Nesteen lämpötilan mittaaminen

Neuvokaapa

Mulla olis sellainen ongelma, että miten pystyn mittaamaan keitetyn veden lämpötilan, kun sen pitäis olla juuri tietyn lämpöistä? Onnistuuko se jollain paistimittarilla, vai miten ihmeessä?

19

7290

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin.käytän

      Aika usein lämpötilan mittaamiseen käytetään lämpömittaria. Jos ei kykene mittaamaan niin pitää palkata mittaaja.

      • Neuvokaapa

        No heh, heh...

        Tietääkö kukaan oikeasti miten nesteen lämpötilan voi mitata kattilassa, koska nyt pitäisi onnistua saamaan justiinsa eikä melkein oikean lämpöistä litkua aikaan. Joku mittarihan siihen täytyy olla olemassa, mutta onko se sitten paistimittari (vai mikä hemmetin paistomittari se on nimeltään, joka kinkun kylkeen tökätään?), vai löytyykö jotain muuta mittaria?


      • 0.1C.tarkkoja
        Neuvokaapa kirjoitti:

        No heh, heh...

        Tietääkö kukaan oikeasti miten nesteen lämpötilan voi mitata kattilassa, koska nyt pitäisi onnistua saamaan justiinsa eikä melkein oikean lämpöistä litkua aikaan. Joku mittarihan siihen täytyy olla olemassa, mutta onko se sitten paistimittari (vai mikä hemmetin paistomittari se on nimeltään, joka kinkun kylkeen tökätään?), vai löytyykö jotain muuta mittaria?

        Asennat kattilan kylkeen suurpainemittarin. Kysele teollisuuslaitoksilta.


      • Neuvokaapa
        0.1C.tarkkoja kirjoitti:

        Asennat kattilan kylkeen suurpainemittarin. Kysele teollisuuslaitoksilta.

        No en nyt sellaista tarvi... Eikö oikeasti kukaan osaa sanoa tähän muuta, kun heittää jotain ihme -läppää..?


      • meni5sec
        Neuvokaapa kirjoitti:

        No en nyt sellaista tarvi... Eikö oikeasti kukaan osaa sanoa tähän muuta, kun heittää jotain ihme -läppää..?

        Netti pullollaan

        https://www.google.fi/search?q=lämpömittari&espv=2&biw=1024&bih=476&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KM82VY6QC8mTsAHc5oGIBQ&ved=0CCsQsAQ


      • 5sec
        meni5sec kirjoitti:

        Netti pullollaan

        https://www.google.fi/search?q=lämpömittari&espv=2&biw=1024&bih=476&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KM82VY6QC8mTsAHc5oGIBQ&ved=0CCsQsAQ

        Ite kun tein sous videetä niin mittasin lihalämpömittarilla. Ero 10 litran kattilassa oli 1 aste pinnassa ja pohjassa. (pohjassa tietty enemmän)

        Siitä pääsee kyllä eroon sekoittamalla. Lisäksi laskin 0.5 asteen pudotuksen varaa kun lisää sinne kattilaan tuotteet.

        Vaikeampi homma siinä oikeastaan on oikean lämpötilan pitäminen kuin se mittaaminen.


      • Neuvokaapa
        5sec kirjoitti:

        Ite kun tein sous videetä niin mittasin lihalämpömittarilla. Ero 10 litran kattilassa oli 1 aste pinnassa ja pohjassa. (pohjassa tietty enemmän)

        Siitä pääsee kyllä eroon sekoittamalla. Lisäksi laskin 0.5 asteen pudotuksen varaa kun lisää sinne kattilaan tuotteet.

        Vaikeampi homma siinä oikeastaan on oikean lämpötilan pitäminen kuin se mittaaminen.

        Eli siis tuollasella, joka kinkun kylkeen tökätään voi mitata? Sitä minä juuri kyselin, että millasella mittarilla, ja oot ensimmäinen joka oikeasti vastas, joten kiitos siitä! :D


      • on.todella.uupelo
        Neuvokaapa kirjoitti:

        Eli siis tuollasella, joka kinkun kylkeen tökätään voi mitata? Sitä minä juuri kyselin, että millasella mittarilla, ja oot ensimmäinen joka oikeasti vastas, joten kiitos siitä! :D

        Miten vittu voi olla yksinkertainen uupelo.


      • Neuvokaapa
        on.todella.uupelo kirjoitti:

        Miten vittu voi olla yksinkertainen uupelo.

        No siten kun en ole mikään master chef ja voin myöntää sen ihan itse ensimmäisenä. Eikö oikeasti ole muuta sanottavaa kun vittuilla? Varmaan on asioita jotka jopa minä yksinkertainen uupelo tiedän, osaan ja hallitsen paremmin kuin sinä, mutta jos kysyisit neuvoa jostain sellaisesta, niin minä neuvoisin enkä vittuilisi ja haukkuisi sinua yksinkertaiseksi... Nyt voit liihotella takaisin sinne ylevyyteesi ihmettelemään kuinka on tyhmiä ihmisiä maailmassa ja sinä niin paljon parempi ja älykkäämpi. Toivottavasti sulle tuli nyt oikein hyvä mieli, kun olet niin älyttömän hyvä ja älykäs! :D


      • Anonyymi
        Neuvokaapa kirjoitti:

        No siten kun en ole mikään master chef ja voin myöntää sen ihan itse ensimmäisenä. Eikö oikeasti ole muuta sanottavaa kun vittuilla? Varmaan on asioita jotka jopa minä yksinkertainen uupelo tiedän, osaan ja hallitsen paremmin kuin sinä, mutta jos kysyisit neuvoa jostain sellaisesta, niin minä neuvoisin enkä vittuilisi ja haukkuisi sinua yksinkertaiseksi... Nyt voit liihotella takaisin sinne ylevyyteesi ihmettelemään kuinka on tyhmiä ihmisiä maailmassa ja sinä niin paljon parempi ja älykkäämpi. Toivottavasti sulle tuli nyt oikein hyvä mieli, kun olet niin älyttömän hyvä ja älykäs! :D

        Älä välitä, maailmassa riittää aina pahaa. Mutta onneksi on myös paljon hyvää ja hyväntahtoisia ihmisiä.
        Itsekin lähdin tänne juurikin sen takia, etten oikein tiennyt, onko olemassa nimenomaan keittiökäyttöön tarkoitettuja nesteen lämpötilan mittareita. Varmasti on, mutta kun googlaa, näytölle tulee juurikin paistilämpömittareita, eikä selostukset kerro, voiko niitä upottaa nesteeseen. Jos taas hakee nimenomaan sanoilla nesteen lämpötilan mittari tms., saa katsella järvi- ja meriveden lämpötilan mittauslaitteita, joissa roikkuu koho. Ei sellaista epähygieenistä pallukkaa halua simaan tai kotikaljaan dipata, ja hiivan herättämislämpötilan pitäisi olla just oikea.
        Jatkan hakua ravintolatarvikefirmoista ja panimoista yms.
        Kaikkea hyvää näin vielä vuosienkin jälkeen fiksulle aloittajalle ja asiallisille vastaajille! Ja viisautta epäasiallisille - tekään ette täällä muutamaa vuosikymmentä enempää porskuta!
        -Satu-


    • Emissiokerroin

      Digitaalinen lihan lämpömittari, haarukkamallinen lämpömittari ja onnistunee myös infrapunamittarilla, jos kattila ei ole hirveän kiiltävä...

    • sormellasormella

      Etu sormella

    • Neuvokaapa

      Kiitos kaikille neuvoista (jotka viitsi oikeasti neuvoa), ja ei - en ole niin tumpelo että sormella alan mittaamaan. :D Sain paistomittarilla mitattua litkun lämpötilan ja hyvä niin... :) Ainut ongelma alunperin oli, että en tiennyt käykö tollanen paistomittari nesteen lämpötilan mittaamiseen, kun mistä näistä tällanen uupelo ja tumpelo voi tietää. :D ;) Monesti ohjeissa käsketään lämmittää neste jonkun tietyn lämpöiseksi, muttei kerrota millä mitataan lämpö. Jos on sellainen kun minä, eli ei osaa näitä keittiöhommia, niin ei vaan voi tietää. Yritän kuitenki oppia, joten pahoittelut, jos jonkun mestarikokin mielenrauhaa järkytin suunnattomalla tyhmyydelläni. :D Eikö kuitenkin ole parempi että kysyin, kuin että olisin esim. tökännyt kuumemittarin kattilaan ja se olis poksahtanut ja päästänyt elohopeat ulos...

      • ElohopeetKattilaan

        Juu, perinteinen lämpömittari poksahtaa rikki, jos sen tökkää kuumaan nopeasti...


    • äääiti

      Juuri mitattiin simantekeleen lämpö lasermittarilla , tarkkana oltava että sais hiivan sopivaan läpötilaan , kun ei muuten osaa arvioida ?

    • lutraaja

      Ilmapuntari on ainakin oltava, koska vesi kiehuu eri paineessa eri lämpötilassa. 1000 mbar:issa kiehuu muistaakseni sadassa asteessa.

      Nolla-asteen voi muuten kalibroida sohjoa sisältävässä "jäävedessä".

      Jäävettä voi hyödyntää siinä vaiheessa, kun viimeinen sohjohiukkanen sulaa. Silloin veden pitäisi olla 0 asteista ja siihen voi lisätä halutun määrän kiehuvaa vettä ja laskea nesteiden tilavuuserojen perusteella sekoituksen lämpötilan.

    • öftoi

      Suorallakulmalla voit tarkistaa milloin vesi on 90-asteista.

    • kuumemittarilla

      Minä leipoessa olen tökännyt taikinaklönttiin tavallisen kuumemittarin, niin näkee siitä suoraan milloin taikina on kädenlämpöistä ja hiiva alkaa toimimaan.

    • mittariakehiin

      Paistilämpömittarikin käy kunhan ei pidä sitä kattilan pohjaa vasten - pohjan lämpötila on aina korkeampi kuin nesteen lämpötila.

      Vaikka muut väittävät niin kyseessä on simppeli tehtävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe