Emit kilpailukortin paristonvaihto

2317498

Emit-kortista loppui paristo jo vajaan 5 vuoden käytön jälkeen, vaikka valmistajan lupaus 8-10 vuotta. Suunnistuspalstojen mukaan kyseisen ikäisten korttien (vm 2010) laatu on heikko. Valmistaja antaisi kai 20% alennusta uudesta kortista takuuseen, mutta uuden kortin hinta on silti suolainen.

Paristonvaihto olisi yksi mahdollisuus, mutta ne kaksi firmaa, jotka tuota tekevät ottavat työstä 30-40 euroa. Pariston tyyppi on yleinen CR2032 eli pariston hinta itsessään on muutamia euroja. Siinä mielessä vaihdon hinta on suolainen.

Mietinkin onnistuuko vaihto itse, osaamista löytyy elektroniikasta. Netissä on ko. kahden firman puolelta kaikenlaista peloittelua kortin pilaamisesta.

Onko kukaan tehnyt vaihtoa itse ja vaatiko se jotain erityistoimenpiteitä?

14

7547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuurilla_ne_laivatkin_
    • Hupsista_

      Hups, se olikin leimasin.

    • lukjaka
    • Emit-sekundaa

      Itseltä hyytyi punainen emit aikoinaan kolmen vuoden käytön jälkeen. Myyjä/maahantuoja/valmistaja suhtautui asiaan voi-voi, osta uusi -asenteella. Avasin emitin (laita kuumaan veteen, n. 60-70 astetta) joksikin aikaa niin lähtee vaivatta auki) ja kaivoin pariston esille. Vaihdoin pariston ja nyt on toiminut jo kohta 10 vuotta ilman mitään ongelmia. Kampesin pariston juotoskorvat ruuvimeisselillä irti, leikkasin elintarvikealumiinista alle ja päälle kontaktia parantavat levyt ja liimasin kuoren takaisin kiinni pikaliimalla. Kun suljet kuoria, kannattaa varmistaa nolla-leimasimella, että emit lähtee toimimaan (nolla vilkkuu), koska joskus emit menee johonkin juntturaan eikä nolla toimi (tähän auttaa paristo irti, paristo takaisin).

      Olen aikojen saatossa avannut kymmeniä emittejä. Vanhoissa hyvissä emiteissä on janilainen Sony paristo, uudemmista löytyy halpis-kiinalainen. Jokaisen pääteltäväksi jää miksi näin?

      • Anonyymi

        Muistan miten ensimmäisen erän (1998?) Emit kesti rankkaa kisa- ja harjoituskäyttöä 10 vuotta, kunnes katosi (lähtöjä taatusti yli 200). Nyt 5 vuotta sitten ja satunnaisesti käytetty (yht. 25 kertaa) kortti lopettaa toiminnan. Hienoa kehitystä.

        Kyllä harmittaa, että Suomessa ei päädytti SportIdent järjestelmään - omat ongelmansa siinäkin, mutta leimauskortti on ikuinen.


      • Anonyymi

        Pikaliimalla liimattua ei varmaan enää saa toista kertaa auki... ihan kaikilla ei ole nollaleimasinta käytettävissä kuin vain suunnistustapahtumissa.

        Viekö uudemmat malli enemmän virtaa?
        Led varmaan haukkaa pikkuisen, mutta ei mitenkään mahdottomasti.


    • Eerie

      Lopetin koko lajin koska takuukin korvaa vähemmän, kuin hirveän ennenaikaisesti loppunut paristo aiheuttaa kuluja kortin uusimistarvevälien ollessa liian tiheitä "lupauksiin" nähden 8-10v kestoiästä. Pitäkööt tunkkinsa rahanahneet p-reiät!

    • Anonyymi

      Emit-leimasimen hinta on jo yli 90 euroa. Jää hankkimatta, kun kävisin vuosittain vain pari kertaa rasteilla. Taitaa jäädä rasteilla käynti kokonaan, kun en ala tuollaisia maksamaan. Täyttä huijausta.

      • Anonyymi

        Suunnistajan kaupasta sai alennusta kun vei vanhan vaihdossa. Mutta tottahan tuo, hinnoissa on ilmaa.
        Iltarasteilla voi vuokrata emitin.


      • Anonyymi

        Ei nyt liity elektroniikkaan, mutta monilla kuntorasteilla voi vuokrata emit-kortin. Toisaalta jos emitin paristo kestää edes 7 v, niin eipä vuositasolla kustannus ole juuri mitään.

        Mulla on kesti vilkku-emitin paristo melkein 10 vuotta eli satoja startteja.


      • Anonyymi

        Ei nyt liity elektroniikkaan, mutta monilla kuntorasteilla voi vuokrata emit-kortin. Toisaalta jos emitin paristo kestää edes 7 v, niin eipä vuositasolla kustannus ole juuri mitään.

        Mulla on kesti vilkku-emitin paristo melkein 10 vuotta eli satoja startteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt liity elektroniikkaan, mutta monilla kuntorasteilla voi vuokrata emit-kortin. Toisaalta jos emitin paristo kestää edes 7 v, niin eipä vuositasolla kustannus ole juuri mitään.

        Mulla on kesti vilkku-emitin paristo melkein 10 vuotta eli satoja startteja.

        Kyllähän nämä tarinat nykyisistä emiteistä kertovat tarinaa, että hyvä jos pari vuotta kestävät. Kerran-pari vuoteen jos käy rasteilla, niin kyllä tulee jo yksittäiselle leimauksellekin hintaa. Ihan turhaa puolustella Emit-yhtiön monopoliasemaa, kun myyvät roskaa mielivaltaisilla hinnoilla.


    • Anonyymi

      Mulla kesti vilkku-emitin paristo 7 vuotta, sitten alkoi kiukuttelemaan nollauksessa ja ei ottanut nollauksen jälkeen muutamaan ensimmäistä rastia. Jo edellisen loppusyksyn kylmässä oli havaittavissa pientä hitautta leimauksessa.

      Sen hyytymisen huomasi siitä, että nollauksen ja lähdössä ja maalissa suoritettavan luvun aikana valo ei vilkkunut, mutta sen jälkeen vilkku. Liekö pariston napajännite pudonnut noissa tilanteissa niin paljon, että ei enää riittänyt ledille?

      Onneksi Suunnistajan Kaupalla oli vaihtotarjous niin sai uuden melko kohtuulliseen hintaan. Tällaisella kömpelöllä vauhtirytistelijällä emitin muovikuori ottaa vuosien saatossa sen verran osumaa, että ihan hyvä jo senkin takia vaihtaa välillä uuteen.

      Ei tuosta tule montaakaan euroa per vuosi kustanusta.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe