Järvimaisemasta typerät maksaa

sanonpahanvaan

"Jokainen, joka on seurannut näitä mökin myynti juttuja on huomannut, että kuivanmaan mökit, joenranta mökit ja pikkulammen ( = usein itse kaivetut ) rannalla olevat mökit on erittäin vaikeita myydä ja hinta jää alhaiseksi. Täällä näyttää olevan

valkopesu kampanja ko. mökeistä. Tosiasiassa 95% mökin ostajista haluaa kunnon järven tai meren rannalta ostaa mökkinsä."


Ihan pakko kommentoida tähän koska viestiketju oli suljettu.

Ensinnäkin jokea ei voi itse kaivaa sen enempää kuin järveäkään.
Lammen voi kaivaa mutta helvetin pienen, siis tarkoitan pienellä sellaista jossa
mahtuu 1 vuotias kellumaan mutta yhtään vesilelua ei mahdu enempää.

Aika outoa että joenrannalla oleva mökki olisi vaikea myydä, mutta eihän siinä sit mitään jos virtaava vesi ei jollekulle kelpaa. Alkaa jo kyllästyttää tämä suomen järvihypetys. Ihan järjetön hintaerokin sen takia että rannassa olisi järvi.
Maksoi minunkin vanhemmat ( rikkaat ) aikoinaan ison omakotitalon joen rannalta ja kyllä hintaa on tänäkin päivänä varmaan yli miljoona ettei siihen persaukiset pääse järvineen.

Tuohon 95 % en itse edes usko......
Olipa joki tai järvi, niin kumpikin asia hoitaa uimisen tarkoituksen, mutta joesta saa usein paremmin kalaa ja vesi on puhtaampaa, järvillä on levää.

Aika moni alkaa jo miettimään että kusetusta koko touhu näiden järvihintojen kanssa.
Sitten puhutaan vielä onko "iso vai pieni järvi".
Tuskin se ketään hetkauttaa, kun tilaa varmasti riittää olipa joki pitkä tai järvi kuinka leveä hyvänsä.

Kermaperseiksihän niitä kutsutaan, jotka menevät hölmönä suomihintojen mukaan ja tuhlaavat rahansa rantamaiseman takia.
Suurin osa niistäkin on ihan liikaa melua täynnä kun toinen kermaperse on naapurissa ja kolmas seuraavassa ja sitten se moottoriveneen pauhu.

Eihän suomilaki anna edes asua vakituisesta noissa mökeissä niin miksi kansa sitten ostaa kahden talon velkahelvetin itselleen kun pienemmällä rahalla voisi valita kummassa haluaa asustaa.
Suomalaiset on paskahousuporukkaa.
Itse voisin asua mökilläni jos huvittaisi mutta siihen on muut syyt kuin laki.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huvittavaamuttatotta

      Mikä kaikista huvittavinta niin kun on 1 järvi, niin sen täyttää joka rantakohdalta sata suomalaista, kunnes yhtään tonttia ei enää ole jäljellä.
      Pörinä ja melske on sen mukainen ja varmasti lilluu paska siellä täällä ( kuka järveä puhdistaa? ).

      Huvittaisi katsoa tämä tilanne ihan kartalta ja todeta että asia on näin!

      Samalla panee miettimään, että paljonkohan on rahaa "virrannut" moiseen touhuun.

    • Mymoney

      Kuuleppas mielesipahoittaja, en tiedä muista, mutta minä ainakin pidätän itselleni oikeuden tehdä rahoillani just sitä mitä itse haluan. Ostan mökin vaikka kaatopaikan vierestä jos sikseen tulee, enkä kaipaa siihen sinulta minkäänlaisia ohjeita. Meri, järvi, joki, lampi, yksi ja sama. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Pidä vaan huoli omista rahoistasi, jos niitä on.

    • kyllänytkelpaa

      "Sitten puhutaan vielä onko "iso vai pieni järvi".

      Tuskin se ketään hetkauttaa, kun tilaa varmasti riittää olipa joki pitkä tai järvi kuinka leveä hyvänsä."

      Hyvä että saamme vihdoin oikeaa mututietoa asiasta.

    • dddd3

      Kai sitä on typerää järvimaisemasta maksaa jos ei siitä tykkää. Me nyt vaan haluttiin mökki järven rannalta ja jouduttiin siitä maksamaan, mutta kai se oli meidän asia.

    • Kyllä kesämökki ilman järveä on muuta kuin kesämökki. Ja mitä isompi järvi niin sen parempi.

      • eityhmää

        Täysin samaa mieltä. Iso järvi tai meri tuovat sen vapauden tunteen, josta nautin yli kaiken


      • MaisemanPuolesta

        Maisema on tärkein.

        Valitettavasti monen mökin maisemat ovat muuttumassa yli 200 metristen tuulivoimalaitosten myötä, joita rakennetaan lähes joka paikkaan.


      • mekkk

        Ei ole iso järvi hyvä koska olin sukulaisen mäkillä niin minua ainakin rupesi moottoriveneiden pärinä häiritsemääm koska omalla mökillä menee kiireisempään aikaan 1 vene viikossa ja kun on pieni järvi niin monella sähköperämoottorit niinkuin minulla mutta on se 4 heppanenkin tallella. Kun on tottunut mökillä tiyttyyn hilajisuuteen niin en itse ainakaan halua sitää moottoreiden pärinää mökkijärvelle. Pieniltä metsäjärvilta saa mökin ja tontin 50 tonnilla ja se siitä.


    • pikkumökkiläinen

      Rahalla saa ja hevosella pääsee sanottiin ennen. Onhan se suuren järven tai meren rantatontti ihan eri asia kuin salolammen rannalla oleva piilopirtti. Jossa vielä itikatkin kiusaavat. Raha se tässäkin ratkaisee niinkuin muussakin. Pyri sinä aloittaja kansanedestajaksi korjaamaan näitä epätasaarvoja. Pieni on minunkin mökki ja ilman sähköjä mutta en ole niin katkera kuin sinä. Hyvästä järvimaisemasta joutuu aina maksamaan, seon fakta eikä siitä huoli enempää enää keskustella.

    • rakaspaikka

      Kukin ostaa mitä lystää. Itselläni ei rahat riittäneet järvenrantamökkiin, joten hommasin yli 100 vuotta vanhan maalaistalon. Tonttia on hehtaarin verran. Mökki lämpiää puulla (tarvittaessa pattereilla), tilaa on ottaa vieraita vastaan. Pihagrilliä käytetään tai sitten sisätilojen keittiötä. Vesi tulee sisälle ja ulos. Sähköasentajapoika laittoi sähköt viimeisen päälle niin, että voi laittaa jo etukäteen sähkön ajastuksella lämmittämään viikonloppua varten.

      Tämä kuivanmaan mökkikin on kiva juttu. Palju löytyy ja uima-allasta ollaan mietitty. Netistä olen katsonut ohjeita sellaisesta, jossa veteen ei laiteta myrkkyjä, vaan vesi kierrätetään hiekkapatjan läpi ja suodattuu sillä tavalla ilman myrkkyjä.

      Omaa rauhaa on. Naapureita ei näy, joten vaikka nakuna heilusi pihalla, niin sekin onnistuisi halutessaan. Peuraperhe kävi talvella pihalla päivittäin. Omasta pihasta tulee kasviksia, marjoja, omenia ja metsästä sienet sekä mustikat ja puolukat. Vadelmia riittänyt myyntiin asti.

      Järvimaiseman sijasta toisella puolella taloa näkyy metsämaisema, toisella puolella peltomaisema, kolmannella sivulla pihakeittiö terasseineen ja neljännellä sivulla kukkapenkit ja niiden takana marjapensaat, joiden takana kasvimaa.

      Tämä on minulle vuosikymmenien investointi ja tästä jää kohtuuhintainen perintö lapsille. Tämä oli ainoa vaihtoehto tällaiselle tavallista työtä tekevälle yksinhuoltajalle päästä mökkiin käsiksi ilman, että tarvitsee kahta tuntia enempää ajaa työviikon jälkeen mökille.

    • eläkeukko

      Kyllä niissä saa asua ,jos on varsinainen kotiosoite esim. kaupungissa. Missään ei määritellä montako vuorokautta saa asua kakkosasunnollaan.
      Nykyisin monella on paremmat olosuhteet mökillä kuin jossain kerrostaloasunnossa.

    • Mökkiherra
      • HuhHuh-mikä-hinta

        No onhan sika hintainen, ostajalle ostohintaan remonttikulut tuplaten ja taaplaten. Oikeampi hinta olisi 29 000 - 35 000 euroa.


    • MetsämökissäTonttu

      Minä viihdyn oikein hyvin pienessä metsämökissä puolen hehtaarin tontilla, missä ei ole naapureita häiritsemässä ja saan omalta tontilta polttopuut ja kaivosta veden. Sähköä tuottaa aurinkopaneeli riittävästi omaan valaistus- ym. käyttöön.

    • Kompostihuussi

      Ei järvimaisema mikään pakollisuus ole. Ja kun sitä ei ole, ei ole huolta laiturin ja jäiden kestävyydestä tai sinileväongelmista. Minä viihdyn kuivanmaan mökilläni, tonttia 3000 neliötä. Sen verran puuta kasvaa, että omissa puissa oltu jo vuosikausia ja jos ongelle tai uimaan haluan, niin kylän ranta on puolentoista kilsan päässä ja sen lisäksi monta pientä lampea, joki ja järviä. Kylän rannalla voi käydä autolla saunan päätteeksi (pari kertaa käyty siinä välissäkin;) Veneenkin sinne saisin, jos haluaisin, mutta mulle riittää laiturilta onkiminen. Sähköt kunnalta ja ne vähät vedet mitä tulee, imeytetään maahan.

    • eenokki

      Kyllä vaan se maisema on mökin tärkein kriteeri. Vaikka rakentaisit miljoonamökin jonkin lutakon rannalle ni se ei paljon mieltä hivele. Toista on kun esim. saimaan isoja selkiä pienemmäkin mökin kuistilta ihailee siinä silmä lepää ja mieli rauhoittuu.

      • piparminttuli

        Kyllä se maisema on aika monelle tärkeää mökkiä ostettaessa. Mökki ostetaan niin tunnepohjalla.


      • Kamppanulikka

        Totta on, että maisemalla on iso merkitys! Järvi on sen kokoinen ja näköinen, mikä se nyt sattuu olemaan, mutta tonttia ja rakennuksia voi muutella ihan mielensä mukaan vaikka loputtomiin, kunnes saa mieleisikseen. Maisema muuttuu vain toisinaan ja silloinkaan siihen ei ole mökkiläisellä paljon sananvaltaa.


    • rantamökkiläinen

      Moni vanha mökki (rannalla sijaitseva) on vaikea sen vuoksi myydä, kun vasta vuonna 2017 tiedetään tarkkaan (ehkä) jätevesilaki. Ja se varmasti pelottaa monia ranta-asiassa. Voi tulla todella kalliit kustannukset kun niitä jätevesiasioita laitetaan kuntoon. Sen verran tiedän että rantamökeille ja lähellä luonnonsuojelualueita tulee todella tiukat säädökset. Samoin kalliotonteille.

      • KantoVedellä

        Kalliit kustannukset?

        Tietääkseni ei vaadita jätevesiastioita, jos mökillä on ns. kantovesi. Ulkohuussille pitäisi riittää kompostointi, jos ei ole tehty sisävessaa.


      • 64521

        Niin. Mutta odotappa 2017. Sitten onkin toiset tuulet.


      • Perrsssuu
        64521 kirjoitti:

        Niin. Mutta odotappa 2017. Sitten onkin toiset tuulet.

        Ei varmasti nykyisen hallituksen aikaan. Vihreät ja muut kateelliset vasemmistolaiset hirteen! Jotain järkeä jätevesilakeihinkin!


      • hah774
        Perrsssuu kirjoitti:

        Ei varmasti nykyisen hallituksen aikaan. Vihreät ja muut kateelliset vasemmistolaiset hirteen! Jotain järkeä jätevesilakeihinkin!

        Minäpäs rupean kyttäämään 2017 että kenellä on lain mukaiset puhdistamot ja jos ei ole ilmoitan viranomisille välittömästi! Ompahan puuhaa kesälomallakin!Hyviä hajuja vaan.


      • Surkuhupaisaa
        hah774 kirjoitti:

        Minäpäs rupean kyttäämään 2017 että kenellä on lain mukaiset puhdistamot ja jos ei ole ilmoitan viranomisille välittömästi! Ompahan puuhaa kesälomallakin!Hyviä hajuja vaan.

        Tuleppas minun tontille kyttäämään niin vedän turpaan välittömästi.


      • Tottakai-käydään

        Sinut käräytetään ihan ekana. Tottakai tullaan, viranomaisten kera ja tekeväthän viranomaiset itsekin käyntejä plus tarkastuksia. Kärysit jo.


      • kannatan
        Surkuhupaisaa kirjoitti:

        Tuleppas minun tontille kyttäämään niin vedän turpaan välittömästi.

        On varmaan kivaa kun isoveli rupeaa valvomaan jätteitä...on eri kiva omistaa suomessa jotain kuplahintaista.Ja lisää tulee pökkyä uuniin sipilän mukana...Eikun kaikki vaan kyttäämään naapureitaan ja käräyttämään niin saadaan suomi nousuun!


    • kirvesmiehenmuija

      Mielestäni on ihanaa se että tässä maassa on mahdollisuus jokaisen hankki sellaiselta paikalta mökki kuin haluaa. Kaikkien ei tarvitse elää saman muotin mukaan. Ollaan erilaisia ja nautitaan siitä. Hyvää alkanutta mökkikesää kaikille mökkiläisille.

    • miettikää

      Ottakaapas selvää siitä järvivedestä ennenkuin ostatte sen järvenrantamökin...voipi olla yllättävän likaista vettä kun saatte tutkimustulokset käteen....itse en ikinä ostaisi mökkiä saimaan tai päijänteen rannalta...mutta sehän olen vaan minä ja minun mielipiteeni...en kyllä menis juomaankaan tuota vettä mistään hinnasta.Vai mihin meinasitte että puhdistamojen vesi menee rantakaupungeissa?Mereen vai?On vähän tuo meri kaukana...

    • Salho2

      Itse ihastuin nuorempana aivan tunturin puurajalla sijaitsevaan mökkiin. Se maisema on jotain sellaista mitä en vaihtaisi edes 10 Naantalin huvilaan. Nyt hieman vanhempana yritän etsiä sopivaa rakennuspaikkaa puurajan yläpuolelta, mutta vaikeaa tuntuu olevan sekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe