Exä ja henkinen kiusaaminen eron jälkeen

Jake5

Hei. Haluaisin kuulla vinkkejä ja ohjeita miten toimisin tässä tilanteessani:

Olemme eronneet vuosi sitten entisen puolisoni kanssa, meillä on yksi alle kouluikäinen lapsi. Aloitimme lapsen hoidon jakamisen niin että minä olin viikonloppu isä ja viikot oli äidillään. Nyt alkuvuodesta siirryimme vuoroviikko-järjestelmään joka mielestämme on toiminut hyvin.

Kuitenkin riitaa on paljon meillä sitten kaikesta muusta. Omaisuudesta riitelimme paljon, mutta nyt ositus on tehty ja se on selvä. Kuitenkin koen joutuneeni hyvin paljon kiusatuksi tämän vuoden aikana. Minusta on tehty 3 lastensuojeluilmoitusta ja 4 rikosilmoitusta exäni puolesta. Kaikki ilmoitukset todettu aiheettomiksi ja rikosilmoituksista kaksi on jo rauennut kun tutkinta lopetettu. mm. kunnianloukkausta ja sellaista ollut.

Exäni on myös levittänyt minusta väitteitä että olisin masentunut ja mm. ilmoittanut päivähoitoon ettei lasta saisi minulle luovuttaa koska olen vaaraksi hänelle ja itselleni. Tästä on lastensuojelun kanssa selvitetty ja päivähoitoon sieltä tehty selväksi ettei äiti näin voi toimia jatkossa. Kyllä minulla eron jälkeen vaikeita hetkiä on ollut, ero tuli yllätyksenä ja vaimoni petti minua joten kyllä siinä sulattelua on ollut. Olen joutunut hyödyntämään työpsykologia muutaman kerran vuoden aikana, lisäksi lastensuojelu vinkkasi minua psykoterapiaan ja lähdin sinnekin mukaan. Koin sen hyväksi kun pääsin keskustelemaan asioista.

Saan jatkuvasti kuulla olevani rikollinen, rikoksiin taipuvainen, masentunut ja huono isä. Mikään näistä ei pidä paikkaansa. Ja kun korotan puolustan itseäni tai huomautan jostakin niin heti uhkaillaan ilmoituksen tekemisellä. Tämä on aika väsyttävää ja kommunikointimme on nykyään lähinnä huutamista ja riitelyä.

Tänään olemme jälleen menossa lastensuojelun palaveriin koska exäni teki ilmoituksen minusta n. viikko sitten. Olin oksennustaudissa ja pyysin häntä hoitamaan lastamme koska olin niin huonossa kunnossa etten päässyt sängystä ylös. Kynsin ja hampain hän taisteli vastaan, mutta lopulta haki lapsen. Ja teki ilmoituksen että "isä kykenemätön hoitamaan lasta eikä aio lasta luovuttaa äidille".

Lisäksi exäni ei enää suostu luovuttamaan poikamme tietoja minulle. Mielestäni yhteishuoltajuuden edellytyksenä olisi että lapsen asioista jutellaan avoimesti ja rakentavasti. Olen itsekin ollut perheneuvolaan ja perhetyöntekijöihin aktiivisesti ja oma-aloitteisesti yhteydessä ja kysynyt neuvoa mitä tehdä. Mutta mitään konkreettista apua ei tule, exäni edelleen luulee voivansa määrätä lapsen asioista yksin ja olettaa edelleen että saa esimerkiksi päiväkotiin ilmoittaa ettei isä saa lasta hakea vaikka olisi minun vuoroni hakea sopimuksenkin mukaisesti. Lastensuojelu kielsi minua sanomasta tästä äidille, en tiedä miksi. Suojelevatko vai mikä on...

En tiedä mitä tänäänkin pitäisi siellä sanoa että tämä loppuu. Haluan vain että tulemme toimeen siinä määrin että lapsi voi hyvin, en jaksaisi riidellä. Myönnän että itsessänikin on paljon parannettavaa ja niitä tänäänkin jatketaan. Tuntuu vain että aina kun sossun kanssa asioi niin aihe on että "mitä isä voisi tehdä toisin" tai "mitä isä tekee nyt väärin."...

Olen herkkä ihminen ja siksi nämä vaivaavat. Jotkut ehkä osaisivat päästää toisesta korvasta ulos, mutta minä en. En pidä siitä että minua vähätellään isänä ja vanhempana ja uhkaillaan lapsen pois viennillä kun aihetta siihen ei ole.

Tulipas pitkä teksti.

6

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdoton.mies

      Jonkun viisaan pitäisi nyt saada eksä tajuamaan, ettei se ole lapsenkaan etu kiusata toista huoltajaa henkisesti loppuun. Selkeät rajat pitäisi laittaa kapinoivalle ex-puolisolle, mutta se onkin hankalaa kun mistään ei voi sopia. Toivotan sinulle kärsivällisyyttä, pitkää pinnaa ja erittäin asiallista käytöstä sossun ja lastensuojelun kanssa asioidessa. Vähitellen väärät ilmoitukset ja ilmiannot kääntyvät tekijäänsä vastaan, eikä hän niillä ainakaan mitään voi voittaa.

      Kyllä vuoden kiukuttelun eron jälkeen jotenkin ymmärtää, vaikkei hyväksyä tarvitse. Pidemmälle venyvä kiukku ja kiusan tekeminen alkaa tosiaan syödä henkistä kestävyyttä. Harmillista, kun lapsen kannalta olisi parasta jos vanhemmat olisivat asiallisissa väleissä ja lapsen hoitoon liittyvistä asioista voisi sopia yhteisymmärryksessä. Voimia sinulle.

    • Tukeaon

      Hae keskustelukaveri ja asiatukea, täällä on:

      http://www.isätlastenasialla.fi/

    • bxcbxc

      En oikein osaa muuta kommentoida kuin että ikävä tilanne. Tuohon vuoroviikkosysteemiin kyllä tarvitaan vanhempien hyvät välit, ehdoton luottamus toisiaan kohtaan. Teillä nyt ei vaikuta olevan lähellekään sellaiset välit.

    • mekkk

      LAitappa takaisn että mites äiti voisi toimia noemaalisti eikä kokoajan aiheitta harmia ja älä ota mitään kanstaa asioihin jos tyyli ei muutu.

    • Jake5

      Päivitän tilannetta eilisen palaverin jälkeen. Eli aloittaja tässä kirjoittelee.

      Tapaamisen ensimmäinen lause oli äidiltä: "haluan vähentää isän ja lapsen tapaamisia". Lastensuojelu kyseli perusteluja niin sellaisia syitä heitteli kuten:
      - lapsi ollut surullinen päivähoitoon viedessä
      - lapsi sanonut nukkumaan mennessä että pelottaa
      - lapsi sanonut ettei rakasta isää

      Pelkään todella että lapsen äiti aloittaa lapselle isän mollauslinjan ja viljelee lapsen päähän ajatusta että äidin luona on kivempaa kuin isän luona.

      Lapsi on siis 3-vuotias. Sanoin siihen vain etten suostu muuhun kuin tähän nykyiseen malliin. Lastensuojelu oli samaa mieltä ja jatkamme vuoroviikoin, mutta tarkemmilla rajoilla. Eli maanantaista maanantaihin ja vaihdot vain päiväkodin kautta. Myöskin exälleni tuntui olevan mahdotonta olla missään tekemisissä minun kanssani, joten sovimme alkuun ettemme pidä suoraan yhteyttä toisiimme.

      En todellakaan tiedä toimiiko vuoroviikkojärjestelmä tässä lapsen kannalta jos välit ovat näin tulehtuneet. Tai lähinnä ongelmana on keskenäiset kemiat, ei niinkään lapsen asiat tai kasvatusasiat. Yritän ajatella lapsen kannalta, mutta en toisaalta haluaisi vähentää lapseni kanssa oloa. Vuoroviikot toimivat alkuvuoden hyvin kun ei ollut riitoja.

      Toivon että tämä tästä lähtee.

    • itsekokenut

      Lasten kiusaamista on tuo vuoroviikkohoito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe