Painavaa sanotavaa ja muutakin

ruunemanni

Kevyen höpinän sijaan ajattelin kirjoittaa jotain painavaa, kuten lyijy. Vastakohdaksi kirjoitan hyvin kevyttä, kuten höyhen.

Ajattelin myös tehdä tikusta asiaa, mutta tietoisena siitä, että joku teistä on sellainen, jota "pitää panna tikulla silmään", luovun ajatuksesta.

Olisinpa yhtä osaava ja tietävä kuin Makriina (vai Ramoonako se oli?), niin kaikista asioista kirjoittaisin ja kertoisin.

Kateellisena ruunemanni

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todellakin_

      Ruunemanni, asiaa puhut kuten aina, hyvä nähdä aloituksesi
      kuten vanhoina aikoina. Toivottavasti mainitut kuulivat kutsusi!

      • Kyllä kaikkien asialliset vierailut täällä ovat hyviä.


      • Jumppaan-lähdössä

        Kiitos, Ruunemanni ja oikein hyvää keskiviikkoa! toivottaa Merilii.


    • Lämpimät kiitokset Ruunemannille asiakirjoituksestaan.

      Erityisesti arvostan sitä, ettei kirjoittaja käytä tikkuja.
      Sanonta " tikulla silmään, ken mennyttä muistaa", on suora hyökkäys vanhuksia, siis meitä vastaan.
      Jos meidän pitäisi lopettaa muisteleminen, kuka kertoisi tuleville polville menneistä ajoista ja tavoista!

      • Suomalaisten_historiaa

        Eihän niistä monissa suvuissa mitään tiedetäkään.
        Meillä juttelevaisessa suvussa on kerrottu muistoja 1700-luvun alusta ja kauempaakin suullisena perintönä.
        Ja siinä on sentään jo ainakin kuusi sukupolvea, vaikka olemme erittäin pitkäikäistä sukua.
        En viitsi kirjoittaa niitä tarinoita yksityiskohtineen, niin laitan linkin YLEn uutisiin:
        http://yle.fi/uutiset/isonvihan_perinto_ulottui_sukupolvien_paahan/7089180

        Kansa, joka ei tunne omaa historiaansa, on tuomittu toistamaan sitä.


      • Suomalaisten_historiaa kirjoitti:

        Eihän niistä monissa suvuissa mitään tiedetäkään.
        Meillä juttelevaisessa suvussa on kerrottu muistoja 1700-luvun alusta ja kauempaakin suullisena perintönä.
        Ja siinä on sentään jo ainakin kuusi sukupolvea, vaikka olemme erittäin pitkäikäistä sukua.
        En viitsi kirjoittaa niitä tarinoita yksityiskohtineen, niin laitan linkin YLEn uutisiin:
        http://yle.fi/uutiset/isonvihan_perinto_ulottui_sukupolvien_paahan/7089180

        Kansa, joka ei tunne omaa historiaansa, on tuomittu toistamaan sitä.

        Aivan ymmärrettävää on tuo sukupolville jäänyt pelko ja lopulta viha, kaikkien julmuuksien koskettaessa siviiliväestöä.
        En ollut ennen koskaan tajunnut, mitä on vihollisarmeijan eteneminen maassa, kuin maassa siihen aikaan, ennenkuin luin Ruotsin armeijan 29.000 miehen marssivan Kaarlen johdolla Venäjälle.
        Armeijan muonitus koostui ryöstöistä paikallisilta, karjan ja elintarvikkeiden avulla, huh pahenmpaa kuin heinäsirkkalaumat sadon kimpussa!Pietari Suuri käytti poltetun maan taktiikkaa, hävittäen kaiken asutuksenkin, joten miesten menehtyessä nälkään ja kylmyyteen, lopulta Kaarle pääsi pakenemaan Turkkiin 1000 miehen ollessa enää hengissä!

        No Napoleonin hyökkäys Venäjän armottomilla aroilla, onkin tutumpi tragedia historiasta.

        Mutta tuo siviiliväestön kohtalo on järkyttävä, kodit tuhottuna, kuin Lapissa saksalaisten harjoittaessa samaa stratediaa meillä, antaa tajuta kärsimysten laajuuden muuallakin kuin itse rintamalla, paljon enemmän kuin Tuntemattoman sotilaan rintamataistelut!

        Ps.Omat sukujuureni ovat sukupolvien takaa Hämeen viljelys ja korpimaisemissa, ei sukutarinoihin ole jäänyt kaikuja noista ajoista,... kato ja nälkävuosista kyllä


    • YSTÄVYYTTÄ

      Otsikko antaa mahdollisuuden paitsi painavaan sanottavaan sen lisäksi muuhunkin...

      Niinpä laitan aforismin:
      Rakkaus voi olla yksipuolista, ystävyys ei koskaan.

      Jos ystävyys on toisella osapuolella loppunut, toinen voi yrittää sitä vielä 'hoitaa' , mutta lopulta on tunnustetava totuus, - on vihellettävä peli poikki.

      • Ruunemannille tiedoksi, kun tuli mieleeni, ettei pidä viesteistä, jotka on kirjoitettu ilman nikkiä.
        Minulla on tässä ketjussa 2., 4. ja kuudes viesti ilman nikkiä, eli siis seitsemästä viestistä neljä on minun.
        Mutta hyviä sanoja olen ilman nikkiäni kirjoittanut. Voi hyvin, Ruunemanni!


      • noinpitääkin
        Merilii kirjoitti:

        Ruunemannille tiedoksi, kun tuli mieleeni, ettei pidä viesteistä, jotka on kirjoitettu ilman nikkiä.
        Minulla on tässä ketjussa 2., 4. ja kuudes viesti ilman nikkiä, eli siis seitsemästä viestistä neljä on minun.
        Mutta hyviä sanoja olen ilman nikkiäni kirjoittanut. Voi hyvin, Ruunemanni!

        Tuohan hienoa, noin moninkertaistat hyvän vaikutuksesi palstalla kun hyviä viestejäsi monella nikillä kirjoitat. Sehän paljon pahempi jos suuttuneena nikittään kirjoitaa, se ihan anteeksi antamatonta.


      • hyödytön
        noinpitääkin kirjoitti:

        Tuohan hienoa, noin moninkertaistat hyvän vaikutuksesi palstalla kun hyviä viestejäsi monella nikillä kirjoitat. Sehän paljon pahempi jos suuttuneena nikittään kirjoitaa, se ihan anteeksi antamatonta.

        Jostain luin että ed.kirjoittaja on siunaukseksi palstalle, jotta kaikkea sitä pukkaa.


      • gerrouhh
        noinpitääkin kirjoitti:

        Tuohan hienoa, noin moninkertaistat hyvän vaikutuksesi palstalla kun hyviä viestejäsi monella nikillä kirjoitat. Sehän paljon pahempi jos suuttuneena nikittään kirjoitaa, se ihan anteeksi antamatonta.

        Sinullahan niitä on rekattujakin nikkejä enempi kuin kenelläkään ja kaikkia lajeja nikkiä niin ettei vapaana ole enää mitä vois hiljaisempi rekata. numeroita vielä monta perään. Sinä suurhöyryäjä.


      • kyslenvaan
        gerrouhh kirjoitti:

        Sinullahan niitä on rekattujakin nikkejä enempi kuin kenelläkään ja kaikkia lajeja nikkiä niin ettei vapaana ole enää mitä vois hiljaisempi rekata. numeroita vielä monta perään. Sinä suurhöyryäjä.

        Toivottavasti ystävällinen palaa pian jumpasta.Kaivataan taas niitä hyviä viestejä, tuo gerouhh kuulostaa akkkrseesssiiviselta. Se on suomeksi vihainen.


      • Merilii kirjoitti:

        Ruunemannille tiedoksi, kun tuli mieleeni, ettei pidä viesteistä, jotka on kirjoitettu ilman nikkiä.
        Minulla on tässä ketjussa 2., 4. ja kuudes viesti ilman nikkiä, eli siis seitsemästä viestistä neljä on minun.
        Mutta hyviä sanoja olen ilman nikkiäni kirjoittanut. Voi hyvin, Ruunemanni!

        Kiitos samoin. Merlii onkin ollut itselleni tuntematon, nyt tunnen, Liisa pien!


      • Aito ystävyys ei katoa,
        vaikka kaikki muu välillä katoaisikin.
        Luoja on antanut lahjan,
        antaessaan ystävän.


      • jakolasku

        Olen juuri saanut uuden luotettavan ystävän. Ystävyys luonnollisesti ei mihinkään katoa vaikka me katoamme paikkakunnalta.


    • Ramoona_

      Aiheellisesti Ruunemanni laitoit minut sulkeisiin. Kevyellä kynällä enimmäkseen kirjoitan vähät kirjoittamiseni, Makriinahan ottaa kantaa raskaan sarjan asioihinkin, kuten politiikkaan.
      Köykäiseksi havaittaisiin, jos punnittaisiin, mukana olen kuitenkin, vaikkapa kevytsarjalaisena. Nyrkkeilyssä on höyhensarjakin, toisessa päässä raskas sarja, miksei kirjoittamisessakin voi olla.

      "Olemisen sietämätön keveys" on nimeltään Milan Kunderan hieno kirja, pohdintaa elämän taakoista ja pinnallisesta keveydestä. Nykymeno suosii kepeyttä asenteista viihteeseen ja kevytlevitteisiin asti , olemuksen ulkoiseenkin keventämiseen. Ikeet, taakat ja painolastit eivät miellytä, puhuvatko papitkaan enää syntikuormista. Ministerit kuitenkin lupaavat vastuun taakkoja kantaa puolestamme, nyt katseet ja toiveet uuteen hallitukseen !

    • Huomenta Raisio ja Ruuneperi alias Ruunemanni!
      Ihan vanha palstalainen piristyy kun toisen vanhan näkee aloituksen aikaan saaneen.Se onkin jo harvinaista herkkua nykyään.
      Muistan sinun minustakin jossain siihen suuntaan maininneen, kun harvoin kirjoittelen että Katleijakin on jo melkein haudattu vai oliko se kuopattu.
      Kuopan reunalla tässä ollaan, onhan muistutuksia kuolevaisuudesta jo tullutkin. Välillä jotain omista olemisistaan tulee kirjoitettua, mutta ei mitään sen painvampaa. Eniten kuitenkin kiinnostaa linnunpesät, jos olet huomannut. Varsinkin ullamirjamin kanssa olemme niitä seurailleet.
      Nyt minä olen alkanut odotella sinulta painavia sanoja politiikasta, elämmehän taas uuden hallituksen synnyttämisen aikoja. Mielenkiinnolla tuota minäkin seurailen mutta omat aatokseni pidän itselläni.
      Yhdyn mielipiteeseesi Makriinan ja Ramoonan hyviin ja rakentaviin kirjoituksiin, ihailen heidän aivojensa tuotoksia.
      Mutta oletteko huomanneet?

      Tuli tuttu kevätkulta,
      Lumen alta pistää multa,
      Puro pulppuva rinteillä tanssia saa,
      Kevät riemua laulavi ilma ja maa,
      Jo ääretön taivaskin seestyy
      Ja lämpimän aika eestyy
      Ja tuulikin tuoksuja tuo.
      (Larin Kyösti)

      • Ihmisyyttä_kaipaamme

        Paljon teit viestejä samalla käynnillä.


      • Ihmisyyttä_kaipaamme kirjoitti:

        Paljon teit viestejä samalla käynnillä.

        Onko tuossa viestissäni monen viestin ainekset, vai mitä meinaat ja tämä on toinen viesti tänään. Jos muuta näet sille minä taas en voi mitään.
        Terveisiä pyöräretkeltä Aurajoen rannoilta ja Föriajelulta. Oli aika viileä ilma,mutta munkkikahvit lämmitti Nurmi & Sulosen kahvilassa.


      • Huomattuon

        Tuo sama ilkeilijä oli joku päivä sitten Sini-sirkunkin ketjussa häiriköimässä.


      • Ihmisyyttä_kaipaamme kirjoitti:

        Paljon teit viestejä samalla käynnillä.

        Nyt minulle selvisi vasta tuo viestisi, jotenkin on halu selvittää tätä myös sinulle. Ethän varmasti syytöntä halua lyödä.
        Lähetin tuon pitkän viestini klo 9.16. ja minulla meni paljon aikaa siinä. Kävinhän välillä Positiivareiden sivustolla tuota kevätrunoakin etsimässä. Kirjoitin viestin omalla tekstinkäsittelyohjelmalla ja siirsin palstalle, näin ei tule niitä lähetysongelmia kun kauan viestiä tekee.

        Luettuani ketjun ennen pitkän viestini kirjoittamista ei näitä ilkeilyjä vielä ollut ketjussa.
        noinpitääkin 22.4.2015 08:46
        hyödytön 22.4.2015 09:03
        gerrouhh 22.4.2015 09:09
        kyslenvaan 22.4.2015 09:17

        Näitä siis Ihmisyyttä_kaipaamme sanot minun kirjoittamikseni. Minulla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä, olen tosi murheellinen tällaisesta joka jatkuu ja jatkuu ja aina pusanikin takaa.


      • Katileija kirjoitti:

        Nyt minulle selvisi vasta tuo viestisi, jotenkin on halu selvittää tätä myös sinulle. Ethän varmasti syytöntä halua lyödä.
        Lähetin tuon pitkän viestini klo 9.16. ja minulla meni paljon aikaa siinä. Kävinhän välillä Positiivareiden sivustolla tuota kevätrunoakin etsimässä. Kirjoitin viestin omalla tekstinkäsittelyohjelmalla ja siirsin palstalle, näin ei tule niitä lähetysongelmia kun kauan viestiä tekee.

        Luettuani ketjun ennen pitkän viestini kirjoittamista ei näitä ilkeilyjä vielä ollut ketjussa.
        noinpitääkin 22.4.2015 08:46
        hyödytön 22.4.2015 09:03
        gerrouhh 22.4.2015 09:09
        kyslenvaan 22.4.2015 09:17

        Näitä siis Ihmisyyttä_kaipaamme sanot minun kirjoittamikseni. Minulla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä, olen tosi murheellinen tällaisesta joka jatkuu ja jatkuu ja aina pusanikin takaa.

        Voi Katleija teidän kanssanne! Olin tuossa vielä niin ihanissa muistoissa katseltuani Teemalta kolmiosaista Pariisin Monmartresta kuvausta, kun tulin vilkaisemaan palstaa.
        Hieman surullista luettavaa, mutta tuttuahan nuo jo ovat. Kannattaneeko laskea tai yrittää selvittää ns. ilkeyksiä, vaikka en tosin omassa aloitteessani niin varsinaisesti tulkinnutkaan. Lapsellinenhan olin kyllä, unohtaessani mahdolliset väärinkäyttäjät.

        Kerran keksitty syyte sinustakin Katleija, sitähän nyt jauhetaan kun ei muuta haluta saada aikaan:D Kukapa ei tottumattomana suutuksissaan lauo takaisin niin, että korvat soi:D
        Jotkut ilmeisesti saavat adrenaaliruiskeen kun kepuroivat, sekin voi olla elämäntapa jostakin syystä.

        Minusta kun itse tietää mihin on osallisunut, ja mihin ei, sehän antaa parhaimman suojan ja rauhan, vaikka minkälaisia syytöksiä vastaan <3

        Vaikea on uskoa piikittelijän katuvan ja ojentavan rauhanelettä, se joka näkee rumaa ja kieroutta ympärillään, omaa varmaan täysin eriparia silmälinssejä!!!

        Unohda sinäkin jo Katleija hyvä, kerranhan mekin puhuttiin näistä, jo ihmisyyteen kun kuuluu kuin hyvää kuin pahaakin, mutta enimmäkseen väärinkäsityksiä sentään! moikka


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Voi Katleija teidän kanssanne! Olin tuossa vielä niin ihanissa muistoissa katseltuani Teemalta kolmiosaista Pariisin Monmartresta kuvausta, kun tulin vilkaisemaan palstaa.
        Hieman surullista luettavaa, mutta tuttuahan nuo jo ovat. Kannattaneeko laskea tai yrittää selvittää ns. ilkeyksiä, vaikka en tosin omassa aloitteessani niin varsinaisesti tulkinnutkaan. Lapsellinenhan olin kyllä, unohtaessani mahdolliset väärinkäyttäjät.

        Kerran keksitty syyte sinustakin Katleija, sitähän nyt jauhetaan kun ei muuta haluta saada aikaan:D Kukapa ei tottumattomana suutuksissaan lauo takaisin niin, että korvat soi:D
        Jotkut ilmeisesti saavat adrenaaliruiskeen kun kepuroivat, sekin voi olla elämäntapa jostakin syystä.

        Minusta kun itse tietää mihin on osallisunut, ja mihin ei, sehän antaa parhaimman suojan ja rauhan, vaikka minkälaisia syytöksiä vastaan <3

        Vaikea on uskoa piikittelijän katuvan ja ojentavan rauhanelettä, se joka näkee rumaa ja kieroutta ympärillään, omaa varmaan täysin eriparia silmälinssejä!!!

        Unohda sinäkin jo Katleija hyvä, kerranhan mekin puhuttiin näistä, jo ihmisyyteen kun kuuluu kuin hyvää kuin pahaakin, mutta enimmäkseen väärinkäsityksiä sentään! moikka

        Kiitos sini-sirkku, tuo lämmitti sydäntä ja oikein hyvää yötä.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Voi Katleija teidän kanssanne! Olin tuossa vielä niin ihanissa muistoissa katseltuani Teemalta kolmiosaista Pariisin Monmartresta kuvausta, kun tulin vilkaisemaan palstaa.
        Hieman surullista luettavaa, mutta tuttuahan nuo jo ovat. Kannattaneeko laskea tai yrittää selvittää ns. ilkeyksiä, vaikka en tosin omassa aloitteessani niin varsinaisesti tulkinnutkaan. Lapsellinenhan olin kyllä, unohtaessani mahdolliset väärinkäyttäjät.

        Kerran keksitty syyte sinustakin Katleija, sitähän nyt jauhetaan kun ei muuta haluta saada aikaan:D Kukapa ei tottumattomana suutuksissaan lauo takaisin niin, että korvat soi:D
        Jotkut ilmeisesti saavat adrenaaliruiskeen kun kepuroivat, sekin voi olla elämäntapa jostakin syystä.

        Minusta kun itse tietää mihin on osallisunut, ja mihin ei, sehän antaa parhaimman suojan ja rauhan, vaikka minkälaisia syytöksiä vastaan <3

        Vaikea on uskoa piikittelijän katuvan ja ojentavan rauhanelettä, se joka näkee rumaa ja kieroutta ympärillään, omaa varmaan täysin eriparia silmälinssejä!!!

        Unohda sinäkin jo Katleija hyvä, kerranhan mekin puhuttiin näistä, jo ihmisyyteen kun kuuluu kuin hyvää kuin pahaakin, mutta enimmäkseen väärinkäsityksiä sentään! moikka

        Noin on kuten sanoit, rauhanele olisi hienoa kohteliaisuutta samoin erehdyksensä myöntäminen.


      • miksimiksi-
        Katileija kirjoitti:

        Noin on kuten sanoit, rauhanele olisi hienoa kohteliaisuutta samoin erehdyksensä myöntäminen.

        Miksi nostit katleija tämän taas esille ?


      • miksimiksi- kirjoitti:

        Miksi nostit katleija tämän taas esille ?

        Kuka kysyy?
        'Kohteliaisuus ihmisyyden mittana' ketjua lukiessani tuli mieleen käydä katsomassa joko 'ihmisyyttä_kaipaamme' olisi vastannut hänelle antamaani selvitykseen.


    • Kumpi on painavampaa, kilo lyijyä vai untuvia? :) Mikä on painavaa, mikä ei!
      Ujo iskee, kun tuolla lailla nimi mainitaan. Oliko se huumorilla kuitenkin?

      Muistutuksia elämänlaadusta on tässä saatu, ei vielä omalta kohdalta, mutta lähinaapurin. Kun ihminen on miltei liikuntakyvytön ja yli 80-vuotias, niin yhteiskunta jättää hänet oman onnensa nojaan. Kolmen kuukauden sairaalareissun jälkeen sossusta tai mistä lienee palveluyksiköstä oli käyty kolme kertaa katsomassa. Kyllähän se riittää, pitää priorisoida.

      Olimme sopineet, että menemme käymään terveyskeskuksessa, ja kun lähdin häntä noutamaan mukaani, oli hän henkitoreissaan eteisessä, ei pystynyt sanomaan sanaakaan, huohotti ja piteli kiinni ovenpielistä. Hengitysvaikeudet olivat iskeneet jo illalla, mutta hän ei voinut pyytää apua, kun ei pystynyt pitelemään puhelinta eikä puhumaan.

      Ei ikäihmisellä oikein tunnu olevan turvaa hyvinvointivaltiossamme,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe