      • kiItti_mies

        Kyllä 9 euroa on kelpo päiväpalkka.


      • hullua_touhua

        Kohta joutuu maksaan että saa tehdä töitä.


    • fjhgfd

      Kepu ei halua leikata kansallisia maataloustukia ollenkaan. Saarikko sanoi niin ennen vaaleja.

      • vhbdf

        Ei niin.


      • kovat_ajat_koittaa

        maatalouden verotuska kevennetään. Kepu rosvot lapio veronmaksajien rahoja omiin taskuihin.


      • gkjgfd
        kovat_ajat_koittaa kirjoitti:

        maatalouden verotuska kevennetään. Kepu rosvot lapio veronmaksajien rahoja omiin taskuihin.

        Just niin.


      • perunaeino
        gkjgfd kirjoitti:

        Just niin.

        Maajussit painaa pitkää päivää pellolla. Entäpä te? Istutte TE:n kursseilla tyhmän näköisinä ja räpläätte koko ajan puhelintante na haistatatte pas.kat TE:lle.
        Maataloutta on tuettava paljon enemmäm kansallisesti esim.poistamalla toimeentulotuki.


      • ikipummi_ulvoo

        Tarttis maajussit laittaa jollekkin kurssille ja tuet vastikkeelliseksi tuottavuus paranis ja tulis samalla ikipummin velttoihin jalkoihin vipinää.


      • Tätä_ihmettelen
        perunaeino kirjoitti:

        Maajussit painaa pitkää päivää pellolla. Entäpä te? Istutte TE:n kursseilla tyhmän näköisinä ja räpläätte koko ajan puhelintante na haistatatte pas.kat TE:lle.
        Maataloutta on tuettava paljon enemmäm kansallisesti esim.poistamalla toimeentulotuki.

        Suomessa ei pienviljelijöitä edes ole ollut aikoihin. Esim. lihakarjan pidon kannattavuuden alaraja on 500 päätä.

        Nämä maataloustuet markkinoidaan kaupunkilaisille muka pienviljelijäraukkojen tukina, kun todellisuudessa ovat keskisuurien yritysten tukemista.

        Miksei siis muuta yritystoimintaa tueta vastaavasti? Miksi maatalousyrittäjillä on ihan omat tuet?


      • kfgff
        Tätä_ihmettelen kirjoitti:

        Suomessa ei pienviljelijöitä edes ole ollut aikoihin. Esim. lihakarjan pidon kannattavuuden alaraja on 500 päätä.

        Nämä maataloustuet markkinoidaan kaupunkilaisille muka pienviljelijäraukkojen tukina, kun todellisuudessa ovat keskisuurien yritysten tukemista.

        Miksei siis muuta yritystoimintaa tueta vastaavasti? Miksi maatalousyrittäjillä on ihan omat tuet?

        Sanos muuta.


      • gdfdss
        perunaeino kirjoitti:

        Maajussit painaa pitkää päivää pellolla. Entäpä te? Istutte TE:n kursseilla tyhmän näköisinä ja räpläätte koko ajan puhelintante na haistatatte pas.kat TE:lle.
        Maataloutta on tuettava paljon enemmäm kansallisesti esim.poistamalla toimeentulotuki.

        Oletn MURHANHIMOINEN!


      • koneettekee
        perunaeino kirjoitti:

        Maajussit painaa pitkää päivää pellolla. Entäpä te? Istutte TE:n kursseilla tyhmän näköisinä ja räpläätte koko ajan puhelintante na haistatatte pas.kat TE:lle.
        Maataloutta on tuettava paljon enemmäm kansallisesti esim.poistamalla toimeentulotuki.

        Eiköhän ne maajussit istu tuolilla siinä kuin byrokraatitkin toiset konttorin ja he traktorin kevyttä istumatyötä.


    • Aattelesvähä

      Jos nyt odotat mikä on niiden neuvottelujen lopputulema, katsotaan sitten että on aineksia enempään. SAK:lla on valitettavasti asenne että saavutetuista eduista ei tingitä. Mutta tuo koskee vain työssä tai työttömyyspäivärahalla olevia. SAK:ta ei tunnu pätkääkään hetkauttavan ne ihmiset jotka eivät ole vielä päässeet työelämään tai ovat pudonneet sen ulkopuolelle. Neuvottelujen tarkoituksena on kai parantaa yrittämisen edellytyksiä niin että yksityinen sektori voisi työllistää nykyistä enemmän. Mutta pitää todellakin olla pessimistinen sen suhteen, näkeekö SAK myös oman etunsa laajemmasta perspektiivistä eikä vain nykyisestä sammakkoperspektiivistä.

      Mitä tulee maatalouteen, maataloustulo ja sitä kautta maanviljelijöiden ansio on jo pudonnut mm. Venäjän asettamien vientirajoitusten takia. Kansallisen maataloustuen leikkaus pienentäisi edelleen maanviljelijän palkkaa. Esim. työväestön kohdalla on puhuttu nollalinjasta, ei palkkaleikkauksista. Ansioleikkaukset tulevat työttömyyden kautta jota nyt yritetään vähentää yhteiskuntasopimuksella.

      • jfhfd

        Maataloustuet tulevat viljelijöille ilman ehtoja.


      • Aattelesnyvähä

        Kyllä ne tarkastajat käyvät tiloilla ja lisäksi on satelliittikuvat. Osa palkasta tulee tuotteiden myynnistä. Eli työtä on tehtävä tukien eteen. Toisin kuin työttömyyskorvausta saadessa.


    • Kovakovaavastaanvaan

      Siihenhän voi vastata vain yleislakolla.Ja jos työnantaja puoli uhkailee lähteä Suomesta,eikun hei hei,uusia sijoittajia kyllä tulee,maailman sijoitusmarkkinat on tukossa.Ja jos alkavat uhkailemaan lopullisella ratkaisulla,tietää se sotaa,jossa porvarit lopulta häviää..

    • nojotakin

      Mistähän työläiset ja työttömät enää pystyisi "joustamaan"... Kansantaloudellisesti tulee ainakin olemaan idiotismin huippu, jos ensin kovalla rahalla yhteiskunnassa korkealle koulutettu; jopa osin ylikoulutettu, kansa pistetään työtömyyslukujen kaunistelemiseksi tekemään alaansa vastaamattomia töitä pakolla tai puolipakolla. Luulis, että kukaan ei tee sellaista työtä mielellään, johon olisi pakotettu ja jossa yksittäisten ihmisten lahjakkuus ei tule yhteiskunnan käyttöön. Ja jos kerran halutaan kahden kerroksen työmarkkinat, eli halpatyömarkkinat ja "työperäistä" maahanmuuttoa muualta niihin tehtäviin joista ei makseta kunnon palkkaa ja sitten eliitin hyväveli-sullemulletyöpaikat, niin siinä tulee olemaan toinen kansantaloudellinen idiotismin huippu, koska tottakai ne "työperäisetkin" maahanmuuttajat olis pian samoilla sossujen ja kelojen luukuilla, kuin suomalaisetkin. Vois vaan Suomessa hyväksyä sen tosiasian etelärannan herratkin, että sellaisia yrityksiä ei tarvita, joilla menee niin huonosti, että ei ole varaa maksaa ihmisille palkkaa, jolla työntekijät elää.


      Mä olen melko nuori ja en ole poliitikko, mutta joskus raivostuttaa niin paljon Suomen maan nykytila, että oksat pois. Tulee tunne kuin olisi k*setettu: mulle luvattiin nuorena, että jos käyn kouluni hyvin ja jos olen ahkera, tulen saamaan hyvän työpaikan. En parikymppisenä ikinä olisi uskonut, että Suomi onkin maa, jossa töitä saa vain melkeinpä joko onnekkailla suhteilla tai siten, että suostuu tekemään töitä alipalkalla. Jos silloin sen olisin tiennyt mitä nyt tiedän, olisin ehkä käynyt jonkun helpon duunarikoulun ja nyt mulla olisi talot ja mersut ja muut ja voisin inistä ansiosidonnaisen lyhyydestä.


      Mulle mainostettiin aikoinaan 1990-luvulla, että kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, että sitten niihin tehtäviin myös julkiselle sektorille tarvitaan tekijöitä. Ja nyt mussutetaan vaan parikymppisistä koulupudokkaista, eikä ketään kiinnosta korkeasti koulutettujen alta nelikymppisten asema. Ja julkista sektoria karsitaan, vaikka ei voi enää, jos meinataan jonkinlainen yhteiskuntarauha maassa säilyttää ja palvelut.


      Nähtäväksi jää, millaista politiikkaa keskusta sitten harjoittaa. Ihmiset haluaa työpaikkkoja - normaalilla palkalla.

      • gkjgfd

        Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä joten kokoomuksen ja kepun hellimä työvoimapula on VALETTA!


      • nojotakin
        gkjgfd kirjoitti:

        Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä joten kokoomuksen ja kepun hellimä työvoimapula on VALETTA!

        Ei se "työvoimapula" siten valetta ole, etteikö julkisesta sektorista irroitettu ja lähes kohta kokonaan yksityistetty julkinen palveluntarjonta tarvitsisi työvoimaa: bussikuskien vaan pitäisi ajella puolet pienemmällä palkalla, siivoojien valtion virastoissa tehdä työnsä puolet pienemmällä palkalla, aineopettajien opettaa alemmalla palkalla ja isompia koululuokkia, koulunkäyntiavustajien tehdä työnsä työmarkkinatuen suuruisella summalla tai jotakin, akateemisten tutkijoiden tehdä työtään puoli-ilmaiseksi tms., jne. Jotta voidaan maksaa ylipaisuneen hallinnon palkkauksen yläluokassa olevien palkat, enkä tarkoita mitään viittä tonnia kuussa tienaavia. Ja jotta voidaan maksaa tuottamattomille yksityisyrityksille valtion tukiaisia. Jne.


        Myös puhelinmyyjistä (jne.) on Suomessa työvoimapulaa, ja kaiken maailman helppoheikeistä ja kaupustelijoista yksityissektorilla ja tottakai on pulaa työvoimasta joka paikassa missä ei makseta tessiä = työehtosopimusten mukaista palkkaa. Joku vois kysyä oikeistolta, että kannattiko "yksityistellä" kaikki pienessä maassa, mutta ehkäpä porvarit suuressa viisaudessaan tietävät tällaista tavan talliaista akateemista, puolittain yhteiskunnasta syrjäytysuhankin alla pitkäänkin elänyttä, fiksua poliitiikkaan mitenkään liittymätöntä naista paremmin... Ja fiksuudella en tarkoita, että olisin älykäs, mutta kun kommentteja Suomi24:sta lukee, tulee pakostikin tunne, että apua en kai mä ihan oikeasti ole älykäs, en halua olla, haluaisin olla tyhmä, joka uskoisi populismiin, mutta kun ei pysty.


        Usein tuntuu, että olis, ikäänkuin, "ennalta määrätty" nousukaudet ja laskukaudet yhteiskunnassa. Minä en halua kuulua siihen porukkaan, jonka pitäisi alipalkkatöissä elämäni parhaat vuodet raataa siksi, että sitten kun seuraava nousukausi joskus 2020-luvun puolivälillä koittaa, että laiskat koskaan kouluja käymättömät silloin kolmikymppiset- nelikymppiset läskipäät saisi mersunsa ja moponsa ja autonsa, koska itse olen silloin jo melko vanha. Jos olisin ollut daiju ja lyönyt läskiksi elämäni peruskoulusta alkaen tai ylipäätään ollut jokin nolla, sitten se kohtalo olis mulle ihan oikeutettua mielestäni, mutta kun olen koko elämäni siten elänyt, että kun on fiksu ja hoitaa asiansa hyvin ja kun ei ketään vastaan riko ei kenenkään oikeuksia vastaan, siitä seuraa joskus jokin palkkio. Tämä yhteiskunta ei kuitenkaan minua ole mitenkään erityisesti palkinnut. Sosiaalituissa olen vienyt ts. saanut vähemmän, kuin suurin osa ikäluokastani ja maastani Suomi olen nyt jo ennen neljääkymmentä ikävuotta oppinut asioita, joita en olisi halunnut oppia. En olisi halunnut saada tietää mitään siitä, että miten eriarvoistavalla tavalla ja huonosti tää maa Suomi kohtelee kansalaistaan, jos tilapäisestikin on yhteiskunnan sosiaaliturvan varassa. Onneksi en ole hullu, koska muuten olisi paha katkeroitumisen vaara ja kuitenkin uskon vielä jollakin tasolla tän maan Suomi oikeusturvaan. Katotaan vaan, tuleeko lama- ajan pakkotyöyhteiskunta Suomeenkin, edellisen laman aikaan olin lapsi mutta nyt en ole: lupaan tehdä työni laiskasti ja huonosti, jos niin käy, että pakotettaisiin tekemään jollekin yrittäjän nilkille puoli-ilmaiseksi töitä sosiaaliturvaa vastaan. Nämä nyt niitä kauhuskenaarioita.


    • helpponackkorv

      Nyt on helppo leipoa yya-sopimus, kun ainoat ansiotyöpaikat ovat etujärjestöissä.

    • Lisää_tukea

      Pitkästä talvilomasta korvaus maanviljelijälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe